proximus verkoopt lokatiegegevens

Hebt u opmerkingen, klachten, steunbetuigingen voor Proximus (Belgacom)? Dan kan u deze hier kwijt.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6126
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 244 keer
Bedankt: 584 keer
Recent bedankt: 10 keer

Even ter info:
https://tweakers.net/nieuws/118145/belg ... -euro.html

Persoonlijk ben ik altijd heel tevreden geweest over de dienstverlening, maar hier ben ik toch niet bepaalt blij mee.
hoe anoniem is anoniem bijvoorbeeld.
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6350
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1287 keer
Bedankt: 486 keer
Recent bedankt: 2 keer

Mijn eerste reactie was vooral: €700 per user ?! Zoveel kunnen die locatie-gegevens toch nooit waard zijn ? En als het is om statistische info te verzamelen heb je toch al snel een paar duizend samples nodig. Toch geen enkele organizatie die zo een sommen geld wil neerleggen voor locatie-gegevens, lijkt me.

EDIT: nevermind, ik dacht ergens gelezen te hebben dat het over 700 euro per user ging, maar nu zie ik daar niets meer over terug.
FlashBlue
Erelid
Erelid
Berichten: 2114
Lid geworden op: 20 jan 2006, 21:08
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 1022 keer
Bedankt: 296 keer

Ik heb mij al op meerdere platformen enorm geamuseerd met de reacties op die mededeling.

Men doet plots weer alsof proximus de duivel himself is, maar vergeet daarbij dat al jaren alles om die data draait.

-Denk je echt dat proximus de enige is? Ga er maar van uit dat de andere operatoren die data ook hebben, en ook er hun voordeel uit slaan.

-denk je echt dat de overstap naar de mobib kaarten voor het OV is omwv versimpeling? Vergeet het, dat draait volledig om traceability, in kaart brengen van human presence en kunnen aansturen van reclame, en bepalen waar men nog kan besparen.

-denk je echt dat festivals, winkelketens, en evenementen nu nog geen crowd tracking doen? Zijt maar zeker dat de meeste grote evenementen nu al aan Phone tracking dmv Bluetooth doen.

-vergeet tomtom niet, die mooi geld slaan uit de verkoop van data die ze verkrijgen van hun connected GPS systemen.

-en last but not least, de googles, wazes, swarms, here maps, en andere data gathering en selling beasts.

Dusja, echt zorgen maken om proximus die wat anonieme crowd tracking data gaat gebruiken in hun business branch.

@Tomby: Startend vanaf €700 per rapport. Niet per user want het gaat om algemene data, niet user level. Dat is voorbehouden voor de inlichtingendiensten en het gerecht.
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6126
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 244 keer
Bedankt: 584 keer
Recent bedankt: 10 keer

@Flashblue, allemaal juist wat je zegt, maar dat zijn telkens fragmenten bij verschillende partijen.
OK, colruyt weet wanneer ik bij heb ben en wat ik koop, maar ze weten niet wat ik in delhaize of via smartmat koop.

Proximus daarentegen weet wel 24/7 waar en wanneer ik ben, dat gaat toch een heel stuk verder.
Eigenaardig dat je dit zonder meer lijkt te aanvaarden omdat de rest dit ook gedeeltelijk doet.
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5295
Lid geworden op: 12 jan 2006, 14:25
Uitgedeelde bedankjes: 65 keer
Bedankt: 387 keer

Tomby schreef:Mijn eerste reactie was vooral: €700 per user ?!
Je mind vult nu echt wel in .... het was 700 per anoniem rapport.

BVB hoeveel buitenlanders en vooral welke landen komen naar mijn toeristische bestemming
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Touring Mobilis gebruikt deze data toch al jaren om te kijken waar er files zijn... en dat is dus heus geen 48u na de feiten maar realtime !
Gebruikersavatar
bollewolle
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 956
Lid geworden op: 16 nov 2007, 12:53
Twitter: bollewolle
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 191 keer
Bedankt: 91 keer

r2504 schreef:Touring Mobilis gebruikt deze data toch al jaren om te kijken waar er files zijn... en dat is dus heus geen 48u na de feiten maar realtime !
Dit! Snap de heisa eerlijk gezegd ook niet, dit gebeurd al zo lang, maar nu komt Proximus er ook mee en direct zoveel reactie daarop. Denk dat bij zaken als Touring Mobilis iedereen dat maar normaal vindt zeker, dat men niet verder kijkt van waar die gegevens vandaan komen. Ah well ...
Gebruikersavatar
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6044
Lid geworden op: 16 feb 2011, 22:43
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 346 keer

cadsite schreef:@Flashblue, allemaal juist wat je zegt, maar dat zijn telkens fragmenten bij verschillende partijen.
OK, colruyt weet wanneer ik bij heb ben en wat ik koop, maar ze weten niet wat ik in delhaize of via smartmat koop.

Proximus daarentegen weet wel 24/7 waar en wanneer ik ben, dat gaat toch een heel stuk verder.
Maar ze weten niet wat je in de Colruyt koopt of de Delhaize of Smartmat. Elk bedrijf waar je zaken mee doet heeft bepaalde kennis over u.
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6126
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 244 keer
Bedankt: 584 keer
Recent bedankt: 10 keer

Inderdaad.
Maar bij de meeste van die bedrijven kan je daar zelf over beslissen. Als ik niet wil dat colruyt weet wat ik koop gebruik ik mijn klantenkaart niet.
Daar krijg ik korting in ruil voor data.

Hoe kan ik iets gelijkaardigs doen bij proximus?
Gebruikersavatar
Nob
Erelid
Erelid
Berichten: 3442
Lid geworden op: 09 sep 2002, 18:19
Locatie: Belgium, Bever
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 125 keer

Ik besef/begrijp dat elke provider dit doet, maar daarom hoef ik het nog niet goed te keuren.
We kunnen er spijtig genoeg weinig aan doen.

Waar ik wel iets kan aan doen, is dat ze mijn algemene internet gedrag niet meer kunnen monitorren. Binnenkort zal bij mij dus alles over VPN verlopen (zowel op GSM als vast internet).

Bij de locatiebepaling zal het dan ook stoppen voor Proximus/Telenet.
De toenemende haast is een symptoom van de wereld die steeds meer in getallen wordt uitgedrukt.
Gebruikersavatar
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6044
Lid geworden op: 16 feb 2011, 22:43
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 346 keer

cadsite schreef:Inderdaad.
Maar bij de meeste van die bedrijven kan je daar zelf over beslissen. Als ik niet wil dat colruyt weet wat ik koop gebruik ik mijn klantenkaart niet.
Daar krijg ik korting in ruil voor data.

Hoe kan ik iets gelijkaardigs doen bij proximus?
Door naar een provider te gaan waarvan je denkt dat ze dat niet doen of zonder door het leven te gaan (of een prepaid sim). Net zoals je dus ervoor kan gaan om niet naar de colruyt te gaan of geen klantenkaart te gebruiken. Stappen zoals hierboven helpen trouwens niet, gezien ze de locatie niet aftappen van je toestel zelf maar via driehoeksmeting met de masten. Daar gaat een VPN dus niet tegen helpen.

Zolang die data in de vorm van een anoniem rapport is a la "er waren zo veel mensen" zie ik het probleem niet. Als ze kunnen betalen om te weten waar ikzelf zit is de situatie totaal anders, maar dat is hier niet het geval (dat kan normaal enkel met een gerechtelijk bevel). Dat Proximus mijn locatie weet, dat is algemeen geweten, dat is geen verschil met andere providers. Wat ze met die data doen is belangrijker (en sowieso moeten ze die wettelijk al een bepaalde periode bijhouden tegenwoordig dacht ik, onder het mom van "landsveiligheid").
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 8974
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 199 keer
Bedankt: 690 keer
Recent bedankt: 2 keer

Ik keur dat niet alleen af, ik vind dat de overheid dat zou moeten verbieden om zonder opt-in data van de betalende user te gebruiken.
Gebruikersavatar
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6044
Lid geworden op: 16 feb 2011, 22:43
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 346 keer

Daar zou ik ook voor te vinden zijn, maar bij de regering hebben ze niet echt kaas gegeven van privacy, van achter de feiten aanhollen daarentegen. Was er niet ergens een wet dat je bij bedrijven kan vragen wat zij van data hebben van u, en kan vragen die te vernietigen (veiligheidsdiensten en staat exclusief)? Ik weet niet meer welk land het is.
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6126
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 244 keer
Bedankt: 584 keer
Recent bedankt: 10 keer

Het probleem is hier dat dat zogezegd anoniem gebeurt.
Als dat effectief 100% anoniem is heb ik daar op zich geen ernstig bezwaar tegen. Bij verkeersstromen voor touring mobilis bijvoorbeeld geloof ik dit nog redelijk. Daar is het enkel van belang hoe snel een signaal zich verplaatst. Als het gros van de signalen zich daar rond de 100km/u of meer verplaatsen is er vlotte doorstroming.
Idem voor crowd management op grote evenementen. Het maakt geen bal uit of die persoon een abonnement van €15 of €100 heeft, veiligheidsdiensten willen zien hoe de massa zich verplaatst.

Hetgeen nu gebeurt bij proximus is in het belang van commerciële instellingen. Die willen dus niet weten hoeveel volk er passeert, maar hoeveel potentiële klanten. Om dat te kunnen verduidelijken heb je meer data nodig dan enkel anonieme locatie die nergens aan gelinkt is. Hier wordt het verleidelijk om "anonieme" gegevens te linken aan "totaal onschuldige data" zoals een abonnementstype.
Voel het hem al afkomen?
Stiaan
Plus Member
Plus Member
Berichten: 219
Lid geworden op: 04 aug 2012, 19:38
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 4 keer

Ik ben er ook vrij zeker van dat anoniem lang niet (lees: totaal niet) anoniem is... Dat is gewoon een leugentje "om best wil" van Proximus maar je kan er zeker van zijn dat het alles behalve anoniem is.

Vreemde tijden waarin we leven...
axs
Moderator
Moderator
Berichten: 2630
Lid geworden op: 18 dec 2010, 11:56
Uitgedeelde bedankjes: 445 keer
Bedankt: 221 keer

Zolang gegevens niet gekoppeld kunnen worden aan 1 bepaald identificeerbaar individu is data anoniem.
denkleine
Plus Member
Plus Member
Berichten: 182
Lid geworden op: 26 feb 2011, 00:05
Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
Bedankt: 12 keer

Op zich niet anders dan bij websites google analytics of web-stat. En vermoedelijk weet je daar nog meer over u gebruiker...
En dit klinkt vermoedelijk onozel en mensen gaan zowiezo zeggen dat is niet hetzelfde, maar op zich gelijk dat ze aan de kassa u postcode vragen.

De technologie hier in dit verhaal is niets anders dan gsm's die communiceren of proberen communicatie maken met een zendmast. Maar proximus heeft geen uitgebreide klantengegevens van elke GSM nummer/sim kaart in de wereld
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6126
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 244 keer
Bedankt: 584 keer
Recent bedankt: 10 keer

denkleine schreef:En dit klinkt vermoedelijk onozel en mensen gaan zowiezo zeggen dat is niet hetzelfde, maar op zich gelijk dat ze aan de kassa u postcode vragen.
Het grote verschil is hier dat ze het VRAGEN. Dat doet proximus niet.
Gebruikersavatar
Fallschirmjaeger
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 849
Lid geworden op: 07 mei 2011, 14:46
Uitgedeelde bedankjes: 32 keer
Bedankt: 111 keer

ITnetadmin schreef:Ik keur dat niet alleen af, ik vind dat de overheid dat zou moeten verbieden om zonder opt-in data van de betalende user te gebruiken.
De overheid maakt er zelf gebruik van, dus die gaan dat zeker niet verbieden.

http://m.datanews.knack.be/ict/nieuws/p ... 61341.html
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6126
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 244 keer
Bedankt: 584 keer
Recent bedankt: 10 keer

Belgacom is voor 53,51% van de Belgische staat, 't zou dus nogal eigenaardig zijn mocht de staat hier de burger voortrekken... :bang:
johcla
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2417
Lid geworden op: 23 maa 2009, 21:08
Uitgedeelde bedankjes: 675 keer
Bedankt: 154 keer

Google komt ook met iets nieuws op de proppen, gebaseerd op locatiegegevens:

http://www.zdnet.be/nieuws/188312/googl ... een-plaats
gm123
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1113
Lid geworden op: 08 maa 2009, 22:27
Uitgedeelde bedankjes: 63 keer
Bedankt: 116 keer

Volgende reactie op het tweakers artikel is interessant en had eigenlijk al in het originele artikel moeten staan ter verduidelijking. Het geeft aan dat het dus echt wel volledig anoniem is, individuele gebruikers zijn niet te volgen want die informatie is er gewoon niet, enkel informatie over groepen van meer dan 30 personen. PX zelf kan dat natuurlijk wel, maar de kopers niet. Op de manier waarop ze dit aanpakken heb ik er geen problemen mee, dit soort informatie is zeer nuttig voor vanalles en nog wat.
Ikzelf ben nauw gelinkt met dit project.
Dat de data aan de bron geanonimiseerd is, is niet waar.
Wij hebben wel degelijk de rauwe data waarmee we individuele personen zouden kunnen volgen (wat niet toegestaan is en wat dus ook niet gedaan wordt). We zijn ook verplicht deze rauwe niet geanonimiseerde data op te slaan, want het gerecht kan bepaalde aanvragen indienen (waar was deze gsm op dit tijdstip in het kader van een onderzoek).
Wat aan bedrijven verkocht wordt is een soort van overlay over een kaart die dan opgedeeld is in grote polygonen en per polygoon wordt vermeld hoeveel mensen er op welk tijdstip aanwezig waren. Alle aantallen onder de 30 worden automatisch op 0 gezet.
Er is ook bv de mogelijkheid om het verschil met een "normale dag" te tonen, om te tonen of jouw event veel bezoekers heeft getrokken etc.
Alles wordt altijd geaggregeerd zodat het onmogelijk is om personen te volgen
Gebruikersavatar
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 9743
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 384 keer
Bedankt: 592 keer
Recent bedankt: 40 keer

Zelfs als je met groepen werkt kan de anonimiteit niet altijd gegarandeerd worden. Zoiets hoort gewoon opt-in te zijn. Wil een bedrijf dat toch eenzijdig opdringen dan moeten ze de klanten ook van de voordelen laten profiteren en dus korting geven. Ik betaal voor Telecom en niet om een product te zijn van de provider die ik reeds betaal. De verdeling was duidelijk voorheen, als je niet betaalt ben je het product. Bij Proximus ben je altijd het product, en betalen of niet is geen keuze. Waar is onze privacyridder Tommelein nu? :roll:
gm123
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1113
Lid geworden op: 08 maa 2009, 22:27
Uitgedeelde bedankjes: 63 keer
Bedankt: 116 keer

Uhm, anonimiteit is op deze manier net wel gegarandeerd. Het enige dat men verkoopt is een overlay met per plaats een cijfer van hoeveel personen er op die plaats zijn, that's it (allez, als we dat mogen geloven toch). Het feit dat men data van groepen kleiner dan 30 personen binnen een bepaalde straal negeert is belangrijk. Moesten ze dát niet doen, was het een ander verhaal, maar je kan op de manier waarop ze het nu doen onmogelijk een individuele persoon tracken. Je hebt op basis van de verstrekte gegevens geen enkel idee wie nu juist in de groep zit of erbij komt/weg gaat. Het tellen van mensen in een zone is een heel ander verhaal dan wat Google bv. doet, die tracken een bepaald user ID gelinkt aan je smartphone/account in tijd en locatie. Dat heb je hier niet.

Je kan wel trends detecteren en stromen van personen te volgen, maar op een bepaald moment loopt iedereen wel eens uit of in een groep van 30 personen en ben je ze kwijt. Iemand tot thuis volgen bv. is dus al onmogelijk. Vergeet ook niet dat het hier om data van de masten gaat, geen GPS o.i.d. We spreken dus over een nauwkeurigheid van hooguit honderd meter, in het slechtste geval spreken we over kilometers. Daar op zich ben je al niets mee als je iemand eruit wil plukken.
Plaats reactie

Terug naar “Proximus (Belgacom, Skynet)”