Zin of onzin van registratie prepaid simkaarten?

Algemene discussies over telecommunicatie
KRL100
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 806
Lid geworden op: 22 sep 2008, 08:21
Locatie: Diksmuide
Uitgedeelde bedankjes: 33 keer
Bedankt: 59 keer

krisken schreef:Je kan altijd kijken op welke mast een bepaald nummer is verbonden, maar dat zegt niet echt het adres hé...
Je zou er van verschieten hoor!

Ik gebruik héél regelmatig internet via een mobiele verbdingin (via een Huawei 4G router - dus zonder GPS). Als je dan google maps opent, geeft die telkens tot op een paar tientallen meters - tot soms op de meter juist - aan waar ik mij bevind. En het staat er zelfs bij, locatiegegevens bepaald adh v het GPS signaal...
DJ KaReL de Groot --- www.kareldegroot.be
Hakki
Pro Member
Pro Member
Berichten: 268
Lid geworden op: 12 dec 2011, 15:33
Uitgedeelde bedankjes: 52 keer
Bedankt: 25 keer

KRL100 schreef:
krisken schreef:Je kan altijd kijken op welke mast een bepaald nummer is verbonden, maar dat zegt niet echt het adres hé...
Je zou er van verschieten hoor!

Ik gebruik héél regelmatig internet via een mobiele verbdingin (via een Huawei 4G router - dus zonder GPS). Als je dan google maps opent, geeft die telkens tot op een paar tientallen meters - tot soms op de meter juist - aan waar ik mij bevind. En het staat er zelfs bij, locatiegegevens bepaald adh v het GPS signaal...
Heeft toch niks te maken met de mast? Google maps staat wellicht gewoon ingelogd op jouw account en Google neemt de locatiegegevens van je GSM, zoals ze aangeven met gegevens via GPS signaal.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8248
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 522 keer
Recent bedankt: 12 keer

Hakki schreef:
KRL100 schreef:
krisken schreef:Je kan altijd kijken op welke mast een bepaald nummer is verbonden, maar dat zegt niet echt het adres hé...
Je zou er van verschieten hoor!

Ik gebruik héél regelmatig internet via een mobiele verbdingin (via een Huawei 4G router - dus zonder GPS). Als je dan google maps opent, geeft die telkens tot op een paar tientallen meters - tot soms op de meter juist - aan waar ik mij bevind. En het staat er zelfs bij, locatiegegevens bepaald adh v het GPS signaal...
Heeft toch niks te maken met de mast? Google maps staat wellicht gewoon ingelogd op jouw account en Google neemt de locatiegegevens van je GSM, zoals ze aangeven met gegevens via GPS signaal.
Als het tot op de meter juist is zoals hij zegt zal het wel eerder dmv scan van WiFi AP's zijn dat hij positie bepaalt. Maar staat idd los van mast, met 1 mast kan je ook niet de positie bepalen, enkel een cirkel. Je hebt minstens 3 masten nodig voor positiebepaling ahv mast alleen.
Gebruikersavatar
krisken
userbase crew
userbase crew
Berichten: 19763
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

In het hulpcentrum 100 zien ze enkel de mast waarmee jij op dat moment verbonden bent, en daar gaat men dan de theoretische "cirkel" rond gaan zetten waarbinnen jij je zou bevinden.

Dat je GSM jou perfect kan zeggen waar je bent aan de hand van triangulatie is helemaal iets anders dan een mast die een andere kan zeggen waar jij bent.

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
Gebruikersavatar
proximusboyke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7188
Lid geworden op: 05 feb 2010, 20:17
Locatie: kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 152 keer
Bedankt: 373 keer

kennis van mij hebben 4 abos bij orange en prepaid AR giga voor zijn ipad.
Krijgt nu ook bericht dat hij de kaart moet laten registreren :oops:
iphone 8+ : orange xtreme
iphone 13 : max 512gb orange xtreme
mercedes e220 = extra surf
AirCard 810S : cic mobile + fiber in saint cyprien
imac : orange love + boost
ipad pro 12,9 : 256gb extra surf
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17488
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 921 keer
Bedankt: 3348 keer
Recent bedankt: 5 keer

krisken schreef:In het hulpcentrum 100 zien ze enkel de mast waarmee jij op dat moment verbonden bent, en daar gaat men dan de theoretische "cirkel" rond gaan zetten waarbinnen jij je zou bevinden.

Dat je GSM jou perfect kan zeggen waar je bent aan de hand van triangulatie is helemaal iets anders dan een mast die een andere kan zeggen waar jij bent.
Eigenlijk lopen we toch ver achter hiermee?
(Bijna) iedere GSM weet dus perfect, tot op enkele meter, waar hij zich bevindt.
Tot vervelens toe - en meestal tegen onze wil - wordt onze positie doorgegeven aan (bijna) iedere app of browser die hierom vraagt.
Maar als we de 100/101 bellen, is de GSM niet eens in staat om zijn positie aan de hulpdiensten door te geven :-(
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Gebruikersavatar
Garpenlov
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 803
Lid geworden op: 24 okt 2014, 22:17
Uitgedeelde bedankjes: 65 keer
Bedankt: 70 keer

Ik heb sinds eergisteren een email van Orange gekregen dat me dwingt binnen de maand m'n identiteitskaart te registeren voor mijn sim kaart.
Als ik deze niet registreer dan word mijn kaart buiten gebruik gesteld.

Ik heb er niets op tegen, anonieme sim kaarten is voor niets goed.
Enkel de regering of je mobiele provider heeft toegang tot die gegevens.
ISP: Telenet 1000/40 (CV8560E -> Unifi UDM-B)
Mobiel: Orange Go+ / Samsung Galaxy S23
denjef1968
Starter
Starter
Berichten: 4
Lid geworden op: 17 jan 2017, 14:33

Garpenlov schreef:Ik heb sinds eergisteren een email van Orange gekregen dat me dwingt binnen de maand m'n identiteitskaart te registeren voor mijn sim kaart.
Als ik deze niet registreer dan word mijn kaart buiten gebruik gesteld.

Ik heb er niets op tegen, anonieme sim kaarten is voor niets goed.
Enkel de regering of je mobiele provider heeft toegang tot die gegevens.
Kijk je hebt gelijk, maar het is maar de vraag hoe men met onze data zal omspringen, blijkbaar hebben we nu door die terroristen niet eens meer het recht op privacy, dat het gerecht onze nummer mag weten, daar heb ik geen problemen mee, maar mijn provider, van wie ik niet weet wat hij allemaal met die data doet wel.

Nogmaals registratie JA, de manier waarop NEE, kan ook anders.

Klein voorbeeld, kennis van mij nooit geregistreerd, maar toch in orde, zijn kaart werd steeds door een familielid opgeladen, dus nu is dit familielid verantwoordelijk, te idiooot voor woorden allemaal

NOGMAALS, ben niet tegen regfistratie, maar wil wel mijn privacy behouden, maar ook dat recht nemen ze ons af
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 8965
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 199 keer
Bedankt: 689 keer
Recent bedankt: 2 keer

philippe_d schreef:
krisken schreef:In het hulpcentrum 100 zien ze enkel de mast waarmee jij op dat moment verbonden bent, en daar gaat men dan de theoretische "cirkel" rond gaan zetten waarbinnen jij je zou bevinden.

Dat je GSM jou perfect kan zeggen waar je bent aan de hand van triangulatie is helemaal iets anders dan een mast die een andere kan zeggen waar jij bent.
Eigenlijk lopen we toch ver achter hiermee?
(Bijna) iedere GSM weet dus perfect, tot op enkele meter, waar hij zich bevindt.
Tot vervelens toe - en meestal tegen onze wil - wordt onze positie doorgegeven aan (bijna) iedere app of browser die hierom vraagt.
Maar als we de 100/101 bellen, is de GSM niet eens in staat om zijn positie aan de hulpdiensten door te geven :-(

Tja. Als de hulpdiensten een app zouden laten installeren op je smartphone, en jij geeft die gps access, en je laat die app constant in de background draaien, dán kunnen ook de hulpdiensten met gemak aan je gps data.
Gebruikersavatar
krisken
userbase crew
userbase crew
Berichten: 19763
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

En dan moet er altijd data zijn om te bellen, en jij mag dus niet op t randje van je abonnement zitten qua data :)

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
giolovin
Pro Member
Pro Member
Berichten: 311
Lid geworden op: 25 jun 2013, 20:16
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 18 keer

krisken schreef:Correct! En je geraakt overal aan SIM kaarten die gewoon meteen werken. Kijk bijvoorbeeld naar nachtwinkels etc. En deze zomer gaat het nog leuker worden : je koopt gewoon ergens in de EU een SIM kaart en gebruikt die in België. Op ebay kan je SIM-kaarten genoeg laten afkomen, dus ik zie het probleem echt niet... En als ik dat niet zie, zal een mogelijke terrorist dat ook niet zien...
Er is wel een soort controle ingebouwd zodat je maar voor een redelijk vooraf bepaalde termijn die kaart in het buitenland zal kunnen gebruiken.

Wat die termijn is en of iedere mobiele operator hier een vrije keuze zal in kunnen maken weet ik niet.

Verstuurd vanaf mijn SM-G935F met Tapatalk
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 8965
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 199 keer
Bedankt: 689 keer
Recent bedankt: 2 keer

krisken schreef:En dan moet er altijd data zijn om te bellen, en jij mag dus niet op t randje van je abonnement zitten qua data :)
En dat ook nog ja.

Mijn punt, samengevat, is dus:
Er is een reden waarom bedrijven via apps je gsm kunnen locatiebepalen tot op een meter, en de hulpdiensten "nog altijd" beperkt zijn tot een localisering via gsm mast.
springfield
Pro Member
Pro Member
Berichten: 276
Lid geworden op: 16 dec 2011, 12:28
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 10 keer

krisken schreef:Vandaag in de Carrefour achter een prepaid Orange kaart gegaan en een prepaid Proximus kaart.
Orange : registreren via een website, waarna je via java (of all things ...) ding je moet registreren via je EID kaart. Werkte meteen.
Proximus : ofwel registreren via EID, ofwel via 1 euro over te schrijven van je bankrekening (online banking, krijg je in beltegoed), ofwel via myproximus als je al producten hebt bij hun. EID werkte niet. Dus de 1 euro overgeschreven. Werkte meteen.
Wat? Eerst zit je hier te discussiëren over uw privacy en dan ga je het zelf doen?

Providers mogen niet zomaar wat doen met uw gegevens, daarvoor bestaat de privacy commissie. En ja dat gaat zeker helpen, niet alle criminelen zijn professionals,velen laten ook steken vallen, die terroristen zijn heel vaak ook van hier dus nee die nemen geen sim van daar mee. Is het de oplossing? Nee want de slimmen vinden wel een andere anonieme oplossing.
carloo
Starter
Starter
Berichten: 1
Lid geworden op: 11 feb 2017, 16:04

is er geen ander manier om een aldi simkaart te registreren?
ik heb geen id kaartlezer en er eentje gaan kopen heeft ook geen zin ,want dat werkt niet op mijn oude pc.
een nieuwe pc kopen en een id kaartlezer lijkt mij een beetje overdreven :-)
heeft iemand een oplossing?
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 8965
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 199 keer
Bedankt: 689 keer
Recent bedankt: 2 keer

Hoe oud is jouw pc, dat een id lezer er niet op zou werken?
Gebruikersavatar
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6044
Lid geworden op: 16 feb 2011, 22:43
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 346 keer

Het is een irritante regeling alleszins. Iemand vertrekt bij de klant (werken met Orange). Ik krijg bericht om de persoon naar prepaid om te zetten want die mag nummer behouden en het andere bedrijf waar die persoon naartoe gaat werkt met een andere provider. Krijg ik te horen dat ze nu eerst moeten registreren met paspoort om naar prepaid te gaan, erg handig als die gebruiker al weg is natuurlijk.
Bon, Orange was wel zo vriendelijk om het zelf te gaan uitzoeken met die gebruiker, dus voor ons niet echt last, maar tis veel gedoe om niks. De zoveelste controlemaatregel onder het mom van terrorisme.
ubremoved_22196
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3131
Lid geworden op: 18 apr 2013, 09:41
Locatie: Leuven
Uitgedeelde bedankjes: 351 keer
Bedankt: 222 keer

Bij Orange krijg je een verdubbeling van je herlaadwaarde als je je in regel stelt. Eigenlijk onbegrijpelijk, vermits ik al meermaals online opgeladen heb,... Dan weten ze toch wie ik ben?
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 8965
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 199 keer
Bedankt: 689 keer
Recent bedankt: 2 keer

Uiteraard heeft dat niet veel zin.

Persoon 1 verkoopt kaart aan persoon 2; die geeft dat niet aan en laadt bij met creditcard van persoon 3.
Proficiat, je hebt een nog altijd even untraceable kaart als wanneer je nu je kaart met de credit card van iemand anders herlaadt.
Gebruikersavatar
James.
Premium Member
Premium Member
Berichten: 563
Lid geworden op: 20 okt 2008, 19:56
Uitgedeelde bedankjes: 14 keer
Bedankt: 32 keer

ITnetadmin schreef:Uiteraard heeft dat niet veel zin.

Persoon 1 verkoopt kaart aan persoon 2; die geeft dat niet aan en laadt bij met creditcard van persoon 3.
Proficiat, je hebt een nog altijd even untraceable kaart als wanneer je nu je kaart met de credit card van iemand anders herlaadt.
Hoezo onvindbaar? Ze kunnen toch zowel persoon één als persoon drie vragen om informatie met als argument dat anders zijzelf verantwoordelijk worden gesteld?
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 8965
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 199 keer
Bedankt: 689 keer
Recent bedankt: 2 keer

Persoon 1 gaat dat naw niet weten. Ik ken bv de meeste hier hun echte naam ook niet. Je kan je dus voorstellen dat je een simkaart verkoopt of weggeeft aan iemand die je eigenlijk niet bij naam kent.
Persoon 3 bestaat nu ook al, en kunnen ze het nu ook al vragen, zonder de verplichte registratie.

Ik zei toch niet "onvindbaar"; ik zei "*even* onvindbaar".
Gebruikersavatar
James.
Premium Member
Premium Member
Berichten: 563
Lid geworden op: 20 okt 2008, 19:56
Uitgedeelde bedankjes: 14 keer
Bedankt: 32 keer

ITnetadmin schreef:...
Wanneer je altijd en overal 'gratis' simkaarten kan krijgen bij elke provider, is het toch dwaas om die van iemand anders te willen overkopen? (behalve dan als je een baard bent met slechte bedoelingen...)

Daarnaast is het toch dwaas om je simkaart te willen verkopen als die aan jouw identiteit is gekoppeld en je niet wilt dat iemand anders iets in jouw naam gaat uitspoken? Dat, vooral. Of je zou er veel geld voor willen krijgen in ruil voor dat risico. Maar dat is hetzelfde als mensen die voor criminelen een bankrekening of iets anders openen of gebruiken in eigen naam: met voorbedachte rade en dus crimineel.
Laatst gewijzigd door James. 12 feb 2017, 20:09, in totaal 1 gewijzigd.
Gebruikersavatar
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6044
Lid geworden op: 16 feb 2011, 22:43
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 346 keer

Bij een gratis simkaart kan je de nummer (gewoonlijk) niet kiezen, als je een nummer overkoopt van iemand wel. Heb hier ook al mensen nummers zien verhandelen :).
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17488
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 921 keer
Bedankt: 3348 keer
Recent bedankt: 5 keer

Slafes schreef:Bij Orange krijg je een verdubbeling van je herlaadwaarde als je je in regel stelt. Eigenlijk onbegrijpelijk, vermits ik al meermaals online opgeladen heb,... Dan weten ze toch wie ik ben?
Er is geen link tussen de persoon die een kaart oplaadt, en de geregistreerde eigenaar van een sim kaart.
Ik laadt ook altijd de kaart van mijn ouders op, daarmee ben ik toch niet de eigenaar ...
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 8965
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 199 keer
Bedankt: 689 keer
Recent bedankt: 2 keer

Dat is exact mijn punt.
De identiteit van de betaler achterhalen kan nu in de meeste gevallen ook al, tenzij je een herlaadkaart gebruikt.
De identiteit van de kaarthouder is even hard een mysterie, dankzij nummer verhandeling, verlies van prepaid kaarten zonder pincode waarvan de de nummer niet kan recupereren, ...
De betere manier was gewoon geweest herlaadkaarten te verbieden. Dan heb je altijd een money trail voor de herlading.
thepretorian
Pro Member
Pro Member
Berichten: 264
Lid geworden op: 07 jan 2009, 18:19
Uitgedeelde bedankjes: 49 keer
Bedankt: 23 keer

ITnetadmin schreef:Tja. Als de hulpdiensten een app zouden laten installeren op je smartphone, en jij geeft die gps access, en je laat die app constant in de background draaien, dán kunnen ook de hulpdiensten met gemak aan je gps data.
Vanaf 1 maart wordt er een app gelanceerd voor de hulpdiensten (100,101,112). Het is de bedoeling dat je registreert (zonder verificatie helaas) met gegevens zoals adres, naam, geboortedatum, ICE contacten, bijkomende opmerkingen, doof, etc.

Zodra de app op je smartphone staat en je naar de hulpdiensten belt dan krijgen zij via Android's AML (Advanced Mobile Location) je exacte locatie met een afwijking van 20-70m(GPS, masten, etc). Voor andere features heb je helaas een actieve data verbinding nodig. Deze features zijn niet zichtbaar voor de beller, enkel de operator van de hulpdiensten kunnen deze "starten" en zien.

Verdere info over lancering van de app zal je wel te horen/zien krijgen via een campagne van de overheid.
Gebruikersavatar
Fallschirmjaeger
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 849
Lid geworden op: 07 mei 2011, 14:46
Uitgedeelde bedankjes: 32 keer
Bedankt: 111 keer

ITnetadmin schreef:Uiteraard heeft dat niet veel zin.

Persoon 1 verkoopt kaart aan persoon 2; die geeft dat niet aan en laadt bij met creditcard van persoon 3.
Proficiat, je hebt een nog altijd even untraceable kaart als wanneer je nu je kaart met de credit card van iemand anders herlaadt.
Persoon 1 moet maar contact opnemen met zijn provider en zijn registratie ongedaan maken. Hierdoor wordt de simkaart onbruikbaar tot persoon 2 zich registreert.
Zo werd het mij alvast uitgelegd bij Proximus.
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 8965
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 199 keer
Bedankt: 689 keer
Recent bedankt: 2 keer

We gaan daar realistisch in zijn, dat gaat in de grote meerderheid van de gevallen niet gebeuren.
ubremoved_22196
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3131
Lid geworden op: 18 apr 2013, 09:41
Locatie: Leuven
Uitgedeelde bedankjes: 351 keer
Bedankt: 222 keer

philippe_d schreef:Er is geen link tussen de persoon die een kaart oplaadt, en de geregistreerde eigenaar van een sim kaart.
Ik laadt ook altijd de kaart van mijn ouders op, daarmee ben ik toch niet de eigenaar ...
Je mist mijn punt. Het gaat er over dat er een controle moet zijn om te achterhalen wie de eigenaar is van zo'n kaart. Dat maakt niet uit, diegene die blijft opladen is gekend dus...

Als jij zegt dat er geen link is tussen de oplader en de eigenaar van de kaart... Dan kaats ik de bal terug. Als jij morgen een prepaid gsm hebt gevonden, gestolen, gekocht of weet ik veel wat kan jij die opladen. Als jij iets mispeutert dan zullen ze je ook wel weten te vinden. Imho is de verplichting van registratie nutteloos.
Bababa
Premium Member
Premium Member
Berichten: 648
Lid geworden op: 28 jul 2014, 19:20
Uitgedeelde bedankjes: 26 keer
Bedankt: 35 keer

ITnetadmin schreef:En hoe zit dat met de "tweedehandsmarkt" voor bv populaire nummers?
Is er een "ik heb deze kaart niet meer" registratie optie ergens?
Ik vraag het mij ook af.
Orange Love Trio
Orange Flybox
Orange Extra surf card
Lorias
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 44
Lid geworden op: 02 aug 2016, 20:45
Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
Bedankt: 1 keer

Het lukt momenteel niet omdat de activatie van nieuwe simkaarten geblokkeerd is.
Binnenkort (binnen een 10-tal dagen) zou de situatie gedeblokkeerd moeten zijn.
Dit komt omdat we een aanpassing doen aan onze simkaarten voor de opheffing van de anonimiteit van prepaid simkaarten.
Dit is een anti-terreurmaatregel opgelegd door de Overheid.

Mvg
Carrefour Mobile


Wat een cirque.
Overheid :puke:
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 8965
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 199 keer
Bedankt: 689 keer
Recent bedankt: 2 keer

Update: terwijl Proximus gewoon je eID inleest en dan je data gewoon vrij kan raadplegen, gebruikt Orange een visuele kaartlezer die de machineleesbare code op je eID inscant, waar ze zelf zogezegd niet aan zouden kunnen.

De Orange procedure is dus:
Toestelletje activeren via NFC, eID inlezen (een ramp, want de desk had geen directe belichting en de man zat dus in zijn eigen schaduw te werken), telefoonnummer intikken (alweer zonder enige verificatie dat je dat nummer bezit overigens).
Wil je een tweede nummer invoeren, moet de procedure van vooraf aan opnieuw, want de software aanvaardt niet meer dan 1 nummer.
Aan al de ITers op dit forum die een resem nummers gebruiken voor allerhande applicaties en ze nog moeten activeren: laat ons hopen dat het geen Orange nummers zijn, voor jou én voor die arme persoon in de winkel :-p
blidi
Pro Member
Pro Member
Berichten: 405
Lid geworden op: 14 okt 2004, 17:52
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 36 keer

Er is blijkbaar een website die de consumenten moeten helpen om de registreren.
http://www.identificatie-prepaidkaarten.be
Blijkbaar zijn nog 1.6 miljoen kaarten te registeren
En daar staat ook de links op naar de website van Aldi talk en Simyo.
Een gezamenlijk initiatief van de operatoren, Agoria, de Minister van Telecom en het BIPT
Ze zijn daar blijkbaar heel goed op de hoogte.
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14848
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1043 keer
Recent bedankt: 7 keer

Ik heb net een extra SIM besteld bij Base.
Daar moet je gewoon alles invullen op hun website, geen eID of kopie/foto ID kaart.
Dat is nogal een controle :).
ubremoved_22196
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3131
Lid geworden op: 18 apr 2013, 09:41
Locatie: Leuven
Uitgedeelde bedankjes: 351 keer
Bedankt: 222 keer

...
Laatst gewijzigd door ubremoved_22196 25 jun 2017, 00:12, in totaal 1 gewijzigd.
Gebruikersavatar
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6044
Lid geworden op: 16 feb 2011, 22:43
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 346 keer

Bij Orange kan het ook online (als je een e-id lezer hebt).
johcla
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2417
Lid geworden op: 23 maa 2009, 21:08
Uitgedeelde bedankjes: 675 keer
Bedankt: 154 keer

Toevallig vandaag een sim-kaart bij Dommel Freedom besteld. Ik moest kopie van id-kaart doormailen.
ubremoved_22196
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3131
Lid geworden op: 18 apr 2013, 09:41
Locatie: Leuven
Uitgedeelde bedankjes: 351 keer
Bedankt: 222 keer

MClaeys schreef:Bij Orange kan het ook online (als je een e-id lezer hebt).
Klopt, maar in AL de smsjes die ik van Orange heb gekregen, en het zijn er toch een aantal nu, vraagt men steeds om langs te komen.

Heb net een nieuwe proberen te bestellen en inderdaad, gewoon je naam en adres opgeven, geen gedoe met EID lezers of langs te gaan, en 5 euro extra belwaarde en een verdubbeling van je eerste oplaadbeurt van 15 euro. Dat is meer den de 10 euro die men je nu wil schenken.
rolandvc
Plus Member
Plus Member
Berichten: 222
Lid geworden op: 21 apr 2007, 11:41
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 6 keer

Voor 1 toestel hebben wij een kaart van Carrefour Mobile, voor een ander eentje van Scarlet.
Bij Carrefour Mobile is het simpel, registreren met eID-kaart, dan sturen ze per post een code door, die je op een website moet ingeven en de kaart is geregistreerd.
Bij Scarlet hebben we een kaart die we zeer weinig gebruiken, is eigenlijk een bijkomend toestel. Ik had net een herlading gedaan van 8 euro (6 maanden geldig) toen ik bericht kreeg dat ik mijn kaart moest registreren. Hiervoor moet je 8 euro herladen via Bancontact (geen andere betaalwijze). Ik mail naar Scarlet met de melding dat wij op die kaart nooit onze 8 euro in 6 maanden gebruiken, laat staan 2 herladingen. Ze antwoorden dat de overheid heeft opgelegd dat een herlading met Bancontact verplicht is om de kaart te registreren en dat er geen andere legale mogelijkheid bestaat.
Wat is dat voor uitleg ? Bij de meeste providers kan je registreren gewoon met eID of zelfs via internet. Ik heb geen zin om 8 euro te betalen enkel om te registreren en die raakt dan toch niet op.
Maar als ik naar een andere provider stap, verlies ik de 8 euro die ik voordien al heb herladen.
Hoe kan ik dit zonder kosten oplossen of waar vind ik een provider die mij goedkoper van dienst kan zijn ?
ubremoved_22196
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3131
Lid geworden op: 18 apr 2013, 09:41
Locatie: Leuven
Uitgedeelde bedankjes: 351 keer
Bedankt: 222 keer

...
Laatst gewijzigd door ubremoved_22196 25 jun 2017, 00:11, in totaal 1 gewijzigd.
denjef1968
Starter
Starter
Berichten: 4
Lid geworden op: 17 jan 2017, 14:33

blidi schreef:Er is blijkbaar een website die de consumenten moeten helpen om de registreren.
http://www.identificatie-prepaidkaarten.be
Blijkbaar zijn nog 1.6 miljoen kaarten te registeren
En daar staat ook de links op naar de website van Aldi talk en Simyo.
Een gezamenlijk initiatief van de operatoren, Agoria, de Minister van Telecom en het BIPT
Ze zijn daar blijkbaar heel goed op de hoogte.
De website vermeld dat men nog kan registeren tot 7 juni, mijn orange kaart is reeds geblokkeerd, dus nope klopt niet
Plaats reactie

Terug naar “Telecom Algemeen”