MXQ Pro (Android TV Box)

Voor alle discussies over streaming, cord cutting, ...
dior dna
Pro Member
Pro Member
Berichten: 276
Lid geworden op: 17 sep 2014, 23:42
Uitgedeelde bedankjes: 215 keer
Bedankt: 15 keer

dean3009 schreef:Van welk "merk" is die van jullie? Lijken er precies meerdere die de "MXQ Pro"-benaming gebruiken.
Van mij van Nexbox, en die lijkt toch wat aan de trage kant tegenover m'n Mini M8S (die wel 2GB RAM heeft vs 1GB, maar zelfde SoC).
Op gevaar nogmaals af te wijken van 'MXQ Pro (Android TV Box)' onderwerp, toch indirect reageren op de vraag.
1GB RAM lijkt me wat weinig zeker als ook de grafische memory er deel van uitmaakt. Ik zou aanraden 10 of 20 euro meer uit te geven voor een equivalente box met 2GB RAM (en 16GB interne SD / Bluetooth / 1Gbps Ethernet / Dual WiFi).
Gebruikersavatar
lacer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2968
Lid geworden op: 24 feb 2007, 23:15
Locatie: 09
Uitgedeelde bedankjes: 130 keer
Bedankt: 159 keer

De Nexbox die ik heb heeft inderdaad 1Gb en meestal staat er ongeveer 700 MB geladen in het Ram.
Android neemt een groot deel op zich uiteraard. Heb wat apps verwijderd zoals Cloud TV, maar er is nog een 2de Cloud TV die ik niet kan verwijderen.
Nog iemand dit opgemerkt ?
Het zou gaaf zijn moesten we Android compleet kunnen vervangen door Open(Libre)Elec of een ander brouwsel met Kodi.
Dan zou er ook geen issues meer zijn met het beperkte Ram, 1GB voor Kodi zelf is ruim voldoende.

Wat ik merk als je veel scrolt in de lijstjes is dat het Cpu harder begint te werken en ook de temperatuur omhoog gaat. Dat zal wel normaal zijn ..
Nu merk ik dit want ik heb een ventilatortje erin gestopt en die begint sneller te draaien bij hogere temperatuur.
Ook bij het zoeken naar media in Kodi stijgt de temperatuur, zou dat te wijten zijn aan het beperkt geheugen en dat ie begint te swappen ?
Geen idee of de 4 cores van de Soc worden aangesproken, via AIDA64 merk je snelheids-stijgingen bij 1 core als je scrolt en soms komt de 2de in dienst.
edit:
ondertussen,... het was toch slecht weer vandaag... de 2de MXQ Pro eventjes getest.
Blauw ledje brand nu minder sterk dan bij m'n 1ste MXQ die te fel was, ook zie ik nu de rode kleur branden in stand-by, bij de 1ste zag ik "m niet branden door die donkerblauwe plastiek.Ledje is een 2 kleurig of rgb led.
Kodi zit bij de 2de box op Jarvis 16.0, ook was de Confluence skin een aangepaste versie door Husham.
Tot nu toe geen HDMI hick-ups :beerchug:
EdpNet XL 99/35 Mbps
VoIp OVH + Gigaset C610IP + C430H
Telenet Digital TV HD Digicorder AD 2200
RPi 2B Pi-Hole / 3B Kodi-19 / 3B+ Node-Red+Grafana
FLUKSO monitoring Elec-Gas-Water-PV > PVoutput
Ubuntu Mate 18.04 ESM / 22.04
dior dna
Pro Member
Pro Member
Berichten: 276
Lid geworden op: 17 sep 2014, 23:42
Uitgedeelde bedankjes: 215 keer
Bedankt: 15 keer

lacer schreef: Het zou gaaf zijn moesten we Android compleet kunnen vervangen door Open(Libre)Elec of een ander brouwsel met Kodi.
Als je de box enkel voor Kodi gebruikt is Open(Libre)Elec (die notabene, wel 64bit is (Android is 32bit)) inderdaad een gaaf alternatief. Je kan overigens proberen zowel OpenELEC als Android te (dual) booten [zie verder]. Op Amlinux forum (Amlogic S905 MXQ Pro 4K) wordt een OpenELEC voor 'nexbox mxq pro 4k' vermeldt (gebaseerd op de SPOT_i7 firmware van S905 guru 150balbes). Idealiter kan je die booten van snelle externe SD kaart en zo blijft Android intact aanwezig op je interne SD. Zulks is hoe ik mijn 50eu 2GB box (waarvan ik de naam niet vernoem op gevaar opnieuw van het onderwerp af te wijken) dual-boot configureer. Zelfs voor OpenELEC en zelfs met 2GB RAM is een swap partitie geen luxe. Sommige 1GB gebruikers (met kennelijk wel erg grote media database) melden dat ze, tijdens het scannen van media, out-of-memory sukkelen. Onder dergelijke omstandigheden is even swappen te verkiezen boven crashen.
dean3009
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 813
Lid geworden op: 07 mei 2007, 11:19
Uitgedeelde bedankjes: 84 keer
Bedankt: 43 keer
Recent bedankt: 1 keer

dior dna schreef: Op gevaar nogmaals af te wijken van 'MXQ Pro (Android TV Box)' onderwerp, toch indirect reageren op de vraag.
1GB RAM lijkt me wat weinig zeker als ook de grafische memory er deel van uitmaakt. Ik zou aanraden 10 of 20 euro meer uit te geven voor een equivalente box met 2GB RAM (en 16GB interne SD / Bluetooth / 1Gbps Ethernet / Dual WiFi).
Dit topic gaat toch over de MXQ Pro? ;) Vroeg me gewoon af of er boxes met de benaming "MXQ Pro" van verschillende merken bestonden. Zo zie ik oa Leelbox, iSTREAMER en OTT opduiken als merken. En dan die van mij en lacer: Nexbox.

Voor OpenELEC ook al liggen zoeken, maar zie door de bomen het bos niet meer, onder meer door al die verschillende merken/varianten. Het lijkt trial and error met verschillende images. Dual boot werkt dan met de toothpickmethode veronderstel ik?
dior dna
Pro Member
Pro Member
Berichten: 276
Lid geworden op: 17 sep 2014, 23:42
Uitgedeelde bedankjes: 215 keer
Bedankt: 15 keer

dean3009 schreef:
dior dna schreef: Dit topic gaat toch over de MXQ Pro? ;) Vroeg me gewoon af of er boxes met de benaming "MXQ Pro" van verschillende merken bestonden. Zo zie ik oa Leelbox, iSTREAMER en OTT opduiken als merken. En dan die van mij en lacer: Nexbox.
Voor OpenELEC ook al liggen zoeken, maar zie door de bomen het bos niet meer, onder meer door al die verschillende merken/varianten. Het lijkt trial and error met verschillende images. Dual boot werkt dan met de toothpickmethode veronderstel ik?
Het aantal MXQ Pro varianten valt inderdaad nauwelijks te schatten :-). Mijn box is geen MXQ Pro variant. Vandaar mijn permanante vrees af te wijken :-). Ooit had ik een MXQ Pro maar die gaf ik weg. De enige manier om te weten welke exacte MXQ Pro variant je hebt is : het moederbord en de chipset type/versies controlleren (o.a. de WiFi en flash of nand memory). Op freaktab forum tracht men de verschillende MXQ Pro varianten met o.a. fotos te catalogeren. Want niet elke firmware draait op elke variant en als de firmware draait, dan werkt misschien de remote of wifi of nog iets anders niet of niet goed. Qua OpenELEC gebeurt het wel dat developers de module drivers voor meerdere varianten in de kernel voorzien. Maar de device tree en partitie layout kan nog steeds verschillen tussen varianten en resulteren in een brick. Het de-bricken is meestal wel mogelijk (als je de correcte stock firmware voor je box hebt, en, liefst, een werkende reset toothpick button (maar ook zonder kan)). Dual boot werkt o.a. als de kernel commandolijn als dusdanig hard gecodeerd is. Er zijn nog andere methodes die een aangepaste uboot vergen en correcte files in de eerste (fat32) externe partitie. Maar dergelijke methode heb ik nog nooit nodig gehad omdat in mijn geval de kernel commandolijn hardcoded bij build aangepast is (door mezelf of anderen). Als je een toothpick button hebt en als die werkt kan je alzo recovery booten. Het volstaat ook om een andere (al dan niet custom) recovery.img op je 1ste externe partitie te zetten en je boot die (andere, niet stock) custom recovery. Alzo kan je merken of jou hardware qua device tree overeenkomt met de firmware waarvan je de recovery.img hebt geprobeerd. Voor dual boot is toothpick niet nodig. Gewoon de sdkaart met gepaste firmware insteken en box aanzetten. Buiten OE en LE zijn er ook Ubuntu SD images voor s905 dual boot (enkel op bepaalde boxen weliswaar). Het testen van een Android of OpenELEC firmware is niet puur trial en error. Best zoek je op forums of er voor jou exact moederbord en chipset wel degelijk een firmware bestaat. De Android system build.prop file kan je ook aanwijzingen geven in hoeverre jou firmware afwijkt van een andere.
BertG3
Administrator
Administrator
Berichten: 1784
Lid geworden op: 27 okt 2014, 20:46
Uitgedeelde bedankjes: 172 keer
Bedankt: 201 keer

dior dna schreef: [...] (waarvan ik de naam niet vernoem op gevaar opnieuw van het onderwerp af te wijken) [...]
in kleine lettertjes moet dat lukken hoor dior dna. Ben stiekem wel benieuwd...
Gebruikersavatar
lacer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2968
Lid geworden op: 24 feb 2007, 23:15
Locatie: 09
Uitgedeelde bedankjes: 130 keer
Bedankt: 159 keer

Anders moet de titel worden aangepast in M series Android TV box of zoiets, kwestie van binnen een bepaalde groep te blijven, in dit geval de M series.
EdpNet XL 99/35 Mbps
VoIp OVH + Gigaset C610IP + C430H
Telenet Digital TV HD Digicorder AD 2200
RPi 2B Pi-Hole / 3B Kodi-19 / 3B+ Node-Red+Grafana
FLUKSO monitoring Elec-Gas-Water-PV > PVoutput
Ubuntu Mate 18.04 ESM / 22.04
dior dna
Pro Member
Pro Member
Berichten: 276
Lid geworden op: 17 sep 2014, 23:42
Uitgedeelde bedankjes: 215 keer
Bedankt: 15 keer

BertG3 schreef:
dior dna schreef: [...] (waarvan ik de naam niet vernoem op gevaar opnieuw van het onderwerp af te wijken) [...]
in kleine lettertjes moet dat lukken hoor dior dna. Ben stiekem wel benieuwd...
zie https://userbase.be/forum/viewtopic.php ... 20#p654770
stefke
Pro Member
Pro Member
Berichten: 438
Lid geworden op: 19 dec 2002, 20:15
Locatie: Tremelo
Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
Bedankt: 20 keer

Heb mijn box ook mogen ontvangen, deze lag al een maand bij de douane. Waarom weet ik niet. vond het wel vreemd maar tja het is de Belgische post. :cop:

Tevreden van mijn box wel, denk zelf dat het draadloos netwerk sneller is dan op mijn MINIX NEO X7 dit dan zowel draadloos als via utp kabel. Wat bizar is. Bij mijn MINIX NEO X7 die Kodi (XBMC) HardwareGuru draait start zelfs kodi trager op. Waarom is mij een raadsel.

Alleen een tech vraagje, hoe kan ik mijn versterker aansluiten? Ik heb spdif op de box en op mijn versterker alleen coax of Optische kabelaansluiting. Dus geen tulp aansluiting. liefst een kabeltje uit china :angel: daar zijn ze goedkoper. Wil wel minstens 5.1 of 7.2 geluid hebben bij films. Mijn versterker heeft helaas geen HDMI aansluitingen is juist de generatie daarvoor.

Kan je ook android updaten op deze box zo ja hoe. Kodi is ondertussen wel al geüpdatet. Market Helper heb ik wel gebruikt om Google Play beperkingen te omzeilen. Wat goed werkt. Afstandbediening werkt niet zo goed heb een gewone draadloze muis nu in gebruik in combinatie met de afstandsbediening.

Ik ga dit onderwerp zeker verder opvolgen.
dior dna
Pro Member
Pro Member
Berichten: 276
Lid geworden op: 17 sep 2014, 23:42
Uitgedeelde bedankjes: 215 keer
Bedankt: 15 keer

Ondertussen is er een (voorlopig work-in-progress, maar IMO reeds degelijke) generieke (100% open source) LibreELEC 7.0 build for Amlogic S905 devices.
Het is te zeggen: je kan nu puur minimale 64bit LibreELEC 7.0 (met Kodi 16.1) Linux booten vanuit externe SD of USBstick,
zonder iets aan interne Android te wijzigen. Dual boot dus. Proberen kan geen kwaad.
zie: https://forum.libreelec.tv/thread-524.html (kszaq).
De LibreELEC Kodi is uiteraard performanter dan de Android Kodi.
En: LibreELEC supporteert USB DVB-T sticks dus kan je gratis live digitale 'vrt' TV uit de ether plukken.
Gebruikersavatar
lacer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2968
Lid geworden op: 24 feb 2007, 23:15
Locatie: 09
Uitgedeelde bedankjes: 130 keer
Bedankt: 159 keer

Bedankt voor dit mede te delen. Denk niet dat ik dit ga proberen, Kodi draait heel goed op mijn MXQ Pro met S905 Soc, behalve dat 1Gb ram wel soms eens tekort schiet.
EdpNet XL 99/35 Mbps
VoIp OVH + Gigaset C610IP + C430H
Telenet Digital TV HD Digicorder AD 2200
RPi 2B Pi-Hole / 3B Kodi-19 / 3B+ Node-Red+Grafana
FLUKSO monitoring Elec-Gas-Water-PV > PVoutput
Ubuntu Mate 18.04 ESM / 22.04
dior dna
Pro Member
Pro Member
Berichten: 276
Lid geworden op: 17 sep 2014, 23:42
Uitgedeelde bedankjes: 215 keer
Bedankt: 15 keer

lacer schreef:Bedankt voor dit mede te delen. Denk niet dat ik dit ga proberen, Kodi draait heel goed op mijn MXQ Pro met S905 Soc, behalve dat 1Gb ram wel soms eens tekort schiet.
@lacer
Natuurlijk, en, terecht, houdt 99% van de doorsnee, pakweg, smartphone, tablet of, in dit geval, media player gebruikers het bij de stock software. Daar is absoluut niets mis mee. Zeker als die stock software aan de behoeften voldoet. Maar hier lezen ook een aantal niet zo doorsnee gebruikers.
Het wordt spannend als custom software, op de zelfde hardware, op bepaalde vlakken veel meer (maar op andere ook ook wat minder) aanbiedt.
Het interessante punt met deze s905 devices is dat men, in tegenstelling tot meeste smartphones of tablets, de alternatieve custom software kan uitproberen zonder te raken aan de stock software. Baat het niet dan schaadt het niet! Try: see and believe...
Qua RAM: een mogelijke oplossing wordt door sommigen beschreven als zijnde, klassieke, swap space. Kan ook geen kwaad om te proberen,
BertG3
Administrator
Administrator
Berichten: 1784
Lid geworden op: 27 okt 2014, 20:46
Uitgedeelde bedankjes: 172 keer
Bedankt: 201 keer

wied schreef:
fredo66 schreef:Werkt de VTM app daar goed op ? Hoe is de beeld en geluidskwaliteit, is dat 1080i of minder ?
VTM app werkt perfect op Minix X7 met android kitkat 4.4.2. Zou dus geen probleem moeten zijn voor deze MXQ Pro...
Kan je de VTM-app vlot bedienen met de afstandsbediening van de MXQ-Pro ? Ik zou graag hebben dat je de MXQ-Pro kan inschakelen en de vtm-app kan gebruiken zonder een toetsenbord/muis te gebruiken.
wied
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6595
Lid geworden op: 28 okt 2011, 15:07
Locatie: 'tstad
Uitgedeelde bedankjes: 343 keer
Bedankt: 273 keer

Scarlet Loco, FVD/OVH/Tempo Easy, Scarlet Cherry, Netflix, Astra1&2 FTA
BertG3
Administrator
Administrator
Berichten: 1784
Lid geworden op: 27 okt 2014, 20:46
Uitgedeelde bedankjes: 172 keer
Bedankt: 201 keer

En met de default remote ? Werkt dit niet als een soort tab toets ?
wied
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6595
Lid geworden op: 28 okt 2011, 15:07
Locatie: 'tstad
Uitgedeelde bedankjes: 343 keer
Bedankt: 273 keer

sorry, ik heb zelf geen MXQ Pro! En de default remote van mijn Minix X7 ligt al lang in de vuilbak...
Scarlet Loco, FVD/OVH/Tempo Easy, Scarlet Cherry, Netflix, Astra1&2 FTA
dior dna
Pro Member
Pro Member
Berichten: 276
Lid geworden op: 17 sep 2014, 23:42
Uitgedeelde bedankjes: 215 keer
Bedankt: 15 keer

Zopas 64bit LibreELEC/Kodi (dual boot van externe sdcard) op een vriend zijn p201 MXQ Pro 4K 1GB-ram 8GB-internSD gezet.
Werkt prima en uiteraard veel efficienter dan 32bit Android/Kodi.
Voor alle veiligheid ook 2GB swap space aangemaakt op externe sdcard.
DVB-T tvheadend VRT TV/Radio streaming werkt perfect (o.a. naar zichzelf met pvr.hts client).
Laatst gewijzigd door dior dna 11 sep 2016, 22:32, in totaal 1 gewijzigd.
Gebruikersavatar
lacer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2968
Lid geworden op: 24 feb 2007, 23:15
Locatie: 09
Uitgedeelde bedankjes: 130 keer
Bedankt: 159 keer

Ik had op mijn Nexbox MXQ Pro ook even geprobeerd te dual-booten, maar kwam tot vaststelling dat de reset knop geen enkele invloed had op het booten, het was steeds stock Android.
EdpNet XL 99/35 Mbps
VoIp OVH + Gigaset C610IP + C430H
Telenet Digital TV HD Digicorder AD 2200
RPi 2B Pi-Hole / 3B Kodi-19 / 3B+ Node-Red+Grafana
FLUKSO monitoring Elec-Gas-Water-PV > PVoutput
Ubuntu Mate 18.04 ESM / 22.04
dior dna
Pro Member
Pro Member
Berichten: 276
Lid geworden op: 17 sep 2014, 23:42
Uitgedeelde bedankjes: 215 keer
Bedankt: 15 keer

lacer schreef:Ik had op mijn Nexbox MXQ Pro ook even geprobeerd te dual-booten, maar kwam tot vaststelling dat de reset knop geen enkele invloed had op het booten, het was steeds stock Android.
... stock Android... dan ben je niet in recovery geraakt.
Ik neem aan dat je kszaq's 7.0.2.007 LE hebt geprobeerd.
Kan je de reset knop voelen ingedrukt worden?
Je kan ook in recovery booten vanuit Android (als die ge-root is),
of misschien zelfs via USB of netwerk adb (reboot recovery) zonder root app (desnoods als je met 'su' root moet worden).
De USB kabel is natuurlijk man-man wat niet zo gemakkelijk te vinden is.
Welke dtb.img heb je gekozen voor de Nexbox?
Gebruik ook de aml_autoscript van de 7.0.2.007 http/ftp directory.
Success.
Gebruikersavatar
lacer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2968
Lid geworden op: 24 feb 2007, 23:15
Locatie: 09
Uitgedeelde bedankjes: 130 keer
Bedankt: 159 keer

Heb kszak's LibreELEC-S905.aarch64-7.0.2.006.img gebruikt.
De dtb.img heb ik gekozen voor type MXQ 4K, vermits er geen Nexbox te vinden was.
De reset knop voelde ik wel degelijk klikken en ik hield hem ingedrukt tijdens het opstarten.
> misschien moet ik dat maar nog eens proberen, zo, zonder sd kaartje om te zien of het reageert op het boot proces.

Een usb man - man maak ik wel even zelf.

Hoe root je Android op die box zonder reset knop ?
EdpNet XL 99/35 Mbps
VoIp OVH + Gigaset C610IP + C430H
Telenet Digital TV HD Digicorder AD 2200
RPi 2B Pi-Hole / 3B Kodi-19 / 3B+ Node-Red+Grafana
FLUKSO monitoring Elec-Gas-Water-PV > PVoutput
Ubuntu Mate 18.04 ESM / 22.04
dior dna
Pro Member
Pro Member
Berichten: 276
Lid geworden op: 17 sep 2014, 23:42
Uitgedeelde bedankjes: 215 keer
Bedankt: 15 keer

lacer schreef:Heb kszak's LibreELEC-S905.aarch64-7.0.2.006.img gebruikt.
De dtb.img heb ik gekozen voor type MXQ 4K, vermits er geen Nexbox te vinden was.
De reset knop voelde ik wel degelijk klikken en ik hield hem ingedrukt tijdens het opstarten.
> misschien moet ik dat maar nog eens proberen, zo, zonder sd kaartje om te zien of het reageert op het boot proces.
Een usb man - man maak ik wel even zelf.
Hoe root je Android op die box zonder reset knop ?
Hi @lacer : kszaq 7.0.2.007 LE heeft een verzameling meer generieke dtb.img files opgedeeld in termen van hoeveelheid RAM, grootte Intern SD, Ethernet snelheid en zo meer. Misschien is er een dtb img voor jou Nexbox bij. Voor mijn p200 MiniMX-G was het de 7.0.2.007 gxbb_p200_1Gbit of 7.0.2.006 gxbb_p200_2G_mini_mxg_2_16, voor de p201 MXQ-Pro-4K van mijn vriend gebruikte ik niet 7.0.2.006 gxbb_p200_mxq_pro_4k (de misschien voorspelbare), maar wel (de latere) 7.0.2.007 gxbb_p201 ... zoals gezegd : er zijn veel meer MXQ dan MiniMX varianten. En de 7.0.2.006 dtb's zijn specifieker dan de 7.0.2.007 dtb's (en de 7.0.2.006 match moet precieser zijn). Moest aanvankelijk geen dtb.img werken, dan kan je, ter wille van jezelf en de hele S905 LE community, nog jou dtb toevoegen aan de thread "[S905] Device trees needed" op LibreELEC forum en kszaq vragen deze te supporteren (of misschien zal blijken dat jou dtb.img op een of andere manier reeds gesupporteerd is). Lees in alle geval eerst de "[S905] Device trees needed" en "7.0.2.007 build for S905" threads daar (waar je me vindt als Nofan Tasi).

Om te rooten (maar misschien is het niet nodig) kan je "EZ root ZIP for all S95 devices" van freaktab forum proberen via Android "Update & Backup" app : keuze "Local Update". Ik root al mijn Androids (al was het maar om Titanium en custom recovery backups te kunnen nemen), dus heb ik ook mijn MiniMX-G geroot (op die manier). Op freaktab vind je me ook als Nofan Tasi.
Gebruikersavatar
lacer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2968
Lid geworden op: 24 feb 2007, 23:15
Locatie: 09
Uitgedeelde bedankjes: 130 keer
Bedankt: 159 keer

Door de reset knop niet te kunnen gebruiken was ik al niks met de image op de sd kaart.
Ik moet eerst zien dat dit lukt, al is het voor mij ook niet zo vanzelfsprekend, moet mij eerst wat inwerken in het Android root en boot gebeuren. Dat is toch iets anders dan Linux distro's installeren op pc's en laptops :banana:
EdpNet XL 99/35 Mbps
VoIp OVH + Gigaset C610IP + C430H
Telenet Digital TV HD Digicorder AD 2200
RPi 2B Pi-Hole / 3B Kodi-19 / 3B+ Node-Red+Grafana
FLUKSO monitoring Elec-Gas-Water-PV > PVoutput
Ubuntu Mate 18.04 ESM / 22.04
dior dna
Pro Member
Pro Member
Berichten: 276
Lid geworden op: 17 sep 2014, 23:42
Uitgedeelde bedankjes: 215 keer
Bedankt: 15 keer

lacer schreef:[...] Dat is toch iets anders dan Linux distro's installeren op pc's en laptops :banana:
Valt best mee hoor. Dit is allemaal vrij nieuw en in opbouw, vandaar de specifieke installatie details.
Ik zal eens op LibreELEC forum vragen welke dtb bij jou model past.
Moest men jou img vragen dan mag je mij die geven, je maakt hem als volgt (misschien is root nodig):

Code: Selecteer alles

dd if=/dev/dtb | gzip > dtb.img.gz
dior dna
Pro Member
Pro Member
Berichten: 276
Lid geworden op: 17 sep 2014, 23:42
Uitgedeelde bedankjes: 215 keer
Bedankt: 15 keer

Voor de die-hards:
Developer balbes150 die actief is op freaktab, armbian, amlinux and libreelec forums heeft recente multiboot ubuntu en debian images gemaakt.
Elke S905 (zoals de MXQ Pro) of S905X kan nu linux booten vanuit externe sdcard. De linux distrubutie is inclusief een X based GUI.
Simpel gezegd: afhankelijk van welke bootable externe sdcard je gebruikt, draai je, naar keuze, LibreELEC, Ubuntu of Debian.
En, natuurlijk, blijft de interne 32bit Android intact.
Om dit te implementeren moet je wel eenmalig de balbes150 u-boot (universal multiboot) flashen.
In het kort: je kan nu ook een goedkope 64bit linux desktop machine maken (pakweg voor 50eu) van elke 905 amlogic player.
Gebruikersavatar
honda4life
Moderator
Moderator
Berichten: 6008
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
Locatie: 127.0.0.1
Uitgedeelde bedankjes: 207 keer
Bedankt: 376 keer
Recent bedankt: 2 keer

dior dna schreef:Voor de die-hards:
Developer balbes150 die actief is op freaktab, armbian, amlinux and libreelec forums heeft recente multiboot ubuntu en debian images gemaakt.
Elke S905 (zoals de MXQ Pro) of S905X kan nu linux booten vanuit externe sdcard. De linux distrubutie is inclusief een X based GUI.
Simpel gezegd: afhankelijk van welke bootable externe sdcard je gebruikt, draai je, naar keuze, LibreELEC, Ubuntu of Debian.
En, natuurlijk, blijft de interne 32bit Android intact.
Om dit te implementeren moet je wel eenmalig de balbes150 u-boot (universal multiboot) flashen.
In het kort: je kan nu ook een goedkope 64bit linux desktop machine maken (pakweg voor 50eu) van elke 905 amlogic player.
Booten van externe sdcard was niet zo moeilijk...
Netwerk krijg ik niet meer aan de praat in openelec :-(
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
dior dna
Pro Member
Pro Member
Berichten: 276
Lid geworden op: 17 sep 2014, 23:42
Uitgedeelde bedankjes: 215 keer
Bedankt: 15 keer

honda4life schreef: Booten van externe sdcard was niet zo moeilijk...
Netwerk krijg ik niet meer aan de praat in openelec :-(
Ik zou kszaq LibreELEC aanraden. OpenELEC op 905 loopt achter. Welke box heb je?
Gebruikersavatar
honda4life
Moderator
Moderator
Berichten: 6008
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
Locatie: 127.0.0.1
Uitgedeelde bedankjes: 207 keer
Bedankt: 376 keer
Recent bedankt: 2 keer

Hoe bedoel je "welke box" MXQ Pro S905, of zoek je andere informatie?

Ik heb de SD images al gevonden, maar hoe ze aan de praat krijgen weet ik nog niet, dacht reset maar dat lukt me nog niet.
Ik wil de Android functionaliteit nog niet opgeven.
Laatst gewijzigd door honda4life 18 okt 2016, 21:02, in totaal 1 gewijzigd.
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
dior dna
Pro Member
Pro Member
Berichten: 276
Lid geworden op: 17 sep 2014, 23:42
Uitgedeelde bedankjes: 215 keer
Bedankt: 15 keer

honda4life schreef:Hoe bedoel je "welke box" MXQ Pro S905, of zoek je andere informatie?
Er zijn vele MXQ Pro S905 varianten. De thread foto toont een NEXBOX. Zelf kocht ik ooit een MXQ Pro-4K (en gaf die weg, ik heb nu een Mini MX-G). Maar daar eindigt het niet.
In principe zijn er varianten in termen van motherboard, wifi chipset, ethernet chipset en internal memory, coax/fiber spdif etc...
En ook in termen van wifi channels, ethernet speed en hoeveelheid RAM.
Sommigen openen hun box om via al die informatie uit te vissen of hun box vergelijkbaar is met een andere. Om te weten welke image te gebruiken.
Voor LibreELEC probeert kszaq via de zogenaamde 'device tree blobs' je een generieke LE image te laten draaien. Idem ditto voor Balbes150 debian of ubuntu images. Met generiek bedoel ik: 1 image voor alle s905 en s905x boxen. Alle nodige linux drivers voor alle mogelijke chips in alle mogelijke boxen zijn (hopelijk) present. In OE zijn het verschillende images per box.
Maar afhankelijk van de box parameters kan je dus wel een andere dtb.img nodig hebben. Die dtb.img kan je zelf maken (moest jou device niet ondersteund zijn).
Gelukkig slaagt kszaq er in om abstractie te maken. Aanvankelijk waren er massas dtb files per box-type. Nu zijn ze eerder per hoeveelheid RAM en/of Wifi chip etc...
Als je netwerk niet werkt heb je misschien een andere dtb nodig.
Je moet Android niet opgeven. Ik doe en wil dat ook niet. Dit is universal multiboot. Je kan elk alternatief extern booten en intern onaangeroerd laten. Kies dus steeds voor een image dat van externe sd boot. Voor 20eu heb je een snelle r/w 32GB microSD. Ik heb er hier een aantal met verschillende OSen op. Als je maar 1GB RAM hebt raad ik een 2GB swap partitie aan. Zelfs met 2GB RAM gebruik ik voor elk OS een 4GB swap partitie.
Ik stel voor op de dedicated forums te kijken. Als je er registreert, laat me weten.

@honda4life

ik denk (en hoop) dat ik je PM beantwoordde maar toch zie ik
Postvak uit (1)
laat eens weten.


PS: het leukste, misschien, is: dit is allemaal open source software, dus, als de image niet voldoet voor jou specifieke wens, dan kan je die steeds aanpassen. En anderen profiteren mee.
dior dna
Pro Member
Pro Member
Berichten: 276
Lid geworden op: 17 sep 2014, 23:42
Uitgedeelde bedankjes: 215 keer
Bedankt: 15 keer

dior dna schreef:Voor de die-hards:
[...]
In het kort: je kan nu ook een goedkope 64bit linux desktop machine maken (pakweg voor 50eu) van elke 905 amlogic player.
up to date yakkety ubuntu op menig ~50eu s905(x) mini computer (bescheiden wereld premiere)
[code]# arch
aarch64

# cat /etc/armbian-release
# PLEASE DO NOT EDIT THIS FILE
BOARD=amlogic-s905x
BOARD_NAME="Amlogic S905X"
VERSION=5.24
LINUXFAMILY=amlogics905x
BRANCH=default
ARCH=arm64

# lsb_release --all
No LSB modules are available.
Distributor ID: Ubuntu
Description: Ubuntu 16.10
Release: 16.10
Codename: yakkety[/code]

prima OS voor office desktop of programmer workstation, maar, voorlopig, wat traag, maar wel OK, voor media desktop (nog werk aan de winkel qua X acceleratie),.
Laatst gewijzigd door dior dna 06 nov 2016, 02:41, in totaal 1 gewijzigd.
Gebruikersavatar
lacer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2968
Lid geworden op: 24 feb 2007, 23:15
Locatie: 09
Uitgedeelde bedankjes: 130 keer
Bedankt: 159 keer

Mooi dat het kan.
EdpNet XL 99/35 Mbps
VoIp OVH + Gigaset C610IP + C430H
Telenet Digital TV HD Digicorder AD 2200
RPi 2B Pi-Hole / 3B Kodi-19 / 3B+ Node-Red+Grafana
FLUKSO monitoring Elec-Gas-Water-PV > PVoutput
Ubuntu Mate 18.04 ESM / 22.04
Gebruikersavatar
lacer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2968
Lid geworden op: 24 feb 2007, 23:15
Locatie: 09
Uitgedeelde bedankjes: 130 keer
Bedankt: 159 keer

Ik kwam vanavond SPMC tegen, een geoptimaliseerde kodi voor Android:
http://spmc.semperpax.com/
Kodi vs SMPC:


Even geïnstalleerd op m'n oudste Android S905 box naast Kodi 16.1 Jarvis en moet zeggen dat het goed werkt.
EdpNet XL 99/35 Mbps
VoIp OVH + Gigaset C610IP + C430H
Telenet Digital TV HD Digicorder AD 2200
RPi 2B Pi-Hole / 3B Kodi-19 / 3B+ Node-Red+Grafana
FLUKSO monitoring Elec-Gas-Water-PV > PVoutput
Ubuntu Mate 18.04 ESM / 22.04
dior dna
Pro Member
Pro Member
Berichten: 276
Lid geworden op: 17 sep 2014, 23:42
Uitgedeelde bedankjes: 215 keer
Bedankt: 15 keer

lacer schreef:Ik kwam vanavond SPMC tegen, een geoptimaliseerde kodi voor Android[...]
SPMC is wellicht te prefereren boven Kodi (op Android).
Het is de fork van de originele (ik geloof Belgische) android kodi developer.
welke versie gebruik je?
16.4.2 (van Google play Store) [die gebruik ik op Android]
of
16.5.2 van spmc.semperpax.com ?
road rebel
Premium Member
Premium Member
Berichten: 632
Lid geworden op: 24 jun 2015, 14:28
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 45 keer

Sinds kort gebruik ik naast SPMC ook de laatste beta van Kodi17 en deze laatste werkt ook soepel op android.
Gebruikersavatar
lacer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2968
Lid geworden op: 24 feb 2007, 23:15
Locatie: 09
Uitgedeelde bedankjes: 130 keer
Bedankt: 159 keer

Gebruik 16.4.2 van Google play Store
EdpNet XL 99/35 Mbps
VoIp OVH + Gigaset C610IP + C430H
Telenet Digital TV HD Digicorder AD 2200
RPi 2B Pi-Hole / 3B Kodi-19 / 3B+ Node-Red+Grafana
FLUKSO monitoring Elec-Gas-Water-PV > PVoutput
Ubuntu Mate 18.04 ESM / 22.04
dior dna
Pro Member
Pro Member
Berichten: 276
Lid geworden op: 17 sep 2014, 23:42
Uitgedeelde bedankjes: 215 keer
Bedankt: 15 keer

voor de gentoo fans
een minimale bleeding edge gentoo s905x image :
https://forums.gentoo.org/viewtopic-t-1 ... rt-50.html
(zoek: "Post subject: gentoo s905x image")
Plaats reactie

Terug naar “Streaming, TV over internet”