belgacom via voip?

petervm
Member
Member
Bedankt: 6 keer
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer

belgacom via voip?

Berichtdoor petervm » 01 Aug 2014, 10:59

Ik lees deze morgen het volgende op tweakers.net (http://tweakers.net/nieuws/97593/belgacom-klanten-bellen-steeds-minder-met-vaste-lijn.html): in de reacties: "Belgacom heeft voor hun particulieren een SIP-trunk (niet voor hun business klanten, tenzij je een speciaal SIP abonnement aanvraagt).
De BBOX verbindt hiermee, en de ATA in de BBOX zorgt ervoor dat klassieke telefoons kunnen bellen via hun VOIP netwerk.

Dus: in je GSM instellen dat je via SIP belt met je belgacom gegevens.
De SIP-server is, dacht ik, ims.belgacom.be. Username en password zijn beide je lijnnummer (lekker onveilig...). Dit is niet je telefoonnummer. Lijnnummer kun je terugvinden op je factuur alsook op je e-services."

Kan iemand dit beter toelichten?
Proximus Comfort Pack Internet/tv - Mobile Vikings - OVH - Lycachat - Netflix - Amazon Prime Video

lacer
Elite Poster
Elite Poster
Bedankt: 102 keer
Uitgedeelde bedankjes: 63 keer

Re: belgacom via voip?

Berichtdoor lacer » 01 Aug 2014, 11:52

Wat ik weet is dat de Bbox3 die door Belgacom montenteel in bruikleen wordt gegeven, niet voorzien is voor VoIP.
Je hebt steeds een extra ATA nodig.
Proximux Internet Start 60/4 speedtest max 58/3.9
VoIp OVH + Gigaset C610IP + C430H
Telenet Digital TV HD Digicorder AD 2100 black
WDTV Live SMP + RPi 2B + Android met Kodi
FLUKSO monitoring Elec-Gas-Water-PV > PVoutput
Ubuntu 16.04 + Ubuntu Mate 16.04 / Ubuntu steunpunt

philippe_d
Moderator
Moderator
Bedankt: 2065 keer
Recent bedankt: 21 keer
Uitgedeelde bedankjes: 579 keer

Berichtdoor philippe_d » 01 Aug 2014, 13:47

petervm schreef:Dus: in je GSM instellen dat je via SIP belt met je belgacom gegevens.
De SIP-server is, dacht ik, ims.belgacom.be. Username en password zijn beide je lijnnummer (lekker onveilig...). Dit is niet je telefoonnummer. Lijnnummer kun je terugvinden op je factuur alsook op je e-services."

Dit is een reactie van een lezer, die volgens mij nergens op gebaseerd is.
  • Professionele klanten kunnen inderdaad overschakelen op SIP-trunking lines, die de vaste lijnen vervangt (PSTN, ISDN, PRA, leased lines) .... Dit gaat ver het Belgacom ims platform.
  • Vroeger bestond i-Talk, dat was een residentiële versie van VoIP, maar Belgacom heeft dit helemaal verlaten.
  • De nieuwe b-box3 heeft - zoals de vorige poster schreef - zelfs geen PSTN poorten meer, het is dus duidelijk dat Belgacom geen VoiP promoot (met terminatie bij de klant) voor residentiële abonnementen).
  • Dat wil niet zeggen dat Belgacom niet overgaat naar VoIP: op termijn (sluiting centrales) verdwijnt het ganse traditionele "switched-voice network" (PSTN/ISDN) en gaat alles over op IP (ims platform). Maar dat gebeurt niet bij de klant, maar in de ROP (PES = PSTN Emulation Service): de VoIP signalen worden in de ROP omgezet naar een analoog telefoonsignaal, zodat er voor de klant eigenlijk niets verandert (de klanten zijn deze overgang zelfs niet gewaar, buiten een gewijzigde kiestoon misschien).
  • De SIP gegevens worden hierbij niet aan de klant meegedeeld, het is dus een fabeltje dat je deze in jouw GSM zal kunnen inbrengen. Trouwens, het ims platform is zelfs niet vanuit het publieke Internet bereikbaar (VLAN20).
PS
Als Belgacom in zijn kwartaalverslag (deze morgen om 7.00 naar de pers verstuurd) spreekt over "vaste lijnen", dan bedoelen ze daarmee het totaal aantal "vaste nummers" (PSTN, ISDN, VoIP)
Fixed Voice access channels: total Fixed Voice access channels containing PSTN, ISDN and IP lines. For EBU specifically, this also contains the number of Business Trunking lines.

Dus de overgang van PSTN/ISDN naar "Business Trunking lines" en "PES" heeft hierbij geen invloed.
De daling van 26.000 "vaste spraak lijnen" is dus een netto verlies (klanten die hun vaste lijn opzeggen en uitsluitend mobiel of via VoIP bellen, of klanten doe overgaan naar de concurrentie)
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7490 int, FW 113.06.80 , VDSL2 Annex A, sync 100/20 (vectoring), native IPv6 (Proximus).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.

joskedejos
Starter Plus
Starter Plus
Bedankt: 1 keer
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer

Berichtdoor joskedejos » 01 Aug 2014, 17:30

iTalk mag dan wel verlaten zijn, het werkt wel nog perfect en door de inbegrepen opties als weergave oproeper is dit in mijn situatie nog steeds goedkoper dan een klassieke lijn.

jorisx
Pro Member
Pro Member
Bedankt: 34 keer
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer

Berichtdoor jorisx » 01 Aug 2014, 19:29

elke VOIP-provider geeft volgens mij gratis weergave oproepnr, iets waar je bij de klassieke operatoren flink voor mag bijbetalen.
Hier al enige tijd tevreden OVH gebruiker, abo van 1,20 EUR en kan 24/24 gratis bellen naar alle vaste lijnen binnen europa...

Bssoft
Premium Member
Premium Member
Bedankt: 129 keer

Berichtdoor Bssoft » 01 Aug 2014, 21:46

Bij een gewone ISDN lijn van Belgacom is het gewoon inbegrepen en dus geen meerkosten aan verbonden en dit al jaren !

Signaal 2de oproep
Weergave van de oproeper (CLIP) + weergave van de opgeroepene (COLP)
Oproepdoorschakeling (direct, na tijd en bij bezet)
PS: na tijd en bij bezet kan je apart activeren en samen gebruiken, met een code kan je ze allebei uitschakelen #001#
Lijn parkeren (bestaat volgens mij enkel bij ISDN)
2 MSN nummers (telefoon nummers)

En als de 220V er niet meer is, kan je nog altijd bellen met gewoon een Euro ISDN toestel direct te koppelen via de S0 bus !

PS: Belgacom heeft/had een IP toestel, Maestro 9000.

I-talk was via het NGN platform (met problemen) dit is vervangen door IMS platform !

Steven7
Pro Member
Pro Member
Bedankt: 33 keer
Recent bedankt: 1 keer
Uitgedeelde bedankjes: 20 keer

Berichtdoor Steven7 » 01 Aug 2014, 22:19

Gratis weergave oproeper bij ISDN van Belgacom.
Niet moeilijk als je weet dat een ISDN-lijn al 38,04 euro exclusief BTW kost voor twee telefoonnummers.

MarkDM
Elite Poster
Elite Poster
Bedankt: 83 keer
Recent bedankt: 1 keer
Uitgedeelde bedankjes: 13 keer

Berichtdoor MarkDM » 02 Aug 2014, 10:59

Hierbij wat concrete informatie. Ik heb het vorig jaar nagevraagd toen ik niet niet tevreden was over OVH. Ik zocht een alternatief.

I-Office : http://www.belgacom.be/nl/id_p_ent_ioffice/bedrijven-en-overheden/producten-en-diensten/telefonie/vaste-telefonie/ip-telefonie/i-office.html?tabnav=1
Is bedoeld voor bedrijven die meerdere nummers en telefooncentrale van Belgacom afnemen.

Je hebt echter ook 'I-Office voice Mono' met slechts 1 nummer. Dat is bedoeld voor de bijhuizen van die grote bedrijven of kmo's. Dat kunnen ze activeren op een Bbox2. Het kost 13,35 €/maand + btw . Voor 2,5 € extra onbeperkt bellen naar vaste lijnen, voor 10 € onbeperkt naar gsm's.
Neem je deze opties niet dan gelden de normale tarieven met 15 % korting .

Let wel, bij de gewone helpdesk van de particulieren kennen ze dit niet. Het is een product voor de businessmarkt. Maar particulieren kunnen ook alle professionele abonnementen krijgen (omgekeerd niet).

De Sip-gegevens zijn niet vrijgegeven. En gezien de prijs ben ik naar 3Starsnet overgestapt, voor nog geen 1,5 €/maand. Dit is 1/10 van de prijs van I-Office Voice Mono.
Voip: Edpnet/Voiptiger/Weepee met Linksys SPA3102
Internet: Edpnet Vdsl XL met Fritzbox 7360
TV: Telenet CI+/Digicorder en Astra/Dvb-t op Xtrend met Open-Pli

Bssoft
Premium Member
Premium Member
Bedankt: 129 keer

Berichtdoor Bssoft » 04 Aug 2014, 12:41

@Steven7 - de opmerking was:
jorisx schreef:elke VOIP-provider geeft volgens mij gratis weergave oproepnr, iets waar je bij de klassieke operatoren flink voor mag bijbetalen.

En antwoord is nee, niet 100% correct !

Steven7 schreef:Gratis weergave oproeper bij ISDN van Belgacom.
Niet moeilijk als je weet dat een ISDN-lijn al 38,04 euro exclusief BTW kost voor twee telefoonnummers.

Dit is toch een slechte vergelijking ?
Het is 2 nummers, 2 lijnen , 2 x alle slimme diensten inbegrepen + bijkomende surplus'en eigen aan ISDN !
Je moet delen door 2 en als ik kijk naar de "waarde" van het pack slimme diensten voor PSTN = 4,99 Incl. BTW
Wat is er nog inbegrepen, als er een storing is komen ze tot bij u thuis indien nodig !

Is Belgacom de goedkoopste .... nee, ik maak mezelf niets wijs
Is Belgacom met PSTN/ISDN het stabielste netwerk, ja !

Als er een storing/fout is op je VOiP, denk niet dat er iemand gaat langs komen .... de vraag zal naar UserBase gaan ....
'een geluk' want moest dat niet bestaan er zouden er terug komen naar PSTN of ISDN en de "meerprijs" betalen !

Tenslotte vraag ik ook niet de prijs van het maandelijks internet abonnement + 2 nummers + mogelijkheid 2 aparte oproepen te
gelijk te maken om dan te zeggen "voor die prijs mag het gerust gratis".

philippe_d
Moderator
Moderator
Bedankt: 2065 keer
Recent bedankt: 21 keer
Uitgedeelde bedankjes: 579 keer

Berichtdoor philippe_d » 04 Aug 2014, 19:31

We kunnen wel nostalgisch terugkijken naar de "goede oude tijd" avn PSTN/ISDN, maar we zullen moeten accepteren dat het tijdperk van PSTN/ISDN binnen enkele jaren voorbij is :wink:
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7490 int, FW 113.06.80 , VDSL2 Annex A, sync 100/20 (vectoring), native IPv6 (Proximus).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.

Terug naar “Proximus (Belgacom)”