RPI project consulting? :-)

Heb je vragen of wil je een ervaring delen over elektrische apparaten? Dat kan hier!
Plaats reactie
ubremoved_983
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3868
Lid geworden op: 20 maa 2004, 20:10
Uitgedeelde bedankjes: 84 keer
Bedankt: 46 keer

Ik zit al een tijdje met een RPI project in mijn hoofd maar ontbreek de elektronica skills eigenlijk om het tot uitvoering te brengen. Ik acht het wel nuttig en zou het dus graag wel uitvoeren (ik kan ook een duurdere oplossing aankopen natuurlijk). Weet er iemand of je ergens terecht kan voor zulke zaken? Iemand die je (tegen betaling) de juiste richting kan uitduwen of mee kan helpen denken?
Gebruikersavatar
honda4life
Moderator
Moderator
Berichten: 6008
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
Locatie: 127.0.0.1
Uitgedeelde bedankjes: 207 keer
Bedankt: 376 keer
Recent bedankt: 2 keer

Vraag maar raak, wat wil je? Misschien kan ik (of iemand anders) wel helpen.
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
ubremoved_983
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3868
Lid geworden op: 20 maa 2004, 20:10
Uitgedeelde bedankjes: 84 keer
Bedankt: 46 keer

Hoi, om onmiddellijk met de deur in huis te vallen:

Wij hebben in onze nieuwbouw een vuilwaterpompput (omdat we nu eenmaal onder het rioleringsniveau zitten). Deze pomp is voorzien van 3 vlotters (2 om de pomp aan en uit te zetten en 1 alarm vlotter). De alarm vlotter is aangesloten op een DIN RAIL buzzer in de kelder. Het nadeel hiervan is dat die buzzer niet te horen is (schakelschema van de stuurkast heb ik beschikbaar).

Ik zou graag in eerste instantie een mail ontvangen wanneer mijn alarm vlotter afgaat. Dat is eigenlijk de basisfunctionaliteit.

Optioneel:
- versturen van sms bij afgaan alarm (via GSM module op RPI)
- loggen in grafieken van de 2 andere vlotters zodat ik zie wanneer mijn pomp draait
- sms / mail versturen bij power failure dmv battij module op RPI?
Tim.Bracquez
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3202
Lid geworden op: 05 dec 2010, 15:09
Bedankt: 450 keer

Hiervoor is een PI echt overkill. Gewoon een 2$ dollar module met een esp8266 welke op wifi zit en enkele relais, mogelijk dus een 10 dollar ofoz in totaal.
ubremoved_983
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3868
Lid geworden op: 20 maa 2004, 20:10
Uitgedeelde bedankjes: 84 keer
Bedankt: 46 keer

Met Arduino bedoel je dan? De PI heb ik hier toevallig nog liggen, vandaar :-)
Gebruikersavatar
honda4life
Moderator
Moderator
Berichten: 6008
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
Locatie: 127.0.0.1
Uitgedeelde bedankjes: 207 keer
Bedankt: 376 keer
Recent bedankt: 2 keer

Tim.Bracquez schreef:Hiervoor is een PI echt overkill. Gewoon een 2$ dollar module met een esp8266 welke op wifi zit en enkele relais, mogelijk dus een 10 dollar ofoz in totaal.
Volledig met eens, esp8266 is de beste oplossing.

Deze bijvoorbeeld:
https://www.aliexpress.com/item/New-Wir ... 17233.html
Programmer zit al mee op het bordje, wil je nadien voeding geven, gewoon de ene of de ander micro usb en je bent vertrokken.
2 draadjes van je vlotter aansluiten zal wel lukken denk ik hé ;-)
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
Gebruikersavatar
krisken
userbase crew
userbase crew
Berichten: 19763
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

Via LoRa proberen? Lijkt me een leuk iets om te testen? Neem eens contact op met Wireless Things, daar zitten zeker mensen die je kunnen helpen.

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
gm123
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1113
Lid geworden op: 08 maa 2009, 22:27
Uitgedeelde bedankjes: 63 keer
Bedankt: 116 keer

Waarom LoRa als hij de pi in de kelder kan hangen waar de sensoren toekomen en hij hoogstwaarschijnlijk wifi/ethernet heeft? Een esp8266 of ander embedded systeem gebruiken wanneer hij een rpi nog heeft liggen is ook niet nodig. Enige argument zou stroomverbruik zijn, maar dat is sowieso nihil voor een enkele rpi.

Voor je basisfunctionaliteit, namelijk een mail versturen bij alarm, heb je niet echt veel kennis van electronica nodig. Geeft die vlotter gewoon contact/geen contact? Zo ja, dan kan je die gewoon aan een input pin van de rpi hangen met een pull-up/pull-down weerstand, je leest in een lus de waarde van de pin uit en van zodra die laag/hoog getrokken wordt door de vlotter stuur je een mail. Dat zijn misschien 10 lijntjes python code. De rpi heeft zelfs interne pull-up/down weerstanden, dus je zou de vlotter er rechtstreeks aan kunnen bevestigen zonder randcomponenten.

Je kan hier eens beginnen met hoe je een input uitleest op de rpi: http://raspi.tv/2013/rpi-gpio-basics-6- ... pull-downs
Vervang de push button met je vlotter, verstuur een mail ipv de led te laten branden en je hebt je basisfunctionaliteit.
Laatst gewijzigd door gm123 12 feb 2017, 18:18, in totaal 3 gewijzigd.
Gebruikersavatar
krisken
userbase crew
userbase crew
Berichten: 19763
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

Zoals gezegd : RPI is overkill vind ik.

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
ubremoved_983
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3868
Lid geworden op: 20 maa 2004, 20:10
Uitgedeelde bedankjes: 84 keer
Bedankt: 46 keer

Merci :-). Hier kan ik al mee verder. Die vlotter geeft inderdaad gewoon een aan / uit contact. Ik ga eerst eens wat prullen met de RPI :-)
Laatst gewijzigd door ubremoved_983 12 feb 2017, 18:12, in totaal 1 gewijzigd.
gm123
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1113
Lid geworden op: 08 maa 2009, 22:27
Uitgedeelde bedankjes: 63 keer
Bedankt: 116 keer

Uiteraard is het overkill, maar hij heeft er nog één liggen dus hij kan direct beginnen experimenteren en een rpi is naar mijn mening gebruiksvriendelijker dan een embedded systeem als je met beiden helemaal geen ervaring hebt. Een python scriptje schrijven op een rpi is toch iets makkelijker dan leren werken met zo'n esp8266 oid.
Gebruikersavatar
honda4life
Moderator
Moderator
Berichten: 6008
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
Locatie: 127.0.0.1
Uitgedeelde bedankjes: 207 keer
Bedankt: 376 keer
Recent bedankt: 2 keer

Stroomverbruik nihil... bwaa dat loopt toch aardig op, zeker als je vergelijkt met alternatieven.
Zit je nog met een geheugenkaart die vroeg of laat toch crasht, ...

Zo moeilijk kan het niet zijn hoor met een esp8266:
http://www.instructables.com/id/ESP8266 ... /?ALLSTEPS
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
Plaats reactie

Terug naar “Elektrische apparaten”