Bedrijfswagenloon

Gebruikersavatar
Goztow
Administrator
Administrator
Berichten: 14441
Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 1600 keer
Bedankt: 1194 keer
Recent bedankt: 3 keer

En een groepsverzekering is al helemaal zot want dat is voor als je stopt met werken.
axs
Moderator
Moderator
Berichten: 2630
Lid geworden op: 18 dec 2010, 11:56
Uitgedeelde bedankjes: 445 keer
Bedankt: 221 keer

Bedoelde hospitalisatieverzekering maar schreef groepsverzekering ;)
Anyway, goed punt!

PS: hospitalisatieverzekering is niet fiscaal aftrekbaar voor de werkgever
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6126
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 245 keer
Bedankt: 584 keer
Recent bedankt: 10 keer

Flup schreef:Als mensen de auto nemen om 300 meter verder een brood te gaan halen omdat het autogebruik toch gratis is , dan schort er toch serieus iets aan het systeem hoor
Pervers uiteraard, maar ik zou dit niet toeschuiven op "het is toch gratis". Ik zie in mijn buurt minstens evenveel mensen met hun eigen wagen zo'n domme toeren uithalen.
Het echte probleem komt er pas als de redenering "het is toch gratis" gaat doorwegen op andere verplaatsingen zoals afhalingen van 2de handsaankopen die je niet zou doen op eigen brandstof, extra daguitstappen, verdere reis, verder gaan wonen/werken, verder gaan shoppen, uber spelen, rapper rijden,...
KerberosX
Plus Member
Plus Member
Berichten: 110
Lid geworden op: 12 jun 2010, 22:37
Uitgedeelde bedankjes: 7 keer
Bedankt: 20 keer

Flup schreef:Iedereen maakt zijn eigen rekening. Juist daarom dat ik weiger iemand zijn D segment premium auto te sponseren.
Jij bepaalt helemaal niet wat er met de door jou betaalde belastingen gebeurt, dat doet de overheid wel voor jou. Dus het is een beetje zinloos om je daaraan te ergeren.
Verder heb ik deze quote eruit gepikt omdat het wel typerend is in deze discussie, het gaat hier vaak om een bepaalde vorm van jaloezie terwijl een bedrijfswagen gewoon 1 van de zovele fiscale voordelen is die je kan hebben als inwoner van dit fijne maar zeker niet perfecte land.
Ga je mij nu vertellen dat je op geen enkele manier van fiscale voordelen geniet? Ik denk maar aan maaltijd- en alle andere soorten cheques, gsm, internet, pensioensparen, hypothecaire leningen, alle vormen van arbeidsduurvermindering, enz.
Indien niet, tijd om eens een (deftige) job te zoeken, een kind te maken, een huis te kopen, enz.
Indien wel, hou je gewoon je mond want jij geniet ook van fiscale voordelen ;)
Persoonlijk heb ik treinabonnement, bedrijfswagen, gsm, internet, cheques, pensioensparen, hypothecaire lening, kinderen en waarschijnlijk nog zaken waar ik niet direct aan denk, dus geef maar eens goed af op mij!
ubremoved_22196
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3131
Lid geworden op: 18 apr 2013, 09:41
Locatie: Leuven
Uitgedeelde bedankjes: 351 keer
Bedankt: 222 keer

Nog even de lont aansteken... :)

Ik denk wel dat het voordeel van een wagen een stuk hoger uitvalt op jaarbasis dan al de andere maatregelen die je zo even opsomde van gsm, internet, maaltijdcheques etc etc... Vandaar dat deze wat opvallender is dan de andere voordelen.

Met de meeste van die voordelen, op kinderen na die wat luidruchtig kunnen zijn, irriteer je ook weinig andere mensen. :)
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6309
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 506 keer
Bedankt: 613 keer
Recent bedankt: 7 keer

Ik vind anders toch dat er mensen zijn die behoorlijk irritant kunnen zijn met hun GSM of internet hoor... :banana: :beerchug:

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
Gebruikersavatar
Ofloo
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5271
Lid geworden op: 04 okt 2004, 07:36
Locatie: BALEN
Uitgedeelde bedankjes: 57 keer
Bedankt: 92 keer

Slafes schreef:Ik vind het in de discussie vreemd dat een aftrekpost geen kost is voor de overheid...

Als jij morgen je belastingen moet betalen, en geen aftrek meer hebt voor een woning, kinderen, groene lening, etc etc dan betaal je toch gewoon de volle pot van uw verschuldigde bedrag? Als je daar dan uw woning kan aftrekken, giften, pensioensparen, en op het einde van de rit krijg je een som terug of je betaalt een pak minder dan het oorspronkelijke bedrag... Wat is dat dan? Toch geld dat letterlijk van de overheid komt? Dat is toch geld dat de overheid mis loopt?

Dat is toch iets wat bij elke "subsidie" zo loopt?
Nee de overheid heeft een belastingsysteem uitgewerkt waar je deze kosten mag inbrengen, en ja ook een persoonlijke auto mag over 5 jaar ingebracht worden afhankelijk van wat voor type mag dit voor een aantal percentage, zo dacht ik dat als jij een lichte vracht koopt jij deze volledig in je personen belasting mag inbrengen, ook die porche suv met een rekje aan de achterbank mag dan ingebracht worden.

Onze belastingen zijn gewoon zo hoog en dat wordt aanvaard omdat er aftrek is, .. als dit morgen gebeurd zonder aftrek dan zou men minstens 80% van zijn loon zien verdwijnen aan één of andere taks en dan moet je ook denken aan btw en alle andere taksen die men verzint na men belasting op jouw loon geïnd heeft.

Niemand die zijn eigen afvraagt waar al dat geld naartoe gaat, .. men zou eens per zoveel jaar eens een overzicht moeten geven waar ons geld naartoe gaat.

En als men niet zo zwaar zou belasten. Zou men ook niet allerlei soorten modellen verzinnen om hier rond te gaan.
ubremoved_22196
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3131
Lid geworden op: 18 apr 2013, 09:41
Locatie: Leuven
Uitgedeelde bedankjes: 351 keer
Bedankt: 222 keer

Mijn loon gaat niet 80% naar de staat, heb met moeite aftrekposten... Ik zou volgens u al lang failliet moeten zijn precies. :)

Voor de rest zeg ik toch ook nergens dat onze belastingen niet torenhoog zijn? In tegendeel. Heb zelfs gezegd van IEDEREEN minder te belasten waardoor zo'n truken van de foor niet nodig zijn en zou iedereen er wel bij varen, op de staat na natuurlijk. :)
Gebruikersavatar
Ofloo
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5271
Lid geworden op: 04 okt 2004, 07:36
Locatie: BALEN
Uitgedeelde bedankjes: 57 keer
Bedankt: 92 keer

Na men 50% op uw loon belastingen int, int men nog eens 21% belasting op uw uitgaven, en da's enkel btw. Als men dan nog eens artikelen zoals tabak alcohol of benzine/diesel consumeert zijn er nog extra belastingen.
Laatst gewijzigd door Ofloo 27 dec 2016, 13:51, in totaal 1 gewijzigd.
bruma
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1801
Lid geworden op: 06 jan 2014, 13:45
Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
Bedankt: 89 keer
Recent bedankt: 1 keer

Op loon wordt nog 35% en 13,07% RSZ gerkend respecteren langs de kant van de werkgever en werknemer en op t eind van die rit zijn er ook nog gemeentebelasting.
Wat neerkomt op alles wat een werkgever aan u uitgeeft en aanrekent aan zijn klant (incl btw) hou je van de 161€ er met moeite 40 netto aan over en heeft je werkgever geen rooie duit verdiend.

Verstuurd vanaf mijn Innos_D6000 met Tapatalk
Gebruikersavatar
Ofloo
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5271
Lid geworden op: 04 okt 2004, 07:36
Locatie: BALEN
Uitgedeelde bedankjes: 57 keer
Bedankt: 92 keer

Slafes schreef:Ik zou volgens u al lang failliet moeten zijn precies. :)...
Dat ben je ook, want het weinige geld dat je dan overheid wordt elk jaar minder waard vanwege inflatie ook daar zit een soort van verdoken belasting.

In principe zou je geld aan goud moeten kunnen gelijk stellen, dus als je 1 euro laten we voor gemakkelijkheids halve zeggen 1 gram goud hebben een jaar later is dit niet meer zo, dan krijg je voor die ene euro op je bank nog maar een halve gram maw 50% belasting. Het gaat misschien wel niet in zulk een tempo maar denk er maar eens over na

Eind jaren 90 koste 1 gram goud 280bef dus 1 kilo 280000 bef
nu kost 1kilo goud 35181 euro x 40 = 1407240 bef !?

Je kan zeggen en roepen dat de prijs van het goud gestegen is, maar het is heel simpel goud is goud, 1kg is 1kg, het geld is gewoon gedaald in waarde, zo simpel is het, dus het geld dat op jouw rekening staat is in dezelfde lijn gedaald in waarde.

Is jouw loon met dezelfde tendens gestegen? Ik denk het niet.
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

Misschien moet je eens kijken naar de prijs van goud over de laatste 30 jaar.
ALs je probeert dat te linken aan uw loonsverhogingen en dus ook verlagingen, wens ik u veel plezier :).
Afbeelding
Gebruikersavatar
Ofloo
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5271
Lid geworden op: 04 okt 2004, 07:36
Locatie: BALEN
Uitgedeelde bedankjes: 57 keer
Bedankt: 92 keer

en wat is uw conclusie daaruit dan als ik vragen mag in eind 80 was er weer economische bloei
ubremoved_22196
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3131
Lid geworden op: 18 apr 2013, 09:41
Locatie: Leuven
Uitgedeelde bedankjes: 351 keer
Bedankt: 222 keer

Je loon koppelen aan de prijs van een metaal? Waarom niet ineens aan olie? Ik vind het een rare redenatie. Trouwens, 50% afgeven op je loon? Bij mij is dat toch geen 50%, op mijn extra vergoedingen voor weekendwerk en nachtwerk wel ja, maar op mijn basis niet. 21% BTW betalen is niet gelijk aan 21% extra belast worden op je loon he.
SpecialK
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1590
Lid geworden op: 22 mei 2013, 09:04
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 132 keer
Recent bedankt: 1 keer

Slafes schreef:Trouwens, 50% afgeven op je loon? Bij mij is dat toch geen 50%, op mijn extra vergoedingen voor weekendwerk en nachtwerk wel ja, maar op mijn basis niet.
Nee, inderdaad. Het is meer.
13,07% RSZ, dus er blijft nog 86,93% van je brutoloon over. Mijn gemiddelde aanslagvoet is iets van een 43% geloof ik, en op die 43% heft de gemeente nog eens 7% gemeentebelasting. Dus netto houd ik ongeveer 47% van mijn brutoloon over. In de gemiddelde aanslagvoet zijn belastingsaftrekken (ik heb er helaas niet veel) al verrekend.
En mijn werkgever legt er nog eens 32,4% van mijn brutoloon bovenop.
bruma
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1801
Lid geworden op: 06 jan 2014, 13:45
Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
Bedankt: 89 keer
Recent bedankt: 1 keer

En je werkgever rekent alle kosten door aan zijn klant waarop hij btw moet rekenen en doorstorten. Met alle kosten is dit niet alleen loon maar ook al uw voordelen, uw werkplek, verzekeringen e.a.

Verstuurd vanaf mijn Innos_D6000 met Tapatalk
Plaats reactie

Terug naar “Geldzaken”