VMM Simulatie waterfactuur

Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

Website VMM
Klopt de rekening van je watermaatschappij? Of hoeveel zou je besparen door minder water te verbruiken. Reken hier je factuur na of simuleer een berekening.
Vanaf 1 januari 2016 ziet je waterfactuur er een stukje anders uit dan voorheen. Zo krijg je niet langer 15m³ gratis kraantjeswater, maar krijg je op het totaalbedrag van je factuur een korting per bewoner. Als je de simulatie wil maken voor een periode die deels over 2015 en deels over 2016 loopt, moet je de simulatie in 2 keren uitvoeren. Het eerste deel voor de berekening tot en met 31/12/2015; een tweede simulatie voor de periode die loopt vanaf 01/01/2016. Beide uitkomsten samen maken het totaalbedrag van de simulatie uit.
Bij DeTijd hebben ze een simulatie gedaan:
Afbeelding
4 personen - 250m³ -> dat is 171 liter per dag per persoon :eek:
Wij zijn een gezin met 4 personen en halen 51m³ per jaar, voor gans het gezin
jorisx
Premium Member
Premium Member
Berichten: 490
Lid geworden op: 31 okt 2010, 11:30
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 43 keer

Normaal wordt een gemiddelde van 125l per dag per IE (inwoner equivalent) aangenomen.
Met schoolgaande kinderen en werkende ouders zal dit verbruik wel wat lager liggen, gezien je overdag op school/werk naar het toilet gaat.
Andere personen nemen dan weer een douche op de sportclub of op het werk.

Anderzijds zijn er ook personen die graag een bad nemen waarin ze volledig ondergedompeld liggen, of wassen wekelijks de auto, of hebben een grote tuin om te sproeien, ...

Wat ook nog een groot verschil maakt: heb je regenwaterrecuperatie of niet?

Wij zijn ook met 4 personen, maar omwille van regenwaterrecuperatie (wasmachine, toilet, kuisen) zitten wij ook maar op een jaarlijks verbruik van 35m³, of een gemiddelde van 25l per dag per IE.

Zoals steeds met gemiddeldes zijn er mensen die meer dan wel minder verbruiken. Alles hangt af van de persoonlijke situatie.
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

Geen regenwaterrecuperatie
Aangezien we een leien dak hebben met asbest leien, ga ik dat regenwater alvast niet gebruiken om mijn wasmachine op aan te sluiten.
Misschien dat we ooit nog eens de WC's doen, als er terug wat geld is :).

Wij nemen quasi dagelijks een bad overigens :)
Maar het is wel waar dat overdag het waterverbruik 0 is, omdat iedereen is gaan werken of op school is.
Ik zou er dan vanuitgaan dat dat voor de meeste gezinnen geldt en dat zoiets ook in de DeTijd simulatie naar boven komt?
ubremoved_22196
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3131
Lid geworden op: 18 apr 2013, 09:41
Locatie: Leuven
Uitgedeelde bedankjes: 351 keer
Bedankt: 222 keer

Waaruit blijkt in die tabel dat iemand die weinig verbruikt VEEL meer betaalt dan iemand die het gemiddelde verbruikt.
Gebruikersavatar
honda4life
Moderator
Moderator
Berichten: 6008
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
Locatie: 127.0.0.1
Uitgedeelde bedankjes: 207 keer
Bedankt: 376 keer
Recent bedankt: 2 keer

Regenwater recupereren is een schone investering (als je natuurlijk de verplichte kost van de put niet meerekent).
Wij gebruiken met z'n tweeën 133 liter regenwater / dag aan wasmachine en toilet...
Dit klopt zeer goed volgens de statistieken hoor, en is dus 50% van ons totale waterverbruik.
Bijna niet te geloven waar al dat water naartoe gaat, maar onderschat de wasmachine en het aantal machines per week niet
(was zo'n 50 liter / wasbeurt en ja dat is dan nog een recente machine).
133 * 365 is zo'n kleine 50 m³ per jaar besparing en beter voor het milieu.
Dat is exclusief grondwater voor in de tuin en één kraan in de garage die voor de teller staat.

Natuurlijk heb ik hier zo'n "madame pipi" rondlopen die om de 5 druppels naar het toilet moet, maar dat is waarschijnlijk wel een herkenbaar fenomeen :lol:
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
petzl
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 958
Lid geworden op: 07 aug 2010, 23:35
Locatie: Holsbeek - JO20IV
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 83 keer

ik zat aan 220m3 voor 2 man :) waarvan ik zelf nogal veel gebruik om te douchen.

vorig jaar heb ik het WC op regenwater gezet.
Afbeelding
ubremoved_22196
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3131
Lid geworden op: 18 apr 2013, 09:41
Locatie: Leuven
Uitgedeelde bedankjes: 351 keer
Bedankt: 222 keer

Wat ik daarstraks nog aan het denken was... Is er zo geen punt waar het water het "goedkoopst" is? :)

Maw, het kantelpunt tussen weinig en duur water en veel en duur water.
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17490
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 923 keer
Bedankt: 3349 keer
Recent bedankt: 4 keer

Goedkoop of duur (per m3), wat maakt het uit.
Het blijft toch altijd: hoe minder je verbruikt, hoe minder je betaalt!
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 8974
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 199 keer
Bedankt: 690 keer
Recent bedankt: 2 keer

Nee dus, niet helemaal, de zuinige mensen zullen nu bv afgestraft worden door het afschaffen van de gratis m3 water; als je weinig verbruikte neemt je kost dus procentueel veel zwaarder toe.
jorisx
Premium Member
Premium Member
Berichten: 490
Lid geworden op: 31 okt 2010, 11:30
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 43 keer

Op de site van de VMM kan je simulatie maken volgens de oude en de nieuwe tariefstructuur om op die manier de invloed op je waterfactuur te bekijken.
In ons geval (35m³ met 4 gebruikers) is het verschil slechts €1 goedkoper met de nieuwe structuur.

Wanneer ik reken met bv 135m³, dan merk ik dat het nu in de nieuwe structuur €67 goedkoper zou worden.
Dus die hebben dan €66 meer bespaard dan mij, maar feit blijft dat ze wel nog steeds 100m³ meer verbruikt hebben en ook moeten betalen.
Zoals philippe_d zegt: wat je niet verbuikt moet je ook niet betalen.

Het afschaffen van de gratis m³ wordt (deels) opgevangen door een korting op de vaste rechten die nu moeten betaald worden.

Vooral gezinnen met 1 of 2 bewoners die weinig verbruiken zullen nu wat meer dienen te betalen dan voorheen.
Van die 15m³ gratis kon je ook zeggen dat niet iedereen daar evenveel van profiteerde, wij zaten op jaarbasis steeds onder het volume dat we gratis kregen, dus zouden hier dan ook niet optimaal van genoten hebben... Maar let wel op, het was enkel drinkwater dat je gratis kreeg, de afvalwaterbijdrage en dergelijke diende je wel te betalen, dus ook daar: hoe minder je verbruikt, hoe minder je betaalt.
ubremoved_22196
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3131
Lid geworden op: 18 apr 2013, 09:41
Locatie: Leuven
Uitgedeelde bedankjes: 351 keer
Bedankt: 222 keer

Dat bedoel ik dus... In feite belonen ze nog steeds niet de mensen die weinig water verbruiken. In tegendeel.
Gebruikersavatar
Block
Erelid
Erelid
Berichten: 1926
Lid geworden op: 31 jul 2005, 01:08
Uitgedeelde bedankjes: 161 keer
Bedankt: 110 keer
Recent bedankt: 4 keer

Als ze dat zouden willen bereiken, moesten ze gewoon een vast bedrag per m3 water zetten(bijvoorbeeld 4 euro/m3). Dan kent iedereen plots de waarde van water, zoals mensen nu wel de prijs van diesel kennen maar niet van water.

Iets wat volgens mij de tabel hierboven perfect kan. De prijs ligt zowat rond de 4 a 5 euro per m3
select replace * from userbase.be where topic ('got hostile', 'got friendly and polite');
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

Eerder een exponentiële prijs dan: de prijs per L gaat omhoog met stijgen verbruik.

Het "probleem" bij een vaste literprijs is dat je mensen gaat stimuleren om minder te verbruiken, maar dat de kosten min of meer vast zijn en onafhankelijk van het verbruik. Dus de literprijs gaat dan jaar na jaar stijgen wat mensen er toe gaat aanzetten om nog zuiniger te zijn (regenwaterrecuperatie) of omwegen te zoeken (niet aangegeven grondwaterput).

Maar ik denk wel dat er nog wat zuiniger kan omgesprongen met water, in het algemeen...
warpozio
Pro Member
Pro Member
Berichten: 369
Lid geworden op: 04 sep 2007, 10:23
Uitgedeelde bedankjes: 50 keer
Bedankt: 18 keer

ITnetadmin schreef:Nee dus, niet helemaal, de zuinige mensen zullen nu bv afgestraft worden door het afschaffen van de gratis m3 water; als je weinig verbruikte neemt je kost dus procentueel veel zwaarder toe.
We verbruikten vorig jaar een kleine 50M³ (met 4).
Volgens deze simulatie gaan we van ca 190 naar ca 210€ per jaar
liber!
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 922
Lid geworden op: 09 apr 2006, 17:48
Twitter: nathan_gs
Uitgedeelde bedankjes: 231 keer
Bedankt: 80 keer
Recent bedankt: 1 keer

Hier zijn we sinds 2015 met 3, we komen uit op 64m2. Volgens de simulatie gaat ons dit €293 ex btw kosten, te Gent.

Ik weet dat TMVW een groot gedeelte van de Ghelamco arena heeft gefinancierd, maar dit vind ik nu toch wel buitensporig veel voor een niet zo hoog verbruik...
ubremoved_983
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3868
Lid geworden op: 20 maa 2004, 20:10
Uitgedeelde bedankjes: 84 keer
Bedankt: 46 keer

honda4life schreef:Regenwater recupereren is een schone investering (als je natuurlijk de verplichte kost van de put niet meerekent).
Wij gebruiken met z'n tweeën 133 liter regenwater / dag aan wasmachine en toilet...
Dit klopt zeer goed volgens de statistieken hoor, en is dus 50% van ons totale waterverbruik.
Bijna niet te geloven waar al dat water naartoe gaat, maar onderschat de wasmachine en het aantal machines per week niet
(was zo'n 50 liter / wasbeurt en ja dat is dan nog een recente machine).
133 * 365 is zo'n kleine 50 m³ per jaar besparing en beter voor het milieu.
Dat is exclusief grondwater voor in de tuin en één kraan in de garage die voor de teller staat.

Natuurlijk heb ik hier zo'n "madame pipi" rondlopen die om de 5 druppels naar het toilet moet, maar dat is waarschijnlijk wel een herkenbaar fenomeen :lol:
Niet helemaal on topic, maar toch een vraagje over wassen met regenwater. Heb jij daar nog een speciale filter voor staan? Wij hebben een put van 10000 liter en daar staat zo een Honeywell FF60 filter tussen. Enkel onze toiletten zijn daar op aangesloten. Het probleem is echter dat ons plat dak (geen EPDM) afgelopen zomer nogal veel kleur heeft afgegeven waardoor ons water heel erg geel is (was), we merken de laatste maanden wel dat het aan het beteren is. Als we volgende zomer geen grote verkleuringen zien (het water is nooit helemaal wit volgens mij) willen we de wasmachine dus ook aansluiten (met 3 kinderen draait die hier overuren). Maar dus de vraag was: nog een extra filter? Of andere voorzieningen?
Gebruikersavatar
honda4life
Moderator
Moderator
Berichten: 6008
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
Locatie: 127.0.0.1
Uitgedeelde bedankjes: 207 keer
Bedankt: 376 keer
Recent bedankt: 2 keer

ditCh schreef:Niet helemaal on topic, maar toch een vraagje over wassen met regenwater. Heb jij daar nog een speciale filter voor staan? Wij hebben een put van 10000 liter en daar staat zo een Honeywell FF60 filter tussen. Enkel onze toiletten zijn daar op aangesloten. Het probleem is echter dat ons plat dak (geen EPDM) afgelopen zomer nogal veel kleur heeft afgegeven waardoor ons water heel erg geel is (was), we merken de laatste maanden wel dat het aan het beteren is. Als we volgende zomer geen grote verkleuringen zien (het water is nooit helemaal wit volgens mij) willen we de wasmachine dus ook aansluiten (met 3 kinderen draait die hier overuren). Maar dus de vraag was: nog een extra filter? Of andere voorzieningen?
Ik heb een uitwasbare groffilter zitten, maar zo heel veel vuil lijkt die toch niet tegen te houden (ofwel is het water zo proper).
Jouw filter is dus pakken beter, maar aan niet uitwasbare filters daar begin ik niet aan want op den duur ben je meer kwijt dan dat je ermee bespaart.
Verder heb ik in de dakgoten gaas zodat er geen bladeren in kunnen vallen, maar dat is niet de hoofdreden.
Ook in de put een drijvende aanzuigslang, gewoon een lege 5 liter fles als vlotter zodat je niet het vuile bezinksel mee zuigt, denk dat dit het grote verschil maakt, er bestaan zulke systemen kant en klaar maar die zijn vrij prijzig voor wat het eigenlijk maar is.
Ook helpt het een zachte inloop te hebben, zodat je water niet naar beneden stort en en kan woelen als de put wat lager staat.
Dit is te koop maar ook dat is vrij prijzig wat het eigenlijk maar is. Met wat PVC-buis, twee bochten en een stukje dakgoot (extra bladvanger) kan je dit zelf maken. Zelf heb ik dat (nog?) niet.

In de zomer merk je wel dat het water minder proper is. Ook stofzuig ik de put met zo'n waterstofzuiger jaarlijks eens proper als deze toch droog staat, een kleine moeite (kan deze gebruiken, krachtig en lang genoeg om het water tot boven te zuigen dus ik moet er niet eens in kruipen).
Heel soms hebben we last in de stortbak in één van onze toiletten, dan moet ik deze even reinigen.
Zal misschien beter gaan met kraantjeswater, maar ik denk eerder dat het een kwalitatief probleem is.
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
ubremoved_983
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3868
Lid geworden op: 20 maa 2004, 20:10
Uitgedeelde bedankjes: 84 keer
Bedankt: 46 keer

Mijn aanzuigslang zuigt ook aan net onder het wateroppervlak (met een bal als vlotter). De eerste 2 filters zijn ook uitwasbaar, alleen de koolstoffilter niet.

We gaan het deze zomer nog eens bekijken hoe "geel" het water is (verkleuring komt van de bitumen dakbedekking). Alleen de bladfilters aan de dakgoten ga ik nog wat moeten finetunen, nu staat er wel iets op, maar zijn vrij grote gaten.

Bedankt voor de info :-)
powaq
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 971
Lid geworden op: 16 sep 2008, 11:43
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 63 keer

Wij verbruiken met twee 80m3. Kostprijs oude systeem: 343,38, kostprijs nieuwe systeem: 319,02.
Fantastisch :)
Gebruikersavatar
Block
Erelid
Erelid
Berichten: 1926
Lid geworden op: 31 jul 2005, 01:08
Uitgedeelde bedankjes: 161 keer
Bedankt: 110 keer
Recent bedankt: 4 keer

@ Ditch

Dat lijkt erg op bitumencorrosie. Lichtgeel water, als je roofing er een jaar ligt zou dat weg moeten zijn. Je hebt wel een stevige put zitten, dus het kan wel een tijdje duren eer het weg is door de wc en de overloop. Voor zover ik weet is die bitumen en water een soort zuur of net een base, dat ben ik even kwijt, ik denk zelf niet dat een koolstoffilter daar veel aan kan veranderen. en daardoor kan je best even wachten om hem aan de wasmachine te koppelen.

Je water wordt echt even transparant als kraantjeswater. Gewoon nog even geduld hebben.
Laatst gewijzigd door Block 08 jan 2016, 15:22, in totaal 1 gewijzigd.
select replace * from userbase.be where topic ('got hostile', 'got friendly and polite');
Vaganzza
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3223
Lid geworden op: 04 jan 2013, 22:33
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 217 keer

Ons verbruik ligt rond de 100m³ met 4 gedomicilieerden:

2015: 428,10
2016: 391,42

8)
Internet & TV: Proximus Flex Fiber 500/500 + TV via  Apple TV
GSM: Hey Telecom 20 GB + 20GB boost

 iPhone 11 64GB SG |  Mac Mini (2020 M1 16GB 1TB SSD) |  Retina MacBook Pro 13" (2017 8GB 128GB SSD) |  iPad Air 5Gen (2022) 64GB blauw |  Apple TV 4K 2022 (2x) | Ubiquiti Unifi: USW-16-POE Gen 2, Cloud Key Plus Gen 2 en 5x UAP-AC-PRO
Matthias
Pro Member
Pro Member
Berichten: 249
Lid geworden op: 03 feb 2007, 20:24
Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
Bedankt: 15 keer

Allé nog maar eens extra kost voor een alleenstaande
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

Divide et impera
ubremoved_22196
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3131
Lid geworden op: 18 apr 2013, 09:41
Locatie: Leuven
Uitgedeelde bedankjes: 351 keer
Bedankt: 222 keer

Dat is inherent aan onze regering... Ipv alleenstaanden minder te belasten worden ze belast zoals eender welke familie. Alleen snapt onze overheid niet dat bvb 100 euro Turteltaks voor een alleenstaande veel zwaarder is dan voor tweeverdieners...
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

Onze factuur zou trouwens dalen met €15 (de tool voor 2016 werkte in het begin niet bij mij).
Ik zeg wel degelijk ZOU, want deze regering is goed in het verhogen van belastingen, tarieven, ... Ik zou er niet van opkijken als ze halfweg het jaar, bij een begrotingscontrole bv, bepaalde tarieven toch nog verhogen.
Cfr nettarieven, turteltaks, prosumententarief, herroeping fiscale maxima 2015, ...

Wat zal ik blij zijn als we kunnen gaan stemmen :)
ubremoved_22196
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3131
Lid geworden op: 18 apr 2013, 09:41
Locatie: Leuven
Uitgedeelde bedankjes: 351 keer
Bedankt: 222 keer

http://www.hln.be/hln/nl/943/Consument/ ... tuur.dhtml

Waaaaat? Ook hier 100 euro forfait factuur? Heb ik wat gemist? Dat is verdomme een verdubbeling van mijn huidige factuur!
nickz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1533
Lid geworden op: 09 dec 2011, 17:55
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 178 keer
Bedankt: 220 keer

Bewoners van appartementsblokken met één gedeelde wateraansluiting doen in dat geval dus voordeel?

Wat is eigenlijk het probleem om gewoon (verbruik in m³) * (tarief EUR/m³) = (te betalen bedrag in EUR) te doen in plaats van allerlei idiote regeltjes met een vastrecht, korting per gedomicilieerde, basistarief, comforttarief, etc.? Voor een land als België zou dat te gemakkelijk zijn zeker?
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

Slafes schreef:100 euro forfait factuur?
Relax, zelfs als alleenstaande krijg je €20 korting op dat vastrecht
"Minister Schauvliege geeft een korting per gedomicilieerde", zei Beenders in 'Hautekiet' op Radio 1."Als alleenstaande betaal je al 80 euro omdat je maar 20 euro korting krijgt. Een gezin van 4 personen betaalt 20 euro. Het grote verschil zit in de kortingen."
Er zijn ook creatieve oplossingen:
Afbeelding

En/of dit is het alternatief :)
Afbeelding

Afbeelding

@eenvoudige tarifering
Een eenvoudig tarief per m³ levert ook problemen op:
- geen gedragssturing door incentieven te geven
- de vaste kosten om drinkbaar water tot bij u thuis te krijgen zijn heel hoog (netwerk onderhouden), als iedereen plots regenwater begint te gebruiken, zou de grootste post van vaste kosten verdeeld worden door een alsmaar kleiner wordende "populatie", lees: minder begoeden en appartementsbewoners zouden onevenredig hoge kosten betalen
- geen differentiëring naar grote gezinnen, kwetsbare groepen, ...
ubremoved_22196
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3131
Lid geworden op: 18 apr 2013, 09:41
Locatie: Leuven
Uitgedeelde bedankjes: 351 keer
Bedankt: 222 keer

Relax? Ik betaal 80 euro extra voor water en 100 euro extra voor elektriciteit. Mijn factuur voor water is 'maar' 91 euro per jaar. Ik word toch wel ongemeen hard gestraft omdat ik weinig verbruik en alleenstaande ben.

Sorry, maar begint de spuigaten uit te lopen. Alleen in België is er nog 1,4% inflatie. Rara hoe komt dat?
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

Gelukkig hebben we verschillende regeringen die de belastingen niet verhogen.
Een hele geruststelling.
Gebruikersavatar
svenska
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1903
Lid geworden op: 23 feb 2004, 15:03
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 74 keer

Hier vandaag net de meterstand gevraagd door Waterlink.
85m3 verbruikt op 1 jaar tijd, met 2 volwassenen en 2 kleine kinderen (>4jaar).

Ik kan alleen maar simuleren op die VMM site voor 2015 (351 euro), maar 2016 is niet toegelaten in dat kalendertje.
Nog iemand met dat probleem?
Gebruikersavatar
honda4life
Moderator
Moderator
Berichten: 6008
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
Locatie: 127.0.0.1
Uitgedeelde bedankjes: 207 keer
Bedankt: 376 keer
Recent bedankt: 2 keer

Ze moesten toch iets doen he... Ons apenland.
En het zal ook het laatste niet zijn :-(

Eerst iedereen verplichten regenwaterputten te steken en dan 50% minder water verbruiken maar toch dezelfde hoeveelheid lozen. Dat moet ook betaald worden op de ene of de andere manier.
Hoe meer vaste kosten, des te minder trucjes je kan benutten.

Denk aan de zonnepanelen en toch ook een beetje aan Dieselrijden (wacht maar tot ze aan het pensioensparen beginnen).
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
Gebruikersavatar
Fallschirmjaeger
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 849
Lid geworden op: 07 mei 2011, 14:46
Uitgedeelde bedankjes: 32 keer
Bedankt: 111 keer

Ongeveer mijn gemiddelde gepakt van 2014-2015 als alleenstaande en die simulatie gemaakt over heel 2015 vs heel 2016. Gaat mij €20-€30 duurder uitkomen per jaar.
Sinister
Premium Member
Premium Member
Berichten: 584
Lid geworden op: 30 jun 2015, 10:49
Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
Bedankt: 39 keer

Same here, met 40 m³ verbruik.
warpozio
Pro Member
Pro Member
Berichten: 369
Lid geworden op: 04 sep 2007, 10:23
Uitgedeelde bedankjes: 50 keer
Bedankt: 18 keer

Meneer Farys heeft een brief gestuurd.
Met mijn geschat verbruik van 61m² gaat mijn voorschotfaktuur omhoog van 60€ naar 68€
ubremoved_22196
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3131
Lid geworden op: 18 apr 2013, 09:41
Locatie: Leuven
Uitgedeelde bedankjes: 351 keer
Bedankt: 222 keer

Ik heb 6m³ (ja, kubieke meter en geen vierkante :-) ) en ik betaal 80 euro vastrecht... Mijn verbruik heb ik gehalveerd tegenover vorig jaar en toch gaat mijn voorschotfactuur de hoogte in. Van oneerlijkheid gesproken. Mensen die weinig verbruiken worden echt in dit apenland niet beter... In tegendeel, mensen die veel verbruiken zijn goedkoper af. De alleenstaanden zullen wel dokken.

Jammer dat het praktisch onmogelijk is om mij van het waternet te ontkoppelen.
NickG
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1637
Lid geworden op: 13 sep 2005, 10:11
Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
Bedankt: 52 keer

Nu ben ik benieuwd waarom dat praktisch onmogelijk is :-)
Met maar 6m³ verbruik lijkt me dat je sowieso je "dagelijkse" water via alternatieven haalt? Is het niet mogelijk om gewoon je aansluiting op te zeggen dan? Op de website van dewatergroep.be zie ik bv. dat het toch mogelijk is om afsluiting aan te vragen?
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

In uw drinkwaterfactuur zit ook een stuk afvalwaterbehandeling.
Betekent afsluiten van het drinkwater ook dat uw afvalwater afgesloten wordt?
liegebeestig
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2266
Lid geworden op: 01 jun 2006, 15:16
Uitgedeelde bedankjes: 35 keer
Bedankt: 70 keer

Afkoppelen kan. Vanaf dan betaal je een forfait van 30m3 per persoon voor afvalwater zuivering en nog wat kosten.
ubremoved_22196
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3131
Lid geworden op: 18 apr 2013, 09:41
Locatie: Leuven
Uitgedeelde bedankjes: 351 keer
Bedankt: 222 keer

Wat waarschijnlijk meer is dan wat ik nu betaal voor 6m³....

Wat ik bedoel met praktisch niet afsluitbaar... In de zomer komt je waterput leeg te staan, dan ga je emmertjes water bij de buren lenen? Regenwater zuiveren is ook niet echt goedkoop, zeker niet als je er drinkwater van wil maken (Keramische filter), dus praktisch is het onmogelijk om af te sluiten.
Plaats reactie

Terug naar “Geldzaken”