Monitor je energieverbruik met 1 toestel, smappee monito.

Discussieforum over energiebedrijven (elektriciteit en gas), zonnepanelen, windenergie en andere.
Gebruikersavatar
Sylvester
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1742
Lid geworden op: 07 jun 2006, 07:47
Locatie: Limburg
Uitgedeelde bedankjes: 34 keer
Bedankt: 173 keer

dat zijn toch allemaal andere dingen dan de smappee , die noteren alleen maar uw verbruik uit één punt, nl. aan de bron.
Smappee heeft toch als doel elke verbruiker te monitoren en nog extra opties, voor monofasig, driefasig, met monofasige of driefasige PV installatie.
bruma
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1801
Lid geworden op: 06 jan 2014, 13:45
Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
Bedankt: 89 keer
Recent bedankt: 1 keer

Sylvester schreef:dat zijn toch allemaal andere dingen dan de smappee , die noteren alleen maar uw verbruik uit één punt, nl. aan de bron.
Smappee heeft toch als doel elke verbruiker te monitoren en nog extra opties, voor monofasig, driefasig, met monofasige of driefasige PV installatie.
Dit klopt inderdaad, maar we moeten misschien even stilstaan bij wat nuttig is en wat een toegevoegde waarde heeft voor de gebruiker.
Vroeger keek men op de jaarlijkse afrekening, later noteerden we zelf bv per maand wat de tellerstanden waren. Met de komst van PV systemen hebben menig een elke dag de stand opgenomen. De meesten zijn ondertussen afgezwakt naar een lagere noteerfrequentie. O ja hun PV opwekstatistiek monitoren ze wel, elke 5 min of elk kwartuur, zit meestal ingebakken in de omvormer. Langs de kant van het net zijn het enkel die met een 'slimme meter' (niks slims aan, zijn 2 domme meters die uitleesbaar zijn) die om de 6 sec de in/uitgaande stroom per fase doorgeven.
Heb je alle meetgegevens van uw netaansluiting om de 6 sec over een jaar bewaard wat doe je er dan mee? In welke van die gegevens ben je dan (nog) geinteresseerd? En tot op heden beperkte ik me tot om de 6 sec, laat staan dat ik die statistiek heb per toestel, per tijdstip er van en het verbruik over zo'n aan cyclus, niet het het totaal verbruik over een cyclus maar het instantverbruik en de wijziging tijdens die cyclus! Leuk, leerrijk in het begin maar over lange periode heb ik er waarschijnlijk niet veel aan.
Of zoals je merkt op Duitse fora: de slimme meter loggers hebben al scripts gepost om hun data, welke zich in een lokale database zit, te comprimeren, lees overtollige info te wissen. In veel gevallen beperken ze zich, en dan nog getriggert door PV eigenaars, tot max verbruik, verbruikslimieten, zowel voor verbruik als netinjectie en de tellerstanden per dag.
Wat niet wegneemt dat je dit (deels of anders) ook met andere meettoestellen kan registreren.
Je moet wel beseffen dat we langs de ene kant sluimerverbruik willen uitsluiten, terecht, maar dat een meettoestel ook een 24/7 verbruik heeft.

Sent from my D6000 using Tapatalk
Gebruikersavatar
Sylvester
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1742
Lid geworden op: 07 jun 2006, 07:47
Locatie: Limburg
Uitgedeelde bedankjes: 34 keer
Bedankt: 173 keer

Ja, dat is wel allemaal goed, maar het gaat niet om het PV gebeuren.
En het gaat hem net wel om de toegevoegde waarde.
Het heeft zeker een toegevoegde waarde, je kan meestal elk toestel monitoren, zien wie wat waar verbruikt, alarmen sturen als één of andere verbruiker start, als het sluimer verbruik te hoog is, zien welk toestel teveel verbruikt, welk toestel plots ontoelaatbaar teveel verbruikt, afschakelen van toestellen als je uit huis bent, enz...
Of het zijn geld waard is, is natuurlijk een andere vraag, dat is voor iedereen anders.
Men beweert dat je er mee kan sparen.

En dit is volgens mij nu net de bedoeling van dit topic : uitwisselen van ervaringen met een dergelijk toestel, en eventueel vergelijken met gelijkaardige toestellen.
Gebruikersavatar
svenska
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1903
Lid geworden op: 23 feb 2004, 15:03
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 74 keer

Langs de kant van het net zijn het enkel die met een 'slimme meter' (niks slims aan, zijn 2 domme meters die uitleesbaar zijn) die om de 6 sec de in/uitgaande stroom per fase doorgeven.
Heb je alle meetgegevens van uw netaansluiting om de 6 sec over een jaar bewaard wat doe je er dan mee? In welke van die gegevens ben je dan (nog) geinteresseerd? En tot op heden beperkte ik me tot om de 6 sec, laat staan dat ik die statistiek heb per toestel, per tijdstip er van en het verbruik over zo'n aan cyclus, niet het het totaal verbruik over een cyclus maar het instantverbruik en de wijziging tijdens die cyclus! Leuk, leerrijk in het begin maar over lange periode heb ik er waarschijnlijk niet veel aan.
Een slimme meter kan in de toekomst slim worden door als centrale hub te dienen om apparaten af te schakelen of in te schakelen wanneer het interessant is voor de leverancier (smart grid). Hierdoor ga je goedkoper af zijn als er weinig vraag is naar energie, en duurder uitkomen als je verbruikt in piekmomenten.
We gaan naar een systeem waarin hoog en laagtarief komen te vervallen, maar waar er zelfs op 30 minuten kan gekeken worden of het goedkoper is dan 1 uur geleden.
Uiteraard moeten de belangrijkste apparaten in huis dan bedienbaar worden op het net, door zichzelf (smart functie ingebouwd, Miele en Siemens hebben dit al), of door middel van een slim stopcontact. (intern stopcontact of een plug die je ertussen stopt).

En over dat leerrijk in het begin: uit eigen ervaring merk ik toch op dat het wat met je gedrag doet inzake energieverbruik.
Klinkt melig, maar "meten is weten".
En als je weet wat je verbruikt, kan je je daar ook naar beginnen gedragen.
Het begint echt wel een spel te worden om minder en minder te verbruiken.
Ikzelf heb mijn iPad omhoog hangen aan de muur in de woonkamer, en daarop is ons algemeen verbruik, water, gas, thermostaat en deelverbruikers (door pluggen) op te zien.
Door dagelijks in het oog te houden wat we verbruiken, zie ik in ons gezin het bewustzijn groeien.

Grafieken op dag, week, maand en jaarbasis zijn zeer interessant om de evolutie jaar na jaar bij te houden, en visueel te beseffen of je goed bezig bent of niet.
bruma
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1801
Lid geworden op: 06 jan 2014, 13:45
Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
Bedankt: 89 keer
Recent bedankt: 1 keer

Ik had het niet meteen over PV, heb dit aangehaald omdat Duitse PV bezitters al over langere termijn meten én ze ook een slimme meter hebben. Hun slimme meter is het afgezwakte broertje van de smappee, als je je beperkt tot periodieke waarden. Gezien die PV bezitters ook hun opgewekte stroom meten kennen ze ook hetgeen ze werkelijk verbruiken. Tot zover het PV in dit verhaal.
Klopt als je zegt dat IFTTT een toegevoegde waarde kan zijn. Ik volg wel al het domoticaidee welke me aangeleerd werd eind de jaren 70, heb de evolutie gezien maar zie het tot op heden nog niet echt doorbreken. Mogelijks omdat er betere, goedkopere alternatieven zijn of dat het sop de kolen nog niet waard is.
If mijn (af)wasmachine of droogkast nu min af meet verbruikt zal afhangen van de temp van het water en het meerverbruik van de motor zal ik niet opmerken. Voor diepvries en frigo liggen de zaken iets anders, daar hangt het van wat je erin gestopt of uitgehaald hebt af. Je zou dan ook een deurcontact nodig hebben. Alles opmeten zoals een Nederlander doet. En je zou moeten ingeven of en hoeveel voedsel je erin stopte.
En nu ik erover nadenk, mijn wasmachine 6kg capaciteit, het verbruik met 6kg was en 3kg was zal anders zijn. Wat leer ik hieruit?
Maar sta volledig open voor verdere brainstorming, zelfs los van enig product, om toegevoegde waardes op te snorren

Sent from my D6000 using Tapatalk
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

bruma schreef:En nu ik erover nadenk, mijn wasmachine 6kg capaciteit, het verbruik met 6kg was en 3kg was zal anders zijn. Wat leer ik hieruit?
Maar sta volledig open voor verdere brainstorming, zelfs los van enig product, om toegevoegde waardes op te snorren
Door een dergelijke tool te installeren zorg je voor een soort bewustwording... je gaat toestellen hun verbruik zien waar je nooit bij hebt stil gestaan.
Gebruikersavatar
Kenw00t
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1783
Lid geworden op: 28 dec 2008, 19:38
Uitgedeelde bedankjes: 347 keer
Bedankt: 249 keer

Goh ik heb nu 3,5 jaar een Flukso hangen (enkel voor elektriciteit), en ja je hebt basisgrafiekjes, maar veel conclusies kan je daar ook niet uit trekken.

De enige keer dat we op al die jaren een grote trendbreuk konden vaststellen, was toen we vorig jaar onze 20 jaar oude mazoutketel hebben buitengegooid, samen met een grote boiler op elektriciteit die voor warm water in de badkamer zorgde. We hebben in de plaats een nieuwe mazoutketel gezet die ook het warm water voor z'n rekening neemt.

Uiteindelijk kan ik zonder deze gadgets ook wel zeggen dat onze oude droogkast met klassieke luchtafvoer totaal niet optimaal is ten opzichte van de nieuwste modellen met warmtepomp/condensatie.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Een Flukso geeft je louter je globaal verbruik aan... een Smappee zou dat voor iedere individueel toestel doen.
Gebruikersavatar
svenska
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1903
Lid geworden op: 23 feb 2004, 15:03
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 74 keer

Smappee "zou" dat inderdaad moeten doen, maar in de praktijk blijken pluggen of stopcontacten die meten en schakelen (Plugwise, Devolo, Fifthplay, Niko etc...) veel betrouwbaarder en nuttiger te zijn.
Je kan er dan ook tijdschema's en stand-by killer op zetten, die het energieverbruik dan niet alleen meten, maar ook naar beneden halen.
bruma
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1801
Lid geworden op: 06 jan 2014, 13:45
Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
Bedankt: 89 keer
Recent bedankt: 1 keer

In de aldi is weer zo'n plug te koop, nu evenwel de SP-3, het vorige model de SP-1E kon je bedienen met een app, programmeren maar ook het verbruik opmeten en als grafiek ifv tijd op t net zetten.

Sent from my D6000 using Tapatalk
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Ik heb niet de intentie Smappee hier te promoten... heb er altijd al sceptisch tegenover gestaan... ik wou gewoon even aangeven dat het een extra hulp is.
Gebruikersavatar
Sylvester
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1742
Lid geworden op: 07 jun 2006, 07:47
Locatie: Limburg
Uitgedeelde bedankjes: 34 keer
Bedankt: 173 keer

Uiteraard. Het is niet dé oplossing, het is een hulp.
En met een beetje goeie wil werkt het volgens mij prima en kan je er een goed voordeel uithalen, dat je in korte tijd de aankoopprijs terugbetaalt.
Gebruikersavatar
Kenw00t
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1783
Lid geworden op: 28 dec 2008, 19:38
Uitgedeelde bedankjes: 347 keer
Bedankt: 249 keer

Blijkbaar niet veel Smappee gebruikers op dit forum dus?
r2504 schreef:Een Flukso geeft je louter je globaal verbruik aan... een Smappee zou dat voor iedere individueel toestel doen.
Ja, dat weet ik ook wel... vandaar deze topic revival. Met start-ups best altijd even wachten of het wat wordt. Het zou niet de eerste keer dat je iets aanschaft en er achteraf niks meer kan mee doen. *kuch* Bhaalu
svenska schreef:Smappee "zou" dat inderdaad moeten doen, maar in de praktijk blijken pluggen of stopcontacten die meten en schakelen (Plugwise, Devolo, Fifthplay, Niko etc...) veel betrouwbaarder en nuttiger te zijn.
Dat is dus wat ik wilde weten, bedankt!
warpozio
Pro Member
Pro Member
Berichten: 369
Lid geworden op: 04 sep 2007, 10:23
Uitgedeelde bedankjes: 50 keer
Bedankt: 18 keer

bruma schreef:In de aldi is weer zo'n plug te koop, nu evenwel de SP-3, het vorige model de SP-1E kon je bedienen met een app, programmeren maar ook het verbruik opmeten en als grafiek ifv tijd op t net zetten.

Sent from my D6000 using Tapatalk
Is dat die "smartplug" aan 24.99€?
bruma
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1801
Lid geworden op: 06 jan 2014, 13:45
Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
Bedankt: 89 keer
Recent bedankt: 1 keer

warpozio schreef:
bruma schreef:In de aldi is weer zo'n plug te koop, nu evenwel de SP-3, het vorige model de SP-1E kon je bedienen met een app, programmeren maar ook het verbruik opmeten en als grafiek ifv tijd op t net zetten.

Sent from my D6000 using Tapatalk
Is dat die "smartplug" aan 24.99€?
Ja,
Het vorige modek kon spanning en stroom meten en via een script grafieken makrn, had ik begrepen.
Van dit midel heb ik nog niets teruggevinden, wel dat het blijkbaar een andere app is.

Sent from my D6000 using Tapatalk
Gebruikersavatar
Kitt
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1008
Lid geworden op: 12 sep 2005, 00:28
Twitter: kitt1977
Locatie: ON4TOP
Uitgedeelde bedankjes: 130 keer
Bedankt: 45 keer

ddd
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2382
Lid geworden op: 08 feb 2010, 15:56
Uitgedeelde bedankjes: 359 keer
Bedankt: 165 keer

Bedankt voor de melding, maar ik snap je "lol" niet..? :-)
Gebruikersavatar
lacer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2968
Lid geworden op: 24 feb 2007, 23:15
Locatie: 09
Uitgedeelde bedankjes: 130 keer
Bedankt: 159 keer

Heb je die beschrijving via de link hierboven eens goed gelezen ?
EdpNet XL 99/35 Mbps
VoIp OVH + Gigaset C610IP + C430H
Telenet Digital TV HD Digicorder AD 2200
RPi 2B Pi-Hole / 3B Kodi-19 / 3B+ Node-Red+Grafana
FLUKSO monitoring Elec-Gas-Water-PV > PVoutput
Ubuntu Mate 18.04 ESM / 22.04
Plaats reactie

Terug naar “Energie en duurzame ontwikkeling”