Upgrade thuisnetwerk

Grt
Starter
Starter
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer

Upgrade thuisnetwerk

Berichtdoor Grt » 20 Jun 2014, 13:52

Beste mensen,
Na ettelijke uren rond surfen ben ik er nog steeds niet uit :bang:
Mijn situatie:
Telenet 160 met wireless modem die in de kelder staat en dus niet altijd een stabiel of goed signaal heeft.
1 utp kabel naar mijn woonkamer waar een switch hangt en daar de digicorder aan en een 7 jarig routertje van Hercules dat nog wel altijd verschrikkelijk goed zen best doet.
Een tweede kabel leggen is onmogelijk.
Nu was ik aan het twijfelen om een Airport extreme aan te schaffen voor een beter signaal en meer snelheid maar heeft dit wel nut.
Ik haal nu 70mbps Dl en 10 Ul op de wireless modem en 10Ul/10dl op de hercules, wat mag ik van een nieuwe router verwachten of van mijn internetabbo algemeen?
Voor mij is het belangrijk dat de nieuwe router toch een usb aansluiting zit en het een router is met een sterk en stabiel signaal?
Wat is de best mogelijke config volgens jullie?
Thuis alles apple met de laatste nieuwe macbook maar daarvoor hoeft de router persé geen airport te zijn.
Alvast bedankt!!

[Afbeelding Post made via mobile device ]

r2504
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Bedankt: 1761 keer
Recent bedankt: 19 keer
Uitgedeelde bedankjes: 276 keer

Re: Upgrade thuisnetwerk

Berichtdoor r2504 » 20 Jun 2014, 13:59

Eerst en vooral... je hebt reeds een router van TN... dus waarom heb je nog een eigen router nodig ?

Het enige wat jij nodig hebt is een AP (access point) voor je wireless signaal. Je eigen router kan je er dan gewoon uitgooien.

Astralon
Elite Poster
Elite Poster
Bedankt: 127 keer
Uitgedeelde bedankjes: 196 keer

Berichtdoor Astralon » 20 Jun 2014, 14:04

Is die 10/10 snelheid een beperking van de Hercules of van de switch?
De switch moet een gigbit switch zijn en de router uiteraard ook.

Zelf heb ik een Netgear WNDR3700v4 en super tevreden van de snelheid.
Onderstaande test is gedaan op een afstand van ongeveer 5 meter.
Afbeelding

Edit: door de reactie van r2504 besefte ik dat mijn situatie lichtjes anders omdat ik een modem only heb.

krisken
Elite Poster
Elite Poster
Twitter: kriskenbe
Bedankt: 772 keer
Recent bedankt: 10 keer
Uitgedeelde bedankjes: 1629 keer

Berichtdoor krisken » 20 Jun 2014, 14:09

Je hebt daar inderdaad een gigabit switch nodig met een apart access point. Bvb een Ubiquiti Unifi

Internet = Orange 200/20Mbps + WirelessBelgië + Billi (2x 100/20Mbps profiel)
Telefonie = WeePee + Speakup + Billi
GSM = LycaMobile All-In-One 15
TV = Bhaalu + Netflix + Orange
Netwerk = Mikrotik & Ubiquiti powered

Grt
Starter
Starter

Berichtdoor Grt » 20 Jun 2014, 14:13

De switch is een fast internet switch.
Koop ik dan best een nieuwe switch en accespoint, geen nieuwe router a la Airport extreme?
Kan ik op een accespoint ook een harde schijf op aansluiten?

Mvg

AndRo555
Elite Poster
Elite Poster
Bedankt: 266 keer
Uitgedeelde bedankjes: 296 keer

Berichtdoor AndRo555 » 20 Jun 2014, 14:16

Als je de airport extreme zet waar die hercules nu staat, en er tussen de telenetmodem en de woonkamer een deftige kabel ligt die gigabit aankan (vrij waarschijnlijk). Dan zul je met de airport makkelijk 160Mbps over wireless halen, als de apparaten die verbonden zijn met wifi ook dergelijke snelheden aankunnen.

Voor wireless n:
2.4GHz n: (20Mhz bandbreedte, de airport doet niet mer dan dat op 2.4GHz)
1x1 MiMo (vele telefoons, tablets): 65 of 72Mbps theoretisch, 30 a 40Mbps in de praktijk
2x2 MiMo (vele laptops, ipad air,...): 144Mbps theoretisch, 60 a 70Mbps in de praktijk
3x3 MiMo (vooral laptops,..): 216Mbps theoretisch, 90 a 110 Mbps in de praktijk

5GHz n: (40MHz bandbreedte)
1x1 MiMo: 150Mbps theoretisch, 70 a 90Mbps in de praktijk
2x2 MiMo: 300Mbps theoretisch, 200 a 220 Mbps in de praktijk (ik haal 225 a 226Mbps met een 4th gen Time Capsule en een 2013 Macbook air een verdiep hoger als de router)
3x3 MiMo (vooral laptops,..): 450Mbps theoretisch, 300Mbps? (nog niet echt goed kunnen testen)

Voor wireless ac: (wat de laatste airport extreme en de laatste macbook pro/airs ondersteunen)
5GHz ac (80MHz bandbreedte:
1x1 MiMo: 433Mbps theoretisch: ik haal 263Mbps met een Nexus 5 en een TP-link Archer C7
2x2 MiMo: 867Mbps (max voor een Macbook Air), 530Mbps gemeten met een 2013 air en een TP-link Archer c7
3x3 MiMo: 1300Mbps (max voor een Macbook Pro), geen idee rond, waarschijnlijk vanachter in de 700Mbps begin 800Mbps

Met die airport ga je dus makkelijk de snelheid van je telenet abbonnement halen. Met de meeste telefoons/tablets zit je al snel tegen de technische limieten aan en zul je niet snel 160Mbps halen.

Of je nu een airport extreme neemt of een andere 802.11ac router maakt weinig uit, je zult altijd ongeveer evenveel halen. Aangezien je de laatste macbook ac ondersteund is het misschien wel interessant om een ac router te nemen.

En 5GHz geeft inderdaad meestal iets minder bereik als 2.4GHz, maar waar ik op 2.4GHz n nog 5 a 10Mbps haal, haal ik met 5GHz ac nog makkelijk 60 a 70Mbps, ondanks dat het 5GHz signaal slechter is.

EDIT: Misschien is het handigste om een router te kopen en die als switch en AP te laten draaien, als je genoeg hebt met de poorten op een router (meestal 4, op de extreem 3) dan is dat een goedkopere oplossing dan een switch en een accespoint.
Afbeelding Afbeelding
_______________^Mobistar LTE^______________

r2504
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

Berichtdoor r2504 » 20 Jun 2014, 14:24

Grt schreef:Koop ik dan best een nieuwe switch en accespoint, geen nieuwe router a la Airport extreme?

De tip van AndRo555 om een router als AP te gebruiken is daar vermoedelijk het goedkoopste... al kost een unmanaged Gigabit switch ook nog amper iets.

Grt schreef:Kan ik op een accespoint ook een harde schijf op aansluiten?

Als je die functionaliteit wil koop je dan een NAS... harde schijven op USB poorten is heel vaak pure ellende.

Grt
Starter
Starter

Berichtdoor Grt » 20 Jun 2014, 14:54

Beste Andro555,
Bedank alvast voor de uiteenzetting!
tuurlijk zou ik liefst van al de switch er tussen uit laten, maar ik heb al regelmatig gelezen dat de digicorder rechtstreek moet aangesloten zijn op de telenet modem of is dit te omzeilen?

AndRo555
Elite Poster
Elite Poster

Berichtdoor AndRo555 » 20 Jun 2014, 14:55

r2504 schreef:
Grt schreef:Koop ik dan best een nieuwe switch en accespoint, geen nieuwe router a la Airport extreme?

De tip van AndRo555 om een router als AP te gebruiken is daar vermoedelijk het goedkoopste... al kost een unmanaged Gigabit switch ook nog amper iets.

En de stroom van twee aparte apparaten. Die dingen staan 24/7 aan, en dan tikt elke watt wel dik aan.

EDIT:
Grt schreef:Beste Andro555,
Bedank alvast voor de uiteenzetting!
tuurlijk zou ik liefst van al de switch er tussen uit laten, maar ik heb al regelmatig gelezen dat de digicorder rechtstreek moet aangesloten zijn op de telenet modem of is dit te omzeilen?

Door de nieuwe router als switch en AP alleen te laten werken, ziet de digicorder de telenet modem gewoon, dus dat is geen probleem. Alleen moet je natuurlijk de router zo aansluiten dat die ook zo zijn werk doet, kabel van de telenet modem in een van de LAN poorten, niet in de WAN en DHCP en NAT uitschakelen in de interface.
Afbeelding Afbeelding

Grt
Starter
Starter

Berichtdoor Grt » 20 Jun 2014, 15:08

Ok andro super,
dus volgens jou schaf ik mij best toch een AE aan of andere ac router en stel ik deze in als accespoint en switch.
Ik heb niet al teveel poorten nodig, eigenlijk enkel voor de digicorder.
Schakel ik dan DHCP en NAT uit in de interface van de nieuwe router en dien ik dan nog iets aan te passen op de telenet router?

mvg

AndRo555
Elite Poster
Elite Poster

Berichtdoor AndRo555 » 20 Jun 2014, 15:20

De nieuwe setup is netwerk techisch gelijk aan de oude, er moet dus niets op de telenet router/modem aangepast worden. Wel raad ik aan om het 5GHz netwerk een andere naam te geven zodat je snel kan zien of je op het snellere 5GHz zit of niet. En best zet je alle apparaten die 5GHz aankunnen ook op 5GHz, zo blijft er meer bandbreedte over voor apparaten op de 2.4GHz band. (5GHz heeft bandbreedte zat zoals ik ergens hierboven al uiteengezet heb)
Afbeelding Afbeelding

Grt
Starter
Starter

Berichtdoor Grt » 20 Jun 2014, 15:50

Laatste vraagjes voor ik naar de winkel rijd :wink:
De Airport zal dus vermoedelijk moeten worden ingesteld in bridgemodus?
Kan ik dan zonder probleem men digicorder aan de Airport hangen?
Sluit ik de Airport aan op de Lan poort en niet de Wan?
Zet ik nadien ook best het draadloos signaal uit op de telenet router?

thx!!

ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster
Bedankt: 430 keer
Recent bedankt: 9 keer
Uitgedeelde bedankjes: 82 keer

Berichtdoor ITnetadmin » 20 Jun 2014, 16:04

AndRo555 schreef:Alleen moet je natuurlijk de router zo aansluiten dat die ook zo zijn werk doet, kabel van de telenet modem in een van de LAN poorten, niet in de WAN en DHCP en NAT uitschakelen in de interface.

Effe voor de volledigheid: als je de WAN poort niet gebruikt, moet je de NAT niet uitschakelen.

Grt
Starter
Starter

Berichtdoor Grt » 20 Jun 2014, 17:43

Hij staat er dus de Airport Extreme, voorlopig alles zonder probleem.
Ik heb het 5GHZ netwerk een andere naam gegeven en met mijn Macbook pro (eind 2013) haal ik nu zo'n 160 mbps DL en 10 UL
Kan dit kloppen??

AndRo555
Elite Poster
Elite Poster

Berichtdoor AndRo555 » 20 Jun 2014, 18:10

Jep, dat is wat jouw abonnement maximum levert.
Afbeelding Afbeelding

Sylvester
Elite Poster
Elite Poster
Bedankt: 151 keer
Recent bedankt: 2 keer
Uitgedeelde bedankjes: 31 keer

Berichtdoor Sylvester » 20 Jun 2014, 18:18

Best zet je toch DHCP /NAT uit. Bij de airport doe je bij Apple heel simpel in het airport configuratie programma , en klik dan op netwerk > routermodus > uitgeschakeld (brugmodus).

Als je een harddisk aan de airport hangt, kan je die onder andere gebruiken als TimeMachine back-up.

Grt
Starter
Starter

Berichtdoor Grt » 20 Jun 2014, 18:27

Beste Andro, hoe kom jij dan aan onderstaande sneheden?

Voor wireless ac: (wat de laatste airport extreme en de laatste macbook pro/airs ondersteunen)
5GHz ac (80MHz bandbreedte:
1x1 MiMo: 433Mbps theoretisch: ik haal 263Mbps met een Nexus 5 en een TP-link Archer C7
2x2 MiMo: 867Mbps (max voor een Macbook Air), 530Mbps gemeten met een 2013 air en een TP-link Archer c7
3x3 MiMo: 1300Mbps (max voor een Macbook Pro), geen idee rond, waarschijnlijk vanachter in de 700Mbps begin 800Mbps

AndRo555
Elite Poster
Elite Poster

Berichtdoor AndRo555 » 20 Jun 2014, 18:31

Die snelheden zijn gemeten intern. Vanaf een computer aangesloten via 1Gbps ethernet tot de wireless client (via iperf gemeten). Die snelheden haal ik dus ongeveer met file transfers over mijn eigen netwerk. Alles wat via het internet gaat, haalt maar maximum 70/6 hier (de internetverbinding).

Mocht er nu een glasvezelaanbieder zijn die 1000/1000 levert (ik blijf hopen :lol: ) zou ik de snelheden die ik daar gezet heb ook zien via speedtest.net
Afbeelding Afbeelding

Grt
Starter
Starter

Berichtdoor Grt » 22 Jun 2014, 11:50

Nog een vraagje aan de kenners hier.
Kan je bv de airport extreme enkel op 5ghz laten uitzenden, dat hij dus al zijn antennes gebruikt voor 5ghz?
De 5ghz is dubbel zo snel, zelfs op de iphone dus moest ik zo het 5ghz netwerk nog kunnen versterken zou dit natuurlijk super zijn..

Thx

r2504
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

Berichtdoor r2504 » 22 Jun 2014, 12:18

Vermoedelijk wel... maar daarom gaat hij nog niet al z'n antenne's gebruiken.

Een antenne is ofwel voor 2.4 of 5 GHz...

Terug naar “Telenet (Chello, UPC)”