Politiek mandaat bij bankrekening

Plaats reactie
blaatpraat
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1301
Lid geworden op: 10 jan 2014, 12:09
Uitgedeelde bedankjes: 32 keer
Bedankt: 103 keer

Ik opende zonet online twee nieuwe bankrekeningen (bij verschillende banken), en kreeg 2x volgende vraag gesteld (ongeveer hetzelfde):

Oefent u, of een familielid van u één van volgende mandaten/beroepen uit of heeft u er ooit één uitgeoefend?

Staatshoofd, minister, parlementariër, voorzitter van politieke partijen vertegenwoordigd binnen een regering, hoge ambtenaren van de Staat (rechterlijk of uitvoerend - met inbegrip van het leger), leiders van staatsbedrijven van nationaal belang, hoge politieke verantwoordelijken of hoge ambtenaren van internationale of supranationale organisaties, kaderlid binnen een overheidsbedrijf, ...

Weet er iemand hier waarom dit gevraagd wordt?
vverbeke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 935
Lid geworden op: 19 mei 2009, 11:31
Uitgedeelde bedankjes: 60 keer
Bedankt: 94 keer

Wild gokje: Rekening krijgt dan een "flag" waardoor extra in de gaten wordt gehouden welk bankpersoneel deze rekening raadpleegt. Kwestie dat niet iedere bankmedewerker zomaar zit te pluizen in de rekening van één of andere hooggeplaatste persoon.
@home: VDSL 100/35 • @work: fiber 200/200 + fiber 300/50 + cable 240/30
Stroper
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1893
Lid geworden op: 24 aug 2011, 10:27
Uitgedeelde bedankjes: 95 keer
Bedankt: 155 keer
Recent bedankt: 1 keer

Als ik een politieke functie uitoefen, waarom moet ik Fortuneo daar dan van op de hoogte stellen?
Bij uw aanvraag om een rekening te openen, moet u inderdaad vermelden of u of een van uw dichte familieleden een politiek ambt vervullen. De banken zijn wettelijk verplicht om dit type informatie te verzamelen omdat politici verondersteld worden in hun belastingaangifte alle rekeningen te vermelden waarover ze beschikken.
Bron: https://www.test-aankoop.be/invest/aanb ... 146814.htm
Gebruikersavatar
serialchiller
Premium Member
Premium Member
Berichten: 610
Lid geworden op: 03 feb 2012, 14:10
Uitgedeelde bedankjes: 48 keer
Bedankt: 73 keer
Recent bedankt: 3 keer

Je kan op Cumuleo trouwens raadplegen of politici wel al hun, al dan niet bezoldigde mandaten en hun vermogen aangeven.
Plaats reactie

Terug naar “Geldzaken”