Apple Music vs Spotify

Onderwerpen die nergens anders thuis horen en toch eerder technisch van aard zijn? Post ze hier!
Plaats reactie
daydreamke
Pro Member
Pro Member
Berichten: 396
Lid geworden op: 05 okt 2012, 20:43
Uitgedeelde bedankjes: 21 keer
Bedankt: 22 keer

Nadat ik een groot jaar Deezer klant was ben ik vorig jaar overgeschakeld op Spotify premium. Ik was bij deezer trouwens ook betalend klant.
Echter nu heb ik een proefabonnement van drie maanden op Apple music.
Het grote voordeel van spotify is de connect functie waarmee ik thuis de muziek op de htpc kan bedienen met de spotify app van mijn Iphone.

Ik vroeg mij af als zo iets mogelijk is met alle music?
De grote voordelen van alle music vind ik volledige support op de Apple watch en 20% korting als je iTunes kaarten koopt in promotie bij de kruidvat.




Sent from my iPhone using Tapatalk
ubremoved_983
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3868
Lid geworden op: 20 maa 2004, 20:10
Uitgedeelde bedankjes: 84 keer
Bedankt: 46 keer

Ik ben al jaren Spotify gebruiker (betalend) en heb recent Apple music ook eens getest op aanraden. Het gebrek aan een functie zoals Spotify Connect en het feit dat de Apple music app op Android bij mij echt verschrikkelijk traag was (en ook vaak bufferde) ben ik toch bij Spotify gebleven. Zo een Connect functie zit er volgens mij niet in (toch zeker niet cross platform), misschien in het volledig Apple ecosysteem wel?
Stroper
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1889
Lid geworden op: 24 aug 2011, 10:27
Uitgedeelde bedankjes: 95 keer
Bedankt: 154 keer
Recent bedankt: 1 keer

Vaganzza
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3221
Lid geworden op: 04 jan 2013, 22:33
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 217 keer
Recent bedankt: 1 keer

Je kan standaard met een iPhone je iTunes op afstand bedienen. Ook kan je je eigen muziek (die niet in de database van Apple Music zit) uploaden en streamen over al je apparaten. Een functie die zowel Deezer als Spotify niet hebben.

EDIT: ik was nog niet echt mee met die Spotify Connect, mij lijkt Airplay idd de tegenhanger te zijn.
Internet & TV: Proximus Flex Fiber 500/500 + TV via  Apple TV
GSM: Hey Telecom 20 GB + 20GB boost

 iPhone 11 64GB SG |  Mac Mini (2020 M1 16GB 1TB SSD) |  Retina MacBook Pro 13" (2017 8GB 128GB SSD) |  iPad Air 5Gen (2022) 64GB blauw |  Apple TV 4K 2022 (2x) | Ubiquiti Unifi: USW-16-POE Gen 2, Cloud Key Plus Gen 2 en 5x UAP-AC-PRO
Gebruikersavatar
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6044
Lid geworden op: 16 feb 2011, 22:43
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 346 keer

Die functie heeft toch ook in Spotify gezeten om eigen muziek te streamen? hebben ze die er uit gesloopt dan? Ik heb sinds kort weer premium, nog niet diep gegraven in de functies.
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6348
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1285 keer
Bedankt: 485 keer
Recent bedankt: 2 keer

MClaeys schreef:Die functie heeft toch ook in Spotify gezeten om eigen muziek te streamen? hebben ze die er uit gesloopt dan? Ik heb sinds kort weer premium, nog niet diep gegraven in de functies.
Verwar je niet met Google Play ? Daarmee kun je je eigen muziek in de cloud zetten zodat je ze naar overal kunt streamen. Spotify heeft dat bij mijn weten nooit gehad. Wel kan je met een Spotify client ook lokale muziek afspelen, maar ik neem aan dat je niet dat bedoelt met 'eigen muziek streamen'.
Gebruikersavatar
cloink
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3629
Lid geworden op: 29 okt 2007, 10:29
Twitter: cloink
Uitgedeelde bedankjes: 105 keer
Bedankt: 150 keer
Contacteer:

Ik wou net zeggen: waarom niet eens kijken naar Google Play Music All Access? Erg tevreden van hierzo. Eigen collectie uploaden is dikke plus en mogelijkheden zijn verder ook legio (goede "web client", anders via Chromecast of Sonos, beiden native ondersteuning).
ooh. shiny.
daydreamke
Pro Member
Pro Member
Berichten: 396
Lid geworden op: 05 okt 2012, 20:43
Uitgedeelde bedankjes: 21 keer
Bedankt: 22 keer

Je kunt volgens mij geen muziek uploaden naar spotify. Ik dacht dat ik dit eens geprobeerd heb deze zomer.

Met Spotify connect kan je vanuit spotify op een toestel naar elk anders toestel met spotify op muziek laten afspelen.

Mijn situatie : 1 vaste pc; 1 htpc (beide Windows 10) en een iphone en ipad.

Op alle vier de toestellen staat spotify geïnstalleerd. Ik kan op mijn Iphone muziek laten afspelen op hoofdtelefoon. Als ik thuis kom kan ik verder luisteren op de htpc etcetera. Tijdens de muziek aan het afspelen is op de htpc pc kan ik de iPad nemen om ook daar spotify vanop te bedienen.
Het wordt eigenlijk niet gestreamd. Als ik vanop de iphone muziek afspeel op htpc kan ik de spotify app op mijn Iphone gewoon sluiten. De muziek op htpc speelt gewoon verder.
Allemaal heel gemakkelijk. Vroeg me af als bij Apple ook zo iets mogelijk is.

Sent from my iPhone using Tapatalk
Sinister
Premium Member
Premium Member
Berichten: 584
Lid geworden op: 30 jun 2015, 10:49
Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
Bedankt: 39 keer

Neen dat gaat niet, maar beide diensten hebben hun voor en nadelen.
Grootste voordeel van spotify is die connect en dat het overal op werkt, en vooral dat er een gratis versie is die zelden reclame speelt als je streamt naar chromecast op je tv.
De voordelen van apple music is die itunes match, en een veel uitgebreidere bib, daarentegen hebben ze bv Rammstein niet eens deftig, onbegrijpelijk.
Gebruikersavatar
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6044
Lid geworden op: 16 feb 2011, 22:43
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 346 keer

Tomby schreef:
MClaeys schreef:Die functie heeft toch ook in Spotify gezeten om eigen muziek te streamen? hebben ze die er uit gesloopt dan? Ik heb sinds kort weer premium, nog niet diep gegraven in de functies.
Verwar je niet met Google Play ? Daarmee kun je je eigen muziek in de cloud zetten zodat je ze naar overal kunt streamen. Spotify heeft dat bij mijn weten nooit gehad. Wel kan je met een Spotify client ook lokale muziek afspelen, maar ik neem aan dat je niet dat bedoelt met 'eigen muziek streamen'.
Nee, ik herinner mij een soortgelijke functie toch vaag, al heb ik ze zelf nooit gebruikt. Blijkbaar moeten ze gesynct worden binnen hetzelfde netwerk:
"Be sure that when you activate the toggle, both your desktop and the device you wish to sync to are both on the local WiFi network. Spotify will attempt to communicate licenses and DRM requests over this protocol, and the system won’t let you sync anything unless ... "

Ongeveer hetzelfde staat ook op hun communityforum:
https://community.spotify.com/t5/Deskto ... 768#M21475
You can sync your own music files to Spotify apps on all your devices. So you can combine your music any way that you like.
It isn't possible to upload your own music files to the Spotify servers for syncing back to your devices though. That would require extra music licensing, and so extra charges for customers.
Dat laatste zinneke is met een korrelke zout te nemen, alhoewel want ze hebben wel een minder grote zak geld dan Google en Apple dus het kan.

Ik kan eens kijken of ik het vanavond kan testen thuis. Als het kan, toffe functie. Minder gebruiksvriendelijk wel dan de concurrentie waar het via de servers loopt.

Ik ben er eigenlijk puur bij omdat ze een app hebben voor Windows Phone. Zowel Google als Apple niet. En nu met het gezin abonnement dat het wat goedkoper uitkomt.
warpozio
Pro Member
Pro Member
Berichten: 369
Lid geworden op: 04 sep 2007, 10:23
Uitgedeelde bedankjes: 50 keer
Bedankt: 18 keer

https://9to5mac.com/2016/09/05/apple-mu ... embership/

Apple wilt blijkbaar nog eens financieel aan de boom sleuren. 99$ per jaar.
KerberosX
Plus Member
Plus Member
Berichten: 110
Lid geworden op: 12 jun 2010, 22:37
Uitgedeelde bedankjes: 7 keer
Bedankt: 20 keer

MClaeys schreef:
Tomby schreef:
MClaeys schreef:Die functie heeft toch ook in Spotify gezeten om eigen muziek te streamen? hebben ze die er uit gesloopt dan? Ik heb sinds kort weer premium, nog niet diep gegraven in de functies.
Verwar je niet met Google Play ? Daarmee kun je je eigen muziek in de cloud zetten zodat je ze naar overal kunt streamen. Spotify heeft dat bij mijn weten nooit gehad. Wel kan je met een Spotify client ook lokale muziek afspelen, maar ik neem aan dat je niet dat bedoelt met 'eigen muziek streamen'.
Nee, ik herinner mij een soortgelijke functie toch vaag, al heb ik ze zelf nooit gebruikt. Blijkbaar moeten ze gesynct worden binnen hetzelfde netwerk:
"Be sure that when you activate the toggle, both your desktop and the device you wish to sync to are both on the local WiFi network. Spotify will attempt to communicate licenses and DRM requests over this protocol, and the system won’t let you sync anything unless ... "

Ongeveer hetzelfde staat ook op hun communityforum:
https://community.spotify.com/t5/Deskto ... 768#M21475
You can sync your own music files to Spotify apps on all your devices. So you can combine your music any way that you like.
It isn't possible to upload your own music files to the Spotify servers for syncing back to your devices though. That would require extra music licensing, and so extra charges for customers.
Dat laatste zinneke is met een korrelke zout te nemen, alhoewel want ze hebben wel een minder grote zak geld dan Google en Apple dus het kan.

Ik kan eens kijken of ik het vanavond kan testen thuis. Als het kan, toffe functie. Minder gebruiksvriendelijk wel dan de concurrentie waar het via de servers loopt.

Ik ben er eigenlijk puur bij omdat ze een app hebben voor Windows Phone. Zowel Google als Apple niet. En nu met het gezin abonnement dat het wat goedkoper uitkomt.
Wat betreft het syncen van eigen muziek dat werkt perfect. Dus bv op je PC in de Spotify client, voeg je de directory met je muziek doe aan de library. Dan wordt deze muziek zichtbaar onder "local files", deze files voeg je dan toe aan je playlist. Wanneer je dan op je telefoon deze playlist offline beschikbaar maakt gaat hij deze files offline op je telefoon beschikbaar maken (telefoon en PC moeten voor de sync wel op hetzelfde LAN zitten).
Althans op iOS werkt dit zo, de laatste keer dat ik de Windows Phone app gebruikte, was deze functionaliteit niet beschikbaar. Er waren toen wel requests hiervoor op het Spotify forum.
daydreamke
Pro Member
Pro Member
Berichten: 396
Lid geworden op: 05 okt 2012, 20:43
Uitgedeelde bedankjes: 21 keer
Bedankt: 22 keer

Muziek uploaden naar spotify gaat niet.

Ben nu ondertussen al enkele weken overgestapt op Apple music door zoals in openingspost gezegd door het drie maanden proefabonnement en ben vrij tevreden. Ook de bediening van iTunes op mijn htpc pc met Ipad en iphone werkt goed. Werkt tevens ook met mijn Apple watch.

Ik ga denk ik na de proefperiode bij Apple music blijven en ondertussen uitkijken naar 20% korting op itunes kaarten bij de kruidvat.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Sinister
Premium Member
Premium Member
Berichten: 584
Lid geworden op: 30 jun 2015, 10:49
Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
Bedankt: 39 keer

Bij mij blijft de doorn in het oog dat ze geen Rammstein library hebben, of toch enkel de laatste cd.
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6348
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1285 keer
Bedankt: 485 keer
Recent bedankt: 2 keer

Sinister schreef:Bij mij blijft de doorn in het oog dat ze geen Rammstein library hebben, of toch enkel de laatste cd.
Ben nu net geswitcht van Spotify naar Google Play Music en merk toch ook al hier en daar verschillen op, en dat blijft toch altijd kloterij voor de klant. Het vreemdst is nog artiesten van wie hier of daar een album ontbreekt op de ene of andere service. Nu al 2 albums tegengekomen die niet op GPM staan. Maar om het dan bvb over Rammstein te hebben: Völkerball staat dan weer wél op GPM maar niet op Spotify...
EDIT: besef ineens dat het wel eens mijn eigen upload van Völkerball zou kunnen zijn :bang:
liegebeestig
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2265
Lid geworden op: 01 jun 2006, 15:16
Uitgedeelde bedankjes: 35 keer
Bedankt: 70 keer

Wat me een beetje stoort bij Spotify Premium is dat je heel vaak live versies te horen krijgt van klassiekers à la Abba en Madonna. Wellicht zijn die goedkoper voor rechten ofzo? Ik gebruik Sonos en Alexa af en toe en vraag Alexa dan om Madonna op te zetten, waarna meteen een live versie begint. Is dat bij Apple Music of Google Play Music ook zo?
phildww
Pro Member
Pro Member
Berichten: 386
Lid geworden op: 05 aug 2009, 21:57
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 41 keer

Sinister schreef:Bij mij blijft de doorn in het oog dat ze geen Rammstein library hebben, of toch enkel de laatste cd.
Ik zie volgende albums staan in de Apple Music library: Herzeleid, Sehnsucht, Mutter, reise reise, Rosenrot enz... plus nog een paar Live-albums, lijkt me redelijk volledig. Check nog 's?

Bij mijn nieuwe auto kwam in het Connected-abonnement een gratis abonnement op Deezer bij, ik kan dus goed vergelijken met Apple Music (wat ik al jaren gebruik).
Voordeel deezer: ik kan onderweg streamen via een eigen simkaart van de auto, zonder dat er iets van mijn GSM-data afgaat. Ik kan Deezer zeer goed bedienen via de interface van de auto zelf, zonder ik de blik van de weg verlies. Is echt wel handig en veilig.
Voordeel Apple-Music: makkelijker in gebruik (buiten de auto dan), muziek-bib lijkt me iets completer (vooral bij klassieke muziek valt me dat op) en vooral: perfecte integratie met mijn iPhone/iPad. Mijn eigen muziek werd vanaf de iMac opgeladen in Apple Music en is dus ook op alle apparaten beschikbaar: voor mij is dat dé Killer Feature van Apple Music, wat bij Spotify zeker niet kan.
Gebruikersavatar
selder
Moderator
Moderator
Berichten: 6437
Lid geworden op: 29 jun 2005, 20:25
Locatie: Tienen
Uitgedeelde bedankjes: 106 keer
Bedankt: 736 keer

Als je niet "knee-deep" in het Apple eco-systeem zit, dan heb je niet veel aan Apple Music.

Zo is de vergelijkbare functie van Spotify Connect niet Airplay (want Airplay is veel uitgebreider dan dat) maar eerder dat al je muziek via Apple Music beschikbaar is via je Apple TV die aangesloten is op je geluidsinstallatie. Eventueel kan je zelfs nog Airport Express apparaten gebruiken om luidsprekers in andere kamers aan te sturen, en daar dan ook muziek door te laten spelen via Airplay vanaf je Apple TV of van eender welk ander iOS/macOS apparaat.
Fractal Design North • 13900KS • Asus ROG Ryuo III 240mm • Asus Z790-E • Z5 7800 c34 64GB RGB • nVidia RTX4090FE • Samsung 990 PRO 2TB • Asus ROG Swift PG42UQ 42” OLED 138Hz
road rebel
Premium Member
Premium Member
Berichten: 632
Lid geworden op: 24 jun 2015, 14:28
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 45 keer

Airplay 2 heeft een groot deel van het gemis van een "connect" functie opgevangen. En je kan alles oproepen via Siri (wanneer het werkt tenminste).

Als jouw receiver of luidspreker Airplay 2 on board heeft bijvoorbeeld; dan gaat je Volume slider in jouw iPad de volume van de receiver/ luidspreker aansturen (terwijl je met airplay 1 nog met dubbele volumeregeling zat). Mijn vrouw die luistert tegenwoordig vnl. naar muziek via airplay 2 en de sonos blijven uit, ik ga er dus van uit dat het nog gemakkelijker te gebruiken is.

In een Apple ecosysteem werkt apple music nu eenmaal beter dan met spotify. Heb je geen airplay 2 device (zoals sonos, denon, B&O etc.), geen iPhone/ iPad/ apple watch/ mac, geen carplay auto of geen Apple TV dan is de spotify connect ervaring beter. :-D
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6348
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1285 keer
Bedankt: 485 keer
Recent bedankt: 2 keer

Vind het raar dat jullie reageren op een necrobump van een nieuwe user met direct 2 links naar eenzelfde site erin... :cop:
Stroper
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1889
Lid geworden op: 24 aug 2011, 10:27
Uitgedeelde bedankjes: 95 keer
Bedankt: 154 keer
Recent bedankt: 1 keer

Ik gebruik gewoon een "degelijke" bluetooth speaker.
Is voor mij persoonlijk goed genoeg en werkt identiek via Spotify, Apple Music, Deezer,...

Het feit dat je zonder problemen eigengekochte/geripte muziek kan toevoegen aan je bibliotheek, zorgt ervoor dat ik Apple Music verkies(zelf indien ik theoretisch zou overstappen op Windows/Android :P )

@phildww geen carplay in de nieuwe wagen, schijnt even handig te zijn?
phildww
Pro Member
Pro Member
Berichten: 386
Lid geworden op: 05 aug 2009, 21:57
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 41 keer

Stroper schreef:@phildww geen carplay in de nieuwe wagen, schijnt even handig te zijn?
... ben stomweg vergeten die optie aan te duiden en te laat gezien... :roll: :bang:
Tomby schreef:een necrobump
Als 't over muziek gaat, daar springen we direct op hé... :-D
Gebruikersavatar
selder
Moderator
Moderator
Berichten: 6437
Lid geworden op: 29 jun 2005, 20:25
Locatie: Tienen
Uitgedeelde bedankjes: 106 keer
Bedankt: 736 keer

Tomby schreef:Vind het raar dat jullie reageren op een necrobump van een nieuwe user met direct 2 links naar eenzelfde site erin... :cop:
oops, niet op gelet :-)
Fractal Design North • 13900KS • Asus ROG Ryuo III 240mm • Asus Z790-E • Z5 7800 c34 64GB RGB • nVidia RTX4090FE • Samsung 990 PRO 2TB • Asus ROG Swift PG42UQ 42” OLED 138Hz
Plaats reactie

Terug naar “Allerlei”