FritzBox 7360/7490/3490/7430 Vectoring approved

Hebt u opmerkingen, klachten, steunbetuigingen voor Proximus (Belgacom)? Dan kan u deze hier kwijt.
jantje81
Premium Member
Premium Member
Berichten: 562
Lid geworden op: 18 apr 2009, 02:27
Uitgedeelde bedankjes: 150 keer
Bedankt: 75 keer

Als zijn syncro 70/6 is heeft hij dan resp. 50 (cap) en 47,5 Mbit downloadsnelheid over. De tv-decoders maken wel gebruik van de capaciteit tussen 50 en 70 Mbps.
EDPnet FIBER XS (150/50)
NL Ziet + VTM Go
Mobile Vikings prepaid 15 (focus: data)
OVH VOIP + EDPnet VOIP
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6309
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 506 keer
Bedankt: 613 keer
Recent bedankt: 7 keer

Heeft er iemand een idee van de maximale routerthroughput van de 7360 ? of anders gezegd, hoeveel simultane users kan hij aan ?

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
jackho
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4315
Lid geworden op: 05 jun 2011, 21:00
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 278 keer

Als zijn syncro 70/6
verkeerd geinterpreteerd ik dacht dat het sync 50/6 was :oops:
flemlion
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 36
Lid geworden op: 23 jan 2013, 09:48
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 8 keer

Vandaag een reset gekregen van mijn Fritz!Box 7390.
Blijkt dat vectoring op mijn ROP geactiveerd is.

Eens in de archieven van mijn status mails gekeken en blijkt:
Op 8/7 ben ik op een Broadcom gezet.
Toen had dit amper impact op de waarden (zelfde sync en rate 60/6)
Op 7/7:

Code: Selecteer alles

Current Throughput 	60176 kbit/s (receive direction) 	6048 kbit/s (send direction)
Line attenuation 	10 dB (receive direction) 	10 dB (send direction)
Signal-to-noise ratio 	12 dB (receive direction) 	16 dB (send direction)
DSL version 	1.68.24.25 	 
DSL status 	active since 52:08:17:35 	 
DSL central exchange 	Ikanos 0.0
Op 8/7

Code: Selecteer alles

Current Throughput 	60176 kbit/s (receive direction) 	6064 kbit/s (send direction)
Line attenuation 	10 dB (receive direction) 	10 dB (send direction)
Signal-to-noise ratio 	11 dB (receive direction) 	15 dB (send direction)
DSL version 	1.68.24.25 	 
DSL status 	active since 01:15:12:57 	 
DSL central exchange 	Broadcom 164.95
Na de reset van vandaag is er wel een verschil in de SNR (zie screenshot), toch wat betreft de receive direction

Code: Selecteer alles

Signal-to-noise ratio 	18 dB (receive direction) 	14 dB (send direction)
Maar dat zou ook kunnen komen omdat ik wel terug op een 30/6 zit (maar toch zeker geen fallback).
Bijlagen
Na de reset
Na de reset
screenshot.50.png (7.16 KiB) 5151 keer bekeken
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17490
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 923 keer
Bedankt: 3349 keer
Recent bedankt: 4 keer

flemlion schreef:Na de reset van vandaag is er wel een verschil in de SNR (zie screenshot), toch wat betreft de receive direction
Maar dat zou ook kunnen komen omdat ik wel terug op een 30/6 zit (maar toch zeker geen fallback).
Inderdaad.
De SNR stijging van 11 dB naar 18 dB (+7 dB) is het logsich gevolg van de snelheidsdaling (van 60 mbps naar 30 mbps)
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
2hactec
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 28
Lid geworden op: 21 maa 2008, 01:06
Locatie: Mechelen
Uitgedeelde bedankjes: 12 keer
Bedankt: 3 keer

Eindelijk vectoring volledig actief op mijn lijn.
Sinds 21 juni (toen de fritzbox approved werd) was mijn FB7360 aangesloten maar toen had ik geen vectoring op mijn lijn.
Ik was wel aangesloten op een ROP die uitgerust was met de nieuwe kaarten.
Tot vandaag bleef ik echter op het 17a profiel 30/6 zitten, blijkbaar kwam DLM hier niet langs (althans tot op heden niet).

Vandaag dan beslist om toch nogmaals mijn BBOX-3 aan te sluiten (met de FB7360 erachter) en ik stelde vast dat ik plots hogere download snelheden haalde.
De waarden uit de Sagem BBOX-3 werden gecontroleerd en wat bleek vectoring actief op mijn lijn.

Na een uurtje toch beslist om opnieuw de FB7360 rechtstreeks aan te sluiten ... en nu ook via de FB7360 vectoring actief.

Wat ik nu wel vreemd vind is dat toen de FB7360 heel de tijd was aangesloten het vectoring signaal niet automatisch werd geactiveerd en dat DLM mij ook niet op een hoger profiel bracht (na 2,5 maand) ik behield 17a aan 30/6
Het kan misschien toevallig zijn of zou het kunnen dat indien de FB7360 aangesloten is DLM niet automatisch verhoogd of vectoring niet activeert ?

Ik heb ook mijn oude lijn waarden en spectrum (juni) toegevoegd evenals de nieuwe met vectoring volledig actief.(zowel BBOX3 en FB7360)
Hier valt ook op dat de lijnwaarden via de BBOX-3 een hogere attainable data rate geven tov de FB7360.
Is de BBOX-3 dan toch een betere modem tov de FB7360 ?

Zonder vectoring:
Afbeelding
Afbeelding

Met vectoring:
Afbeelding
Afbeelding

BBOX-3 (Sagem)
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17490
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 923 keer
Bedankt: 3349 keer
Recent bedankt: 4 keer

Hier valt ook op dat de lijnwaarden via de BBOX-3 een hogere attainable data rate geven tov de FB7360.
Is de BBOX-3 dan toch een betere modem tov de FB7360 ?
De attainable bit rate in de 2de Fritzbox screenshot is duidelijk verkeerd.
Gezien de Gerapporteerde SNR van 19dB is de att. Bit rate veel hoger dan 70mbps
Ik zou mij dus geen zorgen maken.

De B-box heeft ook een kleine bug:
Hier staat G992.1 annex A als DSL mode, maar VDSL2 is G993.2 Annex B :wink:

[Afbeelding Post made via mobile device ]
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Gebruikersavatar
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5784
Lid geworden op: 17 nov 2009, 22:39
Uitgedeelde bedankjes: 261 keer
Bedankt: 1771 keer
Recent bedankt: 4 keer

Het is nu ook duidelijk dat op de fritzbox de instelling G.inp aangeeft dat jouw individuele koperpaar een vectoring-profiel heeft en dat de instelling G.Vector gewoon aangeeft dat vectoring actief is op de ROP maar verder nietszeggend is.
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17490
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 923 keer
Bedankt: 3349 keer
Recent bedankt: 4 keer

Raf, goed opgemerkt :-)

Theoertsich heeft G.inp niets met G.vector te maken.
  • vectoring is een systeem om cross-talk weg te nemen
    crossstalk is de permanente noise (ruis) die veroorzaakt wordt door naburige lijnen op de kabelbundel.
  • impulse noise protection is een systeem waarbij de modem een kortstondige ruis (impuls noise) aankan. Hierbij wordt de snelheid van de modem kortstondig aangepast, zonder dat de modem hierbij moet resyncen ("seamless"). Kortstondige ruis komt meestal van buitenaf. Kan ook veroorzaakt zijn op de bundel, als je gebuur zijn modem in/uitschakelt (nieuwe handshake).
G.inp is een nieuwe methode, waarbij de "impulse noise protection" verhoogd kan worden (en moet dooor de ROP ondersteund zijn). Normaal heeft de fritzBox een impulse noise protection van 2 tot 4. Wanneer G.inp actief is, verhoogt de inp van 3 naar 33 (in het bovenstaand voorbeeld).

Hoewel het ene met het andere dus niets te maken heeft, is het blijkbaar zo dat Belgacom gelijktijdig met het activeren van full vectoring, ook G.inp activeert op de ROP. Hiermee wordt de stabiliteit van vectored lines sterk verhoogt (belangrijk voor HD TV).

Practisch heeft Raf1 dus wel gelijk, dat de fritzbox instelling G.inp aangeeft dat jouw lijn op een vectoring-profiel staat (waarbij G.Vector gewoon aangeeft dat vectoring actief is op de ROP).

PS
Het ondersteunen van G.inp is een nieuwe eigenschap op de FritzBox, die tot nu toe alléén aanwezig was op de "Belgische Firmware" (OS 06.06). Waarschijnlijk op vraag van Belgacom naar aanleiding van de goedkeuringsprocedure voor vectoring?
De nieuwe Firmware (06.20) die in de komende weken uitgerold wordt op alle modellen, ondersteunt nu ook G.inp

Eigenlijk is het wel jammer dat we deze nieuwe Firmware in België niet kunnen gebruiken (bevat blijkbaar 99 "nieuwigheden"), gezien alleen de 06.06 whitelisted is. Heel waarschijnlijk is deze nieuwe Firwware gewoon verder ontwikkeld op de goedgekeurde 06.06 :-( :-(
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17490
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 923 keer
Bedankt: 3349 keer
Recent bedankt: 4 keer

Ik heb de nieuwste Firmware voor de 7490 ingeladen: FRITZ!OS 06.10-28616 BETA
Dit is een voorproefje van de FRITZ!OS 06.20

Mijn profiel is op 70/6 gebleven, maar ik heb nog geen vectoring. Ben benieuwd wat er zal gebeuren als vectoring actief word. Als ik op het fall-back profiel vlieg zal ik moeten beslissen: downgraden naar FRITZ!OS 06.06 (whitelisted), of er een b-box2 voorzetten. Ik neem het risico :)

Hopelijk behouden de upgrades hun whitelisted status, want deze zijn gebouwd op de goedgekeurde firmware ...
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Gebruikersavatar
Heronic
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2746
Lid geworden op: 20 okt 2003, 16:41
Locatie: Bij mijn vrouw
Uitgedeelde bedankjes: 426 keer
Bedankt: 208 keer

Keep us informed!
“Insanity is my only means of relaxation "
My excuse? Being dunk. Whats yours?
flupke19
Premium Member
Premium Member
Berichten: 528
Lid geworden op: 23 mei 2013, 08:37
Uitgedeelde bedankjes: 21 keer
Bedankt: 97 keer

ik vermoed dat als AVM dezelfde VDSL datapump blijft gebruiken er geen probleem zal zijn. Het zal dan uiteraard aan EDPnet zijn om dat aan te tonen. Maar als die gewijzigd is denk ik wel dat Belgacom de nieuwe SW-versie dan zal blacklisten tot de nieuwe validaties gebeurd zijn. Als EDPnet daar elke keer geld voor moet ophoesten, zal hun bereidheid daarvoor waarschijnlijk nogal laag zijn. Maar met Belgacom weet je uiteraard nooit
Gebruikersavatar
MaT
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2083
Lid geworden op: 18 feb 2014, 15:40
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 163 keer
Bedankt: 311 keer

Als ze elke keer moeten opnieuw valideren en de volle pot ervoor moeten betalen, is dat dan geen oneerlijke concurrentie? Belgacom kan dan immers hun BBOX'en updaten zoveel ze willen terwijl de concurrent daarvoor moet dokken en dus langer of zelfs permanent met verouderde/onveilige firmware moet werken.
Het BIPT aanziet modems en routers als een onderdeel van de eindapparatuur van de eindgebruiker waardoor deze vrij te kiezen zijn voor breedband en internettelefonie.
Bron
Gebruikersavatar
fryelectro
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1839
Lid geworden op: 14 dec 2005, 11:58
Locatie: 03BOO0
Uitgedeelde bedankjes: 355 keer
Bedankt: 172 keer
Recent bedankt: 3 keer

@MaT: heel de constructie Belgacom / Telenet + BIPT + regering is bron van oneerlijke concurrentie. In die zin dat wanneer er een klacht komt, het kwaad ondertussen al geschiedt is. Zo kan Belgacom jarenlang doen waar het zin in heeft en wanneer de "kleine garnaal" (dommel, edpnet, etc) compleet verpletterd is, maakt het eigenlijk al niet meer uit wie gelijk had en of dit al dan niet oneerlijke concurrentie is/was. Helaas :/
Edpnet VDSL XL - 100/35 Fritz!Box 7530
Orange Go Extreme
Gebruikersavatar
Kenw00t
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1783
Lid geworden op: 28 dec 2008, 19:38
Uitgedeelde bedankjes: 347 keer
Bedankt: 249 keer

Hier is iets merkwaardig aan de gang:

Omgeving: FB7390 met OS 6.06 (niet op de whitelist dus)

Op 25 augustus voerde Belgacom werken uit aan de ROP om deze klaar te maken voor vectoring. Dit kon ik ook zien in de Fritz!Box omdat mijn lijn gemigreerd werd van Ikanos naar Broadcom. So far so good. Ik haal al jaren 30/2 en dit bleef na de migratie ook zo.
Op 27 september word ik op 25/2 gezet.
Op 8 oktober word ik op 20/2 gezet.
Is dit nog al ergens voorgevallen of gaat Belgacom mij op deze manier plagen tot wanneer ik mijn Bbox3 of andere goedgekeurde modem plaats? :-)
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7918
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 734 keer

Brief gekregen van belgacom dat er op 22/10 werken uitgevoerd gaan worden aan mijn lijn, tel. nr. eigenlijk. Zouden ze vectoring gaan toepassen? Vond het raar dat de brief specifiek mijn nummer vermeldt.

[Afbeelding Post made via mobile device ]
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
Gebruikersavatar
Kenw00t
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1783
Lid geworden op: 28 dec 2008, 19:38
Uitgedeelde bedankjes: 347 keer
Bedankt: 249 keer

Wij hadden die brief ook gekregen voor de werken op 25 augustus. Dat bleek dus de omschakeling naar de nieuwe lijnkaart.
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17490
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 923 keer
Bedankt: 3349 keer
Recent bedankt: 4 keer

Kenw00t schreef:Is dit nog al ergens voorgevallen of gaat Belgacom mij op deze manier plagen tot wanneer ik mijn Bbox3 of andere goedgekeurde modem plaats? :-)
Proximus jou plagen? Zo zijn ze toch niet? :-D :-D

Zijn jouw modemwaarden veel veranderd na de verandering van de ROP?
Als we aannemen dat jou (niet whitelisted) modem toch aanvaard wordt als "vectoring-friendly", dan zou DLM jou (ten gepaste tijde) terug op 30/2 moeten brengen?
Moest die niet aanvaard zijn als "vectoring-friendly", dan was je al op het fall-back profiel gevallen (7 mbps) ...
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Gebruikersavatar
Kenw00t
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1783
Lid geworden op: 28 dec 2008, 19:38
Uitgedeelde bedankjes: 347 keer
Bedankt: 249 keer

Om eerlijk te zijn hou ik die waarden niet echt in het oog. Zijn de historische waarden toevallig ergens te vinden in een log van de Fritz!Box ? Misschien kan jij in de actuele waarden iets zien...
Bijlagen
2014-10-12_22-53-45.png
2014-10-12_22-53-16.png
flemlion
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 36
Lid geworden op: 23 jan 2013, 09:48
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 8 keer

Wat pesten betreft:
Ik heb tot augustus een 60/6 of 70/6 gehad met EDP.
In augustus ben ik dan van een Ikanos naar Broadcom omgeschakeld en vanaf dan maar 30/6.

Maar het Belgacom gepest moest nog echt beginnen!
Sinds gisteren 7/0.5 :-(
Dan heb je een Fritzbox 7390 die full vectoring aankan :evil:
Bijlagen
screenshot.53.png
screenshot.53.png (7 KiB) 4095 keer bekeken
jackho
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4315
Lid geworden op: 05 jun 2011, 21:00
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 278 keer

Het onderwerp van deze post zegt dat de 7360 en 7490 vectoring approved is maar niet de 7390 ?
qless
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1605
Lid geworden op: 13 dec 2002, 11:44
Locatie: Lokeren
Uitgedeelde bedankjes: 17 keer
Bedankt: 149 keer

Idd, met een 7390 krijg je fallback van 7 mbps, zoals al eerder in deze thread gezegd.
G33RT
Pro Member
Pro Member
Berichten: 226
Lid geworden op: 30 dec 2005, 21:56
Locatie: Limburg
Uitgedeelde bedankjes: 93 keer
Bedankt: 23 keer

philippe_d schreef:In principe wel, want voor zover ik weet zijn er geen Hardware verschillen.
Je hebt wel speciale tools nodig om een Duitse Fritzbox om te zetten.

[Afbeelding Post made via mobile device ]
Weet je ook toevallig welke tools men nodig heeft en waar te downloaden?
Greetings, Vaako

edpnet 100/40 Lijnprofiel 91Mbps Down / 37Mbps Up http://www.speedtest.net/result/7275351336.png
TV Vlaanderen | Dreambox DM500HD + USB-Mod | firmware OpenPLi v4.0 + FlashExpander | WaveFrontier T90 v2
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17490
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 923 keer
Bedankt: 3349 keer
Recent bedankt: 4 keer

VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17490
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 923 keer
Bedankt: 3349 keer
Recent bedankt: 4 keer

flemlion schreef:In augustus ben ik dan van een Ikanos naar Broadcom omgeschakeld en vanaf dan maar 30/6.
Maar het Belgacom gepest moest nog echt beginnen!
Sinds gisteren 7/0.5 :-(
Dan heb je een Fritzbox 7390 die full vectoring aankan :evil:
Zolas eerder al gezegd:
  • - Alle FritzBoxen die VDSL2 ondersteunen kunnen full vectoring aan.
    - Alléén de 7360 (v1 en v2) en de 7490 zijn door belgacom approved (whitelist).
qless schreef:Idd, met een 7390 krijg je fallback van 7 mbps, zoals al eerder in deze thread gezegd.
Ik zou het niet zo zwart-wit stellen:
  • Enkele tijd terug, nog voor Belgacom begon met de vectoring roll-out, werd er inderdaad gecommuniceerd (ook hier op het Forum), dat alle niet-goedkekeurde modems op een fall-back profiel terecht zou komen. Uitzondering waren de B-box2 met vectoring-friendly firmware (die hun vroegere profiel behouden: 30/6 + DLM).
  • Sedert de roll-out van vectoring, hebben hier al verschillende gebruikers van een FritzBox 7390 gerapporteerd dat ze hun vroegere snelheden behielden (30/6 + DLM). Dit deed ons vermoeden dat Belgacom iets soepeler was dan oorspronkelijk aangekondigd, en dat deze modems (gezien ze toch ook vectoring ondersteunen) herkend werden als "vectoring-friendly" - zoals een B-box2.
  • Recent blijkt Proximus nu toch op het gevreesde scenario over te gaan, want een aantal 7390 gebruikers rapporteren nu dat ze op fall-back vlogen :-( . Blijkbaar heeft Proximus zijn regels terug verstrengd?
Misschien moeten we eens rondvragen bij de 7390 gebruikers met welke Firmware ze werken? En het resultaat?
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Gebruikersavatar
Petervanakelyen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1626
Lid geworden op: 30 dec 2009, 22:36
Locatie: Antwerpen
Uitgedeelde bedankjes: 96 keer
Bedankt: 176 keer

Zijn we zeker dat bij degenen die gerapporteerd hebben dat ze hun vroegere snelheden behouden vectoring volledig was geactiveerd? Bij het vervangen van de lijnkaart geeft de FritzBox namelijk wel G.Vector 'on' aan, maar aangezien de poort nog niet is geherconfigureerd, is vectoring eigenlijk nog niet actief.
G33RT
Pro Member
Pro Member
Berichten: 226
Lid geworden op: 30 dec 2005, 21:56
Locatie: Limburg
Uitgedeelde bedankjes: 93 keer
Bedankt: 23 keer

philippe_d schreef:
flemlion schreef:In augustus ben ik dan van een Ikanos naar Broadcom omgeschakeld en vanaf dan maar 30/6.
Maar het Belgacom gepest moest nog echt beginnen!
Sinds gisteren 7/0.5 :-(
Dan heb je een Fritzbox 7390 die full vectoring aankan :evil:
Zolas eerder al gezegd:
  • - Alle FritzBoxen die VDSL2 ondersteunen kunnen full vectoring aan.
    - Alléén de 7360 (v1 en v2) en de 7490 zijn door belgacom approved (whitelist).
Inderdaad zoals Philippe_d zegt zijn enkel 7360 en de 7490 op de (whitelist) en daar is de 7390 niet bij !!!!

Hier een klein stukje tekst van de bekendmaking:
27 juni 2014

Edpnet haalt certificering binnen voor de FRITZ!Box 7360 en 7490 modems als officieel erkende VDSL-modems in België

In oktober 2012 kondigden edpnet en FRITZ!Box fabrikant AVM aan dat ze hun officiële intentieverklaring bij Belgacom en het BIPT hadden ingediend om de FRITZ!Box 7360 modem officieel te laten erkennen als VDSL modem op het Belgacom VDSL-netwerk. En eindelijk is de certificering binnen.

Edpnet is hiermee de eerste Belgische telecom operator die dergelijke certificering te pakken krijgt. De FRITZ!Box 7360 en 7490 zijn de eerste alternatieve modems op het Belgische VDSL2-netwerk.

Nu de goedkeuring rond is kan edpnet ook meteen vectoring ondersteunen. Door de vectoring-technologie (die overspraak op de lijn onderdrukt) kunnen er nu al snelheden tot 70 Mbit/s gehaald worden. In de toekomst kunnen deze snelheden nog worden verhoogd.
Greetings, Vaako

edpnet 100/40 Lijnprofiel 91Mbps Down / 37Mbps Up http://www.speedtest.net/result/7275351336.png
TV Vlaanderen | Dreambox DM500HD + USB-Mod | firmware OpenPLi v4.0 + FlashExpander | WaveFrontier T90 v2
flemlion
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 36
Lid geworden op: 23 jan 2013, 09:48
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 8 keer

philippe_d schreef: Misschien moeten we eens rondvragen bij de 7390 gebruikers met welke Firmware ze werken? En het resultaat?
In mijn geval is dat de allerlaatste internationale versie: 6.06

En zoals reeds vermeld ben ik meer dan een maand op 30/6 gebleven met vectoring 'on' in het overzicht, tot ik het fallback profiel kreeg.
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17490
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 923 keer
Bedankt: 3349 keer
Recent bedankt: 4 keer

FritzBox Firmware 06.20

Goed en slecht nieuws voor de FritzBox fans.

Het goede nieuws:
  • - De internationale versie van de OS 06.20 (met de "99 verbeteringen") wordt nog voor het einde van de maand uitgerold.
    - Voor de 7490 waarschijnlijk in de komende dagen (voor het Broadband World Forum 2014 in Amsterdam): http://en.avm.de/press/press-releases/2 ... -fritzbox/
    - Naar ik verneem komt er ook een internationale 06.20 voor de 7390 én voor beide 7360 v1 & v2.
Het slechte nieuws:
  • - Deze nieuwe firmware's staan niet op de Proximus whitelist, het risico is dus groot dat we met de 06.20 op het vectoring fall-back profiel vallen :-( .
    - Tenzij AVM/EDPNet Proximus kan overtuigen om deze Firmware zonder veel discussie te whitelisten?
Ik vermoed dus:
  • a) dat de 7360/7490 gebruikers die op de "Belgische" firmware 06.06 zitten, deze upgrade niet zullen aangeboden krijgen.
    b) meer nog, als je de upgrade manueel doet, gaat de FritzBox je waarschijnlijk vragen om terug de 06.06 te installeren als de "meeste recente" firmware voor jouw Box :wink: .
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Gebruikersavatar
Heronic
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2746
Lid geworden op: 20 okt 2003, 16:41
Locatie: Bij mijn vrouw
Uitgedeelde bedankjes: 426 keer
Bedankt: 208 keer

- Deze nieuwe firmware's staan niet op de Proximus whitelist, het risico is dus groot dat we met de 06.20 op het vectoring fall-back profiel vallen
Wat volgens mij toch niet wegneemt dat je dan nog steeds met een vectoring (friendly zie 7390) modem zit. Waarom zou je dan op fall-back vallen?
“Insanity is my only means of relaxation "
My excuse? Being dunk. Whats yours?
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17490
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 923 keer
Bedankt: 3349 keer
Recent bedankt: 4 keer

Omdat Proximus blijkbaar beslist heeft om alle niet-approved modems een fall-back profiel te geven? (zie enkele posts hoger).
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Gebruikersavatar
Heronic
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2746
Lid geworden op: 20 okt 2003, 16:41
Locatie: Bij mijn vrouw
Uitgedeelde bedankjes: 426 keer
Bedankt: 208 keer

Goed bezig daar. :-(
“Insanity is my only means of relaxation "
My excuse? Being dunk. Whats yours?
tomde
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 25
Lid geworden op: 18 okt 2010, 18:16
Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
Bedankt: 3 keer

Ik zit hier sinds deze week ook met mijn 7390 op een 7Mbs profiel. Voorheen heeft dat altijd goed gewerkt. Waarom verstrengen ze nu die regels? Vrije markt?
Die Sagem of bbox crap...
Inderdaad zoals Philippe_d zegt zijn enkel 7360 en de 7490 op de (whitelist) en daar is de 7390 niet bij !!!!
Gaat AVM hier stappen voor ondernemen om die 7390 (met nieuwe firmware) erdoor te krijgen? Iemand een idee?
johcla
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2417
Lid geworden op: 23 maa 2009, 21:08
Uitgedeelde bedankjes: 675 keer
Bedankt: 154 keer

philippe_d schreef:FritzBox Firmware 06.20
Ik vermoed dus:
  • a) dat de 7360/7490 gebruikers die op de "Belgische" firmware 06.06 zitten, deze upgrade niet zullen aangeboden krijgen.
    b) meer nog, als je de upgrade manueel doet, gaat de FritzBox je waarschijnlijk vragen om terug de 06.06 te installeren als de "meeste recente" firmware voor jouw Box :wink: .
En wat als je de 06.06 op een FB7360 hebt die achter een BBox hangt? Ik kan de update zelf toevoegen, en vanaf dan weer automatisch de updates krijgen?
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17490
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 923 keer
Bedankt: 3349 keer
Recent bedankt: 4 keer

tomde schreef: Gaat AVM hier stappen voor ondernemen om die 7390 (met nieuwe firmware) erdoor te krijgen? Iemand een idee?
Neen. Er is geen enkele intentie om de 7390 te laten goedkeuren.

Initiatieven voor het goedkeuren van nieuwe CPE's moet via de OLO's komen (vb EDPNet). AVM kan hier zelf geen stappen ondernemen (BIPT regels?).
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Gebruikersavatar
honda4life
Moderator
Moderator
Berichten: 6008
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
Locatie: 127.0.0.1
Uitgedeelde bedankjes: 207 keer
Bedankt: 376 keer
Recent bedankt: 2 keer

Is er een manier om te weten te komen of je lijn vectoring zou kunnen ondersteunen met een 7390?
Heb nu 16,5/2 profiel wegens afstand tot de ROP... 't zou wel handig zijn moetst vectoring werken op zo'n lijn hé (als het al uitgerold is natuurlijk).
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17490
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 923 keer
Bedankt: 3349 keer
Recent bedankt: 4 keer

philippe_d schreef: Het goede nieuws:
  • - De internationale versie van de OS 06.20 (met de "99 verbeteringen") wordt nog voor het einde van de maand uitgerold.
    - Voor de 7490 waarschijnlijk in de komende dagen (voor het Broadband World Forum 2014 in Amsterdam): http://en.avm.de/press/press-releases/2 ... -fritzbox/
    - Naar ik verneem komt er ook een internationale 06.20 voor de 7390 én voor beide 7360 v1 & v2.
OS 06.20 voor de 7490 is uit sedert vrijdag: ftp://ftp.avm.de/fritz.box/fritzbox.749 ... e/english/
De andere modellen volgen ...
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
dommelgebruiker
Premium Member
Premium Member
Berichten: 677
Lid geworden op: 09 jul 2010, 11:06
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 7 keer

de versie 6.20 voor de box 7490 is dus goedgekeurd door belgacom voor vectoring?
iemand meer info?

EDIT
Hoe verander ik de OS van de fritzboix 7490...
ik krijg de melding dat de OS 6.06 de laatste recente is.... maar wil graag de 6,20...

Hoe begin ik eraan?

[Mod Edit] dubbele post samengevoegd
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17490
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 923 keer
Bedankt: 3349 keer
Recent bedankt: 4 keer

dommelgebruiker schreef:de versie 6.20 voor de box 7490 is dus goedgekeurd door belgacom voor vectoring?
iemand meer info?
Neen, absoluut niet: gelieve de vorige post hieromtrent door te lezen.
dommelgebruiker schreef: Hoe verander ik de OS van de fritzboix 7490...
ik krijg de melding dat de OS 6.06 de laatste recente is
Als je land ingesteld staat op België zal hij altijd 06.06 als meest recent opgeven, gezien dit de enige goedgekeurde versie is.
Ook als je de nieuwe FW (06.20) hebt geïnstalleerd zal jij terug 06.06 voorstellen als je naar een Update zoekt :-( .

Om de nieuwe Firmware te installeren:
  • Download de laatste FW van de ftp server
  • Ga naar Settings > Update > Fritz!Os files > Save settings (je moet je oude settings opslaan in geval van)
  • Blader dan naar de FW file die je hebt gedownload en druk op "Start Update"
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
dommelgebruiker
Premium Member
Premium Member
Berichten: 677
Lid geworden op: 09 jul 2010, 11:06
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 7 keer

oeps.....

ik heb de 6.20 erop gezet en alles werkt perfect70/6 profiel enz....
en er zit geen cap op....

dus beter terugzetten naar 6.06 of mag ik er vanuit gaan als het nu werkt dat het altijd zal werken?

greetzzz
Plaats reactie

Terug naar “Proximus (Belgacom, Skynet)”