Thermostatische kranen automatiseren

Heb je vragen of wil je een ervaring delen over elektrische apparaten? Dat kan hier!
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 16 keer

Telefoontje van onze installateur: hij zou de evoHome wél op onze eBus Vaillant kunnen aansluiten, maar ik zou de weersafhankelijke regeling (watertemperatuur afhankelijk van de buitentemperatuur maw) verliezen.

Een bevriend ingenieur zei me dat ik ook de evoHome losgekoppeld kon gebruiken, puur als centrale aansturing van de thermostatische kranen. Waarbij de thermostaat van Vaillant de ketel aanstuurt en de gevraagde temperatuur iets hoger ligt dan we instellen in de evoHome (bv evoHome living: 20° - Vaillant thermostaat 22°).
nickz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1533
Lid geworden op: 09 dec 2011, 17:55
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 178 keer
Bedankt: 220 keer

Volgens mij is het resultaat dan hetzelfde als bij een opstelling zonder thermostaat. Vanaf dat er ergens één thermostatische kraan open gaat wordt die radiator warm. Als alle kranen in huis dicht zijn stroomt het warme water uit de ketel direct terug via de bypass-klep, waardoor de brander afslaat. Dit zorgt voor het meeste comfort, maar het verbruik is wel iets hoger.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

heist_175 schreef:Telefoontje van onze installateur: hij zou de evoHome wél op onze eBus Vaillant kunnen aansluiten, maar ik zou de weersafhankelijke regeling (watertemperatuur afhankelijk van de buitentemperatuur maw) verliezen.
EvoHome weet natuurlijk ook waar je woont... en kan de temperaturen opvragen al kan dat afwijken van echt jou lokale temperatuur. Of men dergelijk systeem gebruikt weet ik echter niet al is er wel wat informatie over te vinden (blijkbaar zag je die informatie vroeger ergens op een scherm ?)
heist_175 schreef:Een bevriend ingenieur zei me dat ik ook de evoHome losgekoppeld kon gebruiken, puur als centrale aansturing van de thermostatische kranen. Waarbij de thermostaat van Vaillant de ketel aanstuurt en de gevraagde temperatuur iets hoger ligt dan we instellen in de evoHome (bv evoHome living: 20° - Vaillant thermostaat 22°).
Probleem is dat EvoHome al je kranen dicht zet... en je ketel z'n pomp dan mogelijks problemen gaat hebben (en zo ie zo nodeloos zit te draaien). Het voordeel van EvoHome is namelijk dat je ketel pas een opdracht krijgt als er ergens een zone is die warmte nodig heeft.
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 16 keer

Er zit natuurlijk ook een kost aan.
Als ik zelf evoHome plaats, betaal ik geen arbeidsuren. Als de installateur heel de boel integreert, doet hij dat niet aan materiaalkost.
Wordt vervolgd eens ik een offerte heb :).

Dit zijn de prijzen die ik tegenkwam, zelf te installeren dan we:
4 kranen -> €525
8 kranen + kamerregeling -> €900
12 kranen + kamerregeling -> €1200
Het verschil in BTW tarief (21% <> 6%) levert me €60-100 aan "gratis" arbeidstijd voor de installateur op (2u werken).
Gebruikersavatar
lacer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2968
Lid geworden op: 24 feb 2007, 23:15
Locatie: 09
Uitgedeelde bedankjes: 130 keer
Bedankt: 159 keer

De installateur zal ook wel een procentje vragen voor het materiaal als hij die elders aankoopt.
En denk maar niet dat hij, via de webshop aangekocht materiaal, zal plaatsen, of het is een uitzondering.
EdpNet XL 99/35 Mbps
VoIp OVH + Gigaset C610IP + C430H
Telenet Digital TV HD Digicorder AD 2200
RPi 2B Pi-Hole / 3B Kodi-19 / 3B+ Node-Red+Grafana
FLUKSO monitoring Elec-Gas-Water-PV > PVoutput
Ubuntu Mate 18.04 ESM / 22.04
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6309
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 506 keer
Bedankt: 613 keer
Recent bedankt: 7 keer

Of hij steekt alleen zijn installateurskorting in z'n zak en rekent jou dezelfde prijzen aan als je online kan vinden.

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6350
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1287 keer
Bedankt: 486 keer
Recent bedankt: 2 keer

Gezien de discussie in het speelgoed-topic, misschien tijd om deze thread terug leven in te blazen.

Had tijd terug nav een EvoHome discussie hier, al eens snel gekeken naar EvoHome en korte inventaris gemaakt van wat ik allemaal nodig heb. Het viel me toen al op hoe complex het is. Als ik het goed voor heb, wordt de ketel (bij ons aan/uit) aangestuurd via een wireless ketel module BDR91 die 240V nodig heeft. Die wordt op zijn beurt dan aangestuurd door het centraal bedieningspaneel ATC928G3000. Dat is eigenlijk een tablet die je eender waar kunt neerleggen. Elke radiatorthermostaat communiceert met die tablet om zo aan de ketel-module door te geven of er gestookt/gepompt moet worden of niet.
In mijn huidige situatie heb ik 1 thermostaat in de living, waar er 24V draden toekomen die de ketel aansturen. Verder nog overal thermostatische kranen op alle radiatoren, maar dus met het gekende probleem dat je een ruimte enkel kunt verwarmen als de thermostaat in de living ook warmte vraagt. Living warm genoeg = pech.
Met EvoHome zie ik toch al direct een pak nadelen voor mijn situatie:
* De huidige locatie/bedrading van mijn thermostaat is onbruikbaar. De bedrading (3 heel dunne draadjes) is 24V. De EvoHome ketelmodule, die je sowieso eigenlijk niet in het zicht wil hangen, moet dus ergens anders komen waar ik 240V heb... wellicht ergens in de buurt van de ketel.
* De tablet heeft ook 240V nodig om op te laden, dus ook hier kan de huidige thermostaat-locatie niet gebruikt worden.
* De tablet is de centrale hub, en je moet dus goede wireless connectie hebben tussen al je radiator-thermostaten en die centrale hub. Aangezien het een tablet is, en die ook ergens kan rondslingeren kan dat mogelijke connectivity issues veroorzaken.
Ik dacht overigens dat je voor internet connectivity een speciale gateway nodig hebt, maar daar vind ik niets meer van terug. Wellicht is dat nu opgelost doordat die tablet wifi heeft en zo op het netwerk geraakt.

Nu dus Tado ontdekt, en dat lijkt me toch eenvoudiger. Je hebt gewoon de slimme thermostaat (v3) nodig die dus bedraad kan aangesloten worden zoals een gewone kamerthermostaat aangesloten wordt. Hij werkt zowel op 24V als op 230V en ik vervang dus gewoon mijn bestaande thermostaat met zo een Tado thermostaat. Verder zet ik overal Tado radiator-thermostaten. Als ik het goed begrijp communiceren die draadloos met die kamerthermostaat. De kamerthermostaat zelf communiceert met een internet gateway die je aansluit op je router.
PS: blijkbaar communiceren de thermostaten ook met de wireless bridge. Vraag me dan ook af of je meer dan 1 bridge kunt gebruiken in 1 huis, voor het geval het bereik niet goed genoeg is...
PPS: blijkbaar gebruikt Tado 6LowPAN op 868MHz, dus bereik zal wellicht beter zijn dan wifi. Volgens Tado Support zou het zelden nodig zijn om meer dan 1 bridge te gebruiken, al kan het wel.

Prijs verschilt wel niet zo heel veel, lijkt me. De basisset (zonder radiatorthermostaten) voor EvoHome kost €299, die van Tado €249. De radiatorthermostaten kosten resp. €99 en €79. Al kun je online wel veel scherpere prijzen vinden. Tado is wel compatible met Apple Homekit (alhoewel op Coolblue lijkt dat een €50 meerprijs te hebben), terwijl ik daarvan niets vind van de EvoHome.
PS: ivm Homekit is het eigenlijk omgekeerd, de v2 die NIET compatible is verlaagd in prijs naar €199, de v3 die WEL compatible is kost €249. Blijkt overigens dat de Bridge die je daarvoor nodig hebt pas vanaf februari geleverd wordt, en je een voucher krijgt om die later gratis toegestuurd te krijgen...
PPS: ik vind de pricing van Tado wel bizar. Starterkit = wired thermostaat + bridge: €249. Losse thermostaat: €129, dus €120 extra voor de bridge. Echter, Radiator Starterkit = 2 radiatorthermostaten + bridge: €199. Losse radiatorthermostaat: €79, dus €41 extra voor de bridge. Als je dan toch radiatorthermostaten nodig hebt, koop je beter de radiator starterkit met een losse thermostaat.

EDIT: heb Tado gecontacteerd en ze hebben bevestigd dat als je zowel Smart Thermostaat als Radiatorknoppen nodig hebt, je inderdaad veel goedkoper af bent met een Radiator Starterkit en losse thermostaat. Buiten die Bridge is er niets extra in de starterkits.


Als ik voor een van beide ga, zal het nog wel puzzelen worden hoe ik het moet aansluiten, en ga ik wellicht toch een installateur moeten laten komen. Snap momenteel niet veel van de huidige setup: 3 dunne draden naar thermostaat waarvan slechts 2 aangesloten. Aan de CV kant komen die uit de muur maar gaan niet naar de ketel maar wel naar een hoofdschakelaar/zekeringenkast van waaruit ook paar flexibuizen richting CV gaan voor voeding/aansturing. Ik vermoed eigenlijk dat dat is om ervoor te zorgen dat je thermostaat nog altijd voeding heeft, zelfs als je ketel helemaal zonder stroom gezet wordt... Soit...
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Tomby schreef:Met EvoHome zie ik toch al direct een pak nadelen voor mijn situatie:
* De huidige locatie/bedrading van mijn thermostaat is onbruikbaar. De bedrading (3 heel dunne draadjes) is 24V. De EvoHome ketelmodule, die je sowieso eigenlijk niet in het zicht wil hangen, moet dus ergens anders komen waar ik 240V heb... wellicht ergens in de buurt van de ketel.
De EH ketelmodule heeft geen 240V nodig... althans de OpenTherm versie niet... die krijgt z'n stroom van de ketel. De aan/uit module heeft wel stroom nodig maar aangezien je dat normaal naast je ketel zet zie ik het probleem niet.
Tomby schreef:* De tablet heeft ook 240V nodig om op te laden, dus ook hier kan de huidige thermostaat-locatie niet gebruikt worden.
De tablet heeft een voeding... dat kan je dus naast je ketel plaatsen (waar je natuurlijk 240V hebt) en dan je dunne draadjes gebruiken naar de "tablet" om deze van stroom te voorzien. De "tablet" zelf heeft dus geen 240V nodig maar 12V.
Tomby schreef:* De tablet is de centrale hub, en je moet dus goede wireless connectie hebben tussen al je radiator-thermostaten en die centrale hub. Aangezien het een tablet is, en die ook ergens kan rondslingeren kan dat mogelijke connectivity issues veroorzaken.
Op zich nog nooit problemen mee gehad... trouwens ik heb die van mij eigenlijk nog nooit van de muur genomen (tenzij initieel voor de configuratie). De "tablet" gebruikt trouwens geen WIFI om met de ketelmodule en kranen te praten... is één of ander low power protocol zoals bij Tado.
Tomby schreef:Ik dacht overigens dat je voor internet connectivity een speciale gateway nodig hebt, maar daar vind ik niets meer van terug. Wellicht is dat nu opgelost doordat die tablet wifi heeft en zo op het netwerk geraakt.
In de eerste versie (die ik heb) was de internet gateway nog een apart toestel... in de huidige versie zit dit bij in de "tablet".
Tomby schreef:Nu dus Tado ontdekt, en dat lijkt me toch eenvoudiger.
De werking is volgens mij identiek.
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6350
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1287 keer
Bedankt: 486 keer
Recent bedankt: 2 keer

Thanks,
De bestaande bedrading gebruiken om de tablet met 12V te voeden zou inderdaad wel een optie zijn. Dan nog moet ik bij de ketel wel wat bricoleren: aan/uit module bij de ketel en daar dan bedraden voor 230V voeding en simpele aan/uit aansturing, plus dan de 12V uitgang van transfo voor tablet verbinden met de bestaande draadjes richting living.
Bij de Tado moet ik echter helemaal niets bricoleren: gewoon mijn kamerthermostaat vervangen door een Tado Smart thermostaat, 2 draadjes terug aansluiten en that's it. Wordt volledig gevoed op batterijen, net zoals mijn huidige thermostaat.

Enige waar ik zwaar aan twijfel voor Tado is de afhankelijk van de cloud. In reviews (bvb op Coolblue) lees ik dat dus zelfs voor je initiële setup, je afhankelijk bent van server kant. Effen iets verkeerd doorgeven en je mag naar support gaan bellen zodat ze aan server kant iets kunnen fixen. Idem voor het bedienen, wanneer je zonder Internet zit, kun je nog enkel bedienen via de thermostaat en/of radiatorknoppen. Als ze op de fles gaan of over zoveel jaar de huidige versie niet meer ondersteunen, ben je m.i. zwaar gezien. Dat is toch een serieus risico voor dergelijke investering (ik zou aan €900 liggen). Bij EvoHome lijk je toch veel minder van de cloud afhankelijk te zijn, en kan je perfect je zones blijven bedienen met dat tabletje zonder dat je internet hebt.

Overigens iets dat Tado (en EvoHome ook, dacht ik), mist is een zuivere wireless thermostaat zonder directe koppeling naar de ketel. De extra losse Tado thermostaten zijn immers ook met bedrade ketel-aansluiting. Eigenlijk zouden ze ook 'domme' thermostaten kunnen maken die eigenlijk louter de kamertemperatuur meten en die doorgeven aan de echte thermostaat. Dit dus ter vervanging van de veel minder nauwkeurige meting op de radiatorknoppen. Maar dat is dus een meerkost terwijl je het ook zonder kan, en wellicht daarmee niet rendabel.

Ik ga misschien toch nog wat reviews/ervaringen afwachten... Die multizone is nog helemaal nieuw bij Tado en vraag me bvb af hoe goed het werkt om thermostaat + 4 radiatorknoppen te gaan koppelen tot 1 zone...
boran_blok
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1021
Lid geworden op: 09 maa 2011, 16:04
Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
Bedankt: 81 keer

Tomby schreef:[..]
Overigens iets dat Tado (en EvoHome ook, dacht ik), mist is een zuivere wireless thermostaat zonder directe koppeling naar de ketel. [..]
Voor zover ik weet heeft de evohome ook losse kamerunits die je kan gebruiken indien de radiatorkranen van de radiatoren slecht gelokaliseerd zijn voor temperatuursturing (deze worden dan natuurlijk wel gebruikt voor het open dicht zetten)

Ik ben hier ook nu voor naar aan het kijken, voornamelijk om de badkamer apart aan te kunnen sturen.
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6309
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 506 keer
Bedankt: 613 keer
Recent bedankt: 7 keer

Ik heb in de buis van de bestaande thermostaat 1 draad bijgetrokken om zo 230V en contact te kunnen aansluiten op het ketel contact.
Anders zat ik met een gat in de muur waar draden uitstaken..

Er zijn inderdaad losse thermperatuur sensoren en regelunits voor EvoHome.
De informatie over de producten is nogal onoverzichtelijk, da's heel jammer.

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6350
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1287 keer
Bedankt: 486 keer
Recent bedankt: 2 keer

boran_blok schreef:Voor zover ik weet heeft de evohome ook losse kamerunits die je kan gebruiken indien de radiatorkranen van de radiatoren slecht gelokaliseerd zijn voor temperatuursturing (deze worden dan natuurlijk wel gebruikt voor het open dicht zetten)
Je hebt gelijk. Typenr is Y87RF en is inderdaad wat ik bedoelde.

Joe de Mannen schreef:De informatie over de producten is nogal onoverzichtelijk, da's heel jammer.
Inderdaad, het is serieus puzzelen eer je alle opties begrijpt. Op dat vlak is Tado iets gemakklijker, hier heb je alle producten :https://www.tado.com/be-nl/producten/st ... hermostaat (grijze menubalk). En dat is dus redelijk beperkt: Smart thermostaat (incl. ketelsturing), Smart radiatorknop, extensiekit (pure ketelsturing), en de internet bridge (die enkel via de Starterkits verkrijbaar is).

@r2504: in de speelgoed-thread zei je dat je nu eigenlijk zou kiezen voor Tado ipv EvoHome. Omwille van welke reden ? Honeywell heeft precies ook wel al een aantal nieuwe online features zoals geofencing.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Tomby schreef:@r2504: in de speelgoed-thread zei je dat je nu eigenlijk zou kiezen voor Tado ipv EvoHome. Omwille van welke reden ? Honeywell heeft precies ook wel al een aantal nieuwe online features zoals geofencing.
Misschien niet echt objectief... gewoon het feit dat Tado zelfs moeite doet voor een Windows Mobile app geeft me het gevoel dat het bedrijf meer investeringen doet in z'n klanten dan Honeywell. In dat opzicht zie ik regelmatig artikels van hen over wat er nieuw is terwijl ik van Honeywell eigenlijk totaal geen feedback krijg (behalve als hun cloud eens down gaat voor maintenance :-) )

Van geofencing support in EH wist ik bijvoorbeeld niets... maar misschien moet ik ook eens terug wat actiever gaan opvolgen wat er beweegt bij hen... misschien is het louter de betere/slechtere marketing die ik opmerk.

Wat de cloud afhankelijkheid betreft, bij EH blijft alles gewoon werken met uitzondering van het op afstand te kunnen bedienen... toch wel een belangrijke factor vind ik (op zich ben ik ook geen fan van het hele cloud gebeuren).

Edit: Geofencing kan inderdaad via IFTTT, trouwens ik zie ook dat ze ondersteuning hebben voor Alexa (kan je gewoon vanuit je stoel vragen om de verwarming wat hoger/lager te zetten :-) )
boran_blok
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1021
Lid geworden op: 09 maa 2011, 16:04
Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
Bedankt: 81 keer

Van wat ik er van zie is evohome een iets volwassener product.

Ik ben ook geen fan van het hele cloud gebeuren, werking zonder internet en cloud is een must. Alleen daarom al valt Tado af voor mij.
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 16 keer

Joe de Mannen schreef:Ik heb in de buis van de bestaande thermostaat 1 draad bijgetrokken om zo 230V en contact te kunnen aansluiten op het ketel contact.
Lees ik het goed dat je in 1 buis zowel 230V als 6/12/24V hebt steken?
AREI-heiligschennis
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6350
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1287 keer
Bedankt: 486 keer
Recent bedankt: 2 keer

Op Tweakers is er overigens een vrij groot Tado topic. Pluspunt is wel dat er heel actief geparticipeerd wordt door Tado. Ook hun snelle reacties op mijn mails tonen wel dat het goed zit qua support en klantenvoeling. Ook maken ze hun development roadmap publiek en staan er wel een paar leuke features op (bvb open-venster-detectie).
Maar Pebble en Bhaalu illustreren wel het risico van te investeren in een gesloten product van een jong bedrijf. En in mijn geval gaat het over een potentiële investering van bijna €1000 (10 radiators in de ruimtes waar ik een slimme regeling wil). Alternatief is natuurlijk huren, maar dan komt het op bijna €40 per maand, opnieuw een zeer dure aangelegenheid.

Tomby schreef: Overigens iets dat Tado (en EvoHome ook, dacht ik), mist is een zuivere wireless thermostaat zonder directe koppeling naar de ketel. De extra losse Tado thermostaten zijn immers ook met bedrade ketel-aansluiting.
Blijkbaar kan je daarvoor dus ook gewoon hun losse slimme thermostaat gebruiken. Het aansturingsstuk (waar je dus bedrading naar je CV koppelt) gebruik je dan niet.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Tomby schreef:Ook maken ze hun development roadmap publiek en staan er wel een paar leuke features op (bvb open-venster-detectie).
EH heeft dit trouwens... bij nader indien doet EH het dus helemaal niet slecht qua features... spijtig dat hun klantenvoeling minder is.
kraaiven
Starter
Starter
Berichten: 13
Lid geworden op: 12 jun 2016, 15:06

Meer dan een jaar geleden heb ik ook naar zo'n systemen gekeken en uiteindelijk voor RWE Smarthome gekozen. Nadeel is wel dat de ketel alleen via aan/uit kan gestuurd worden. Ik heb uiteindelijk een WAR toegevoegd aan de ketel en nu loopt dit zeer goed. Na één jaar en anderhalve maand heb ik net vandaag voor de eerste maal de batterijen van een thermostatische knop moeten vervangen (ik heb er 11 in gebruik).

De scenario's uitwerken en de sturing van de ketel is misschien wel ingewikkelder dan bij andere systemen. Het is een Duits systeem (alle menu's zijn wel beschikbaar in het nederlands). Het hele systeem is kan flink uitgebreid worden en is toch wel betaalbaar.
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6350
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1287 keer
Bedankt: 486 keer
Recent bedankt: 2 keer

Hier is het dan uiteindelijk Tado geworden. Lang liggen twijfelen tussen Tado en EvoHome.
Tado was iets goedkoper, hogere WAF-factor (toch mijn W :)), zeer goede support, innovatief, en zeer eenvoudig te installeren/bedienen. Met EvoHome ging ik eigenlijk zelfs in de muur moeten kappen om dingen netjes te installeren (o.a. die voeding voor de muurhouder). Grootste nadeel/risico van Tado is dus wel de veel grotere afhankelijkheid van de Cloud. We zullen zien.

Thermostaat is al opgehangen en geconfigureerd en was dus echt peanuts. Ik zal meer werk hebben om de gaatjes van de vorige thermostaat (die blijkbaar een stuk breder was) weg te werken en bij te schilderen. Heb ook 10 radiatorknoppen voor 7 kamers, maar die kan ik nog niet installeren omdat de bijgeleverde adaptorringen niet passen. Tado stuurt die kosteloos na. Nu maar hopen dat dat geen dagen of weken gaat duren.

Volgende week verlof, dus kan ik dan ook eens gaan kijken wat er mogelijk is met IFTTT en dergelijke. Ik zal dan later nog wel eens een update posten.


PS: nog een vraagje voor de ellentriek kenners. Toen ik de thermostaat verving, bleken er nog losse draadjes achter de thermostaat te zitten, met wat plakkerkes rond. Tot mijn verbazing staat daar 230V op geschreven. Dit lijkt me wel raar/straf, want die draadjes zijn enorm dun, ik schat 0.5mm diameter of zo. Kan dit ? (Ik zou natuurlijk eens kunnen uitmeten...).
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Tomby schreef:Met EvoHome ging ik eigenlijk zelfs in de muur moeten kappen om dingen netjes te installeren (o.a. die voeding voor de muurhouder).
Bij mij staat die voeding gewoon naast de chauffage ketel... de draadjes die vroeger naar de thermostaat gingen worden nu dus gebruikt om de controller van spanning te voorzien (er gaat geen 230V over)... zo hoef je niets te kapppen.
Tomby schreef:PS: nog een vraagje voor de ellentriek kenners. Toen ik de thermostaat verving, bleken er nog losse draadjes achter de thermostaat te zitten, met wat plakkerkes rond. Tot mijn verbazing staat daar 230V op geschreven. Dit lijkt me wel raar/straf, want die draadjes zijn enorm dun, ik schat 0.5mm diameter of zo. Kan dit ? (Ik zou natuurlijk eens kunnen uitmeten...).
Lijkt me niet normaal... maar kijk eens langs de kant van je ketel welke draadjes daar precies waar zijn aangesloten.
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 16 keer

Tomby schreef:Toen ik de thermostaat verving, bleken er nog losse draadjes achter de thermostaat te zitten, met wat plakkerkes rond. Tot mijn verbazing staat daar 230V op geschreven. Dit lijkt me wel raar/straf, want die draadjes zijn enorm dun, ik schat 0.5mm diameter of zo. Kan dit ? (Ik zou natuurlijk eens kunnen uitmeten...).
Dat kunnen draden zijn die "ergens" vandaan komen, maar niet rechtstreeks van een zekering.
Nu alles kan hé :). Maar op 0,5mm mag je geen 230V zetten.
Maar in uw verlichting zitten ook heel kleine draadjes waar 230V op staat, intern (in de lamp/armatuur) zit dan (in het beste geval) wel een zekering van bv 1A of 0,5A.
Kabelhuls errond en wago'tje erop. Dan kan er niets gebeuren.
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6350
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1287 keer
Bedankt: 486 keer
Recent bedankt: 2 keer

Ja, aan ketelkant komt die flexikabel met die 6 dunne draadjes uit een hoofdschakelaar. Ik ga die nu wel niet direct open gooien om te zien hoe de bedrading daarbinnen zit. Vanuit die hoofdschakelaar moeten dus zeker al 2 draadjes verder doorlopen naar de ketel voor de aan/uit aansturing. Ik moet binnenkort de Tado er eens terug afhalen om bij te schilderen en zal dan toch eens uitmeten. Ik vermoed eigenlijk dat het gewoon 24V voeding zal zijn voor de thermostaat die er vroeger (10j geleden) hing. Dat was een mechanische klokthermostaat, met rode en blauwe clipjes die je dan op een ronddraaiende klok van 7dagen kon klikken om aan te geven wanneer de verwarming aan of uit moest zijn. Al eens gegoogled maar dat ding is wellicht te oud om nog iets over terug te vinden (heb hem ook niet meer, dus ook typenr of zo).

PS: Heb uiteindelijk toch thermostaat teruggevonden, was deze : https://www.theben.de/nl/Producten/Klim ... MSES-722-S . En is effectief gevoed door 230V :eek: .
Gebruikersavatar
lacer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2968
Lid geworden op: 24 feb 2007, 23:15
Locatie: 09
Uitgedeelde bedankjes: 130 keer
Bedankt: 159 keer

Die oude klok thermostaten waren aangedreven door een synchroon-motortje, die had de netfrequentie nodig van 50 Hz om juist te lopen en dat deed het ook, vandaar dat voor het gemak 230 V werd gebruikt. Ik heb die motortjes nog nooit zien werken op 24v wisselspanning, steeds 230v .
EdpNet XL 99/35 Mbps
VoIp OVH + Gigaset C610IP + C430H
Telenet Digital TV HD Digicorder AD 2200
RPi 2B Pi-Hole / 3B Kodi-19 / 3B+ Node-Red+Grafana
FLUKSO monitoring Elec-Gas-Water-PV > PVoutput
Ubuntu Mate 18.04 ESM / 22.04
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6350
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1287 keer
Bedankt: 486 keer
Recent bedankt: 2 keer

Tomby schreef:Volgende week verlof, dus kan ik dan ook eens gaan kijken wat er mogelijk is met IFTTT en dergelijke. Ik zal dan later nog wel eens een update posten.
Ondertussen verlof helaas alweer gedaan, en een weekje ervaring met mijn hele Tado setup.

De presentatie en afwerking van de toestellen is in elk geval top. Het ziet er allemaal zeer degelijk en verzorgd uit, tot zelfs hoe het verpakt zit.

Installatie is op zich ook heel simpel, zeker voor die radiatorknoppen. Grootste minpunt is dat alle installatie-instructies via het web zijn. Dat is vooral onhandig omdat je het monteren zelf uiteraard ergens aan een muur (voor de thermostaat) of aan een radiator (voor de knoppen) doet. Het is echt door een wizard dat je loopt, dus afprinten gaat ook niet. Dit is ook wel gedaan omdat je tijdens de installatie ook al communicatie met de server hebt. Bvb je pairt een knop en na montage geef je aan welke zone dit is.

Werking en bediening is ook prima. Het valt nu al direct op hoe we eigenlijk op sommige plaatsen onnodig stookten, want nu we per kamer een weekschema hebben valt het op hoe fris het op sommige plaatsen wordt na een dagje of nachtje niet stoken. Dus mogelijk gaat dit toch een positief effect hebben op de gasrekening. Geofencing op basis van 2 telefoons (vrouw en mij) werkt ook goed. Wel is het zo dat je een tradeoff moet maken tussen besparen (en toch nog koud thuiskomen) of comfort (maar dan wel meer stookkosten). Een kamer die koud geworden is doordat je urenlang van huis weg bent, krijg je immers niet opgewarmd in de periode dat je naar huis rijdt. Maar Tado biedt je dus de keuze tussen Comfort (waarbij de away-temperatuur maar weinig lager ligt), Balans en Eco. Wil je echt thuiskomen in een warm huis, zal het toch nog nodig zijn om zelf vanop afstand de verwarming in gang te steken.

Eén minpunt, maar dat is niet eigen aan Tado, is de temperatuurmeting van de radiatorknoppen. De temperatuur die die knoppen meet is tijdens verwarming een serieuze overschatting van de temperatuur in de ruimte, simpelweg omdat de knop dicht bij de radiator zit. Dit kan je wel oplossen met losse thermostaten, maar aan €129 per stuk is dat nog niet direct aan de orde. (Losse EvoHome thermostaten zijn een pak goedkoper).

IFTTT, in al zijn eenvoud/beperking is ook wel fun. Heb nu o.a. een script lopen op mijn server dat om de 5 minuten een nmap doet. Zo kan ik sommige apparaten detecteren en op basis daarvan de verwarming aanzetten/uitzetten (zie mijn post elders op Userbase ivm werklaptop detecteren).

Nu, het is niet allemaal rozengeur. Het is duidelijk dat je met jonge technologie te maken hebt en er de nadelen van het early adopter zijn erbij moet nemen. Zo ga ik 3 van de 10 knoppen moeten omruilen omdat ze mechanisch niet goed functioneren (zeer stugge instelknop en soms denken ze dat ze niet meer gemonteerd zijn). Gelukkig is de support dan weer voortreffelijk. Ook lees ik op andere plaatsen over mensen met serieus wat problemen qua temperatuurregeling (o.a. overshoots). Daarvan kan ik niet klagen, maar ik heb dan ook nog wel een oud aan/uit systeem, dus niet-modulerend.
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6309
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 506 keer
Bedankt: 613 keer
Recent bedankt: 7 keer

Op de Hpneywell kranen kan je een correctiefactor instellen voor het verschil in temperatuur tussen de kamer en de positie van de kraan.
J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6350
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1287 keer
Bedankt: 486 keer
Recent bedankt: 2 keer

Joe de Mannen schreef:Op de Hpneywell kranen kan je een correctiefactor instellen voor het verschil in temperatuur tussen de kamer en de positie van de kraan.
J.
Dat kan bij Tado ook, maar uiteindelijk helpt dat niet echt omdat de overschatting enkel is als de radiator warm is. Als je corrigeert zou de verwarming dus ook te snel aangaan.
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6309
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 506 keer
Bedankt: 613 keer
Recent bedankt: 7 keer

Gulden middenweg vinden ?
J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6350
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1287 keer
Bedankt: 486 keer
Recent bedankt: 2 keer

r2504 schreef: Edit: Geofencing kan inderdaad via IFTTT, trouwens ik zie ook dat ze ondersteuning hebben voor Alexa (kan je gewoon vanuit je stoel vragen om de verwarming wat hoger/lager te zetten :-) )
Gebruik jij die IFTTT geofencing ? Die werkt bij mij van geen kanten. Events komen soms met uren vertraging toe, of erger, helemaal niet. Het is eigenlijk totaal onbruikbaar.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Nee, IFTTT en Windows Mobile is geen geschikte combinatie :-(

IFTTT was trouwens een serieuze teleurstelling voor mij.
Plaats reactie

Terug naar “Elektrische apparaten”