springfield schreef:Wat is daar raar aan? De bank geeft u een hulpmiddel om het voor u gemakkelijker te maken. Maar een krediet kaart werkt niet uit zijn eigen en wordt niet uit zichzelf gemaakt, daar zitten ook mensen achter die betaald moeten worden. Maar zo is de maatschappij tegenwoordig, heel veel gratis verwachten. En ja ik weet natuurlijk ook wel dat ze andere inkomsten hebben om die kosten te dekken. Maar dat is nog altijd geen reden vind ik om het maar van vanzelfsprekend te vinden dat het gratis zou moeten zijn.
Vergeet je wel even dat de handelaars die de kaarten aanvaarden al transactiekosten betalen en die zijn ook niet zo laag...
Bovendien is de kredietkaartbusiness redelijk geautomatiseerd. Eenmaal de kaart aan de klant bezorgd is zijn er al niet veel kosten meer voor de bank. Dan is het enkel nog maar winst erop maken. En wees gerust, winsten worden er flink op gemaakt.
Wat schandalig is, zijn de kaarten (gratis of zelfs betalend) die enkel met het zeer gierige Spaar&Pluk getrouwheidsprogramma komen. Daar moeten de banken flink aan verdienen, want veel zal dat hen niet kosten. En dan heb je natuurlijk nog Europabank, die gewoon geen getrouwheidsprogramma of verzekering aanbiedt. Alle winst voor de bank dus en de klant mag op zijn kin kloppen. Ja, het afleveren van de kaart is wel gratis (al de rest niet), het kwam er dat nog aan tekort.
heist_175 schreef:Maar als je naar het aanbod van kaarten kijkt, waarom zou je voor een betalende kaart kiezen, als er ook gratis alternatieven zijn?
Opnieuw, omdat die betalende kaarten uiteindelijk voordeliger kunnen uitkomen (in die zin dat je de fee gemakkelijk meer dan terugverdient). Alhoewel dat sterk afhangt van persoonlijke situatie, je moet de kaart immers echt wel regelmatig gebruiken dan. Vb cashback, of airline miles waardoor je kunt besparen op vliegtickets. Wees gerust dat er een markt bestaat voor betalende kredietkaarten.