meten per stroomgroep

Discussieforum over energiebedrijven (elektriciteit en gas), zonnepanelen, windenergie en andere.
Gebruikersavatar
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5250
Lid geworden op: 10 maa 2010, 12:30
Uitgedeelde bedankjes: 64 keer
Bedankt: 526 keer
Recent bedankt: 12 keer

zoals de titel al zegt... ik zou mijn energieverbruik willen meten per stroomgroep, omdat ik sterk het idee heb dat er IETS niet klopt in huis.

afgelopen jaar heb ik eens werk gemaakt van het verbruik, dat in de 7000! kwh / jaar zat.
boosdoener: een oude katoenen elektra kabel die zowat niets isolatie overhad (ahum, lekker veilig!)
ik ben dan gaan kijken en in de gaten houden en waarempel... het verbruik zat gemiddeld op 10kwh / dag (dus een 3650 / jaar).
dit heb ik dan gemeten over een periode van een maand, waarna ik tevreden was dat de boosdoener weg was.
totaalverbruik april tot oktober 2015: 2066 kwh.

vervolgens zijn we van leverancier overgestapt en kregen nu de eindafrekening oktober - april... 3550kwh !!!!
op 165 dagen, dat is dus 21kwh / dag en bijna mijn berekende jaarverbruik!

needless to say, ik ben weer aan het monitoren gegaan om per dag het verbruik te bekijken, maar ik zou dat graag per groep gaan doen nu,
kwestie van ook te vinden *waar* dat verbruik vandaan komt, en natuurlijk vraag ik me ook af waarom dat er ineens weer is,
zeker omdat er op vlak van elektrische toestellen niet echt iets veranderd is (ja, er is wél elektra aangepast in de keuken, alsook een inductievuur bijgekomen... maar dat lijkt me nog steeds niet het hele verbruik te verklaren, ondermeer omdat die zaken nog maar 2 of 3 maand gebeurd zijn)

dus long story short: tips gezocht om elektra te meten per groep zonder dat ik elke groep apart moet uitzetten gedurende een dag
Gebruikersavatar
honda4life
Moderator
Moderator
Berichten: 6008
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
Locatie: 127.0.0.1
Uitgedeelde bedankjes: 207 keer
Bedankt: 376 keer
Recent bedankt: 2 keer

Voor zo'n 8 dollar heb je KWh meter die werkt met een stroomspoel.
Dat je even een draad moet loskoppelen en de meter ook van spanning moet voorzien (stekkertje aan zetten) is onvermijdelijk, maar dat lijkt me de gemakkelijkste oplossing.
Er bestaan natuurlijk kwalitatieve meettoestellen, maar deze hebben natuurlijk het bijhorende prijskaartje.

http://www.aliexpress.com/item/100A-AC- ... 53775.html

Je zou ook eens een isolatiemeting kunnen doen (Megger in de volksmond).
Dat geeft je een goed idee in welke staat de bekabeling werkelijk is.
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
FlashBlue
Erelid
Erelid
Berichten: 2114
Lid geworden op: 20 jan 2006, 21:08
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 1022 keer
Bedankt: 296 keer

Als het niet spotgoedkoop moet zijn, en je niet bang bent om je zekeringkast open te doen, en de kabels die naar je zekeringen gaan een beetje speling hebben om een meetklem erop te klikken, kan ik je de Efergy meters aanraden...

http://efergy.com/eu/e2-classic

Zendertje met opklikbare stroomspoel (dus geen draden losmaken in meterkast), realtime verbruik zien, en statistieken bijhouden op remote toestel.
Heb er zo indertijd bij mijn ouders ook eentje gehangen om te zien op welke momenten van de dag er piekverbruik was, en om wat kostenschatting te kunnen doen. Niet goedkoop (rond de 70€ fzo), maar wel handige dingen.
Gebruikersavatar
honda4life
Moderator
Moderator
Berichten: 6008
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
Locatie: 127.0.0.1
Uitgedeelde bedankjes: 207 keer
Bedankt: 376 keer
Recent bedankt: 2 keer

Met slechte bedrading doe je misschien beter helemaal niks.
Hoor eens rond voor een isolatiemeting, dan heb je ten minste een idee waar te zoeken.
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
fvhbrugge
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1597
Lid geworden op: 23 nov 2008, 20:38
Uitgedeelde bedankjes: 101 keer
Bedankt: 123 keer

Eenvoudige meter die ook je sluipverbrul bepaalt : http://www.smappee.com/be_nl/energiemonitor

Of koop een kWh-meter om in een stopcontact te steken en zo toestellen te meten.

Als je nog met katoenen draden zit: alles vervangen, dat is onvermijdelijk.
Je kan de kringen uitmeten met een megger, maar Hoewel kartoen zėėr goed materiaal was, een keer nat is de isolatie definitief slecht.
Laat er eens een elektricien naar kijken.

Wat zijn de grootste verbruikers:
- droogkast
- oude Frigo of vriezer > sowieso groot verbruik maar bij defect kunnen ze 24u/24u blijven draaien dan koelen ze misschien nog maar met enorm verbruik.

De teller kan uiteraard ook defect zijn.
fvhbrugge
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1597
Lid geworden op: 23 nov 2008, 20:38
Uitgedeelde bedankjes: 101 keer
Bedankt: 123 keer

Nog goedkoper:
+ iedere dag verbruik' noteren,
+ een keer ieder uur teller opnemen
+ bepaalde kringen uitschakelen voor enkele uren en verbruik noteren.

Bovenal hou het veilig !
Tim.Bracquez
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3202
Lid geworden op: 05 dec 2010, 15:09
Bedankt: 450 keer

Of je zet zoals mij een webcam dat ergens in de kast ligt op de energie meter met OCR er op :-)
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

Ik weet niet precies wat je bedoelt met "stroomgroep".
Ik ga er even vanuit dat je een zekeringkast hebt met automatische zekeringen en dat je wil weten op welke kring de grootverbruiker zit?
Hierboven staan alvast goede suggesties:
- Als je in dat huis wil blijven wonen, zou ik sowieso - wat de meting u ook leert - alle draad vervangen door nieuwe draad. De materiaalkost is peanuts (VOB 2,5mm² kost 25cent per meter; VOB 1,5mm² kost 16cent per meter), je moet nog een trekveer kopen en klaar. Als je niet weet hoe eraan te beginnen, vraag een elektricien of je mag helpen. 95% van het werk van kabel hertrekken is transpiratie, kennis (hoe alles aansluiten) is maar 5% van het werk.
- Als je bepaalde toestellen verdenkt (vaatwasser, boiler, droogkast, wasmachine, ...), is het eenvoudiger om een kWh meter te plaatsen op dat stopcontact, dan een hele kring te meten
- Als je totaal geen idee hebt waar te beginnen, zou ik alle zekeringen beginnen uitmeten. Ik zou eerder niet met goedkope chinese brol in een zekeringkast werken. Je kan bv een Eltako kWh meter kopen en die week per week op een andere zekering plaatsen.
- Heb je uw differentieel al eens getest? Die zou moeten uitvallen bij lekstroom. Misschien werkt die niet (of heb je die niet) en heb je gewoon veel lekstroom?

Ik veronderstel ook dat je geen geldige elektriciteitskeuring meer hebt voor die woning? Toch ook de moeite om dat terug in orde te brengen (OCB keuring kostte bij mij €127).
R2D2
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1460
Lid geworden op: 20 aug 2015, 15:07
Uitgedeelde bedankjes: 86 keer
Bedankt: 123 keer
Recent bedankt: 5 keer

Ik ben een zeer enthousiaste gebruiker van Smappee.
1, als energiemonitor
2, als draadloze automatisatie/domotica/afstandbediening

Als energiemonitor is Smappee zeer gebruiksvriendelijk en met resultaat : na mijn eerste elektriciteitsafrekening 20% minder verbruik. Dat komt door een combinatie van bewuster gebruik maar ook door enkele investeringen door vervanging van grootverbruikers.
De automatische detectie werkt niet voor alle toestellen even goed, maar goed genoeg om een juiste beslissingen te kunnen nemen.
Toestellen met een variabel gebruik zijn moeilijker automatisch te detecteren. Maar met wat puzzelwerk kan je verschillende profielen wel combineren.

Smappee ondersteunt ook draadloze domotica standaarden van bijvoorbeeld Chacon DIO, HomeEasy en KlikAanKlikUit. Daarmee schakel en automatiseer ik van alles en nog wat.

Wat de topic starter betreft : Smappee meet niet enkel per kring, maar zelfs per toestel.
Gebruikersavatar
Sinna
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2966
Lid geworden op: 14 nov 2008, 08:22
Twitter: KrSi78
Locatie: Brugge
Uitgedeelde bedankjes: 286 keer
Bedankt: 202 keer
Recent bedankt: 6 keer
Contacteer:

Tim.Bracquez schreef:Of je zet zoals mij een webcam dat ergens in de kast ligt op de energie meter met OCR er op :-)
Heb jij al eens zoiets in elkaar geknutseld? Ben wel benieuwd :)
Computer(k)nul
Tim.Bracquez
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3202
Lid geworden op: 05 dec 2010, 15:09
Bedankt: 450 keer

Sinna schreef:
Tim.Bracquez schreef:Of je zet zoals mij een webcam dat ergens in de kast ligt op de energie meter met OCR er op :-)
Heb jij al eens zoiets in elkaar geknutseld? Ben wel benieuwd :)
Zo oude cam dat ik liggen had: Resultaat na wat ImageMagic filtertjes en croppen :
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7918
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 734 keer

Ik denk ook dat de makkelijkste en goedkoopste oplossing is: per dag 1 zekering (of 2) afzetten en kijken of dat invloed heeft op je verbruik. Op die manier is het makkelijk uit te sluiten waar het verlies zich (wel of) niet situeert. Waarom moeilijk doen als het ook makkelijk kan?
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
Gebruikersavatar
lacer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2968
Lid geworden op: 24 feb 2007, 23:15
Locatie: 09
Uitgedeelde bedankjes: 130 keer
Bedankt: 159 keer

Dat de oude katoenen elektra kabel de oorzaak was in 't begin zou mij verwonderen vermits die ettelijke Kwh zou opgestookt hebben zonden sporen achter te laten. Was dit een aansluitkabel naar een toestel of was het de bedrading in de buizen in of op de muur ?
Is je installatie recent (dwz na 1981 en gekeurd) of nog van je jaren stillekes ? Want veel reacties onder je beginpost suggereren dat je met een oude installatie zou kunnen zitten.

Voor een goedkope oplossing om lekstroom op te sporen, begin je best eerst met alle toestellen af te koppelen van je installatie en vergeet geen enkele.
Je moet nadien alle zekeringen uittrekken of automaten uitschakelen.
Dan leg je één voor één de zekeringen / automaten terug in en tegelijk hou je de draaischijf van de kwh-meter in het oog en deze mag absoluut niet draaien.
EdpNet XL 99/35 Mbps
VoIp OVH + Gigaset C610IP + C430H
Telenet Digital TV HD Digicorder AD 2200
RPi 2B Pi-Hole / 3B Kodi-19 / 3B+ Node-Red+Grafana
FLUKSO monitoring Elec-Gas-Water-PV > PVoutput
Ubuntu Mate 18.04 ESM / 22.04
cybersurfr
Pro Member
Pro Member
Berichten: 328
Lid geworden op: 07 feb 2009, 21:46
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 20 keer

Met een Flukso kan je per fase meten
blijkt echter momenteel uitverkocht in afwachting van nieuwe versie
https://www.flukso.net/content/overdue-status-update
Gebruikersavatar
lacer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2968
Lid geworden op: 24 feb 2007, 23:15
Locatie: 09
Uitgedeelde bedankjes: 130 keer
Bedankt: 159 keer

Ik denk dat je verschillende Flukso's en stroomtangen nodig zult hebben om alle stroomkringen tegelijk uit te meten.
Hoeveel kringen waren het er nu ook alweer ?
Iets in elkaar knutselen met een Arduino is ook nog een mogelijkheid, al gaat dit prijzige en tijdrovende oplossingen zijn.
Per kring een kwh metertje met pulsuitgang (vb die Eltako van enkele posts hoger in niet geijkte versie), maar dat moet best ingebouwd worden in de zekeringskast zelf.
Al die pulsen van de kwh metertjes kunnen naar een Flukso (vorig model v2 met een max van 4).
Maar dat is hier allemaal om lange termijn monitoring te doen zoals ik hier al enkele jaren probleemloos doe. Maar heeft Splitter dat juist nodig ?
EdpNet XL 99/35 Mbps
VoIp OVH + Gigaset C610IP + C430H
Telenet Digital TV HD Digicorder AD 2200
RPi 2B Pi-Hole / 3B Kodi-19 / 3B+ Node-Red+Grafana
FLUKSO monitoring Elec-Gas-Water-PV > PVoutput
Ubuntu Mate 18.04 ESM / 22.04
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Jack Daniels schreef:Ik denk ook dat de makkelijkste en goedkoopste oplossing
Als je met dergelijke problemen zit en spreekt over oude draden en lekstromen dan denk ik dat je best niet gaat voor een "goedkope oplossing".

Laat een vakman komen en je installatie vernieuwen... anders is het misschien de brandweer die de volgende keer mag komen !
Gebruikersavatar
lacer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2968
Lid geworden op: 24 feb 2007, 23:15
Locatie: 09
Uitgedeelde bedankjes: 130 keer
Bedankt: 159 keer

Laat ons eerst even wachten tot Splitter meer duidelijkheid brengt wat voor installatie hij heeft: ouder < 1981 > nieuwer
EdpNet XL 99/35 Mbps
VoIp OVH + Gigaset C610IP + C430H
Telenet Digital TV HD Digicorder AD 2200
RPi 2B Pi-Hole / 3B Kodi-19 / 3B+ Node-Red+Grafana
FLUKSO monitoring Elec-Gas-Water-PV > PVoutput
Ubuntu Mate 18.04 ESM / 22.04
Gebruikersavatar
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5250
Lid geworden op: 10 maa 2010, 12:30
Uitgedeelde bedankjes: 64 keer
Bedankt: 526 keer
Recent bedankt: 12 keer

@honda4life: ik heb veel zaken uit china... maar zo'n dingen dan weer liever niet...

ik heb ook ergens nog een megger liggen... but i'll be damned if i know how to use it,
ook chinees trouwens.

wat betreft efergy/smappee : smappee ben ik inderdaad al aan het bekijken,
handig om je hele verbruik in realtime te zien en te loggen.
zeker iets waar ik in ga investeren.

een kwh meter voor toestellen te testen heb ik ook (ergens...), maar dat gaf de vorige keer al niet echt uitsluitend aan hoe of wat.
koelkast/vriezer is nog maar een jaartje vernieuwd, en droogkast/wasmachine draaien niet constant

wat fvhbrugge zegt doe ik nu ook terug: regelmatig noteren en dergelijke,
maar ik moet eens een oude cam zoeken en tim zijn idee toepassen misschien.
bespaart toch weer wat rondgeloop.

heist: "alle draad vervangen" is eenvoudig gezegd... is een sociale woning uit 85,
en lang niet alle kabels zijn vervangbaar spijtig genoeg.
verder zijn ook veel kabels "aftakkingen van aftakkingen" e.d.

je idee van de differentieel... die heb ik ook eens bekeken,
en het vreemde was: de testknop voor de 0.3 had wat tijd nodig,
maar werkte uiteindelijk wel (en vervolgens sneller)...
de 300 daarentegen kan ik de testknop een minuut indrukken en die springt nog niet.
lijkt me ook wat verdacht dus?

die keuring... ahem, daar was ik zelfs niet van op de hoogte dat die om de 25 jaar moet,
dus inderdaad, die is ook niet meer geldig.

R2D2: meet hij effectief (redelijk) accuraat welk toestel wat verbruikt?

lacer: die kabel was effectief een grootverbruiker: continu een hoog verbruik,
die kabel verwijderd (was aangesloten op een schakelaar en lamp) en het verbruik daalde.
was ook niet verwonderlijk, want de isolatie was eigenlijk overal gewoon "afgebrokkeld"...

wat je ook zegt, het is niet voor lange termijn monitoring maar enkel momenteel,
zodat ik kan nakijken of er iets aan de hand is of niet.

zowiezo gaat de huidige kast er binnenkort uit en komt er een nieuwe,
maar ik krijg mijn hoofd er niet rond:

verbruik van 7000+kwh / jaar. dat zie je ook per dag dat die redelijk telt.
vervolgens haal ik die katoenkabel weg, verbruik daalt.
dan van april tot oktober totaal 2066kwh verbruik gehad (kan ik mee leven)
nu, van oktober tot april 3550kwh!
en er is niets aan de installatie veranderd sinds april vorig jaar...

verder bv ook: tussen 22u en 23u stond er niets aan (buiten de pc en tv in standby)
1kwh verbruik.
tussen 23u en 10u een verbruik van 5kwh... mét de wasmachine die aanstond.
pc heeft nog tot ongeveer half 2 aangestaan, daarna gewoon in standby.

ik ga nu mijn kwh metertje terugzoeken en eens op de stekker van de HR ketel gooien,
omdat we met dat ding ooit nog problemen gehad hebben, maar het blijft vreemd.

uitschakelen van elke kring apart gaf aan dat de kring met pc (en nas/server) het meest verbruiken,
wat normaal is veronderstel ik, en verder enkel wat pieken bij het inschakelen van de kring (als de aangesloten toestellen starten dus)

hetgene dat mij gewoon stoort is dus: hoe kom je aan dit verbruik,
als je eigenlijk niets anders hebt in huis?

189 dagen met 2066 totaal
165 dagen met 3550 totaal
dus 1 maand méér geteld en 1500kwh minder verbruikt?

verwarming is trouwens op gas
ubremoved_15739
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2831
Lid geworden op: 13 jul 2010, 13:21
Uitgedeelde bedankjes: 599 keer
Bedankt: 532 keer

Splitter schreef:dus long story short: tips gezocht om elektra te meten per groep zonder dat ik elke groep apart moet uitzetten gedurende een dag
Een meter op iedere groep?
Bijvoorbeeld: En dan maar impulsen tellen met een arduino, RPI, of soortgelijke.
Grafiekjes maken met deze gegevens zal wel lukken zeker?

Edit: Ik lees net dat je geen spullen uit China wil voor deze zaken. Oeps.
Laatst gewijzigd door ubremoved_15739 03 mei 2016, 13:11, in totaal 1 gewijzigd.
johan.devos
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1268
Lid geworden op: 14 mei 2008, 15:36
Locatie: Bevergem :-)
Uitgedeelde bedankjes: 249 keer
Bedankt: 170 keer

Je hebt een groter verbuik in de wintermaanden. Electrische (bij)verwarming?
Gebruikersavatar
lacer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2968
Lid geworden op: 24 feb 2007, 23:15
Locatie: 09
Uitgedeelde bedankjes: 130 keer
Bedankt: 159 keer

Ik weet niet met hoeveel personen je huishouden is, maar hier met 2 is dat iets van 1800kWh / jaar, inclusief inductiekookplaat, wel 2 full time jobs. Verwarming op gas.
Je verbruik is in mijn ogen gigantisch veel dus en er kan waarschijnlijk wel iets aan gedaan worden.
Heb je mijn truuk van de stilstaande draaischijf al geprobeerd ? Dat kost niks en kan je onmiddellijk toepassen.

Heb je geburen ? Ik wil niks insinueren, maar heeft er soms geen in 't geniep een aftakking gemaakt aan jouw installatie door de muur ?
Ik zag bij onze verbouwing ook een leiding lopen van de buur ernaast (die had te diep gekapt), ben er wel mooi afgebleven :-).
EdpNet XL 99/35 Mbps
VoIp OVH + Gigaset C610IP + C430H
Telenet Digital TV HD Digicorder AD 2200
RPi 2B Pi-Hole / 3B Kodi-19 / 3B+ Node-Red+Grafana
FLUKSO monitoring Elec-Gas-Water-PV > PVoutput
Ubuntu Mate 18.04 ESM / 22.04
liber!
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 922
Lid geworden op: 09 apr 2006, 17:48
Twitter: nathan_gs
Uitgedeelde bedankjes: 231 keer
Bedankt: 80 keer
Recent bedankt: 1 keer

Zou het een defecte meter kunnen zijn? Eenvoudige test, schakel alle kringzekeringen uit en zie of er toch nog verbruik is.

Je bent ook zeker dat de buren niet ergens aftakken?

Katoendraad in 1985 verbaast me wel, ik dacht dat dit al eind jaren 60 was afgeschaft?
Gebruikersavatar
lacer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2968
Lid geworden op: 24 feb 2007, 23:15
Locatie: 09
Uitgedeelde bedankjes: 130 keer
Bedankt: 159 keer

eternum schreef:
Edit: Ik lees net dat je geen spullen uit China wil voor deze zaken. Oeps.
Ik heb hier wel een chinese algemene kwh teller met pulsen om het verbruik te meten, dat gaat naar de Flukso.
In aanvulling een MID gekeurde kwh teller van de zonnepanelen voor de opbrengst.
EdpNet XL 99/35 Mbps
VoIp OVH + Gigaset C610IP + C430H
Telenet Digital TV HD Digicorder AD 2200
RPi 2B Pi-Hole / 3B Kodi-19 / 3B+ Node-Red+Grafana
FLUKSO monitoring Elec-Gas-Water-PV > PVoutput
Ubuntu Mate 18.04 ESM / 22.04
Gebruikersavatar
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5250
Lid geworden op: 10 maa 2010, 12:30
Uitgedeelde bedankjes: 64 keer
Bedankt: 526 keer
Recent bedankt: 12 keer

johan.devos schreef:Je hebt een groter verbuik in de wintermaanden. Electrische (bij)verwarming?
nope, enkel gas... en die staat sinds een 4tal maanden ook altijd een graadje lager dan vroeger.
lacer schreef: Je verbruik is in mijn ogen gigantisch veel dus en er kan waarschijnlijk wel iets aan gedaan worden.
Heb je mijn truuk van de stilstaande draaischijf al geprobeerd ? Dat kost niks en kan je onmiddellijk toepassen.
jep en ze lijkt volledig stil te staan als al de automaten uitstaan.
lacer schreef: Heb je geburen ? Ik wil niks insinueren, maar heeft er soms geen in 't geniep een aftakking gemaakt aan jouw installatie door de muur ?
buren: ja... maar ik denk dat ik de slechtere buur van ons 2 ben ;) ik mag zeker niet klagen over onze buren en er is maar 1 aansluitende muur,
waar niks afgetapt is.

maar dat is trouwens niet het enige vreemde in huis. er is ook 1 kraan (koud water) waar vrij weinig druk op staat...
maar die ook blijft water geven *als de hoofdkraan dicht is*

in het motto "stap per stap" ben ik nu dus eerst de elektra aan het uitzoeken, want zoals je zelf al aanhaalt: het is gewoonweg énorm qua verbruik.
4000 zou ik nog normaal vinden, maar ondertussen op een jaartje dus alweer 5500+ is gewoonweg absurd (maar dus wél al minder als destijds met die katoenkabel)
Liber! schreef:Katoendraad in 1985 verbaast me wel, ik dacht dat dit al eind jaren 60 was afgeschaft?
dat krijg je als je vader zaliger electricien was bij het leger, en er wat bij moest komen in het huis :)
geen idee waar hij destijds die kabel vandaan had - ik vermoed van oude stock van het leger - en ik ben dus pas vorig jaar erop gekomen dat die helemaal naar de vaantjes was, toen ik wat zaken in de garage aan het afbreken was en die aansluiting toevallig ook mee weg mocht.

verder zou er geen katoenkabel of slechte kabel meer mogen zijn in huis, muv een stukje dat aangesloten is naar de buitenlamp, maar die kan ik met een schakelaar uitzetten.
een schakelaar die trouwens ook aan vervanging toe is, want dat indicatie-lichtje erop blijft knipperen (ook in uit-stand) en is dus ook een nutteloze verbruiker.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

lacer schreef:Ik weet niet met hoeveel personen je huishouden is, maar hier met 2 is dat iets van 1800kWh / jaar, inclusief inductiekookplaat, wel 2 full time jobs. Verwarming op gas.
Je verbruik is in mijn ogen gigantisch veel dus en er kan waarschijnlijk wel iets aan gedaan worden.
Ik zit hier toch ook met twee personen die fulltime werken aan ongeveer 5000 kWh/jaar.

Koken wel op elektriciteit en heb ook een server staan die met zo'n 1000 kWh/jaar weg is.
fvhbrugge
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1597
Lid geworden op: 23 nov 2008, 20:38
Uitgedeelde bedankjes: 101 keer
Bedankt: 123 keer

e idee van de differentieel... die heb ik ook eens bekeken,
en het vreemde was: de testknop voor de 0.3 had wat tijd nodig,
maar werkte uiteindelijk wel (en vervolgens sneller)...
de 300 daarentegen kan ik de testknop een minuut indrukken en die springt nog niet.
lijkt me ook wat verdacht dus?
De testknop van differentieel van huishoudelijke installatie werkt altijd direct - daar zit geen enkele vertraging op.
Zowel deze van 30mA (badkamer/vochtige ruimtes) als 300mA (hoofddifferentieel)

Ofwel is differentieel verkeerd aangesloten (al dan niet met opzet!)
Ofwel is differentieel defect.

Daar de hoofdifferentieel niet werkt, kan het best zijn dat je met verlies zit onder de grond (vocht). Verlies dat je niet detecteert omdat de differentieel niet werkt.

!! Risico's: brandgevaar, elektrocutie !!

Advies: onmiddellijk door elektricien met diploma en ervaring laten herstellen !
Gebruikersavatar
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5250
Lid geworden op: 10 maa 2010, 12:30
Uitgedeelde bedankjes: 64 keer
Bedankt: 526 keer
Recent bedankt: 12 keer

fvhbrugge schreef:
De testknop van differentieel van huishoudelijke installatie werkt altijd direct - daar zit geen enkele vertraging op.
Zowel deze van 30mA (badkamer/vochtige ruimtes) als 300mA (hoofddifferentieel)

Ofwel is differentieel verkeerd aangesloten (al dan niet met opzet!)
Ofwel is differentieel defect.
ik denk verkeerd aangesloten waardoor de testknop niet werkt.
is een 4polige en het is een monofasige installatie.

ik kom er alleen niet uit wat de juiste aansluiting is.
momenteel is het 1/2 en N die aangesloten zijn.

ergens op internet lees ik dat het 3/4 en 5/6 moet zijn en 1/2 en N moeten dan niet gebruikt...
lijkt me ook vreemd?

Afbeelding
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7918
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 734 keer

De tijd die je hier verlult met het zoeken naar oplossingen zou je misschien beter nuttig besteden aan het zoeken naar een elektricien om dat zootje op te kuisen?
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
Gebruikersavatar
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5250
Lid geworden op: 10 maa 2010, 12:30
Uitgedeelde bedankjes: 64 keer
Bedankt: 526 keer
Recent bedankt: 12 keer

de vervanging van de hele kast staat op de planning voor dit en 2 maanden...
het moet ook allemaal in het budget passen hé, en of dat nu opgelost is of niet,
ik ben er nog steeds dus niet aan uit waarom ik op een halfjaar tijd ineens 1500kwh meer verbruik heb dan verwacht.

nu bon, ik zal me zo wel een smappee aanschaffen en voor de rest wachten tot de kast over 2 maand vervangen zal worden,
en dan zien we wel
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6309
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 506 keer
Bedankt: 613 keer
Recent bedankt: 7 keer

Alles wat warmt en koelt is verdacht als grootverbruiker. (kookplaat, frigo, wasmachine, boiler (niet vergeten!),...)
Kan je niet gewoon alles afzetten en één voor een opzetten met een oog op de draaischijf, dat kan je toch al een goed idee geven waar het probleem zit.

Als die katoenen draad de grootverbruiker geweest is, dan gaf hij toch kortsluiting ? of dan brandt de lamp erachter nu toch tien keer harder ?



J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
Dettie
Premium Member
Premium Member
Berichten: 573
Lid geworden op: 27 aug 2006, 13:17
Locatie: Poperinge
Uitgedeelde bedankjes: 38 keer
Bedankt: 68 keer

@Splitter, bij die 4P dif moet je inderdaad bij mono de L1 op klem 3 , en N op klem 5

klem 4 & 6 vertrek je naar je installatie

Dit kan je zien op het schema, testdrukknop staat dan in serie tussen 2 & 3 (lekstroom maken met weerstand ertussen om geen kortsluiting te hebben)
Gebruikersavatar
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5784
Lid geworden op: 17 nov 2009, 22:39
Uitgedeelde bedankjes: 261 keer
Bedankt: 1771 keer
Recent bedankt: 4 keer

smappee lijkt me vrij nutteloos en duur. (Voor dezelfde prijs heb je al een halve kilometer VOB-kabel en een trekveer)

Eens de installatie over een werkende differentieelschakelaar beschikt zal je meteen merken op welke stroomgroep er verlies zit wanneer je één voor één de verbruikers terug inschakelt.
Gebruikersavatar
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5250
Lid geworden op: 10 maa 2010, 12:30
Uitgedeelde bedankjes: 64 keer
Bedankt: 526 keer
Recent bedankt: 12 keer

tim: heb je die setup toevallig gedaan met een raspberry? en indien ja... weet je toevallig nog welk os en ocr soft je gebruikt hebt? :)
fvhbrugge
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1597
Lid geworden op: 23 nov 2008, 20:38
Uitgedeelde bedankjes: 101 keer
Bedankt: 123 keer

Dettie schreef:@Splitter, bij die 4P dif moet je inderdaad bij mono de L1 op klem 3 , en N op klem 5
klem 4 & 6 vertrek je naar je installatie
Dit kan je zien op het schema, testdrukknop staat dan in serie tussen 2 & 3 (lekstroom maken met weerstand ertussen om geen kortsluiting te hebben)
Als het niet gaat om de draden te verplaatsen van 1 naar 3 en van N naar 5 (bijv. draad te dik of/en tekort)
Dan kan je ook een brugje maken tussen 1 en 3 bovenaan en tussen 6 en N onderaan.
Dan zal de testknop ook werken.


Je kan de brugjes ook allebei bovenaan steken : dat werkt ook wel, alleen wat minder "logisch"
fvhbrugge
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1597
Lid geworden op: 23 nov 2008, 20:38
Uitgedeelde bedankjes: 101 keer
Bedankt: 123 keer

Dettie schreef:@Splitter, bij die 4P dif moet je inderdaad bij mono de L1 op klem 3 , en N op klem 5
klem 4 & 6 vertrek je naar je installatie
Dit kan je zien op het schema, testdrukknop staat dan in serie tussen 2 & 3 (lekstroom maken met weerstand ertussen om geen kortsluiting te hebben)
Als het niet gaat om de draden te verplaatsen van 1 naar 3 en van N naar 5 (bijv. draad te dik of/en tekort)
Dan kan je ook een brugje maken tussen 1 en 3 bovenaan en tussen 6 en N onderaan.
Dan zal de testknop ook werken.


Je kan de brugjes ook allebei bovenaan steken : dat werkt ook wel, alleen wat minder "logisch"
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

Ik zou ook eerst zorgen dat uw diff werkt of getest kan worden.
Zonder diff, of met een niet-werkende/te testen diff... De kleurcombinatie van fvhbrugge is lelijk, maar wel terecht. Dat is écht gevaarlijk. Niet "stoer" gevaarlijk, maar dodelijk gevaarlijk.

Opnieuw: als het uw eigen huis is (of wordt), bespaar dan niet op de kwaliteit van uw elektriciteitsinstallatie. En dan bedoel ik niet domotica ofzo, maar wel goede componenten, bv nieuwe VOB kabel.
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 8974
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 199 keer
Bedankt: 690 keer
Recent bedankt: 2 keer

For the record: beinvloedt die laatste wijziging enkel de testknop of de volledige functionaliteit van de diff?
Dettie
Premium Member
Premium Member
Berichten: 573
Lid geworden op: 27 aug 2006, 13:17
Locatie: Poperinge
Uitgedeelde bedankjes: 38 keer
Bedankt: 68 keer

Normaal gezien enkel het test gedeelte van de diff, maar als je niet kan testen met die knop of hij reageert op verlies.
Kan je een lekstroom hebben ,mechanisch binnenin kan die ook kapot zijn.

Heb dit meegemaakt bij mijn ouders, overal elektrische schokken op toestellen, 1500kwh erdoor in 6 maand, diff heeft nooit gereageerd, zelfs niet met de testknop,
nieuwe gestoken, direct gesprongen, verlies zat in elektrisch kookfornuis, de weerstand gaf wat door naar het chassis, waardoor er geen kortsluiting was, en er continue een lekstroom vloeide.

Diff kan u leven redden, dus bezuinig er zeker niet op !
gunmaster
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 812
Lid geworden op: 06 okt 2010, 12:29
Uitgedeelde bedankjes: 40 keer
Bedankt: 63 keer

Energieverbruik is enorm relatief. Er zijn gezinnen waar 10 MWh normaal is en er zijn situaties waar 3 MWh veel is.

Het hangt er vanaf hoe je woont en wat voor luxe voorzieningen je hebt en hoe je voor warmte zorgt.
Hoe krijg je warm water, en hoe verwarm je? Als dat elektrisch loopt haal je nog vrij goede cijfers.
Heb je luxe artikelen liggen? Airco, zwembad, ...
Heb je apparaten die 24/7 aanstaan?
Met hoeveel zitten jullie thuis? 3-4, dan is het nog niet zo super hoog.

Verder als je ergens een fout wilt zien moet je eigenlijk al een volledig jaar kijken om rekening te kunnen houden met de seizoenen. Wat je wel kan doen is een ampere tang kopen en deze kortstondig op alle groepen plaatsen om zo zaken te kunnen uitzoeken. Ik moet wel melden dat kapotte apparaten amper voorkomen en een B klasse apparaat vervangen door aan A+++ oid kost vaak al meerdere jaren aan terugverdientijd wat de investeringen niet zo interessant maakt.

Een kapot differentieel is bovendien een grote zaak van gevaar! ASAP vervangen
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

gunmaster schreef:En een B klasse apparaat vervangen door aan A+++ oid kost vaak al meerdere jaren aan terugverdientijd
Vaak verdien je het zelfs nooit terug !
Plaats reactie

Terug naar “Energie en duurzame ontwikkeling”