Telenet rolt modems met snellere wifi uit (nieuwe modem)

Heb je vragen of opmerkingen over deze provider via de kabel? Post dan je vragen hier.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Maar in al of niet een HGW heb je vrije keuze (soms wat moeilijker dan anders)... en dat is volledig terecht.

De discussie gaat hier over vrije modem keuze... en dat is een heel ander verhaal.
Gebruikersavatar
MaT
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2083
Lid geworden op: 18 feb 2014, 15:40
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 163 keer
Bedankt: 311 keer

Zoals je zegt: wat baten kaars en bril...

De grootste meerwaarde bestaat erin om 1 all-in-one (modem, router, switch, wireless AP) te kunnen gebruiken. Niet een combinatie van provider en hardware en eigen hardware omdat dat 'functioneel hetzelfde is'.
En dat mag jij onnozel vinden zoveel jij wilt omdat je je mening laat beïnvloeden door provider propaganda, feit is dat je hier niets kan tegen inbrengen.
Het BIPT aanziet modems en routers als een onderdeel van de eindapparatuur van de eindgebruiker waardoor deze vrij te kiezen zijn voor breedband en internettelefonie.
Bron
mgo72
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 888
Lid geworden op: 30 nov 2011, 11:21
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 47 keer
Recent bedankt: 1 keer

Samengevat : 95% van deze topic heeft geen doen met deze topic!

Eigenlijk na 3 Posts is het interessante weg. Kunnen we de pro-tegen- discussies niet in andere topic komen?
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

MaT schreef: omdat je je mening laat beïnvloeden door provider propaganda
Ik denk dat ik al genoeg kritische postings heb gedaan over Telenet dat het een beetje lachwekkend is om me van dergelijke dingen te beschuldigen.

Langs de andere kant kom jij niet verder dan een princiepes kwestie waar je duidelijk geen gebrek/winst aan functionaliteit in kan aantonen en je steeds maar weer moet teruggrijpen naar dat ene model van Fritzbox om toch maar een argument te habben dat je iets niet zou kunnen aansluiten.

Trouwens voor iemand waarbij de keuze van een modem zo enorm belangrijk is verbaast het me dat je dan verder tevreden bent met middelmatige functionaliteit van dergelijke All-In-One oplossingen. Ik heb hier zelf een modem-only, een Routerboard router/firewall, een Managed switch, Unifi wireless... maar jij, een gewone AIO zonder ook maar één uitblinkende functionaliteit :roll:
Gebruikersavatar
MaT
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2083
Lid geworden op: 18 feb 2014, 15:40
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 163 keer
Bedankt: 311 keer

In tegenstelling tot jij praat ik dan ook niet enkel voor mezelf maar voor het belang van iedereen.
Iemand die dat wil moet dat gewoon kunnen, maar daarom doe ik het zelf nog niet.
Het BIPT aanziet modems en routers als een onderdeel van de eindapparatuur van de eindgebruiker waardoor deze vrij te kiezen zijn voor breedband en internettelefonie.
Bron
AndRo555
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3032
Lid geworden op: 04 aug 2012, 12:48
Uitgedeelde bedankjes: 298 keer
Bedankt: 265 keer

MaT schreef:In tegenstelling tot jij praat ik dan ook niet enkel voor mezelf maar voor het belang van iedereen.
Iemand die dat wil moet dat gewoon kunnen, maar daarom doe ik het zelf nog niet.
Welk belang van iedereen? Het belang van de 1%?
Denk jij dat er meer als 1% van de klanten blij gaat zijn als hij zijn bbox of HGW moet inleveren, naar de winkel moet gaan. Een eigen modem/router/wifi (bv fritzbox kopen). Daarmee thuiskomen. Aansluiten. Uitvissen waarom dat niet uit de doos werkt. Gaan zoeken achter hoe de webinterface werkt. ISP contacteren voor (al dan niet PPPoE of mac adres) te krijgen (PPPoE) of te geven (mac). Dat in te stellen in het apparaat.

Ik denk dat die liever gewoon een technieker over de vloer krijgen, alles is gezet, hier is het paswoord van de wifi. En gaan met die banaan.
ubremoved_22196
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3131
Lid geworden op: 18 apr 2013, 09:41
Locatie: Leuven
Uitgedeelde bedankjes: 351 keer
Bedankt: 222 keer

Mat spreekt voor het belang van iedereen... Als die 1% klanten zelf wil prullen, dan vind ik eigenlijk ook dat dit moet kunnen. Dan is IEDEREEN tevreden, ook de 99% klanten de het standaard van zijn provider krijgt. Ik snap de hele heisa eigenlijk zo niet. Nu zitten er heel zeker klanten tussen die niet tevreden zijn met de vaste hardware keuze. MaT is er eentje van, is dat nu zo'n ramp?
Gebruikersavatar
MaT
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2083
Lid geworden op: 18 feb 2014, 15:40
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 163 keer
Bedankt: 311 keer

AndRo555 schreef: Welk belang van iedereen? Het belang van de 1%?
Denk jij dat er meer als 1% van de klanten blij gaat zijn als hij zijn bbox of HGW moet inleveren, naar de winkel moet gaan. Een eigen modem/router/wifi (bv fritzbox kopen). Daarmee thuiskomen. Aansluiten. Uitvissen waarom dat niet uit de doos werkt. Gaan zoeken achter hoe de webinterface werkt. ISP contacteren voor (al dan niet PPPoE of mac adres) te krijgen (PPPoE) of te geven (mac). Dat in te stellen in het apparaat.

Ik denk dat die liever gewoon een technieker over de vloer krijgen, alles is gezet, hier is het paswoord van de wifi. En gaan met die banaan.
Wel 1% + 99% = 100% en dat is iedereen ja.
Niemand hoeft ook maar iets in te leveren. Wie wil koopt een eigen modem/router/combinatie, de rest blijft gewoon de hardware gebruiken die zijn provider voorziet inclusief support.

Het heeft geen zin de dingen te gaan verdraaien tot je een doemscenario bekomt waarmee je andere mensen kan afschrikken.
Het BIPT aanziet modems en routers als een onderdeel van de eindapparatuur van de eindgebruiker waardoor deze vrij te kiezen zijn voor breedband en internettelefonie.
Bron
AndRo555
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3032
Lid geworden op: 04 aug 2012, 12:48
Uitgedeelde bedankjes: 298 keer
Bedankt: 265 keer

Slafes schreef:Mat spreekt voor het belang van iedereen... Als die 1% klanten zelf wil prullen, dan vind ik eigenlijk ook dat dit moet kunnen. Dan is IEDEREEN tevreden, ook de 99% klanten de het standaard van zijn provider krijgt. Ik snap de hele heisa eigenlijk zo niet. Nu zitten er heel zeker klanten tussen die niet tevreden zijn met de vaste hardware keuze. MaT is er eentje van, is dat nu zo'n ramp?
En waar kunnen die 1% nu niet prutsen? Dat is toch perfect mogelijk? Denk aan modem-only en bbox in bridge. Er is niks dat nu niet gedaan kan worden dat met een eigen modem wel kon. (Wel ja, het proximus netwerk in je straat omzeep helpen is nu niet mogelijk met een eigen modem wel)

Wat wil die 1% prutsen aan het modem gedeelte? Er valt niks te prutsten.
AndRo555
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3032
Lid geworden op: 04 aug 2012, 12:48
Uitgedeelde bedankjes: 298 keer
Bedankt: 265 keer

MaT schreef:
AndRo555 schreef: Welk belang van iedereen? Het belang van de 1%?
Denk jij dat er meer als 1% van de klanten blij gaat zijn als hij zijn bbox of HGW moet inleveren, naar de winkel moet gaan. Een eigen modem/router/wifi (bv fritzbox kopen). Daarmee thuiskomen. Aansluiten. Uitvissen waarom dat niet uit de doos werkt. Gaan zoeken achter hoe de webinterface werkt. ISP contacteren voor (al dan niet PPPoE of mac adres) te krijgen (PPPoE) of te geven (mac). Dat in te stellen in het apparaat.

Ik denk dat die liever gewoon een technieker over de vloer krijgen, alles is gezet, hier is het paswoord van de wifi. En gaan met die banaan.
Wel 1% + 99% = 100% en dat is iedereen ja.
Niemand hoeft ook maar iets in te leveren. Wie wil koopt een eigen modem/router/combinatie, de rest blijft gewoon de hardware gebruiken die zijn provider voorziet inclusief support.

Het heeft geen zin de dingen te gaan verdraaien tot je een doemscenario bekomt waarmee je andere mensen kan afschrikken.
Buiten AVM steunen, wat kan je nu niet dat je met een eigen modem wel kan?
Gebruikersavatar
MaT
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2083
Lid geworden op: 18 feb 2014, 15:40
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 163 keer
Bedankt: 311 keer

1 toestel gebruiken voor alles.
En al vraag men diezelfde vraag 100x opnieuw, het antwoord blijft hetzelfde.
Het BIPT aanziet modems en routers als een onderdeel van de eindapparatuur van de eindgebruiker waardoor deze vrij te kiezen zijn voor breedband en internettelefonie.
Bron
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 8974
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 199 keer
Bedankt: 690 keer
Recent bedankt: 2 keer

De grootste meerwaarde is voor iedereen verschillend.

Voor jou is dat "1 toestel van eigen selectie kunnen gebruiken", voor mij niet.
Ik zou nog altijd aparte modem en router gebruiken, want ik gebruik meerdere routers parallel voor meerdere netwerken.

Wat voor mij de meerwaarde zou zijn, is dat ik een modem in reserve kan houden, just in case degene die in gebruik is zou falen.
Of gaat iemand hier argumenteren dat de ISP direct ter plaatse gaat zijn om mij te helpen, of een tweede toestel als reserve gaat geven op voorhand? Nee, als ik vasthang aan het toestel van de provider, mag ik eerst in helpdesk hell hangen, om daarna naar de winkel te gaan om een nieuwe te halen, als ik al niet moet wachten op een technieker.
En die dingen falen natuurlijk altijd in/op een weekend, feestdag, vakantieperiode, drukke periode, of 's avonds laat.

Om nog maar te zwijgen van dat constante opdringen van die hgw.
En het zou de eerste provider niet zijn (*kuch* SFR in Frankrijk *kuch*) die met een plotse router update de bridge functionaliteit gewoon verwijdert (en honderden bedrijven in de problemen hielp omdat hun internet config plots niet meer werkte).
Dus nee, voor mij hoeft dat niet.



Ook snap ik niet hoe je tegen keuzevrijheid kan zijn. Voor mij is dit een onderdeel van netneutraliteit overigens. De ISP is een dumb pipe, die een werkend signaal aan mijn deur aflevert en verder mij de keuze moet laten hoe ik dat signaal afhandel.
Die affaire waar Telenet sniffer software op hun toestel "vergeten was te verwijderen" pleit niet in hun voordeel.
Hun toegetimmer van hun router (zelfs in de bbox kan je nog lokaal inloggen) is ook geen geruststelling. Ik hou mijn ISP dus graag zo ver mogelijk van mijn apparatuur.


Technische argumenten hiertegen moet het bedrijf oplossen door zijn netwerk te fatsoeneren.
Praktische argumenten, inzake helpdesk, zijn cost of doing business. Vroeger ging dat ook.

[Afbeelding Post made via mobile device ]
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Slafes schreef:Als die 1% klanten zelf wil prullen, dan vind ik eigenlijk ook dat dit moet kunnen.
Volledig akkoord voor de componenten die je beperken in functionele dingen... maar als iets zoals een modem geen functionele waarde heeft kan je ook moeilijk zeggen dat je erdoor beperkt bent.
AndRo555 schreef:En waar kunnen die 1% nu niet prutsen? Dat is toch perfect mogelijk? Denk aan modem-only en bbox in bridge. Er is niks dat nu niet gedaan kan worden dat met een eigen modem wel kon. (Wel ja, het proximus netwerk in je straat omzeep helpen is nu niet mogelijk met een eigen modem wel)
Het gaat er gewoon niet in... maar tegen mensen die discussieren vanwege principes valt ook niet te discussieren... ze hebben totaal geen onderbouwing en zullen pas content zijn als ze hun zin krijgen. Het typische is dat dergelijke mensen nadien er vaak ook geen gebruik van maken... ze hebben hun slag dan gewonnen en blijven gewoon verder doen met hun HGW (vertel eens MaT wat je nu hebt staan).
AndRo555 schreef:Wat wil die 1% prutsen aan het modem gedeelte? Er valt niks te prutsten.
Speel toch geen rol... het gaat MaT over het princiepe !
MaT schreef:1 toestel gebruiken voor alles.
Volgens mij ga je bij het BIPT hier een luisterend oor voor vinden... totaal geen argumenten behalve dat het in één doosje zit :lol:
ITnetadmin schreef:Wat voor mij de meerwaarde zou zijn, is dat ik een modem in reserve kan houden, just in case degene die in gebruik is zou falen.
Of gaat iemand hier argumenteren dat de ISP direct ter plaatse gaat zijn om mij te helpen, of een tweede toestel als reserve gaat geven op voorhand?
Dan spreek je over SLA's... dat is een totaal andere discussie.
ITnetadmin schreef:Om nog maar te zwijgen van dat constante opdringen van die hgw.
Het probleem is dat de meeste klanten niet weten wat ze willen of nodig hebben... hen sturen richting een HGW is dus volledig normaal wat mij betreft. Dit neemt niet weg dat een klant op gewoon verzoek een modem-only moet kunnen krijgen... en meestal is dat zo ook wel.
ITnetadmin schreef:Ook snap ik niet hoe je tegen keuzevrijheid kan zijn.
Ik ben ook niet tegen keuzevrijheid als die keuze zinvol is... we gaan toch ook niet zeuren over het merk van de NIU, de connectors, de coax... ook hier zijn er diverse merken die dergelijke dingen fabriceren en graag zouden leveren aan Telenet. Ben je daarom "beperkt" als consument omdat je die dingen niet hebt kunnen kiezen... nee toch ?
ITnetadmin schreef:Voor mij is dit een onderdeel van netneutraliteit overigens. De ISP is een dumb pipe, die een werkend signaal aan mijn deur aflevert en verder mij de keuze moet laten hoe ik dat signaal afhandel.
Een modem doet niets... hoe kan het nu een onderdeel zijn van netneutraliteit :bang:
ITnetadmin schreef:Die affaire waar Telenet sniffer software op hun toestel "vergeten was te verwijderen" pleit niet in hun voordeel.
Die zat in de HGW... een "modem" heeft zoiets niet !
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 8974
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 199 keer
Bedankt: 690 keer
Recent bedankt: 2 keer

r2504 schreef:
ITnetadmin schreef:Wat voor mij de meerwaarde zou zijn, is dat ik een modem in reserve kan houden, just in case degene die in gebruik is zou falen.
Of gaat iemand hier argumenteren dat de ISP direct ter plaatse gaat zijn om mij te helpen, of een tweede toestel als reserve gaat geven op voorhand?
Dan spreek je over SLA's... dat is een totaal andere discussie.
Nee. Daar gaat het in se hier ook over. Vrije hardware keuze laat mij toe om zelf de reparatie uit te voeren, dus is het onderdeel van deze discussie.

r2504 schreef:
ITnetadmin schreef:Om nog maar te zwijgen van dat constante opdringen van die hgw.
Het probleem is dat de meeste klanten niet weten wat ze willen of nodig hebben... hen sturen richting een HGW is dus volledig normaal wat mij betreft. Dit neemt niet weg dat een klant op gewoon verzoek een modem-only moet kunnen krijgen... en meestal is dat zo ook wel.
Uhu. En niks op tegen *zolang* die modem-only ook geleverd wordt zonder ook maar 1 technieker "die er geen mag plaatsen", 1 helpdesker "die beweert dat het enkel voor business abbos is", of 1 telenet center medewerker "die er geen mag meegeven of in huis heeft", en zolang ik op geen enkel moment gevraagd wordt om een verantwoording voor die modem.

r2504 schreef:
ITnetadmin schreef:Ook snap ik niet hoe je tegen keuzevrijheid kan zijn.
Ik ben ook niet tegen keuzevrijheid als die keuze zinvol is... we gaan toch ook niet zeuren over het merk van de NIU, de connectors, de coax... ook hier zijn er diverse merken die dergelijke dingen fabriceren en graag zouden leveren aan Telenet. Ben je daarom "beperkt" als consument omdat je die dingen niet hebt kunnen kiezen... nee toch ?
Ja. Misschien wil ik wel een NIU met meer aansluitingen, of net een kleinere.
Maar bij de modem is de keuzevrijheid net *wel* zinvol: op z'n minst hardware failure, en dat geldt overigens voor die NIU ook.

r2504 schreef:
ITnetadmin schreef:Voor mij is dit een onderdeel van netneutraliteit overigens. De ISP is een dumb pipe, die een werkend signaal aan mijn deur aflevert en verder mij de keuze moet laten hoe ik dat signaal afhandel.
Een modem doet niets... hoe kan het nu een onderdeel zijn van netneutraliteit :bang:
In die zin dat de vrije hardware voor mij deel uitmaakt van die neutraliteit: de ISP moet ook op hardware gebied neutraal zijn, niet alleen of gebied van de data zelf.

r2504 schreef:
ITnetadmin schreef:Die affaire waar Telenet sniffer software op hun toestel "vergeten was te verwijderen" pleit niet in hun voordeel.
Die zat in de HGW... een "modem" heeft zoiets niet !
Zeg ik ook niet. Ik zeg dat ze daarmee alle vertrouwen kwijt zijn bij mij (dus ook geen HGW met bridge functie voor mij)


Ik denk dat de discussie hier kan herleid worden tot de volgende puntjes:
- de mensen die principieel voor vrije hardwarekeuze zijn, conditio sine qua non
- de mensen die enkel keuze willen "als het nuttig is", maar niet overeenkomen wat "nuttig" dan wel betekent

Voor mij is "het in reserve hebben van een ander toestel dat ik direct kan monteren bij failure" meer dan genoeg reden om vrije keuze af te dwingen. Een even sterke reden is "keuze of ik al dan niet met een aparte modem of een combi wil werken".

Of de tegenstanders hier nu akkoord gaan of die redenen voldoende zijn is niet mijn probleem. Ik heb een fysiek voordeel aangehaald ivm vrije keuze, dus is er reden genoeg om die vrije keuze te verplichten. Die reden minimaliseren, zelf niet belangrijk vinden, met andere argumenten proberen neer te halen, etc etc, haalt niks uit: ik heb een reden, mijn standpunt staat vast.

En ergens ben ik er principieel ook wel voor, dat een end-user zelf controle heeft over wat er in zijn huis komt.

Dus de rest van deze discussie is eigenlijk het eindeloos herhalen van standpunten die al gepasseerd zijn. Dat lijkt me weinig zin te hebben.

Als er vrije hardware keuze zou zijn, met optionele provider hardware, zouden meer mensen tevreden zijn dan nu met gedwongen hardware keuze. Degene die dat niet zien zitten, zijn vrij om hun provider hardware te behouden. Win-win dus. Ik zie dus niet waarom we dat niet zouden afdwingen.

PS: dit mag gerust ook afgedwongen worden op gebied van de digicorders.
ubremoved_22196
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3131
Lid geworden op: 18 apr 2013, 09:41
Locatie: Leuven
Uitgedeelde bedankjes: 351 keer
Bedankt: 222 keer

AndRo555 schreef:
Wat wil die 1% prutsen aan het modem gedeelte? Er valt niks te prutsten.
Excuseer? De hgw's bij telenet zijn wifi N, ik wil AC. Ik heb daar een extra toestel voor nodig en nog eens een switch er bij... Zou handig zijn als daar wel een toestel voor bestaat dat ik zelf kan aankopen. De nieuwe modems hebben dit wel, als ik zo eentje wil, 75 euro op tafel leggen en dan heb ik nog steeds geen controle over het toestel.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Slafes schreef:Excuseer? De hgw's bij telenet zijn wifi N, ik wil AC.
WAKKER WORDEN !!!!!!! De discussie gaat erover of je de MODEM moet kunnen vervangen !
ITnetadmin schreef:ik heb een reden, mijn standpunt staat vast.
Zo werkt de wereld spijtig genoeg niet... het is geen kwestie van ik, ik, ik en willen, willen, willen !
Gebruikersavatar
proximusboyke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7191
Lid geworden op: 05 feb 2010, 20:17
Locatie: kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 152 keer
Bedankt: 374 keer
Recent bedankt: 1 keer

deze modems kunnen dus een vast ip adres aan.
iphone 8+ : orange xtreme
iphone 13 : max 512gb orange xtreme
mercedes e220 = extra surf
AirCard 810S : cic mobile + fiber in saint cyprien
imac : orange love + boost
ipad pro 12,9 : 256gb extra surf
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

proximusboyke schreef:deze modems kunnen dus een vast ip adres aan.
Sorry, maar MODEMS hebben niets te zien met vast IP-adres of niet :bang:
Gebruikersavatar
Sylvester
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1742
Lid geworden op: 07 jun 2006, 07:47
Locatie: Limburg
Uitgedeelde bedankjes: 34 keer
Bedankt: 173 keer

Eigenlijk snap ik het punt niet meer.
95% (eigenlijk veel meer) van de klanten ondervindt geen probleem en weet niet eens waarover het hier gaat. De rest kan geworden met een modem only.
Nieuwe modems op komst met AC erin.
K3 is verkozen, en hier schijnt de zon nog altijd.
Wat wil een mens nog meer...?

Ik vind dit allemaal zo'n gezaag.... (plattekes gezegd).
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Sylvester schreef:Ik vind dit allemaal zo'n gezaag.... (plattekes gezegd).
Dat is het ook... gewoon komen zeuren vanwege princiepes... wat mij betreft is dat puur trollen !
Gebruikersavatar
MaT
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2083
Lid geworden op: 18 feb 2014, 15:40
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 163 keer
Bedankt: 311 keer

Niet meer zagen over onversleutelde kanalen dan he, want alles werkt functioneel dus zijn het louter princiepes. En zagen over princiepes is tegen uw princiepes.
Het BIPT aanziet modems en routers als een onderdeel van de eindapparatuur van de eindgebruiker waardoor deze vrij te kiezen zijn voor breedband en internettelefonie.
Bron
Gebruikersavatar
Sylvester
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1742
Lid geworden op: 07 jun 2006, 07:47
Locatie: Limburg
Uitgedeelde bedankjes: 34 keer
Bedankt: 173 keer

Om nog even terug te komen op vrije hardware keuze en de gevolgen :

Van oude naar nieuwe modem in een vingerknip :
http://snap.telenet.be/tips/artikel/van ... vingerknip

Als iedereen zijn modem morgen zo ZELF gaat aansluiten, ligt Telenet in gans Vlaanderen plat. Daar krijg ik het dus koud van.
Ze hebben die 'vingerknip' wel letterlijk genomen. Ik zie het al gebeuren : f-connectoren handvast draaien.
Een paar keren gaat Moeder-de-Vrouw stof afnemen achter de TV, kabeltjes bewegen heen en weer, en je legt een gans dorp lam (in het slechtste geval).
Als het ooit zo ver komt, hoop ik toch dat ze een andere handleiding gaan voorzien, met ik dikke vette letters :

SLEUTELVAST !!!
Gebruikersavatar
proximusboyke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7191
Lid geworden op: 05 feb 2010, 20:17
Locatie: kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 152 keer
Bedankt: 374 keer
Recent bedankt: 1 keer

de huidige modemw met wifi kunnen geen vast ip adres aan daarom moest een modemonly gezet worden.
Dit probleem zou ook opgelost zijn zodat de modem only zal verdwijnen.
iphone 8+ : orange xtreme
iphone 13 : max 512gb orange xtreme
mercedes e220 = extra surf
AirCard 810S : cic mobile + fiber in saint cyprien
imac : orange love + boost
ipad pro 12,9 : 256gb extra surf
Gebruikersavatar
MaT
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2083
Lid geworden op: 18 feb 2014, 15:40
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 163 keer
Bedankt: 311 keer

Dat is waar proximusboyke, maar dat ligt niet aan het toestel die dat niet kan, dat ligt aan de provider die dat niet doet.
Het BIPT aanziet modems en routers als een onderdeel van de eindapparatuur van de eindgebruiker waardoor deze vrij te kiezen zijn voor breedband en internettelefonie.
Bron
Gebruikersavatar
Garpenlov
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 803
Lid geworden op: 24 okt 2014, 22:17
Uitgedeelde bedankjes: 65 keer
Bedankt: 70 keer

...Woah, telenet brengt een nieuwe modem uit!? :O
ISP: Telenet 1000/40 (CV8560E -> Unifi UDM-B)
Mobiel: Orange Go+ / Samsung Galaxy S23
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Garpenlov schreef:...Woah, telenet brengt een nieuwe modem uit!? :O
Nee, ze brengen een nieuwe HGW uit.
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 8974
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 199 keer
Bedankt: 690 keer
Recent bedankt: 2 keer

Hoe komt het eigenlijk dat die hgw's geen fixed IP aankunnen?
Iirc wordt het fixed IP zoiezo via telenet DHCP reservation toegekend, op basis van het MAC adres.

Ik vraag me zijdelings ook af of de modem only dan echt gaat verdwijnen. Ik kan me bedrijfjes voorstellen die niet happig zullen zijn op een extra router in hun netwerk, als ze ooit zouden moeten wisselen. Bv zij die naast hun fixed IP nog andere IPs toekennnen, meerdere fixed IPs via hun router/firewall beheren, en nog andere leuke speciallekes.


[Afbeelding Post made via mobile device ]
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

ITnetadmin schreef:Hoe komt het eigenlijk dat die hgw's geen fixed IP aankunnen?
Iirc wordt het fixed IP zoiezo via telenet DHCP reservation toegekend, op basis van het MAC adres.
Omdat je tevens het toestel in bridged mode moet plaatsen... anders heeft jou achterliggend toestel er nog niets aan aan dat fixed IP-adres.

Of dit kan of niet... geen idee, feit is dat het in zo'n gevallen gewoon logischer is van een modem-only te plaatsen (omdat gans die router functionaliteit totaal overbodig is).
ITnetadmin schreef:Ik vraag me zijdelings ook af of de modem only dan echt gaat verdwijnen.
Geen idee waar proximusboyke met dat verhaal vandaan komt maar het lijkt me weinig geloofswaardig.
dovo
Plus Member
Plus Member
Berichten: 118
Lid geworden op: 28 nov 2015, 21:18
Uitgedeelde bedankjes: 13 keer
Bedankt: 39 keer

Wij hebben er thuis zo een gekregen na de verhuis. (1.5 maand geleden)
Als er hier mensen zijn die test en/of foto's willen zien: vraag maar, ik zal zien wat ik kan doen.

Met mijn one plus one haal ik op speedtest 140,22 Mbps down, 11.75 up en ping van 11 ms.

In bijlage wat je in mijn telenet kan zien over de modem.
Over het algemeen merk ik niet echt verschil, de modem is echter wel een pak stabieler dan zijn voorganger. Waar ik vroeger wekelijks meldingen kreeg dat mijn synology niet meer bereikbaar was, is dat nu niet het geval.
De ping van 11 ms is geen uitzondering en haalbaar bij meerdere servers met beperkt aantal hops.
Bijlagen
ub.PNG
Gebruikersavatar
Garpenlov
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 803
Lid geworden op: 24 okt 2014, 22:17
Uitgedeelde bedankjes: 65 keer
Bedankt: 70 keer

Ik zou graag wel wat foto's willen zien :)
ISP: Telenet 1000/40 (CV8560E -> Unifi UDM-B)
Mobiel: Orange Go+ / Samsung Galaxy S23
abraham
Forumtroll
Forumtroll
Berichten: 8
Lid geworden op: 05 dec 2015, 13:07
Bedankt: 1 keer

Er zijn 3 nieuwe HGW opgenomen in hun aanbod,waaronder eentje met batterij.
Niets nieuws meer te bespeuren van modems zonder wifi,zouden ze daar van afstappen?
Afbeeldingen genoeg,alleen ontbreken de specificaties.
Bijlagen
nieuwe wifi modem.jpg
nieuwe wifi modem.jpg (21.58 KiB) 3857 keer bekeken
satsurfer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5755
Lid geworden op: 09 okt 2004, 23:24
Uitgedeelde bedankjes: 536 keer
Bedankt: 347 keer
Recent bedankt: 1 keer

heeft deze eurodocsis 3.0 modem een naam/typenr.? Ga deze vragen bij mijn nieuwe installatieaanvraag
AndRo555
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3032
Lid geworden op: 04 aug 2012, 12:48
Uitgedeelde bedankjes: 298 keer
Bedankt: 265 keer

abraham schreef: Niets nieuws meer te bespeuren van modems zonder wifi,zouden ze daar van afstappen?
Wat voor nut hebben die aan een update? Het is niet dat er EURODOCSIS3.1 of 10G ethernet opzit. Functioneel geen verbeteringen op dat vlak.
Gebruikersavatar
FiberMonkey
Plus Member
Plus Member
Berichten: 170
Lid geworden op: 05 sep 2015, 17:25
Bedankt: 4 keer

Vandaag mijn "oude" HGW geswapt met de nieuwe. Eerste ervaringen: draadloos uiteraard stukke sneller, stabieler en beter bereik.
ubremoved_22196
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3131
Lid geworden op: 18 apr 2013, 09:41
Locatie: Leuven
Uitgedeelde bedankjes: 351 keer
Bedankt: 222 keer

Heb je daarvoor moeten betalen?
Gebruikersavatar
fieldoxide
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1881
Lid geworden op: 23 mei 2006, 15:07
Locatie: Heverlee
Uitgedeelde bedankjes: 115 keer
Bedankt: 25 keer

Beste userbase leden,
heb al meermaals contact opgenomen met de Telenet helpdesk om zo een modem in mijn bezit te krijgen.
Ik heb hun uitgelegd dat al mijn apparaten in huis dit protocol ondersteunen. (AC) aangezien ik enkel Apple producten bezit.
Ik heb twee keer te horen gekregen dat mijn huidig model niet wordt geruild, enkel en alleen maar indien het stuk zou gaan.
@fibermonkey:hoe heb jij je oude kunnen ruilen naar zo een nieuw model?
Gebruikersavatar
FiberMonkey
Plus Member
Plus Member
Berichten: 170
Lid geworden op: 05 sep 2015, 17:25
Bedankt: 4 keer

De swap was geen enkel probleem en kosteloos aangezien ik Whoppa klant ben.
Gebruikersavatar
fieldoxide
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1881
Lid geworden op: 23 mei 2006, 15:07
Locatie: Heverlee
Uitgedeelde bedankjes: 115 keer
Bedankt: 25 keer

@fibermonkey: dat is wel straf, ik ben ook whoppa klant en kan geen omruiling doen. Mijn modem moet eerst stuk zijn.
Heb je hiervoor naar de klantendienst gebeld voor zo een modem of ben je die gaan afhalen in een Telenet center?
Gebruikersavatar
FiberMonkey
Plus Member
Plus Member
Berichten: 170
Lid geworden op: 05 sep 2015, 17:25
Bedankt: 4 keer

Ik was gewoon naar een Telenet center geweest (geen officiële) en heb gevraagd of ik mijn huidige mocht swappen met de nieuwe aangezien ik thuis AC producten heb. De medewerker zei dat het geen enkel probleem was.

Zo heb ik heel eenvoudig de nieuwe meegekregen.
satsurfer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5755
Lid geworden op: 09 okt 2004, 23:24
Uitgedeelde bedankjes: 536 keer
Bedankt: 347 keer
Recent bedankt: 1 keer

en had je de oude in de hand direct mee?
Plaats reactie

Terug naar “Telenet (Chello, UPC)”