Vectoring rollout

Hebt u opmerkingen, klachten, steunbetuigingen voor Proximus (Belgacom)? Dan kan u deze hier kwijt.
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 921 keer
Bedankt: 3348 keer
Recent bedankt: 5 keer

Geduld is een mooie deugd :-) .
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
qless
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1605
Lid geworden op: 13 dec 2002, 11:44
Locatie: Lokeren
Uitgedeelde bedankjes: 17 keer
Bedankt: 149 keer

Mjah, ik zou toch liever hebben dat Proximus voor de vectoring lijnen gewoon overstapt op model wat KPN gebruikt, direct naar maximum, enkel afknijpen als er issues zijn.
silencer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4024
Lid geworden op: 08 jul 2008, 02:07
Uitgedeelde bedankjes: 171 keer
Bedankt: 102 keer

qless schreef:Hier wil ie ook niet naar 20 (en 85), 10 dagen geleden TBF gedaan, en op 70/15 gebleven (Annex naar A gezet)

Code: Selecteer alles

		Receive direction	Send direction
Max. DSLAM throughput	kbit/s	70000	15000
Min. DSLAM throughput	kbit/s	14568	0
Attainable throughput	kbit/s	103534	26965
Current throughput	kbit/s	70000	14998
Seamless rate adaptation		off	off
 			
Latency		fast	fast
Impulse noise protection		33	42
G.INP		on	on
 			
Signal-to-noise ratio	dB	15	13
Bitswap		on	on
Line attenuation	dB	18	21
 			
Profile	17a		
G.Vector		full	full
 			
Carrier record		J43	J43
Is altijd evaluatie na 14d.
Haribo
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 31
Lid geworden op: 31 dec 2016, 14:55
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer

Gisteravond Proximus wijzigt de waarden van 16.000 / 2000 tot 20.000 / 3000
Ik veranderde een week geleden Max. Prestaties door Max. Stabiliteit.
Bijlagen
7490_3.jpg
7490_2.jpg
7490_1.jpg
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 921 keer
Bedankt: 3348 keer
Recent bedankt: 5 keer

Haribo schreef:Gisteravond Proximus wijzigt de waarden van 16.000 / 2000 tot 20.000 / 3000
Zoals eerder gemeld:
  • - jij zit in zone 3, aanvangsprofiel 16.5/2
    - DLM kan jou verhogen tot max 30/4
Wat je nu ziet is gewoon DLM die een evaluatie gedaan heeft.
Haribo schreef:Ik veranderde een week geleden Max. Prestaties door Max. Stabiliteit.
Compleet nutteloos en contraproductief :-( .
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Haribo
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 31
Lid geworden op: 31 dec 2016, 14:55
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer

wanneer de lijn tot max. stabiliteit is dat er vele dagen geen nieuwe ip en geen fouten.
In max.performance worden fouten ooit getoond en er is een reboot.
proximus lijn-test schreef eerder max 28.000 / 4000, een nieuwe Speed Test zegt vandaag
Max. 3.9 Mbps downloaden - 498 Kbps upload .. ???????????
silencer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4024
Lid geworden op: 08 jul 2008, 02:07
Uitgedeelde bedankjes: 171 keer
Bedankt: 102 keer

Vreemd: Lijn staat op annex B: waarden attainable verhoogd na 14d! Iemand een verklaring hiervoor?

119437 (ipv 115000-116000)
25599 (ipv 2100)

100/20 zoals op de speedtest site van proximus is dus mss toch nog mogelijk ?
Gebruikersavatar
Geert-Jan
Pro Member
Pro Member
Berichten: 326
Lid geworden op: 14 okt 2016, 17:31
Uitgedeelde bedankjes: 40 keer
Bedankt: 27 keer

silencer schreef:Vreemd: Lijn staat op annex B: waarden attainable verhoogd na 14d! Iemand een verklaring hiervoor?

119437 (ipv 115000-116000)
25599 (ipv 2100)

100/20 zoals op de speedtest site van proximus is dus mss toch nog mogelijk ?
Sorry maar die waarden gaan op en neer als gevolg van de storing, bv magnetisch veld van de aarde, kosmische ruis alsook man-made lawaai denk aan zenders.
Er zijn zoveel signalen in de lucht die op 0-30MHz zitten, het zou me eerder verbazen moest die waarde constant zijn :-D
En er is de factor temperatuur en vochtigheid, die hebben ook enorme impact op de waarden.

Vectoring doet veel van die storingen teniet, maar niet allemaal, en die zie je nu als errors terugkomen.
Echter een verschil van minder dan 10% in waarde doe ik af als niets, ga je nog veel vaker zien.
Zeker als je geen uitval meemaakt zou ik me daar niet aan storen.
Haribo schreef:wanneer de lijn tot max. stabiliteit is dat er vele dagen geen nieuwe ip en geen fouten.
In max.performance worden fouten ooit getoond en er is een reboot.
proximus lijn-test schreef eerder max 28.000 / 4000, een nieuwe Speed Test zegt vandaag
Max. 3.9 Mbps downloaden - 498 Kbps upload .. ???????????
Niet doen, Proximus werkt die waarden tegen, beter op max snelheid zetten, errors zien we allemaal.
Dat is geen enkel probleem zolang je geen uitval hebt.
En een nieuw IP krijg je elke 36 uur, dat hij lange tijd hetzelfde blijft is toeval, evengoed wisselt die elke 1,5 dag.
Volgens mij ben je door die max-stabiel op service-profiel gekomen.
Zet die terug op max-performance en doe een lijntest, dan sta je normaal weer op gewone waarden.
Afbeelding

Groeten,

Geert-Jan.
jantje81
Premium Member
Premium Member
Berichten: 561
Lid geworden op: 18 apr 2009, 02:27
Uitgedeelde bedankjes: 150 keer
Bedankt: 75 keer

De tijd dat je iedere 36 uur een nieuw IP kreeg bij Proximus is al een jaar of 3-4 voorbij.
EDPnet FIBER XS (150/50)
NL Ziet + VTM Go
Mobile Vikings prepaid 15 (focus: data)
OVH VOIP + EDPnet VOIP
Haribo
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 31
Lid geworden op: 31 dec 2016, 14:55
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer

maximumsnelheid Ik heb nu terug te zetten, dan wacht ik keer.
De laatste IP ging over 9 dagen :roll:
veel dank
MichelJ
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1078
Lid geworden op: 10 maa 2010, 13:32
Locatie: Kapellen
Uitgedeelde bedankjes: 25 keer
Bedankt: 66 keer
Recent bedankt: 2 keer

philippe_d schreef:
Haribo schreef:Ik veranderde een week geleden Max. Prestaties door Max. Stabiliteit.
Compleet nutteloos en contraproductief :-( .
Philippe, vorige week kreeg ik plots constante onderbreking van de verbinding, uiteindelijk op Max stabiliteit gezet.

Code: Selecteer alles

Receive direction 	Send direction
Max. DSLAM throughput	kbit/s	100000	20000
Min. DSLAM throughput	kbit/s	14568	0
Attainable throughput	kbit/s	120088	25677
Current throughput	kbit/s	99998	19999
Seamless rate adaptation		off	off
 			
Latency		fast	fast
Impulse noise protection		43	42
G.INP		on	on
 			
Signal-to-noise ratio	dB	13	9
Bitswap		on	on
Line attenuation	dB	6	7
 			
Profile	17a		
G.Vector		full	full
 			
Carrier record		B43	B43
Nagenoeg een zelfde situatie als eerdere waardes denk ik, en een stabiele verbinding. Dan deze morgen toch nog eens geprobeerd om op Max Performance te zetten. Dit was het resultaat :

Code: Selecteer alles

Receive direction 	Send direction
Max. DSLAM throughput	kbit/s	100000	20000
Min. DSLAM throughput	kbit/s	14568	0
Attainable throughput	kbit/s	134258	26122
Current throughput	kbit/s	99998	19815
Seamless rate adaptation		off	on
 			
Latency		fast	fast
Impulse noise protection		43	50
G.INP		on	on
 			
Signal-to-noise ratio	dB	15	5
Bitswap		on	on
Line attenuation	dB	6	7
 			
Profile	17a		
G.Vector		full	full
 			
Carrier record		B43	B43
die Seamless Rate Adapation nu op, de Attainable throughput zwaar beginnen schommelen(tussen de 100 en 135Mbps op de receive). Zeer veel errors, zowel op de Fritz als in de exchange, soms zeer rare waardes voor SNR, zoals -5 dB op de receive direction.

Nu terug op max stability, en SNR terug op 16/10, de attainable throughput terug zeer stabiel(schommeling van een paar Mbps)

Grappige van dit alles, voor ik die problemen kreeg had ik een stabiele lijn voor 4 maand bijna op Max Performance.
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 921 keer
Bedankt: 3348 keer
Recent bedankt: 5 keer

OK, misschien moeten we onze mening herzien over de "max stability" schuivers :wink:
Volgens Geert-Jan krijg je dan gegarandeerd een fall-back profiel. Niet dus.

Een onstabiele verbinding is eigenlijk het gevolg van een combinatie van:
  • - borderline SNR
    - schommelingen van de lijnkwaliteit (storingen)
Als je al borderline zit (grijze zone), en er komen schommelingen, dan ga je af en toe in de "rode zone" (SNR < 6).

Wat ikzelf zou doen bij een onstabiele lijn:
  • - kijk eerst waar het probleem vandaan komt. In jouw geval zie ik een upload SNR van 5dB... dat is problematisch.
    - een te lage upload SNR kan meestal verbeterd worden door de Fritzbox om te switchen naar Annex A, gezien de att. upload rate bij Annex A iets hoger is.
    - als dat niet genoeg is kan je met de "performance/stability" schuivers gaan spelen. In jouw geval (upload issue) zou ik mij beperken tot de "upload SNR" schuiver...
Vandaar mijn mening dat het niet nodig is om direct alle schuivers op "max. stability" te zetten ...
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
MichelJ
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1078
Lid geworden op: 10 maa 2010, 13:32
Locatie: Kapellen
Uitgedeelde bedankjes: 25 keer
Bedankt: 66 keer
Recent bedankt: 2 keer

Het rare is dat ik eigenlijk al jaren op max performance stond, niets veranderd aan de binnenbekabeling, tot plots die storing een tijd geleden. Dan is de SNR selchter geworden blijkbaar op die Line settings, daarvoor was de SNR altijd 9-11. Waar het ineens vandaan komt weet ik niet. Nu de max snelheid is er niet mee ingeboet op die max stability instelling. Nu zijn alle waardes net als voorheen, van voor die eerste problemen.
G33RT
Pro Member
Pro Member
Berichten: 226
Lid geworden op: 30 dec 2005, 21:56
Locatie: Limburg
Uitgedeelde bedankjes: 93 keer
Bedankt: 23 keer

Twee vraagjes:

1. Is er ergens de informatie beschikbaar om te zien hoe ver ze staan met de Vectoring rollout in Limburg ?

2. Kan er een reden zijn om een ROP/DSLAM Vectoring bewust niet te activeren, bijvb. door technische omstandigheden etc... ?

Deze laatste vraag is omdat er 3 jaar geleden "Juni 2013" een technieker stond te werken aan de ROP waar ik op aangesloten ben.
Is stopte bij hem en begon een praatje met hem, deze wist mij toen te vertellen dat deze wijkkast was geupgraded en dat Vectoring waarschijnlijk in iets van 3 maanden actief zou zijn in deze kast, dit gesprek is inmiddels 42 maanden geleden.
Greetings, Vaako

edpnet 100/40 Lijnprofiel 91Mbps Down / 37Mbps Up http://www.speedtest.net/result/7275351336.png
TV Vlaanderen | Dreambox DM500HD + USB-Mod | firmware OpenPLi v4.0 + FlashExpander | WaveFrontier T90 v2
flupke19
Premium Member
Premium Member
Berichten: 528
Lid geworden op: 23 mei 2013, 08:37
Uitgedeelde bedankjes: 21 keer
Bedankt: 97 keer

Geert-Jan schreef: Sorry maar die waarden gaan op en neer als gevolg van de storing, bv magnetisch veld van de aarde, kosmische ruis alsook man-made lawaai denk aan zenders.
Er zijn zoveel signalen in de lucht die op 0-30MHz zitten, het zou me eerder verbazen moest die waarde constant zijn :-D
En er is de factor temperatuur en vochtigheid, die hebben ook enorme impact op de waarden.

Vectoring doet veel van die storingen teniet, maar niet allemaal, en die zie je nu als errors terugkomen.
Vectoring doet juist NIETS van genoemde storingen teniet! :nono:
Het enigste wat vectoring teniet doet, is de overspraak van VDSL-signalen tussen lijnen in dezelfde bundel. Da's al.
MichelJ
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1078
Lid geworden op: 10 maa 2010, 13:32
Locatie: Kapellen
Uitgedeelde bedankjes: 25 keer
Bedankt: 66 keer
Recent bedankt: 2 keer

lap, terug zeer onstabiele verbinding, die seamless adaptation rate staat weer op ON (bij upload), en opnieuw zware schommelingen op de attainable throughput , en massa's errors op de exchange en fritzbox, nu op 70/15 sync

nog steeds op max stability

interne bekabeling is niets veranderd (buiten dat het wat frisser is in de garage) : hardware problemen opkomst?

Code: Selecteer alles

		Receive direction 	Send direction
Max. DSLAM throughput	kbit/s	70000	15000
Min. DSLAM throughput	kbit/s	14568	0
Attainable throughput	kbit/s	70000	23522
Current throughput	kbit/s	70000	14998
Seamless rate adaptation		off	off
 			
Latency		fast	fast
Impulse noise protection		33	42
G.INP		on	on
 			
Signal-to-noise ratio	dB	-3	5
Bitswap		on	on
Line attenuation	dB	6	7
 			
Profile	17a		
G.Vector		full	full
 			
Carrier record		B43	B43

Error counter
	Seconds with 	Unrecoverable errors (CRC)
	errors (ES) 	many
Errors (SES) 	per
minute 	Last
15 minutes
FRITZ!Box 	38 	14 	146 	292
Central exchange 	-27 	-11	2.14748e+07 	-80

verbinding nadien continu weg, nog steeds veel errors, soms minutenlang in training en dan weg te vallen met geen response, ipv broadcom staat er dan unknown bij de exchange
joriz
Premium Member
Premium Member
Berichten: 603
Lid geworden op: 13 mei 2006, 22:36
Uitgedeelde bedankjes: 57 keer
Bedankt: 48 keer

Een negative SNR heb ik nog nooit gezien. Misschien dat je dit al eens getest hebt en ik weet ook niet hoe je installatie eruit ziet, maar heb je de modem al eens aangesloten direct op de intro?
Edpnet VDSL XL + Voip @ 100/35Mbit / Fritzbox 7490
fvhbrugge
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1597
Lid geworden op: 23 nov 2008, 20:38
Uitgedeelde bedankjes: 101 keer
Bedankt: 123 keer

Negatieve SNR -3 betekent 2x hogere ruis dan signaal zelf. (10 log (0,5) = -3 )
Dat zal echt niet stabiel zijn...
MichelJ
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1078
Lid geworden op: 10 maa 2010, 13:32
Locatie: Kapellen
Uitgedeelde bedankjes: 25 keer
Bedankt: 66 keer
Recent bedankt: 2 keer

Er is aan de opstelling al die jaren niets veranderd. Intro komt uit de grond, via een aansluitdoosje is de kabel verlengd tot aan de router.

Er steekt nog wel zo'n NTP kast tussen, met daarop een stekker DSL, daar steekt de fritzbox in. Heeft zo jaren zeer goed gedraaid, zeer stabiele waardes (zullen in andere topics nog wel staan).

Sinds 31/12 miserie, met als laagtepunt vandaag, zeer onstabiel, en een 70/15 profiel ipv 100/20.

Ticket aangemaakt : check binnenbejabeling want line attenuation is te laag, herstart/reset/zet fabrieksinstellingen terug, en laat ons dan iets weten.

Draai nog wel 6.30, en Annex A daar bouwt die zelfs geen connectie mee op.

Als ik dat NTP punt niet nodig heb (gebruik de vaste lijn niet, is raw copper) kan ik misschien de intro kabel rechtstreeks aansluiten. Kan nog eens checken of er oxidatie is opgetreden sinds 31/12 dan :)

Eigenlijk is er wel iets veranderd, heb een FritzWLan repeater aangesloten op de router via ethernet kabel de 30e


Als dat er niets mee te maken heeft, tjah dan is het ofwel de router zelf die het aan begeven is, ofwel is er buiten iets veranderd.

Terug ietwat stabiel :

Code: Selecteer alles

Negotiated Connection Properties
		Receive direction 	Send direction
Max. DSLAM throughput	kbit/s	70000	15000
Min. DSLAM throughput	kbit/s	14568	0
Attainable throughput	kbit/s	117602	26177
Current throughput	kbit/s	70000	14998
Seamless rate adaptation		off	off
 			
Latency		fast	fast
Impulse noise protection		33	42
G.INP		on	on
 			
Signal-to-noise ratio	dB	23	12
Bitswap		on	on
Line attenuation	dB	6	7
 			
Profile	17a		
G.Vector		full	full
 			
Carrier record		B43	B43

Error counter
	Seconds with 	Unrecoverable errors (CRC)
	errors (ES) 	many
Errors (SES) 	per
minute 	Last
15 minutes
FRITZ!Box 	11 	0 	8 	98
Central exchange 	0 	0	0 	0
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 921 keer
Bedankt: 3348 keer
Recent bedankt: 5 keer

MichelJ schreef:Draai nog wel 6.30, en Annex A daar bouwt die zelfs geen connectie mee op.
06.30 s een Firmware die maar enkele weken op de site getsaan heeft (map belgium).
Deze werd vervangen door de 06.31 wegens fouten in de DSL driver ("vectoring upstream bug")
Ik zou toch overgaan naar de 06.52 !
MichelJ schreef:Als ik dat NTP punt niet nodig heb (gebruik de vaste lijn niet, is raw copper) kan ik misschien de intro kabel rechtstreeks aansluiten. Kan nog eens checken of er oxidatie is opgetreden sinds 31/12 dan :)
Ik zou het NTP laten zitten (je moet toch ergens jouw modem op kunnen aansluiten).
Je kan wel de filter weglaten, dan moet de modem ingeplugd worden op één van de RJ11 bussen op de NTP zelf (of op de groene klemmen).
MichelJ schreef: Eigenlijk is er wel iets veranderd, heb een FritzWLan repeater aangesloten op de router via ethernet kabel de 30e
Als dat er niets mee te maken heeft, tjah dan is het ofwel de router zelf die het aan begeven is, ofwel is er buiten iets veranderd.
Dat heeft inderdaad geen invloed, als je geen vebetering kan aanbrengen aan de interne bekabeling, gok ik ook op een verandering buiten (vb weersomstandigheden, waterinsijpeling in een kabel, ...) :-( .
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
MichelJ
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1078
Lid geworden op: 10 maa 2010, 13:32
Locatie: Kapellen
Uitgedeelde bedankjes: 25 keer
Bedankt: 66 keer
Recent bedankt: 2 keer

zal die 6.52 er is op zetten, en heb ook eens terug gaan kijken toen het zeer stabiel was, line attenuation was hetzelfde (6-7) enkel bitswap stond enkel op ON op de send direction tov nu staat het op beide op ON

En de 6.52 erop gezet, bitswap is nu ON op de receive en OFF op de send, wel stabieler nu, errors blijven weg, enkel de downstream is niet meer zo goed als vroeger, attainable schommelt nu tussen de 105 en 125 (voorheen steeds tussen 125-130), de upload attainable is een pak stabieler en blijft mooi plakken rond de 25-26. Wat doet die bitswap eigenlijk?

Afbeelding
gm123
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1113
Lid geworden op: 08 maa 2009, 22:27
Uitgedeelde bedankjes: 63 keer
Bedankt: 116 keer

Simpelweg gezegd: als bitswap aan staat wil het zeggen dat er errors op de lijn zitten, maar de FB is wel nog in staat om deze zelf te corrigeren. Nu, dat wil niet zeggen dat je verbinding persé slecht is. Als ik het goed heb blijft bitswap aan staan van zodra er ooit eens een enkele error is geweest, en dat kan met de beste lijnwaarden altijd wel eens voorkomen. Pas vanaf je onderaan veel errors begint te zien is er pas iets echt mis met je lijn.
MichelJ
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1078
Lid geworden op: 10 maa 2010, 13:32
Locatie: Kapellen
Uitgedeelde bedankjes: 25 keer
Bedankt: 66 keer
Recent bedankt: 2 keer

gm123 schreef:Simpelweg gezegd: als bitswap aan staat wil het zeggen dat er errors op de lijn zitten, maar de FB is wel nog in staat om deze zelf te corrigeren. Nu, dat wil niet zeggen dat je verbinding persé slecht is. Als ik het goed heb blijft bitswap aan staan van zodra er ooit eens een enkele error is geweest, en dat kan met de beste lijnwaarden altijd wel eens voorkomen. Pas vanaf je onderaan veel errors begint te zien is er pas iets echt mis met je lijn.
dat was zo toen het zeer onstabiel was, Central Exchange massaal veel errors
doglover
Member
Member
Berichten: 68
Lid geworden op: 09 apr 2014, 08:23

Een mirakel is geschied.
Nog steeds wel geen vectoring. Maar een verhoging van 16.1 naar 20 mbit/s

Willy
Fritz5.jpg
Haribo
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 31
Lid geworden op: 31 dec 2016, 14:55
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer

Ik had ook de verandering 16.000 / 20.000, maar geen G.Vectoring :roll:
Ik denk niet dat dat ook komt
Bijlagen
VDSL 20000.jpg
VDSL 20000_1.jpg
MichelJ
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1078
Lid geworden op: 10 maa 2010, 13:32
Locatie: Kapellen
Uitgedeelde bedankjes: 25 keer
Bedankt: 66 keer
Recent bedankt: 2 keer

"Naar aanleiding van de laatste lijnmetingen zien we een stabiele connectie van uw modem met onze server op een 70/20 Mpbs profiel.

Aangezien zo wel de DLM als Vectoring actief zijn, zullen we geen acties moeten ondernemen om de lijnprofiel te verhogen, er is een automatische evaluatie voorzien op 24/01/2017 door proximus."

Ticket afgesloten nu, en wachten tot morgen, zien wat het geeft. Voorlopig totaal geen errors en stabiel, weliswaar met de attainable download nog maar nipt schommelend rond de 120Mbps.

En Annex A of B, totaal geen verschil.
EotT
Crew support
Crew support
Berichten: 656
Lid geworden op: 13 sep 2010, 13:11
Uitgedeelde bedankjes: 168 keer
Bedankt: 301 keer
Recent bedankt: 2 keer

Eindelijk ook de 100 bereikt! Ik snap alleen niet waarom de upload niet naar 20 is gegaan, waarden lijken me goed genoeg. Ik ben ik elk geval al blij dat ik 100 heb.

Afbeelding

Afbeelding

Toch wel mooi als ik zie van waar ik kom: http://userbase.be/forum/viewtopic.php? ... 97#p664397
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 921 keer
Bedankt: 3348 keer
Recent bedankt: 5 keer

EotT schreef:Eindelijk ook de 100 bereikt! Ik snap alleen niet waarom de upload niet naar 20 is gegaan, waarden lijken me goed genoeg. Ik ben ik elk geval al blij dat ik 100 heb.
Tenzij je een Bizz abonnement hebt, of Internet Intense, maakt een upload van 15 of 20 niets uit...
Maar wellicht komt het bij een volgende DLM evaluatie?
EotT schreef:Toch wel mooi als ik zie van waar ik kom: http://userbase.be/forum/viewtopic.php? ... 97#p664397
Jouw geduld werd beloond :)
Ik denk dat ze DLM iets hebben versoepeld...
De praktijk tot nu toe was dat je 20% marge moest hebben (attainable > 120 mbps) om een 100 mbit profiel te krijgen.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
EotT
Crew support
Crew support
Berichten: 656
Lid geworden op: 13 sep 2010, 13:11
Uitgedeelde bedankjes: 168 keer
Bedankt: 301 keer
Recent bedankt: 2 keer

philippe_d schreef:Tenzij je een Bizz abonnement hebt, of Internet Intense, maakt een upload van 15 of 20 niets uit...
Ik zit bij edpnet, dus ik veronderstel dat ik daar wel de volledige 20mbps zou krijgen.
philippe_d schreef:Ik denk dat ze DLM iets hebben versoepeld...
De praktijk tot nu toe was dat je 20% marge moest hebben (attainable > 120 mbps) om een 100 mbit profiel te krijgen.
Ik denk het niet. Voor de verhoging was mijn attainable 122, nu is die iets lager. Vroeger had ik +-119. Toen enkele keren fritzbox herstart. Soms had ik attainable van 114, dan weer iets hoger, en de keer dat ik 122 had, ben ik gestopt met herstarten, en rustig afgewacht, en exact 2 weken later had ik de verhoging. Geen idee waarom die attainable zoveel kan veranderen door herstarten fritzbox/0800 nummer bellen.

Edit: Ik zal vanavond mijn vorige lijnwaarden posten van vorige week. Ik heb daar nog wel een screenshotje van liggen.
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 921 keer
Bedankt: 3348 keer
Recent bedankt: 5 keer

EotT schreef:
philippe_d schreef:Tenzij je een Bizz abonnement hebt, of Internet Intense, maakt een upload van 15 of 20 niets uit...
Ik zit bij edpnet, dus ik veronderstel dat ik daar wel de volledige 20mbps zou krijgen.
Sorry, inderdaad :-) .
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
EotT
Crew support
Crew support
Berichten: 656
Lid geworden op: 13 sep 2010, 13:11
Uitgedeelde bedankjes: 168 keer
Bedankt: 301 keer
Recent bedankt: 2 keer

EotT schreef:
philippe_d schreef:Ik denk dat ze DLM iets hebben versoepeld....
Ik denk het niet. Voor de verhoging was mijn attainable 122, nu is die iets lager. Vroeger had ik +-119. Toen enkele keren fritzbox herstart. Soms had ik attainable van 114, dan weer iets hoger, en de keer dat ik 122 had, ben ik gestopt met herstarten, en rustig afgewacht, en exact 2 weken later had ik de verhoging. Geen idee waarom die attainable zoveel kan veranderen door herstarten fritzbox/0800 nummer bellen.
Dit was van enkele dagen voor de verhoging naar 100/15:
Afbeelding

Mijn huidige SNR fluctueert tussen 10 en 11. Nog ver weg van de kritieke grens van 6, dus dat zit wel goed.
Afbeelding
axs
Moderator
Moderator
Berichten: 2630
Lid geworden op: 18 dec 2010, 11:56
Uitgedeelde bedankjes: 445 keer
Bedankt: 221 keer

Hier vectoring ook actief. Nu wachten op verdere verhoging zeker?
Bijlagen
IMG_0228.PNG
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 260 keer

Dat gaat 85/20 worden denk ik. Ik heb ongeveer dezelfde waarden. Eerst kreeg ik 70/15, dan 85/15 en ten slotte 85/20. Hoewel die SNR... Laat het ons veilig spelen en op op 70/20 houden voorlopig. Geduld dus :)

Ik heb hier ook die discussie zien passeren over die carrier records. Reeds in 2015 had ik die vraag hier al eens gesteld en toen leverde dat dit op : https://userbase.be/forum/viewtopic.php ... er#p617116
GuntherDW
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1139
Lid geworden op: 11 mei 2007, 14:00
Locatie: zwijndrecht
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 78 keer
Contacteer:

Nuja, ik had ook (plusminus 1dB SNR misschien, attenuation zelfs "erger") dezelfde stats. Wel dan via dommel moeten aanvragen ziende dat ik een BBox3/T heb.
Echter heb ik nu meer dan een maand al gewoon 100/20 stabiel.

Als ik al m'n logs van vroeger er bij haal schommelt de line length volgens de modem tussen 400 en 500m.

Dit waren de waarden toen ik het navroeg bij hun:

Code: Selecteer alles

LineProfile = vdsl2_dyn_dyn_v1
PortState = UNLOCK
SynchroState = SYNCH
DslamName = h03zwy00002
DownstreamAttenuation = 19.6
UpstreamAttenuation = 17.7
DownstreamBitRate = 49999.0
UpstreamBitRate = 9998.0
DownstreamNoiseMargin = 27.6
UpstreamNoiseMargin = 22.0
billeman
Pro Member
Pro Member
Berichten: 258
Lid geworden op: 24 okt 2007, 10:57
Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
Bedankt: 21 keer

Beetje off-topic misschien, sorry hiervoor, maar vandaag lawaai van een drill in de straat, mensen van proximus die stoepen aan het open leggen zijn 100 meter verder, en een grote spoele oranje fiber ernaast. Ben benieuwd, ik zit op het einde van de lus (buren juist verder hebben vectoring 100/20) en ben al sinds mensenheugenis aangesloten op de LEX, 700 meter verder (high upload 16/10 op de limiet, standaard 16/2).

Wat mij betreft mogen ze ineens fiber komen aansluiten :)
Haribo
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 31
Lid geworden op: 31 dec 2016, 14:55
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer

Proximus Speedtest is 3,9 Mbps / 498 Kbps, met de Fritz firmware 06.52 het was 37.000 / 6500 en met de nieuwe firmware 6.80 nu 32.000 / 7200 :roll:
Dat is Annex A, of vectoring ooit komen?
Bijlagen
Proximus Speedtest.jpg
Fritz 7490 mit 6.80.jpg
GuntherDW
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1139
Lid geworden op: 11 mei 2007, 14:00
Locatie: zwijndrecht
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 78 keer
Contacteer:

Ik ben eigenlijk wel eens benieuwd hoe het zit met de mensen die in zone 2 zaten, en 100/20 met DLM kregen.
Onze lijn is eigenlijk van sinds de originele DLM upgrade langs is geweest al online. Nog geen sync loss (rond eind vorig jaar) gezien sindsdien.

Als we na 3-4maand nog altijd 100/20 halen denk ik niet dat het nog gaat veranderen. Nuja, *knock on wood*, Laat het uit :P.

Van de mensen die dus 100/20 in zone 2 kregen, hoeveel daarvan hebben na een paar maand nog hun 100/20? (afstand?)
Ik weet dat patje bijvoorbeeld is "gedowngrade" naar 100/15 na een maand oid?
Gebruikersavatar
Zorba
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 875
Lid geworden op: 08 nov 2010, 18:29
Uitgedeelde bedankjes: 65 keer
Bedankt: 66 keer

Ik zit in zone 2 en had bij Proximus 100Mbit download, upload was gecapped en met m'n BBOX kon ik de effectieve waarde niet nakijken maar ik vermoed dat ik 20 kon halen. Altijd stabiel geweest.

Nu bij edpnet blijf ik steken op 70/15, hoewel max attainable 108/27 is (16 en 13dB respectievelijk).
De download is waarschijnlijk op het randje voor 100Mbit te krijgen, maar ik hoop toch terug op 100/20 te komen.
Gebruikersavatar
Patje
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3543
Lid geworden op: 03 sep 2003, 19:18
Locatie: (Ledegem)West vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 211 keer
Bedankt: 93 keer

GuntherDW schreef: Van de mensen die dus 100/20 in zone 2 kregen, hoeveel daarvan hebben na een paar maand nog hun 100/20? (afstand?)
Ik weet dat patje bijvoorbeeld is "gedowngrade" naar 100/15 na een maand oid?
Waar heb ik dat ergens gezegd ? Ik kan trouwens mijn lijnstats niet uitlezen met mijn BBox3 Technicolor.
Het is al van in aug 2016 dat ik op 100 Mbps zit en ik ben nog nooit gezakt van snelheid, ik heb wel een Familus abo gehad waar de Up op 15 Mbps stond (abo snelheid).
Maar of ik ik sync op 15 of 20 Mbps weet ik dus niet (zonder lijnstats), al wat ik weet is dat de lijn goed stabiel is als een betonblok:) de voorbije 8 maanden.
Intel® i3-10100 Quad-Core @4,10 GHZ. Ram:16 GB DDR4. SSD NVMe 500 GB || Windows 11 Home X64 || GSM Samsung Galaxy A13 @ Hey!
Afbeelding Afbeelding
Mobile Vikings internetBox * https://www.speedtest.net/nl/result/15184105255.png
GuntherDW
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1139
Lid geworden op: 11 mei 2007, 14:00
Locatie: zwijndrecht
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 78 keer
Contacteer:

Ah, ik had dat dan verkeerd geinterpreteerd, ik dacht dat je sync speeds gezakt waren naar 15.
Plaats reactie

Terug naar “Proximus (Belgacom, Skynet)”