Biomassacentrale vervangen door zonnepanelen?

Discussieforum over energiebedrijven (elektriciteit en gas), zonnepanelen, windenergie en andere.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

Hoewel Turtelboom de Turteltaks initieel verkocht heeft als zijnde om de putten van Freya te dichten, diende die ook om de biomassacentrale BeePower in Gent mogelijk te maken.
We weten hoe dat verhaal geëindigd is :).
Maar op die manier halen we de Europese doelstelling rond groene energie niet natuurlijk.
Dan suggereert Tommelein om de capaciteit van die centrale (460MWh) te vervangen door zonnepanelen.

- Biomassa kan constant werken, wie gaat de elektriciteit maken op een windstille mistige novemberavond? Of is het de bedoeling om extra veel zonnepanelen te plaatsen, zodat je overdag 20-30-40% groene energie haalt en 's nachts dan maar 1%. Gewogen gemiddelde, om te rapporteren aan Europa, is dan 10,5%...
- Wat als we die 10,5% groene energie niet halen? Welke boete moeten we dan betalen?
- Als ze zonnepanelen willen stimuleren, waarom niet subsidiëren :)? Niet door een put te graven voor de komende 20 jaar, maar wel door de investeringskost te verminderen? Gent ging 250miljoen per jaar kosten, 1,5miljard op de looptijd van het project. Een installatie van 4MWh kost ongeveer €5000. Als je iedereen €1000 korting geeft, kan je 250'000 installaties laten plaatsen met het subsidiebedrag van 1jaar BeePower in Gent...
- Misschien moet er ook duidelijkheid komen over dat prosumententarief. Dat schrikt mij alvast af om panelen te leggen. Ik zou eerst willen weten wat het me zal kosten.
- Creëeren al die extra ZP installaties niet nóg meer problemen voor de distributiebeheerders? Nóg meer mensen die het net gebruiken en er maar een schijntje (prosumententarief was €200?) voor betalen?
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7918
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 734 keer

heist_175 schreef:- Misschien moet er ook duidelijkheid komen over dat prosumententarief. Dat schrikt mij alvast af om panelen te leggen. Ik zou eerst willen weten wat het me zal kosten.
- Creëeren al die extra ZP installaties niet nóg meer problemen voor de distributiebeheerders? Nóg meer mensen die het net gebruiken en er maar een schijntje (prosumententarief was €200?) voor betalen?
1 optie is om net over de taalgrens te gaan wonen. Daar bestaat geen prosumententarief (meer). Werd als illegaal bestempeld door het hooggerechtshof.
Er zijn x aantal gezinnen aangesloten op het net. Wil niet zeggen dat er nog meer aangesloten gaan zijn omdat ze panelen leggen. Wie geen panelen heeft is nu ook al aangesloten op het net. Prosumententarief is berekend op het vermogen van de omvormer. Reken op ongeveer 100 euro per jaar per geïnstalleerde kW vermogen.
Laatst gewijzigd door Jack Daniels 10 mei 2016, 08:38, in totaal 1 gewijzigd.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
qless
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1605
Lid geworden op: 13 dec 2002, 11:44
Locatie: Lokeren
Uitgedeelde bedankjes: 17 keer
Bedankt: 149 keer

Ik dacht dat dat prosumententarief 349,- was...

En ja dat te halen percentage wordt op een lekker kunstmatige manier berekend, want 's nachts/windstil werkt dat niet natuurlijk.
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

warpozio
Pro Member
Pro Member
Berichten: 369
Lid geworden op: 04 sep 2007, 10:23
Uitgedeelde bedankjes: 50 keer
Bedankt: 18 keer

heist_175 schreef:- Biomassa kan constant werken, wie gaat de elektriciteit maken op een windstille mistige novemberavond? Of is het de bedoeling om extra veel zonnepanelen te plaatsen, zodat je overdag 20-30-40% groene energie haalt en 's nachts dan maar 1%. Gewogen gemiddelde, om te rapporteren aan Europa, is dan 10,5%...
Ik vermoed toch dat dit een percentage op jaarbasis is.
Anders heb je daar ergens een "Cel Groene Energie" die iedere dag het verbruik en de produktie+invoer+... telt en berekent hoeveel % er die dag groen was. Op het einde van de dag boetes versturen.... :)
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

Breng ze niet op ideëen.
Dat zijn ambtenaren extra en dus extra kiespubliek :(.
peve
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 40
Lid geworden op: 11 apr 2012, 15:48
Uitgedeelde bedankjes: 29 keer
Bedankt: 4 keer

Dan suggereert Tommelein om de capaciteit van die centrale (460MWh) te vervangen door zonnepanelen.
De capaciteit van een centrale kan je niet uitdrukken in MWh zonder de tijd op te geven waarin deze energie geleverd werd.
De centrale heeft een vermogen van 460 MW zonder h.
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 260 keer

Zo een los idee dat in me opkomt...
Kunnen we niet per straat of per wijk, of zelfs per dorp of gemeente groene stroom opwekken? Zeg maar een soort coöperatieve waar mensen een stuk zonnepaneelpark of windmolen kunnen inkopen?
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7918
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 734 keer

petrol242 schreef:Zo een los idee dat in me opkomt...
Kunnen we niet per straat of per wijk, of zelfs per dorp of gemeente groene stroom opwekken? Zeg maar een soort coöperatieve waar mensen een stuk zonnepaneelpark of windmolen kunnen inkopen?
Dat bestaat toch al? Kruibeke met zijn windmolens om er maar 1 te noemen. Ecopower is er ook zo eentje. Zie link voor windmolens Kruibeke:
http://www.wasewind.be/
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
ubremoved_22196
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3131
Lid geworden op: 18 apr 2013, 09:41
Locatie: Leuven
Uitgedeelde bedankjes: 351 keer
Bedankt: 222 keer

Eigenlijk schrik ik er van dat er hier mensen zijn die een vaste prijs op het prosumententarief plakken. Gebruik even google en je kan toch snel vinden wat het jou gaat kosten?

http://www.vreg.be/nl/prosumententarief-1
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

Ik kan niet alle parameters van het prosumententarief meenemen hé :).
Het is afhankelijk van het vermogen van de omvormer (en de netbeheerder). Een gemiddelde installatie is 4-5MWh en dus eerder €400-500 dan de €250 die ik schreef.
ubremoved_22196
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3131
Lid geworden op: 18 apr 2013, 09:41
Locatie: Leuven
Uitgedeelde bedankjes: 351 keer
Bedankt: 222 keer

Het is een kunst om een zo laag mogelijke omvormer te plaatsen voor uw installatie. Nu zijn er mensen, waaronder ik zelf, die zwaardere omvormers hebben, een minder goede ligging, maar toch de volle pot betalen. Eerlijk?

Nu, er loopt nog steeds een rechtszaak tegen het prosumententarief dus het kan ook nog afgeschaft worden.

Ik kan nog steeds iedereen aanraden om lid te worden van http://www.zonstraal.be/vzw/.
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7918
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 734 keer

Slafes schreef:Het is een kunst om een zo laag mogelijke omvormer te plaatsen voor uw installatie. Nu zijn er mensen, waaronder ik zelf, die zwaardere omvormers hebben, een minder goede ligging, maar toch de volle pot betalen. Eerlijk?
Idem dito hier. Panelen met max. vermogen van 3,8 kW en omvormer van 4,3 kVA. Dan weet je het wel zeker? Heb wel het geluk dat panelen volledig zuidwaarts gericht zijn, dux max. opbrengst (vorig jaar 3740 kW). Zo ken ik mensen met installatie en omvormer van 5 kVA en een opbrengst van minder dan 3000 kW per jaar wegens de niet ideale richting van de panelen. Minder opbrengst dan bij mij maar wel een pak meer mogen betalen. Enfin, meer ga ik er niet over zeggen of het wordt hier weer eens een welles-nietes spelletje zoals in het verleden al vaker gebeurd is.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
Doktor Avalanche
Premium Member
Premium Member
Berichten: 702
Lid geworden op: 21 dec 2010, 10:17
Locatie: Oostmalle
Uitgedeelde bedankjes: 120 keer
Bedankt: 70 keer
Contacteer:

Mijn omvormer is ook nog gekocht voor er sprake was van heel het prosumenten gedoe. Die is in den tijd ook te zwaar gekocht, met toen nog in het achterhoofd om later panelen bij te plaatsen. Daar ben ik nu ook niet blij mee. En door alle regelgevingen kan je die zo maar niet vervangen door een andere... (herkeuring elek...)

een andere bedenking:
Een vriend van mij vroeg wat het zou opbrengen om 10kW aan zonnepanelen te leggen ( hij verbruik nu +/- 5000kWh dag/nacht en nog eens 16000kWh exclusief nacht voor elektrische vloerverwarming). Als ik dat uitreken gaat hij meer aan elek en prosumenten tarief betalen als hij voor 10kW aan zonnepanelen legt. Sop en de kool...
"The Internet is allergic to truth, reason and humour."
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7918
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 734 keer

Doktor Avalanche schreef:een andere bedenking:
Een vriend van mij vroeg wat het zou opbrengen om 10kW aan zonnepanelen te leggen...
Veel hangt af van richting van het dak en beschikbare oppervlakte. Toen ik mijn panelen heb laten leggen heb ik mij nooit laten leiden door een installateur. Ik contacteerde er een paar, gaf hen de afmetingen van het beschikbare dakoppervlak en vertelde erbij dat ik hoge rendementspanelen van Sunpower (318W per paneel) moest hebben. Al de rest was voor mij praat voor de vaak. Nu is Sunpower vrij duur. Echter... er is een ander merk dat de cellen van Sunpower gebruikt en iets van de helft kost en dat is BenQ (het merk van computer monitors). Zij hebben bv. op dit moment de BenQ327 (en nog krachtiger ook als ik mij niet vergis). Als uw vriend zijn beschikbare oppervlakte vol legt met deze panelen moet hij toch al een heel eind komen. Linkje hierbij met prijs en extra info:
https://www.solargarant.nl/winkel/benq/ ... 327wp.html
In mijn geval: 12 x Sunpower 318W. Vorig jaar opbrengst van 3740 kW. 2013 was het jaar met de laagste opbrengst, 3500 kW.
Laatst gewijzigd door Jack Daniels 10 mei 2016, 13:22, in totaal 1 gewijzigd.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
Doktor Avalanche
Premium Member
Premium Member
Berichten: 702
Lid geworden op: 21 dec 2010, 10:17
Locatie: Oostmalle
Uitgedeelde bedankjes: 120 keer
Bedankt: 70 keer
Contacteer:

mag je als privé persoon meer als 10kWp leggen? Of komen er dan andere zaken aan te pas
"The Internet is allergic to truth, reason and humour."
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7918
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 734 keer

Doktor Avalanche schreef:mag je als privé persoon meer als 10kWp leggen? Of komen er dan andere zaken aan te pas
Dan komen er andere zaken bij te pas. Ik denk dat een particuliere elektrische installatie zelfs niet geschikt is voor meer dan 10 kW. Maar het fijne weet ik er niet van.
Hier alvast wat info:
http://www.zonstraal.be/forum/viewtopic.php?t=17514#
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
Doktor Avalanche
Premium Member
Premium Member
Berichten: 702
Lid geworden op: 21 dec 2010, 10:17
Locatie: Oostmalle
Uitgedeelde bedankjes: 120 keer
Bedankt: 70 keer
Contacteer:

Ik heb 'm voorgesteld, elektrische vloerverwarming eruit. En dan ofwel gas + vvw of zonnepanelen in combinatie met warmtepomp, komt op een termijn van 20jaar stukken goedkoper uit...
Allez ze zullen de komende jaren ook wel een tax uitvinden die je zal doen betalen omdat je warmte uit de lucht of grond haalt...
"The Internet is allergic to truth, reason and humour."
matenet
Plus Member
Plus Member
Berichten: 112
Lid geworden op: 06 aug 2010, 15:21
Bedankt: 27 keer

mag je als privé persoon meer als 10kWp leggen? Of komen er dan andere zaken aan te pas
Antwoord op de site van de VREG: http://www.vreg.be/nl/aanmelden-bij-de-netbeheerder

Kort samengevat, bij een installatie van meer dan 10 kWp:
  • - op voorhand worden aangevraagd bij de netbeheerder; die zal beslissen of het mag op het net; er is zowieso vanaf 5 kWp een 3-fase aansluiting vereist; wellicht moet de aansluiting worden verzwaard en hangt het ook af van het net op die plaats
    - er wordt dan gewerkt met een productiemeter (geen terugdraaiende meter; eigen meter met eigen EAN nummer); je zal de meterstanden elke maand moeten doorgeven
    - je moet een contract afsluiten met een evenwichtsverantwoordelijke voor hun toegangspunt van injectie (een contract met een leverancier die je zal vergoeden voor de stroom die je injecteert)
petzl
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 958
Lid geworden op: 07 aug 2010, 23:35
Locatie: Holsbeek - JO20IV
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 83 keer

ze zouden beter een 2de waterval van Coo maken , waar dus energie opgeslagen kan worden.

je kan al particulier meer dan 10 kwp leggen, maar je omvormer mag maar 10 kwpiek zijn.

zelf heb ik 4kw liggen op een 3w omvormer. dit heeft als nadeel dat ik iets minder opbrengst heb, maar ik betaal dan ook iets minder netvergoeding.
mijn omvormer was ook goedkoper.

in mijn geval scheelde het 5% in totale opbrengst.
Afbeelding
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

Waarom heb je minder opbrengst?
Wat gebeurt er als je panelen toch meer produceren dan uw omvormer aankan?
peve
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 40
Lid geworden op: 11 apr 2012, 15:48
Uitgedeelde bedankjes: 29 keer
Bedankt: 4 keer

Het is niet zo dat de panelen meer vermogen zullen leveren dan de omvormer aankan.
De panelen zullen enkel het vermogen leveren dat de omvormer vraagt via zijn MPPT-regeling.
(Maximum power point tracking)
In dit geval zal de omvormer zich dus niet instellen op het maximaal haalbare, maar op wat hij aankan.
gunmaster
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 812
Lid geworden op: 06 okt 2010, 12:29
Uitgedeelde bedankjes: 40 keer
Bedankt: 63 keer

Een paar puntjes van kritiek voor deze discussie.

Let op op MEGA of KILO watts. Een gemiddelde solar installatie levert geen MW's maar KW's aan piekvermogen.
Als je het hebt over KWh, dan spreek je over vermogens gedurende een tijdseenheid, het is dus een maat voor hoeveelheid.

Voor het prosumenten tarief: je betaald een tax op het vermogen van je omvormer (per kw) dit tarief verschilt per netbeheerder. Dit is een tarief dat volgens de planning wel zal toenemen. Hier is er een leuk artikel over: http://www.slimmetenergie.eu/wp/index.p ... e-betalen/

Voor de 2020 doelstellingen: 20% van de energie moet uit duurzame bronnen komen.
Jaarlijks verbruikt België zo'n 90 TWh aan elektriciteit. Het doel is dus 18 TWh groenheid. Dat vertaalt zich in ongeveer 10 GW gemiddeld, constant. Zo'n biomassa centrale als die in Gent met een vermogen van 0,5 GW had daar dus 25% vanaf kunnen halen!
Wat hebben we nu al?
-> 3 GW aan zonnepanelen die ongeveer 2.7 TWh produceren. Belgïe ligt al half vol met zonnepanelen en creëren vele verstoppingen op het net, veel meer zonnepanelen zijn dus niet direct een aangewezen plan. Met een beter energiemanagement en een uitbreiding van het verbruik met oog op warmtepompen en elektrische auto's kan je in ons land wel naar 6 GW gaan maar dan mogen er 2 watervallen van Coo bij, je creëert nu namelijk kortstondig 30% van het totale verbruik, zeer gevaarlijk als er een wolk boven komt drijven...
-> 2 GW aan wind, met ongeveer 4TWh, in zee zijn er nog plannen om minstens dat aantal te verdubbelen om het aandeel on-par te krijgen met het piekvermogen van de zonnepanelen. Windturbines zijn net iets minder onbetrouwbaar dan zonnepanelen voor de stabiliteit van het net maar zorgen wel voor grote kosten ivm de subsidies die ze nodig hebben. Momenteel kan er op land weinig geplaatst worden door de nodige NIMBY groeperingen en vliegvelden. Aan de kost is er geen degelijke interconnectie om de elektriciteit van de windturbines af te voeren maar deze zou klaar zijn rond 2018 waardoor men meer turbines kan bouwen in zee.
-> Een hele hoop kleinschalige waterkracht in de waal en afvalverbrandingsinstallaties zijn ook goed voor ongeveer 6 TWh.


We zitten dus al vrij goed op weg! Maar er zou meer moeten worden ingezet op stabiele energie ipv onvoorspelbare bronnen waar je een fossiele, dure, backup voor moet hebben!
Laatst gewijzigd door gunmaster 11 mei 2016, 18:56, in totaal 1 gewijzigd.
Gebruikersavatar
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 9755
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 385 keer
Bedankt: 592 keer
Recent bedankt: 38 keer

Leuke en handige info, gunmaster.

In de tekst waar je naar linkt staat dit:
We raden dus zeker aan uw zonnepanelen te overdimensioneren. leg dus op een omvormer van 3 KW bijvoorbeeld 4 KWpiek aan zonnepanelen, je zal meer productie hebben.
Kan het dan om meer panelen te leggen dan je omvormer aankan en is dat aan te raden?

Zijn er mensen die interesse hebben in de groepsaankoop van de provincie (O-Vl) of elders al deelgenomen hebben?
gunmaster
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 812
Lid geworden op: 06 okt 2010, 12:29
Uitgedeelde bedankjes: 40 keer
Bedankt: 63 keer

@Dizzy al sinds dag 0 van de zonnepanelen is het aangeraden geweest om zonnepanelen over te dimensioneren. Vroeger was dit simpel uit financieel oogpunt, een omvormer vormde bijna 40% van de kost, met wat meer zonnepanelen had je toch meer productie. Enkel in de 1% van de tijd dat de zonnepanelen op vol vermogen draaien verlies je wat energie maar dat woog niet op tegen de extra kost van een grotere omvormer. Zo ligt er bij mij ook 4KWp op een omvormertje van 3KW, resultaat is dat ik vaak ~3KW zie op de omvormer. Een beetje vermogen gaat dus verloren maar financieel is het interessanter. Een goed percentage van overdimensionerging is 20%.

Schade doet het niet, je verliest gewoon stroom.
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6309
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 506 keer
Bedankt: 613 keer
Recent bedankt: 7 keer

Allemaal schoon uitgelegd maar 25% van 10GW is hier in de streek nog altijd 2.5GW...

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
Plaats reactie

Terug naar “Energie en duurzame ontwikkeling”