Hoe als beginner overschakelen naar weepee?

Voor alle voice over ip gerelateerde onderwerpen kan je hier terecht
Plaats reactie
m_hiphop
Starter
Starter
Berichten: 17
Lid geworden op: 28 sep 2016, 14:28
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 1 keer

Ik bel momenteel met vaste analoge telefoon (PSTN) bij Proximus, maar zou graag overschakelen naar VOIP via weepee.
Internet: ADSL2 via Scarlet met Fritzbox 7360.

Voor mijn gemoedsrust (ben newbie) zou ik in eerste instantie de vaste lijn bij Proximus willen behouden, en nieuw telefoonnr aanvragen bij weepee om te testen met extra Dect-handset op FB 7360.
Als alles vlot verloopt zou ik dan mijn huidig vast nr overdragen naar weepee.
Mijn vraag is:
zal weepee het nieuwe nr dat ik van hen gekregen heb, willen vervangen door mijn huidig vast nr?
Of moet ik dan een nieuwe SIP-account aanvragen voor overdracht van mijn huidig vast nr naar deze 2e SIP-account? Ik zou dan 2 nummers hebben, wat weer wat ingewikkelder is.
Of zijn er andere, betere strategieën voor beginner?
Gebruikersavatar
Goztow
Administrator
Administrator
Berichten: 14441
Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 1600 keer
Bedankt: 1194 keer
Recent bedankt: 3 keer

m_hiphop
Starter
Starter
Berichten: 17
Lid geworden op: 28 sep 2016, 14:28
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 1 keer

Volgens je tutorial krijg je na het aanmaken van een account een intern nr toegewezen (3299xxxxx), waarmee je kan bellen naar en opgebeld worden door andere personen met weepeenr.
Probleem is dat ik geen mensen in mijn kennissenkring heb die klant zijn bij weepee, zodat ik het op deze manier niet kan testen.
Gebruikersavatar
WalterB1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2029
Lid geworden op: 22 jan 2010, 18:59
Uitgedeelde bedankjes: 177 keer
Bedankt: 143 keer
Recent bedankt: 1 keer

Testen van WeePee kunt u direct en gratis. Vraag een voip-account en krijgt een paar euro belkrediet gratis om te proberen. Stel het voip-account in uwe Friz.

Speciaal een nieuw nummer aanvragen 'om te proberen' en dan later het echte laten overdragen lijkt mij te gek. Maar als u dat wenst te doen dan kost u dat 18 euro eenmalig. Voor een nieuw nummer of een overdracht. Eigenlijk spotgoedkoop.

Of om eens te testen naar een andere WeePee-klant; stuur een PM, dan bellen we eens :)

Opgepast; via uw vaste lijn via WeePee kunt u dan niet naar de noodnummers bellen. Officiëel is het dan een 'nomadisch telefoonnummer'. Verder maakt dat geen verschil. Ik sta zelfs in het papieren telefoonboek met mijn WeePee-nummer.
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17490
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 923 keer
Bedankt: 3349 keer
Recent bedankt: 4 keer

m_hiphop schreef:Voor mijn gemoedsrust (ben newbie) zou ik in eerste instantie de vaste lijn bij Proximus willen behouden, en nieuw telefoonnr aanvragen bij weepee om te testen met extra Dect-handset op FB 7360.
Als alles vlot verloopt zou ik dan mijn huidig vast nr overdragen naar weepee.
Ik vind dat een goed plan:
Je kan perfect VoIP testen, terwijl je voor de zekerheid nog je Proximus vaste lijn hebt.

Vraag is: wil je als VoIP provider alléén WeePee (inkomend en uitgaand), of - zoals de meesten van ons - WeePee voor inkomend, een een "cheapo" voor uitgaand? In dit laatse geval kan je zo'n uitgaande provider nu al testen ...

Ik zou zeker niet met 2 nummers werken, want zowel voor een nieuw WeePee nummer (nu) als een bestaand nummer porteren (later) zal je €18 betalen. deze dubbele kost kan je vermijden:
  • Maak on-line een Weepee SIP account aan.
  • Stuur een mail naar WeePee (support at weepee.org) en vraag in afwachting van portatie om jouw bestaand Proximus nummer te "screenen". Hiermee wordt jouw Proximus nummer gelinkt aan jouw SIP account, en kan je al uitbellen.
  • Maak in je FritzBox een nieuwe VoIP provider aan, met de SIP logon van je Weepee account.
Voor alle details zie de tutorial van Goztow...

Nu kan je WeePee al volop testen voor uitgaande gesprekken
Hiervooor heb je zelfs geen extra DECT handset nodig.
Via de kiesregels of de dialing prefixen kies je met welke lijn je wilt uitbellen: je vaste lijn of de WeePee lijn.

Op het ogenblik dat je tevreden bent met de VoiP kwaliteit kan je de portatie aanvragen.
In principe zal je de overgang niet eens merken: van zodra je nummer geporteerd wordt, zullen de binnenkomende gesprekken vanzelf toekomen op je WeePee lijn in plaats van op de vaste lijn ...
m_hiphop schreef:Internet: ADSL2 via Scarlet met Fritzbox 7360.?
Vergewis je er op voorhand van wat de impact zal zijn op jouw Scarlet formule. Ik heb geen idee of "raw copper" bij Scarelt mogelijk is met ADSL, of wat de extra kost is hiervoor is.
Bij Scarlet VDSL2 is er in ieder geval geen extra kost voor raw copper.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
m_hiphop
Starter
Starter
Berichten: 17
Lid geworden op: 28 sep 2016, 14:28
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 1 keer

Bedankt Philippe voor de duidelijke uitleg!
philippe_d schreef: Nu kan je WeePee al volop testen voor uitgaande gesprekken
Hiervoor heb je zelfs geen extra DECT handset nodig.
Via de kiesregels of de dialing prefixen kies je met welke lijn je wilt uitbellen: je vaste lijn of de WeePee lijn.
Begrijp ik het goed:
Na "screening" door weepee, kan ik met mijn huidige DECT handset uitbellen via mijn vaste lijn via VOIP (na instellen kiesregels in FB 7360).
Tarificatie gebeurt dan door weepee veronderstel ik?
Inkomende gesprekken verlopen dan voorlopig verder op mijn huidige DECT handset via Proximus?

Edit:
na lezen van handleiding van Fritzbox, maak ik daar het volgende uit op (sorry als dit triviaal is, ben newbie):
FB zowel aansluiten op DSL als op telefoonaansluiting (via Y-kabel). DECT handset aanmelden in FB.
Uitgaande/inkomende gesprekken via vaste lijn verlopen dan via telefoonaansluiting van FB.
Uitgaande gesprekken via weepee nummer verlopen dan via voip.
Juist?
Laatst gewijzigd door m_hiphop 16 maa 2017, 21:35, in totaal 1 gewijzigd.
Gebruikersavatar
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5785
Lid geworden op: 17 nov 2009, 22:39
Uitgedeelde bedankjes: 261 keer
Bedankt: 1771 keer
Recent bedankt: 4 keer

Als je VoIP wil testen dan is OVH de goedkoopste optie.
Je betaalt 1,20 euro en je kan een maand testen met een nieuw nummer in jouw telefoonzone.
Als je na de test tevreden bent, kan je een nummeroverdracht aanvragen.
Als je ontevreden bent, annuleer je je telefoonlijn kosteloos via de OVH webinterface.
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

WeePee is goedkoper na enkel maanden, want daar betaal je éénmalig €18
wied
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6595
Lid geworden op: 28 okt 2011, 15:07
Locatie: 'tstad
Uitgedeelde bedankjes: 343 keer
Bedankt: 273 keer

uitbellen via Weepee is een dure zaak, via OVH daarentegen heel goed mogelijk: onbeperkt naar vaste lijnen in 40 landen, en naar GSM nrs in eigen land voor ca 3 cent/minuut...
Scarlet Loco, FVD/OVH/Tempo Easy, Scarlet Cherry, Netflix, Astra1&2 FTA
m_hiphop
Starter
Starter
Berichten: 17
Lid geworden op: 28 sep 2016, 14:28
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 1 keer

wied schreef:uitbellen via Weepee is een dure zaak, via OVH daarentegen heel goed mogelijk: onbeperkt naar vaste lijnen in 40 landen, en naar GSM nrs in eigen land voor ca 3 cent/minuut...
Ik volg discussie OVH vs Weepee hier op het forum zijdelings. Meningen lijken me verdeeld.
Voor het ogenblik zou ik willen beginnen met Weepee + in 2e tijd evtl Betamax voor uitgaande gesprekken.
johcla
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2417
Lid geworden op: 23 maa 2009, 21:08
Uitgedeelde bedankjes: 675 keer
Bedankt: 154 keer

Een ander verschil is dat je met OVH naar de noodnummers kan bellen, bij Weepee kan dit niet.
woutervh
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2322
Lid geworden op: 09 mei 2007, 11:44
Uitgedeelde bedankjes: 12 keer
Bedankt: 183 keer
Recent bedankt: 1 keer

WalterB1 schreef: Opgepast; via uw vaste lijn via WeePee kunt u dan niet naar de noodnummers bellen. Officiëel is het dan een 'nomadisch telefoonnummer'. Verder maakt dat geen verschil. Ik sta zelfs in het papieren telefoonboek met mijn WeePee-nummer.
Goed dat je deze er nog eens bij vermeld. Maar wat voor zever is dat eigenlijk zeg? Dat dit nu nog steeds niet in orde is. Ik ben intussen bijna 15 jaar klant, en reeds toen waren ze "er mee bezig" met steeds diezelfde uitleg over wetgeving etc... Hoe kan het dan dat anderen het wel kunnen? Intussen wordt er zelfs een app gelanceerd die de 112 kan bereiken!
Ik blijf er bij, zelfs met stickers, gsm, doorverwijzingen, ... weet je niet wat je gaat doen eens het echt nodig is en je in paniek bent! Dan mag je al blij zijn dat je de 112 kunt onthouden
m_hiphop
Starter
Starter
Berichten: 17
Lid geworden op: 28 sep 2016, 14:28
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 1 keer

Ik heb sinds enkele dagen een "lijn" bij OVH om Voip uit te testen.
Internet via ADSL2 van Scarlet met Fritzbox 7360 als modem/router, en waarop Dect-telefoon aangemeld.

Wat gebeurt er als ik mijn huidig vast nummer (vaste lijn bij Proximus) zou overdragen naar OVH ?
Op de website van OVH lees ik immers volgende waarschuwing:
Attention: Si vous portez le numéro sur lequel votre connexion Internet est rattachée, votre accès à Internet sera coupé.

Betekent dit dus dat ik geen internetverbinding meer heb als ik mijn huidig vast nummer zou overdragen naar OVH, want mijn internetverbinding verloopt inderdaad via deze vaste lijn ??
En is dit ook het geval indien ik Weepee zou nemen met overdracht van mijn vast nummer naar Weepee ??
Gebruikersavatar
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5785
Lid geworden op: 17 nov 2009, 22:39
Uitgedeelde bedankjes: 261 keer
Bedankt: 1771 keer
Recent bedankt: 4 keer

m_hiphop schreef:Betekent dit dus dat ik geen internetverbinding meer heb als ik mijn huidig vast nummer zou overdragen naar OVH, want mijn internetverbinding verloopt inderdaad via deze vaste lijn ??
Neen, je internetabonnement blijft sowieso behouden, in tegenstelling tot je telefoonabonnement dat door de nummeroverdracht automatisch wordt opgezegd.

Het betekent wel dat Proximus het nodige moet doen om je internetverbinding op een ander lijnnummer te zetten. Normaalgezien moet dit proces geheel automatisch verlopen, maar moest je internetverbinding na de nummeroverdracht toch uitvallen en na een herstart van de modem niet terug online komen, hou dan een gsm bij de hand om de Proximus klantendienst te kunnen contacteren.
m_hiphop schreef:En is dit ook het geval indien ik Weepee zou nemen met overdracht van mijn vast nummer naar Weepee ??
Ja.
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

Ter info: uw internetlijn ZAL zeker uitvallen de dag van de overdracht naar een VOIP provider.
Je moet dan meteen naar Belgacom bellen en klagen en zagen.
Ik had het probleem om 21u 's avonds en heb meteen met de technische dienst gebeld. Om 21u50 had ik terug internet, DLM en al die zever moet dan wel helemaal opnieuw beginnen.
matenet
Plus Member
Plus Member
Berichten: 112
Lid geworden op: 06 aug 2010, 15:21
Bedankt: 27 keer

Jammer genoeg zal dit inderdaad een soort lijdensweg worden...
Hier mijn ervaringen: https://userbase.be/forum/viewtopic.php?t=35558
Maar inderdaad, je zal actie moeten ondernemen en het komt dan wel ooit in orde... Misschien ook nadien nog wat administratieve verrassingen, ook daar met wat bellen komt het uiteindelijk wel in orde.
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17490
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 923 keer
Bedankt: 3349 keer
Recent bedankt: 4 keer

De TS heeft een ADSL abbo bij Scarlet.
Hij zal dus met Scarlet contact moeten nemen om zijn abbo om te zetten naar RAW Copper (en rekening houden met eventuele kosten).

Een eenvoudig telefoontje naar Proximus, zoals hierboven gesuggereerd wordt zal zijn internet niet herstellen.

Voor zover ik weet zijn (waren) de voorwaarden voor een ADSL abbo bij een OLO dat je een actieve telefoonlijn hebt. Deze valt weg bij portatie, met de gevolgen van dien?
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
matenet
Plus Member
Plus Member
Berichten: 112
Lid geworden op: 06 aug 2010, 15:21
Bedankt: 27 keer

Ja klopt, ik had gemist dat zijn internet Scarlet ADSL was!
Zou de TS dan niet kunnen switchen naar Poco of Loco; dit loopt via VDSL als ik het goed begrijp (zonder dat je raw copper dient te hebben).
ADSL zie ik nu niet meer staan bij hun producten. Als enkel ADSL mogelijk is en Scarlet kan of wil dit niet meer aanbieden - misschien kan de TS overstappen naar Edpnet (ADSL XL); heeft hij eventueel een telefoonnummer voor inkomende gesprekken, uitgaand kan dan eventueel via een andere VOIP provider.
m_hiphop
Starter
Starter
Berichten: 17
Lid geworden op: 28 sep 2016, 14:28
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 1 keer

philippe_d schreef:De TS heeft een ADSL abbo bij Scarlet.
Hij zal dus met Scarlet contact moeten nemen om zijn abbo om te zetten naar RAW Copper (en rekening houden met eventuele kosten).
Heb mailtje gestuurd naar klantendienst van Scarlet, met vraag wat ik moet doen. Zal hun reactie laten weten.
matenet schreef:Zou de TS dan niet kunnen switchen naar Poco of Loco; dit loopt via VDSL als ik het goed begrijp (zonder dat je raw copper dient te hebben).
Als ik overschakel naar VDSL bij Scarlet, heb ik probleem om Fritzbox te blijven gebruiken, cfr topic: "Scarlet weigert Fritzbox op hun netwerk"
http://userbase.be/forum/viewtopic.php? ... 1&start=80
En Fritzbox wil ik toch wel blijven gebruiken.
matenet schreef: misschien kan de TS overstappen naar Edpnet (ADSL XL); heeft hij eventueel een telefoonnummer voor inkomende gesprekken, uitgaand kan dan eventueel via een andere VOIP provider.
Probleem is dat mijn hoofd-emailadres bij Scarlet is, en dat verander ik liever niet als het enigszins kan (ik weet het ondertussen: vast emailadres bij provider had ik beter niet gedaan, maar te laat).
kamiel
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 891
Lid geworden op: 18 jun 2012, 19:58
Uitgedeelde bedankjes: 167 keer
Bedankt: 42 keer

Ik heb sinds December 2016 enkel ADSL bij scarlet en betaal geen raw copper.
Internet: EDPnet VDSL XS met Fritzbox 7360 als modem en router
VOIP: EDPnet (inkomend), Freevoipdeal (uitgaand) via C510IP
GSM: EDPnet (met Xiaomi Redmi)
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

m_hiphop schreef: Probleem is dat mijn hoofd-emailadres bij Scarlet is, en dat verander ik liever niet als het enigszins kan (ik weet het ondertussen: vast emailadres bij provider had ik beter niet gedaan, maar te laat).
No offence, maar hoelang je het Scarlet adres gebruikt, hoe moeilijker het wordt om over te schakelen.
Je gaat toch niet heel uw leven bij Scarlet blijven, omdat je daar per ongeluk een emailadres hebt?
m_hiphop
Starter
Starter
Berichten: 17
Lid geworden op: 28 sep 2016, 14:28
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 1 keer

kamiel schreef:Ik heb sinds December 2016 enkel ADSL bij scarlet en betaal geen raw copper.
Had je voordien een vaste lijn bij Proximus of andere telefoonaanbieder?
Verliep de nummeroverdracht naar Weepee zonder problemen?
kamiel
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 891
Lid geworden op: 18 jun 2012, 19:58
Uitgedeelde bedankjes: 167 keer
Bedankt: 42 keer

Ik was bij proximus, maar enkel voor internet. Overschakeling naar weepee is enkele jaren geleden gebeurd. Ik heb er een nieuw nummer aangevraagd. Ons vast nummer is niet zo belangrijk, dus was het geen probleem voor ons om een nieuw nummer te vragen. Maar overschakeling kan normaal geen probleem zijn toch?
Internet: EDPnet VDSL XS met Fritzbox 7360 als modem en router
VOIP: EDPnet (inkomend), Freevoipdeal (uitgaand) via C510IP
GSM: EDPnet (met Xiaomi Redmi)
m_hiphop
Starter
Starter
Berichten: 17
Lid geworden op: 28 sep 2016, 14:28
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 1 keer

Hieronder het antwoord van de klantendienst van Scarlet, op mijn vraag wat er gebeurt met mijn Scarlet internet-verbinding indien ik mijn vast telefoonnummer bij Proximus overdraag naar een andere provider.
Beste klant,

Zolang Proximus je fysieke lijn niet stopzet en enkel het nummer overdraagt naar deze andere aanbieder, is er geen enkel probleem. Moest dit wel gebeuren dan mag je ons uiteraard terug contacteren. We zullen dan het nodige doen en Proximus contacteren om je lijn te heractiveren.

Voor meer informatie kan je best Proximus contacteren, gezien Proximus de wijziging gaat uitvoeren en wij hier verder los van staan.

Hopend je hiermee voldoende te hebben geïnformeerd,

Bram
Scarlet klantendienst
Dus overschakeling zou m.i. moeten lukken?
Plaats reactie

Terug naar “VoIP”