Is er hier iemand die me met zekerheid kan zeggen of de Asus RT-AC66U router effectief werkt met IPv6? Alles wijst er op van wel en het staat er ook zo op, maar ik krijg het maar niet aan de praat.
Ik heb EDPnet en een Bbox3, wanneer ik rechtstreeks op de Bbox3 aansluit heb ik dan ook IPv6, maar dus met router niet.
Bij instellingen in het Asus menu staat IPv6 nochtans ingeschakeld, en heb al vanalles proberen ingeven in dat menu maar schijnbaar helpt het niet.
Iemand enig idee?
Asus RT-AC66U en IPv6
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 592 keer
- Bedankt: 172 keer
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 92 keer
- Bedankt: 62 keer
In welke mode is je Asus? Bridge?
Heb je geprobeerd router mode?
Heb je geprobeerd router mode?
Internet: edpnet internet vdsl
Telefonie: Weepee + FreeVoipDeal - Fritzbox 7360 V1 06.31
Modem/Router:Fritzbox 7360 V1 06.31
Mobiel: Base PRO Connect, onbeperkt bellen + sms + 5GB data 4G
Telefonie: Weepee + FreeVoipDeal - Fritzbox 7360 V1 06.31
Modem/Router:Fritzbox 7360 V1 06.31
Mobiel: Base PRO Connect, onbeperkt bellen + sms + 5GB data 4G
-
- Elite Poster
Toestel heeft alleen in Router mode gestaan...
-
- Plus Member
- Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
- Bedankt: 12 keer
Ik weet het niet met 100% zekerheid, maar ik veronderstel dat dit het probleem is.
De bbox doet ipv6 router advertisements,
die announced zijn ipv6 prefix dat hij heeft ontvangen van de upstream provider.
Alle clients krijgen dus een automatisch ipv6 adres toegewezen.
De (in dit geval asus) ipv6 router verwacht geen router advertisement,
die luistert naar een dhcpv6, hij zoekt een dhcpv6 pd (prefix delegation) 'packet'.
Hiermee configureert hij zichzelf (hij zet onderandere langs de LAN zijde een router advertisement server,... op).
De bbox verwacht (uiteraard, en dat is normaal) niet dat er nog een ipv6 router achter wordt geplaatst
die gaat dus geen dhcpdv6 server met prefix delegation configureren
bovendien heeft de bbox standaard geen extra prefixes ontvangen om te gaan uitdelen.
Ik veronderstel dat dit zo de standaard configuratie zal blijven voor consumenten verbindingen,
een afwijkende configuratie (bvb als u meerdere ipv6 prefixes wil gaan uitdelen) zal u misschien moeten upgraden naar een bussines abbo.
Maar ik veronderstel dat bussines abbo's momenteel geen ipv6 ondersteuning hebben.
Misschien omdat ze (belgacom of telenet) die dhcpdv6 prefix delegation nog moeten ondersteunen?
De bbox doet ipv6 router advertisements,
die announced zijn ipv6 prefix dat hij heeft ontvangen van de upstream provider.
Alle clients krijgen dus een automatisch ipv6 adres toegewezen.
De (in dit geval asus) ipv6 router verwacht geen router advertisement,
die luistert naar een dhcpv6, hij zoekt een dhcpv6 pd (prefix delegation) 'packet'.
Hiermee configureert hij zichzelf (hij zet onderandere langs de LAN zijde een router advertisement server,... op).
De bbox verwacht (uiteraard, en dat is normaal) niet dat er nog een ipv6 router achter wordt geplaatst
die gaat dus geen dhcpdv6 server met prefix delegation configureren
bovendien heeft de bbox standaard geen extra prefixes ontvangen om te gaan uitdelen.
Ik veronderstel dat dit zo de standaard configuratie zal blijven voor consumenten verbindingen,
een afwijkende configuratie (bvb als u meerdere ipv6 prefixes wil gaan uitdelen) zal u misschien moeten upgraden naar een bussines abbo.
Maar ik veronderstel dat bussines abbo's momenteel geen ipv6 ondersteuning hebben.
Misschien omdat ze (belgacom of telenet) die dhcpdv6 prefix delegation nog moeten ondersteunen?
-
- Elite Poster
Ik had echter begrepen dat er hier nog waren met een router achter de modem, dus het zou moeten kunnen.
-
- Pro Member
- Uitgedeelde bedankjes: 35 keer
- Bedankt: 18 keer
Ik heb onder andere ook een rt-n66u die achter een bbox3 hangt. Eenmaal dat ik zag dat mijn bbox een ipv6 adres kreeg heb ik daarop de ppoe sessie gestopt en hem gemaakt met mijn Asus. Dan enkel nog onder ipv6 tab op de Asus aanvinken dat je ipv6 wil gebruiken in native mode over ppp. Eventjes geduld en ik kreeg een ipv6 adres alsook op al mn clients. Alles werkt perfect!
[
Post made via mobile device ]
[