kosten handelaar visa

Gebruikersavatar
proximusboyke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7191
Lid geworden op: 05 feb 2010, 20:17
Locatie: kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 152 keer
Bedankt: 374 keer
Recent bedankt: 1 keer

Ik vraag me al dikwijls af wat de kosten zijn voor een handelaar al de klant betaald met visa of mastercard.
Onlangs stond ik in delhaize en er betaalde daar iemand zijn brood 1.99€ met zijn mastercard.
Ze kunnen daar toch ook niet veel aan overhouden.
Soms zie je in winkels vanaf 10 20 of 25€ dat het mogelijk is te betalen met visa mastercard.
iphone 8+ : orange xtreme
iphone 13 : max 512gb orange xtreme
mercedes e220 = extra surf
AirCard 810S : cic mobile + fiber in saint cyprien
imac : orange love + boost
ipad pro 12,9 : 256gb extra surf
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17490
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 923 keer
Bedankt: 3349 keer
Recent bedankt: 4 keer

Zelfs als deze klant in Delhaize zijn brood cash zou betalen, steken ze er nog aan toe !!!
Als je de tijd rekent dat de cashière met deze klant verliest.

Warenhuizen bekijken deze kosten niet per individuele aankoop ...
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Gebruikersavatar
Zorba
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 875
Lid geworden op: 08 nov 2010, 18:29
Uitgedeelde bedankjes: 65 keer
Bedankt: 66 keer

Ongeveer 1,5%, maar voor Bancontact betalen ze een vast bedrag van €0,25 per transactie. Op €1,99 verliezen ze dus iets minder met VISA dan met Bancontact :)
lion51
Premium Member
Premium Member
Berichten: 605
Lid geworden op: 12 nov 2009, 12:21
Uitgedeelde bedankjes: 24 keer
Bedankt: 72 keer

Heel wat grote winkelketens hebben liever dat je betaalt met de kaart want cash geld laten ophalen of zelf weg doen kost geld en risico
liber!
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 922
Lid geworden op: 09 apr 2006, 17:48
Twitter: nathan_gs
Uitgedeelde bedankjes: 231 keer
Bedankt: 80 keer
Recent bedankt: 1 keer

Grote ketens hebben ook veel betere voorwaarden dan bakkers, cafés, de buurtwinkel.
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7918
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 734 keer

De kosten zijn ook afhankelijk van de sector waarin iemand of een bedrijf actief is. Weet ik uit eerste hand van iemand werkzaam bij zo een kredietkaartbedrijf. Bordelen zijn het meest interessant voor Visa, Mastercard en consorten. Daar loopt de bijdrage op tot wel 6% en meer van het verschuldigde bedrag.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
Gebruikersavatar
krisken
userbase crew
userbase crew
Berichten: 19763
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

In de Scandinavische landen (en IJsland ook overigens) betalen ze alles met creditcards. Cash geld en bankkaarten worden daar amper nog gebruikt. In héél veel gevallen kan je zelfs een WC bezoek betalen met je creditcard...

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Idem voor de USA... gewoon zo'n parkeermeter voor een uurtje betaal je daar zelfs met kredietkaart.
stijnkoppelmans
Member
Member
Berichten: 91
Lid geworden op: 02 jun 2014, 22:21
Uitgedeelde bedankjes: 23 keer
Bedankt: 8 keer

Ik ben jaloers op die Skandinavische landen!
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17490
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 923 keer
Bedankt: 3349 keer
Recent bedankt: 4 keer

Het gras is altijd groener aan de overkant :wink:
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Dima_2005
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2522
Lid geworden op: 23 jan 2010, 15:45
Uitgedeelde bedankjes: 86 keer
Bedankt: 263 keer

Zorba schreef:Ongeveer 1,5%, maar voor Bancontact betalen ze een vast bedrag van €0,25 per transactie. Op €1,99 verliezen ze dus iets minder met VISA dan met Bancontact :)
Grote winkels met volume hebben andere contracten dan kleine handelaars ;-)

Maar Delhaize laat soms zelfs iets extreems toe: je kan met Visa/Mastercard betalen en dan bv. zeggen "kun je me daar nog 100€ bijdoen?", en ze gaan dat redelijk vaak gewoon toelaten. Al zou dat wel vaak pas vanaf een bepaald bedrag zijn... Je moet niet met een brood van 2€ afkomen en dan 500€ bijvragen. Ook niet met bancontact.
fvhbrugge
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1597
Lid geworden op: 23 nov 2008, 20:38
Uitgedeelde bedankjes: 101 keer
Bedankt: 123 keer

Geld afhalen in de winkel met bancontact of mastercard is interessant voor de winkel omdat ze dan minder cash moeten transporteren.
Deze transporten kosten ook geld.
Wisselgeld (muntjes) aankopen is ook niet gratis.
Geld tellen is ook niet gratis.
kamiel
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 891
Lid geworden op: 18 jun 2012, 19:58
Uitgedeelde bedankjes: 167 keer
Bedankt: 42 keer

't is elke maand weer schrikken als we de afrekening krijgen van de kredietkaarten... :eek:
Wij blijven nog Visa/Mastercard aanvaarden, maar tonen alleen nog het logo van Bancontact om een beetje meer in die richting te pushen... Bij Bancontact zitten een aantal verrichtingen "inbegrepen" in ons contract.
Internet: EDPnet VDSL XS met Fritzbox 7360 als modem en router
VOIP: EDPnet (inkomend), Freevoipdeal (uitgaand) via C510IP
GSM: EDPnet (met Xiaomi Redmi)
Gebruikersavatar
Zorba
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 875
Lid geworden op: 08 nov 2010, 18:29
Uitgedeelde bedankjes: 65 keer
Bedankt: 66 keer

Ja dat doen veel handelaars idd, vooral bij AMEX valt me dat op. Heel lastig dat je als klant altijd moet vragen of ze dit of dat aanvaarden.
apestaart
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1338
Lid geworden op: 10 jun 2013, 21:23
Locatie: Oostende
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 66 keer

krisken schreef:In de Scandinavische landen (en IJsland ook overigens) betalen ze alles met creditcards. Cash geld en bankkaarten worden daar amper nog gebruikt. In héél veel gevallen kan je zelfs een WC bezoek betalen met je creditcard...
Ze gaan de Amerikaanse toer op. :angel:
apestaart
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1338
Lid geworden op: 10 jun 2013, 21:23
Locatie: Oostende
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 66 keer

Dima_2005 schreef:
Zorba schreef:Ongeveer 1,5%, maar voor Bancontact betalen ze een vast bedrag van €0,25 per transactie. Op €1,99 verliezen ze dus iets minder met VISA dan met Bancontact :)
Grote winkels met volume hebben andere contracten dan kleine handelaars ;-)

Maar Delhaize laat soms zelfs iets extreems toe: je kan met Visa/Mastercard betalen en dan bv. zeggen "kun je me daar nog 100€ bijdoen?", en ze gaan dat redelijk vaak gewoon toelaten. Al zou dat wel vaak pas vanaf een bepaald bedrag zijn... Je moet niet met een brood van 2€ afkomen en dan 500€ bijvragen. Ook niet met bancontact.
Aan de self kassa's kan men enkel geld bijvragen als men betaalt met Bancontact, voor wie betaalt met een kredietkaart bestaat die mogelijkheid niet, jammer want zo kan men anders wel die kosten voor geld afhalingen aan een bankautomaat met kredietkaarten daarmee omzeilen. :cry:
apestaart
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1338
Lid geworden op: 10 jun 2013, 21:23
Locatie: Oostende
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 66 keer

Liber! schreef:Grote ketens hebben ook veel betere voorwaarden dan bakkers, cafés, de buurtwinkel.
In de supermarkt ketens kan men dus voor € 0,01 al betalen met een kredietkaart bij wijze van spreken.
gm123
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1113
Lid geworden op: 08 maa 2009, 22:27
Uitgedeelde bedankjes: 63 keer
Bedankt: 116 keer

Dima_2005 schreef:Je moet niet met een brood van 2€ afkomen en dan 500€ bijvragen. Ook niet met bancontact.
Dat ze die service aanbieden en er niet moeilijk over doen wil waarschijnlijk zeggen dat het voor hun niets uitmaakt. Ze zouden het ook gewoon kunnen weigeren.
Gebruikersavatar
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6790
Lid geworden op: 11 jun 2010, 12:58
Uitgedeelde bedankjes: 225 keer
Bedankt: 614 keer
Recent bedankt: 3 keer

In de winkel : 20 cent per transactie voor bancontact & 2.7% voor visa
Online : 3,4% + 0.35€ voor visa & 1,8% voor bancontact
Op die 20 cent forfait na zijn dit eigenlijk belachelijk hoge prijzen (die ik dan ook gewoon apart doorreken, op de meeste producten is dit gewoon meer dan 1/3 van de marge)
VOiD
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2493
Lid geworden op: 10 jan 2006, 20:10
Locatie: Herent
Uitgedeelde bedankjes: 55 keer
Bedankt: 221 keer

Die percentages zijn bovendien op de omzet, niet op de winstmarge !
Internet: EDPNet VDSL
Telefonie: OVH
GSM: Proximus
Gebruikersavatar
proximusboyke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7191
Lid geworden op: 05 feb 2010, 20:17
Locatie: kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 152 keer
Bedankt: 374 keer
Recent bedankt: 1 keer

Nu weet ik ook waarom ze betalen met mastercard.
Nieuwsgierig als ik ben geb ik het eens gevraagd.
Dat zijn allemaal jonge gasten studenten en een van de ouders hebben het huis gekocht waar ze nu verblijven.
Dus infeite zitten ze op kot in een groot huis.
Iedere maand zet iedereen een maandbedrag op een gezamelijke prepaid mastercard en daarmee doen ze dan hun inkopen.
iphone 8+ : orange xtreme
iphone 13 : max 512gb orange xtreme
mercedes e220 = extra surf
AirCard 810S : cic mobile + fiber in saint cyprien
imac : orange love + boost
ipad pro 12,9 : 256gb extra surf
Gebruikersavatar
thomasv
Premium Member
Premium Member
Berichten: 550
Lid geworden op: 01 dec 2014, 16:52
Locatie: Regio Gent
Uitgedeelde bedankjes: 34 keer
Bedankt: 52 keer

proximusboyke schreef:Iedere maand zet iedereen een maandbedrag op een gezamelijke prepaid mastercard en daarmee doen ze dan hun inkopen.
Kan toch op zich ook met een zichtrekening waar iedereen geld op zet; en dan werk je met een gewone bankkaart.
 iPhone 12 Pro / iPad 2021 / Apple TV 4K (2nd Gen) / MBP 2020

⌘ Proximus Internet Maxi Fiber
nete
Pro Member
Pro Member
Berichten: 350
Lid geworden op: 16 maa 2008, 13:09
Uitgedeelde bedankjes: 15 keer
Bedankt: 14 keer

Die studenten zouden beter werken met een Beobank Kredietkaart, zo krijgen ze nog een cashback.
Fluppeke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 750
Lid geworden op: 21 nov 2005, 14:17
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Bedankt: 18 keer

enkel online;) en da's gezakt van 3 naar 1% dus helaas nie zo heel veel meer
En dan moeten de studenten tijd storten naar beobank..anders herinneringskosten en/of rente!
VoIP: OVH (vaste nummers geporteerd), Scarlet , betamaxen.
Provider: Scarlet Trio (50/4 mbps down/up cap, sync 100/20).
Modem/Router: Fritz!Box 7360
GSM: tempo giga , dommel freedom
TV: 2X V4 decoder
Tim.Bracquez
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3202
Lid geworden op: 05 dec 2010, 15:09
Bedankt: 450 keer

iceke schreef:In de winkel : 20 cent per transactie voor bancontact & 2.7% voor visa
Online : 3,4% + 0.35€ voor visa & 1,8% voor bancontact
Raar, online zit ik op 1.4% + €0.25 als basis tarief en lager kan met volumes... (VISA / MASTERCARD / AMEX)
Gebruikersavatar
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6790
Lid geworden op: 11 jun 2010, 12:58
Uitgedeelde bedankjes: 225 keer
Bedankt: 614 keer
Recent bedankt: 3 keer

Bij welke firma ?
Tim.Bracquez
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3202
Lid geworden op: 05 dec 2010, 15:09
Bedankt: 450 keer

**
Laatst gewijzigd door Tim.Bracquez 04 sep 2021, 12:38, in totaal 1 gewijzigd.
nete
Pro Member
Pro Member
Berichten: 350
Lid geworden op: 16 maa 2008, 13:09
Uitgedeelde bedankjes: 15 keer
Bedankt: 14 keer

Fluppeke schreef:enkel online;) en da's gezakt van 3 naar 1% dus helaas nie zo heel veel meer
En dan moeten de studenten tijd storten naar beobank..anders herinneringskosten en/of rente!
Dan ben je slecht geïnformeerd.
Ze hebben alleszins nog kaarten waar je voor "fysieke" aankopen na verloop van de promotieperiode nog 0,5% terugkrijgt en 2% bij ofwel Q8 (niet interessant meer wegens Q8 te duur) en Brico. https://www.beobank.be/nl/Kredietkaarte ... rCard.aspx
Ik heb die Brico kaart in gebruik voor zowat alles wat en waar ik met een kredietkaart kan betalen. Brengt me toch zo'n 60 euro op per jaar, de 5 euro voor de kaart inclusief.
Inderdaad niet veel, maar toch véél meer dan bij de grootbanken die doorgaans al 20 euro "graaien" om de kaart gewoon te krijgen (en niks retour te krijgen). Samengerekend toch al een 80 euro verschil per jaar. Voor uitgaven die ik anders ook zou doen. Je winkelt dus aan 99,5%
De studenten zouden 3 weken tijd hebben om de uitgaven te verrekenen, als dat niet lukt..... De rekening kan ook online via één van de ouders gaan natuurlijk.
lanadekat
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 918
Lid geworden op: 23 aug 2013, 21:17
Uitgedeelde bedankjes: 45 keer
Bedankt: 83 keer

Q8 te duur? Q8 easy is hier toch de goedkoopste in de buurt. Maar dat hangt af van de locatie de Total in de buurt van de Makro (waar je ook goedkoop kan tanken ) is ook veel goedkoper in vergelijking met de Total bij ons.
fvhbrugge
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1597
Lid geworden op: 23 nov 2008, 20:38
Uitgedeelde bedankjes: 101 keer
Bedankt: 123 keer

Dat de Beo Brico- kaart 0.5% korting op alles geeft, bewijst dat dergelijke kaarten duur zijn voor handelaars.
Gebruikersavatar
testertje
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 833
Lid geworden op: 17 jan 2008, 18:55
Locatie: Antwerpen
Uitgedeelde bedankjes: 33 keer
Bedankt: 70 keer

krisken schreef:In de Scandinavische landen (en IJsland ook overigens) betalen ze alles met creditcards. Cash geld en bankkaarten worden daar amper nog gebruikt. In héél veel gevallen kan je zelfs een WC bezoek betalen met je creditcard...
Klopt, juist terug uit IJsland en Maestro werd er veel minder aanvaard dan m'n kredietkaart.
Een paar keer een aankoop willen doen in een kleine winkel en Maestro werd geweigerd door het machientje.
Victory Not Vengeance
Vaganzza
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3223
Lid geworden op: 04 jan 2013, 22:33
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 217 keer

fvhbrugge schreef:Dat de Beo Brico- kaart 0.5% korting op alles geeft, bewijst dat dergelijke kaarten duur zijn voor handelaars.
Dat bewijst vooral dat Worldline veel geld verdiend... De kaarten van Beobank waarbij je cash back krijgt, is omdat zij - als enige naast Worldline - de kaarten zelf mogen aanmaken. Daardoor kunnen ze die cash back terug geven aan de klant, terwijl Worldline dit bijhoudt.
Internet & TV: Proximus Flex Fiber 500/500 + TV via  Apple TV
GSM: Hey Telecom 20 GB + 20GB boost

 iPhone 11 64GB SG |  Mac Mini (2020 M1 16GB 1TB SSD) |  Retina MacBook Pro 13" (2017 8GB 128GB SSD) |  iPad Air 5Gen (2022) 64GB blauw |  Apple TV 4K 2022 (2x) | Ubiquiti Unifi: USW-16-POE Gen 2, Cloud Key Plus Gen 2 en 5x UAP-AC-PRO
Fluppeke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 750
Lid geworden op: 21 nov 2005, 14:17
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Bedankt: 18 keer

Voor die studenten weegt die 0.5% volgens mij niet op tegen de nadelen van een kredietkaart. 1 keer te laat betalen is 5€ herinneringskosten. En of een kredietkaart (neit pre-paid) de beste manier is voor studenten om een huishoudbudget onder controle te houden ....
Voor mij persoonlijk is die 1% op online aankopen voordeliger dan de 0.5% van de andere kaarten. Bijna alles koop je online.

Europabank kon volgens mij ook zelf kaarten uitgeven.Ze zijn daar gratis. Zoals ook bij andere banken die wel via worldine werken/werkten (argenta,..)
Toch denk ik niet dat er nood is aan goedkopere kredietkaarten. De gemiddelde belg , klant bij een grootbank, die ligt er echt niet wakker van.

Het zal van de markt zelf moeten komen en niet van de consumenten....de concurrentie zal het worldline moeilijk maken , maar tzal zoals altijd traag gaan. Bij worldline zijn al een poging aan het wagen om hun imago op te poetsen
https://www.youtube.com/watch?v=qNKqbLRBMZE
VoIP: OVH (vaste nummers geporteerd), Scarlet , betamaxen.
Provider: Scarlet Trio (50/4 mbps down/up cap, sync 100/20).
Modem/Router: Fritz!Box 7360
GSM: tempo giga , dommel freedom
TV: 2X V4 decoder
Gebruikersavatar
krisken
userbase crew
userbase crew
Berichten: 19763
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

Wat ik merk is dat vele evenementen en kleinere zaken nog steeds geen bancontact hebben. Steeds hetzelfde excuus : "te duur". En dan blijkt dat dit al bij al absoluut niet zo duur is : http://www.ccvmini.be/

Mooi voorbeeld gisteren : ik zat op het evenement W&W in in Ursel, en moest daar €10 per persoon betalen als inkom. Op zich geen probleem, en aangezien ik een moderne werkgever heb die mijn loon stort op mijn bankrekeningnummer (en niet meer op het eind van de maand met het loonzakje langskomt) wou ik daar betalen met mijn bankkaart. Echter : dat ging niet! De alom gekende reden "te duur" werd weer aangehaald".

Er zijn daar 2 algemene ingangen + 1 ingang voor campers.
Dagprijs : €10/persoon
Weekendprijs : €15/persoon
Surplus voor camper : €25

Het zou hun dus 300 euro gekost hebben aan bakjes (in aankoop!), 30 euro aan abonnementsgeld en pakweg €0.5 extra per transactie mochten ze daar ook bancontact toegelaten hebben (een toeslag die ik gerust wou betalen, de bancontact welke het dichtste in de buurt was, was 7km verder).
Zelf spreken ze over 5000 a 7000 bezoekers per dag. Dus 10000 a 14000 mensen. Dus pakweg minimum 100000 euro aan inkomsten alleen al. En dan kan 300 euro aanschaf en 30 euro abonnementsgeld er niet van af?

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
Tomsworld
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2656
Lid geworden op: 29 jan 2004, 10:15
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 231 keer

krisken, veel gehoord idd, xengo is er ook van worldline, en dan nog zijn er 101 leveranciers waar je een terminal kan huren per dag / week voor peanuts.

Ik snap het ook niet dat ze allemaal op zo'n dingen willen besparen.
Gebruikersavatar
Sinna
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2966
Lid geworden op: 14 nov 2008, 08:22
Twitter: KrSi78
Locatie: Brugge
Uitgedeelde bedankjes: 286 keer
Bedankt: 202 keer
Recent bedankt: 6 keer
Contacteer:

'Te duur', lees: te transparant voor vadertje staat en dus lastiger om een-en-ander in 't zwart te doen...
Misschien OT, maar waarom stond de horeca niet te springen voor die witte kassa en zijn de prijzen sterk gestegen?
Computer(k)nul
R2D2
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1460
Lid geworden op: 20 aug 2015, 15:07
Uitgedeelde bedankjes: 86 keer
Bedankt: 123 keer
Recent bedankt: 5 keer

Te duur is inderdaad maar een excuus om niet te moeten zeggen dat het te officieel is en dus niet compatibel is met zwart geld. Sommige zaken die wel een BC hebben ontmoedigen het gebruik door kosten aan te rekenen.
Of zoals de orthodontist van mijn kinderen : die heeft geen bancontact maar weigert ook bankoverschrijvingen want "dat is allemaal te ingewikkeld". Meneer wil enkel cash ontvangen, ook al gaat dat om grote bedragen, waarmee ik al niet graag over straat loop. De reden is duidelijk : als niet geconventioneerde arts rekent hij een veelvoud aan van de officiële tarieven. Maar dat bedrag zet hij uiteraard niet op het getuigschrift ("ja"), en aangezien er ook geen bankverkeer is kan hij bij de fiscus aangeven wat hij zelf wil. Het is blijkbaar het voorrecht van de Belgische artsen (-specialisten) om ongestraft te mogen frauderen. Voor zover ik weet is deze regeling uniek. Een privilege dat bewust gecreëerd is door het beleid (met zoveel artsen in parlement en nu ook als minister) en ondersteund en heel hard verdedigd door arstensyndicaten (onder het mom van "medisch geheim"). Politici die dit in het verleden toch wilden aanpakken zijn telkens teruggefloten door interne partijtucht.
Gebruikersavatar
proximusboyke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7191
Lid geworden op: 05 feb 2010, 20:17
Locatie: kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 152 keer
Bedankt: 374 keer
Recent bedankt: 1 keer

dima ik kan ondertussen zeggen dat delhaize noord in kortrijk alvast niet toelaat extra cash te nemen met visa.
Ook al heb je 175€ aan goederen mee en vraag je 50€ bij :-D
iphone 8+ : orange xtreme
iphone 13 : max 512gb orange xtreme
mercedes e220 = extra surf
AirCard 810S : cic mobile + fiber in saint cyprien
imac : orange love + boost
ipad pro 12,9 : 256gb extra surf
nickz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1533
Lid geworden op: 09 dec 2011, 17:55
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 178 keer
Bedankt: 220 keer

Extra geld bijvragen wordt bij mijn weten in geen enkele winkel toegestaan als je betaalt met Visa, aangezien Visa een percentage aanrekent op het betaalde bedrag. Bij betaling met Bancontact staan de meeste winkels dit wel toe, omdat er daar maar een klein vast bedrag wordt aangerekend per transactie.

Verstuurd vanaf mijn Xperia-tablet met Tapatalk
Tim.Bracquez
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3202
Lid geworden op: 05 dec 2010, 15:09
Bedankt: 450 keer

Action staat het toe om extra geld bij te vragen voor visa
Plaats reactie

Terug naar “Geldzaken”