Waterverzachter

Heb je vragen of wil je een ervaring delen over elektrische apparaten? Dat kan hier!
tb0ne
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1020
Lid geworden op: 24 aug 2012, 11:49
Uitgedeelde bedankjes: 27 keer
Bedankt: 85 keer

Na het lezen van https://userbase.be/forum/viewtopic.php?f=85&t=49146, wij overwegen al een tijdje de installatie van een waterverzachter.
Aanslag op onze kranen en toestellen is toch redelijk hardnekkig naar onze mening en we hebben nu recent een schell kraantje kapot door kalk.
Volgens TMVW is ons water zeker niet hard, 19F gemiddeld. Volgens andere bronnen ligt het dan weer hoger.
De watertester die bij onze Delonghi bean to cup machine zat gaf wel balkje 3 aan op een schaal van 4 dus vermoedelijk zitten we in zone met meer dan gemiddelde hardheid.
Waarheid zal wel ergens in 't midden liggen maar zijn er hier mensen met dergelijk toestel en wat zijn de ervaringen?
Wat is ongeveer de aankoopkost en onderhoudskost want blijkbaar hebben die dingen regelmatig onderhoud nodig?
Welke effecten merken jullie daar van?
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

Mijn ouders hebben zoiets staan
- je kan geen kraantjeswater meer drinken, want er zit veel zout in het water (met zout halen ze de kalk eruit)
- het zout werd door de leverancier gebracht, maar bij Gamma etc kan je het ook vinden
- jaarlijks onderhoud (ze bellen u zelf op), maar geen idee wat ze doen tijdens dat onderhoud

Ik dacht dat de installatie (10 jaar geleden) €2500 was.
Ik zou het zelf niet doen, maar we hebben niet zo veel last van kalk.
Het douchewater was ook heel anders, alsof je de zeep niet meer van uw lichaam afkreeg. De leverancier had ons hier trouwens voor verwittigd.

Sowieso is ervaring vergelijken moeilijk:
- verschillende hardheid van origineel water
- verschillende toestellen
- verschillende frustratie/appreciatie van voor- en nadelen
User_Rudy
Plus Member
Plus Member
Berichten: 163
Lid geworden op: 16 jan 2009, 12:57
Locatie: Leuven
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 11 keer

Hardheid was hier 40F in Leuven.
Prijs verzachter was ongeveer 1000 Euro, onderhoudskost geen.
Maar wel meer waterverbruik en zout verbruik.
Sindsdien geen problemen meer.
ubremoved_983
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3868
Lid geworden op: 20 maa 2004, 20:10
Uitgedeelde bedankjes: 84 keer
Bedankt: 46 keer

heist_175 schreef:Mijn ouders hebben zoiets staan
- je kan geen kraantjeswater meer drinken, want er zit veel zout in het water (met zout halen ze de kalk eruit)
- het zout werd door de leverancier gebracht, maar bij Gamma etc kan je het ook vinden
- jaarlijks onderhoud (ze bellen u zelf op), maar geen idee wat ze doen tijdens dat onderhoud

Ik dacht dat de installatie (10 jaar geleden) €2500 was.
Ik zou het zelf niet doen, maar we hebben niet zo veel last van kalk.
Het douchewater was ook heel anders, alsof je de zeep niet meer van uw lichaam afkreeg. De leverancier had ons hier trouwens voor verwittigd.

Sowieso is ervaring vergelijken moeilijk:
- verschillende hardheid van origineel water
- verschillende toestellen
- verschillende frustratie/appreciatie van voor- en nadelen
- er wordt geen zout toegevoegd aan het water, het zout wordt gebruikt om de hars te regenereren in uw waterverzachter
- afhankelijk van je toestel kan je zout vinden in de gamma ed (een toestel met zoutkristallen is het makkelijkst)
- wij drinken net meer kraantjes water, van een zoute smaak is geen sprake (dit is trouwens een fabeltje)
- jaarlijks onderhoud: ze bellen u niet op afhankelijk van je contract, je hebt er die een onderhoudscontract hebben maar je kan even goed zelf een afspraak maken. Onderhoud houdt meestal in: nazicht van kleppen ed. Ik vraag me inderdaad wel af of dit jaarlijks nodig is.
- waterverbruik is afhankelijk van het toestel. Wij merken wel een groot verschil tussen het nieuwe toestel (in onze nieuwe woonst) en het vorige. Maar uiteraard is dit ook een volledig nieuwe generatie (eerste toestel meer dan 10 jaar geleden geplaatst).

In onze vorige woning hadden wij één van Aquacare met zoutblokken. Dat toestel werkte goed. Alleen de service van Aquacare voor onderhoud waren we niet tevreden van. Nu hebben we een toestel van Van Marcke met zoutkristallen. Tevreden van. (noot: in Leuven is het water heel erg hard)
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

ditCh schreef:er wordt geen zout toegevoegd aan het water, het zout wordt gebruikt om de hars te regenereren in uw waterverzachter
Ik had het ook niet over zout smaken, wel over het advies van de installateur.
Echt uitsluitsel heb je maar als je het water zou laten testen, wij hebben dat nooit gedaan :).
User_Rudy
Plus Member
Plus Member
Berichten: 163
Lid geworden op: 16 jan 2009, 12:57
Locatie: Leuven
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 11 keer

Klopt , kraantjeswater drinken kan nog altijd, waterverzachter heeft hierop geen invloed.
Onderhoud is niet nodig (toch zeker niet jaarlijks).
Het is net veel aangenamer om te douchen.
Wij hebben een Van Marcke sinds ongeveer 15 jaar.
Gebruikersavatar
7zp
Plus Member
Plus Member
Berichten: 104
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:49
Uitgedeelde bedankjes: 7 keer
Bedankt: 8 keer

ditCh schreef: - wij drinken net meer kraantjes water, van een zoute smaak is geen sprake (dit is trouwens een fabeltje)
Mijn vader woonde vroeger op het Ladeuzeplein boven de KBC, en het kraantjes water daar was echt niet te drinken. Daar zat zeer duidelijk een sterke zoute toets aan, en niet zout dat proeft gelijk vis of tafelzout maar echt een rare smaak. De smaak kan ik vergelijken met goedkope Brita namaak filters, maar dan sterker (en ik vind Brita filters ook maar niets). En ik drink gemakkelijk 3 liter water per dag.

Misschien om dat het een relatief groot blok is dat daar een sterkere filter of zo staat. Maar om te zeggen dat het een fabeltje is is ook niet waar, misschien dat jij gewoon een goede filter hebt.

En dat van het douchen mijn vader dacht dat ik maar zeverde als ik daarover klaagde, maar het voelt inderdaad anders, en bij het afdrogen voelde mijn huid 'mat' aan.
ubremoved_983
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3868
Lid geworden op: 20 maa 2004, 20:10
Uitgedeelde bedankjes: 84 keer
Bedankt: 46 keer

Ter info: een groot deel van het water van Leuven wordt nu centraal onthard (niet heel Leuven helaas ...).

Als je water zout smaakt is er duidelijk iets mis met je installatie. Ik ken heel wat mensen in het Leuvense met een waterverzachter en heb nog nooit iemand horen klagen over een "zoute" smaak.
bruma
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1801
Lid geworden op: 06 jan 2014, 13:45
Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
Bedankt: 89 keer
Recent bedankt: 1 keer

om te beginnen eens nagaan waar de kalk aan de kranen blijft kleven, vermoedelijk enkel deze waar ook warm water voorbij komt.
Nakijken om de temp van het warme water niet hoger te zetten dan 60°. Immers dan pas begint kalk neer te slaan.
Eventueel een temperatuursbegrenzer op de uitgang van de boiler te plaatsen zodat het water in de buizen minder is dan 60°
Let wel, de meeste (met uitzondering van specifieke RVS) boilers hebben een 15° nodig indien je van de garantie van de fabrikant gebruik wil maken.
En dan de financiële kant: wat heb je de laatste 10j moeten vervangen en reinigen (al of niet DIY), versus wat zijn de kosten van een toestel, verbruikskosten en onderhoudscontracten incl de labotesten voor de watercontrole. Immers dat laatste komt in uw handen terecht gezien de watermaatschappij slechts zal garanderen tot aan je waterontharder.
Steek ook je licht even op bij syndickantoren, ik heb een vermoeden (ervaring met 2) dat men ook daar de problemen van de ontharders beu is en die niet laat vervangen. vroeger nodig voor (af)wasmachines maar nu zit er eentje in de afwasmachine en de was wordt zelden hoger gedraaid dan 60°. Enkel boilers, maar daar stel je zelf de temperatuur in, zijn nog een aandachtspunt én de onderhoudscontracten (quasi verplicht in appartementsgebouwen) zijn heel duur.
Wil je er toch een plaatsen steek uw licht op er zijn 3 systemen waaronder 1 met zout werkt, deze met ik denk CO2 zou effectiever zijn maar ook iets duurder.
Gebruikersavatar
lacer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2968
Lid geworden op: 24 feb 2007, 23:15
Locatie: 09
Uitgedeelde bedankjes: 130 keer
Bedankt: 159 keer

Wat bedoel je met "de meeste boilers hebben 15° nodig ..." ?
Bedoel je de minimum hardheid van het water ?
EdpNet XL 99/35 Mbps
VoIp OVH + Gigaset C610IP + C430H
Telenet Digital TV HD Digicorder AD 2200
RPi 2B Pi-Hole / 3B Kodi-19 / 3B+ Node-Red+Grafana
FLUKSO monitoring Elec-Gas-Water-PV > PVoutput
Ubuntu Mate 18.04 ESM / 22.04
ubremoved_983
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3868
Lid geworden op: 20 maa 2004, 20:10
Uitgedeelde bedankjes: 84 keer
Bedankt: 46 keer

lacer schreef:Wat bedoel je met "de meeste boilers hebben 15° nodig ..." ?
Bedoel je de minimum hardheid van het water ?
Franse graden bedoelt hij denk ik (hardheid). Een waterverzachter maakt het water ook geen 0 qua hardheid. 15 graden is in principe zacht water.
User_Rudy
Plus Member
Plus Member
Berichten: 163
Lid geworden op: 16 jan 2009, 12:57
Locatie: Leuven
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 11 keer

Deze met CO2 zijn kalkwerende apparaten, geen waterontharders met ionenuitwisseling.
Zij halen geen kalk uit het water en geven dus geen zacht water.
Gebruikersavatar
lacer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2968
Lid geworden op: 24 feb 2007, 23:15
Locatie: 09
Uitgedeelde bedankjes: 130 keer
Bedankt: 159 keer

Bestaat er niet zoiets als schade door te weinig kalk in de galvanisé buizen van oudere huizen ?
Gaan die niet beginnen kapot roesten van binnenuit ?
Ik weet van zo'n 2 huizen, met een waterverzachter en uit de kranen, die een tijdje niet gebruikt geweest zijn, komt roest water.
Ik heb altijd van het gedacht geweest dat kalk de buizen van binnen beschermde, tot wanneer met een ontkalker installeerde ... :roll:
EdpNet XL 99/35 Mbps
VoIp OVH + Gigaset C610IP + C430H
Telenet Digital TV HD Digicorder AD 2200
RPi 2B Pi-Hole / 3B Kodi-19 / 3B+ Node-Red+Grafana
FLUKSO monitoring Elec-Gas-Water-PV > PVoutput
Ubuntu Mate 18.04 ESM / 22.04
ubremoved_983
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3868
Lid geworden op: 20 maa 2004, 20:10
Uitgedeelde bedankjes: 84 keer
Bedankt: 46 keer

lacer schreef:Bestaat er niet zoiets als schade door te weinig kalk in de galvanisé buizen van oudere huizen ?
Gaan die niet beginnen kapot roesten van binnenuit ?
Ik weet van zo'n 2 huizen, met een waterverzachter en uit de kranen, die een tijdje niet gebruikt geweest zijn, komt roest water.
Ik heb altijd van het gedacht geweest dat kalk de buizen van binnen beschermde, tot wanneer met een ontkalker installeerde ... :roll:
Klopt ... een waterverzachter verzacht dan ook niet tot op 0 franse graden, want dat reageert dan agressief op de buizen. Een waterverzachter maakt normaal gewoon "zacht" water.
Gebruikersavatar
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 9755
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 385 keer
Bedankt: 592 keer
Recent bedankt: 38 keer

Heb er al meer dan tien jaar eentje. Werkt goed en zorgt vooral voor minder kalk en aangenamer water bij douchen. Kraantjeswater drinken is geen enkel probleem. Heb het toestel al eens verhuisd en de smaak veranderde op geen van beide plaatsen door de ontharder.

Kosten zijn enkel zout bijvullen en om de zoveel jaar laat ik eens een controle doen van het toestel op eigen initiatief.

De prijs hangt af van de omvang van het toestel dat moet afgesteld staan op het aantal gebruikers/uw waterverbruik. Je kan laten spoelen op tijd of op volume. Bij ons staat het ingesteld dat er tijdens de nacht wordt gespoeld.
Dima_2005
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2522
Lid geworden op: 23 jan 2010, 15:45
Uitgedeelde bedankjes: 86 keer
Bedankt: 263 keer

Ik heb een zeer goede toestel van ebay Duitsland gekocht voor 550 euro incl levering. Qua componenten betaal je hier in be makkelijk 1800 euro voor. Dus als je het zelf durft te installeren, kan het de moeite waard zijn

Sent from my A0001 using Tapatalk
VOiD
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2493
Lid geworden op: 10 jan 2006, 20:10
Locatie: Herent
Uitgedeelde bedankjes: 55 keer
Bedankt: 221 keer

Dima,

Heb je 'n link ? Ben ook van het Leuvense en het water is hier keihard. Iedere maand de kranen ontkalken :(
Internet: EDPNet VDSL
Telefonie: OVH
GSM: Proximus
Dima_2005
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2522
Lid geworden op: 23 jan 2010, 15:45
Uitgedeelde bedankjes: 86 keer
Bedankt: 263 keer

We hebben de onze van http://stores.ebay.com/luftwassertechnik gehaald.
Het is een heel goede shop, met goede service. Levering is maar 29/39€ naar Belgie, met GLS. Installatie is vrij simpel ook :)
Je kan hun mailen met vragen, en ze doen echt hun best om je te helpen bij je keuze.
Ze hebben een ruim aanbod, en eigenlijk is het dezelfde fabrikant van "componenten" als alle grote firma's hier in Belgie. Alleen dan vele malen goedkoper.

Belangrijkste is in feite de "controller", ikzelf had een sterke voorkeur voor de Fleck, en het stelt niet teleur. Er was ook eentje met BNT. Hoewel goedkoper, lijkt het mij van mindere kwaliteit. Al kan ik compleet fout zijn daarmee. Maar als ik tussen Duitse en Franse techniek moet kiezen, is de keuze snel gemaakt voor mij :)

Zout haal je dan gewoon in de lokale bouwmarkt... Ik heb dan ook alweer voorkeur voor tabletvorm.
icekiller2k6
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 805
Lid geworden op: 08 mei 2008, 13:40
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 17 keer

Dima_2005 schreef:We hebben de onze van http://stores.ebay.com/luftwassertechnik gehaald.

Belangrijkste is in feite de "controller", ikzelf had een sterke voorkeur voor de Fleck, en het stelt niet teleur. Er was ook eentje met BNT. Hoewel goedkoper, lijkt het mij van mindere kwaliteit. Al kan ik compleet fout zijn daarmee. Maar als ik tussen Duitse en Franse techniek moet kiezen, is de keuze snel gemaakt voor mij :)

Zout haal je dan gewoon in de lokale bouwmarkt... Ik heb dan ook alweer voorkeur voor tabletvorm.
Welke heb je gekocht..? Prijzen zien er wel leuk uit, we hebben er niet meteen een nodig... maar ik zie wel de voordelen ervan in..
bruma
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1801
Lid geworden op: 06 jan 2014, 13:45
Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
Bedankt: 89 keer
Recent bedankt: 1 keer

lacer schreef:Wat bedoel je met "de meeste boilers hebben 15° nodig ..." ?
Bedoel je de minimum hardheid van het water ?
inderdaad in de handleiding van de meeste boilers staat dit vermeld
Gebruikersavatar
mailracer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3872
Lid geworden op: 23 feb 2010, 21:03
Uitgedeelde bedankjes: 217 keer
Bedankt: 315 keer

User_Rudy schreef:Hardheid was hier 40F in Leuven.
Prijs verzachter was ongeveer 1000 Euro, onderhoudskost geen.
Maar wel meer waterverbruik en zout verbruik.
Sindsdien geen problemen meer.
Hoe lang geleden is dit, wat ze hebben enkele jaren geleden een waterverzachter geïnstalleerd in haasrode/heverlee zodat een waterverzachter niet meer nodig was.

https://www.dewatergroep.be/zachter-wat ... bbeek.html

Zelf heb ik nooit een verzachter gehad.

VOiD schreef:Dima,
Heb je 'n link ? Ben ook van het Leuvense en het water is hier keihard. Iedere maand de kranen ontkalken :(
Dat je de kranen moet proper maken is normaal. Er zit nog kalk in het water, alleen minder
ubremoved_983
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3868
Lid geworden op: 20 maa 2004, 20:10
Uitgedeelde bedankjes: 84 keer
Bedankt: 46 keer

mailracer schreef:
Hoe lang geleden is dit, wat ze hebben enkele jaren geleden een waterverzachter geïnstalleerd in haasrode/heverlee zodat een waterverzachter niet meer nodig was.

https://www.dewatergroep.be/zachter-wat ... bbeek.html
Die dekt amper heel groot leuven. wij woonden tot vorig jaar binnen de ring in Leuven en vielen buiten die zone. Nu wonen we net buiten de ring en van't zelfde. Tis vooral de kant van Oud-Heverlee (waar al de politiekers wonen ;-)).
User_Rudy
Plus Member
Plus Member
Berichten: 163
Lid geworden op: 16 jan 2009, 12:57
Locatie: Leuven
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 11 keer

Als je leidingwater wordt aangevoerd via Haasrode is het zacht water.
Maar als het leidingwater wordt aangevoerd via Bertem (Watertoren) en Meerbeek (Reservoir)
is de hardheid nog altijd 40F en zelfs meer.
laroyj
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2006
Lid geworden op: 19 maa 2011, 08:42
Locatie: TIELT
Uitgedeelde bedankjes: 24 keer
Bedankt: 103 keer

je moet wel rekening houden dat wettelijk gezien je waterverzachter om de zoveel uur moet gaan regenereren, dit is om de paar dagen en gebeurt meestal tijdens de nacht, dan gaat hij het water gaan fluchen die in je bak staat en gaan vernieuwen, op jaarbasis is dat wel wat , en tegenwoordig wordt water niet voor niks het zwarte goud genoemd...dit jaar trouwens weer serieuze verhoging

Bij ons hebben we enkel nog stadswater in de keuken om patatjes te koken en soep te maken, en evt om te drinken, alhoewel fleswater bijna goedkoper is(Auchan)... de rest staat op regenwater en grondwater,zelfs de douche en lavabo's om tandjes te poetsen, een grove vuilfilter en een geurfilter erna, die je ofwel kan uitspoelen of vervangen wanneer ze vuil zijn, geen last van kalk, want kalk is helemaal "0", met een ontharder heb je nog steeds een beetje kalk....

Initiele investering voor regenwater/putwater is mss groter maar op langere termijn ben je goedkoper en beter af....

Heb er zelf ook nog eentje gehad, digitaal professioneel toestel , de voorloper van de Tenera van Bayard, het absolute topmodel, omdat ik toen in de wellness business een zaak had....om maar aan te tonen dat ik het onderscheid kan maken...
Internet: Orange vast+4G+Telenet Basic + EDPNET SLA VDSL2 (85/20)
Telefonie: VOIP: EDPNET + Weepee + Cheapconnect + Internetcalls
GSM: Orange Arend60
Tablet: Ipad2/Android
TV: Orange Digt tv-Tv Vlaanderen-Canaal Digitaal-Stievie
Netwerk: Giga Orange/Telenet IPV4-Giga EDPNET SLA IPV4/IPV6-Giga FON-netwerk NanobridgeM5
radiometeor.be
johan.devos
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1268
Lid geworden op: 14 mei 2008, 15:36
Locatie: Bevergem :-)
Uitgedeelde bedankjes: 249 keer
Bedankt: 170 keer

Je plaatst best de waterverzachter voor de verwarmingsinstallatie zodat enkel het warm water verzacht wordt en het koude water niet door de waterverzachter loopt. Hierdoor verbruik je minder zout en minder spoelwater en beperk je het gezondheidsrisico (oa. hoge bloeddruk).

Het heeft ook geen zin om koud water te ontharden want enkel door verwarming krijg je kalkafzetting.
jorisx
Premium Member
Premium Member
Berichten: 490
Lid geworden op: 31 okt 2010, 11:30
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 43 keer

en wat dan met je wasmachine, vaatwas, stoomoven, koffiezet, ...
Er zijn nog toestellen die water verwamen buiten je boiler om. Niet elk toestel kan je aansluiten op regenwater of kan je flessenwater voor gebruiken...
Gebruikersavatar
lacer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2968
Lid geworden op: 24 feb 2007, 23:15
Locatie: 09
Uitgedeelde bedankjes: 130 keer
Bedankt: 159 keer

Een handige link van Farys (deel O en W-Vlaanderen) om je waterhardheid te weten te komen volgens gemeente:
https://www.farys.be/watersamenstelling ... w-gemeente
of hier meer info:
http://www.aquaflanders.be/mijn-waterhardheid.aspx
Wie is mijn drinkwaterbedrijf:
http://www.aquaflanders.be/wie-is-mijn- ... drijf.aspx
EdpNet XL 99/35 Mbps
VoIp OVH + Gigaset C610IP + C430H
Telenet Digital TV HD Digicorder AD 2200
RPi 2B Pi-Hole / 3B Kodi-19 / 3B+ Node-Red+Grafana
FLUKSO monitoring Elec-Gas-Water-PV > PVoutput
Ubuntu Mate 18.04 ESM / 22.04
johan.devos
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1268
Lid geworden op: 14 mei 2008, 15:36
Locatie: Bevergem :-)
Uitgedeelde bedankjes: 249 keer
Bedankt: 170 keer

jorisx schreef:en wat dan met je wasmachine, vaatwas, stoomoven, koffiezet, ...
Er zijn nog toestellen die water verwamen buiten je boiler om. Niet elk toestel kan je aansluiten op regenwater of kan je flessenwater voor gebruiken...
Wasmachine en vaatwas: regenwater
Koffiezet (expresso): vullen met warm water
stoomoven heb ik niet
Stijkijzer mag niet met water uit de waterverzachter
User_Rudy
Plus Member
Plus Member
Berichten: 163
Lid geworden op: 16 jan 2009, 12:57
Locatie: Leuven
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 11 keer

Koud water gaat minder snel kalkaanslag veroorzaken dan warm water,
maar bij 40F moet je ook koud water ontharden om de apparaten kalkvrij te houden.
Er wordt alleen niet zo snel een neerslag gevormd.
Dima_2005
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2522
Lid geworden op: 23 jan 2010, 15:45
Uitgedeelde bedankjes: 86 keer
Bedankt: 263 keer

icekiller2k6 schreef: Welke heb je gekocht..? Prijzen zien er wel leuk uit, we hebben er niet meteen een nodig... maar ik zie wel de voordelen ervan in..
We hebben de W serie gekocht, gezien we plaats genoeg hebben in de kelder (waar de waterverzachter staat)

We hebben de WF60 met Fleck 5600 genomen (we hadden nog een bypass liggen van onze vorige verzachter, anders moet je de WFB nemen).
Wel opletten, tabel staat in Duitse graden, niet Franse graden.
laroyj schreef:je moet wel rekening houden dat wettelijk gezien je waterverzachter om de zoveel uur moet gaan regenereren, dit is om de paar dagen en gebeurt meestal tijdens de nacht, dan gaat hij het water gaan fluchen die in je bak staat en gaan vernieuwen, op jaarbasis is dat wel wat , en tegenwoordig wordt water niet voor niks het zwarte goud genoemd...dit jaar trouwens weer serieuze verhoging
Da's het eerste dat ik ervan hoor, dat het wettelijk verplicht is. En dan nog eens om de zoveel uur!!!!

Er zijn wel veel misverstanden over waterontharders, dus meteen wat mythes debunken:

1) Er komt GEEN zout in je water (sporen, dat wel). Zout wordt gebruikt om je hars te spoelen en de kalk van de hars te schrapen. Dit betekent dus dat er niet actief zou in je water komt, mara wel resten van tussen de hars. In realiteit zal je daar niks van merken. Smaak is wel anders door mindere kalkhoeveelheid. Het water kan "glad" lijken.

2) Je mag ook niet volledig ontkalken. Ik heb die van mij zo gezet zodat er nog steeds 5-7 °F overblijft. Dit aangezien 100% zacht water niet zo handig is. Je hebt bv. het probleem dat je langer douche moet nemen om je zeep weg te spoelen (spoelt heel moeilijk weg en blijft zepen), ook hebben veel verschillende messings zacht water niet zo erg graag.

3) Spoelen moet inderdaad. Met een capaciteit van 60 bv. (diegene dat we hebben), kun je kiezen tussen "tijd-spoelen", of "hoeveelheid-spoelen". In realiteit is dat de beste keuze (en hoofdreden om Fleck te kiezen). Bij hoeveelheid spoelen, met capaciteit van 60, en zachtheid van 5-7°F rest (34°F komt toe), staat de capaciteit ingesteld op 2800L. Dit betekent dat elke keer er 2800L gebruikt is, gebeurt een spoelcyclus.
Goedkopere waterverzachters of kleinere capciteit moeten vaker spoelen of zelfs dagelijks, wat natuurlijk voor hoger verbruik zorgt.

Verbruik van een spoeling in een geval van capaciteit van 60: 3kg zout, 90L water.
Kostprijs van zo'n spoeling: ongeveer 1€ (incl; water en zout)

4) Tov de kostprijs staat er natuurlijk ook een besparing. Bij ingebruikname van een waterverzachter merk je heel snel een significante vermindering van zeepverbruik, en van andere producten. Zo moet je minder afwasmiddel gebruiken bij het afwassen. Je mag minder wasverachter gebruiken, en minder waspoeder/wasgel. Het zal wel niet enorm veel besparen, maar netto bespaart het ongeveer even veel als je uitgeeft aan je waterverzachter. Dus je bespaart er NIET mee. MAAR netto kost die waterverzachter je niet veel, maar heb je wel het comfort tegenover. In de zin van comfort: makkelijker kuisen, comfortabeler water, apparaten gaan langer mee, ...
fvhbrugge
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1597
Lid geworden op: 23 nov 2008, 20:38
Uitgedeelde bedankjes: 101 keer
Bedankt: 123 keer

Gelieve de juiste scheikunde te gebruiken als je spreekt over waterverzachter.
De waarheid: de calcium en magnesium ionen worden vervangen door natriumionen . Dus niet liegen dat het zout enkel in het hars terecht lomt.

Het zout komt bij het spoelen in het hars.
Bij gebruik water komen de natriumionen los van het hars en kleven in vervanging de calciumionen aan het hars.
Dus de natriumionen zitten dan in het water van de kraan.
Bij het spoelen .... enzovoort.

Elementaire scheikunde uit studies industrieel ingenieur.
johan.devos
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1268
Lid geworden op: 14 mei 2008, 15:36
Locatie: Bevergem :-)
Uitgedeelde bedankjes: 249 keer
Bedankt: 170 keer

Er komt natuurlijk geen zout (NaCl) in het water maar wel Na-ionen die de Ca-ionen uit het Calciumwaterstofcarbonaat vervangen.

Natrium is het deel van het zout die hoge bloeddruk veroorzaakt terwijl Cloor voor de zoute smaak van zout zorgt. Omdat er geen Cl in het ontharde water terecht komt smaakt dit water ook niet naar zout.
brice3010
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 29
Lid geworden op: 09 aug 2018, 12:52
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 1 keer

Dima_2005 schreef:We hebben de onze van http://stores.ebay.com/luftwassertechnik gehaald.
Het is een heel goede shop, met goede service. Levering is maar 29/39€ naar Belgie, met GLS. Installatie is vrij simpel ook :)
Je kan hun mailen met vragen, en ze doen echt hun best om je te helpen bij je keuze.
Ze hebben een ruim aanbod, en eigenlijk is het dezelfde fabrikant van "componenten" als alle grote firma's hier in Belgie. Alleen dan vele malen goedkoper.

Belangrijkste is in feite de "controller", ikzelf had een sterke voorkeur voor de Fleck, en het stelt niet teleur. Er was ook eentje met BNT. Hoewel goedkoper, lijkt het mij van mindere kwaliteit. Al kan ik compleet fout zijn daarmee. Maar als ik tussen Duitse en Franse techniek moet kiezen, is de keuze snel gemaakt voor mij :)

Zout haal je dan gewoon in de lokale bouwmarkt... Ik heb dan ook alweer voorkeur voor tabletvorm.
Op basis van deze aanbeveling hebben wij een model gekocht voor levering in Frankrijk.

De eerste contacten leken professioneel al werd weinig informatie gegeven over hun verschillende producten. Op basis van onze gegevens (jaarlijks waterverbruik, waterhardheid en gewenste eindhardheid) werd een AF 40 voor €628,57 voorgeschreven dewelke we dan met een Fleck controller hebben gekocht.

De levering zou gebeuren met GLS. Echter wij hebben het toestel nooit ontvangen.

De leverancier beweert op basis van een ontvangstdocument van GLS Frankrijk dat de levering werd "afgetekend", maar op het bewuste document staat enkel een naam gedrukt zonder handtekening en evenmin een afleveradres.
Navraag bij buren en bij de lokale GLS paketdepot leverde niets op.

De leverancier is niet geïnteresseerd in enige opvolging en beschouwt zijn "werk" als afgehandeld. Telefonisch contact resulteert in dichtleggen van de verbinding, emails worden niet meer beantwoord.

Conclusie: mijden als de pest.
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

Betaald met Paypal of credit card?
Gebruikersavatar
Didymus
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1099
Lid geworden op: 17 jun 2004, 15:23
Uitgedeelde bedankjes: 258 keer
Bedankt: 94 keer

brice3010 schreef:De leverancier is niet geïnteresseerd in enige opvolging en beschouwt zijn "werk" als afgehandeld. Telefonisch contact resulteert in dichtleggen van de verbinding, emails worden niet meer beantwoord.
Zo niet: aangetekende ingebrekestelling versturen. Verzender moet kunnen bewijzen dat het bij u werd afgeleverd om aan zijn aansprakelijkheid te ontsnappen, wat ze duidelijk niet kunnen.
brice3010
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 29
Lid geworden op: 09 aug 2018, 12:52
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 1 keer

heist_175 schreef:Betaald met Paypal of credit card?
Overschrijving.

Les geleerd, volgende keer met PayPal denk ik: is blokkering dan mogelijk?

Aangetekende ingebrekestelling, ok en daarna? Rechtzaak voor €600, een advocaat zal al het veelvoud kosten vrees ik.
Gebruikersavatar
Goztow
Administrator
Administrator
Berichten: 14441
Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 1600 keer
Bedankt: 1194 keer
Recent bedankt: 3 keer

Je verzekering komt mogelijk tussen voor rechtsbijstand?
Dima_2005
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2522
Lid geworden op: 23 jan 2010, 15:45
Uitgedeelde bedankjes: 86 keer
Bedankt: 263 keer

Jammer voor je slechte ervaring, maar er is hier ook een andere topic ivm postdiensten die regelmatig dingen stelen... Elke keer hetzelfde verhaal.

Trouwens: open een case via ebay, zelfs met overschrijving kunnen ze misschien dan je geld nog steeds teruggeven.
Gebruikersavatar
Didymus
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1099
Lid geworden op: 17 jun 2004, 15:23
Uitgedeelde bedankjes: 258 keer
Bedankt: 94 keer

brice3010 schreef:Aangetekende ingebrekestelling, ok en daarna? Rechtzaak voor €600, een advocaat zal al het veelvoud kosten vrees ik.
EU-procedure voor kleine geschillen kan zonder advocaat en kost 80 EUR: https://www.eccbelgie.be/uw-rechten/rec ... geschillen

Als je je dossier goed onderbouwt win je dit met de vingers in de neus.
Gebruikersavatar
Kenw00t
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1783
Lid geworden op: 28 dec 2008, 19:38
Uitgedeelde bedankjes: 347 keer
Bedankt: 249 keer

De verkoper heeft de laatste 12 maanden geen enkele slechte beoordeling gehad op eBay. Goed dat dit onderwerp terug bovenkomt, aangezien ik net naar een waterverzachter op zoek ben. :-)
Plaats reactie

Terug naar “Elektrische apparaten”