Rekeningrijden voor personenwagens: wat u zou mogen verwachten

ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

James. schreef:EDIT: en iemand die denkt dat privatisering beter zou zijn VOOR HET VOLK is wel heel erg de pedalen kwijt.
Je kan natuurlijk ook privatiseren met bepaalde kwaliteitseisen (zowel qua aanbod als service).
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5198
Lid geworden op: 01 apr 2009, 09:37
Uitgedeelde bedankjes: 265 keer
Bedankt: 226 keer

James. schreef:
boulder schreef:dan mag ik er niet aan denken dat ik dat iedere dag zou moeten doen.
Net zoals regen op de fiets misschien een argument is tegen pendelen met de fiets door iemand die nog nooit dagelijks met de fiets heeft gependeld, is jouw argument tegen het OV van iemand die daarmee nog nooit regelmatig (lees: dagelijks) heeft moeten pendelen.

Om uit te leggen wat ik bedoel: de momenten dat het foutloopt zijn zeer zeldzaam, maar worden wel het hardst herinnerd wanneer er wordt gevraagd naar de ervaringen van vroeger.
Je redenering houdt totaal geen steek.
Zoals ik zei : ik heb maar een zeer beperkt aantal keren van het openbaar vervoer gebruik gemaakt, maar IEDERE KEER was daar een probleem : een technisch probleem, een panne, gevolg van stakingen, enz.
Als jij beweert dat die problemen hoogst zeldzaam zijn, moet u mij eens uitleggen hoe het komt dat het dan altijd wat was.
Als ik 5 keer het vliegtuig neem, en die storten alle 5 neer, dan ga ik weinig geloof hechten aan "het is zeer uitzonderlijk".

Uw vergelijking met regenen is ook grappig.
In dit land reageert het quasi nooit, zeker :roll:
Hoe onfeilbaarder de god, hoe langer de tenen...
Gebruikersavatar
Nob
Erelid
Erelid
Berichten: 3442
Lid geworden op: 09 sep 2002, 18:19
Locatie: Belgium, Bever
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 125 keer

boulder schreef:Je redenering houdt totaal geen steek.
Zoals ik zei : ik heb maar een zeer beperkt aantal keren van het openbaar vervoer gebruik gemaakt, maar IEDERE KEER was daar een probleem : een technisch probleem, een panne, gevolg van stakingen, enz.
Als jij beweert dat die problemen hoogst zeldzaam zijn, moet u mij eens uitleggen hoe het komt dat het dan altijd wat was.
Als ik 5 keer het vliegtuig neem, en die storten alle 5 neer, dan ga ik weinig geloof hechten aan "het is zeer uitzonderlijk".
Mijn ervaring is anders (cfr commentaar James). Ik neem praktisch elke dag de trein en er zijn bijna nooit problemen. Natuurlijk herinner ik mij de dagen dat er problemen waren zeer goed. ;-)
boulder schreef:Uw vergelijking met regenen is ook grappig.
In dit land reageert het quasi nooit, zeker
In dit land regent het maar 6% van de tijd. James zijn vergelijking houdt dus volgens mij perfect steek.
De toenemende haast is een symptoom van de wereld die steeds meer in getallen wordt uitgedrukt.
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

De vergelijking met regenen is niet zo gek overigens, in BE regent het maar 7,5% van de tijd (bron).
Ik denk dat de NMBS vandaag heel blij zou zijn met die cijfers :bdaysmile:
Veel hangt af van de periode en van de lijn.

Recent (oktober/november) heeft mijn vrouw bijna elke dag een probleem op de lijn Antwerpen/Leuven. Bijna elke dag is dan 8 of 9 van de 10 ritten. Vertragingen (reden: zoek op de website), zelfmoord, defecte loc, ...
Op de lijn Brussel/Leuven had ik in 2014/2015 ook vaak vertragingen, vaak als in: 3 tot 5 van de 10 ritten.
Maar op de lijn Mechelen/Brussel heb ik jaren lang de trein genomen en daar liep het 1 of 2 keer per maand (op 40 ritten) fout.

De impact hangt ook af van de wachttijd. Als ik in Leuven mijn aansluiting miste, kwam er 30 minuten bij. Als de trein naar Mechelen vertraging had, was ik 5 minuten later dan anders thuis (= beperkte impact).
Gebruikersavatar
James.
Premium Member
Premium Member
Berichten: 563
Lid geworden op: 20 okt 2008, 19:56
Uitgedeelde bedankjes: 14 keer
Bedankt: 32 keer

boulder schreef:Je redenering houdt totaal geen steek.
Zoals ik zei : ik heb maar een zeer beperkt aantal keren van het openbaar vervoer gebruik gemaakt, maar IEDERE KEER was daar een probleem : een technisch probleem, een panne, gevolg van stakingen, enz.
Als jij beweert dat die problemen hoogst zeldzaam zijn, moet u mij eens uitleggen hoe het komt dat het dan altijd wat was.
Als ik 5 keer het vliegtuig neem, en die storten alle 5 neer, dan ga ik weinig geloof hechten aan "het is zeer uitzonderlijk".

Uw vergelijking met regenen is ook grappig.
In dit land reageert het quasi nooit, zeker :roll:
Dat is zoals uitleggen aan een lottowinnaar hoe het kan dat hij de lotto gewonnen heeft wanneer de kans op het winnen van de lotto zo klein is!

In uw geval gebeurt het verschillende keren, dus is het nodig om de binomiaalverdeling te gebruiken om uw exacte kans uit te rekenen dat zoiets kan gebeuren, maar dát het kan is gekend.

Soit, uw beperkte steekproef is veel te klein om een betrouwbare uitspraak te doen over het gemiddelde en de spreiding van de hele (statistische) populatie, dat zou je zelf ook wel moeten beseffen.
Gebruikersavatar
selder
Moderator
Moderator
Berichten: 6438
Lid geworden op: 29 jun 2005, 20:25
Locatie: Tienen
Uitgedeelde bedankjes: 106 keer
Bedankt: 736 keer

Dan zullen wij die maar heel beperkt het openbaar vervoer nemen NET ALTIJD die keren kiezen dat er problemen zijn. Van de keren dat ik de trein naar BXL neem heeft de helft vertraging. En soms is dat om 23h 's avonds hé!
Fractal Design North • 13900KS • Asus ROG Ryuo III 240mm • Asus Z790-E • Z5 7800 c34 64GB RGB • nVidia RTX4090FE • Samsung 990 PRO 2TB • Asus ROG Swift PG42UQ 42” OLED 138Hz
warpozio2
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1058
Lid geworden op: 19 okt 2016, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 77 keer
Bedankt: 26 keer

boulder schreef:Uw vergelijking met regenen is ook grappig.
In dit land reageert het quasi nooit, zeker :roll:
http://www.frankdeboosere.be/vragen/vraag177.php
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6126
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 245 keer
Bedankt: 584 keer
Recent bedankt: 10 keer

James. schreef:Soit, uw beperkte steekproef is veel te klein om een betrouwbare uitspraak te doen over het gemiddelde en de spreiding van de hele (statistische) populatie, dat zou je zelf ook wel moeten beseffen.
't Moet zijn dat ik het ongeluk aantrek met OV dan...
Ik gebruik het heel weinig, maar zowat altijd zijn er problemen.
Maar los daarvan.

Voordat ik me verplaats voer ik mijn verplaatsing in in google maps, OV is altijd minimaal 2 maal zolang onderweg als alles perfect gaat en zonder wachttijd vooraf. Deze ochtend ben ik weg geweest. Een screenshot van de tijd met de auto en de tijd met het OV:
Afbeelding
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

Heeft ooit iemand (geen minister - herinner u de verplichting om op 700m van uw deur een bushalte te hebben?) gezegd dat elke verplaatsing met OV moet kunnen?
Wie weet is een stukje met de auto, dan OV en dan te voet of fiets soms een oplossing.
Of een volledig traject met het OV soms ook.

Maar het zou wel helpen als de treinen wat vaker op tijd waren.
Gebruikersavatar
selder
Moderator
Moderator
Berichten: 6438
Lid geworden op: 29 jun 2005, 20:25
Locatie: Tienen
Uitgedeelde bedankjes: 106 keer
Bedankt: 736 keer

heist_175 schreef:[...]soms een oplossing.[...]
Vis of vlees hé, heel de opzet is van minder met de auto te gaan rijden.
Fractal Design North • 13900KS • Asus ROG Ryuo III 240mm • Asus Z790-E • Z5 7800 c34 64GB RGB • nVidia RTX4090FE • Samsung 990 PRO 2TB • Asus ROG Swift PG42UQ 42” OLED 138Hz
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 8974
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 199 keer
Bedankt: 690 keer
Recent bedankt: 2 keer

Eerlijk? Ik heb jaren met de fiets gependeld, naar school welteverstaan :-)
Regen, kou, ijzel soms, te warm, tis altijd iets.

Openbaar vervoer? Als je er staat 5 min van tevoren, zijn ze gegarandeerd 10-15 min te laat. Maar als je er op tijd staat, zijn ze te vroeg gepasseerd. Om van te huilen.
Ook de onrealistische tijdschemas. Vb: waar ik vroeger woonde, moest ik letterlijk de ringbus nemen om op het werk te geraken tegen 9u; die bus reed om de 10 minuten en deed er een 5 a 10-tal minuutjes over om mij op mijn bestemming te brengen.
Het examplaar van 8u40 was dus perfect, maar kwam *nooit* opdagen. Never ever. Het exemplaar van 8u50 evenmin. Die van 9u was dan een no-show, en die van 9u10 stond er dan om 9u15, samen met zijn twee voorgangers die hij gedubbeld had om dan met z'n 3en (model 1 was al uit de omloop wegens "te grote achterstand" en "pauze") samen de rit af te werken. Every f*cking time. Dat uurrooster realistischer maken? Ah nee he, stel je voor.

En dan de andere ongemakken van het OV: overvolle bussen en treinen, kapotte airco als het bloedheet is, kapotte chauffage als het ijskoud is (en dan nog ns in de koude wind mogen staan wachten). Bussen die hun halte overslaan omdat ze te vol zitten, soms meer dan 1 achter mekaar. Plezant als dat voor je neus doorrijdt hoor. En het leukste: evenveel betalen of je nu een zitplaats krijgt of een staanplaats; goe zot :-p
Rijdt niet 24/7; ik woon op geen 2 km van een stad, en op zondag is er hier ocharme 1 bus per uur.

Daar tegenover: de auto. Lekker warm (enfin, eerst 5 minuutje pijn lijden), eigen ruimte, ni bang hoeven te zijn uw tas 2 sec uit het oog te verliezen; enkel die files zijn een grote miserie (en vermijd ik als de pest), maar verder ben je vrij snel op je werk en achteraf terug thuis.

Ik maak andermans rekening niet, maar voor mij is de keuze snel gemaakt.
Doktor Avalanche
Premium Member
Premium Member
Berichten: 702
Lid geworden op: 21 dec 2010, 10:17
Locatie: Oostmalle
Uitgedeelde bedankjes: 120 keer
Bedankt: 70 keer
Contacteer:

In den tijd dat ik dagelijk de trein nam stoorde ik me meer aan overvolle treinen. Leek soms meer op een deportatie. De trein is altijd een beetje reizen, zal wel...
Ik heb er ook de brui aan gegeven. Ik heb het traject Lier - Brussel 10 jaar gedaan, en dat heeft eigenlijk altijd goed gegaan tot de laatste 3 maanden. Dagelijks grote vertraging, lange wachttijden in de vrieskou, afschaffing treinen, zelf een keer op een trein gezeten die 'verloren' was gereden (wissel stond fout). Mijn maat was vol,...
"The Internet is allergic to truth, reason and humour."
Gebruikersavatar
James.
Premium Member
Premium Member
Berichten: 563
Lid geworden op: 20 okt 2008, 19:56
Uitgedeelde bedankjes: 14 keer
Bedankt: 32 keer

cadsite schreef:'t Moet zijn dat ik het ongeluk aantrek met OV dan...
Ik gebruik het heel weinig, maar zowat altijd zijn er problemen.
Maar los daarvan.

Voordat ik me verplaats voer ik mijn verplaatsing in in google maps, OV is altijd minimaal 2 maal zolang onderweg als alles perfect gaat en zonder wachttijd vooraf. Deze ochtend ben ik weg geweest. Een screenshot van de tijd met de auto en de tijd met het OV:
Afbeelding
Ik zei dat boulder niet kan beweren dat het OV zo onbetrouwbaar is als hij doet uitschijnen op basis van vijf pogingen; ik probeerde niet het OV te verdedigen als waardig alternatief voor iedereen, waarom lijk je dat nu weer te denken?

Ik ga echter akkoord, de miserie met het OV is niet mooi verspreid, maar treft bepaalde zones en mensen verhoudingsgewijs veel erger en is hun ervaring dus veel bedroevender.

Ik heb ook maar gesproken uit mijn beperkte ervaring van tweeëneenhalf jaar pendelen met de trein (en de fiets) en niet uit absolute alwetendheid van hoe het er in heel Vlaanderen aan toe gaat. Maar ik durf wél geloven dat mijn ervaring relevanter is dan die van boulder, want mijn steekproef is veel groter.

EDIT: na de gezellige anekdotes van iedereen gelezen te hebben, lijkt het erop dat het er niet op vooruit is gegaan; mijn eigen ervaring dateert dan ook van minstens drie jaar geleden. Allez changez! 8)
Laatst gewijzigd door James. 14 dec 2016, 16:02, in totaal 1 gewijzigd.
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

selder schreef:
heist_175 schreef:[...]soms een oplossing.[...]
Vis of vlees hé, heel de opzet is van minder met de auto te gaan rijden.
Graag volledig quoten :)
Een volledig OV traject zal soms realistisch zijn, soms niet.
Maar ik ben me bewust van het feit dat sommigen (en niet enkel op dit forum) vergroeiingsverschijnselen met hun auto vertonen.
Ik vind het niet zo gek om eerst met de auto naar het station te rijden, dan de trein te nemen en in Brussel zelf te voet naar het werk te gaan.
Als je dan via een routeplanner het OV vraagt van uw deur naar uw werkgever zijn deur, kom je misschien rare zaken tegen, maar met wat gezond verstand zal je al veel kunnen oplossen.

Niemand houdt u tegen om bij het rekeningrijden gewoon de volle pot te betalen hé :).
Lekker warm, dat heeft zijn prijs :).
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6126
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 245 keer
Bedankt: 584 keer
Recent bedankt: 10 keer

Niets persoonlijks naar jou hoor James, gewoon even een typisch voorbeeld tonen.
Ik moest deze ochtend van Kortrijk naar Rijsel, 2 steden op ne scheet van elkaar. Ik, en velen met mij denk ik, zouden dan denken dat OV snel moet kunnen. Tsja, 2 uur dus om 30 km af te leggen. Dat doe ik op 't gemakske met de fiets... OV zou toch op zijn minst sneller moeten zijn dan een toerist op de fiets???

Ik lees ook het opperen van eerst auto, dan trein. Dat is door NMBS/Infrabel gewoon totaal onaantrekkelijk gemaakt. Je betaalt voor je auto, dan moet je betalen om je auto te parkeren en dan nog eens volle pot om de trein te nemen.
Ja dank je... Dan blijf ik wel gewoon in mijn auto zitten als ik die toch van stal moet nemen.

Enne, die regen? Groot gelijk, de afgelopen 4 weken ben ik 3 keer met de auto gaan werken, 2 keer omdat het 's ochtends veel regende en 1 keer omdat ik boodschappen moest doen. Ik ben in die 4 weken geen druppel regen tegen gekomen.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

ITnetadmin schreef:Het examplaar van 8u40 was dus perfect, maar kwam *nooit* opdagen. Never ever. Het exemplaar van 8u50 evenmin. Die van 9u was dan een no-show, en die van 9u10 stond er dan om 9u15
Hopelijk besef je dat dit pure luxe is... ik heb geen trein om de 10 minuten, gewoon één per uur (en dan nog het risico van een aansluiting te missen).
warpozio2
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1058
Lid geworden op: 19 okt 2016, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 77 keer
Bedankt: 26 keer

r2504 schreef:
ITnetadmin schreef:Het examplaar van 8u40 was dus perfect, maar kwam *nooit* opdagen. Never ever. Het exemplaar van 8u50 evenmin. Die van 9u was dan een no-show, en die van 9u10 stond er dan om 9u15
Hopelijk besef je dat dit pure luxe is... ik heb geen trein om de 10 minuten, gewoon één per uur (en dan nog het risico van een aansluiting te missen).
"die bus reed om de 10 minuten "
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 8974
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 199 keer
Bedankt: 690 keer
Recent bedankt: 2 keer

Mijn punt is: een dienstregeling om de 10 minuten, waarbij de eerste van de hoop 30 min vertraging oploopt, en de tweede 20, is toch te gek voor woorden? Maar de regeling aanpassen aan de werkelijkheid?

Het gaat hem niet over de luxe van "eentje om de 10 min", het gaat hem erover dat een aangekondigde bus moet passeren alvorens het tijdstip van de volgende aangebroken is, of dat nu om de 10 min is, of om het uur.

Als dat bijna elke dag gebeurt, omdat die bussen gewoonweg vastzitten in de file, is dat toch godgeklaagd dat aan dat uurschema jarenlang koppig vastgehouden wordt?
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5198
Lid geworden op: 01 apr 2009, 09:37
Uitgedeelde bedankjes: 265 keer
Bedankt: 226 keer

heist_175 schreef:Heeft ooit iemand (geen minister - herinner u de verplichting om op 700m van uw deur een bushalte te hebben?) gezegd dat elke verplaatsing met OV moet kunnen?
Wie weet is een stukje met de auto, dan OV en dan te voet of fiets soms een oplossing.
Of een volledig traject met het OV soms ook.
Yep, en als die bus dan iets te vroeg is of die trein iets te laat heb je weer dikke pech.
Gelukkig zijn die altijd perfect op tijd, en als dat niet zo is, dan veranderen ze wel de definitie van "op tijd" om de werkelijkheid met statistieken te ontkennen.
Wat doen de mensen die ervaring hebben met het nemen van bus op trein, of trein op bus?
Nog meer tijdsmarge nemen, wat betekent dat je nóg meer tijd verliest.
Je kunt het immers niet maken dat je 1 keer op de 10 te laat bent op je werk.
james schreef:Ik zei dat boulder niet kan beweren dat het OV zo onbetrouwbaar is als hij doet uitschijnen op basis van vijf pogingen; ik probeerde niet het OV te verdedigen als waardig alternatief voor iedereen, waarom lijk je dat nu weer te denken?
Je moet mij toch eens iets uitleggen.
Ik heb daar een blikken pot staan met rode knikkers, tussen die massa rode knikkers zitten er een paar witte in.
Toch raar dat als ik er 5 keer in grijp zonder te kijken, ik er 5 keer een witte uithaal.
Kan je zeuren over de steekproefgrootte, maar er is toch iets vreemds aan de hand in dat geval.
Ofwel klopt de bewering niet dat de pot vol zit met rode knikkers en een paar witte, of ik zou echt moeten voor pech geboren zijn.

BTW : mijn eerste ervaring met het openbaar vervoer (de bus, jaren geleden, tijdens mijn middelbare schooltijd) :
Bus komt halverwege zijn rit aan het station.
In plaats van eventjes wat volk op te pikken en af te zetten, stopt hij.
Om de een of andere reden moet er van chauffeur veranderd worden.
Ik had geen abonnement en de chauffeur zegt mij niets.
Toen de andere bus aankwam mocht ik nog eens betalen, want ik had geen bewijs dat ik al eens betaald had.
Vermits ik als scholier niet genoeg op zak had, mocht ik te voet naar huis.
Dank u, openbaar vervoer...

Ik heb hier ook nog ergens een foto van hoe de spoortoegang in Kortrijk afgezet was na een staking (zit op mijn vorige smartphone).

Er was ook die keer dat ik een vriendin in York ging bezoeken.
Ik moest toen een trein hebben van Kortrijk naar Gent, van Gent naar Brussel, daar de Eurostar naar Londen, en dan een locale Britse trein.
Ik zat 5 minuten op die eerste trein.
Blikseminslag...
Die trein had vertraging, waardoor ik de aansluiting naar Gent miste, te laat kwam in Brussel om de Eurostar te nemen, en dus ook te laat in Londen voor de locale trein te nemen.
Ik had weliswaar een marge ingecalculeerd, maar geen volledig uur !
Gelukkig had ik er deze keer aan gedacht een formulier te laten invullen, zodat ik geen 2e keer tickets moest bestellen.
(In het terugkeren wéér een blikseminslag, maar toen had ik wat geluk en was ik ongeveer op hetzelfde uur thuis als eerst gepland).

Laatste keer dat ik van de luchthaven kwam : trein ging niet verder dan Oudenaarde, net toevallig werken op het spoorwegnet.
Daar een bus moeten nemen.
Die bus stond er wel, maar het was ook weer "net toevallig iets abnormaals".
Altijd iets.
Hoe onfeilbaarder de god, hoe langer de tenen...
Gebruikersavatar
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 9755
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 385 keer
Bedankt: 592 keer
Recent bedankt: 38 keer

Ik gebruik het OV dagelijks en dat al jaren en op verschillende lijnen. Ja, er zijn problemen, zelfs veel problemen maar die zijn er op de wegen ook.

Telkens ik de wagen neem voor een langere rit vraag ik me af waarom iemand dat ooit dagelijks zou willen doen. Vroeger was dat enkel sommige dagen in de spits maar nu kan je de baan niet meer op of je zit wel ergens vast. Ofwel een ongeval, ofwel wegenwerken of een (kijk)file, het is gewoon niet meer te doen. Ook het aantal vrachtwagens lijkt bij elke rit toe te nemen en rij je in een stad dan zit het vol met bestelwagens van e-commerce en andere pakjesdiensten. Rijden is gewoon niet meer aangenaam. Ik ben terug van een lange reis en reed daar op 3 weken 4000 km, dat ging zo gemakkelijk. Nergens druk, geen ongeval gezien en zeker geen file... oh toch wel, 5 minuten om een ferry op te rijden. Toen dacht ik terug aan hoe je vroeger ook bij ons kan rijden. Toen ik terug was heb ik me doodgeërgerd. Zelfs al gaven ze me een gouden bedrijfswagen dan nog moet ik hem niet hebben, je kan er toch niets mee.

Dat dit zottekesspel niet langer kan aanhouden snapt iedereen. De file zijn we zelf en er komen jaarlijks nog een pak auto's en zeker bestelwagens bij, eens is de capaciteit opgebruikt.

De problemen bij het OV zijn veel variabeler. Als je een goede lijn hebt of stedelijk woont is het best OK. Ik heb hier 3 lijnen op 5 minuten wandelen. Die bussen rijden van om de 7 minuten, tot om de 20 minuten. Ik kijk nooit naar de regeling maar ga gewoon naar de halte. 2én van die bussen gaat naar het station vanwaar ik treinen (rechtstreeks) heb naar Antwerpen, Brussel, Brugge,... Ik ben sneller in Brussel dan vroeger, toen ik er 35 km dichterbij woonde. De treinen zijn comfortabel en meestal met airco. Rechtstaan is niet nodig of je neemt gewoon de volgende trein over 7 minuten.

Uiteraard heeft niet iedereen deze gemakken maar het is overduidelijk dat er nog veel gewonnen kan worden als de politiek iets meer inzette op OV ipv als enige land ter wereld de auto zo zwaar te subsidiëren. Hadden meer plaatsen zo'n bediening dan ben ik zeker dat een pak mensen voor hun bedrijfswagen bedanken, zeker als je het koppelt aan flexibele werkplaatsen en rekeningrijden. Lekker een boekje lezen of wat Netflix kijken terwijl je naar je werk spoort, dat is toch iets anders dan je kas opfretten van frustratie over de zoveelste file.

Als men het OV voorrang geeft, ook letterlijk, op wagens dan zou de doorstroming veel sneller zijn en de winst nog groter. Helaas steekt men geld in een zaak als Uplace, de doodsteek van de ring rond Brussel :bang:

Meer OV is ook geen tegenstander van de wagen maar deze moeten voorbehouden blijven voor wie er echt geen alternatief is en economische sectoren. Zij zouden ook veel beter vooruit gaan als de rest er niet nutteloos tussen stond.
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5198
Lid geworden op: 01 apr 2009, 09:37
Uitgedeelde bedankjes: 265 keer
Bedankt: 226 keer

Nob schreef:In dit land regent het maar 6% van de tijd. James zijn vergelijking houdt dus volgens mij perfect steek.
Mooi aangetoond dat je met statistiek zowat alles kunt aantonen.
Ik zeg dat het hier regelmatig regent, dat wordt dan "slechts 6% van de tijd".
Als een dag 24 uur telt, dan is dat nog gemiddeld 1 uur 26 minuten...
Bijna nooit dus...
Geen wonder dus dat we met zijn allen vinden dat het hier veel regent.
Dizzy schreef:Dat dit zottekesspel niet langer kan aanhouden snapt iedereen. De file zijn we zelf en er komen jaarlijks nog een pak auto's en zeker bestelwagens bij, eens is de capaciteit opgebruikt.
Iedereen?
Ik heb dit weekend "De 7e Dag" gezien waarin een erg scheel kijkende Patricia Ceysens vol trots vertelde hoe we de trein van de e-commerce gemist hebben, maar er komt een volgende, en die mogen we zeker niet missen.
Merk op : het heet wel de trein missen, maar het gaat om massa's vrachtwagens en bestelwagens.
Want hoe meer jij en ik pakjes bestellen bij bol.com, zalando, en noem maar op, hoe meer we stil staan omdat die pakjes overal rond bezorgd moeten worden.
En omdat magazijnen en voorraden zo duur zijn, worden vrachtwagens als een soort rondrijdende magazijnen gebeurd.
De rekening (de files) schuiven we dan bij de consument, en die gaan we dan nog eens een schuldgevoel aanpraten, om hem daarna met een dure taks om de oren te slaan :bang:
Hoe onfeilbaarder de god, hoe langer de tenen...
Gebruikersavatar
James.
Premium Member
Premium Member
Berichten: 563
Lid geworden op: 20 okt 2008, 19:56
Uitgedeelde bedankjes: 14 keer
Bedankt: 32 keer

boulder schreef:Mooi aangetoond dat je met statistiek zowat alles kunt aantonen.
Dat zeggen alleen mensen die statistiek niet begrijpen. 8)
boulder schreef:Ik zeg dat het hier regelmatig regent, dat wordt dan "slechts 6% van de tijd".
Als een dag 24 uur telt, dan is dat nog gemiddeld 1 uur 26 minuten...
Awel, dat is gemiddeld natuurlijk, maar probeer eens te zien wat de kans is dat dat uurenhalf nét valt op het moment dat ge op uw fiets zit? Bijna verwaarloosbaar, maar niet zó klein dat ik mijn regenbroek had thuisgelaten, nope sir :evil:. Een natte broek is mij die kans niet waard, zelfs niet één keer op heel mijn leven.
boulder schreef:De rekening (de files) schuiven we dan bij de consument, en die gaan we dan nog eens een schuldgevoel aanpraten, om hem daarna met een dure taks om de oren te slaan :bang:
Inderdaad, de regeringen blijven de kleine meneer de prijs doen betalen! Wat doen we daarmee? Er (serieus) niet meer op stemmen! Sebiet blijft er niks meer over om op te kunnen stemmen. -_- Anders kunnen we een tweede vlaag van Indignados oprichten en in hartje Brussel gaan betogen. Het is zo dat er dingen bekomen worden; niet door boos berichten op een forum te plaatsen. *kijkt in eigen boezem*
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5198
Lid geworden op: 01 apr 2009, 09:37
Uitgedeelde bedankjes: 265 keer
Bedankt: 226 keer

James. schreef:Wwel, dat is gemiddeld natuurlijk, maar probeer eens te zien wat de kans is dat dat uurenhalf nét valt op het moment dat ge op uw fiets zit? Bijna verwaarloosbaar, maar niet zó klein dat ik mijn regenbroek had thuisgelaten, nope sir :evil:. Een natte broek is mij die kans niet waard, zelfs niet één keer op heel mijn leven.
Dat lijkt mij helemaal niet verwaarloosbaar.
Bovendien, het is een gemiddelde.
Wie zegt dat het 1,5 uur regent en dan niet meer?
Het kan ook een kwariertje regenen, dan weer een tijdje niet meer en dan weer wel.
James. schreef:Inderdaad, de regeringen blijven de kleine meneer de prijs doen betalen! Wat doen we daarmee? Er (serieus) niet meer op stemmen! Sebiet blijft er niks meer over om op te kunnen stemmen.
Goed gezien : Groen, N-VA, CD&v, SP.a : allemaal voor rekeningrijden.
Van Open VLD is het niet zo duidelijk, maar die gaan gewoon meedoen met de rest volgens mij.

James. schreef:Anders kunnen we een tweede vlaag van Indignados oprichten en in hartje Brussel gaan betogen. Het is zo dat er dingen bekomen worden; niet door boos berichten op een forum te plaatsen. *kijkt in eigen boezem*
Goh, indignados, in Spanje zijn die verveld tot Podemos.
Een schreeuwerig, Chavez-achtig groupuscule dat veel roept, en zelf ook al een paar keer in opspraak kwam.
Een van hun leden deed aan huizenspeculatie, jawel, de mannen die altijd verontwaardigd zijn over die vuige kapitalisten.
Zoals altijd, een partij wegstemmen is niet moeilijk, maar wat komt er in de plaats...
Hoe onfeilbaarder de god, hoe langer de tenen...
duizend
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2970
Lid geworden op: 23 apr 2008, 20:36
Uitgedeelde bedankjes: 165 keer
Bedankt: 266 keer
Recent bedankt: 1 keer

boulder schreef: Mooi aangetoond dat je met statistiek zowat alles kunt aantonen.
Ik zeg dat het hier regelmatig regent, dat wordt dan "slechts 6% van de tijd".
Als een dag 24 uur telt, dan is dat nog gemiddeld 1 uur 26 minuten...
Bijna nooit dus...
Geen wonder dus dat we met zijn allen vinden dat het hier veel regent.
Iedereen die met de fiets naar het werk rijdt heeft dezelfde ervaring.
Je wordt op een jaar tijd gemiddeld 10 dagen nat, de rest van de tijd fiets je droog.
Het gaat er om dat het niet vaak regent als je op de fiets zit, niet dat het niet regelmatig regent :bang:

Zelfde met OV de stiptheid is rond de 90%, dus 1 keer op 10 gaat het fout.
Maar we herinneren ons enkel die foute momenten ... :roll:
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5198
Lid geworden op: 01 apr 2009, 09:37
Uitgedeelde bedankjes: 265 keer
Bedankt: 226 keer

duizend schreef:Zelfde met OV de stiptheid is rond de 90%, dus 1 keer op 10 gaat het fout.
Maar we herinneren ons enkel die foute momenten ... :roll:
Jamaar, die slechte momenten zijn niet zonder gevolgen!
Stel dat je 1 keer op 10 een half uur te laat op je werk komt, omdat dat openbaar niet betrouwbaar is.
Denk jij dat je baas dat gaat accepteren?
Als hij ook maar een beetje haar op zijn tanden heeft, zal hij bij de tweede keer u al duidelijk maken dat zoiets NOOIT meer moet voorkomen, of je krijgt je C4.
Dat het openbaar vervoer niet betrouwbaar is?
Klopt, maar dat zal wel uw probleem zijn.
Dus wat ga je dan doen?
Omwille van die 1 keer op 10, ga je wel ALTIJD een trein of een bus vroeger nemen...
En dan verlies je dus NOG eens extra tijd.
Hoe onfeilbaarder de god, hoe langer de tenen...
duizend
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2970
Lid geworden op: 23 apr 2008, 20:36
Uitgedeelde bedankjes: 165 keer
Bedankt: 266 keer
Recent bedankt: 1 keer

Mis gaan kan ook zijn 7 minuten te laat hé ... :roll:

En met de auto moet je ook incalculeren dat er files kunnen zijn.

En velen onder ons hebben wel glijdende werkuren zeker ...
Gebruikersavatar
selder
Moderator
Moderator
Berichten: 6438
Lid geworden op: 29 jun 2005, 20:25
Locatie: Tienen
Uitgedeelde bedankjes: 106 keer
Bedankt: 736 keer

Ja, glijdend, van 07h tot 19h... En dat ik met m'n SALARISwagen zowel binnen als buiten de weekuren dan mag doen wat ik wil dat vind ik dan maar normaal.

PS: ik bedoel dus dat glijdend bij ons dus betekent van vroeg 's morgens tot laat 's avonds en _elke_ dag meer dan 7h36 +verplichte pauze van 30 minuten die er wel bijgeteld wordt, maar die we zo goed als nooit nemen. Maar da's allemaal met plezier, je krijgt het niet voor 100% terug in "uren" (max 10 overuren per maand worden overgezet, die je enkel mag opnemen per halve dag) of in premie (0€), maar daaruit volgt dus wel dat ik zowel binnen als buiten de werkuren zoveel mag rondtuffen met mijn wagen... 30/12 München here we come!
Fractal Design North • 13900KS • Asus ROG Ryuo III 240mm • Asus Z790-E • Z5 7800 c34 64GB RGB • nVidia RTX4090FE • Samsung 990 PRO 2TB • Asus ROG Swift PG42UQ 42” OLED 138Hz
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5198
Lid geworden op: 01 apr 2009, 09:37
Uitgedeelde bedankjes: 265 keer
Bedankt: 226 keer

duizend schreef:Mis gaan kan ook zijn 7 minuten te laat hé ... :roll:
Ah, neen, daar zit je weer compleet fout.
Als er nu één veschil is tussen OV en de wagen is het precies de inflexibiliteit van dat OV.
Als ik in de file sta, dan kan het zijn dat ik in plaats van om 09:00 om 09:05 op mijn werk ben.
Ik ben dan te laat en dat zal de baas irriteren.
Maar kom ik met het openbaar vervoer, en ik moet een bus hebben en daarna een trein, en die bus is te vroeg weg, dan moet ik een volgende nemen.
Dan is het puur afhankelijk van de frequentie van die bus.
In sommige gevallen kan dat ineens een heel uur zijn!
En dan is het weer afhankelijk van wanneer dat je weer een trein kan hebben, en of dat die dan weer op tijd of te laat is.
Of als de bus er wat langer over doet, en de trein is al weg, en ik moet de volgende nemen.
Dat kan ook een half uur of een uur later zijn.
duizend schreef:En velen onder ons hebben wel glijdende werkuren zeker ...
Tussen 08 en 09.
Dat geeft mij wel enige speling, maar niet om te zeggen dat ik zou kunnen het missen van een trein opvangen, door een trein van een uur later te nemen.
Maar stel dat ik zou mikken om er om 08:00 te zijn, dan mag ik al een file van een uur hebben.
Hoe onfeilbaarder de god, hoe langer de tenen...
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8274
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 527 keer
Recent bedankt: 13 keer

Zoals ik al zei, je kan met sommigen in het oneindige discussieren, en nooit gaan ze km-heffing willen. Dat hebben de politici ook al door.

Natuurlijk heb ik al weer veel drogredenen gezien. Ik lees: "extra" tijdverlies omdat men een trein vroeger moet nemen, dat is zever in pakskes, op de trein kan je immers al heel wat werk verzetten, waardoor je weer tijd wint. Iets wat de autobestuurder niet kan, autorijden is echt puur tijdverlies omdat je met je hoofd bij het verkeer moet blijven. En ja dat de werkgever het niet apprecieert dat je te laat bent dat klopt, maar dat kan door een monsterfile ook gebeuren (maar daar moet dan weer "begrip" voor opgebracht worden zeker, ook al zijn er steeds meer monsterfiles? dubbele standaarden alom).

En ook de autobestuurder wordt geconfronteerd met heel wat extra tijdrovers naast de file. Ik zeg maar: deze ochtend het ijs ervan krabben, binnenkort naar de keuring, etc. Allemaal verloren tijd die nooit meer terugkomt.

Ik sluit me aan bij Dizzy: ik snap ook niet waarom iemand ervoor kiest om elke dag in die files te gaan staan. Uiteindelijk is de enige conclusie die je kunt trekken dat men enkel voor het eigen comfort voor de vervuiler kiest, wat effectief ook het enige voordeel is, en niet voor een andere reden (wie naar klanten moet rijden uitgezonderd). Men heeft in dat geval zeker ook voldoende tijd over om elke dag in de file te staan, anders zou men wel voor de alternatieven kiezen: het OV of verhuizen. Meteen mijn reden waarom ik dicht bij mijn werk ben gaan wonen: ik verdien nu genoeg "disposable income" zodat mijn tijd de voorbije jaren waardevoller geworden is dan "mijn geld". Maar ik begrijp dat sommigen hun comfort belangrijker vinden dan hun tijd.

En dan kan je de km-heffing ook perfect verantwoorden: comfort is immers geld waard. Wie in eerste klas reist moet ook bijbetalen. Maar in tegenstelling tot een klasverhoging zal de werkgever de km-heffing wel terugbetalen. Toch in de eerste instantie, als ze na een jaar de rekening gaan maken misschien niet meer. Maar dan nog zal u voor de vervuiling kiezen, de overheid weet ook wel dat wie al jaren elke dag vrijwillig in de file gaat staan zijn leven daar op afgestemd heeft en niet meer zal veranderen.
Gebruikersavatar
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6044
Lid geworden op: 16 feb 2011, 22:43
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 346 keer

CCatalyst schreef:Natuurlijk heb ik al weer veel drogredenen gezien. Ik lees: "extra" tijdverlies omdat men een trein vroeger moet nemen, dat is zever in pakskes, op de trein kan je immers al heel wat werk verzetten, waardoor je weer tijd wint. Iets wat de autobestuurder niet kan, autorijden is echt puur tijdverlies omdat je met je hoofd bij het verkeer moet blijven. En ja dat de werkgever het niet apprecieert dat je te laat bent dat klopt, maar dat kan door een monsterfile ook gebeuren (maar daar moet dan weer "begrip" voor opgebracht worden zeker, ook al zijn er steeds meer monsterfiles? dubbele standaarden alom).
Ik neem aan dat je hier naar u eigen situatie kijkt, want bij mij telt de tijd op het werk, dan mag ik uren in de trein werken daar heb ik niks aan :). Tuurlijk wil iedere baas wel werknemers die 10 a 12uur per dag werken en maar 8 betaald moeten worden, maar daar pas ik toch voor :) . Colruyt met hun bus vangt dat wel goed op eigenlijk :).
En voor zowel OV te laat als met auto te laat is de situatie hetzelfde, je moet op tijd vertrekken. Kom je te laat dan verwittig je even de klant en dan doe je alsnog de uren dat je moet doen, logisch toch? :). Dus hoezo dubbele standaarden?
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8274
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 527 keer
Recent bedankt: 13 keer

MClaeys schreef:
CCatalyst schreef:Natuurlijk heb ik al weer veel drogredenen gezien. Ik lees: "extra" tijdverlies omdat men een trein vroeger moet nemen, dat is zever in pakskes, op de trein kan je immers al heel wat werk verzetten, waardoor je weer tijd wint. Iets wat de autobestuurder niet kan, autorijden is echt puur tijdverlies omdat je met je hoofd bij het verkeer moet blijven. En ja dat de werkgever het niet apprecieert dat je te laat bent dat klopt, maar dat kan door een monsterfile ook gebeuren (maar daar moet dan weer "begrip" voor opgebracht worden zeker, ook al zijn er steeds meer monsterfiles? dubbele standaarden alom).
Ik neem aan dat je hier naar u eigen situatie kijkt, want bij mij telt de tijd op het werk, dan mag ik uren in de trein werken daar heb ik niks aan :). Tuurlijk wil iedere baas wel werknemers die 10 a 12uur per dag werken en maar 8 betaald moeten worden, maar daar pas ik toch voor :) . Colruyt met hun bus vangt dat wel goed op eigenlijk :).
En voor zowel OV te laat als met auto te laat is de situatie hetzelfde, je moet op tijd vertrekken. Kom je te laat dan verwittig je even de klant en dan doe je alsnog de uren dat je moet doen, logisch toch? :). Dus hoezo dubbele standaarden?
Bij ons is het wel redelijk standaard en wordt het zelfs verwacht dat je buiten "de uren" nog werk verricht (niet betaald uiteraard). Soit, men kan dat uiteraard niet verplichten, maar eenmaal het tijd is voor promoties wordt er wel naar gekeken. Het is misschien omdat ik een "millenial" ben, maar "de uren" vind ik een achterhaald concept. Op het werk kan het gerust zijn dat ik wat bestel op Amazon voor mezelf, maar die tijd die ik in persoonlijke zaken steek haal ik ook weer in door te werken in m'n "privétijd". Bij ons op het werk kijken ze (gelukkig) ook naar de resultaten, en niet of je klokslag 9-17u op je stoel zit.

Soit, ik zet het allemaal in aanhalingstekens omdat het zo vreemd klinkt allemaal. Ik zie een werkdag gewoon als een voortdurende afwisseling werken/prive, met niet meer die strikt afgelijnde uren die je vroeger had. Die flexibele houding is ook een noodzaak voor thuiswerken, waar je sowieso meer persoonlijke afleiding hebt dan op kantoor. Als ik thuiswerk en naar een winkel moet gaan, doe ik dat dan bv om 10u wanneer er geen wachtrijen zijn, ipv te werken tot klokslag 17u om dan om 17u30 in de rijen te gaan staan in de winkels en m'n tijd te verliezen met wachten. Ik werk dan liever wat langer door 's avonds. Door geen tijd te verliezen met wachten/files heb ik weer meer tijd voor mezelf.

Dubbele standaard is eerder van: trein uur te laat (vrij uitzonderlijk) waardoor je een uur te laat komt: ahja, je had een trein vroeger moeten nemen. Je komt een uur te laat door een monsterfile (vrij uitzonderlijk): daar moet men dan begrip voor opbrengen.
Gebruikersavatar
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6044
Lid geworden op: 16 feb 2011, 22:43
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 346 keer

Versta me niet verkeerd, ik doe ook redelijk wat werk buiten die uren hoor, en opzoekwerk om mee te zijn (of als ik ergens op vast zit). Daar gaat het mij niet om, dat is investeren in de job en dat appreciëren ze (gelukkig). Maar dat dagelijks een paar uur op de trein doen is nog net wat anders + dat je nog het geluk moet hebben dat je kan zitten op dat moment.
Zeker als je op vaste tijdstippen ergens aanwezig moet zijn. Als je bepaalde uren bij een klant zit heb je dat uiteraard ook niet te kiezen en is het niet altijd/overal mogelijk af en toe met privé zaken bezig te zijn (dat valt bij mij wel mee, als het werk maar gedaan is, maar ik heb collega's waar dat niet kan) :beerchug: . Het ene beroep/bedrijf is daar flexibeler in dan het andere.
duizend
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2970
Lid geworden op: 23 apr 2008, 20:36
Uitgedeelde bedankjes: 165 keer
Bedankt: 266 keer
Recent bedankt: 1 keer

boulder schreef: Ah, neen, daar zit je weer compleet fout.
Als er nu één veschil is tussen OV en de wagen is het precies de inflexibiliteit van dat OV.
Als ik in de file sta, dan kan het zijn dat ik in plaats van om 09:00 om 09:05 op mijn werk ben.
Ik ben dan te laat en dat zal de baas irriteren.
Maar kom ik met het openbaar vervoer, en ik moet een bus hebben en daarna een trein, en die bus is te vroeg weg, dan moet ik een volgende nemen.
Dan is het puur afhankelijk van de frequentie van die bus.
In sommige gevallen kan dat ineens een heel uur zijn!
En dan is het weer afhankelijk van wanneer dat je weer een trein kan hebben, en of dat die dan weer op tijd of te laat is.
Of als de bus er wat langer over doet, en de trein is al weg, en ik moet de volgende nemen.
Dat kan ook een half uur of een uur later zijn.
Zo heb je altijd gelijk :roll:
De slechtst mogelijke combinatie van OV vergelijken met de best mogelijke file van 5 minuten.
Als ik van Gent naar Brussel rij met de trein en deze is 10 minuten te laat, who cares ???
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5198
Lid geworden op: 01 apr 2009, 09:37
Uitgedeelde bedankjes: 265 keer
Bedankt: 226 keer

CCatalyst schreef:Zoals ik al zei, je kan met sommigen in het oneindige discussieren, en nooit gaan ze km-heffing willen. Dat hebben de politici ook al door.
Voilà, dat is dus de mentaliteit.
"Ik heb gelijk, en ik ga proberen die ander onder tafel te discussiëren."
Dat is inderdaad ook de mentaliteit van de politici.
Maar het zal niet lukken.
CCatalyst schreef:Natuurlijk heb ik al weer veel drogredenen gezien. Ik lees: "extra" tijdverlies omdat men een trein vroeger moet nemen, dat is zever in pakskes, op de trein kan je immers al heel wat werk verzetten, waardoor je weer tijd wint.
Zoals anderen al zeiden, dan moet je al zeker zijn dat je kunt gaan zitten, want zoals geweten is zijn er veel mensen die iedere dag moeten rechtstaan in de trein.
Ten tweede ga je ervan uit dat van iedereen het werk bestaat uit iets dat je op een laptop kunt verrichten (met internet connectie op eigen kosten???).
Mijn werk is wel IT, maar dan nog zie ik mij dat niet in een trein doen.
Op het werk heb ik 2 21" schermen, datzelfde werk doen op een 15" laptop schermpje zal niet echt praktisch zijn.
CCatalyst schreef:Iets wat de autobestuurder niet kan, autorijden is echt puur tijdverlies omdat je met je hoofd bij het verkeer moet blijven.
Maar ik kan wel wat Portugese radio (op voorhand opgenomen via mijn satellietontvangst) beluisteren.
CCatalyst schreef:En ja dat de werkgever het niet apprecieert dat je te laat bent dat klopt, maar dat kan door een monsterfile ook gebeuren (maar daar moet dan weer "begrip" voor opgebracht worden zeker, ook al zijn er steeds meer monsterfiles? dubbele standaarden alom).
Waarom direct een monsterfile?
Vaak heb je vertraagd verkeer en ben je dan om 09:02 op je werk.
Dat kan niet met de trein.
Trein gemist, da's direct een volgende nemen.
Dan ben je direct een uur later op je bestemming.
CCatalyst schreef:En ook de autobestuurder wordt geconfronteerd met heel wat extra tijdrovers naast de file. Ik zeg maar: deze ochtend het ijs ervan krabben, binnenkort naar de keuring, etc.
Stakingen, bovenleidingen die bevroren zijn zodat er ineens GEEN treinen zijn, ...
De trein kan op geen enkele manier concurreren hiermee.
CCatalyst schreef:Ik sluit me aan bij Dizzy: ik snap ook niet waarom iemand ervoor kiest om elke dag in die files te gaan staan.
Omdat jij alles met je paardenbril op bekijkt.
Je kijkt naar JOUW job, naar JOUW traject, wat JIJ met die job op de trein kunt doen, je maakt daarbij abstractie van alle mogelijke andere jobs, trajecten, enz.
Typisch de mentaliteit van een ambtenaar.
Het gaat voor mij goed, dus moet het maar voor iedereen goed gaan.
CCatalyst schreef:Uiteindelijk is de enige conclusie die je kunt trekken dat men enkel voor het eigen comfort voor de vervuiler kiest, wat effectief ook het enige voordeel is, en niet voor een andere reden (wie naar klanten moet rijden uitgezonderd).
Eigen comfort?
Als ik 2 uur extra verlies per dag, op een traject van 1 uur met de auto is dat echt wel niet te doen.
Daarbij zou ik dan ook nog activiteiten na het werk mogen opgeven, zoals mijn taallessen, omdat ik anders altijd te laat in de les ben, zelfs als de bussen en treinen op tijd rijden.
Maar ja, blijkbaar ben je "egoïstisch" als je niet de halve dag onderweg wilt zijn...
CCatalyst schreef:Men heeft in dat geval zeker ook voldoende tijd over om elke dag in de file te staan, anders zou men wel voor de alternatieven kiezen: het OV of verhuizen.
Ik denk dat het voor iedereen al wel duidelijk is waarom het OV, zoals het in België georganiseerd is, absoluut geen alternatief is.
Maar zoals altijd negeer je de argumenten en blijf dezelfde nonsens herhalen.
Verhuizen?
Hoeveel keer?
Kun jij mij garantie geven dat ik mijn kosten van de verhuis ga recupereren?
Ga jij mij jobzekerheid geven?
Maar nog eens, ambtenaren, en het zijn precies die beste maatjes zijn van de wettenmakers, hebben dat probleem niet.
Vastbenoemd...
CCatalyst schreef:Meteen mijn reden waarom ik dicht bij mijn werk ben gaan wonen: ik verdien nu genoeg "disposable income" zodat mijn tijd de voorbije jaren waardevoller geworden is dan "mijn geld". Maar ik begrijp dat sommigen hun comfort belangrijker vinden dan hun tijd.
Die snap ik niet.
We zeggen net dat we heel veel tijd verliezen met het openbaar vervoer te nemen.
Misschien is dat bij jouw job anders, maar dat maakt mijn rekening, en die van alle anderen niet.
CCatalyst schreef:Maar in tegenstelling tot een klasverhoging zal de werkgever de km-heffing wel terugbetalen.
De aap komt daarmee uit de mouw : files en vervuiling zijn maar drogredenen om een platte belastingverhoging door te voeren.
Tijd om de hardwerkende Vlaming te straffen!
duizend schreef:Zo heb je altijd gelijk :roll:
De slechtst mogelijke combinatie van OV vergelijken met de best mogelijke file van 5 minuten.
Als ik van Gent naar Brussel rij met de trein en deze is 10 minuten te laat, who cares ???
Ik doe zeker niet aan een foute vergelijking.
Je kunt niet ontkennen dat als je bus of trein mist, je moet wachten op de volgende.
De auto rijdt ondertussen wel door, ook al gaat het heel traag en is de file lang.
En als die bus of trein maar om het half uur komt of om het uur, dan ben je die tijd al zeker kwijt.
Als je dan nog met meerdere vervoersmiddelen moet rijden kan dat nog erger worden.
Hoe onfeilbaarder de god, hoe langer de tenen...
Gebruikersavatar
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 9755
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 385 keer
Bedankt: 592 keer
Recent bedankt: 38 keer

Wie een trein van een uur vroeger "moet" nemen is toch ook een uur vroeger ter plaatse, dat uur kan je vroeger vertrekken. Extra tijdverlies is dus onzin. Komt daar nog bij dat je op de trein perfect wel wat werk kan verzetten of gewoon een powernap.
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5198
Lid geworden op: 01 apr 2009, 09:37
Uitgedeelde bedankjes: 265 keer
Bedankt: 226 keer

Dizzy schreef:Wie een trein van een uur vroeger "moet" nemen is toch ook een uur vroeger ter plaatse, dat uur kan je vroeger vertrekken. Extra tijdverlies is dus onzin. Komt daar nog bij dat je op de trein perfect wel wat werk kan verzetten of gewoon een powernap.
Hupla, jij bent het die onzin uitkraamt.
Alsof het allemaal hetzelfde is welke uren je doet.
Ik heb glijdende uren, tussen 08 en 09 mag ik beginnen.
Kom ik vroeger, leuk, maar die tijd telt NIET mee, en dat zal op heel veel plaatsen zo zijn.
Maar opnieuw, het zal weer bekeken zijn vanuit uw specifieke job en uw specifieke werkgever.
Eventjes verder kijken dan uw neus lang is kan helpen...
Hoe onfeilbaarder de god, hoe langer de tenen...
Gebruikersavatar
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6044
Lid geworden op: 16 feb 2011, 22:43
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 346 keer

Niet iedereen heeft flex uren, als ik dat had stond ik nooit in de file wees gerust...
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Dizzy schreef:Komt daar nog bij dat je op de trein perfect wel wat werk kan verzetten of gewoon een powernap.
Ik weet niet welke trein jij hebt... maar op elkaar gepropt zitten, geen tafeltje waar je iets kan opleggen, geen stroom, vaak wegvallende GSM verbinding, ... geen idee hoe jij werk verzet maar dat is misschien iets persoonlijks.

En die powernap... als je terug wakker bent ben je de helft kwijt.
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6126
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 245 keer
Bedankt: 584 keer
Recent bedankt: 10 keer

r2504 schreef:
Dizzy schreef:Komt daar nog bij dat je op de trein perfect wel wat werk kan verzetten of gewoon een powernap.
Ik weet niet welke trein jij hebt... maar op elkaar gepropt zitten, geen tafeltje waar je iets kan opleggen, geen stroom, vaak wegvallende GSM verbinding, ... geen idee hoe jij werk verzet maar dat is misschien iets persoonlijks.

En die powernap... als je terug wakker bent ben je de helft kwijt.
Enne, vergeet vooral ook niet dat niet iedereen een bediendenjob heeft die overal kan uitgevoerd worden.

Ik zie die lasser al zijn werk voorbereiden op de trein. :roll:
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

MClaeys schreef:als ik dat had stond ik nooit in de file wees gerust...
Leuke combinatie als je een gezinsleven hebt.
Plaats reactie

Terug naar “Geldzaken”