Plugin zonnepanelen zonder keurig, aangeven VREG of niet?

Discussieforum over energiebedrijven (elektriciteit en gas), zonnepanelen, windenergie en andere.
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5295
Lid geworden op: 12 jan 2006, 14:25
Uitgedeelde bedankjes: 65 keer
Bedankt: 387 keer

Ik was vandaag bij een mede userbaser op bezoek, en hij had een zelf gemaakte carport die vol lag met zonnepanelen waarvan je de inverter gewoon in het stopcontact plugt. Ongeveer 1000 euro per 1000 piek watt, had voor zo'n 3000 piek watt liggen.

Omdat ik me blauw betaal aan electriciteit, heb ik besloten om achter mijn tuinhuis ook iets aan te leggen met dit soort plug & play kits.

Nu vraag me af of je bij een plugin installatie, dus geen vaste installatie, maar een tijdelijke afbreekbare installatie, ook VREG moet verwittigen?
Je plugt namelijk de inverter in een 16A stopcontact en klaar. Er komt dus geen keuring bij te pas.

Ik zit dan nog met een dubbele meter voor dag & nacht + derde meter voor accumulatievuren.

Volgens deze site moet je onder de 10kWatt niks aangeven:

https://www.zonnepanelen-info.be/aangeven-zonnepanelen/

Blijkbaar zijn de Eandis zakkenvullers nu verantwoordelijk voor uw dossier:

http://www.vreg.be/nl/uniek-webportaal- ... 3-november
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6125
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 244 keer
Bedankt: 584 keer
Recent bedankt: 10 keer

Volgens mijn bescheiden mening ga je ook dit moeten aangeven.
Misschien voor de zekerheid even de vreg contacteren?

Enne, yep eandis is nu ook hier verantwoordelijk voor. Zo kunnen ze nog beter zicht krijgen, dus riskeer je nog meer dat ze je kunnen vinden.

Laatst kregen we hier een eandis meteropnemer. Die kwam er na telefonische afspraak omdat we al 3 jaar niemand gezien hadden. Het MOEST nu door iemand van hen gebeuren. Uiteraard is een meterstand doorgeven zodanig moeilijk dat ik dat niet zelf kan.
Hij bekeek me bij het zien van de meter heel verontwaardigd. ER KLOPT IETS NIET!!! Uw meter staat lager dan de vorige keer, da kan ni!!!
Euhm, we hebben PV.
Ah, OK, dan is 't goed.
Moet je de teller van de PV niet opnemen, jullie zijn hier nu toch ook verantwoordelijk voor?
Nee, dat kijken we niet na.
...
Laatst gewijzigd door cadsite 13 maa 2017, 20:00, in totaal 1 gewijzigd.
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 16 keer

ub4b schreef:Volgens deze site moet je onder de 10kWatt niks aangeven:

https://www.zonnepanelen-info.be/aangeven-zonnepanelen/
Lezen is een kunst :)
Afbeelding
Het is nog steeds "na 1 juni 2015", dus aanmelding netbeheerder is nog steeds verplicht.

http://www.vreg.be/nl/veelgestelde-vrag ... infrax##12
Afbeelding

https://www.vlaanderen.be/nl/bouwen-won ... tbeheerder
Afbeelding
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Trouwens het PVZ nummer kan je blijkbaar enkel krijgen bij de VREG... dus ook daar zal je je moeten aanmelden :lol:
laroyj
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2006
Lid geworden op: 19 maa 2011, 08:42
Locatie: TIELT
Uitgedeelde bedankjes: 24 keer
Bedankt: 103 keer

als je die plugin panelen niet verbind met het net moet je ze volgens mij niet aanmelden, dat is eigenlijk ook de opzet.. overdag voorzien in elektriciteit in je tuinhuis, soms is er nog een batterij bij..., handig in een weide op het dak van de schapestal of pony of ezels schuilhok...
Internet: Orange vast+4G+Telenet Basic + EDPNET SLA VDSL2 (85/20)
Telefonie: VOIP: EDPNET + Weepee + Cheapconnect + Internetcalls
GSM: Orange Arend60
Tablet: Ipad2/Android
TV: Orange Digt tv-Tv Vlaanderen-Canaal Digitaal-Stievie
Netwerk: Giga Orange/Telenet IPV4-Giga EDPNET SLA IPV4/IPV6-Giga FON-netwerk NanobridgeM5
radiometeor.be
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 8974
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 199 keer
Bedankt: 690 keer
Recent bedankt: 2 keer

heist_175 schreef:Lezen is een kunst :)
Afbeelding
Het is nog steeds "na 1 juni 2015", dus aanmelding netbeheerder is nog steeds verplicht.
Lezen is inderdaad een kunst.
Een installatie "onder 10KW" hoeft niet aangemeld te worden.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

ITnetadmin schreef:Lezen is inderdaad een kunst.
Een installatie "onder 10KW" hoeft niet aangemeld te worden.
Tja, het is maar hoe je het bekijkt... indien ze geplaatst is na 1 juni 2015 moet het wel !

De tabel is dus gewoon absurd... geen idee wie zoiets in elkaar steekt :bang:
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 16 keer

laroyj schreef:als je die plugin panelen niet verbind met het net moet je ze volgens mij niet aanmelden, dat is eigenlijk ook de opzet.. overdag voorzien in elektriciteit in je tuinhuis, soms is er nog een batterij bij..., handig in een weide op het dak van de schapestal of pony of ezels schuilhok...
Hoe kan je uw panelen niet verbinden met het net?
Dan zou je een volledig apart circuit moeten hebben hé

@niet aanmelden
Je meg geloven wat je wil, zie andere websites: ik zou toch adviseren om aan te melden
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6125
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 244 keer
Bedankt: 584 keer
Recent bedankt: 10 keer

laroyj schreef:als je die plugin panelen niet verbind met het net moet je ze volgens mij niet aanmelden, dat is eigenlijk ook de opzet.. overdag voorzien in elektriciteit in je tuinhuis, soms is er nog een batterij bij..., handig in een weide op het dak van de schapestal of pony of ezels schuilhok...
Dat moet inderdaad niet dan, maar wat ga je doen met 3.000W? Hoe gaat je omvormer een juiste sinus maken? Die heeft daarvoor het net nodig.
Hetgeen jij hier beschrijft is een kleine off-grid installatie van 1 of 2 panelen waarbij je je stroom opslaat in enkele accu's en verbruikt in gelijkstroom. Heel iets anders dan 230V wissel.
MichelJ
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1078
Lid geworden op: 10 maa 2010, 13:32
Locatie: Kapellen
Uitgedeelde bedankjes: 25 keer
Bedankt: 66 keer
Recent bedankt: 2 keer

cadsite : euhm met een inverter daar heb je het net toch niet voor nodig dacht ik?
Gebruikersavatar
bitbite
Premium Member
Premium Member
Berichten: 558
Lid geworden op: 18 dec 2012, 14:01
Uitgedeelde bedankjes: 38 keer
Bedankt: 42 keer

ub4b schreef:IOngeveer 1000 euro per 1000 piek watt
Da's opmerkelijk goedkoper dan wat ik me herinner dat die dingen kosten. Heb je een linkje?

Vermoedelijk gaan ze vroeg of laat wel doorhebben aan het verbruik dat er iets niet klopt. De netbeheerders zijn gangsters maar geen idioten.
yezzer
Plus Member
Plus Member
Berichten: 185
Lid geworden op: 28 jan 2016, 09:15
Uitgedeelde bedankjes: 61 keer
Bedankt: 8 keer

bitbite schreef:
ub4b schreef:IOngeveer 1000 euro per 1000 piek watt
Da's opmerkelijk goedkoper dan wat ik me herinner dat die dingen kosten. Heb je een linkje?

Vermoedelijk gaan ze vroeg of laat wel doorhebben aan het verbruik dat er iets niet klopt. De netbeheerders zijn gangsters maar geen idioten.
ik weet niet of ik hier een link mag neerzetten, maar wat ze kosten kan je hier vinden in promo prijs n.a.v. komende opendeurdagen:

http://www.bcfv.be/nl/assortiment/zonne ... onnepaneel

Als je wat verder gaat zoeken op die site (startpagina), zie je ergens de actuele folders staan: de middelste folder, eerste blz links onderaan

blijkbaar wordt er n.a.v. de opendeurdagen een 'gratis opbrengstmeter' (analoog) bijgeleverd...
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 16 keer

Jaaropbrengst 4 panelen afhankelijk van ligging etc.. +/- 900 Kw/jaar
- foute eenheid: kWh ip kW
- foute prefix: k ipv K
hopelijk is hun materiaal beter dan hun Nederlands
yezzer
Plus Member
Plus Member
Berichten: 185
Lid geworden op: 28 jan 2016, 09:15
Uitgedeelde bedankjes: 61 keer
Bedankt: 8 keer

heist_175 schreef:
Jaaropbrengst 4 panelen afhankelijk van ligging etc.. +/- 900 Kw/jaar
- foute eenheid: kWh ip kW
- foute prefix: k ipv K
hopelijk is hun materiaal beter dan hun Nederlands
terechte opmerking
trouwens, ik post die link enkel als voorbeeld, heb daar geen enkel eigen belang natuurlijk
ben wel verleden jaar naar die winkel geweest tijdens de opendeurdagen, en dan vertelde men dat ze (nog) niet moesten aangemeld/gekeurd worden
als je de link leest, dan is dat nu wel het geval
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 8974
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 199 keer
Bedankt: 690 keer
Recent bedankt: 2 keer

r2504 schreef:
ITnetadmin schreef:Lezen is inderdaad een kunst.
Een installatie "onder 10KW" hoeft niet aangemeld te worden.
Tja, het is maar hoe je het bekijkt... indien ze geplaatst is na 1 juni 2015 moet het wel !

De tabel is dus gewoon absurd... geen idee wie zoiets in elkaar steekt :bang:
Dat is inderdaad niet wat ik ervan maak.
Volgens de tabel in kwestie moet het voor installaties na 1 juni 2015, als het een installatie >10KW bedraagt.
Zo lees ik dit alleszins.
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6125
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 244 keer
Bedankt: 584 keer
Recent bedankt: 10 keer

MichelJ schreef:cadsite : euhm met een inverter daar heb je het net toch niet voor nodig dacht ik?
Een klassieke omvormer heeft het net nodig om te werken. Er zullen er wel zijn die het net niet nodig hebben, maar de prijs zal er wel naar zijn.
Gebruikersavatar
honda4life
Moderator
Moderator
Berichten: 6008
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
Locatie: 127.0.0.1
Uitgedeelde bedankjes: 207 keer
Bedankt: 376 keer
Recent bedankt: 2 keer

Je moet ze aangeven, ah ja natuurlijk anders zou je geen prosumentenvergoeding moeten betalen onder :wink:
Terugverdientijd... 13 jaar ofzo hierdoor... Helaas.

Er staan boetes op... weet niet of dat het risico waard is.
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
Gebruikersavatar
bitbite
Premium Member
Premium Member
Berichten: 558
Lid geworden op: 18 dec 2012, 14:01
Uitgedeelde bedankjes: 38 keer
Bedankt: 42 keer

Dat is wat meer in lijn van de verwachtingen.

Toch een typisch geval van de wetgeving die ingehaald wordt door de technologie/economie. Misschien dat ik mij toch eens verkiesbaar moet stellen om er iets aan te doen.
bruma
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1801
Lid geworden op: 06 jan 2014, 13:45
Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
Bedankt: 89 keer
Recent bedankt: 1 keer

Om ze aan te melden heb je toch een keuringsverslag nodig? Stekkertoestellen zij. Geen vaste installatie zodat er geen keuring nodig is? Een hiaat in de regelgeving?

Verstuurd vanaf mijn Hi10 met Tapatalk
Gebruikersavatar
svenska
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1903
Lid geworden op: 23 feb 2004, 15:03
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 74 keer

Dit word geschreven door een keurder van OCB (eind 2016):

"Zoals elke vorm van decentrale productie moet het gebruik van deze zonnepanelen aangemeld zijn maar de distributienetbeheerders. Maar, deze gaat het gebruik (voorlopig?) niet aanvaarden. Synergrid (de overkoepelende federatie van de netbeheerders) verbiedt de koppeling met het net voor verschillende redenen:

- Deze producten zijn niet gehomologeerd volgens lijst C10/26 van Synergrid waardoor het gedrag van dergelijke installaties bij het afwijken van verschillende parameters (spanningsdaling of –stijging, frequentievariaties,…) onzeker is. Het is ook niet zeker of er een adequate afschakelveiligheid voorzien is. Hierdoor zouden de stekkerpinnen onder spanning kunnen blijven.

- Indien de omvormer met stekker energie terugvoedt naar het net, en een grote verbruiker op dezelfde kring wordt aangesloten, kunnen plaatselijk grotere stromen circuleren dan aan het begin van de kring waar de beveiliging ervan zich bevindt."

http://www.livios.be/nl/bouwinformatie/ ... beheerder/
Gebruikersavatar
honda4life
Moderator
Moderator
Berichten: 6008
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
Locatie: 127.0.0.1
Uitgedeelde bedankjes: 207 keer
Bedankt: 376 keer
Recent bedankt: 2 keer

svenska schreef:Dit word geschreven door een keurder van OCB (eind 2016):
- Indien de omvormer met stekker energie terugvoedt naar het net, en een grote verbruiker op dezelfde kring wordt aangesloten, kunnen plaatselijk grotere stromen circuleren dan aan het begin van de kring waar de beveiliging ervan zich bevindt."
Dan zeker je je stopcontactkring toch ipv. 20A me 16A af, dan heb je 4A marge (920 Watt), het wordt wel erg moeilijk dan om met een kleine installatie je bekabeling dan te overbelasten hoor. Helemaal zuiver is het natuurlijk niet.
svenska schreef:- Deze producten zijn niet gehomologeerd volgens lijst C10/26 van Synergrid waardoor het gedrag van dergelijke installaties bij het afwijken van verschillende parameters (spanningsdaling of –stijging, frequentievariaties,…) onzeker is.
Zo moeilijk zal een gehomologeerd toestel vinden nu ook niet zijn:
http://www.synergrid.be/download.cfm?fi ... 170307.pdf
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7918
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 734 keer

Waarom zou het niet zuiver zijn? Bij onze Noorderburen gaan die omvormers die je in het stopcontact plugt, als zoete broodjes over de toonbank. Als de NL energiemaatschappijen er geen graten in zien, waarom de Belgische dan wel? We hebben hetzelfde type stroom. Of heeft het nog maar eens te maken met het feit dat die bende graaiers een euro mis zou kunnen lopen?
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
Gebruikersavatar
honda4life
Moderator
Moderator
Berichten: 6008
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
Locatie: 127.0.0.1
Uitgedeelde bedankjes: 207 keer
Bedankt: 376 keer
Recent bedankt: 2 keer

Zie ook dit artikel:
http://www.egear.be/boete-niet-aangeven-zonnepanelen/

Wie het risico wil nemen van de boete dan zou ik zeggen, doen!
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 16 keer

honda4life schreef:
svenska schreef:Dit word geschreven door een keurder van OCB (eind 2016):
- Indien de omvormer met stekker energie terugvoedt naar het net, en een grote verbruiker op dezelfde kring wordt aangesloten, kunnen plaatselijk grotere stromen circuleren dan aan het begin van de kring waar de beveiliging ervan zich bevindt."
Dan zeker je je stopcontactkring toch ipv. 20A me 16A af, dan heb je 4A marge (920 Watt), het wordt wel erg moeilijk dan om met een kleine installatie je bekabeling dan te overbelasten hoor. Helemaal zuiver is het natuurlijk niet.
Om echt safe te zitten, zou je het paneel moeten aansluiten op een kring met maar 1 stopcontact, quasi rechtstreeks op het bord dus.
Een workaround zou zijn om de afzekering te doen op 10A en het paneel ook te beperken tot een toevoer van 10A. Op die manier kan je op uw kabels nooit meer dan 20A hebben: 10A aangeleverd door het paneel en 10A van het net.
laroyj
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2006
Lid geworden op: 19 maa 2011, 08:42
Locatie: TIELT
Uitgedeelde bedankjes: 24 keer
Bedankt: 103 keer

die setjes zijn er eigenlijk alleen gekomen om ervoor te zorgen dat op plaatse waar er geen elektriciteit is er voor te zorgen dat je toch 220V hebt.. zoals bvb op een caravan, mobilhome, berghok achteraan te tuin, op een schuurtje, in je boomhut etc.... nooit gekoppeld aan een bestaand gekeurde installatie..denk ook niet dat die toestellen gebouwd zijn om 24/24 7/7 20 jaar lang mee te gaan......
Uiteraard zijn er van die slimmerikken die dit nu gaan proberen gebruiken als goedkoop alternatief voor een deftige zonnepaneleninstallatie..
Internet: Orange vast+4G+Telenet Basic + EDPNET SLA VDSL2 (85/20)
Telefonie: VOIP: EDPNET + Weepee + Cheapconnect + Internetcalls
GSM: Orange Arend60
Tablet: Ipad2/Android
TV: Orange Digt tv-Tv Vlaanderen-Canaal Digitaal-Stievie
Netwerk: Giga Orange/Telenet IPV4-Giga EDPNET SLA IPV4/IPV6-Giga FON-netwerk NanobridgeM5
radiometeor.be
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7918
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 734 keer

Je kijkt best eens bij installateurs van panelen in Nederland. Ze verkopen allemaal die omvormers. Sommige merken van die omvormers (Stecagrid dacht ik) kun je zelfs in serie schakelen waardoor je inderdaad een volwaardige installatie aan kunt sluiten enkel en alleen door letterlijk de stekker in het stopcontact te steken.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
laroyj
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2006
Lid geworden op: 19 maa 2011, 08:42
Locatie: TIELT
Uitgedeelde bedankjes: 24 keer
Bedankt: 103 keer

de link die hier eerder werd aangegeven is van de gekende doe het zelf zaak Frans Vlaeminck in Oostrozebeke, dus veronderstel dus wel dat het gene brol zal zijn en je kan ze blijkbaar ook in serie schakelen..
Internet: Orange vast+4G+Telenet Basic + EDPNET SLA VDSL2 (85/20)
Telefonie: VOIP: EDPNET + Weepee + Cheapconnect + Internetcalls
GSM: Orange Arend60
Tablet: Ipad2/Android
TV: Orange Digt tv-Tv Vlaanderen-Canaal Digitaal-Stievie
Netwerk: Giga Orange/Telenet IPV4-Giga EDPNET SLA IPV4/IPV6-Giga FON-netwerk NanobridgeM5
radiometeor.be
bruma
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1801
Lid geworden op: 06 jan 2014, 13:45
Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
Bedankt: 89 keer
Recent bedankt: 1 keer

laroyj schreef:die setjes zijn er eigenlijk alleen gekomen om ervoor te zorgen dat op plaatse waar er geen elektriciteit is er voor te zorgen dat je toch 220V hebt.. zoals bvb op een caravan, mobilhome, berghok achteraan te tuin, op een schuurtje, in je boomhut etc.... nooit gekoppeld aan een bestaand gekeurde installatie..denk ook niet dat die toestellen gebouwd zijn om 24/24 7/7 20 jaar lang mee te gaan......
Uiteraard zijn er van die slimmerikken die dit nu gaan proberen gebruiken als goedkoop alternatief voor een deftige zonnepaneleninstallatie..
Waar haal je die info? Link graag .... Je verkondigt hierbij dat deze omvormer 230V (en geen oude 220) zou opwekken los van een net?

Verstuurd vanaf mijn Hi10 met Tapatalk
Tim.Bracquez
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3202
Lid geworden op: 05 dec 2010, 15:09
Bedankt: 450 keer

**
Laatst gewijzigd door Tim.Bracquez 04 sep 2021, 12:36, in totaal 1 gewijzigd.
laroyj
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2006
Lid geworden op: 19 maa 2011, 08:42
Locatie: TIELT
Uitgedeelde bedankjes: 24 keer
Bedankt: 103 keer

Nochtans paar jaar geleden tijdens opendeur op een technische school zo'n setje zien werken zonder dat het op het net aangesloten was, stond buiten op de speelplaats opgesteld en men had er een radio en enkele lampen op aangesloten om te tonen dat het werkte...

Zelf ooit getest met een autobatterij en een 12V car dc-inverter naar 150 of 300w eraan gehangen die +- 220 volt opleverde , en ik kon zo mijn panelen opstarten...

Op vakantie paar jaar terug ook een familie gezien die van een oude container een woonverblijf had gemaakt, ook daar lag een dergelijk paneel op hun dak om hun van stroom te voorzien om tv te kijken, te scheren, radio te luisteren, gewone elektriciteit was er niet, was in the midle of nowhere..

Een van mijn leveranciers verkoopt sedert kort ook deze systemen, deze moeten denk ik wel aan het net aangesloten zijn, maar denk dat er ook off-grid systemen bestaan.. http://www.altsat.be/plug-play-zonnepanelen/
Internet: Orange vast+4G+Telenet Basic + EDPNET SLA VDSL2 (85/20)
Telefonie: VOIP: EDPNET + Weepee + Cheapconnect + Internetcalls
GSM: Orange Arend60
Tablet: Ipad2/Android
TV: Orange Digt tv-Tv Vlaanderen-Canaal Digitaal-Stievie
Netwerk: Giga Orange/Telenet IPV4-Giga EDPNET SLA IPV4/IPV6-Giga FON-netwerk NanobridgeM5
radiometeor.be
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6125
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 244 keer
Bedankt: 584 keer
Recent bedankt: 10 keer

Kwestie van duidelijke communicatie:

:bang:
laroyj
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2006
Lid geworden op: 19 maa 2011, 08:42
Locatie: TIELT
Uitgedeelde bedankjes: 24 keer
Bedankt: 103 keer

..aansluiten OF inpluggen staat erop... heeft te maken met de verschillende modellen stekkers en stopcontacten binnen Europa veronderstel ik...
Internet: Orange vast+4G+Telenet Basic + EDPNET SLA VDSL2 (85/20)
Telefonie: VOIP: EDPNET + Weepee + Cheapconnect + Internetcalls
GSM: Orange Arend60
Tablet: Ipad2/Android
TV: Orange Digt tv-Tv Vlaanderen-Canaal Digitaal-Stievie
Netwerk: Giga Orange/Telenet IPV4-Giga EDPNET SLA IPV4/IPV6-Giga FON-netwerk NanobridgeM5
radiometeor.be
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6125
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 244 keer
Bedankt: 584 keer
Recent bedankt: 10 keer

Uiteraard, vind het gewoon héél ongelukkige communicatie.
Je verkoopt een plug&play installatie zonder plug maar zet deze wel buiten proportioneel groot op je afbeelding..
Argon
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1265
Lid geworden op: 21 mei 2007, 22:26
Uitgedeelde bedankjes: 20 keer
Bedankt: 49 keer

Heb die ook zien staan. Ik dacht aan het volgende:
- Mijn vader heeft reeds 3300Wp liggen (legaal). Echter door een vijverpomp komt hij niet meer toe met de zelf opgewekte stroom.

Het blijft illegaal volgens mij, maar als hij nu zo'n setje zou kopen en aansluiten op een stopcontact, dan komt hij wel terug toe met zijn totale jaar verbruik en zal dit niet opvallen. Tenzij ze specifiek visueel uw huis/tuinhuis/... komen bekijken om te zien hoe alles aangesloten is.

Om deze panelen aan te kopen zonder dat je al legaal zonnepanelen hebt liggen, dat zou ik nu ook niet doen. Hoe verantwoord je ander plots uw minder verbruik / 0 verbruik?
johan.devos
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1267
Lid geworden op: 14 mei 2008, 15:36
Locatie: Bevergem :-)
Uitgedeelde bedankjes: 249 keer
Bedankt: 170 keer

Ik denk ook dat van zoda je bv. 10% jaarlijks minder verbruikt dan gewoonlijk er een rood lampje zal branden en dit vroeg of laat consequenties zal hebben.

Als je echter weet dat je een meerverbruik zult hebben (vijverpomp, airco, electrische wagen/fietsen,...) dat je in zo'n geval wel zo'n plugin zonnepanelen kunt gebruiken zonder dat er ergens een rood lampje zal aangaan.

Natuurlijk willen ze dit vermijden door oa. slimme meters,... maar zolang je deze niet hebt zal het moeilijk zijn om dit te detecteren.
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7918
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 734 keer

Is iedereen hier plots de verplichte invoering van de slimme meter vergeten? Met alle gevolgen vandien voor injectie op het net?
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Met slimme meters kan je twee kanten uit... het laat in ieder geval toe je gebruik van het net correct te meten.

Ipv. een forfait kan men dus een correcte bijdrage vragen voor het gebruik van het net... dus misschien wordt het wel goedkoper !
Gebruikersavatar
Sinna
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2963
Lid geworden op: 14 nov 2008, 08:22
Twitter: KrSi78
Locatie: Brugge
Uitgedeelde bedankjes: 286 keer
Bedankt: 202 keer
Recent bedankt: 6 keer
Contacteer:

Goedkoper worden?!? Keep on dreaming! Met dank aan onze roverheid.
Computer(k)nul
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5295
Lid geworden op: 12 jan 2006, 14:25
Uitgedeelde bedankjes: 65 keer
Bedankt: 387 keer

Een firma als Eandis is een privé firma, en aan een privé firma ben je niet enige verantwoording verplicht waarom je plots een minder verbruik zou hebben. Daar hebben ze geen zaken mee. Net om die reden vind ik slimme meters geen goed idee, ze weten veel te veel. Je hebt ook geen contract met Eandis maar met een electriciteitsleverancier.

Verder mag een firma als Eandis ook niet in je tuin gaan kijken. De bewijslast ligt dus bij Eandis.

Uiteraard hebben ze de drogreden van zonnepanelen en netbeheer nodig om slimme meters erdoor te duwen.

Verder kan je een plugin installatie niet laten keuren, gezien die micro inverters niet in de lijst staan van vaste omvormers. Je kan dus geen keuring aanvragen. Je kan ook ten alle tijden de panelen uit het stopcontact halen. Met een vaste zonnepaneelinstallatie kan je dit dus niet.
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6125
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 244 keer
Bedankt: 584 keer
Recent bedankt: 10 keer

ub4b schreef:Je kan ook ten alle tijden de panelen uit het stopcontact halen. Met een vaste zonnepaneelinstallatie kan je dit dus niet.
Bwa...
Gewoon de on/off knop op de omvormer verdraaien of de zekering in de kast uitzetten. Zo moeilijk is dat niet.
Plaats reactie

Terug naar “Energie en duurzame ontwikkeling”