VISA versus Mastercard

Plaats reactie
apestaart
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1338
Lid geworden op: 10 jun 2013, 21:23
Locatie: Oostende
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 66 keer

Kan hier iemand vertellen wat het verschil is tussen VISA en Mastercard ? Ik zie alleszins voor te zeggen geen verschil aangezien in België en in de meeste (Europese) landen de 2 kredietkaarten aanvaard worden.
Ik heb nog geen enkele winkel, webshop en geldautomaat tegengekomen die enkel VISA of enkel Mastercard aanvaardt maar altijd alle twee.
Ik vraag me eigenlijk af of het niet beter zou zijn om die 2 kredietkaartmaatschappijen te fusioneren in één enkel kredietkaartmaatschappij zoals dat destijds gebeurd is met Bancontact en Mr Cash.
Stroper
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1892
Lid geworden op: 24 aug 2011, 10:27
Uitgedeelde bedankjes: 95 keer
Bedankt: 155 keer
Recent bedankt: 1 keer

In België/Europa maakt het quasi geen verschil(uitgezonderd bv. Olympische Spelen in Europa gesponsord door VISA waar je niet met MasterCard kon betalen).
In de rest van de wereld wordt VISA iets beter aanvaard dan MasterCard. Monopolies vinden de meeste overheden niet leuk. Dus een fusie VISA/MasterCard lijkt mij even realistisch als een fusie Intel/AMD of Boeing/Airbus.

VISA en MasterCard zijn trouwens firma's die losstaan van de banken, alleen geven zij in eigen beheer geen Creditcards uit(in tegenstelling tot Amex). Bancontact en mr cash werden beiden opgericht door Verschillende banken en die waren dus geen losstaande firma's.
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 16 keer

Ik ben ook nog geen shops tegengekomen waar ze het ene wel en het andere niet aanvaarden.
Ik zou wel wegblijven van Amex, dat aanvaarden ze vaker niet dan wel.

Verder heb ik de indruk dat "visa" een woord is als "bic", ook al is uw pen niet van het merk "bic", toch noemt het ding (in het dialect) een bic.
Idem voor visa en credit card, heb ik de indruk.
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6350
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1287 keer
Bedankt: 486 keer
Recent bedankt: 2 keer

Het zijn gewoon 2 verschillende merken, die elk hun eigen producten hebben. Ze hebben ook verschillende soorten kaarten met andere voorwaarden/voordelen/kosten. Welke je juist kan hebben hangt van je eigen bank af.
Bvb bij mijn Belfius Red heb ik zowel Visa als MasterCard inbegrepen, maar op de MasterCard heb ik buyer's protection zodat aankopen met deze kaart gedurende enkele maanden verzekerd zijn tegen breuk en diefstal. Ook biedt MC verzekering tegen online fraude. Online aankopen of aankopen van breekbare goederen koop ik dus altijd met mijn MC ipv Visa.
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7918
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 734 keer

heist_175 schreef:Verder heb ik de indruk dat "visa" een woord is als "bic", ook al is uw pen niet van het merk "bic", toch noemt het ding (in het dialect) een bic. Idem voor visa en credit card, heb ik de indruk.
Dat verschijnsel heet met een duur woord "antonomasie". Betekent gewoon dat eigennamen verworden tot soortnamen.
Los daarvan: vroeger had ik een Visa kaart via Argenta. Op een bepaald ogenblik is Argenta overgestapt van Visa naar Mastercard. De reden die ik te horen kreeg was dat met Visa meer gefraudeerd zou worden dan met Mastercard. Of dat juist is, laat ik in het midden.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8268
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 525 keer
Recent bedankt: 11 keer

heist_175 schreef: Ik zou wel wegblijven van Amex, dat aanvaarden ze vaker niet dan wel.
Goh, ik heb een AMEX en dat valt in de praktijk toch wel goed mee.

Op het internet kan je er zowat overal mee terecht, zeker gezien PayPal ook met AMEX overweg kan.

Ook vliegtuig/hotel/car rental zonder problemen. Restaurant meestal ook, zeker vanaf een bepaald "niveau".

Hier bij ons zijn het vooral de "mom and pop"-stores (aka de "kleine zelfstandigen") die AMEX niet aanvaarden, maar zelf ga ik al niet veel naar zo'n winkels. Supermarkt geen probleem (Carrefour/Delhaize), apotheek (Multipharma), etc.

Op reis hangt het echt af van land tot land. Stelregel is: alles ten westen van ons aanvaardt AMEX vlotjes, alles ten oosten van ons al veel minder, en ten noorden en ten zuiden hangt het ervanaf: hoe meer je noord/zuid gaat hoe minder het aanvaard wordt. België doet het nog relatief goed in Europa, wss dankzij de specifieke franchising die BNPPF hier doet voor AMEX.
Jack Daniels schreef:
heist_175 schreef:Verder heb ik de indruk dat "visa" een woord is als "bic", ook al is uw pen niet van het merk "bic", toch noemt het ding (in het dialect) een bic. Idem voor visa en credit card, heb ik de indruk.
Dat verschijnsel heet met een duur woord "antonomasie". Betekent gewoon dat eigennamen verworden tot soortnamen.
Los daarvan: vroeger had ik een Visa kaart via Argenta. Op een bepaald ogenblik is Argenta overgestapt van Visa naar Mastercard. De reden die ik te horen kreeg was dat met Visa meer gefraudeerd zou worden dan met Mastercard. Of dat juist is, laat ik in het midden.
:roll:

Mooie manier om de echte reden ("we kunnen er meer winst op maken") te verdoezelen.

Afaik geeft Argenta niet eens hun eigen kredietkaarten uit maar delegeren ze dat aan ATOS Wordline, die een betere deal heeft bekomen voor MasterCard. Voor zover ik weet geven enkel Beobank en Europabank hun eigen MasterCard/Visa uit.
apestaart schreef: Ik vraag me eigenlijk af of het niet beter zou zijn om die 2 kredietkaartmaatschappijen te fusioneren in één enkel kredietkaartmaatschappij zoals dat destijds gebeurd is met Bancontact en Mr Cash.
Nee, want dan gaan de tarieven stijgen en dat gaan de handelaars doorrekenen aan de klanten.

Alhoewel we ons nu ook geen illusies moeten maken, natuurlijk zijn er nu ook al (illegale) prijsafspraken tussen Visa en MasterCard (dat heb je sowieso in een markt met maar enkele grote spelers), maar door ze te laten fuseren gaat het er zeker niet beter op worden. Maar soit, zoals al gezegd, de EU en de Amerikaanse overheid gaan zo'n fusie nooit toelaten.
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7918
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 734 keer

CCatalyst schreef:Mooie manier om de echte reden ("we kunnen er meer winst op maken") te verdoezelen.

Afaik geeft Argenta niet eens hun eigen kredietkaarten uit maar delegeren ze dat aan ATOS Wordline, die een betere deal heeft bekomen voor MasterCard. Voor zover ik weet geven enkel Beobank en Europabank hun eigen MasterCard/Visa uit.
Wat zit je nu weer uit je nek te lullen????? Een kredietkaart bij Argenta, of het nu Visa of Mastercard is, is gratis. Wat jij hier dan komt aandraven met winst is mij totaal onbekend. :bang:
Toen ik nog bij BBL klant was, toen kostte mijn Visa kaart mij zomaar eventjes 800 BEF per jaar met een limiet van 50.000 Euro, ondanks dat ik er al jaren klant was. Toen ik naar Argenta overstapte kreeg ik de Visa kaart gratis en meteen een limiet van 100.000 BEF erbovenop, zonder dat ik er zelfs maar naar hoefde te vragen. Is gewoon de standaard praktijk van Argenta.
En wat is er mis met een betere deal bekomen? Als ik de parallel maak met jouw denkwereld, dan kom ik tot volgende conclusie: jij krijgt een 100% identieke job elders aangeboden die een pak beter betaalt dan wat je nu verdient, maar je weigert het aanbod.
Ik lig niet wakker van de deal met Atos. Ik lig ook niet meer wakker van de 800 BEF (of 20 Euro) per jaar die ik niet meer moet spenderen om identiek hetzelfde kaartje op zak te hebben. En ik lig al zeker niet wakker van de dubbele kredietlimiet die ik als nieuwe klant bij Argenta meteen voorgeschoteld kreeg.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
apestaart
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1338
Lid geworden op: 10 jun 2013, 21:23
Locatie: Oostende
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 66 keer

Jack Daniels schreef:Op een bepaald ogenblik is Argenta overgestapt van Visa naar Mastercard. De reden die ik te horen kreeg was dat met Visa meer gefraudeerd zou worden dan met Mastercard. Of dat juist is, laat ik in het midden.
Cofidis is nu ook overgestapt van VISA naar Mastercard.
Ik mag mijn Cofidis VISA kaart nog verder gebruiken tot aan de vervalverdatum (2/2018) en dan zal ik geen nieuwe VISA kaart meer krijgen maar zal ik dan in de plaats een Mastercard krijgen.
Ik weet niet of dat voor dezelfde reden is als Argenta.
gm123
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1113
Lid geworden op: 08 maa 2009, 22:27
Uitgedeelde bedankjes: 63 keer
Bedankt: 116 keer

Jack Daniels schreef:Wat zit je nu weer uit je nek te lullen????? Een kredietkaart bij Argenta, of het nu Visa of Mastercard is, is gratis. Wat jij hier dan komt aandraven met winst is mij totaal onbekend. :bang:
Betere deal voor Argenta bij MC -> minder kosten -> meer winst. Zo moeilijk is het niet.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8268
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 525 keer
Recent bedankt: 11 keer

gm123 schreef:
Jack Daniels schreef:Wat zit je nu weer uit je nek te lullen????? Een kredietkaart bij Argenta, of het nu Visa of Mastercard is, is gratis. Wat jij hier dan komt aandraven met winst is mij totaal onbekend. :bang:
Betere deal voor Argenta bij MC -> minder kosten -> meer winst. Zo moeilijk is het niet.
Inderdaad, het gaat niet om de kostprijs voor de kaart, wel op de (vele) andere winsten die op kredietkaartproducten gemaakt worden.
Gebruikersavatar
tommekentom
Premium Member
Premium Member
Berichten: 571
Lid geworden op: 31 maa 2012, 16:41
Twitter: MisterTommie
Locatie: Lille, FR
Uitgedeelde bedankjes: 101 keer
Bedankt: 24 keer
Contacteer:

MC is voor de kaartuitgever iets goedkoper dan Visa al zal het verschil minimaal zijn. Maar ook een klein verschil weegt door natuurlijk op duizenden kaarten. Probeer maar eens een prepaid Visakaart te vinden. Ik ken er maar 1 in België zover ik weet. Meeste prepaidkaarten zijn MC.



Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
[Home] Bouygues Bbox ultym fibra
[Home] Tadaam Premium
[Pro] iPhone XS Max - Orange Shape Traveller
[Private] Samsung Note 20 ultra - Bouygues Sensation 120GB
Tim H.
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 759
Lid geworden op: 29 nov 2011, 22:31
Uitgedeelde bedankjes: 15 keer
Bedankt: 38 keer

het verschil tussen Visa en Mastercard zal niet zo groot zijn.

Het grote verschil zit hem in een Mastercard (of Visa) door welke bank/instelling hij wordt uitgegeven.

vb. Bij belfius kunnen er dingen inbegrepen zijn (annulatieverzekering) die er bij KBC niet inbegrepen is

toevallig vandaag op HLN

http://www.hln.be/hln/nl/943/Consument/ ... aard.dhtml
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Stroper schreef:In de rest van de wereld wordt VISA iets beter aanvaard dan MasterCard.
In de US had ik nochtans de omgekeerde ervaring.
Gebruikersavatar
cyberbug
Premium Member
Premium Member
Berichten: 727
Lid geworden op: 08 okt 2005, 14:37
Locatie: België
Uitgedeelde bedankjes: 107 keer
Bedankt: 169 keer
Recent bedankt: 1 keer
Contacteer:

Bij fortis geven ze 2 kaarten uit.
Visa Clasic bij het standerd pack
Mastercard gold bij het duurder pack.

Ik heb mastercard gold genomen omdat dit betere annulatieverzekering had voor reizen en events etc...
enkel spijtig dat de limiet hier niet lager dan 5000€ kan zijn bij visa classic kon ik dit vanaf een paar honderd € laten instellen...

ik heb vroeger ook visa gold corporate van het werk gehad. ook dit had een betere annulatieverzekering en een minimum limiet van 5000 €
Greetz cyberbug

Afbeelding
ldw
Plus Member
Plus Member
Berichten: 220
Lid geworden op: 11 okt 2010, 09:47
Uitgedeelde bedankjes: 131 keer
Bedankt: 25 keer

Ik ben in Oost-Azie toch al een paar ATM's tegengekomen die wel VISA maar geen Mastercard aanvaarden.
De kosten en voordelen kunnen wat verschillen. Die wisselkoers kan ook een beetje verschillen (ik geloof dat Mastercard in de meeste gevallen een heel klein beetje voordeliger is).
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8268
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 525 keer
Recent bedankt: 11 keer

tommekentom schreef:Ik ken er maar 1 in België zover ik weet. Meeste prepaidkaarten zijn MC.
De Carrefour Flex? :-)

Maar da's omdat Carrefour (enfin, hun "Fimaser" aftakking) altijd al goede vriendjes met Visa geweest is. Afaik geeft Carrefour al jaren postpaid kredietkaarten uit, en enkel van Visa. Het zal dus ook wel aan een goed tarief zijn.

Ik weet niet of het zozeer de regel is dat MC altijd iets goedkoper is dan Visa. Het hangt er gewoon vanaf wat je als bank kunt bedingen. MasterCard lijkt daarbij altijd net iets lager te willen gaan dan Visa voor de Europese banken. Maar gezien vele banken hier hun kredietkaartbusiness delegeren aan ATOS Worldline (op het adverteren en aansmeren na) zijn de voorwaarden voor de meeste banken gewoon dezelfde.

Europabank geeft haar kredietkaarten bijvoorbeeld zelf uit en die geeft gewoon een "gratis" Visa of MasterCard, naargelang de wens van de klant.
powaq
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 971
Lid geworden op: 16 sep 2008, 11:43
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 63 keer

cyberbug schreef:Bij fortis geven ze 2 kaarten uit.
Visa Clasic bij het standerd pack
Mastercard gold bij het duurder pack.

Ik heb mastercard gold genomen omdat dit betere annulatieverzekering had voor reizen en events etc...
enkel spijtig dat de limiet hier niet lager dan 5000€ kan zijn bij visa classic kon ik dit vanaf een paar honderd € laten instellen...

ik heb vroeger ook visa gold corporate van het werk gehad. ook dit had een betere annulatieverzekering en een minimum limiet van 5000 €
Waarom zou je een lagere limiet willen?
johann
Pro Member
Pro Member
Berichten: 230
Lid geworden op: 18 nov 2011, 00:44
Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
Bedankt: 35 keer

ldw schreef:De kosten en voordelen kunnen wat verschillen. Die wisselkoers kan ook een beetje verschillen (ik geloof dat Mastercard in de meeste gevallen een heel klein beetje voordeliger is).
Dat klopt: de basiswisselkoers van Mastercard is voordeliger dan die van Visa. Maar dat is slechts een deel van het verhaal. De meeste banken (enfin, bij mijn weten alle Belgische banken) rekenen ook een percentage op die wisselkoers, gaande van 1,4% tot ? Het kan dus goed zijn dat Visa bij bank X toch goedkoper is dan Mastercard bij bank Y.
fendtje
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 789
Lid geworden op: 04 jan 2007, 01:06
Uitgedeelde bedankjes: 37 keer
Bedankt: 71 keer

Wat zit je nu weer uit je nek te lullen????? Een kredietkaart bij Argenta, of het nu Visa of Mastercard is, is gratis.

Jack D .correcte info kan geen kwaad
een Argenta master card zonder verzekering is gratis
een Argenta master card met bvb annulatie verzekering kost 40 € per jaar.

http://www.argentagolden.be/
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17490
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 923 keer
Bedankt: 3349 keer
Recent bedankt: 4 keer

powaq schreef:Waarom zou je een lagere limiet willen?
- Veiligheid: bij fraude kan er niet over de limiet gegaan worden ?
- Rem op uitgaven: hulpje bij (gebrek aan) zelf discipline ?
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
q-tec
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2401
Lid geworden op: 23 dec 2007, 15:56
Locatie: nevele
Uitgedeelde bedankjes: 71 keer
Bedankt: 102 keer

-Mastercard moet je elke keer zelf het bedrag overschrijven. (je kan wel een domicilie laten instellen denk ik)
-Visa gaat altijd met domiciliëring.

Bij beo bank krijg je een kleine cash back van 1% mooi meegenomen.
Eerste 3 maanden zelfs 3%, dus als ik enkele grote aankopen moet doen eerste even een kaartje bijbestellen. :lol:
Edpnet High upload 16/10 + edpnet voip + weepee voip
Belgacom Vdsl 16.5/2
Galys2 + Mobile vikings
Afbeelding

Afbeelding
stevenvs
Plus Member
Plus Member
Berichten: 182
Lid geworden op: 03 feb 2013, 19:39
Uitgedeelde bedankjes: 4 keer
Bedankt: 19 keer
Recent bedankt: 1 keer

@q-tec

Bij mijn Mastercard bij Argenta gaat bedrag er vanzelf af.

Bij Beo bank (toen nog citibank) moet je uitkijken met credietkaarten daar moet je zelf overschrijven en goed opletten dat je het volledige bedrag betaald.

Bv: je hebt voor 225€ gekocht vorige maand dan krijg je een afrekening vaar in het groot opstaat "te betalen 25€" end onderaan in het klein staat dan je volledige bedrag van 225€.

Niet echt een eerlijke praktijk voor mij

Makkelijk om zo een cash back korting te geven
q-tec
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2401
Lid geworden op: 23 dec 2007, 15:56
Locatie: nevele
Uitgedeelde bedankjes: 71 keer
Bedankt: 102 keer

stevenvs schreef:@q-tec

Bij mijn Mastercard bij Argenta gaat bedrag er vanzelf af.

Bij Beo bank (toen nog citibank) moet je uitkijken met credietkaarten daar moet je zelf overschrijven en goed opletten dat je het volledige bedrag betaald.

Bv: je hebt voor 225€ gekocht vorige maand dan krijg je een afrekening vaar in het groot opstaat "te betalen 25€" end onderaan in het klein staat dan je volledige bedrag van 225€.

Niet echt een eerlijke praktijk voor mij

Makkelijk om zo een cash back korting te geven
ing, belfius en beo gaan niet vanzelf want heb ze alle 3.
Bij beo zet ik er altijd paar 100 op dan kom ik dat niet meer tegen, want betaal je die 25 niet krijg je 3dagen erna 7,5euro aan je been als herinnering.
Maar duurt enorm lang van Belfius naar Beo dinsdag overgeschreven en het staat er nog altijd niet op :bang: duurt altijd 4werkdagen.
Edpnet High upload 16/10 + edpnet voip + weepee voip
Belgacom Vdsl 16.5/2
Galys2 + Mobile vikings
Afbeelding

Afbeelding
lukadad
Pro Member
Pro Member
Berichten: 409
Lid geworden op: 27 feb 2015, 20:01
Uitgedeelde bedankjes: 13 keer
Bedankt: 45 keer

fendtje schreef:...
een Argenta master card met bvb annulatie verzekering kost 40 € per jaar.

http://www.argentagolden.be/
En als trouwe goede (lees : veel Argenta-produkten afnemen) klanten, krijgen wij deze Golden mastercard al 2 jaar voor niks.
Kben blij dat ik van die grootbanken afgestapt ben...
jorisx
Premium Member
Premium Member
Berichten: 490
Lid geworden op: 31 okt 2010, 11:30
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 43 keer

q-tec schreef:ing, belfius en beo gaan niet vanzelf want heb ze alle 3.
Hier een Mastercard van Beobank en het openstaande saldo wordt maandelijks automatisch via domiciliëring betaald... Nog nooit problemen mee gehad.
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 8974
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 199 keer
Bedankt: 690 keer
Recent bedankt: 2 keer

Wel interessant, dat mijn visa "domiciliering" niet in mijn lijst met sepa domicilieringen voorkomt.
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 16 keer

q-tec schreef:Maar duurt enorm lang van Belfius naar Beo dinsdag overgeschreven en het staat er nog altijd niet op :bang: duurt altijd 4werkdagen.
Hier idem: Belfius -> Beobank
De dag nadien staat het erop (wel pas 's avonds heel laat).
SEPA overschrijving: op D+1 moet het geld aangekomen zijn
apestaart
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1338
Lid geworden op: 10 jun 2013, 21:23
Locatie: Oostende
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 66 keer

q-tec schreef:ing, belfius en beo gaan niet vanzelf want heb ze alle 3.
Dat is dan zeer eigenaardig want ik heb ook een Mastercard van Belfius en die gaat automatisch op de 16de van de maand gewoon van mijn rekening en neen ik heb geen domiciliëring moeten tekenen.
Het kan ook zijn dat je een Mastercard Flex hebt dan is het normaal dat er maar een deel van uw kredietkaart uitgaven van uw rekening gaan en de rest zelf moet overschrijven.
Belfius biedt die Mastercard Flex echter niet meer aan, degenen die nog zo'n kaart bezitten mogen die wel nog verder gebruiken althans toch tot de vervaldatum, wat er daarna zal gebeuren weet ik niet.
stevenvs schreef:@q-tec

Bij mijn Mastercard bij Argenta gaat bedrag er vanzelf af.

Bij Beo bank (toen nog citibank) moet je uitkijken met credietkaarten daar moet je zelf overschrijven en goed opletten dat je het volledige bedrag betaald.

Bv: je hebt voor 225€ gekocht vorige maand dan krijg je een afrekening vaar in het groot opstaat "te betalen 25€" end onderaan in het klein staat dan je volledige bedrag van 225€.

Niet echt een eerlijke praktijk voor mij

Makkelijk om zo een cash back korting te geven


Bij Beobank zijn kredietkaarten altijd aan een kredietopening gekoppeld (is verplicht) en dan gaat er een zeker percentage van het opgenomen bedrag of percentage van de kredietlijn van de rekening, die € 25 is dus de maandelijkse aflossing en het is inderdaad het beste om een bijkomende overschrijving te doen zodat uw kredietkaart uitgaven volledig betaald worden en liefst niet te lang mee wachten anders moet je interesten betalen.
satsurfer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5755
Lid geworden op: 09 okt 2004, 23:24
Uitgedeelde bedankjes: 536 keer
Bedankt: 347 keer
Recent bedankt: 1 keer

apestaart schreef:Bij Beobank zijn kredietkaarten altijd aan een kredietopening gekoppeld (is verplicht) en dan gaat er een zeker percentage van het opgenomen bedrag of percentage van de kredietlijn van de rekening, die € 25 is dus de maandelijkse aflossing en het is inderdaad het beste om een bijkomende overschrijving te doen zodat uw kredietkaart uitgaven volledig betaald worden en liefst niet te lang mee wachten anders moet je interesten betalen.
zoals jorisx al schreef, je kan laten instellen dat VOLLEDIG bedrag gedebiteerd wordt bij Beobank per domiciliëring aan uw gekoppelde bank.
jorisx schreef:
q-tec schreef:ing, belfius en beo gaan niet vanzelf want heb ze alle 3.
Hier een Mastercard van Beobank en het openstaande saldo wordt maandelijks automatisch via domiciliëring betaald... Nog nooit problemen mee gehad.
https://www.beobank.be/nl/Contact/Veelg ... arten.aspx
Als u kiest voor een domiciliëring, gebeurt uw betaling altijd op tijd. U hebt geen kopzorgen en deze dienst kost u niks extra.

Om een opdracht tot domiciliëring aan te vragen, bel Beobank Service Center op het nummer 02 774 55 55 (elke werkdag van 8u tot 20u en op zaterdag van 9u tot 12u30).
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8268
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 525 keer
Recent bedankt: 11 keer

satsurfer schreef:
apestaart schreef:Bij Beobank zijn kredietkaarten altijd aan een kredietopening gekoppeld (is verplicht) en dan gaat er een zeker percentage van het opgenomen bedrag of percentage van de kredietlijn van de rekening, die € 25 is dus de maandelijkse aflossing en het is inderdaad het beste om een bijkomende overschrijving te doen zodat uw kredietkaart uitgaven volledig betaald worden en liefst niet te lang mee wachten anders moet je interesten betalen.
zoals jorisx al schreef, je kan laten instellen dat VOLLEDIG bedrag gedebiteerd wordt bij Beobank per domiciliëring aan uw gekoppelde bank.
Ja maar desondanks zijn het nog altijd "echte" kredietkaarten die je krijgt bij Beobank, ook al betaal je elke maand alles af. Want ze sluiten gewoon het "standaardcontract" met je af, met een bijkomend contract voor maandelijkse volledige betaling, maar die laatste kan altijd opgezegd worden terwijl het eerste blijft voortlopen. Dat komt dus ook op je consumentenkredietdossier.

Daarmee zijn ze een uitzondering op de meeste andere kredietkaarten die er hier zijn en die enkel de optie voor maandelijkse volledige afbetaling hebben. Dat zijn eigenlijk geen "echte" kredietkaarten (in de strikte zin van het woord), het zijn eerder een vorm van betaalkaarten met "uitgesteld debet" (in Amerika hebben ze wel een woord: "charge cards"), die toegang bieden tot een bepaald betaalnetwerk (Visa, MasterCard, Amex, ...). Voor de rest zijn er geen verschillen, behalve dan dat die niet op je kredietdossier verschijnen want er moet ooit eens geoordeeld zijn dat een overeenkomst waarbij je maandelijks je volledige schuld aflost geen krediet is. De achterliggende redenering was dacht ik dat je geacht wordt geen geld uit te geven dat je niet hebt als je al zo snel alles moet terugbetalen (in de praktijk kan dat natuurlijk wel, maar soit). Dat heeft trouwens ook als voordeel dat je het bezit van die kaarten niet moet melden als je een lening gaat afsluiten (of toch voor zover dat bij een andere instelling is dan diegene die die kaart uitreikt).
fendtje
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 789
Lid geworden op: 04 jan 2007, 01:06
Uitgedeelde bedankjes: 37 keer
Bedankt: 71 keer

lukadad schreef:
fendtje schreef:...
een Argenta master card met bvb annulatie verzekering kost 40 € per jaar.

http://www.argentagolden.be/
En als trouwe goede (lees : veel Argenta-produkten afnemen) klanten, krijgen wij deze Golden mastercard al 2 jaar voor niks.
Kben blij dat ik van die grootbanken afgestapt ben...
Ja dat is mogelijk.
Maar dan komt voor wat hoort wat.
Bvb verschil rente spaarrekening Argenta en bvb Me direct.
Aankoop dakfondsen , die ergens anders apart te verkrijgen zijn een vb daarvan Argenta vehicel Carmignac Patrimoine.
Ja of veel Argenta produkten afnemen een maatstaf is ?
Betaal zelf graag die 40 € als niet goede klant. ( betaal dat van wat ik uitspaar aan onkosten, beheerskosten.)
Blij van de grootbanken af , ja de nieuwe Argenta evolueert al een paar jaar naar de grootbanken.( beleggingen onder andere)
Argenta dat nog steeds niet is toegetreden tot bvb zoom it is toch een groot nadeel. ( minder papier voor thuis)
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 8974
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 199 keer
Bedankt: 690 keer
Recent bedankt: 2 keer

Verwar de "echte", US style, "credit cards" niet met de Belgische standaard manier van werken, de "charge cards".

Bij de charge card versie van de credit card betaal je maandelijks 100% van het bedrag terug, in ruil voor 0% intrest.
Dit is zoals de meeste Belgen een credit card zullen hebben. Technisch gezien zou je die dus beter een charge card noemen.

Bij de US style (de echte) credit card, betaal je maandelijks een minimumbedrag terug (of meer, uiteraard), maar zit je in ruil daarvoor ook met een >0% intrest rate. Bij deze heb je een echte line-of-credit, die je dan afbetaald in maandelijkse termijnen.
Dit is ook het systeem dat aan studenten in de US wordt gesleten door ze met gigantische credit limits en onrealistische minimum payments te lokken, waardoor sommigen al snel met de minimum payments zelfs de intrest niet meer afbetaald krijgen.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8268
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 525 keer
Recent bedankt: 11 keer

ITnetadmin schreef:Verwar de "echte", US style, "credit cards" niet met de Belgische standaard manier van werken, de "charge cards".

Bij de charge card versie van de credit card betaal je maandelijks 100% van het bedrag terug, in ruil voor 0% intrest.
Dit is zoals de meeste Belgen een credit card zullen hebben. Technisch gezien zou je die dus beter een charge card noemen.

Bij de US style (de echte) credit card, betaal je maandelijks een minimumbedrag terug (of meer, uiteraard), maar zit je in ruil daarvoor ook met een >0% intrest rate. Bij deze heb je een echte line-of-credit, die je dan afbetaald in maandelijkse termijnen.
Dit is ook het systeem dat aan studenten in de US wordt gesleten door ze met gigantische credit limits en onrealistische minimum payments te lokken, waardoor sommigen al snel met de minimum payments zelfs de intrest niet meer afbetaald krijgen.
Dit heb ik 3 posts hierboven al zowat allemaal gezegd, maar soit, het is een goede samenvatting. Het enige dat ik hieraan zou toevoegen is dat er in de US evengoed charge cards bestaan. AMEX in het bijzonder werkt daar ook met het charge card principe voor hun klassieke kaarten. En in Belgie zijn er ook echte kredietkaarten in omloop (Beobank bijvoorbeeld). Maar goed, over het algemeen heb je in de US meer credit cards dan charge cards in omloop, en hier is dan inderdaad het omgekeerde van toepassing. Dat komt vooral door het verschil in regelgeving inzake consumentenkredieten.

Credit cards en charge cards zijn - in hun huidige moderne vorm toch - allebei Amerikaanse uitvindingen. Het principe erachter gaat natuurlijk al mee sinds de mensen begonnen te handelen.
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 8974
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 199 keer
Bedankt: 690 keer
Recent bedankt: 2 keer

Oei, effe overgelezen.

Uiteraard bestaan charge cards in de US, net zoals ook wij echte credit cards kennen.

Mijn punt was dat de standaard uitvoering in de US de credit card is, en de standaard uitvoering bij ons de charge card (maw in de meeste systemen, als je er niet specifiek naar vraagt, krijg je bovenstaande uitvoeringen).

Ik vroeg me altijd af toen ik jong was hoe het kon dat zoveel amerikanen zich in zware schulden werkten met een credit card, aangezien je toch alles na een maand moest afbetalen. En dan begreep ik ineens het verschil in manier van werken tussen de card van de meeste amerikanen, en die van bij ons.

Normaal noemen we dat allemaal credit cards, maar in discussies over het topic heb ik graag dat de exacte terminologie gebruikt wordt om verwarring te vermijden :-)
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8268
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 525 keer
Recent bedankt: 11 keer

ITnetadmin schreef: Normaal noemen we dat allemaal credit cards, maar in discussies over het topic heb ik graag dat de exacte terminologie gebruikt wordt om verwarring te vermijden :-)
Een officiële Van Dale-term lijkt er niet te zijn, maar in het bankwezen gebruikt men de term "kaart (met) uitgesteld debet" om de charge cards in het Nederlands te omschrijven.

Zie ook deze publicatie voor meer info over de geschiedenis van deze producten in ons land.
Plaats reactie

Terug naar “Geldzaken”