Help: mijn verliesstroomschakelaars werken niet meer

Onderwerpen die nergens anders thuis horen en toch eerder technisch van aard zijn? Post ze hier!
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17490
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 923 keer
Bedankt: 3349 keer
Recent bedankt: 4 keer

Vandaag kwam ik er toevallig op dat beide verliesstroomschakelaars (30 mA en 300 mA) niet (meer) reageren op de test knop.

Ik wilde aan mijn kleinzoon eens een demonstratie geven hoe zo'n verliesstrommschakelaar werkt en kon getest worden (ik was een zekeringskast aan het kableren voor een renovatie).

Tot mijn grote verbazing werkte geen van beide testknoppen.

Wat kan hiervan de oorzaak zijn?
Defecte schakelaars? Het zou toch toeval zijn dat ze beide kapot zijn (hoewel: ze zijn even oud, geïnstalleerd in 1985 (31 jaar).
Andere oorzaak?

Testen jullie (hoe) regelmatig de werking van de verliesstroomschakelaar?
Ik moet toegeven dat ik dat zelden test ...
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
nickz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1533
Lid geworden op: 09 dec 2011, 17:55
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 178 keer
Bedankt: 220 keer

De testknop genereert een kleine verliesstroom door een beetje stroom door een weerstand te laten lopen buiten de verliesstroomschakelaar om. Uiteraard werkt deze dus enkel als de schakelaar onder spanning staat.

Een andere mogelijke oorzaak dat deze niet werkt, is wanneer je een driefasige verliesstroomschakelaar hebt gebruikt voor een monofasige aansluiting en daarbij de verkeerde klemmen hebt gebruikt. Op zo'n schakelaar staat meestal een schema waarop je kan zien tussen welke klemmen de weerstand met de testknop is aangesloten. Die klemmen dien je dus te gebruiken als je een monofasige aansluiting hebt, anders zal de verliesstroomschakelaar wel werken, maar de testknop niet.

Als je deze twee oorzaken kan uitsluiten, dan is het zo goed als zeker dat de verliesstroomschakelaar defect is en vervangen moet worden.
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17490
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 923 keer
Bedankt: 3349 keer
Recent bedankt: 4 keer

Het is inderdaad een 3-fasige op een monofasige aansluiting, maar dat is in die 31 jaar dat ik hier woon nog nooit iets aan veranderd.
En vroeger werkte het (en gekeurd).

Best een nieuwe steken, want als de testknop het niet doet mag je ervan uitgaan dat hij helemaal niet meer werkt ?
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
nickz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1533
Lid geworden op: 09 dec 2011, 17:55
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 178 keer
Bedankt: 220 keer

Ja, tenzij de testknop geen contact meer geeft door oxidatie/vuil, maar voor de veiligheid steek je er inderdaad best gewoon een nieuwe.
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

Een niet werkende verliesstroomschakelaar krijg je ook nooit gekeurd.
Ze testen zowel de testknop als de verliesfunctie zelf (door op een stopcontact een verliesstroom te genereren).
Dus idd: best vervangen.

Let wel goed op hoe je de draden aansluit.
Je zou niet de eerste zijn die zijn diff fout aansluit :). Alle stroom moet door de diff van 300mA lopen, wat betekent dat je 2 draden langs onder steekt (monofasig) en de rest langs boven (of omgekeerd).
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17490
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 923 keer
Bedankt: 3349 keer
Recent bedankt: 4 keer

heist_175 schreef:Ze testen zowel de testknop als de verliesfunctie zelf (door op een stopcontact een verliesstroom te genereren).
Kan ik dit zelf eens testen?
Een stekker maken met een (uit te rekenen) weerstand tussen 1 phase en de aarding?

PS. Het gaat hier over een oude installatie (1985) waar er nooit iets aan veranderd is, dus verkeerd aangesloten in principe uitgesloten (het werkte vroger, en werd reeds gekeurd).
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
blaatpraat
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1301
Lid geworden op: 10 jan 2014, 12:09
Uitgedeelde bedankjes: 32 keer
Bedankt: 103 keer

De ouderwetse methode:
Neem een lamp met een stekker, en verwissel de nul en aarde van kabels in de stekker.
Zo schakel je de lamp aan tussen de fase en de aarde.
En zo hoef je geen weerstand uit te rekenen.

Als de lamp dan brandt, heb je een probleem...
nickz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1533
Lid geworden op: 09 dec 2011, 17:55
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 178 keer
Bedankt: 220 keer

U = R * I, dus om bijvoorbeeld een verliesstroom van 325 mA van de fase naar de aarding te laten lopen, heb je een weerstand van 230 V / 0,325 A = 708 Ω nodig. Bij een spanning van 230 V geeft dit wel een vermogen van 230 V * 0,325 A = 75 W (P = U * I). Gewone weerstandjes (met een kleurcode) kunnen maar een vermogen van 0,25 tot 3 W aan, dus die zouden direct doorbranden.

Beter is om een lamp van min. 75 W aan te sluiten tussen de fase en de aarding. De verliesstroomschakelaar zou dan onmiddellijk de stroom moeten onderbreken. Blijft de lamp gewoon branden, dan is de verliesstroomschakelaar defect. Om de schakelaar met een gevoeligheid van 30 mA (voor het 'natte' circuit) te testen, zou een lampje vanaf 8 W (= 35 mA) reeds voldoende moeten zijn.
blaatpraat schreef:Als de lamp dan brandt, heb je een probleem...
Een lamp van 60 W tussen fase en aarding kan gewoon blijven branden op een verliesstroomschakelaar met gevoeligheid 300 mA zonder dat er een probleem is. Deze lamp geeft immers maar een verliesstroom van 60 W / 230 V = 261 mA!
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17490
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 923 keer
Bedankt: 3349 keer
Recent bedankt: 4 keer

Jullie berekeningen gaan ervan uit dat er 230V is tussen fase en aarding.
In dit geval moet je dan nog de juiste fase verbinden in het stopcontact, want je weet op voorhand niet of de fase op de rechter of linker pen is aangesloten.

Maar dat is niet bij alle netten zo.
Hier heb ik wel 230V tussen de 2 geleiders, maar 132V tussen iedere fase en de aarding.

Ik heb dus een weerstand nodig van 406 Ohm (325 mA) of 4000 Ohm (33 mA).
Voor de 300 mA test heb ik dus een lamp nodig van 130 Watt. Dat worden dus 2 lampen parallel :)
Voor de 30 mA test heb ik maar 13 Watt nodig, een lampje van 20 Watt zal dus volstaan ...
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
jackho
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4315
Lid geworden op: 05 jun 2011, 21:00
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 278 keer

De meesten zullen het wel weten, maar toch even meegeven voor wie het toch niet zou weten ;) dat als je wilt controleren of de diff van 30mA nog gevoelig genoeg uitschakelt, kan je die niet correct op zijn gevoeligheid testen met een lampje, aangezien initieel de lamp bij inschakelen (koude gloeidraad) kortstondig veel meer stroom trekt.
nickz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1533
Lid geworden op: 09 dec 2011, 17:55
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 178 keer
Bedankt: 220 keer

philippe_d schreef:Hier heb ik wel 230V tussen de 2 geleiders, maar 132V tussen iedere fase en de aarding.
Dan zit jij nog op een oud 3 x 230 V net zonder nuldraad. Sorry, daar had ik geen rekening mee gehouden!
jackho schreef:de lamp bij inschakelen (koude gloeidraad) kortstondig veel meer stroom trekt.
Dat is inderdaad waar. De testknop is nog altijd veel betrouwbaarder, vandaar mijn advies als deze niet meer werkt --> verliesstroomschakelaar vervangen!
blaatpraat
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1301
Lid geworden op: 10 jan 2014, 12:09
Uitgedeelde bedankjes: 32 keer
Bedankt: 103 keer

Even het topic half kapen, maar een vraag stellen:
Als de testknop van je diff wel nog werkt, ben je dan 100% zeker dat je diff nog werkt?
nickz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1533
Lid geworden op: 09 dec 2011, 17:55
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 178 keer
Bedankt: 220 keer

Ja en nee. De testknop laat een kleine stroom lopen buiten de verliesstroomschakelaar om. Zie bv. het schema op onderstaande foto:

Afbeelding

De testknop T zorgt voor een kleine verliesstroom door via een weerstand een verbinding te maken van N naar klem 2 buiten de wikkelingen van het relais om. Zolang je volledige installatie onder spanning staat, kan de testknop echter niet garanderen dat de gevoeligheid van je verliesstroomschakelaar nog correct is!

Een voorbeeld: stel dat er door een fout in je installatie of een toestel (zonder dat je dat weet) een verliesstroom van 500 mA bestaat. Je verliesstroomschakelaar die een gevoeligheid van 300 mA zou moeten hebben, werkt niet meer correct en schakelt de stroom niet uit. Als jij op de testknop drukt, wordt er een bijkomende verliesstroom veroorzaakt en dan pas valt de schakelaar uit. Hierdoor lijkt het alsof je verliesstroomschakelaar nog correct werkt, maar dat is dus niet het geval.

De meest betrouwbare test zou dus eigenlijk zijn van eerst alle zekeringen na de verliesstroomschakelaar uit te schakelen en dan pas op de testknop te drukken. Dit is natuurlijk allemaal puur theoretisch. Ik ben niet voldoende gespecialiseerd in deze materie om te weten of het in de praktijk regelmatig voorkomt dat een verliesstroomschakelaar nog wel werkt, maar met lagere gevoeligheid (hoger aantal mA) dan normaal.
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17490
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 923 keer
Bedankt: 3349 keer
Recent bedankt: 4 keer

Ik vraag mij dan af hoeveel mensen "regelmatig" de testknop indrukken van hun verliesstroomschakelaars.
En wat is regelmatig? Maandelijks? Jaarlijks?
Misschien zou het een goede gewoonte zijn om dat jaarlijks eens te doen, als we de meterstanden opnemen ...

Ik had er toch geen rekening mee gehouden dat dergelijke dingen kapot geraken.
En het gekke is: ze werken beide niet meer (300 mA en 30 mA) :-( .
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
jackho
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4315
Lid geworden op: 05 jun 2011, 21:00
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 278 keer

Dat zullen er inderdaad heel weinig zijn die dit testen en daar behoor ik zelf bij :oops:
blaatpraat
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1301
Lid geworden op: 10 jan 2014, 12:09
Uitgedeelde bedankjes: 32 keer
Bedankt: 103 keer

Ik probeer dit alvast jaarlijks te doen, maar denk dat ik een uitzondering op de regel ben.
En zelf dan nog... Als deze de dag nadat ik het getest heb kapot zou gaan, heb ik nog steeds een potentieel probleem. :angel:
johan.devos
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1267
Lid geworden op: 14 mei 2008, 15:36
Locatie: Bevergem :-)
Uitgedeelde bedankjes: 249 keer
Bedankt: 170 keer

Ik heb thuis speciale infrastructuur om die verliesstroomschakelaars regelmating te testen :-D mijn vrouw :P :P :P

Regelmatig haalt ze een stoot uit en dan is het best dat deze verliesstoomschakelaars nog werken. Zo heeft ze onlangs met een mes in de broodrooster zitten prutsen om wat broodkruimels los te peuteren terwijl er spanning op de gloeidraden zat :nono: :nono: :nono:

Ook de stoomstrijkijzers zorgen er iedere paar jaar voor dat de verliesstroomschakelaars nog eens hun werk mogen doen.
KRL100
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 807
Lid geworden op: 22 sep 2008, 08:21
Locatie: Diksmuide
Uitgedeelde bedankjes: 33 keer
Bedankt: 59 keer

Ooit verteld geweest door een electriciën dat verliesstroomschakelaars na een 10- tot 15-tal jaren 'versleten' zijn, of na heel wat 'afslaan'. Misschien uit zekerhied die dingen vervangen ipv twijfelen of ze werken? Kosten wel wat maar op sterkstroom heb ik zoiets van 'veiligheid voor alles'...
DJ KaReL de Groot --- www.kareldegroot.be
nickz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1533
Lid geworden op: 09 dec 2011, 17:55
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 178 keer
Bedankt: 220 keer

johan.devos schreef:Zo heeft ze onlangs met een mes in de broodrooster zitten prutsen om wat broodkruimels los te peuteren terwijl er spanning op de gloeidraden zat :nono: :nono: :nono:
Ik dacht dat het algemene kennis was dat je geen metalen voorwerpen in een broodrooster steekt wanneer de stekker in het stopcontact zit? Hopelijk had dat mes een plastic of houten handvat? Met zo'n vrouw is het aan te raden om je hoofdverliesstroomschakelaar van 300 mA te vervangen door één van 30 mA als dat nog niet het geval is. Dankzij de gruwelijke experimenten die de nazi-dokter Joseph Mengele uitvoerde in Auschwitz weten we dat een stroom van 30 - 300 mA door het menselijk lichaam reeds dodelijk kan zijn! Een verliesstroomschakelaar van 300 mA biedt dus geen 100% bescherming tegen elektrocutie.
philippe_d schreef:En wat is regelmatig? Maandelijks? Jaarlijks?
Op sommige verliesstroomschakelaars staat inderdaad 'regelmatig' of 'af en toe' (zoals op de foto hierboven), maar er zijn er ook waar 'maandelijks' op staat:

Afbeelding

Ik vraag me af hoeveel mensen er effectief elke maand op die testknop drukken in ons land.
Dat zou wel eens op twee handen te tellen kunnen zijn :lol:
johan.devos
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1267
Lid geworden op: 14 mei 2008, 15:36
Locatie: Bevergem :-)
Uitgedeelde bedankjes: 249 keer
Bedankt: 170 keer

Dit is inderdaad algemene kennis en het was een volledig metalen mes maar gelukkig liep de stroom door het mes van de gloeiende stroomdraad naar de massa van de broodrooster.

Ik vraag me ook af hoe men (maandelijks?) de verliesstroomschakelaars kan testen zonder dat de stoom uitvalt omdat men daardoor een pak apparaten terug mag initialiseren (uurwerken,...)
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

Dat is idd wat je moet doen:
- maandelijks testen
- na 15 jaar vervangen

Maar niemand doet dat :)
Gebruikersavatar
TanknaT
Premium Member
Premium Member
Berichten: 461
Lid geworden op: 28 jul 2007, 22:07
Uitgedeelde bedankjes: 27 keer
Bedankt: 53 keer

Controleer of je "testdrukknop niet staat tussen je N-geleider (neuter) en aarding. Eerlijk gezegd heb ik nog nooit gehoord van "versleten" verliesstroomschakelaars.
Dus:
- controleer dat je juiste aansluitklemmen gebruikt heb bij je verliesstroomschakelaar (staat idd op het toestel)
- zorg dat de fase-geleider gebruikt wordt in de testkring en niet de nulgeleider
Voor elk ingewikkeld probleem bestaat een simpele, mooie maar foute oplossing
Gebruikersavatar
honda4life
Moderator
Moderator
Berichten: 6008
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
Locatie: 127.0.0.1
Uitgedeelde bedankjes: 207 keer
Bedankt: 376 keer
Recent bedankt: 2 keer

Differentieelschakelaars zijn nu niet de meest betrouwbare toestellen.
Als je in de industrie bepaalde kasten hebt waar elke verbruiker zijn differentieel heeft, en je hebt de kans om zo'n kast uit te schakelen... ongetwijfeld zullen er zijn die niet werken bij het bedienen van de testknoppen.

Ook zou je eens moeten kijken of je differentieel van type A is, ik zie het niet op de foto.
Volgens mij was het vroeger toegestan type AC te gebruiken, nu niet meer.
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7918
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 734 keer

Ik ben kampioen in het stellen van domme vragen en dus volgt er hier weer één: waarom roep je de hulp niet in van een elektricien in plaats van hier op het forum om hulp te roepen? Het valt mij meer en meer op (niet alleen hier) dat mensen die ergens hulp bij nodig hebben overal gaan aankloppen behalve bij de juiste persoon/instantie.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

Op zich heb je gelijk, maar het kan nooit kwaad u op voorhand al wat geïnformeerd te hebben?
Soms zie je door de bomen het bos niet meer en dan helpt het wel als iemand u op weg kan helpen.
Niet?
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7918
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 734 keer

Door deze vraag op een forum te stellen kom je er niet. In dit geval is een controle ter plaatse aangewezen door een elektricien om een en ander uit te sluiten. Die man zal de nodige tests uitvoeren om tot een conclusie te (kunnen) komen. De kosten die je aan de elektricien moet betalen voor die interventie wegen écht niet op tegen een goed werkende, veilige, elektrische installatie. Moest ik zelf problemen ondervinden met de elektriciteit, dan zou ik hier nooit berichten posten maar meteen de hulp inroepen van een gekwalificeerd iemand.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

Je hebt een punt, maar:
- een elektricien komt wss niet voor 1 diff, maar zelfs als hij komt: €45/u :) (zonder materiaal)
- een diff kost €43 per stuk
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7918
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 734 keer

Die mannen komen wel. En ik heb nog nooit 45 euro per uur aan een elektricien betaald op factuur. Hoogstens 35 euro. En hier zijn er meerdere geweest en allemaal rond die prijs.
Wat de prijs van die differentieel ermee te maken heeft begrijp ik niet zo goed. Als het goed moet werken en veilig moet zijn is de prijs toch het minste van je zorgen? En als die nieuwe differentieel nog eens 31 jaar meegaat voor die prijs, dan ben je toch goedkoop gesteld zeker?
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
nickz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1533
Lid geworden op: 09 dec 2011, 17:55
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 178 keer
Bedankt: 220 keer

- Dat hoeft zelfs geen € 43 per stuk te kosten, € 23,41 is genoeg:
- Als je ze dan toch vervangt, neem er dan meteen twee met een gevoeligheid van 30 mA, dat is veel veiliger. In veel landen is 30 mA al de standaard voor de ganse installatie, België loopt nog een beetje achter op dat vlak...
- Om een verliesstroomschakelaar te vervangen heb je geen elektrieker nodig, tenzij je twee linkerhanden hebt...
- Let wel: bij de hoofdverliesstroomschakelaar zijn de klemmen met de draden die van de meter komen meestal verzegeld met een loodje. Het is dus niet mogelijk om deze te vervangen zonder de verzegeling te verbreken.
gm123
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1113
Lid geworden op: 08 maa 2009, 22:27
Uitgedeelde bedankjes: 63 keer
Bedankt: 116 keer

Jack Daniels schreef:Ik ben kampioen in het stellen van domme vragen en dus volgt er hier weer één: waarom roep je de hulp niet in van een elektricien in plaats van hier op het forum om hulp te roepen? Het valt mij meer en meer op (niet alleen hier) dat mensen die ergens hulp bij nodig hebben overal gaan aankloppen behalve bij de juiste persoon/instantie.
Een elektricien inhuren voor een kapotte differentiaal, ben je nu serieus? :lol:

Helemaal niks mis mee om je eens op een forum dat vol zit met doe-het-zelvers te gaan informeren, zeker als het gaat over iets dat je gemakkelijk zelf kan oplossen.
jackho
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4315
Lid geworden op: 05 jun 2011, 21:00
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 278 keer

nickz schreef: - Als je ze dan toch vervangt, neem er dan meteen twee met een gevoeligheid van 30 mA, dat is veel veiliger. In veel landen is 30 mA al de standaard voor de ganse installatie, België loopt nog een beetje achter op dat vlak...
Van in 78 werd het huis gebouwd waar ik woon, en van toen al staat gans de elektrische installatie op een 30mA diff en nog nooit problemen mee gehad.
Heb hem daarstraks voor alle zekerheid maar nog vlug eens getest met de testknop, en werkt nog :wink:
Gebruikersavatar
honda4life
Moderator
Moderator
Berichten: 6008
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
Locatie: 127.0.0.1
Uitgedeelde bedankjes: 207 keer
Bedankt: 376 keer
Recent bedankt: 2 keer

Jack Daniels schreef:Ik ben kampioen in het stellen van domme vragen en dus volgt er hier weer één: waarom roep je de hulp niet in van een elektricien in plaats van hier op het forum om hulp te roepen? Het valt mij meer en meer op (niet alleen hier) dat mensen die ergens hulp bij nodig hebben overal gaan aankloppen behalve bij de juiste persoon/instantie.
Hier zitten nochtans mensen die weten waar ze over praten hoor :wink:
Je kan het ook anders bekijken... de ene wil al wat bij leren en de andere is liever gemakkelijk door iemand te laten komen.
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
nickz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1533
Lid geworden op: 09 dec 2011, 17:55
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 178 keer
Bedankt: 220 keer

jackho schreef:Van in 78 werd het huis gebouwd waar ik woon, en van toen al staat gans de elektrische installatie op een 30mA diff en nog nooit problemen mee gehad.
Heb hem daarstraks voor alle zekerheid maar nog vlug eens getest met de testknop, en werkt nog :wink:
Vroeger werd dat inderdaad vaak gedaan, één verliesstroomschakelaar van 30 mA die gans de installatie beveiligt, maar sinds het A.R.E.I. zegt dat er een algemene van max. 300 mA en een bijkomende van 30 mA voor de vochtige ruimtes moet zijn, plaatst men meestal één van 300 mA en één van 30 mA, terwijl je er evengoed twee van 30 mA kan steken. Het enige nadeel daarvan is dat één van 30 mA sneller zal uitvallen bij onweersbuien. Als dit gebeurt wanneer er enkele dagen niemand thuis is, dan kan de inhoud van de koelkast en diepvriezer de vuilbak in, al is dat risico natuurlijk niet zo groot.
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17490
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 923 keer
Bedankt: 3349 keer
Recent bedankt: 4 keer

Jack Daniels schreef:waarom roep je de hulp niet in van een elektricien in plaats van hier op het forum om hulp te roepen? Het valt mij meer en meer op (niet alleen hier) dat mensen die ergens hulp bij nodig hebben overal gaan aankloppen behalve bij de juiste persoon/instantie.
Misschien moeten we het Forum sluiten dan?
Want waarom hier computervragen stellen? Roep de hulp in van een professionele computerspecialist :-(
Of vraag hulp aan de juiste persoon/instantie: de "specialisten" van de Helpdesks :-D
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 8974
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 199 keer
Bedankt: 690 keer
Recent bedankt: 2 keer

johan.devos schreef:Ik vraag me ook af hoe men (maandelijks?) de verliesstroomschakelaars kan testen zonder dat de stoom uitvalt omdat men daardoor een pak apparaten terug mag initialiseren (uurwerken,...)
Niet. Daarom dat mensen dat zo weinig mogelijk doen.

Veel te weinig toestellen hebben capacitors (ik ben de vlaamse term vergeten) die een klokje of settings kunnen "in leven houden" een paar seconden tot de stroom terug is.
sdecoster
Pro Member
Pro Member
Berichten: 319
Lid geworden op: 03 dec 2013, 23:11
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 16 keer

Dit forum sluiten? Nee, toch... Is al jaren mijn favoriete avondlectuur. Is het niet technisch interessant dan toch minstens hilarisch om te lezen. :-D

Terug on topic: zelfs van dit onderwerp heb ik iets geleerd nl. dat het blijkbaar niet moeilijk is zo'n dingen zelf te vervangen, wat ik niet wist. Dus van 't weekend eens de testknop indrukken en zien wat er gebeurt (hier ook installatie van ettelijke decennia oud).
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17490
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 923 keer
Bedankt: 3349 keer
Recent bedankt: 4 keer

ITnetadmin schreef:Veel te weinig toestellen hebben capacitors (ik ben de vlaamse term vergeten)
condensator :wink: .
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Gebruikersavatar
Geert-Jan
Pro Member
Pro Member
Berichten: 326
Lid geworden op: 14 okt 2016, 17:31
Uitgedeelde bedankjes: 40 keer
Bedankt: 27 keer

Neem eens een Ohm-meter en meet tussen je aardpin van een stopcontact en de verwarmingsbuizen of waterleiding.
Normaal moet je daar geen vrijwel verschil op zien.
Meet je daar wel een hoge weerstand dan moet je je aardpuls (is je werkelijke aarding) eens nazien, meer dan een paar Ohm (bv >100Ohm is te veel) mag het verschil niet zijn.
Want als die aarding ontbreekt kan je op de testschakelaar drukken wat je wil maar die gaat niets doen.

Hoe werkt zo'n schakelaar, wel simpel, indien de stroom tussen aarde (bv waterleiding) meer is dan 30mA dan schakelt die alles af.
Die test-knop doet hetzelfde, die legt een weerstand naar aarding die meer dan 30mA moet doen waardoor die afslaat.
Ze noemen dit ook lekstroom.

Maar als je aarding niet deugd dan is er geen lekstroom en gebeurd er dus niets.

Ergo, meet je aardpin ten opzichte van waterleiding of verwarmingsbuizen, de weerstand moet quasi 0 ohm zijn, meet je niks dan is je aarding kapot.
Meet dat eerst voor je belachelijk dure dingen gaat ondernemen.
Afbeelding

Groeten,

Geert-Jan.
petzl
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 958
Lid geworden op: 07 aug 2010, 23:35
Locatie: Holsbeek - JO20IV
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 83 keer

Grappig een testknop welke je maandelijks moet indrukken, veel verliesstroomschakelaars zijn maar gemaakt om 1000 keer een last uit te schakelen.
Afbeelding
nickz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1533
Lid geworden op: 09 dec 2011, 17:55
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 178 keer
Bedankt: 220 keer

Sorry Geert-Jan, maar van heel uw bericht klopt niets!
Zoals ik hierboven al heb uitgelegd (en zoals je zelf kan zien op het schema) laat de testknop via een weerstand een kleine stroom door van de fase naar de nul of tussen twee fasen buiten de wikkelingen van het relais om. Dit zorgt ervoor dat de stromen over de wikkelingen ongelijk worden, waardoor de kern gemagnetiseerd wordt en de schakelaar uit zou moeten vallen. Een verliesstroomschakelaar is niet eens met de aarding verbonden!
Plaats reactie

Terug naar “Allerlei”