MacOs Sierra

Windows, Android, iOS, Linux, Chrome OS, ...
Plaats reactie
apestaart
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1338
Lid geworden op: 10 jun 2013, 21:23
Locatie: Oostende
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 66 keer

MacOs 10.12 ook genoemd MacOs Sierra is de opvolger van OS X El Captain die in de loop van september 2016 zal gelanceerd worden.
De laatste upgrading dateert van nog geen jaar geleden.
Nieuw is dat men de Mac computers kan ontgrendelen door middel van Apple Watch.

https://nl.wikipedia.org/wiki/MacOS_Sierra_10.12
Sinister
Premium Member
Premium Member
Berichten: 584
Lid geworden op: 30 jun 2015, 10:49
Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
Bedankt: 39 keer

Het enige interessante dat ze toevoegen is AFS, al de rest daar ligt niemand op te wachten...
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8274
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 527 keer
Recent bedankt: 13 keer

Sinister schreef:Het enige interessante dat ze toevoegen is AFS, al de rest daar ligt niemand op te wachten...
Apple is niet zo dom als Microsoft om bij elke grote release het roer volledig om te gooien he (met alle gekende gevolgen vandien). Kleine maar nuttige toevoegingen en een OS dat steeds beter wordt, ook nu met macOS sierra.

Ik zit al een maand op de beta en de sync van desktops op verschillende systemen met iCloud drive kan ik wel smaken. Evenals clipboard sync. Dat zijn zaken die inderdaad al bestonden met 3rd-party apps, maar hoe minder 3rd-party apps ik moet gebruiken hoe beter. Het geheel lijkt ook weer wat sneller en performanter te draaien.

APFS (als het dat is wat je bedoelt) zal wel nog niet in de initiele release zitten.
Gebruikersavatar
selder
Moderator
Moderator
Berichten: 6438
Lid geworden op: 29 jun 2005, 20:25
Locatie: Tienen
Uitgedeelde bedankjes: 106 keer
Bedankt: 736 keer

macOS is wel compatibel met APFS, maar kan er nog niet van booten.
Fractal Design North • 13900KS • Asus ROG Ryuo III 240mm • Asus Z790-E • Z5 7800 c34 64GB RGB • nVidia RTX4090FE • Samsung 990 PRO 2TB • Asus ROG Swift PG42UQ 42” OLED 138Hz
Sinister
Premium Member
Premium Member
Berichten: 584
Lid geworden op: 30 jun 2015, 10:49
Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
Bedankt: 39 keer

Het geheel lijkt ook weer wat sneller en performanter te draaien.
Dat is dan ook nodig, laatste test dat ik deed met SSD's en boottime resulteerde in een windows 10 laptop met ssd die 5 sec sneller opstart dan de 500 eur duurdere macbook variant.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8274
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 527 keer
Recent bedankt: 13 keer

Sinister schreef:
Het geheel lijkt ook weer wat sneller en performanter te draaien.
Dat is dan ook nodig, laatste test dat ik deed met SSD's en boottime resulteerde in een windows 10 laptop met ssd die 5 sec sneller opstart dan de 500 eur duurdere macbook variant.
Boot time weet ik niet, mijn indruk was vooral van het algemene dagdagelijkse gebruik met meerdere applicaties tegelijk open etc. Macbook's moet ik in principe niet veel rebooten, die halen gerust uptimes van meerdere weken (tenzij in bepaalde specific use scenario's). Nu soit, is allemaal subjectief en niet te vergeten ook nog steeds gebaseerd op een beta.
Sinister
Premium Member
Premium Member
Berichten: 584
Lid geworden op: 30 jun 2015, 10:49
Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
Bedankt: 39 keer

Van jouw praat alleen al kan je duidelijk afleiden dat je al in jaren geen windows meer gebruikt hebt.
Anders zou je ook weten dat uptime in windows 10 fel verbeterd is en gerust weken kan hoor :wink:
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8274
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 527 keer
Recent bedankt: 13 keer

Sinister schreef:Van jouw praat alleen al kan je duidelijk afleiden dat je al in jaren geen windows meer gebruikt hebt.
Inderdaad! Nog nooit Win10 gebruikt zelfs. Enkel nog BSD en afgeleiden, ook op het werk dankzij BYOD (en ik ben tevreden want ik besef dat dat nog niet vanzelfsprekend is in Vlaanderen).
Sinister schreef:Anders zou je ook weten dat uptime in windows 10 fel verbeterd is en gerust weken kan hoor :wink:
Dat kan ik wel aannemen. Maar na wat er uitgelekt is over de spyware die er in zit, en de hele affaire rond het geforceerd upgraden van oudere versies met voortdurende nag-dialogs (met dit als historisch dieptepunt), ben ik blij dat ik die softwarelijn achter mij gelaten heb. Dat gezegd zijnde, Windows 7 was zeker niet slecht, maar zal niet meer op de nieuwe Intel of AMD chips draaien, coz Microsoft. Soit, moet geen Apple vs MS topic worden want de standpunten kennen we ondertussen al, bij deze heb ik daar dan ook alles over gezegd :-).


Ik kijk mee uit naar de release van sierra zeer binnenkort! Hier de roundup van MacRumors: http://www.macrumors.com/roundup/macos-sierra/
Sinister
Premium Member
Premium Member
Berichten: 584
Lid geworden op: 30 jun 2015, 10:49
Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
Bedankt: 39 keer

Ik kijk vooral uit naar de boete die ze mogen betalen, dan beseffen zij binnenkort ook dat ze niet onschendbaar zijn net als MS :)
Je kan zeggen wat je wilt over MS, ze werken tenminste niet met slaafjes zoals in Foxconn om er dan het maximale profitariaat uit te kloppen.
Btw mensen upgraden beter wel indien ze kunnen, het is de snelste ooit gemaakt voor SSD's klaarduidelijk.
Gebruikersavatar
selder
Moderator
Moderator
Berichten: 6438
Lid geworden op: 29 jun 2005, 20:25
Locatie: Tienen
Uitgedeelde bedankjes: 106 keer
Bedankt: 736 keer

Iedereen met een mening over die losse flodders dat ze gehoord hebben in de mainstream media over die 13 miljard zou eens beter een kwalitatief goed artikel over die hele zaak lezen.
Fractal Design North • 13900KS • Asus ROG Ryuo III 240mm • Asus Z790-E • Z5 7800 c34 64GB RGB • nVidia RTX4090FE • Samsung 990 PRO 2TB • Asus ROG Swift PG42UQ 42” OLED 138Hz
IYZY
Pro Member
Pro Member
Berichten: 434
Lid geworden op: 06 nov 2014, 13:37
Uitgedeelde bedankjes: 21 keer
Bedankt: 35 keer

Ik vind het wel prettig dat Apple elk jaar kleine wijzigingen doorvoert.
Bij Windows was het vaak zo dat je pas een update krijgt om de x-tal jaar, en je er helemaal opnieuw aan moest wennen.

Ik heb jaren geleden eens een MacBook gekocht toen mijn Windows-laptop het begaf, en eerlijk gezegd had ik er voordien nooit echt veel goeds van gehoord, dus verwachtte ik wel om na enkele maandjes terug een Windows-laptop aan te schaffen, maar ik heb de switch mij nog geen één seconde beklaagd.

Goedkoop is het niet, maar je voelt gewoon dat je met kwaliteit werkt.
Ik werk nog steeds graag met Windows, en doe dat nog steeds wekelijks op het werk, en ik heb ook nog Parallels met Windows op mijn Mac, maar ik persoonlijk prefereer Apple.

Android is ook zoiets dat gewoon minder professioneel aanvoelt voor mij... Toen ik vorig jaar even de Galaxy S6 van een collega gebruikte, gingen mijn haren rechtstaan van de kleine spellingfouten die er nog steeds in het OS steken. Dit was bij Android vroeger trouwens nog veel erger...
Om even een voorbeeldje te geven: VIP contacten of foto bibliotheek zijn fout geschreven...

Verder zijn het allemaal prachtige OS's. Werk jij graag met Android, Windows, Ubuntu, iOS, macOS, ... dan moet je dat zeker doen, maar laat een ander ook z'n ding doen. :)
Blond doesn't mean stupid :roll:
Gebruikersavatar
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6044
Lid geworden op: 16 feb 2011, 22:43
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 346 keer

CCatalyst schreef:Dat gezegd zijnde, Windows 7 was zeker niet slecht, maar zal niet meer op de nieuwe Intel of AMD chips draaien
Voor de duidelijkheid, geen support wil niet zeggen dat het er niet op gaat draaien in dit geval. Microsoft gaat die besturingssystemen gewoon niet testen daarop, dat valt gewoon mee onder hun strategie van vereenvoudiging van hun processen (de reden waarom ze zo graag iedereen op 10 willen ook). En bij Apple is er ook geen support meer op alles van een OS van die leeftijd, geen verschil daar. Een strategie die voor hen werkt, en die Microsoft dus ook wil.
butskristof
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1513
Lid geworden op: 19 dec 2011, 18:42
Locatie: Heist-op-den-Berg
Uitgedeelde bedankjes: 478 keer
Bedankt: 110 keer

apestaart schreef:De laatste upgrading dateert van nog geen jaar geleden.
Ondertussen is het al lang duidelijk dat Apple elk jaar zijn OS een update geeft, is al minstens vijf jaar zo.

Ze kiezen dus inderdaad duidelijk voor een kortere update-cyclus dan bv Windows.
Sinister schreef:Het enige interessante dat ze toevoegen is AFS, al de rest daar ligt niemand op te wachten...

Gho, zo dacht ik er in het begin ook over. Veel van die kleine nieuwigheden die zo onbenullig lijken. Tot je twee maanden het nieuwe systeem gebruikt, even overschakelt naar een oudere versie en ineens een heleboel dingen mist.
Onnozel voorbeeld: sinds El Capitan zorgt dubbelklikken op de bovenste balk van een venster ervoor dat het venster vergroot (zoals het groene +-icoon vroeger). Telkens ik overschakel op mijn partitie met Yosemite begin in op die balken te dubbelklikken, waardoor die naar je Dock gaat zoals vroeger. Zoiets dom, maar toch iets wat je elke keer mist.
APFS is trouwens nog niet volledig af dacht ik (of toch zeker niet tijdens WWDC, niet zeker hoe het nu staat). Sierra ondersteunt dit file system wel, maar je kan er nog niet van opstarten. Je 'Macintosh HD' formatteren als APFS is dus nog niet mogelijk.

On topic: ik draai sinds de eerste beta Sierra al op mijn secundair toestel en lijkt inderdaad weer iets vlotter te werken. Kan gevoel zijn omdat ik met een clean install ben gestart, maar memory management is er weer op vooruit gegaan.
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6350
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1287 keer
Bedankt: 486 keer
Recent bedankt: 2 keer

butskristof schreef:Onnozel voorbeeld: sinds El Capitan zorgt dubbelklikken op de bovenste balk van een venster ervoor dat het venster vergroot (zoals het groene +-icoon vroeger).
Niet als flamebait bedoeld, maar ik lees dus regelmatig van die dingen die gewoon al een eeuwigheid in andere OS'en zitten. Op zich is het natuurlijk goed dat ze ook de goede dingen overnemen van andere OS'en. Alleen snap ik niet waarom dat allemaal zo lang moet duren. Het beste voorbeeld is het keyboard in IOS dat nog maar sinds heel recent toont of je grote of kleine letters typt.
Gebruikersavatar
selder
Moderator
Moderator
Berichten: 6438
Lid geworden op: 29 jun 2005, 20:25
Locatie: Tienen
Uitgedeelde bedankjes: 106 keer
Bedankt: 736 keer

Tomby schreef:...maar ik lees dus regelmatig van die dingen die gewoon al een eeuwigheid in andere OS'en zitten.
Niet vergeten dat zo'n dingen in 2 richtingen werken hé ...

Als ik nog eens op een laptop met Windows 7 moet werken verbaas ik me ervan hoe slecht een 2 finger swipe werkt om te scrollen door een pagina bijvoorbeeld. Iets wat ik al doe op OS X sinds ik mijn eerste uit de doos pakte.
Fractal Design North • 13900KS • Asus ROG Ryuo III 240mm • Asus Z790-E • Z5 7800 c34 64GB RGB • nVidia RTX4090FE • Samsung 990 PRO 2TB • Asus ROG Swift PG42UQ 42” OLED 138Hz
butskristof
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1513
Lid geworden op: 19 dec 2011, 18:42
Locatie: Heist-op-den-Berg
Uitgedeelde bedankjes: 478 keer
Bedankt: 110 keer

De functie in kwestie zit al in OS X (met optimalisatie van hoe groot het venster moet zijn ipv gewoon je scherm in te nemen) sinds de originele Mac OS X in 2001. Voorheen leefde die onder het groene +-icoon, maar sinds 10.9 of zo is die veranderd naar het Full scr en maken van een venster. Deze functie is dus gewoon verhuisd.


Sent from my iPad using Tapatalk
IYZY
Pro Member
Pro Member
Berichten: 434
Lid geworden op: 06 nov 2014, 13:37
Uitgedeelde bedankjes: 21 keer
Bedankt: 35 keer

Tomby schreef:Niet als flamebait bedoeld, maar ik lees dus regelmatig van die dingen die gewoon al een eeuwigheid in andere OS'en zitten.
Goh, dat is wederzijds, hoor. Natuurlijk heb je haters die naar iPhone-gebruikers roepen dat hun Android-telefoon een bepaalde functie al lang had, maar op alle vlakken heeft elk besturingssysteem zoiets wel.

Zoals hier ook al aangegeven: met mijn Windows-laptop had ik altijd een aparte muis nodig, ik neem nu nooit meer een muis mee, het trackpad volstaat (er zijn zelf mensen die een trackpad voor hun iMac kopen).
Ik ben niet zeker over Windows, maar de verschillende bureaubladen op Mac is ook een enorm pluspunt, en is veel beter om te multitasken op een kleiner scherm (zoals een laptop).
Het launchpad was iets eerder bij Mac (dan Windows 8 met die tegeltjes) en programma's (de)installeren gaat al eeuwen een stuk makkelijker op Mac.

Maar er zijn ongetwijfeld ook een pak voordelen voor Windows!
De dingetjes extra aan Mac zijn gewoon net de dingen die werken veel prettiger, makkelijker en aangenamer maakt voor mij. :)

Ik zou ook bereid zijn meer te betalen voor een auto met automatische transmissie, i.p.v. handmatige, hoewel je met een handmatige misschien meer controle over ja auto hebt. Ik heb daar geen behoefte aan en vind een automaat aangenamer, om even een voorbeeldje te geven. :p
Blond doesn't mean stupid :roll:
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8274
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 527 keer
Recent bedankt: 13 keer

En het is zover, hij staat nu ook in de App Store voor de niet-beta gebruikers :bdaysmile:

De uitrol loopt wel gefaseerd zoals gebruikelijk, dus blijven proberen als hij nog niet meteen verschijnt in het updateoverzicht.

Benieuwd naar de ervaringen.
Gebruikersavatar
selder
Moderator
Moderator
Berichten: 6438
Lid geworden op: 29 jun 2005, 20:25
Locatie: Tienen
Uitgedeelde bedankjes: 106 keer
Bedankt: 736 keer

Ben ermee aan het spelen op m'n 12" ... installatie nam wel zijn tijd.
Fractal Design North • 13900KS • Asus ROG Ryuo III 240mm • Asus Z790-E • Z5 7800 c34 64GB RGB • nVidia RTX4090FE • Samsung 990 PRO 2TB • Asus ROG Swift PG42UQ 42” OLED 138Hz
Gebruikersavatar
selder
Moderator
Moderator
Berichten: 6438
Lid geworden op: 29 jun 2005, 20:25
Locatie: Tienen
Uitgedeelde bedankjes: 106 keer
Bedankt: 736 keer

ohja!
Screen Shot 2016-09-20 at 20.59.38.png
Fractal Design North • 13900KS • Asus ROG Ryuo III 240mm • Asus Z790-E • Z5 7800 c34 64GB RGB • nVidia RTX4090FE • Samsung 990 PRO 2TB • Asus ROG Swift PG42UQ 42” OLED 138Hz
Gebruikersavatar
hardyscript
Premium Member
Premium Member
Berichten: 552
Lid geworden op: 20 feb 2010, 16:35
Locatie: Brugge
Uitgedeelde bedankjes: 300 keer
Bedankt: 30 keer

Na mijn laatste update naar Sierra op de iMac heb ik grote snelheidsproblemen via Wifi verbinding, 1MB/S haal ik met moeite.
Ik heb al alle website's nagezocht waar ze een oplossing voorstellen door het wissen van bestanden hieronder en daarna een reboot.

com.apple.airport.preferences.plist
com.apple.network.eapolclient.configuration.plist
com.apple.wifi.message-tracer.plist
NetworkInterfaces.plist
preferences.plist

Het werkt echter niet en mijn snelheid blijft hetzelfde. Ook verwijderen van PRAM en SMC konden geen oplossing bieden.
Op de macbook merk ik geen problemen na update. Zijn er mensen die hetzelfde opmerken en een oplossing gevonden hebben ?
Vaganzza
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3223
Lid geworden op: 04 jan 2013, 22:33
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 217 keer

Ik had ook een serieus snelheidsverlies op mijn Mac Mini en niet op mijn MacBook. Nu bleek dat de Mac Mini naar de wifi van mijn Telenet router ging ipv naar mijn Airport Time Capsule... Toen ik dat had terug gezet, was het snelheidsprobleem weg...
Internet & TV: Proximus Flex Fiber 500/500 + TV via  Apple TV
GSM: Hey Telecom 20 GB + 20GB boost

 iPhone 11 64GB SG |  Mac Mini (2020 M1 16GB 1TB SSD) |  Retina MacBook Pro 13" (2017 8GB 128GB SSD) |  iPad Air 5Gen (2022) 64GB blauw |  Apple TV 4K 2022 (2x) | Ubiquiti Unifi: USW-16-POE Gen 2, Cloud Key Plus Gen 2 en 5x UAP-AC-PRO
Gebruikersavatar
selder
Moderator
Moderator
Berichten: 6438
Lid geworden op: 29 jun 2005, 20:25
Locatie: Tienen
Uitgedeelde bedankjes: 106 keer
Bedankt: 736 keer

Ik heb op m'n MB en MBP geen WIFI problemen sinds Sierra ...

Het lijkt erop dat je de eerste optie hier al geprobeerd hebt, probeer de 2de eens? http://osxdaily.com/2016/09/22/fix-wi-f ... os-sierra/
Fractal Design North • 13900KS • Asus ROG Ryuo III 240mm • Asus Z790-E • Z5 7800 c34 64GB RGB • nVidia RTX4090FE • Samsung 990 PRO 2TB • Asus ROG Swift PG42UQ 42” OLED 138Hz
Gebruikersavatar
hardyscript
Premium Member
Premium Member
Berichten: 552
Lid geworden op: 20 feb 2010, 16:35
Locatie: Brugge
Uitgedeelde bedankjes: 300 keer
Bedankt: 30 keer

Bedankt voor het advies.

Deze ochtend op imac clean install gedaan en het probleem is verholpen. "terug volle snelheid"
Geen idee waardoor het zou kunnen gekomen zijn.
Plaats reactie

Terug naar “Software en apps”