Tesla batterij voor heel huis

Discussieforum over energiebedrijven (elektriciteit en gas), zonnepanelen, windenergie en andere.
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7918
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 734 keer

mailracer schreef:[Als je in de zomer je elektriciteit afkomstig van je zonnepanelen weet te verbruiken op hetzelfde moment, dan lijkt me het behoud van een tweevoudig tarief wel haalbaar.
En doe je in de week het meeste voordeel als je werken bent overdag. Dit lijkt me voor kleinere installaties wel een oplossing om meer te besparen op kostprijs en zal afhankelijk zijn van type huishouding
Ik zie mij op een zomerse dag nog geen 26 kW op een dag te verbruiken. Maar goed, je hoeft mij niet te geloven. Informeer gerust bij bezitters van zonnepanelen en vraag even of ze een tweevoudig tarief hebben dan wel overgestapt zijn naar een enkelvoudig tarief. Of kijk eens op het zonstraal forum. Daar zal je een en ander kunnen lezen over het vervangen van de teller.
Laatst gewijzigd door Jack Daniels 24 apr 2015, 15:23, in totaal 1 gewijzigd.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
laroyj
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2006
Lid geworden op: 19 maa 2011, 08:42
Locatie: TIELT
Uitgedeelde bedankjes: 24 keer
Bedankt: 103 keer

Tot nu toe was het vandaag zonnig, gezin van 3 ...op dit moment lees op op pvoutput:

generated energy 13709 Wh
current power consumption 19439 W

GISTEREN::

generated energy: 35215
power consumption : 35362

max power 5304W (van 13-16u30) zonnepanelen liggen op Z-W

Ik ben idd na de 1ste meteroname 2 jaar terug in januari, direct omgeschakeld van tweevoudig tarief naar enkel tarief...

in de winter verbruik ik makkelijk 40000 W en meer wanneer de drrokast(met warmtepomp) opstaat, op heb voor 6700VA geinstalleerde panelen liggen en kan er niet meer dan 28 op mijn dak leggen, maar moet toch nog voor 10000W op jaarbasis bijbetalen...

Mijn meter draait kwasi nooit terug, ook niet in de zomer....dus waarom zou ik moeten batterijen plaatsen, en waarom zou ik een forfetaire injectievergoeding of netvergoeding betalen?

(de pieken op het plaatje zijn van het bijverwarmen van de zonneboiler)
Bijlagen
sun23042015.jpg
Internet: Orange vast+4G+Telenet Basic + EDPNET SLA VDSL2 (85/20)
Telefonie: VOIP: EDPNET + Weepee + Cheapconnect + Internetcalls
GSM: Orange Arend60
Tablet: Ipad2/Android
TV: Orange Digt tv-Tv Vlaanderen-Canaal Digitaal-Stievie
Netwerk: Giga Orange/Telenet IPV4-Giga EDPNET SLA IPV4/IPV6-Giga FON-netwerk NanobridgeM5
radiometeor.be
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

In zulke verhalen is het wel handig als je de juiste eenheden gebruikt:
- W en kW zijn vermogens of momentane verbruiken (een lamp van 60W, een verwarmingselement van 2kW, ...)
- Wh en kWh zijn verbruikseenheden, 10kWh per dag, 3500kWh per jaar, ...

Heb jij een fabriek draaien?
Hoe kom je met een gezin van 3 aan een verbruik van 35kWh?
In de winter verbruik je meer dan 40kW - op bepaalde momenten? Dat is voor de gemiddele gebruiker de hoofdautomaat!

Jullie nemen elke dag een sauna ofzo :)
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7918
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 734 keer

Ik vond dat verbruik ook al aan de hoge kant
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Jack Daniels schreef:Heb jij een fabriek draaien?
Hoe kom je met een gezin van 3 aan een verbruik van 35kWh?
Volgens mij kweekt hij plantjes :lol:
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

Dat doen ze dan wel door voor de kWh meter de stroom af te tappen :)
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7918
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 734 keer

Als er volgende week in de kranten een kop staat "Inval bij wietteler dankzij forum" dan weten we hoe laat het is.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
AndRo555
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3032
Lid geworden op: 04 aug 2012, 12:48
Uitgedeelde bedankjes: 298 keer
Bedankt: 265 keer

r2504 schreef:
Jack Daniels schreef:Heb jij een fabriek draaien?
Hoe kom je met een gezin van 3 aan een verbruik van 35kWh?
Volgens mij kweekt hij plantjes :lol:
Er staan gewoon twee Proximus decoders ipv 1. :lol:
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7918
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 734 keer

En hier is de batterij. Dit gaat een ommekeer in energieland teweegbrengen.
http://m.hln.be/hln/m/nl/2764/milieu/ar ... onItemId=1
en als je gebruik maakt van piek- en daltarief laad je op aan daltarief en verbruik je die stroom overdag als hij duur is. Prijzen van de accu ook heel interessant.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
fvhbrugge
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1597
Lid geworden op: 23 nov 2008, 20:38
Uitgedeelde bedankjes: 101 keer
Bedankt: 123 keer

met een opslag van 10kWh zal de eerste prioriteit toch zijn om minder energie te verbruiken !!

Wel interessant waar er regelmatig netonderbrekingen zijn
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Jack Daniels schreef:en als je gebruik maakt van piek- en daltarief laad je op aan daltarief en verbruik je die stroom overdag als hij duur is. Prijzen van de accu ook heel interessant.
Blijkbaar heb je de vorige berichten niet gelezen... gewoon al het rendements verlies bij opladen en nadien verbruiken is groter dan je prijsvoordeel... en dan heb je de investeringskost nog niet mee gerekend.
tendonsie
Pro Member
Pro Member
Berichten: 401
Lid geworden op: 20 aug 2011, 11:52
Twitter: tendonsie
Locatie: Wervik, België
Uitgedeelde bedankjes: 654 keer
Bedankt: 40 keer

=> Presentatie van 20 minuten is terug te kijken op:
=>

Zou toch nog handig zijn in België voor in de winters.
In de daluren kan iedereen zijn batterij naar 100% brengen,
en als het dan de piekuren met de blackouts eraan komen,
kan het net ervan profiteren, dat minder mensen en bedrijven elektriciteit vragen...

Wie dan een zaakje heeft, waar 24/7 elek hebben belangrijk is,
bv security systemen of servers, dan ben je toch ook maar lekker op je gemak, je bent zeker van je power.
Is er eens een dagje minder zon, kun je alsnog elek van het net ophalen, en gebruiken wanneer er zich problemen voordoen.
didi79
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1057
Lid geworden op: 25 jun 2007, 17:19
Locatie: 8930 Rekkem
Uitgedeelde bedankjes: 107 keer
Bedankt: 108 keer
Recent bedankt: 1 keer

tendonsie schreef: In de daluren kan iedereen zijn batterij naar 100% brengen,
en als het dan de piekuren met de blackouts eraan komen,
kan het net ervan profiteren, dat minder mensen en bedrijven elektriciteit vragen...
Eigenlijk zouden ze dergelijke initiatieven moeten subsidiëren vanuit de overheden :-D

Dan koop je je die batterij op kosten van de staat + gegarandeerde opbrengst gedurende 20 jaar per niet gebruikte hoeveelheid energie uit het net...
Enkele jaren later kan de staat die kosten dan niet meer dragen, schuiven ze door naar de netbeheerders, die de distri tarieven verhogen...
Intussen voert de staat een heffing op de systemen in die ze eerder subsidieerden...
enz...
:wink:
fvhbrugge
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1597
Lid geworden op: 23 nov 2008, 20:38
Uitgedeelde bedankjes: 101 keer
Bedankt: 123 keer

tendonsie schreef:Wie dan een zaakje heeft, waar 24/7 elek hebben belangrijk is,
bv security systemen of servers, dan ben je toch ook maar lekker op je gemak, je bent zeker van je power.
mensen met security systemen en servers die hebben dat lang, google maar eens op UPS

het enige verschil met de oude types is nu dat Panasonic onder het merk Tesla Li-Ion batterijen in een UPS heeft gestoken. Waauuw hoe speciaal, euch niet dus.
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

didi79 schreef:Eigenlijk zouden ze dergelijke initiatieven moeten subsidiëren vanuit de overheden
De initiatieven rond subsidies en energie vanuit de overheid zijn dermate slecht geweest in het verleden,
dat ik interventies naar particulieren toe in de toekomst HEEL voorzichtig zou benaderen.
Om niet te zeggen dat het een slecht idee is.

Je kan het ook anders doen.
(In de industrie gaat het zo al)
Je betaalt een belasting op uw hoofdautomaat, als je een automaat van 40A of eentje van 3x25A, het vermogen dat je momentaan kan vragen ligt ver uit elkaar.
Dus hoe lager uw hoofdautomaat, hoe minder belastingen.
Je neemt dan een hoofdautomaat van 1x25A en gedurende de nacht laad je op. Mocht je overdag - vooral 's avonds dus - meer dan 25A gebruiken, schakel je voor het surplus over op de batterijen. Op die manier hoef je geen 10kWh op te slaan, maar veel minder. Op die manier is de potentiële belasting van het net ook veel kleiner.
Wil je die investering niet doen, dan betaal je de volle pot aan belastingen op uw hoofdautomaat.

In de industrie bestaat dat al.
Daar wordt je belast op uw cosinus-phi én op de pieken die je trekt.
Er zijn dus ook investeringsprogramma's om beide te optimaliseren, omdat de vergoeding aan de netbeheerder een serieuze slok op de borrel kan schelen.
laroyj
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2006
Lid geworden op: 19 maa 2011, 08:42
Locatie: TIELT
Uitgedeelde bedankjes: 24 keer
Bedankt: 103 keer

ivm hoge verbruik..geen plantjes...wel een hoop serverstjes(10-tal),12 routers, 4 modems, 16 switchen,10 UPSen van gemiddeld 750 VA minstens 1 desktop pc die continue aanstaat, soms 2, 7 digiboxen, 4 satelietontvangers, 2 frigo's, 2 diepvriezers, 5tv's waarvan 1 60" en 1 42" die minstens elk 6u/dag op staan...en hier en daar nog iets....
...het sluimerverbruik tijdens de nacht is +- 1250 watt..... maar naast mijn gezin, draaien er idd een paar hobbybedrijfjes :)
Internet: Orange vast+4G+Telenet Basic + EDPNET SLA VDSL2 (85/20)
Telefonie: VOIP: EDPNET + Weepee + Cheapconnect + Internetcalls
GSM: Orange Arend60
Tablet: Ipad2/Android
TV: Orange Digt tv-Tv Vlaanderen-Canaal Digitaal-Stievie
Netwerk: Giga Orange/Telenet IPV4-Giga EDPNET SLA IPV4/IPV6-Giga FON-netwerk NanobridgeM5
radiometeor.be
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

laroyj schreef:12 routers, 4 modems, 16 switchen,10 UPSen van gemiddeld 750 VA
Draai jij een klein datacenter of zo... maar los daarvan... 12 routers is ronduit absurd... misschien moet je eens één deftige aanschaffen (zelfde commentaar voor je switches en UPS'en).
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5295
Lid geworden op: 12 jan 2006, 14:25
Uitgedeelde bedankjes: 65 keer
Bedankt: 387 keer

laroyj schreef:ivm hoge verbruik..geen plantjes...wel een hoop serverstjes(10-tal),12 routers, 4 modems, 16 switchen,10 UPSen van gemiddeld 750 VA minstens 1 desktop pc die continue aanstaat, soms 2, 7 digiboxen, 4 satelietontvangers, 2 frigo's, 2 diepvriezers, 5tv's waarvan 1 60" en 1 42" die minstens elk 6u/dag op staan...en hier en daar nog iets....
...het sluimerverbruik tijdens de nacht is +- 1250 watt..... maar naast mijn gezin, draaien er idd een paar hobbybedrijfjes :)
wat doe jij met 7 digiboxen? baat je een media markt uit ?
DIBO
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 883
Lid geworden op: 28 maa 2009, 22:21
Uitgedeelde bedankjes: 183 keer
Bedankt: 97 keer

en slechts 5 TV's in huis.... Moet verdomd saai zijn bij jou op de WC :lol:

nu, voor mijn part installeert iedereen wat hij wilt in zijn huis
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

DIBO schreef:nu, voor mijn part installeert iedereen wat hij wilt in zijn huis
Het zal voor mij ook worst wezen... maar als je 12 routers en 16 switches hebt dan ben je gewoon energie aan het verkwisten !
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5295
Lid geworden op: 12 jan 2006, 14:25
Uitgedeelde bedankjes: 65 keer
Bedankt: 387 keer

Een totaal ander systeem wat nu al bestaat:

zonnepanelen -> electrolyse H2O naar H2 -> opslag H2 in tank
on demand: H2 -> generator -> stroom tijdens momenten zonder zon

Zo kan je helemaal zelfbedruipend worden zonder de overheid/dure nutsbedrijven. Ik ken mensen die zulke systemen aan hun zonnepanelen hebben gehangen.
Het voordeel is dat de opslag van H2 wel stukken goedkoper is dan een batterij en extra tankcapaciteit is cheap ivg extra batterijen. En ja kan het terug verbranden dan heb je een kachel die water uitstoot en CO2 neutraal is, of als brandstof gebruiken voor je generator. De uitstoot = water, dat kan je opnieuw in je systeem injecteren en dan heb je een closed loop systeem.
Gebruikersavatar
Nob
Erelid
Erelid
Berichten: 3442
Lid geworden op: 09 sep 2002, 18:19
Locatie: Belgium, Bever
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 125 keer

ub4b schreef: Ik ken mensen die zulke systemen aan hun zonnepanelen hebben gehangen.
Kan je eens wat voorbeelden geven? Ik heb over zo'n systemen een paar jaar geleden wel dingen gehoord, maar die leken allen een stille dood gestorven (Electrolyse is volgens internet ook geen echt efficiënt proces).

Ik overweeg wel op termijn zo'n Tesla batterij of eventueel dus zo'n H2 systeem.
De toenemende haast is een symptoom van de wereld die steeds meer in getallen wordt uitgedrukt.
laroyj
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2006
Lid geworden op: 19 maa 2011, 08:42
Locatie: TIELT
Uitgedeelde bedankjes: 24 keer
Bedankt: 103 keer

er staan 10 TV's maar 5 worden er rgelmatig gebruikt, die andere 5 sporadisch, digiboxen staan in alle leefruimtes, living, woonkamer, keuken,bureau en 3 slaapkamers
er staan dan nog extra TV's in de werkruimte op de zolder, hobbykamer en wellness.

Al die routers en switchen zijn een bewuste keuze, meerdere routerboars/microtek en draytek met idd vele mogelijkheden.
Ik heb zowel Telenet, Proximus, wireless-belgie als base mobile internet bekabeld en draadloos in huis.
Privé en bedrijfsnetwerken zijn allemaal afzonderlijk bekabeld...en zelfs met de Routerboards kan je veel maar niet alles, en idd klein datacenter voor vannalles en nog wat, er staan boven 4 serverlasten en beneden ook 1.....

Kan mss wat besparen op stroom maar gebruiksvriendelijkheid en bedrijfszekerheid zijn ook belangrijk, ieder system werkt onafhankelijk van elkaar, valt er al eens 1 router of switch uit, dan valt er ook maar 1 system uit en niet meerdere....

...en dan nu weer over naar de <tesla....

...onze minister was nogal lovend op tv voor het system, zou onze overhead dan kunnen akkoord gaan dat wie investeerd in een dergelijk system , GEEN netvergoeding dient te betalen voor als zijn meter al eens zou terugdraaien, want dan gaat het naar de batterij...
Internet: Orange vast+4G+Telenet Basic + EDPNET SLA VDSL2 (85/20)
Telefonie: VOIP: EDPNET + Weepee + Cheapconnect + Internetcalls
GSM: Orange Arend60
Tablet: Ipad2/Android
TV: Orange Digt tv-Tv Vlaanderen-Canaal Digitaal-Stievie
Netwerk: Giga Orange/Telenet IPV4-Giga EDPNET SLA IPV4/IPV6-Giga FON-netwerk NanobridgeM5
radiometeor.be
Gebruikersavatar
Nob
Erelid
Erelid
Berichten: 3442
Lid geworden op: 09 sep 2002, 18:19
Locatie: Belgium, Bever
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 125 keer

laroyj schreef:...onze minister was nogal lovend op tv voor het system, zou onze overhead dan kunnen akkoord gaan dat wie investeerd in een dergelijk system , GEEN netvergoeding dient te betalen voor als zijn meter al eens zou terugdraaien, want dan gaat het naar de batterij...
Zo'n systeem als dat van Tesla is niet echt vernieuwend (wel wat goedkoper dan reeds bestaande systemen).
Rarara... in Duitsland (waar anders?) beginnen zo'n systemen aan een opmars omdat (ik ben niet 100% zeker - ooit eens snel een artikel hierover gelezen in het Duits-) je minder krijgt voor de stroom die je verkoopt (en dus op het net zet) dan de prijs die je betaalt als je bvb 's nachts (of als er geen zon is) stroom afneemt. Bijgevolg willen ze dus hun eigen geproduceerde stroom opslaan om te voorkomen dat ze dure stroom moeten aankopen (ze werken ginder niet met terugdraaiende tellers dacht ik).

Kijk maar eens op de website van sma.de daar zie je bvb bij home systems de solaranlage Smart en ook nog de solaranlage Autark.

Het lijkt mij dan ook logisch dat de netvergoeding voor mensen dien zo'n systeem gebruiken (grotendeels) wegvalt. Maar ja, logica en de Belgische overheid gaan niet altijd hand in hand.
De toenemende haast is een symptoom van de wereld die steeds meer in getallen wordt uitgedrukt.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Nob schreef:Het lijkt mij dan ook logisch dat de netvergoeding voor mensen dien zo'n systeem gebruiken (grotendeels) wegvalt. Maar ja, logica en de Belgische overheid gaan niet altijd hand in hand.
Het enige argument voor geen netvergoeding is een off-grid installatie... en dat ga je hiermee heus niet bereiken !
Gebruikersavatar
Nob
Erelid
Erelid
Berichten: 3442
Lid geworden op: 09 sep 2002, 18:19
Locatie: Belgium, Bever
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 125 keer

r2504 schreef:Het enige argument voor geen netvergoeding is een off-grid installatie... en dat ga je hiermee heus niet bereiken !
Voor geen ok, maar voor minder: stel dat je met die batterij 80 % onafhankelijk bent, lijkt het mij ook logische dat je dan maar 20 % meer betaalt van je "normale" netvergoeding, want je gebruikt het net veel minder als opslag (dat is toch waarvoor die vergoeding dient he?).
De toenemende haast is een symptoom van de wereld die steeds meer in getallen wordt uitgedrukt.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Nob schreef:Voor geen ok, maar voor minder: stel dat je met die batterij 80 % onafhankelijk bent, lijkt het mij ook logische dat je dan maar 20 % meer betaalt van je "normale" netvergoeding,
De enige manier dat je dat correct kan aantonen is dmv. een slimme meter... wat mij betreft hadden deze dan ook al lang verplicht moeten zijn.
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7918
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 734 keer

En als het over gasverbruik gaat, ook meteen een slimme meter plaatsen? In het voordeel van de klant?
Concreet voorbeeld: 2013 gasverbruik van 11000 kw en een maandelijks voorschot van 38 euro. 2014 gasverbruik van 2600 kw (wegens houtkachel). Mijn redenering was: mooi, verbruik is nog één vierde van vroeger, dus mijn "bijdrage" gaat ook maar één vierde zijn van vroeger. Ik rekende dus op een nieuw voorschot van ongeveer 10 euro per maand. Nougabollen ja. 28 euro per maand. Of hoe de klant in de maling wordt genomen met al die vergoedingen, taksen, distributiekosten, bijdragen...
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
fluppie
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3935
Lid geworden op: 18 feb 2008, 17:55
Uitgedeelde bedankjes: 138 keer
Bedankt: 64 keer

Ik dacht ineens aan het bedrijf Xsunx,(of wat er op dit moment nog van overschiet)deze hadden een soortgelijke tech in huis,maar zijn op een of andere manier nooit van de grond gekomen.
Die Tesla battery kan maar voor een dag energy leveren,als het sys. alleen op zonneenergy werkt,zal het alleen goed zijn voor bepaalde streken,(en ik denk dat we daar niet bij zijn).
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Jack Daniels schreef:En als het over gasverbruik gaat, ook meteen een slimme meter plaatsen?
Dit is zo ie zo slim... een gasmeter geeft enkel aan wat je verbruikt.
Jack Daniels schreef:Mijn redenering was: mooi, verbruik is nog één vierde van vroeger, dus mijn "bijdrage" gaat ook maar één vierde zijn van vroeger. Ik rekende dus op een nieuw voorschot van ongeveer 10 euro per maand. Nougabollen ja. 28 euro per maand.
Ik begrijp je discussie niet geheel... een rekening bestaat uit vaste en variabele kosten... jij laat je variabele kosten zakken en verwacht dat de vaste kosten dat ook doen ? Ik hoop dat je beseft dat een gasbuis tot aan je huis leggen en een meter plaatsen evenveel kost ongeacht hoeveel je verbruikt.

Trouwens je kan een inschatting maken van je eindafrekening op basis van je nieuwe verbruik... en eventueel je voorschot laten aanpassen (bedrijven zetten dit vaak nogal hoog omdat het voor hun "gratis" geld is natuurlijk).
SpecialK
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1590
Lid geworden op: 22 mei 2013, 09:04
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 132 keer
Recent bedankt: 1 keer

Los van de discussie over het nut van bufferen, vind ik de batterij qua specs niet zo spectaculair.
De grootste heeft een opslagcapaciteit van 10 kWh, en een maximaal piekvermogen van 3,3 kW. Da's eigenlijk niet zoveel, dus in die batterij bufferen om zo te besparen op je aansluiting (bv een monofase 40A aansluiting nemen ipv driefasen 40A) zal je niet heel veel verder helpen.
Daarnaast is de inverter niet inbegrepen. Gezien de spanning die de batterij levert is het waarschijnlijk de bedoeling een klassieke zonnepaneel-inverter te gebruiken, maar zonder modificaties werkt die niet als er geen externe stroomvoorziening is (om te vermijden dat als de stroom uitvalt jouw inverter plots heel de straat gaat proberen van stroom te voorzien).
En last but not least: het grote voordeel van Li-ion cellen is de hoge energiedichtheid; maw veel Wh per kg. In een auto is dat zeer relevant, maar voor thuis kan me dat eigenlijk niet zoveel schelen. De Tesla batterij weegt 100 kg (voor de 10 kWh versie vermoed ik?) maar ordinaire deep cycle accu's met dezelfde capaciteit (bv 4* 12V/215Ah) zouden ook maar 220 kg wegen, en amper 1000 eur kosten. Dus: ik zie het niet...
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

SpecialK schreef:Dus: ik zie het niet...
Je hebt dan ook geen Tesla tegen je muur hangen... 8)
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

Jack Daniels schreef:Ik rekende dus op een nieuw voorschot van ongeveer 10 euro per maand. Nougabollen ja. 28 euro per maand.
Een voorschotfactuur is maar wat het is. Een voorschot.
Dat heeft niets te maken met uw echt verbruik.
Wie weet kwam je met uw voorschot van €38 voordien niet toe en moest je opleggen.
Wie weet krijg je met uw nieuw voorschot op het einde van het jaar (/stookseizoen) nog geld terug.

Wat uw gasrekening betreft:
Je moet toch niet zagen en klagen op/over uw gasleverancier?
Als je een laag verbruik hebt, kies je een tarief met een lage vaste kost en een iets hogere variabele kost.

Vergeet niet dat de energieprijs maar een onderdeel van de totale kost is.
Netvergoeding etc etc komt daar natuurlijk nog bij, maar ik denk dat dat ook in kWh wordt uitgedrukt
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7918
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 734 keer

heist_175 schreef:
Jack Daniels schreef:Ik rekende dus op een nieuw voorschot van ongeveer 10 euro per maand. Nougabollen ja. 28 euro per maand.
Een voorschotfactuur is maar wat het is. Een voorschot.
Dat heeft niets te maken met uw echt verbruik.
Wie weet kwam je met uw voorschot van €38 voordien niet toe en moest je opleggen.
Met mijn maandelijks voorschot van 38 euro per maand kreeg ik zelfs nog ruim 120 euro terug. Als je dan denkt dat 1/4de verbruik ook betekent dat je effectief maar 1/4de van de prijs moet betalen, dan kom je in deze Bananenrepubliek schoon bedrogen uit. Een mens is (financieel) beter dat hij een gastank in zijn tuin laat plaatsen en zijn aansluiting op het aardgasnet opzegt.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

Wie houdt u tegen om een gastank in uw tuin te plaatsen?
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7918
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 734 keer

heist_175 schreef:Wie houdt u tegen om een gastank in uw tuin te plaatsen?
Vlarem
http://www.multigas.be/producten/gastan ... epalingen/
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
Gautier
Pro Member
Pro Member
Berichten: 286
Lid geworden op: 31 dec 2012, 17:33
Locatie: Frankrijk / VK
Uitgedeelde bedankjes: 40 keer
Bedankt: 54 keer

Als iemand een link heeft waarin de technologie van deze populaire jongens wordt uitgelegd, mag hij het mij altijd eens toesturen. Maar zover mij bekend houden ze de technologie van hun batterijen geheim, en is er weinig over te vinden. Maar zoals iemand hierboven al opmerkte, er is nauwelijks iets revolutionairs aan, niet volgens hun specificaties, en ook niet volgens vakspecialisten die het wat volgen. Aan elektrische batterijen is er sinds hun uitvinding niet zo heel veel veranderd. De fundamentele problemen van opslagcapaciteit, laadsnelheid, gewicht en veiligheid zijn nog altijd dezelfde. En ja, technologisch verandert er wel wat met nieuwe metaallegeringen en bouwmethodes, maar dan gaat het over procenten tot tientallen procenten vooruitgang. Maar nog altijd niks dat de fundamentele problemen oplost. En telkens men er in slaagt om er voertuigen op te doen rijden, is het gewoon omdat men er meer batterijen in stopt, maar niet dat die beter zouden zijn.

Die hele Tesla, auto's en batterijen samen, begint ondertussen een behoorlijk broodje gebakken lucht te worden. Auto's waar een gewone mens niks mee kan aanvangen, en batterijen die niet veel beter doen dan een palet doodgewone accu's. Maar wel een meute wetenschapsonkundig journaille die graag kabaal maakt telkens ze een vinger verroeren.
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6309
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 506 keer
Bedankt: 613 keer
Recent bedankt: 7 keer

Dus jij komt hier zeggen dat er geen verschil is tussen loodbatterijen en Lithiumbatterijen ?
Ik kan er wel een paar bedenken : geheugeneffect, zelfontlading, gewicht, capaciteit, ...
J.

[Afbeelding Post made via mobile device ]
Gebruikersavatar
Nob
Erelid
Erelid
Berichten: 3442
Lid geworden op: 09 sep 2002, 18:19
Locatie: Belgium, Bever
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 125 keer

Interessant artikel hierover:
http://www.lowtechmagazine.com/2015/05/ ... .html#more

[Afbeelding Post made via mobile device ]
De toenemende haast is een symptoom van de wereld die steeds meer in getallen wordt uitgedrukt.
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

Of de Nederlandstalige tegenhanger: http://www.lowtechmagazine.be/2015/05/o ... tesla.html
In veel Europese landen zijn de financiële stimuleringsmaatregelen voor aan het net gekoppelde zonne-installaties intussen afgevoerd, en hetzelfde dreigt de komende jaren ook in de VS te gebeuren. De elektriciteitsmaatschappijen hebben deze financiële prikkels succesvol aangevochten met het argument dat eigenaars van zonnepanelen wel gebruik maken van de elektriciteitsinfrastructuur maar er niet voor betalen, waardoor de kostprijs voor de andere klanten stijgt.

De ironie is dat energieopslag thuis door het afschaffen van de financiële voordelen financieel aantrekkelijker kan worden dan het aansluiten van een zonne-installatie op het elektriciteitsnetwerk. Daardoor zouden de elektriciteitsmaatschappijen wel eens het tegenovergestelde kunnen bereiken van wat ze willen. Ze verliezen dan nog meer klanten, waardoor de kosten van de infrastructuur door steeds minder klanten moeten worden gedragen, waardoor steeds meer mensen overstappen op een off-grid systeem, enzovoort.
Eén van de meest volledige studies is een levenscyclusanalyse uit 2009 van een installatie in Murcia, Spanje. Het gaat om 35 m2 zonnecellen met een maximaal vermogen van 4.2 kW.
De wetenschappers berekenden dat het 9 jaar duurt eer de energie wordt terugverdiend die de productie van het systeem (zonnepanelen + baterijen) heeft gekost. De emissies bedragen 131 gCO2e/kWh. Dat maakt het systeen twee keer energie-efficiënter en 2,5 keer minder koolstofintensief dan conventionele elektriciteit in Spanje (337 gCO2/kWh). De productie van de batterijen is goed voor 45% van de geproduceerde CO2 en 49% van het totale energieverbruik over de levenscyclus van de installatie.
Gaan we uit van een zonnestraling van 1.000/m2/jaar, het gemiddelde voor landen zoals België, Nederland en Duitsland, dan stijgt de uitstoot naar 174 gCO2/kWh.
Gaan we uit van een levensduur voor de batterij van 5 in plaats van 10 jaar, dan stijgen de emissies naar 513 en 631 gCO2e/kWh voor een zonnestraling van respectievelijk 1.700 en 1.000 kWh/m2/jaar, en komen we in de buurt van de emissies van een efficiënte steenkoolcentrale.
Als we de loodzuuraccu's vervangen door lithium-ion accu's, dan dalen de emissies voor de batterijen van 59 naar 20 gCO2e/kWh. Omwille van de hogere efficiëntie van de lithium-ion batterijen dalen de emissies van de zonnepanelen van 62 naar 55 gCO2e/kWh. Dat brengt de totale emissies op 85 gCO2e/kWh, vergeleken met 131 gCO2e/kWh voor een gelijkaardig systeem met loodzuur batterijen.
lithium-ion batterijopslag maakt off-grid zonne-energie minder koolstofintensief dan conventionele elektriciteit in de meeste westerse landen, zelfs als de zonnepanelen in China worden geproduceerd. Maar het voordeel van zonne-energie wordt dan wel heel erg klein: de emissies berdragen slechts de helft van een doorsnee aardgascentrale.
Genuanceerd positief dus.
Plaats reactie

Terug naar “Energie en duurzame ontwikkeling”