Banken brengen 8.000 nieuwe bedrijfswagens in het verkeer

ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

De banksector zet massaal loon om in fiscaal vriendelijke bedrijfswagens. Belfius voegt minstens 1.500 bedrijfswagens toe, BNP Paribas Fortis meer dan 6.000. Anderen volgen.

Bron: http://www.standaard.be/cnt/dmf20131018_00799019
kiestoon
Starter
Starter
Berichten: 4
Lid geworden op: 11 jul 2013, 15:06
Bedankt: 1 keer

België heeft het hoogste aandeel van dieselwagens en heeft het hoogste gehalte fijn stof in de lucht. Het was al lang geweten en werd nu nog deze week aangetoond : dieselstof is dodelijk. De OESO maant België al enkele jaren aan om actie te ondernemen en het aandeel van en de vervuiling door dieselwagens aan te pakken. Toch blijft de regering bedrijfswagens (=dieselwagens) aanmoedigen. En bij tijd en stond krijgen we "berichten van openbaar nut" die ons verwarming met mazout aanraden. Deze regering is echt niet met onze gezondheid bezig.

"Strijd tegen fijn stof moet dringend worden opgevoerd"
http://www.demorgen.be/dm/nl/5397/Milie ... oerd.dhtml

Te veel fijn stof en ozon voor 90 procent van stedelingen in EU
http://www.demorgen.be/dm/nl/5397/Milie ... n-EU.dhtml

WHO: "Luchtvervuiling is kankerverwekkend"
http://www.demorgen.be/dm/nl/5397/Milie ... kend.dhtml

Avoiding death by diesel
http://oecdinsights.org/2013/06/19/avoi ... by-diesel/
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7918
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 734 keer

Luchtvervuiling is kankerverwekkend. Roken ook. Evenals te lang in de zon liggen. Asbest eveneens. Aangebrand vlees op de barbecue ook. Aspartaam (en nog gelegaliseerd ook). En zo kan ik nog tientallen oorzaken opnoemen. Zouden we niet beter collectief zelfmoord plegen? Wisten jullie trouwens wat de grootste doodsoorzaak is? LEVEN!!!
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

Van die nieuwe bedrijfswagens is maar een heel klein deel met een tankkaart.
Je kan zelf kiezen tussen diesel of benzine.

Ik zie niet echt een nadeel voor het milieu? Veel rijden, is zoals voor iedereen, veel betalen aan de pomp?
Het voordeel voor de bank: modern verloningsbeleid
Voordeel voor de werknemer: fiscaal voordelige verloning
Voordeel voor de automobielindustrie: frequent nieuwe auto's
Voordeel voor het milieu: groenere auto's (om de 4 jaar nieuwe technologie, ipv om de 8 à 10 jaar)

Nadeel: de staat krijgt minder inkomsten van de personenbelasting, maar de optimalisatie die de banken toepassen is niet illegaal. Er zijn massa's bedrijven die dat al doen én de overheid doet het zelf ook (voor hun ambtenaren).
Gebruikersavatar
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5250
Lid geworden op: 10 maa 2010, 12:30
Uitgedeelde bedankjes: 64 keer
Bedankt: 526 keer
Recent bedankt: 12 keer

Jack Daniels schreef:Luchtvervuiling is kankerverwekkend. check
Roken ook. check (was wel 9 maand gestopt en wil terug stoppen... maar niet altijd eenvoudig
Evenals te lang in de zon liggen. check
Asbest eveneens. euh, ok, deze heb ik normaal geen last van
Aangebrand vlees op de barbecue ook. check
Aspartaam (en nog gelegaliseerd ook). check (cola zero)
Zouden we niet beter collectief zelfmoord plegen? nah, dan beschouwen ze je als een of andere sekte :)
Wisten jullie trouwens wat de grootste doodsoorzaak is? LEVEN!!! dat is niet alleen de GROOTSTE, het is ook de ENIGE :)


en wat betreft bedrijfwagens, sja... why not? ik zie daar niet echt het probleem in,
enkel dat ze ongetwijfeld weer teveel geld onnodig aan het uitgeven zijn met het idee "de overheid zal ons wel weer redden",
net zoals dexia het blijkbaar nodig vond gelijk maar alle kantoren te herinrichten en nieuwe borden en papier en naam enzo te geven...
Gebruikersavatar
Kenw00t
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1783
Lid geworden op: 28 dec 2008, 19:38
Uitgedeelde bedankjes: 347 keer
Bedankt: 249 keer

Jack Daniels schreef:Luchtvervuiling is kankerverwekkend. Roken ook. Evenals te lang in de zon liggen. Asbest eveneens. Aangebrand vlees op de barbecue ook. Aspartaam (en nog gelegaliseerd ook).
Juist ja, maar luchtvervuiling en de gevolgen ervan is niet iets waar een mens vat op heeft. Je ademt nu eenmaal in wat er in de lucht hangt. Van alle andere zaken die je opnoemt kan je als individu zelf beslissen of je ze al dan niet een invloed laat hebben op je gezondheid. Net daarom dat roken in de horeca verboden is (wat ik een goede zaak vind!).

We kunnen hier toch moeilijk mondmaskers beginnen dragen zoals in Azië? Als het bewezen is dat iets heel nefast is voor de gezondheid, dan zou je van een goede overheid verwachten dat ze die boel niet meer fiscaal voordelig gaan houden. Kijk bijvoorbeeld eens naar Noorwegen. Daar heffen ze een tax van om en bij de 100% op de aankoop van auto's met een conventionele verbrandingsmotor. Met als gevolg dat de Tesla S ondertussen populairder is dan de VW Golf (bron). In dit land is zoiets gewoon ondenkbaar.
heist_175 schreef: Het voordeel voor de bank: modern verloningsbeleid
Voordeel voor de werknemer: fiscaal voordelige verloning
Fiscaal voordelig misschien wel, maar ik zou dit allesbehalve modern willen noemen. De overheid heeft de bedrijfswagen ooit zo voordelig gemaakt omdat ze aan de loonhandicap niets wilden doen (en nu nog steeds niet). Dat ze eerst dat probleem eens aanpakken, want dat is de echte oorzaak van de "overvloed aan bedrijfswagens". Een ander probleem is dat veel mensen in Vlaanderen in de agglomeratie wonen, waar openbaar vervoer geen haalbare kaart is, en die bedrijfswagen dan uiteraard een erg gegeerd object is. Ik denk dat enkel diegene die in een stad wonen én de wagen eigenlijk niet nodig hebben voor het werk, die wel snel zullen inleveren als het terug voordeliger is om het leasingbedrag gewoon als loon te laten storten.
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

Een ander probleem is dat veel mensen in Vlaanderen in de agglomeratie wonen, waar openbaar vervoer geen haalbare kaart is, en die bedrijfswagen dan uiteraard een erg gegeerd object is. Ik denk dat enkel diegene die in een stad wonen én de wagen eigenlijk niet nodig hebben voor het werk, die wel snel zullen inleveren als het terug voordeliger is om het leasingbedrag gewoon als loon te laten storten.
Ik denk dat je dat heel erg onderschat.
De dag dat bedrijfswagens belast worden al gewoon loon en/of de dag dat er een alternatief is dat niet gebonden is aan een hoop staal; worden de bedrijfswagens massaal gedumpt.

Vraag maar eens aan mensen uit uw omgeving wat een administratie dat je moet doen voor elk krasje.
Vraag maar eens hoe flexibel je met uw auto kan omspringen (wie mag er mee rijden, autorijles geven of niet, al dan niet in het buitenland rondrijden, ...)
Het is heus niet altijd rozegeur en maneschijn.

De grootste winnaar is trouwens de autoverkoop.
Of dacht je dat een modale Belg elke 4 jaar een nieuwe full-option Audi A4 kan betalen, of een BMW320 Touring?
Top10 bij DirectLease klik
Top10 volgens JobAt klik
Bij elke aanpassing van de regeling voor bedrijfswagens is het niet het personeel, maar wel de automobielindustrie die het hardste klaagt.
Want privé kan je zo'n dure auto's toch niet kopen. Beter dan gaan voor een iets kleiner model, dan het kind met het badwater weggooien :).
Gebruikersavatar
NuKeM
Administrator
Administrator
Berichten: 5494
Lid geworden op: 10 nov 2002, 00:55
Uitgedeelde bedankjes: 114 keer
Bedankt: 234 keer
Recent bedankt: 4 keer

Op zich heb ik geen probleem met het voordeel dat de werkgever je geeft onder vorm van een bedrijfswagen. Als ik die zelf zou moeten kopen kost mij dat een hoop meer (voor een kleinere wagen). Bij ons is de helft of meer ondertussen benzine, enkele hybrides en zelf ben ik de gelukkige bezitter van een plug-in hybride. Stuk voor stuk mooie wagens waarvoor niemand zelf het geld zou neerleggen.

Het probleem is dat we eigenlijk ook wat verwend zijn. Een collega met een kleine heeft al direct een SUV nodig voor de rommel van die kleine... terwijl een Golfje voor een ander met een kleine dan weer wel groot genoeg is.
Ikzelf rij de meeste kilometers alleen in de wagen. Eigenlijk heb ik helemaal geen grote wagen nodig en was ik met een kleinere ook gelukkig geweest.

Waar we echt wel eens over moeten nadenken zijn volgens mij de woon-werk kilometers. Bij ons in het bedrijf kijken ze daar niet naar, als je dagelijks van de kust naar Brussel en omgekeerd moet... geen probleem zolang jij dat maar wil doen. Dat terwijl andere bedrijven nog voor ze mensen aanwerven een duidelijk maximum aangeven. Dat vind ik dus een goed idee, meer terug in je regio gaan werken. Ok, soms ligt dat niet eenvoudig door je profiel dat enkel matched met dat bedrijf ver weg, of het loon dat je voor hetzelfde werk krijgt in jouw regio... maar ja. Misschien moet men daar maar eens iets mee doen bij de belastingen. Toegegeven, in andere en grotere landen lachen ze met onze 'korte' woon-werk kilometers, tot ze horen dat je over 70km bv. 2 uur moet doen.

En dan nog al die verkopers op de baan... achja :-)
Gebruikersavatar
honda4life
Moderator
Moderator
Berichten: 6008
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
Locatie: 127.0.0.1
Uitgedeelde bedankjes: 207 keer
Bedankt: 376 keer
Recent bedankt: 2 keer

Laat me even de gemoederen proberen sussen.
Ik heb onlangs de keuze gemaakt tussen 2 bedrijven (beide contracten lagen klaar op tafel), waarbij het ene met firmawagen, en het andere zonder firmawagen. Nu is die wagen een leuk voordeel, maar absoluut niet heiligmakend.

Je moet niet enkel naar het voordeel van die wagen kijken.
1. Het "risico" op ongevallen voor die beroepsmatige kilometers. De kans is klein, maar de gevolgen zijn natuurlijk niet voorspelbaar.
2. Het aantal uren dat je niet/minder betaald in je auto zit om te verplaatsen voor je werk.
3. Bereken je voordeel volgens het aantal kilometers die je met je privéwagen aflegt, en beschouw dit als "noodzakelijke" kilometers, rijd je het volgende jaar met die bedrijfswagen 10.000 km meer... zijn dit hoogstwaarschijnlijk geen "noodzakelijke" maar "recreatieve" kilometers.
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Het grootste probleem heb ik met het feit dat hier bedrijfswagens worden gegeven omdat ze fiscaal vriendelijk zijn en niet omdat de werknemer vaak op de baan is naar verschillende locaties.

Uiteindelijk zullen dergelijke ideeen er dus voor zorgen dat onze regering de bedrijfswagens fiscaal minder voordelig gaat maken, maar daarmee treft men ook de mensen waarvoor het echt een werkmiddel is en geen pure luxe.
Gebruikersavatar
Goztow
Administrator
Administrator
Berichten: 14441
Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 1600 keer
Bedankt: 1194 keer
Recent bedankt: 3 keer

Is er voor een poolwagen al geen verschillende regeling?

[Afbeelding Post made via mobile device ]
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Goztow schreef:Is er voor een poolwagen al geen verschillende regeling?
Poolwagens zijn volgens mij beperkt tot kleine wagens (niet echt fijn als je redelijk wat kilometers doet per jaar) en mag je in theorie ook niet mee naar huis nemen.
Gebruikersavatar
NuKeM
Administrator
Administrator
Berichten: 5494
Lid geworden op: 10 nov 2002, 00:55
Uitgedeelde bedankjes: 114 keer
Bedankt: 234 keer
Recent bedankt: 4 keer

Voor iemand die inderdaad veel kilometers voor het werk op de baan is, is een bedrijfswagen met tankkaart geen overbodige luxe. Maar waar trek je dan de lijn, 20.000km voor het werk per jaar? Zonder woon-werk natuurlijk, want dat is eigenlijk privé.
Ik zou persoonlijk meer zien in een billijke kilometervergoeding voor de 'kleine' werkkilometerverbruikers. Eventueel ook voor woon-werk kilometers (met een maximum afstand om regiowerken te stimuleren).

Maarja, de bedrijfswagen is een deel van het loon geworden, nodig voor het werk of niet. Dat veranderen zal niet eenvoudig zijn.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

NuKeM schreef:Maar waar trek je dan de lijn, 20.000km voor het werk per jaar?
Op zich hoef je dat niet op aantal km's te doen... het zou ook kunnen voor iemand die minstens 50x, 75x, 100x... dagen per jaar naar klanten moet rijden.
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

NuKeM schreef:Maarja, de bedrijfswagen is een deel van het loon geworden, nodig voor het werk of niet. Dat veranderen zal niet eenvoudig zijn.
Belast een bedrijf op de werkelijk gereden en/of getankte kilometers.
Het zal snel gedaan zijn :).

Trouwens, de normen voor ISO14001 worden alleen maar strenger. Zonder ISO14001 zal het lastig worden om nog voor de overheid te werken.
Wie weet zet dat vanzelf wel een en ander in gang?
r2504 schreef:
NuKeM schreef:Maar waar trek je dan de lijn, 20.000km voor het werk per jaar?
Op zich hoef je dat niet op aantal km's te doen... het zou ook kunnen voor iemand die minstens 50x, 75x, 100x... dagen per jaar naar klanten moet rijden.
En waar zit de aanmoediging dan om de auto niet te gebruiken voor bv consultants die elke dag naar dezelfde klant rijden?
Of consultants die elke dag naar dezelfde regio (5hoek van Brussel) rijden.
"Naar klanten" is een te rekbaar begrip en tegelijk niet omvattend genoeg. HR diensten die pendelen tussen bedrijfssites, spreek je dan over klanten (zelfde bedrijf, andere site)?
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

heist_175 schreef:Belast een bedrijf op de werkelijk gereden en/of getankte kilometers.
Ja, en belast dan meteen een bouwvakker op hoe vaak hij z'n betonmolen gebruikt, een bediende op hoe vaak hij z'n PC gebruikt, ... een wagen is voor een aantal mensen nog altijd een werkmiddel (maar ik veronderstel dat jij het als pure luxe bekijkt). Het misbruik zit hem in het geven van een wagen aan die mensen waarvoor het geen werkmiddel is, niet in de mensen die het dagelijks nodig hebben.
heist_175 schreef:En waar zit de aanmoediging dan om de auto niet te gebruiken voor bv consultants die elke dag naar dezelfde klant rijden?
Voor die consultants is dat nog altijd een beloning voor hun flexibiliteit en de onzekerheid dat ze volgende maand of binnen een half jaar nog steeds dat werk doen. Ik zit trouwens ook al een hele tijd bij een bepaalde klant (trouwens niet full time wat ook maakt dat ik niet kan genieten van abonnemten op de andere dagen dat ik naar Brussel moet), maar die is gewoon onbereikbaar met het openbaar vervoer... maar als consultant kan ik niet kiezen om dichterbij te gaan wonen.
heist_175 schreef:"Naar klanten" is een te rekbaar begrip en tegelijk niet omvattend genoeg. HR diensten die pendelen tussen bedrijfssites, spreek je dan over klanten (zelfde bedrijf, andere site)?
Alles is inderdaad niet zwart-wit maar het grote misbruik als louter fiscaal voordeel zou je er al mee stoppen. Trouwens als mensen op een HR dienst 50 of 100 dagen per jaar naar een andere vestiging moeten rijden zie ik er geen probleem in om dat ook voor hen als een werkmiddel te beschouwen... wat ik niet kan zeggen van onze secretaresse die iedere dag op haar zelfde stoel zit.
tom35
Premium Member
Premium Member
Berichten: 522
Lid geworden op: 20 apr 2009, 19:40
Uitgedeelde bedankjes: 33 keer
Bedankt: 32 keer
Recent bedankt: 1 keer

Hoi,

Ik ben zo iemand die sinds een jaar of 3 een bedrijfswagen heeft gekregen alhoewel ik slechts 15km van het werk woon en volgens sommigen hier dus een profiteur of misbruiker ben van het systeem. Openbaar vervoer is een hel, heb in de zomer 1 keer op de 2 uur een bus, dus dat is gewoon niet haalbaar en met de bus rijd ik er bijna 45 minuten over terwijl ik met de wagen er slechts 20 minuten over doe.Ik zou de fiets kunnen nemen , maar bezweet in kostuum toekomen is ook niet alles en daarbij laat mijn gezondheid dit niet toe. ik werk ook niet van 9 tot 5 zoals velen maar begin rond 07.30 en als ik geluk heb dan heb ik gedaan om 17.00h en dan voel ik me al schuldig dat ik zo vroeg naar huis keer. Nu ben ik een redelijke verdiener, dus alle maanden gaat er van mijn loon ongeveer 40 tot 50% procent richting vadertje staat. Van de 4700 euro brutto zonder 13de maand, vakantiegeld en een bonus die iedereen van arbeider tot bediende op het bedrijf krijgt, daarvan houd ik een 2500 euro over. IK denk dus te mogen stellen dat ik een mooie bijdrage lever aan ons sociaal model en principieel heb ik er niets tegen, zolang er geen misbruik van gemaakt wordt (wat er helaas wel gedaan wordt). Mijn baas heeft dus gesteld, geef op jaarbasis een 7000 eruo brutto af en daar krijg ik een wagen voor. Ik heb gekozen voor een volvo V60, naast de passat of opel of ford omdat deze in belgie gebouwd wordt, maw ik lever een beijdrage aan ONZE economie, de wagen wordt netjes onderhouden en ik heb een tankkaart waar ik in het lokale tankstation mee ga tanken. Daarnaast betaal ik netto dankzij Mr di rupo 230 euro belasting op deze wagen. Het bedrijf kost dit 0 euro aangezien ik de volledige leasing kost zelf betaal. Als ik nu op verschillende sites lees hoe wij als graaiers worden beschouwd omdat ik de toch al aanzienlijke steun aan ons financiele systeem probeer te beperken, sorry , maar ik vind dit niet netjes. Ik ben een netto bijdrager , heb daar geen probleem mee, maar ipv alleen ons te belasten wordt het hoog tijd ook is naar de misbruikers te kijken. Hierdoor zou er voor de echte benodigden iets mer kunnen over schieten, en dan niet alleen werkzoekenden maar ook zieken en invalieden want die leven soms in erbarmelijke toestanden.Ik ben geen NVA stemmer en wil ons goed onderbouwde sociale systeem in leven houden, maar ik hoop als begin veertiger op mijn begin 60 ip pensioen te kunnen? dTegen dan heb ik omgerekend ongeveer laten we zeggengemiddeld over de 42 jaar 2000 euro * 14 maandweddes per jaar * 42 jaar werken (ik werk van mijn 20 jaar) is netto 1.176.000 euro afgedragen aan vaderke staat en ons sociaal model. Is het mij dan nu mss niet gegund dat ik dat probeer te verminderen door een bedrijfswagen die IK volledig zelf betaal ? En ja, het bedrijf eist dat het een zuinige motor is, maw geen 2.0L of zoiets maar een 1.6 liter, en elke 4 jaar krijg ik een nieuwe die opnieuw zuiniger moet zijn, ik zal er eentje kiezen die in belgie is gebouwd en juist onderhouden moet worden waardoor de garages ook hun boterham verdienen en neen , ik werk niet voor een bank maar in een privee multi national

tom
ubremoved_22196
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3131
Lid geworden op: 18 apr 2013, 09:41
Locatie: Leuven
Uitgedeelde bedankjes: 351 keer
Bedankt: 222 keer

Tom35, je zegt wel, ik betaal 230 euro per maand voor die wagen dus dat recht heb ik... Denk je dat mensen die geen bedrijfswagen hebben beter afzijn dan?

Maak zelf eens de rekensom en dan weet je dat 230 euro per maand een schijntje is van wat een gewone mens moet betalen om met dat type wagen te kunnen rijden.

Tip, goedkoopste v60 is net geen 30000 euro. Delen door 48 maanden is meer dan 600 euro per maand, zonder verzekering, zonder onderhoud, zonder tanken etc etc. Je investering van 230 euro per maand is een veelvoud daarvan waard.

Zeg ik nu dat je daarvan niet mag profiteren? Natuurlijk wel, de overheid laat het je toe, al wie de kans heeft mag dat van mij. Toch blijf ik er bij dat een bedrijfswagen nog steeds te weinig belast blijft tegenover wat een werknemer zonder bedrijfswagen moet betalen voor zijn eigen vervoer.
Gebruikersavatar
Kenw00t
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1783
Lid geworden op: 28 dec 2008, 19:38
Uitgedeelde bedankjes: 347 keer
Bedankt: 249 keer

tom35 schreef:Het bedrijf kost dit 0 euro aangezien ik de volledige leasing kost zelf betaal.
Hier ben ik je kwijt. Als je in loondienst bent is het toch logisch dat het bedrijf de leasingkost op zich neemt? Of ben je dan een freelancer ofzo?

Voor de rest kan ik uw betoog zeker wel begrijpen hoor. Stel dat men echter iets aan de loonkost kan doen en dat het voordeel van meer nettoloon of een bedrijfswagen op hetzelfde neerkomt (zowel voor werknemer als voor de werkgever). Wat zou je dan kiezen in uw situatie? Moest ik ooit naar een stad kunnen verhuizen zou ik het wel weten hoor. Bijna niemand met een bedrijfswagen zit er voor zijn plezier in.

Klein detail nog: de Volvo V60 wordt niet in België gebouwd, maar in Zweden. Het is de S60 die ze hier bouwen.
Gebruikersavatar
Goztow
Administrator
Administrator
Berichten: 14441
Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 1600 keer
Bedankt: 1194 keer
Recent bedankt: 3 keer

Hij bedoelt dat hij bruto heeft ingeleverd ter compensatie.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Slafes schreef:Toch blijf ik er bij dat een bedrijfswagen nog steeds te weinig belast blijft tegenover wat een werknemer zonder bedrijfswagen moet betalen voor zijn eigen vervoer.
Het is altijd tof om de mooie kant van het verhaal te zien... wat zou je ervan vinden als je baas morgen zegt dat je de komende maand iedere dag naar Rotterdam, Venlo, Brussel, Gent, ... mag rijden en dat hij ook verwacht dat je daar om 8u30 bij de klant staat ? Denk je nu echt dat mensen "zomaar" een bedrijfswagen krijgen (alhoewel, bij banken precies wel).
Gebruikersavatar
Kenw00t
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1783
Lid geworden op: 28 dec 2008, 19:38
Uitgedeelde bedankjes: 347 keer
Bedankt: 249 keer

Goztow schreef:Hij bedoelt dat hij bruto heeft ingeleverd ter compensatie.
Ok, verkeerd begrepen. Maar dat was toch het hele punt waarom de overheid zo soepel was met bedrijfswagens? Men wist bewust dat er een loonhandicap was, en de bedrijfswagen moest dat gat dichten. Bijna iedereen die een bedrijfswagen heeft zou in principe een stuk meer moeten verdienen...

Op zich kan ik dan ook zeggen dat ik mijn leasingbedrag volledig zelf dek. :roll:
honda4life schreef:Laat me even de gemoederen proberen sussen.
Ik heb onlangs de keuze gemaakt tussen 2 bedrijven (beide contracten lagen klaar op tafel), waarbij het ene met firmawagen, en het andere zonder firmawagen. Nu is die wagen een leuk voordeel, maar absoluut niet heiligmakend.
Wat heb je dan uiteindelijk gekozen? Wat was doorslaggevend?
heist_175 schreef:Ik denk dat je dat heel erg onderschat.
De dag dat bedrijfswagens belast worden al gewoon loon en/of de dag dat er een alternatief is dat niet gebonden is aan een hoop staal; worden de bedrijfswagens massaal gedumpt.
Misschien wel, maar de vraag is dan eerder of de meerderheid die er 1 heeft die enkel voor woon-werk nodig heeft, of ook om naar klanten te gaan? Ik denk dat het voor mensen die in de laatste categorie vallen, zeer moeilijk zal zijn om een afweging te maken tussen bedrijfswagen of niet, want als je veel bij verschillende klanten zit, en daardoor ook heel wat kilometers aflegt, dat je niet op 1-2-3 beslist om dit met de privéwagen te gaan doen...
heist_175 schreef:Vraag maar eens aan mensen uit uw omgeving wat een administratie dat je moet doen voor elk krasje.
Been there, done that. € 100 voor een kras van 5cm lang en 1mm breed, die trouwens quasi niet herkenbaar was, tenzij je er met uw neus ging ophangen. :-( De tijd dat alles kon en mag is inderdaad voorbij. Als je niet kan bewijzen dat schade die toegebracht is aan uw bedrijfswagen veroorzaakt is door een ander, dan mag jij ophoesten voor de herstellingskosten.
ubremoved_22196
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3131
Lid geworden op: 18 apr 2013, 09:41
Locatie: Leuven
Uitgedeelde bedankjes: 351 keer
Bedankt: 222 keer

Kenw00t schreef:Voor de rest kan ik uw betoog zeker wel begrijpen hoor. Stel dat men echter iets aan de loonkost kan doen en dat het voordeel van meer nettoloon of een bedrijfswagen op hetzelfde neerkomt (zowel voor werknemer als voor de werkgever). Wat zou je dan kiezen in uw situatie? Moest ik ooit naar een stad kunnen verhuizen zou ik het wel weten hoor. Bijna niemand met een bedrijfswagen zit er voor zijn plezier in.
Dan zou het alsnog zot zijn dat men geen wagen kiest. Als Tom35 in dezelfde V60 wil rijden kost hem dat veel meer dan wat hij er nu voor betaalt. Ik hoor het graag zeggen als mijn kennissen weer staan te overdrijven dat ze zoveel afgeven van hun loon en dat ze liever zoals ik 250-300 euro extra willen verdienen. Tot wanneer ik al mijn rekeningen van de auto eens op tafel leg en de aankoopprijs deel door 48. Dan is de discussie meestal snel afgelopen. (mijn verzekering ligt hier trouwens weer te betalen, 365 euro... Helaas geen omnium zoals bij de bedrijfswagens want dan was ik ruim 900 euro kwijt)

Ik ken trouwens iemand die owv zijn handicap (slecht ziende) geen bedrijfswagen kreeg van de firma terwijl al zijn collega's dat wel kregen. Hij vond dat hij eveneens recht had op zijn bedrijfswagen en heeft deze ook gekregen. Hij mag er niet mee rijden, maar de gezinswagen werd verkocht en de bedrijfswagen kwam er voor in de plaats. Zijn vrouw rijdt er nu mee rond en hij komt met het openbaar vervoer werken. Volgens hem een super goedkope oplossing.)

Ik wil je stelling over plezier en bedrijfswagens ook even aanvullen... Niemand zit er voor zijn plezier in als het voor zijn werk is en ze de spits door moeten. Eens het privé is zal de tegenzin wel weg zijn. :)
ubremoved_22196
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3131
Lid geworden op: 18 apr 2013, 09:41
Locatie: Leuven
Uitgedeelde bedankjes: 351 keer
Bedankt: 222 keer

r2504 schreef:
Slafes schreef:Toch blijf ik er bij dat een bedrijfswagen nog steeds te weinig belast blijft tegenover wat een werknemer zonder bedrijfswagen moet betalen voor zijn eigen vervoer.
Het is altijd tof om de mooie kant van het verhaal te zien... wat zou je ervan vinden als je baas morgen zegt dat je de komende maand iedere dag naar Rotterdam, Venlo, Brussel, Gent, ... mag rijden en dat hij ook verwacht dat je daar om 8u30 bij de klant staat ? Denk je nu echt dat mensen "zomaar" een bedrijfswagen krijgen (alhoewel, bij banken precies wel).
Lees mijn voorbeelden eens? Wat jij aanhaalt is echt wel de minderheid van de mensen die een bedrijfswagen hebben voor zo'n werk... Ik heb 3 dagen een bedrijfswagen gehad in heel mijn leven. Elke avond af te zetten op mijn werkgever zijn parking en mijn eigen vervoer van en naar het werk te voorzien. Mijn bedrijfsgsm identiek.

Nog een voorbeeldje om af te ronden en te gaan slapen... Een vriendin van mij woont op amper 500m van haar werk, maar is toch om een bedrijfswagen gaan bedelen, want het is toch zo makkelijk om dat ding enkel privé te kunnen gebruiken en verder naar niets te zien. Zij moet nu wel zelf tanken, die pech heeft ze wel, maar een zuinig Dieseltje is dan weer een pluspuntje. :)

Ik denk echt dat je je eigen situatie niet naar elke persoon met een bedrijfswagen mag overzetten. De meeste personen in mijn kennissenkring scheppen voornamelijk op hoeveel "fun" kilometers ze doen met hun bedrijfswagen.

Weet je dat wij bij ons op het werk op zo'n 9000 werknemers maar amper enkele bedrijfswagens hebben? Weet je dat we met z'n 9000 geen kilometervergoeding krijgen? Weet je dat we met z'n 9000 geen fietsvergoeding krijgen? Weet je dat we met ons 9000 geen maaltijdcheques of ecocheques krijgen? Het enige wat ze bij ons wel geven is een FIETS! Een lompe zware fiets die ik niet eens wil gebruiken. Ik gebruik mijn eigen fiets om te gaan werken. Ook de abo's van het openbaar vervoer worden 100% vergoed.
Gebruikersavatar
Kenw00t
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1783
Lid geworden op: 28 dec 2008, 19:38
Uitgedeelde bedankjes: 347 keer
Bedankt: 249 keer

Slafes schreef:Dan zou het alsnog zot zijn dat men geen wagen kiest. Als Tom35 in dezelfde V60 wil rijden kost hem dat veel meer dan wat hij er nu voor betaalt. Ik hoor het graag zeggen als mijn kennissen weer staan te overdrijven dat ze zoveel afgeven van hun loon en dat ze liever zoals ik 250-300 euro extra willen verdienen. Tot wanneer ik al mijn rekeningen van de auto eens op tafel leg en de aankoopprijs deel door 48. Dan is de discussie meestal snel afgelopen. (mijn verzekering ligt hier trouwens weer te betalen, 365 euro... Helaas geen omnium zoals bij de bedrijfswagens want dan was ik ruim 900 euro kwijt)
Het woordje "willen" is hier belangrijk. De vraag of je het nodig hebt, moet iedereen voor zich uitmaken. Ik heb nog een tijdje in een stad gewoond en gewerkt, en kan zeggen dat het leven zonder een auto in zo'n situatie best wel een luxe is.

Tegenwoordig moet je een bedrijfswagen al 'babysitten', want zoals ik eerder al schreef moet je zelf opdraaien voor onbewezen schade. Een collega zijn 4 jaar oude wagen was "einde lease" en moest op checkup. Daar hebben ze een vergrootglas bovengehaald en zowel binnen als buiten kleine schade aangetroffen (die trouwens iedereen na 4 jaar zou hebben). Die 30 kleine krasjes en interieurbeschadigingen (eigenlijk slijtage), hebben hem zo'n € 1500,- gekost. Zeg dat maar eens tegen uw kennissen indien ze nu hun 1ste bedrijfswagen hebben gekregen...

Je moet er dus goed zorg voor dragen, met als gevolg dat men er ons in praktijk eigenlijk toe verplicht om steeds in duurdere parkeergarages te gaan staan. Want ja, een dagje uit met het gezin in Brussel kan al snel eens een paar krassen opleveren als je hem gewoon op straat parkeert.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Slafes schreef:Lees mijn voorbeelden eens? Wat jij aanhaalt is echt wel de minderheid van de mensen die een bedrijfswagen hebben voor zo'n werk.
Ik denk dat daar absoluut geen cijfers over zijn... dus zomaar veralgemenen dat de grote meerderheid met een bedrijfswagen een profiteur is die iedere avond extra rondjes rond de kerktoren rijdt omdat het gratis is wat mij betreft iets te kort door de bocht. Het grote probleem is dat "acties" van de banken zoals in dit topic beschreven dit imago alléén maar versterken.
Slafes schreef:Een vriendin van mij woont op amper 500m van haar werk, maar is toch om een bedrijfswagen gaan bedelen, want het is toch zo makkelijk om dat ding enkel privé te kunnen gebruiken en verder naar niets te zien.
Het zijn dergelijke misbruiken die eruit moeten... niet de bedrijfswagen op zich.
Slafes schreef:Ik denk echt dat je je eigen situatie niet naar elke persoon met een bedrijfswagen mag overzetten. De meeste personen in mijn kennissenkring scheppen voornamelijk op hoeveel "fun" kilometers ze doen met hun bedrijfswagen.
Blijkbaar zijn dat mensen met veel vrije tijd... of misschien is je leeftijd wat jonger ?
Slafes schreef:Weet je dat wij bij ons op het werk op zo'n 9000 werknemers maar amper enkele bedrijfswagens hebben?
Indien de werknemers steeds tewerkgesteld zijn op dezelfde locatie zie ik ook niet in waarom er bedrijfswagens zouden moeten zijn... dat staat los van het feit of er nu 10 of 10.000 mensen werken.
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

Slafes schreef:Maak zelf eens de rekensom en dan weet je dat 230 euro per maand een schijntje is van wat een gewone mens moet betalen om met dat type wagen te kunnen rijden.
Tip, goedkoopste v60 is net geen 30000 euro. Delen door 48 maanden is meer dan 600 euro per maand, zonder verzekering, zonder onderhoud, zonder tanken etc etc. Je investering van 230 euro per maand is een veelvoud daarvan waard.
- Je vergeet de restwaarde. Alsof een auto, eender welk merk, na 4 jaar €0 waard is.
- Je vergeet dat hij/zij om die auto te krijgen, ook minder brutoloon krijgt.
ubremoved_22196
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3131
Lid geworden op: 18 apr 2013, 09:41
Locatie: Leuven
Uitgedeelde bedankjes: 351 keer
Bedankt: 222 keer

Heist_175, de restwaarde van wagens? Dat is om mee te lachen... De moment dat je de parking van de garage af rijdt ben je al 21% BTW kwijt. Na 4 jaar krijg je in de meeste gevallen nog een redelijke prijs, maar zelfs voor een wagen van 30000 euro schiet er niet veel meer over. Goed, je hebt een punt, maar zelfs als ik ENKEL mijn onderhouden, mijn (winter)banden, de omniumverzekering en mijn tankkosten in rekening breng kom ik aan een hoger bedrag dan wat er van je BRUTO loon af gaat. Bij mij gaat dat trouwens van mijn NETTO loon af.

Dus stop AUB met dat uit te vergroten.

r2504, ik ben 36, mijn kennissenkring zit dus in de 30-40 groep. Wat betreft mijn of hun vrije tijd... Dat maak je zelf, daar plakt geen leeftijd op. Wat betreft mijn cijfers en uw tegenspreken, dat gaat dan ook voor jezelf op. Niets zegt dat uw bewering juist is, niets zegt me dat de mijne juist is. Uit mijn eigen ervaring in mijn kennissenkring, van directeurs van KBC tot de IT'er die elke dag wel de baan op moet weegt de balans echter in mijn opzicht HEEL hard door naar de funrijders. Zelfs de IT'er die dagdagelijks half België moet doorrijden doet alsnog meer fun kilometers met de auto dan zijn werk kilometers. Ik besef ten volle dat er mensen zijn die misschien zoals in uw geval duizenden kilometers per week moeten afleggen in de auto, maar een groot deel van de mensen krijgt gewoon een firmawagen onder zijn gat om zijn woon werk verkeer te doen. De 8000 wagens van de banken staven dit ten volle. Ik heb ooit eens gesolliciteerd voor een functie voor administratief bediende waar blijkbaar iedereen in het bedrijf, hoog of laag, een auto kreeg MET een tankkaart. Ook de mensen die bvb bij Leaseplan zelf werken krijgen een auto, ook wederom enkel woon werkverkeer. Deze hebben geen tankkaart maar hebben wel een bedrijfsbonus die kan opgenomen worden (onbelast dus) in tank tegoed. Maw, ze rijden 9 maanden gratis maar ze letten wel op waar ze naartoe rijden. Een veel beter systeem imho dan de onbeperkte tankkaarten.

Is het dan in uw ogen een misbruik dat iemand om een bedrijfswagen bedelt als die vlakbij woont? In mijn ogen niet, want ze betaalt er net als jij of ieder ander voor op haar bruto loon. Ik zie geen misbruik, ik zie iemand die gebruikt waar ze recht op heeft want haar collega's die in de omgeving wonen hebben er ook eentje. Wat betreft extra vergoeding kan het wel tellen en dat is een andere discussie.

Om op je laatste puntje nog even terug te komen... Als men enkel mensen die veel op de baan moeten zijn een bedrijfswagen moeten geven, ik denk dat je zou verschieten hoe weinig er nog maar rond zouden rijden... Denk dat je achterover zou vallen als er cijfertjes zouden bestaan. Schrap alvast deze 8000 stuks. Misschien zijn de Userbasers ook helemaal niet representatief? :)
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

restwaarde Ford Focus Clipper Trend bj 2008, kmstand 110K km: €9800, aanschafwaarde €21000 (incl korting, incl BTW).
Ik zou dat toch niet "om te lachen" noemen, dat is bijna 50%.

Vraagprijzen van "All Car Lease" op autoscout:
http://verkopers.autoscout24.be/all-car ... =20&page=1
Als die bedragen om te lachen zijn, zou ik willen dat ik vaker kon lachen :).

Ach, voor elk beroep, categorie, ... zijn er voordelen en nadelen. De voordelen steken iedereen de ogen uit, maar de nadelen worden niet gezien.

Die auto's van de banksector: dat is alvast zonder tankkaart bij BNP Paribas Fortis (ik ken enkele mensen die er werken en een auto hebben gevraagd).
Als zij voor de fun zouden rijden, dan zullen ze het voelen in hun portemonnee. Als ze met de auto naar hun werk rijden, moeten ze hun parking ook zelf betalen.
Het enige verschil in dit geval is gewoon wie de auto koopt, hoe snel je van auto wisselt en hoeveel belastingen je erop betaalt.
Het milieu vaart er eerder goed bij, wegens hoofdzakelijk heel zuinige/eco wagens. En bij BNPPF kan je kiezen tussen benzine en diesel.
ubremoved_22196
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3131
Lid geworden op: 18 apr 2013, 09:41
Locatie: Leuven
Uitgedeelde bedankjes: 351 keer
Bedankt: 222 keer

In mijn ogen is dat amper 50% van de nieuwwaarde om eerlijk te zijn. Het hangt trouwens serieus af van model tot model. BMW houdt veel beter zijn waarde dan een Opel of Renault bvb. Restwaarde is ook relatief. De ene auto is de andere niet en opties tellen allemaal niet meer mee eens je wil verkopen.

Vraagprijzen zijn ook zeer relatief, het is niet wat men vraagt wat jij er voor krijgt he. Voor mijn renault Clio diesel GT van 3,5 jaar oud en amper kilometers kreeg ik bij aanschaf van een nieuwe KIA Seed amper 3250 euro. Nieuwpijs was echter bijna 15000 euro.

Heb een poos geleden op een Auris Hybride geboden. 2 jaar oud, <9000km. Nieuwpijs ongeveer 24700 euro zonder opties. Die is verkocht geweest op 2dehands.be voor amper 12600 euro. Net de helft, voor een wagen die amper 2 jaar oud is en amper gereden heeft.

Dus laat ons nu nog een 50% nemen van de nieuwwaarde van Tom zijn V60. 15000 euro/48 maanden = 312 euro. Wat alsnog meer is dan wat hij er voor maandelijks BRUTO voor betaalt. Nogmaals, ik betaal dat van mijn NETTO loon he. :)

Ik heb niets tegen een bedrijfswagen op zich als die nuttig wordt gebruikt. (voorbeeld r2504) Ik ben wel tegen de verspilzucht van al diegenen met een tankkaart en de zagers die zeggen dat een bedrijfswagen duurder is dan meer loon en hem zelf te betalen. :)

Groen heeft ooit eens de berekening gemaakt hoeveel van de tijd de gemiddelde wagen "niets" staat te doen. Wel, dat is vrij hoog. :)
Gebruikersavatar
Goztow
Administrator
Administrator
Berichten: 14441
Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 1600 keer
Bedankt: 1194 keer
Recent bedankt: 3 keer

Groen zou moeten content zijn dat die wagen niks staat te doen: beter voor het milieu! :D
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Slafes schreef:Is het dan in uw ogen een misbruik dat iemand om een bedrijfswagen bedelt als die vlakbij woont? In mijn ogen niet, want ze betaalt er net als jij of ieder ander voor op haar bruto loon.
Ja, dat is misbruik want zo "ontduikt" haar werkgever belastingen op loon. Op zich is een bedrijfswagen een soort compensatie voor mensen die hem ook effectief nodig hebben voor verplaatsingen buiten het bedrijf, net zoals maaltijdcheques een compensatie zijn voor mensen die in een bedrijf werken waar geen maaltijden gekocht kunnen worden. Als men morgen MC's gaat geven aan werknemers waar er in intern restaurant is, dan is dat ook een soort fiscale fraude.
Slafes schreef:ik zie iemand die gebruikt waar ze recht op heeft want haar collega's die in de omgeving wonen hebben er ook eentje.
Recht op hebben is relatief... ik weet eigenlijk niet of er wettelijke voorwaarden zijn gekoppeld aan het geven van een bedrijfswagen (buiten het betalen van belastingen blijkbaar niet, anders zouden de banken het vermoedelijk niet doen).
Slafes schreef:Om op je laatste puntje nog even terug te komen... Als men enkel mensen die veel op de baan moeten zijn een bedrijfswagen moeten geven, ik denk dat je zou verschieten hoe weinig er nog maar rond zouden rijden.
Inderdaad... het zouden er veel minder zijn... en eigenlijk hoort het ook zo wat mij betreft. Of er effectief minder wagens op de baan zouden zijn is een andere vraag, voor veel mensen is het openbaar vervoer nog steeds (en nooit) een alternatief.
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6309
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 506 keer
Bedankt: 613 keer
Recent bedankt: 7 keer

Schaf bedrijfswagens af en de totale uitstoot van de hele vloot gaat omhoog. Er zullen weinig mensen overschakelen naar openbaar vervoer omdat het voor de meesten tijdverlies is.

Privé zijn er niet zo gek veel mensen die elke 4 jaar een nieuwe auto kopen.
Gevolg: oudere auto's op de baan.
Gevolg: minder autoverkoop
Gevolg: autofabrieken hebben (nu al) overcapaciteit
Gevolg: autofabrieken gaan dicht
Gevolg: meer werklozen
Gevolg: meer uitkeringen
Gevolg: meer staatsuitgaven
Gevolg: meer staatsschuld
Gevolg: meer belastigen
Gevolg: minder nettoloon
Gevolg: minder koopkracht
Gevolg: lokale supermarkt overkop
Gevolg: meer werklozen
Gevolg:... enz

Om maar te zeggen: afschaffen is niet altijd de goeie oplossing.

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
tom35
Premium Member
Premium Member
Berichten: 522
Lid geworden op: 20 apr 2009, 19:40
Uitgedeelde bedankjes: 33 keer
Bedankt: 32 keer
Recent bedankt: 1 keer

:evil:

Voor diegene die vinden dat ik dus misbruik maak (die het schoentje past trekke het aan), wel ik heb bijna 7500 euro brutto per jaar ingeleverd op mijn wedde. De aanslagvoet van ons gezin is om en bij de 33% maw dat komt er op neer dat ik een 2300 euro per jaar minder aan belastingen betaal. Daarnaast heb ik een extra belasting op deze wagen van voordeel in natura van 230 euro per maand, maw die 2300 euro dat ik minder betaal is al op. Laat het nu nog de zwaarste schijf zijn dan zou het maximaal 1500 euro zijn dat ik op jaarbasis minder aan belastingen betaal, * nog 20 jaar werken , dan komt dit neer op 30.000 euro. als ik reken hoeveel ik afdraag op mijn 40 jarige carriere, zijnde meer dan 1.300.000 eruo, dan denk ik dat ik toch wel mag proberen iets te recupereren zeker, die 30.000 euro zal het dan wel niet maken zeker .
Als jullie allemaal zoveel bijdragen als ik, wel dan heb je recht van spreken, en dan bedoel ik in centen he , niet in percenten. Het principe van de breedste schouders dragen het meeste , daar heb ik geen probleem mee, maar het is wel extreem aan het worden. Ik merk hier ook al dat er niet anders gedaan wordt als op diegene kappen en spuwen die wat meer verdienen door hard te werken en gebruik maken van het systeem. Let op ik ben een NETTO bijdrager van 1.300.000 euro op mijn carriere, wie doet dit na, dan spreek ik nog niet over de bijdrage van mijn echtgenote. Het is met hard werken dat ik hier geraakt ben, want ik ben geen ingenieur, maar geef leiding aan ingenieurs. Toen de kindjes klein waren heb ik geen ouderschapsverlof genomen, ik had drie dagen en kon terug vertrekken nu krijgen de watjes 10 dagen en 6 maanden ouderschapsverlof als ze goesting hebben, er zijn jaren geweest dat ik 40% in het buitenland zat en de vrouw thuis alleen met de kids. Dan spreken we nog niet van de uren die ik normaal doe, zelfs weekends en overuren, dat kent men niet. En dan verwachten JULLIE dat ik nog is 50% van mijn wedde ga afstaan. Verschieten jullie er van dat NVA zo opkomt in vlaanderen ?

Wel, ik vind het een schande dat er zoveel profiteurs zijn die van mijn zwoegen en zweten misbruik maken, daarnaast zijn er velen die er recht op hebben maar het niet krijgen vanwege die profiteurs.
Ik ben voor ons sociaal systeem , en heb geen probleem met iets afdragen, maar ik merk meer en meer dat de mensen alleen nog naar zichzelf kijken en de zon in een ander zijn ogen niet meer gunnen. een CEO die meer dan 290.000 euro verdient, een schande, zonnepaneelhouders die investeren en GSC krijgen, een schande, windmolens, natuurlijk maar niet in mijn hof, een ford arbeider die een ontslagvergoeding krijgt, schande, mensen die gebruik maken van dienstencheques, dat zijn dieven, bedrijfwsagens, dieven en profiteurs, gevangenissen idem dito niet in mijn hof, een voetballer die enkele miljoenen verdient per jaar, waarom om op een balleke te stampen en ga zo maar door... Man de vlaming is een verzuurde mens aan het worden.
Ter info, hebben jullie een groepsverzekering, hospitalisatieverzekering, maaltijdcheques,ecocheques, cadeau cheques, bonussen ... want die berusten op hetzelfde principe, een extra verloning zonder belasting, maar ja omdat jullie dit mss wel krijgen dan is het wss ok zeker...

Damm ik wordt daar zo kwaad van, waarom gaan jullie ook niet voor een job met bedrijfswagen of al die andere voordelen, als het allemaal zo makkelijk is, en toch gratis ..... Maar ja , dan gaat ge iets meer moeten doen dan van 9 tot 5 en u mss is moe moeten maken...


:evil:

tom.
tom35
Premium Member
Premium Member
Berichten: 522
Lid geworden op: 20 apr 2009, 19:40
Uitgedeelde bedankjes: 33 keer
Bedankt: 32 keer
Recent bedankt: 1 keer

Slafes schreef:In mijn ogen is dat amper 50% van de nieuwwaarde om eerlijk te zijn. Het hangt trouwens serieus af van model tot model. BMW houdt veel beter zijn waarde dan een Opel of Renault bvb. Restwaarde is ook relatief. De ene auto is de andere niet en opties tellen allemaal niet meer mee eens je wil verkopen.

Vraagprijzen zijn ook zeer relatief, het is niet wat men vraagt wat jij er voor krijgt he. Voor mijn renault Clio diesel GT van 3,5 jaar oud en amper kilometers kreeg ik bij aanschaf van een nieuwe KIA Seed amper 3250 euro. Nieuwpijs was echter bijna 15000 euro.

Heb een poos geleden op een Auris Hybride geboden. 2 jaar oud, <9000km. Nieuwpijs ongeveer 24700 euro zonder opties. Die is verkocht geweest op 2dehands.be voor amper 12600 euro. Net de helft, voor een wagen die amper 2 jaar oud is en amper gereden heeft.

Dus laat ons nu nog een 50% nemen van de nieuwwaarde van Tom zijn V60. 15000 euro/48 maanden = 312 euro. Wat alsnog meer is dan wat hij er voor maandelijks BRUTO voor betaalt. Nogmaals, ik betaal dat van mijn NETTO loon he. :)

Ik heb niets tegen een bedrijfswagen op zich als die nuttig wordt gebruikt. (voorbeeld r2504) Ik ben wel tegen de verspilzucht van al diegenen met een tankkaart en de zagers die zeggen dat een bedrijfswagen duurder is dan meer loon en hem zelf te betalen. :)

Groen heeft ooit eens de berekening gemaakt hoeveel van de tijd de gemiddelde wagen "niets" staat te doen. Wel, dat is vrij hoog. :)
Slafes, dat ik hier zelf geen voordeel aan doe, ik zou maar gek zijn, ik betaal al genoeg belastingen, eigenlijk veel te veel, maar ja, voor ne socialist is het nooit genoeg, het is o zo makkelijk geld van een ander of dat ze niet hebben uit te delen..
ik rijd echter normaal mijn wagens altijd op, maw 13 tot 14 jaar, maw een bedrijfswagen is zeker milieu vriendelijker. Onderhoud deed ik zelf, maw deze bedrijfswagen is beter voor de economie. Ik rijd mss 10% meer aan kilometers, meer niet, het contract is bij ons trouwens afhankelijk van de km, veel rijden is veel betalen. Openbaar vervoer met mijn uren, als je maar om de 2 uur een bus hebt ik wens je veel succes. Tja bij ons zijn er ook carpoolers, als de bel gaat spurten ze naar buiten en dan willen ze nog carriere maken natuurlijk, lol. Het is zo makkelijk uitgelegd allemaal, maar ja ...Wat zeggen ze ook al weer, de beste stuurlui staan aan wal ?
Man man man, mij gaat het vooral om het risico en het feit dat ik zorgenloos rondrijd. Alle 4 jaar een nieuwe wagen betkent geen jaarlijkse kontroles en dergelijke meer.. DAT is mijn voordeel.
Als ik sommigen hier lees willen die blijkbaar naar een communistische staat, niemand is meer dan een ander, mag iets meer dan een ander hebbe, en als hij ne poot over de lijn zet, aan de schandpaal ermee ...


Mss nog bijvertellen, als ik die wagen na 4 jaar wil overkopen zal dit +- 10000 eruo kosten, dus kan je zelf rekenen.
Wat ik merk is dat diegene die geen hebben blijkbaar vooral jaloers zijn, zoals nogal gezegd, wat houdt jullie tegen als het allemaal zo makkelijk is..


tom
Gebruikersavatar
Nob
Erelid
Erelid
Berichten: 3442
Lid geworden op: 09 sep 2002, 18:19
Locatie: Belgium, Bever
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 125 keer

Tja bij ons zijn er ook carpoolers, als de bel gaat spurten ze naar buiten en dan willen ze nog carriere maken natuurlijk, lol.
Wat heeft veel uren kloppen daarnu mee te maken? Misschien doe ik op 2 uur, waar gij 5 uur over doet...

Bij ons (jaja een bank) kunnen we ook kiezen voor een bedrijfswagen, maar ik ken er velen die het niet doen, want je moet al serieus wat kilometers doen om er aan uit te komen.
En het "gemak" van de trein willen velen ook niet opgeven.
De toenemende haast is een symptoom van de wereld die steeds meer in getallen wordt uitgedrukt.
ubremoved_22196
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3131
Lid geworden op: 18 apr 2013, 09:41
Locatie: Leuven
Uitgedeelde bedankjes: 351 keer
Bedankt: 222 keer

tom35 schreef:Wat ik merk is dat diegene die geen hebben blijkbaar vooral jaloers zijn, zoals nogal gezegd, wat houdt jullie tegen als het allemaal zo makkelijk is..
Uw vorig bericht zelfs niet meer gelezen omdat niemand u een profiteur heeft genoemd, maar het is al genoeg om steevast met het gedacht rond te lopen dat mensen met een bedrijfswagen profiteurs zijn dat het minste al werkt als een rode lap. Lees nog eens opnieuw...

Wat houdt me tegen? Niets, maar mijn bedrijf goochelt niet met bedrijfswagens dus zit er niets anders op dan alles zelf te bekostigen.

R2504, eigenlijk zijn we het wel eens dus. :)

Trouwens, weet je wat het meest milieuvriendelijk is? GEEN WAGEN. :)
tom35
Premium Member
Premium Member
Berichten: 522
Lid geworden op: 20 apr 2009, 19:40
Uitgedeelde bedankjes: 33 keer
Bedankt: 32 keer
Recent bedankt: 1 keer

Nob schreef:
Tja bij ons zijn er ook carpoolers, als de bel gaat spurten ze naar buiten en dan willen ze nog carriere maken natuurlijk, lol.
Wat heeft veel uren kloppen daarnu mee te maken? Misschien doe ik op 2 uur, waar gij 5 uur over doet...

Bij ons (jaja een bank) kunnen we ook kiezen voor een bedrijfswagen, maar ik ken er velen die het niet doen, want je moet al serieus wat kilometers doen om er aan uit te komen.
En het "gemak" van de trein willen velen ook niet opgeven.
Man, keep on dreaming betreffende efficientie. Als je niet effcient presteert ga je er gewoon vantussen bij ons, zo simpel is het. Er zijn maatstaven genoeg , hoeveel profit genereer je , welke nieuwigheden werk je uit, heb je voor patenten gezorgd, noem maar op.

Je werkt voor een bank, laat het nu net die bedrijven zijn die ons in deze shit gezet hebben.
Het gemak van de trein zou ik ook niet willen opgeven, spijtig genoeg rijdt die niet voorbij waar ik werk en niet waar ik woon. een bus wel, als je 2 uur geduld hebt. Trouwens waarvoor moet IK bijdragen aan jouw trein ? Als ze het ticket aanrekenen wat het werkelijk kost, dan kost het 4 keel zoveel, dat is ook misbruik maken van de staat of niet soms, ik zou trouwens is willen zien of je dan nog zou willen sporen.. Hoeveel miljarden heeft de NMBS ons al niet gekost ?

tom
tom35
Premium Member
Premium Member
Berichten: 522
Lid geworden op: 20 apr 2009, 19:40
Uitgedeelde bedankjes: 33 keer
Bedankt: 32 keer
Recent bedankt: 1 keer

Slafes schreef:
tom35 schreef:Wat ik merk is dat diegene die geen hebben blijkbaar vooral jaloers zijn, zoals nogal gezegd, wat houdt jullie tegen als het allemaal zo makkelijk is..
Uw vorig bericht zelfs niet meer gelezen omdat niemand u een profiteur heeft genoemd, maar het is al genoeg om steevast met het gedacht rond te lopen dat mensen met een bedrijfswagen profiteurs zijn dat het minste al werkt als een rode lap. Lees nog eens opnieuw...

Wat houdt me tegen? Niets, maar mijn bedrijf goochelt niet met bedrijfswagens dus zit er niets anders op dan alles zelf te bekostigen.

R2504, eigenlijk zijn we het wel eens dus. :)

Trouwens, weet je wat het meest milieuvriendelijk is? GEEN WAGEN. :)
Er wordt wel gezegd dat ik als gebruiker misbruik maak en belastingen ontduik en ik citeer "dat is misbruik want zo "ontduikt" haar werkgever belastingen op loon".
De waarheid kwetst man, ik weet dat, maar mss je ogen toch is open trekken. 1.300.000 euro betaal ik op mijn 40 jarige carriere aan de balastingen en jij ?

tom
tendonsie
Pro Member
Pro Member
Berichten: 401
Lid geworden op: 20 aug 2011, 11:52
Twitter: tendonsie
Locatie: Wervik, België
Uitgedeelde bedankjes: 654 keer
Bedankt: 40 keer

Voor mij mogen die bedrijfswagens wel blijven.
Al moeten we wel het aspect milieu verder blijven promoten.

Waarom? Zorgen ze voor alternatief dan?
Neem nu de trein, al 9 jaar, neem ik elke week de trein.

Steeds meer volzette treinen, aansluitingen die niet gehaald worden, of eindeloze vertragingen.
En dat wil je nu ook niet bij veel functies, dat je personeel te laat is, voor de zoveelste keer door aansluitingen en vertragingen.

Je moet de vrijdag maar eens de trein proberen te nemen, ochtend, middag of avond, je moet in veel gevallen al vechten om erop te kunnen.
(En dag gaat het niet om de spitsuur, of noem je ochtend tot avond, 9 uren lang, nonstop de term "spitsuur"!)
Zijn zelfs treinen waar mensen er gewoon niet op kunnen, en uur moeten wachten op volgende.

Moesten ze dus bedrijfswagens willen verminderen, vind ik dan ook dat ze eerst de infrastructuur moeten voorzien,
dat mensen een betrouwbaar vervoersmiddel hebben om zich te verplaatsen.

En extra sporen en treinen bestellen, dat duurt vele jaren, dus de komende jaren zal er weinig in veranderen.
Plaats reactie

Terug naar “Geldzaken”