Wlan router met parental control

Heb je problemen met het instellen van je netwerk, bedraad of draadloos, dan kan je hier altijd terecht!
Plaats reactie
UB_16779
Plus Member
Plus Member
Berichten: 189
Lid geworden op: 21 jan 2011, 14:34
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 4 keer

Huidige situatie:
bbox3 verbonden met
- 3 PCs van 'gasten', bedraad
- Enkele smartphones van 'gasten', draadloos
- 1 PC voor personeel, bedraad
- belkin wlan router (aan ethernetkabel van enkele 10en meters) met dhcp uitgeschakeld voor:
--> 4 PCs en een printer voor personeel, bedraad
--> Enkele laptops en smartphones van personeel, draadloos

Bedoeling is dat toestellen vh personeel afgeschermd blijven (op ander netwerk zitten dus?) van de 'gasten', ze hebben wel allen wachtwoordbeveiligde Windows gebruikersprofielen maar het hoofd van deze organisatie wil zekerheid.

Daarom zou ik in het lokaal waar de 3 PCs voor 'gasten' staan, een wlan router willen plaatsen die de PCs bedraad, en evt. andere apparaten draadloos toegang geeft tot het internet via verbinding naar bbox. Daarbij zou echter ook mogelijkheid tot parental control aanwezig moeten zijn: draadloze clients slechts op bepaalde momenten toegang geven tot bepaalde websites. Welk toestel raden jullie aan? Alvast bedankt.
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 8974
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 199 keer
Bedankt: 690 keer
Recent bedankt: 2 keer

Dat klinkt eigenlijk als een situatie waar een managed switch en wat vlans niet meer uit den boze zijn.
Een bbox en een AP dit probleem fatsoenlijk laten oplossen lijkt me overkill voor die toestellen.

Dit gezegd zijnde, unifi (meer werk zelf) of meraki (duurder maar cloudbased) kunnen dat meer dan goed genoeg aan.
Aangezien dit een werkomgeving betreft, wil ik je eigenlijk geen huis/tuin/keuken oplossing aanreiken.

[Afbeelding Post made via mobile device ]
UB_16779
Plus Member
Plus Member
Berichten: 189
Lid geworden op: 21 jan 2011, 14:34
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 4 keer

Bedankt voor de feedback maar ik zou het toch eenvoudiger willen oplossen ook al is dat dan niet volgens het boekje. Als iemand dus wel een draadloze router wil aanbevelen die kan wat ik zoek: (draadloos) netwerk uitschakelen gedurende bepaalde uren, evt. met uitzondering voor bepaalde mac-adressen. Alvast bedankt !
Gebruikersavatar
krisken
userbase crew
userbase crew
Berichten: 19763
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

Waarom niet werken met vlans dan?
Zoals gezegd : UBNT (Ubiquiti)

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6309
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 506 keer
Bedankt: 613 keer
Recent bedankt: 7 keer

Kan je niet bvb een Linksys met DDwrt zetten die z'n eigen pppoe sessie opzet en die gebruiken voor de gasten ? Helemaal afgescheiden en simpel.

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

De scheiding personeel en gasten los je op met VLANS... echter niet het uitschakelen tijdens bepaalde uren.

Hiervoor heb je eigenlijk een firewall nodig die dit kan ... een combinatie Mikrotik en UBNT bijvoorbeeld.
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6309
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 506 keer
Bedankt: 613 keer
Recent bedankt: 7 keer

Eigenlijk kan je ook alles wat je wil met een fritzbox.

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Een Fritzbox bevat zeker een aantal leuke features... maar eens je begint met wat meer geavanceerde vragen past het vaak niet meer in "het vakje".

Als de persoon morgen een tweede AP wil hangen... dan sta je daar oa. met je Fritzbox. In bedrijfsomgevingen moet je voor zo'n dingen echt wel naar een systeem dat je centraal kan beheren.
UB_16779
Plus Member
Plus Member
Berichten: 189
Lid geworden op: 21 jan 2011, 14:34
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 4 keer

VLAN zit ook in bbox zeker? Daar een AP met mogelijkheid om draadloos internet op bepaalde uren uit te schakelen (is dat tegenwoordig al een standaard feature of...) achter plaatsen en het is opgelost dan? Bedankt voor de vele reacties alleszins.
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6309
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 506 keer
Bedankt: 613 keer
Recent bedankt: 7 keer

r2504 schreef:Een Fritzbox bevat zeker een aantal leuke features... maar eens je begint met wat meer geavanceerde vragen past het vaak niet meer in "het vakje".

Als de persoon morgen een tweede AP wil hangen... dan sta je daar oa. met je Fritzbox. In bedrijfsomgevingen moet je voor zo'n dingen echt wel naar een systeem dat je centraal kan beheren.
Dan voeg je LAN 4 toe aan de guest omgeving op de fritzbox en connecteer je daar je AP op. Of 'oversimplify' ik het probleem ?
Die LAN4 staat toch al op de guest omdat er wired guests zijn.


J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
UB_16779
Plus Member
Plus Member
Berichten: 189
Lid geworden op: 21 jan 2011, 14:34
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 4 keer

r2504 schreef:Als de persoon morgen een tweede AP wil hangen... dan sta je daar oa. met je Fritzbox. In bedrijfsomgevingen moet je voor zo'n dingen echt wel naar een systeem dat je centraal kan beheren.
Ik ben er echter vrij zeker van dat dat in de nabije toekomst niet gevraagd zal worden. En ik wil het probleem ook niet groter voorstellen dan het is, het betreft een vzw in de sociale sector en wat nu belangrijk is, is dat de cliënten slechts op bepaalde tijdstippen van de wifi gebruik kunnen maken en dat zij niet op het netwerk van het personeel kunnen.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Joe de Mannen schreef:Dan voeg je LAN 4 toe aan de guest omgeving op de fritzbox en connecteer je daar je AP op. Of 'oversimplify' ik het probleem ?
Dus je gaat aparte AP's maken voor personeel en guests ? Ik denk dat je het dus iets te eenvoudig bekijkt.

Voor zo'n dingen zorg je voor verschillende SSID's op de AP's die over hun eigen VLAN gaan tot in je firewall (waar je dan specifieke rules zet).
eensteven schreef:Ik ben er echter vrij zeker van dat dat in de nabije toekomst niet gevraagd zal worden.
Nooit veronderstellen... trouwens volgende maand staat men daar want de wireless is dan plots toch niet zo ideaal.

Dan kan je ofwel je Fritzbox de deur uit gooien (en alsnog een deftige oplossing installeren)... of verder aan rommelen.
eensteven schreef:En ik wil het probleem ook niet groter voorstellen dan het is, het betreft een vzw in de sociale sector en wat nu belangrijk is, is dat de cliënten slechts op bepaalde tijdstippen van de wifi gebruik kunnen maken en dat zij niet op het netwerk van het personeel kunnen.
Tja... plaats twee aparte AP's en zet er een timer tussen op het stopcontant... maar aan dat soort oplossingen doe ik niet mee (voor zo goed als dezelfde prijs kan het vaak wel correct oplossen namelijk).
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6309
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 506 keer
Bedankt: 613 keer
Recent bedankt: 7 keer

Nooit veronderstellen: jij weet ook niet hoe groot het gebouw is, jij mist ook details.
Maar doe maar meteen een full-professional install met toeters en bellen.
Het is niet altijd nodig om met de hamer op een mug te kloppen.

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Joe de Mannen schreef:Nooit veronderstellen: jij weet ook niet hoe groot het gebouw is, jij mist ook details.
Als mensen al klagen over de WIFI dekking in hun eigen huis dan heb ik weinig verbeeldingskracht nodig om te weten dat het vaak niet bij één AP blijft.
Joe de Mannen schreef:Maar doe maar meteen een full-professional install met toeters en bellen.
Het is niet altijd nodig om met de hamer op een mug te kloppen.
Daarom dat ik ook verwijs naar een Mikrotik/UBNT oplossing... en geen Cisco of andere high-end oplossing !

Quick and dirty oplossingen zijn uiteindelijk altijd duurder trouwens dan een weloverwogen semi-professionele oplossing.
Plaats reactie

Terug naar “Netwerken en Security”