FritzBox 7360/7490/3490/7430 Vectoring approved

Hebt u opmerkingen, klachten, steunbetuigingen voor Proximus (Belgacom)? Dan kan u deze hier kwijt.
Gebruikersavatar
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6044
Lid geworden op: 16 feb 2011, 22:43
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 346 keer

philippe_d schreef:
MClaeys schreef:Marginaal verschil inderdaad. Achja, baat het niet dan schaad het niet :).
In jouw geval is het "marginaal" slechter geworden :(
  • Upload att. troughput van 21.2 mbps naar 19.9 mbps
    Upload SNR van 13 dB naar 12 dB
Nog eens het bewijs dat het niet altijd een voordeel is :-) .
Klopt, maar gezien de cap op de upload bij Scarlet merk ik daar niks van :). Aan de werkelijke snelheid is niks veranderd en de errors blijven mooi op 0. Als de Bbox 3 op Annex A werkt zou deze ook (ongeveer) deze waarden hebben :).
Gebruikersavatar
Geert-Jan
Pro Member
Pro Member
Berichten: 326
Lid geworden op: 14 okt 2016, 17:31
Uitgedeelde bedankjes: 40 keer
Bedankt: 27 keer

Je kan niet zomaar de waarden vergelijken, dan moet je een paar dagen laten draaien.
Dit omdat temperatuur veel verschil maakt op de waarden alsook signalen van buiten je aderpaar.

Philippe Annex A/B/I/J/etc hebben enkel met het begin van het spectrum te maken, namelijk het high-pass filter, of dit verder VDSL of ADSL is maakt niets uit.
En even een correctie, Annex B en J hebben een hogere upload dan Annex A en I.
Afbeelding

Groeten,

Geert-Jan.
silencer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4027
Lid geworden op: 08 jul 2008, 02:07
Uitgedeelde bedankjes: 172 keer
Bedankt: 102 keer

Na 14-15dagen G.inp op on :) : nog steeds op 50/10, tbf gestart en meteen 85/15 :)
Snr 14 op downstream, att 115.000: 100Mbit mogelijk (staat op annex A)?
Snr 10 op upload, att 23.000: was beter op annex B zonder g.inp: +-26.000 nog te laag wss om op annex A met vectoring te switchen?

:banana:
Gebruikersavatar
Geert-Jan
Pro Member
Pro Member
Berichten: 326
Lid geworden op: 14 okt 2016, 17:31
Uitgedeelde bedankjes: 40 keer
Bedankt: 27 keer

Na op Annex A en opnieuw een TBF te doen is de boel nu naar Annex J.
Nu is het wachten op G.INP om te activeren :banana:
Afbeelding

Groeten,

Geert-Jan.
Gebruikersavatar
Geert-Jan
Pro Member
Pro Member
Berichten: 326
Lid geworden op: 14 okt 2016, 17:31
Uitgedeelde bedankjes: 40 keer
Bedankt: 27 keer

Ondertussen ben ik nog verder.
Ik heb de Proximus implementatie documenten gevonden voor Vectoring.
Daarin spreken ze enkel nog van Annex-B in geval van vectoring-friendly maar zelfs dan liever niet.
Waar ze het wel over hebben is de frequencies die de up/down moet scheiden.
Die loopt van 25 Khz low tot 276 KHz high.
Wel Annex B begint pas vanaf 138 KHz tot en met 276 KHz en je ziet B43.
Annex A loopt van 25 tot 138 KHz, vandaar dat je het modem in eerste instantie een A43 ziet doen.
Maar, indien je op A43 nu een TBF doet dan springt die om naar J43 en neemt als upstream nu 25 tot 276 KHz of te wel het dubbele van Annex A of B.
In alle gevallen begint de downstream pas op 276 Khz, dus is Annex A (vanwege het high-pass filter op 25 KHz in de Fritzbox toch) de juiste instelling.
Het modem detecteert blijkbaar vectoring en meld dat, of de Broadcom doet dit, maar ze weten het en je komt op J43.

Annex-B heeft een te hoge instap en daardoor zou het zomaar kunnen dat je geen volle vectoring krijgt of al zeker geen maximale upload.
Als je modem nog op A43 staat, doe een TBF en normaal gaat die dan naar J43, wel pas vanaf firmware 06.31 of 06.52 en hoger, de 06.30 en lager hebben problemen naar het schijnt.

Als je op J43 bent gekomen is het een kwestie van tijd voor G.INP aangaat en je snelheid de hoogte inschiet :banana:

Het exacte gebeuren kan je hier vinden al is het een enorme bulk info en het meeste onleesbaar:

http://www.proximus.com/sites/default/f ... ervice.pdf

Leg je dit naast deze pagina dan is het ineens een stuk leesbaarder:

https://be.avm.de/service/fritzbox/frit ... luitingen/

Want het gaat om deze dingen:


ITU G.998.4 / G.INP (VDSL2-Vectoring)
ITU G.993.5 / G.Vector (VDSL2-Vectoring)
ITU G.993.2 Annex A en Annex B (VDSL2)
ITU G.992.5 Annex A, Annex B, Annex J en Annex M (ADSL2+)
ITU G.992.3 Annex A, Annex B, Annex J en Annex M (ADSL2)
ITU G.992.1 / G.dmt Annex A en Annex B (ADSL)

Zoals je ook bij AVM ziet praten ze niet meer over Annex A of B, maar ik weet uit ervaring en testen dat je het modem wel degelijk op Annex-A moet zetten om J43 te bekomen en J = 25 tot en met 276 KHz, de anderen niet.

Als ik fout zit hoor ik het graag, want dan snap ik er ook geen fluit meer van :-D

Zie J43:
J43-nog-geen-G.INP.png
Afbeelding

Groeten,

Geert-Jan.
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17490
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 923 keer
Bedankt: 3349 keer
Recent bedankt: 4 keer

Ik denk dat je gelijk hebt op volgende punten:
  • Er wordt alleen nog gesproken over Annex A/B in verband met de legacy VDSL2 zonder vectoring (G993.2)
  • Eens het over vectoring gaat, wordt alleen nog over G993.5 gesproken, en niet meer over Annex A/B
  • Dat de FritzBox alleen op "carrier record" J43 springt, als je die manueel op Annex A zet is juist (maar vreemd?)
Waar ik je niet kan volgen is:
  • jouw uitspraken over een "low pass filter" van 25 kHz in de FritzBox. Bedoel je hiermee in de hardware? Dat geloof ik niet, gezien de FritzBox Annex M aankan (een variante van Annex A zonder telefonie, begint vanaf 0 kHz) en Annex J (een variante van Annex B zonder telefonie, begint ook vanaf 0 kHz)
  • jouw uitspraak over de "dubbele upload" van J43 t.o.v. A43/B43
    Je spreekt hier over het heel kleine frequentiespectrum van 0-276 kHz (U0). Er zijn ook nog de U1 upload band (3.75-5.5 MHz) en de U2 (8.5-12 MHz). De U0 band waarover je het hebt heeft amper 64 dragers, U1 heeft er 336 en U2 810 dragers.
    Het verschil tussen J43 en A43 is dus 32 dragers, dat is peanuts in vergelijking met de volledige upload band van 1210 dragers ....
  • Jouw uitspraak "Als je op J43 bent gekomen is het een kwestie van tijd voor G.INP aangaat en je snelheid de hoogte inschiet " kan ik ook niet volgen.
    G.INP is iets wat Proximus activeert op het ogenblik dat ze vectoring activeren op jouw lijn. Je kan dat niet beïnvloeden door de FritzBox op carrier A43 te zetten, en dan via een TBF op J43 te laten komen.
    In ieder geval zie ik bij mij geen enkel verschil in snelheid, noch in G.INP waarden tussen B43, A43 en J43
    Het enige verschil is een (marginale) verbetering in de upload attainable rate, en dus een (kleine) vebetering van de SNR (1 dB)
Maar het blijft wel een fascinerend onderwerp, waar we nog niet zo heel veel over weten :wink: .
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Gebruikersavatar
Geert-Jan
Pro Member
Pro Member
Berichten: 326
Lid geworden op: 14 okt 2016, 17:31
Uitgedeelde bedankjes: 40 keer
Bedankt: 27 keer

Hoi Philippe,

Ik kan enkel spreken vanuit een Fritzbox, maar laat me je dit even uitleggen.
Er zitten filters in en die filters zijn hardware-matig.
Zo begint Annex A te filteren vanaf 25 Khz, alles eronder krijgt een enorme demping.
Bij Annex-B is dit filter pas aan het dempen vanaf 138 KHz.

Bij de Fritzbox is dus Annex A aangewezen omdat anders de filtering te vroeg in gang schiet.
Zowel bij Annex A als Annex B is de upload gelijk, zie spectrum.....maar bij Annex-J (=Annex A+B) oftewel de hardware filtering staat laag 25 KHz maar loopt door tot 276 KHz, geeft Annex-J (J43) en tegelijk een dubbele bandbreedte in upload.

Ik zie wel degelijk enorm verschil tussen A43, B43 en J43, want een kennis van me had op A43 en B43 amper 17000 maar op J43 heeft die ineens 23000 en G.INP is nog niet eens actief.

Geen idee wat je met dragers bedoelt, sorry echt niet.

En aangaande Annex-M, op 0 Hz dat doet Proximus niet gezien hun "raw-copper" je toelaat te bellen met kiestooon, een echte raw-copper is een onbelaste-lijn zonder kiestoon of spanning....en dat biedt Proximus niet.
Vandaar dat je alles beneden 25KHz mag vergeten.
Ja ze noemen het raw-copper, maar is het niet, raw-copper is een onbelastelijn, daar kan je in princiepe een eigen spanning op zetten en het komt aan bij de andere kant, maar dat is niet wat het is.
Het is een Annex-A lijn zonder belbaar-nummer....zelfde als een gewone analoge lijn...geen verschil buiten dat je het niet kan bellen.
Afbeelding

Groeten,

Geert-Jan.
GuntherDW
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1139
Lid geworden op: 11 mei 2007, 14:00
Locatie: zwijndrecht
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 78 keer
Contacteer:

Met "dragers" bedoelt Philippe waarschijnlijk "carriers". Het is wat ongelukkig vertaald.
https://en.wikipedia.org/wiki/Carrier_wave

Je werkt niet met de hele range als 1 "wave", maar het wordt opgedeeld in verschillende chunks.
Gebruikersavatar
Geert-Jan
Pro Member
Pro Member
Berichten: 326
Lid geworden op: 14 okt 2016, 17:31
Uitgedeelde bedankjes: 40 keer
Bedankt: 27 keer

Ik wou hem wel eens zien kronkelen om dat uit te leggen :lol:

Een carrier is niks meer dan een draaggolf waar ze een PSK variant op loslaten.
De meest simpele versie is Morse :-D

Maar wie wil er nu 113KHz weggooien door het verkeerde high-pass (Annex-B) filter te kiezen?
Daar zit geen logica in, zeker omdat telefoonkabels niet bepaald goed geleiden op de hoge frequenties, met als gevolg dat de snelheid hard naar beneden gaat eens je voorbij de eerste paar honderd meter gaat.
Want vanaf daar ben je enorm afhankelijk van de kwaliteit van de kabel en vooral de LAGE frequenties komen dan nog wel goed door, maar de hoge niet.

Annex-A als high-pass filter is dus ALTIJD aangewezen tenzij het niet anders kan zoals bij een Ikanos in de straatkast.

Het VDSL signaal filter zit namelijk niet in de NTP2007 maar in het modem zelf.

Zie hier het schema:

Afbeelding

A en B gaan NIET door het filter naar de xDSL modem maar knal door naar het modem.
Enkel de telefoon (POTS) gaat door een low-pass filter die het xDSL signaal tegenhoud.

Je kan als je geen telefoontoestel hebt gewoon de modem direct in de lijn duwen zonder filters, zoals ik het doe, er zit hier geen NTP2007 maar de telefoonkabel gaat rechtstreeks de modem in.
Vanwege het high-pass-filter in het modem negeert die het telefoonsignaal alsook de belspanning :banana:

Altijd leuk als Proximus komt voor iets en de NTP2007 zoekt, telkens willen ze er een plaatsen wat ik vriendelijk weiger, heb er zo al een paar op overschot liggen.
Afbeelding

Groeten,

Geert-Jan.
joriz
Premium Member
Premium Member
Berichten: 604
Lid geworden op: 13 mei 2006, 22:36
Uitgedeelde bedankjes: 57 keer
Bedankt: 48 keer

Heeft Proximus de NTP niet nodig om in bepaalde situatie's lijntesten te kunnen uitvoeren? De schroefklemmen vind ik zelf iets praktischer om te gebruiken dan direct een RJ plug op de invoerkabel te zetten.
De geleider doorsnede van een VVT is dacht ik ook wat dikker dan bv. een CAT6 (0,6 / 0,5), blijft de RJ plug dan wel goed klemmen?
Edpnet VDSL XL + Voip @ 100/35Mbit / Fritzbox 7490
jackho
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4315
Lid geworden op: 05 jun 2011, 21:00
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 278 keer

Zit er dan in de TF2007 geen LP filter?
Gebruikersavatar
Geert-Jan
Pro Member
Pro Member
Berichten: 326
Lid geworden op: 14 okt 2016, 17:31
Uitgedeelde bedankjes: 40 keer
Bedankt: 27 keer

jackho schreef:Zit er dan in de TF2007 geen LP filter?
Jawel, die heeft wel een LP filter, maar die is enkel voor de telefoon.
Immers het heet Laag-Doorlaat-Filter, die laat dus enkel het lage gebeuren door, in dit geval tot ongeveer 25KHz, alles erboven wordt tegen gehouden.
Dat is voor de telefoon, nergens anders voor,
joriz schreef:Heeft Proximus de NTP niet nodig om in bepaalde situatie's lijntesten te kunnen uitvoeren?
De schroefklemmen vind ik zelf iets praktischer om te gebruiken dan direct een RJ plug op de invoerkabel te zetten.
De geleider doorsnede van een VVT is dacht ik ook wat dikker dan bv. een CAT6 (0,6 / 0,5), blijft de RJ plug dan wel goed klemmen?
Wel er zit een "belasting" in maar die is niet nodig, kan je zien aan de switches....weerstand en capaciteit (10K Ohm en 470 nF).
Enkel als ze een analoge-lijnmeting doen, maar doen ze gewoonlijk niet.
De dikte van de lijn maakt niks uit, het gaat om het aantal slagen-per-meter, dat bepaald de capaciteit/inductie van de leiding, je moet daar aan voldoen.
Je kan daar CAT UTP voor gebruiken of officiële telefoonkabel, is gelijk.

Maar waarom moet je RJ klemmen? Ik gebruik gewoon een doosje met RJ en aan de andere kant schroefklemmen en alle "electronica" heb ik eruit gesloopt, meer dan een simpele verbinding is het niet.

Er zit bij mij geen enkele electronica tussen de raw-copper en de modem, alsook geen enkel filter of ntp2007....a/b gaat bij mij direct de modem in.
Afbeelding

Groeten,

Geert-Jan.
GuntherDW
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1139
Lid geworden op: 11 mei 2007, 14:00
Locatie: zwijndrecht
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 78 keer
Contacteer:

Als je geen telefoon gebruikt op die lijn is het inderdaad best mogelijk, en zelfs preferrable als je echt op het randje zit van een profiel, om je modem rechtstreeks aan de lijn te hangen.

Maar wil je nu zeggen dat Proximus op je "raw copper" toch nog een NTP installeerde? :P
jackho
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4315
Lid geworden op: 05 jun 2011, 21:00
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 278 keer

- LPF in het NL vertaald is het inderdaad een LDF, het was dus een 'laag doorlaat filter' dat ik bedoelde :wink:
- Karakteristieke impedantie wordt toch ook bepaald door de diameter?
- hier heb ik ook al gelezen dat VVT geen twisted pair is en UTP wel ? wat is dan eigenlijk het best om te gebruiken VVT of UTP?
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17490
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 923 keer
Bedankt: 3349 keer
Recent bedankt: 4 keer

GuntherDW schreef:Als je geen telefoon gebruikt op die lijn is het inderdaad best mogelijk, en zelfs preferrable als je echt op het randje zit van een profiel, om je modem rechtstreeks aan de lijn te hangen.

Maar wil je nu zeggen dat Proximus op je "raw copper" toch nog een NTP installeerde? :P
Een NTP "network termination point" is in principe altijd vereist: dat is namelijk de overgang tussen het netwerk van de provider en jouw binneninstallatie, het "demarkatie punt": tot aan (of liever: tot en met) is Proximus verantwoordelijk, de rest is binnenbekabeling.

Ik zie ook niet in waarom dit een verschil zou maken tussen raw copper of internet op een telefonielijn, en met welke reden je de NTP zou weglaten.

De TF2007 is de splitter, die het telefoonsignaal (lage frequentie) filtert zodat er geen VDSL ruis (hogere frequentie) op jouw telefoon komt.
Als je geen telefoon hebt, valt er dus niets te filteren en is er geen noodzaak voor de splitter.

Maar ook in dit geval zie ik niet waarom het weglaten van de splitter jou een beter signaal zou geven: zoals Geert-Jan hierboven uitlegde, gaat het inkomend signaal ongewijzigd door naar de VDSL kant van de splitter.

Als je VoIP hebt via de modem, en je wilt het PSTN signaal die uit de VoiP router komt (vb b-box-3/V) terug zetten op jouw telefonie binnenbekabeling, dan kan je hiervoor ook de splitter gebruiken (met de 2 dipswitches in the "OFF" stand). Die zorgt ervoor dat het PSTN signaal volledig gescheiden wordt van het DSL signaal.

Degene die beweert dat het beter is zonder de NTP (bij een lijn op het randje) nodig ik uit om hier eens de lijnwaarden te posten met en zonder NTP, en het verschil aan te tonen :-) .
Geert-Jan schreef:Ik wou hem wel eens zien kronkelen om dat uit te leggen :lol:
Inderdaad een slechte vertaling van Carrier (in het Duits "Träger") :oops: .

Maar je gaat voorbij aan de esstentie van mijn reply:
Wat ik bedoelde:
  • - de VDSL band is onderverdeeld in "carriers", dit zijn een soort kanalen (van 4,3125 kHz breed). Tussen 0 kHz en 17.664 kHz zijn er 4096 kanalen.
    - hiervan wordt een gedeelte gereserveerd voor upload, en een gedeelte voor download.
    - vergeet de dragers, en laat het ons over frequentiebanden hebben: een VDSL2 (17a) signaal heeft 3 upload bands: U0 (25-276 kHz), U1 (3.75 - 5.2 MHz) en U2 (8.5 - 12 MHz)
    - het verschil die jij ons al die tijd probeert uit te leggen gaat alléén over de U0 band. Hier heb je volkomen gelijk dat de upload bandbreedte bij Annex J het dubbel is dan Annex A/B, maar de U0 is maar een fractie van het hele upload gebied.
    Met andere woorden: de extra upload die je wint is maximaal 550 kbps (0.5 Mbps).
En dit alles is puur theoretisch, want Proximus gebruikt deze U0 band nog niet voor de volle capaciteit.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
silencer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4027
Lid geworden op: 08 jul 2008, 02:07
Uitgedeelde bedankjes: 172 keer
Bedankt: 102 keer

Zou 100/15 mogelijk zijn met deze line stats ?
Bijlagen
Line stats 85Mbit.PNG
(11.1 KiB) Nog niet gedownload
Gebruikersavatar
Geert-Jan
Pro Member
Pro Member
Berichten: 326
Lid geworden op: 14 okt 2016, 17:31
Uitgedeelde bedankjes: 40 keer
Bedankt: 27 keer

philippe_d schreef: Maar je gaat voorbij aan de esstentie van mijn reply:
Wat ik bedoelde:
  • - de VDSL band is onderverdeeld in "carriers", dit zijn een soort kanalen (van 4,3125 kHz breed). Tussen 0 kHz en 17.664 kHz zijn er 4096 kanalen.
    - hiervan wordt een gedeelte gereserveerd voor upload, en een gedeelte voor download.
    - vergeet de dragers, en laat het ons over frequentiebanden hebben: een VDSL2 (17a) signaal heeft 3 upload bands: U0 (25-276 kHz), U1 (3.75 - 5.2 MHz) en U2 (8.5 - 12 MHz)
    - het verschil die jij ons al die tijd probeert uit te leggen gaat alléén over de U0 band. Hier heb je volkomen gelijk dat de upload bandbreedte bij Annex J het dubbel is dan Annex A/B, maar de U0 is maar een fractie van het hele upload gebied.
    Met andere woorden: de extra upload die je wint is maximaal 550 kbps (0.5 Mbps).
En dit alles is puur theoretisch, want Proximus gebruikt deze U0 band nog niet voor de volle capaciteit.
Wel eerst even terug over waarom ik de NTP etc eruit gesloopt heb.
De reden is simpel, als je met frequenties werkt krijg je verliezen bij connectoren en filters, op heel lage freq's is dit amper merkbaar maar VDSL2 gaat voorlopig tot bijna 18 MHz, profiel 30a gaat zelfs tot 30 MHz.
Wel hoe hoger de frequentie hoe meer pluggen en andere rommel demping geeft, ik wil dus vermijden dat er enige demping is, dus heb ik de grondkabel direct op de binnenhuis kabel gesoldeerd en daarmee een minimale demping alsook verstoring gerealiseerd.
Het zit bij mij al jaren en jaren zo, al vanaf ADSL1.
En volgens de: Rec. ITU-T G.993.2 (2015)/Amd.2 (03/2016) heb ik geen LPF nodig, dus doe ik het niet want de HPF zit in het modem en niet in de doosjes/pluggen van Proximus.

Maar goed genoeg gezeverd over dit.

Dat van die 4095 (ITU heeft het over 4095, tellen misschien 0 niet mee) dat zijn enkel de downstream kanalen.
Annex A heeft 2782 upstream kanalen en Annex B ook, maar als je de volledige bandbreedte van beiden gaat tellen is de upstream 3246 kanalen.
De Fritzbox geeft dit volledige bereik aan als J43 indien je modem op Annex-A staat, is dit ook Annex-A? Geen idee, en de documenten geven er ook geen uitsluitsel over.
En om het leuk te houden, noemen ze bijlagen ook nog eens Annex en zijn die op alfabet maar hebben niks met de Annex-mode te maken :bang:

Het enige wat ik met "zekerheid" kan zeggen is dat de upstream kanalen van A43/B43 van 2782 naar J43 en 3246 gaan en dat is bijna 17% meer.
En dit komt ook overeen met wat ik gezien heb bij anderen.

Nogmaals, de documenten zijn ondoenbaar om te begrijpen, er komt zoveel wiskunde en vage parameters in voor die dan ook nog eens onzeker zijn en/of minimale waarden dat ik er een "berekende" slag naar sla 8)

Het document in kwestie, leef je uit:

https://www.itu.int/rec/dologin_pub.asp ... type=items

Als ik fout zit, geef me gerust een veeg uit de pan, ik probeer het ook allemaal maar te snappen :banana:
silencer schreef:Zou 100/15 mogelijk zijn met deze line stats ?
Sorry neen, de aanname is dat je ongeveer 20% meer maximale lijnsnelheid moet hebben dan dat het profiel gaat geven.
Dus om 100mbit te krijgen moet je ongeveer 120mbit attainable snelheid hebben.
Persoonlijk vind ik die marge wel overdreven, maar aan de andere kant een te lage marge kan veel errors opleveren waardoor je problemen kan krijgen met de snelheid EN stabiliteit.
Toch zou ik me niet druk maken over die 85mbit versus 100mbit, buiten wat Europese verbindingen is het gros van het internet niet in staat degelijke snelheiden te verwerken.
Vergeet niet, de meeste servers draaien op een 100mbit poort en moeten meerdere gebruikers bedienen, maar enkelingen zitten enorm veel hoger.
Dus echt merken zal je het verschil niet.
Afbeelding

Groeten,

Geert-Jan.
joriz
Premium Member
Premium Member
Berichten: 604
Lid geworden op: 13 mei 2006, 22:36
Uitgedeelde bedankjes: 57 keer
Bedankt: 48 keer

Iemand een idee of er een mogelijkheid is om de actieve connecties te bekijken op een fritzbox? Ongeveer hetzelfde als netstat -a.
Ik kan het zo niet direct vinden in de GUI en telnet zou disabled zijn in de nieuwe firmwares.
Edpnet VDSL XL + Voip @ 100/35Mbit / Fritzbox 7490
Gebruikersavatar
Geert-Jan
Pro Member
Pro Member
Berichten: 326
Lid geworden op: 14 okt 2016, 17:31
Uitgedeelde bedankjes: 40 keer
Bedankt: 27 keer

Ik weet niet of je hier wat aan heb:

Ga naar onderaan, telkens onderaan:

1: Click Contents (in advanced mode)
2: Dan Fritz!Box Support
3: Dan naar Packet Traces

Die kan een redelijk verslag geven van wat er op je netwerk gebeurd, misschien heb je daar wat aan.
Want het levert dit op:
For the purpose of diagnostics, FRITZ!Box can record all data packets in Wireshark format when the FRITZ!Box is configured as a router. Multiple traces can be started at the same time. They assist AVM Support in a precise analysis of complex problems with the Internet connection. Keep in mind that traces may contain your confidential passwords.
Dus kan je tracken wat er exact gebeurt.
Afbeelding

Groeten,

Geert-Jan.
joriz
Premium Member
Premium Member
Berichten: 604
Lid geworden op: 13 mei 2006, 22:36
Uitgedeelde bedankjes: 57 keer
Bedankt: 48 keer

Heeft iemand wat meer info over Carrier Record A43c ? Ik kan enkel terugvinden dat dit met gereduceerde power te maken heeft...
Na 30 dagen sync zonder errors werd er een resync getriggerd en staat het modem nu op A43c (stond op A43). Verder geen veranderingen in waardes etc.
Capture.JPG
Edpnet VDSL XL + Voip @ 100/35Mbit / Fritzbox 7490
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17490
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 923 keer
Bedankt: 3349 keer
Recent bedankt: 4 keer

VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Gebruikersavatar
broke23
Premium Member
Premium Member
Berichten: 561
Lid geworden op: 01 aug 2014, 10:28
Uitgedeelde bedankjes: 86 keer
Bedankt: 24 keer
Recent bedankt: 1 keer

Mensen hier met een Fritz! Dect 200? Ik wil die koppelen met de 7490 zonder dect telefoon aangesloten. Is dit mogelijk?

Ik probeerde dat te configureren met telefoon instellingen van de landline maar lukt precies niet.

Moet je een dect telefoon hebben om dat te kunnen gebuiken dan?
flemlion
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 36
Lid geworden op: 23 jan 2013, 09:48
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 8 keer

Had je deze al geprobeert?
press the “DECT” button on your FRITZ!Box to register the smart plug with your home network
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17490
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 923 keer
Bedankt: 3349 keer
Recent bedankt: 4 keer

broke23 schreef:Mensen hier met een Fritz! Dect 200? Ik wil die koppelen met de 7490 zonder dect telefoon aangesloten. Is dit mogelijk?
Ik probeerde dat te configureren met telefoon instellingen van de landline maar lukt precies niet.
Configureren met de telefoon instellingen van de landline ? Dat begrijp ik niet.

De Fritz! Dect 200? is een "intelligent stopcontact" waarmee je apparaten kan in- en uitschakelen, en verbruik meten.
Je hebt geen telefoon of DECT toestel nodig, je moet gewoon het DECT200 verbinden met de FritzBox (via DECT).

Dan kan je het toestelletje met de FritzBox configureren (aan- en uitschakeltijden instellen, verbruik aflezen, enz.).

Met een Fritz!DECT telefoontoestel kan je wel manueel aan- en uitscahekelen, en de temperatuur uitlezen van het lokaal waar het toestel is aangesloten.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Gebruikersavatar
broke23
Premium Member
Premium Member
Berichten: 561
Lid geworden op: 01 aug 2014, 10:28
Uitgedeelde bedankjes: 86 keer
Bedankt: 24 keer
Recent bedankt: 1 keer

Uiteraard getest hoe het in de handleiding staat (press dect on fritzbox) :roll:

Maar dect staat default uit en krijg die niet aangezet zonder die telefoon setting in te voeren. Hetgeen natuurlijk mislukt, dus krijg em niet geconnecteerd

Fixed : Blijkbaar stond de keylock aan waardoor die knop dus ook niets registreerde
Gebruikersavatar
honda4life
Moderator
Moderator
Berichten: 6008
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
Locatie: 127.0.0.1
Uitgedeelde bedankjes: 207 keer
Bedankt: 376 keer
Recent bedankt: 2 keer

Moeten we uit bovengenoemde instelling besluiten dat we de FritzBox beter op Annex A instellen?
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
silencer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4027
Lid geworden op: 08 jul 2008, 02:07
Uitgedeelde bedankjes: 172 keer
Bedankt: 102 keer

honda4life schreef:Moeten we uit bovengenoemde instelling besluiten dat we de FritzBox beter op Annex A instellen?
Enkel in combinatie met een nieuwe Lijntest, anders is dit nadelig?
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17490
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 923 keer
Bedankt: 3349 keer
Recent bedankt: 4 keer

honda4life schreef:Moeten we uit bovengenoemde instelling besluiten dat we de FritzBox beter op Annex A instellen?
Ik weet het niet, we hebben daarover geen uitsluitsel. Wat we weten is:
  • Als je ROP nog geen vectoring heeft (Ikanaos kaarten), dan moet je op Annex B gaan (bij Annex A krijg je geen sync).
  • Als je ROP uitgerust is met de Broadcom kaarten, dan zijn deze multi-Annex, dus ondersteunen zowel Annex A als Annex B.
  • Iemand met admin toegang tot de B-box3 heeft hier al aangetoond dat de B-box3 toch op Annex B synct.
  • Annex A heeft (marginaal) betere "attainable upload rate", maar dat wil niet zeggen dat je een hogere snelheid krijgt. Als je SNR borderline is (6dB), kan Annex A in sommige gevallen een verbetering zijn.
silencer schreef:Enkel in combinatie met een nieuwe Lijntest, anders is dit nadelig?
Een lijntest verandert jouw lijnwaarden niet, enkel jouw profiel.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Gebruikersavatar
Zorba
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 875
Lid geworden op: 08 nov 2010, 18:29
Uitgedeelde bedankjes: 65 keer
Bedankt: 66 keer

Bedankt voor de heldere uitleg alweer, philip.
Ik heb enkele dagen geleden de overschakeling naar edpnet gedaan en zelf een 7490 gekocht, en ik wist ook niet goed welke Annex is best selecteerde (ze werkten allebei aangezien we op een Broadcom zitten).
ebrjvd
Starter
Starter
Berichten: 4
Lid geworden op: 13 jun 2007, 17:26
Locatie: Mechelen
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer

honda4life schreef:Moeten we uit bovengenoemde instelling besluiten dat we de FritzBox beter op Annex A instellen?
Waarom doe je niet gewoon wat de provider zegt, dus Annex B voor VDSL2:
http://www.edpnet.be/nl/support/install ... reren.html
http://www.edpnet.be/nl/support/install ... nding.html

Jos
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 260 keer

ebrjvd schreef:Waarom doe je niet gewoon wat de provider zegt, dus Annex B voor VDSL2:
Omdat experimenteren nu eenmaal plezant en leerrijk is :-D
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17490
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 923 keer
Bedankt: 3349 keer
Recent bedankt: 4 keer

Omdat de handleidingen van de Provider, waarnaar je verwijst, geschreven werden in 2013.
Toen was er nog geen vectoring, en alle ROP's waren uitgerust met de Ikanos kaarten (= VDSL2 Annex B).
Nu zijn de meeste ROP's uitgerust met de Broadcom kaarten (= ADSL & VDSL2 Annex A/B).
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
MichelJ
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1078
Lid geworden op: 10 maa 2010, 13:32
Locatie: Kapellen
Uitgedeelde bedankjes: 25 keer
Bedankt: 66 keer
Recent bedankt: 2 keer

Afbeelding

Nu terug een tijd stabiel, attainable upload netjes rond de 25Mbps, met maximaal +-1 schommelen, de attainable download relatief stabiel iets boven de 120Mbps, maar de schommeling daar gaat wel van 107-128.

Wat kan ik hier nog aan doen om toch opnieuw 100/20 te verkrijgen?

Zou ik de NTP rechtstreeks op de inkomende kabel zetten? Dit is de ingang, situatie al 10 jaar zo :)

Afbeelding

onderaan uiteraard de buitenkabel die binnenkomt.
Gebruikersavatar
Geert-Jan
Pro Member
Pro Member
Berichten: 326
Lid geworden op: 14 okt 2016, 17:31
Uitgedeelde bedankjes: 40 keer
Bedankt: 27 keer

Ik had die grote schommelingen ook, gewoon wat met de sliders spelen om het stabieler te maken.
Verder moet je wachten tot DLM het zinvol vindt om te verhogen.
De mijne ging van 90000 naar 126000 en terug, voornamelijk met de koude ging die omlaag.

Probeer deze eens en wacht een paar dagen, zie of die meer stabiel blijft.
Settings-Bas.png
Als je geen errors hebt zou ik de Annex laten staan zoals die is, maar die sliders kunnen veel doen.
De INP regelaar zou ik overigens niet aanraken, want doe je een lijntest dan kan je G.INP uitgaan en dat wil je zeker niet.

Denk er wel aan dat de settings niet meteen zichtbaar zijn, duurt enkele uren.
Voor mij waren de bovenstaande het beste zonder aan snelheid in te boeten en toch de schommelingen kwijt te spelen.
Afbeelding

Groeten,

Geert-Jan.
MichelJ
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1078
Lid geworden op: 10 maa 2010, 13:32
Locatie: Kapellen
Uitgedeelde bedankjes: 25 keer
Bedankt: 66 keer
Recent bedankt: 2 keer

staat allemaal op max stability reeds, wel totaal geen errors meer, enigste verschil is dat die bitswap nu op zowel receive als send opstaat tov vroeger


UPDATE : heb Annex B terug geselecteerd gehad, resultaat was bitswap af en een marginaal lagere attainable download, dan alles sliders van max stability naar max performance gezet, en hoera, opnieuw de waardes van voor al de miserie begon op 31/12

Afbeelding
Gebruikersavatar
diepvries
Plus Member
Plus Member
Berichten: 176
Lid geworden op: 03 jan 2017, 13:40
Locatie: W-VL
Uitgedeelde bedankjes: 14 keer
Bedankt: 6 keer

Iemand enig idee waar ik de PPPoE wachtwoord en login van Proximus kan terugvinden, ik heb die nodig voor mijn Fritzbox in te stellen.
Als ik op myproximus kijk dan komt er een melding dat de dienst tijdelijk niet beschikbaar is...
:???: Orange LOVE 150Mbps
:???: Fortinet 60F + Linksys LGS116P + UCK G2 Plus + UAP AC Pro
:???: OVH VOIP + Gigaset C530IP
:???: iPhone 13 256 GB - Proximus Zen
:???: iPhone XR 64 GB - Orange Go Plus
Gebruikersavatar
Geert-Jan
Pro Member
Pro Member
Berichten: 326
Lid geworden op: 14 okt 2016, 17:31
Uitgedeelde bedankjes: 40 keer
Bedankt: 27 keer

Simon963 schreef:Iemand enig idee waar ik de PPPoE wachtwoord en login van Proximus kan terugvinden, ik heb die nodig voor mijn Fritzbox in te stellen.
Als ik op myproximus kijk dan komt er een melding dat de dienst tijdelijk niet beschikbaar is...
Bij Scarlet is dat ook zo, daar moet je met de klantendienst bellen en dan komt er een monteur de modem uitlezen en geeft je de gegevens.
Denk dat het bij Proximus ook zo gaat, bel eens met ze dan weet je het.
Afbeelding

Groeten,

Geert-Jan.
Gebruikersavatar
lacer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2968
Lid geworden op: 24 feb 2007, 23:15
Locatie: 09
Uitgedeelde bedankjes: 130 keer
Bedankt: 159 keer

Bij een recente installatie bij Proximus kreeg je al je inlog gegevens via een brief (althans in 2013).
PPPoE
Email
Fon
Wifi
Modem (Bbox3)
EdpNet XL 99/35 Mbps
VoIp OVH + Gigaset C610IP + C430H
Telenet Digital TV HD Digicorder AD 2200
RPi 2B Pi-Hole / 3B Kodi-19 / 3B+ Node-Red+Grafana
FLUKSO monitoring Elec-Gas-Water-PV > PVoutput
Ubuntu Mate 18.04 ESM / 22.04
Gebruikersavatar
diepvries
Plus Member
Plus Member
Berichten: 176
Lid geworden op: 03 jan 2017, 13:40
Locatie: W-VL
Uitgedeelde bedankjes: 14 keer
Bedankt: 6 keer

Ok, via de technische dienst heb ik alle doorgekregen en werkt mijn Fritzbox :)

Internet werkt nu wel maar geen TV en ook geen telefonie... :bang:
:???: Orange LOVE 150Mbps
:???: Fortinet 60F + Linksys LGS116P + UCK G2 Plus + UAP AC Pro
:???: OVH VOIP + Gigaset C530IP
:???: iPhone 13 256 GB - Proximus Zen
:???: iPhone XR 64 GB - Orange Go Plus
Gebruikersavatar
Zorba
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 875
Lid geworden op: 08 nov 2010, 18:29
Uitgedeelde bedankjes: 65 keer
Bedankt: 66 keer

De nieuwe GUI van 6.52 is wel een verademing, zeker op mobiele toestellen :)
Plaats reactie

Terug naar “Proximus (Belgacom, Skynet)”