EDPnet High upload profile

Hier kan je alles kwijt over EDPnet
Plaats reactie
icekiller2k6
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 805
Lid geworden op: 08 mei 2008, 13:40
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 17 keer

Ik heb nu sinds vandaag EDPnet "newer & faster internet" met hoge upload (10mbit up).

17 april

Code: Selecteer alles

**************************************
* VDSL2Tool 2.3 
**************************************
                        download          upload
Line:                  16552 kbps        10048 kbps
Modem max:             51620 kbps        n/a Estimated!
Calculated max:        42382 kbps         8879 kbps Estimated!
Profile:               17a
Line length:           438 m Estimated!
Training margin:       25.3 dB
Attenuation:           11.4 dB

Ik vraag me nu af .. door al dat gepraat over DLM's etc vraag ik me af of er een kans is dat dit na een tijd ook hoger komt? (de download dan.. niet noodzakelijk de upload).


edit:
19 april

Code: Selecteer alles

 __________________________________________________
/                                                  \
| VDSL2Tool 3.0                                    |
\__________________________________________________/
				downstream			upstream
Line:			16552 kbps			10048 kbps
Max: 			42060 kbps			8812 kbps
Profile: 		17a
Distance:		442 m
Training:		24,9 dB
Attenuation:	11,7 dB
Staat upstream @8812 dus 8 mbits..
Laatst gewijzigd door icekiller2k6 19 apr 2013, 12:53, in totaal 1 gewijzigd.
gunmaster
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 812
Lid geworden op: 06 okt 2010, 12:29
Uitgedeelde bedankjes: 40 keer
Bedankt: 63 keer

Momenteel niet, de download is max 16mbps*

*Onlangs was hier op het forum onterechte kalamitet met het opduiken van de 60 /en 70/ profielen. Bij iemand werd zijn high upload lijk geupgrade naar 25 mbps downstream. Dit is onderzocht en klaarblijkelijk was het een fout en dus geen test, dus helaas is er momenteel geen hoop dat er een sneller high upload profiel aankomt. :cry:
Gebruikersavatar
fryelectro
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1839
Lid geworden op: 14 dec 2005, 11:58
Locatie: 03BOO0
Uitgedeelde bedankjes: 355 keer
Bedankt: 172 keer
Recent bedankt: 3 keer

Tenzij de fout bij de TS ook wordt toegepast ;-)
En die iemand was onze trouwe forumcollega Krisken die op 25/10 kwam te staan als ik mij niet vergis. Het was dus wel degelijk de download die verhoogt werd terwijl zijn upload nog steeds op high upload stond (10 mbit). Krisken kan zelf zeggen of dit al werd rechtgezet of hij nog steeds kan genieten van deze 'fout'.
Edpnet VDSL XL - 100/35 Fritz!Box 7530
Orange Go Extreme
Gebruikersavatar
krisken
userbase crew
userbase crew
Berichten: 19763
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

Ik geniet nog steeds van deze fout :) Het is weldegelijk DLM die mij op 25/10 heeft gezet, maar klaarblijkelijk weet niemand hoe dit komt! DLM op "high uploadprofielen" bestaan maar worden nog niet uitgerold... Ook bij EDPnet weten ze niet waar dit vandaan komt, noch mensen bij Belgacom...

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
gunmaster
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 812
Lid geworden op: 06 okt 2010, 12:29
Uitgedeelde bedankjes: 40 keer
Bedankt: 63 keer

Inderdaad, Krisken, ik was even niet meer zeker wie het was :oops:

Ik heb zelf overigens ook 2 high upload lijnen, en helaas nog niks gemerkt van een verhoging terwijl het hier perfect zou kunnen. Krisken had het toch ook getest met iemand van Belgacom die over VDSL2 profielen ging?
Gebruikersavatar
krisken
userbase crew
userbase crew
Berichten: 19763
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer


Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
Gebruikersavatar
krisken
userbase crew
userbase crew
Berichten: 19763
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

Ik heb zonet uit nieuwsgierigheid de test nog eens gedaan via speedtest.net (Telenet server). Het scherm is telkens 2-ledig : links ziet u de speedtest terwijl deze bezig is (download : 22.93mbit, upload : 4.70mbit). Echter zijn dit snelheden terwijl de lijn zelf volop in gebruik is door mijn servers zelf (die continue minstens 1mbit up/down doen).

Om dit te verduidelijken heb ik op mijn ander scherm Winbox laten lopen zodat er ook een continue zicht is op de effectieve doorvoersnelheid wat op dat moment passeert langs de PPPoE verbinding (poort 10 op mijn mikrotik router).

Daar zie je dat ik op het moment van testen (speedtest + servers samen) 8.2mbit upload had, en een download (speedtest+servers samen) van 24.6mbit.

LET OP
Ga er niet van uit dat jij deze DLM waarden ook gaat krijgen. Hoe deze tot bij mij gekomen zijn is voor iedereen een raadsel. Zowel techneuten van Belgacom, EDPnet als UB'ers hebben hier zich al over gebogen en kunnen geen plausibele verklaring geven hiervoor. Denk dus AUB niet dat je dit profiel ook per direct gaat krijgen!
Bijlagen
edpnetupload.png
(701.46 KiB) 29 keer gedownload
edpnetdownload.png
(698.83 KiB) 29 keer gedownload

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
icekiller2k6
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 805
Lid geworden op: 08 mei 2008, 13:40
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 17 keer

Hm wat m'n vraag dan is. :p
is 16/10 m'n maximum of kan het dat bv DLM zegt lijn is goed genoeg je gaat naar 20/10 ..?
of is die kans onbestaande? (omdat EDPnet uitgeeft dat ik 16/10 heb)
Gebruikersavatar
Fatsie
Pro Member
Pro Member
Berichten: 378
Lid geworden op: 29 dec 2010, 20:15
Uitgedeelde bedankjes: 102 keer
Bedankt: 44 keer

Vooralsnog is die kans bijzonder gering, er is maar 1 geval bekend en daarvan weten we ondertussen dat het een onbekende fout is (die weliswaar nog niet rechtgezet is). Moest je onverhoopt toch een speedboost zouden veel UB'ers (waarom mezelf) het prettig vinden als je dat even kan melden :)
Gebruikersavatar
bralm
Plus Member
Plus Member
Berichten: 112
Lid geworden op: 30 jan 2011, 19:31
Uitgedeelde bedankjes: 34 keer
Bedankt: 7 keer

Is een High-upload profiel 16,5/10 ook mogelijk met slechtere lijnwaarden? Ik ben momenteel klant bij Scarlet en ik krijg nipt een 8d 20/2 profiel. Ik wil met plezier een deel van mijn download snelheid opofferen voor een degelijke upload.

Code: Selecteer alles

**************************************
* VDSL2Tool 2.3 - http://hierzo.net/ *
**************************************
                        download          upload
Line:                  20056 kbps        2040 kbps
Modem max:             28800 kbps        n/a Estimated!
Calculated max:        23646 kbps         4954 kbps Estimated!
Profile:               8d
Line length:           330 m Estimated!
Training margin:       10.3 dB
Attenuation:           11.8 dB
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17490
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 923 keer
Bedankt: 3349 keer
Recent bedankt: 4 keer

icekiller2k6 schreef:is 16/10 m'n maximum of kan het dat bv DLM zegt lijn is goed genoeg je gaat naar 20/10 ..?
of is die kans onbestaande? (omdat EDPnet uitgeeft dat ik 16/10 heb)
Technisch gezien is er volgens mij géén enkele reden om de dowload te beperken bij een "high-upload" profiel.
Met andere woorden: als je DLM volledig zou "laten gaan", kan een goede lijn gemakkelijk verhoogd worden naar 50/10 of zelfs 70/10. De beperking is een pure marketing aangelegenheid.

Gezien DLM zo ingesteld is dat een 16.5 mbps profiel maximaal verhoogd wordt naar 25 mbps, ben ik niet verwonderd dat ook een 16.5/10 profiel door DLM verhoogd werd naar maximaal 25/10 ...
bralm schreef:Is een High-upload profiel 16,5/10 ook mogelijk met slechtere lijnwaarden?
Voor de toekenning van een "high upload" profiel zijn de criteria iets soepeler dan voor een 30/6 profiel:
Als je afstand <600m is, dan kan je normaal high upload profiel krijgen (in plaats van <400m voor een 30/6 profiel).

Maar gezien je nu nipt een 8d 20/2 profiel hebt, is de kans klein. Vul eens jouw adres in op lijntest.be, en kijk wat het resultaat is.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Gebruikersavatar
bralm
Plus Member
Plus Member
Berichten: 112
Lid geworden op: 30 jan 2011, 19:31
Uitgedeelde bedankjes: 34 keer
Bedankt: 7 keer

Volgens lijntest.be is 16,5/10 beschikbaar op mijn Belgacom nummer, bij het testen van mijn adres faalt lijntest.be helemaal. ;-)

Ik vraag me wel af hoe correct de informatie op deze website is...
Gebruikersavatar
Joachim
ISP Staff
ISP Staff
Berichten: 529
Lid geworden op: 24 nov 2004, 22:12
Twitter: jslabbaert
Locatie: Sinaai-Waas
Uitgedeelde bedankjes: 144 keer
Bedankt: 548 keer
Recent bedankt: 16 keer

Ik vraag me wel af hoe correct de informatie op deze website is...
Deze site is een onrechtstreekse interface naar de belgacom database, dus ze zou zo correct moeten zijn als de belgacom database zelf :wink:
G33RT
Pro Member
Pro Member
Berichten: 226
Lid geworden op: 30 dec 2005, 21:56
Locatie: Limburg
Uitgedeelde bedankjes: 93 keer
Bedankt: 23 keer

Volgens mij doet DLM zijn werk niet overal correct zoals het zou moeten.

Eerst leek mij DLM iets te zijn vergelijkbaars met de Lotto :lol:

Maar nu ik zelf een laag profiel heb gekregen sinds een modem swap blijf ik maar op 30/6 ipv 50/6, het zou zelfs hoger kunnen want mijn lijnwaardes zijn uitstekend.

DLM monitort 1 a 2 weken je lijn en als DLM vind dat 50/6 zal werken met jou lijnwaardes dan word die automatisch naar dit profiel verhoogt.
Na die verhoging gaat DLM nog steeds jou lijn monitoren en des noods jou weer op 30/6 zetten.

Ik hem meer dan een jaar zonder probleem op 50/6 profiel geweest tot dat ik de B-Box 2 voor een O-Box 3 uitwisselde.

Nu ben ik reeds 19/08/2013 op 30/6 en niemand kan dit manueel hoger zetten, EDPnet niet noch Belgacom (volgens het edpnet support).

Ik noem dit GEEN verbetering maar een verslechtering, de operatoren doen maar op los en wij moeten dat alles netjes slikken! :nono:

In Engeland maken ze nu wel vorderingen met die VDSL2-vectoring, lijnprofiel 80/20 zijn daar te verkrijgen en ik hoopte dat wij ook die kant opgingen maar dit zie ik zo snel nog niet gebeuren, dit is een van de reden dat ik een B-Box 3 / O-Box 3 wou hebben omdat die reeds VDSL2-vectoring ondersteund.
Greetings, Vaako

edpnet 100/40 Lijnprofiel 91Mbps Down / 37Mbps Up http://www.speedtest.net/result/7275351336.png
TV Vlaanderen | Dreambox DM500HD + USB-Mod | firmware OpenPLi v4.0 + FlashExpander | WaveFrontier T90 v2
Gebruikersavatar
krisken
userbase crew
userbase crew
Berichten: 19763
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

En waar in de UK kan je al overal vdsl2 krijgen? Hoeveel % is er reeds bedekt?

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
gdaivier
Member
Member
Berichten: 92
Lid geworden op: 14 maa 2012, 09:29
Locatie: oostende
Uitgedeelde bedankjes: 14 keer
Bedankt: 11 keer

Beste Krisken,
Dit is niet de eerste keer dat ik dit verhaal hoor ivm de O-box3.
Ik ging die kopen maar ben er gelukkig van afgestapt nadat edpnet mij vermelde dat de O-box3 problemen heeft met het voip gedeelte.
Ik versta deze persoon dan maar al te goed.
Je koopt een nieuwe modem om betere waarden te verkrijgen en niet om te verslechteren.
Ik persoonlijk ben tevreden over mijn 30/6 lijn maar sneller is toch beter :angel:
De hulpdesk van edpnet is achteruit gegaan tov vroeger. :nono:
Ik gebruik nu nog de sagem webracer als modem samen met een dlink dir-657 router.
ik heb dan ook een tijdtje via de router ipv6 geprobeerd maar dat gaf enkel problemen en ben er dan maar terug afgestapt.
Om even te vermelden ik heb ook bijna een jaar op 50/6 gestaan tot de problemen bij edpnet voorkwamen en ik terug op 30/6 stond :bang:
Ik hoop nog altijd op een gunstige dlm maar ik droom er niet van :funny:
Gebruikersavatar
krisken
userbase crew
userbase crew
Berichten: 19763
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

Hij heeft een modemswap gedaan, dus dan gaat DLM ook opnieuw zijn lijn gaan testen vanaf 0. Hij kan dus niet verwachten dat dit na een maandje reeds in orde is. Het hele proces van testen etc neemt zo-ie-zo 3 maand in beslag

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17490
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 923 keer
Bedankt: 3349 keer
Recent bedankt: 4 keer

Eigenlijk begrijp ik de reden niet, waarom de swap van een BBox2 > Bbox3 het hele "TBF" process terug initialiseert?
Bij een modem swap tussen BBox2's, en/of een BBox2 met een andere modem (FritzBox), blijft het DLM profiel behouden.
Een modemswap verandert toch niets aan de lijn?
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Gebruikersavatar
serialchiller
Premium Member
Premium Member
Berichten: 610
Lid geworden op: 03 feb 2012, 14:10
Uitgedeelde bedankjes: 48 keer
Bedankt: 73 keer
Recent bedankt: 3 keer

Misschien omdat bij TBF het hele vectoring-gebeuren op een ROP dient "geherkalibreerd" te worden. Allée, ik speculeer maar, maar kan me best inbeelden dat éénmaal vectoring actief staat en er een bbox2 wordt vervangen door een (x)box3 op die lus dat dat dan wel zijn invloed zal hebben op de metingen voor vectoring...
Gebruikersavatar
krisken
userbase crew
userbase crew
Berichten: 19763
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

Ik heb het ook meegemaakt hoor : iemand die op een 70/6 profiel stond met een sagem modem... Plots modem kapot (deed helemaal niks meer), nieuwe modem aangekocht en bij installatie stond deze terug op 30/6. Het heeft zo een 3 maand geduurd eer hij (in stappen!) op 70/6 terug stond.

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
Gebruikersavatar
serialchiller
Premium Member
Premium Member
Berichten: 610
Lid geworden op: 03 feb 2012, 14:10
Uitgedeelde bedankjes: 48 keer
Bedankt: 73 keer
Recent bedankt: 3 keer

de wegen van Belgacom hunne VDSL2 zijn ondoorgrondelijk :roll:
jackho
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4315
Lid geworden op: 05 jun 2011, 21:00
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 278 keer

Is dit niet gewoon omdat hij een toestel detecteert en de statistieken terug moet opbouwen!?

Edit : na modemswap , een maand en twee weken geleden, nog altijd geen DLM verhoging gekregen
G33RT
Pro Member
Pro Member
Berichten: 226
Lid geworden op: 30 dec 2005, 21:56
Locatie: Limburg
Uitgedeelde bedankjes: 93 keer
Bedankt: 23 keer

philippe_d schreef:Eigenlijk begrijp ik de reden niet, waarom de swap van een BBox2 > Bbox3 het hele "TBF" process terug initialiseert?
Bij een modem swap tussen BBox2's, en/of een BBox2 met een andere modem (FritzBox), blijft het DLM profiel behouden.
Een modemswap verandert toch niets aan de lijn?
Meen je dat echt dat dit proces tot 3 maanden kan duren?

Als je nu eens logisch na denk is drie maanden totale onzin, je weet toch al na een paar dagen meten wat voor ruis je op je lijn hebt.
Op een Nederlandse forum leesde ik dat het maximaal 10 dagen in beslag zou nemen.

Niemand schijnt juist te weten hoe lang DLM in beslag neemt.
Iedereen noemt zo maar een tijspanne lijkt mij.

Na een modem swap zou men geen lager profiel mogen hebben daar deze goedgekeurde modems alle dezelfde technische specificaties hebben en voldoen aan de normen die van Belgacom (BIPT) worden gesteld.

Weet iemand waar ik meer technische informatie kan vinden over "Dynamic Line Management"
Googelen heeft mij niet veel opgeleverd!
Greetings, Vaako

edpnet 100/40 Lijnprofiel 91Mbps Down / 37Mbps Up http://www.speedtest.net/result/7275351336.png
TV Vlaanderen | Dreambox DM500HD + USB-Mod | firmware OpenPLi v4.0 + FlashExpander | WaveFrontier T90 v2
Gebruikersavatar
krisken
userbase crew
userbase crew
Berichten: 19763
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

Vaako69 schreef: Als je nu eens logisch na denk is drie maanden totale onzin, je weet toch al na een paar dagen meten wat voor ruis je op je lijn hebt.
Op een Nederlandse forum leesde ik dat het maximaal 10 dagen in beslag zou nemen.
En waar in Nederland heeft men vdsl2 met DLM?
Zo moeilijk om te begrijpen dat Belgacom gewoon op zekerheid speelt? Wil je sneller, ga dan naar telenet...

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17490
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 923 keer
Bedankt: 3349 keer
Recent bedankt: 4 keer

krisken schreef:Ik heb het ook meegemaakt hoor : iemand die op een 70/6 profiel stond met een sagem modem... Plots modem kapot (deed helemaal niks meer), nieuwe modem aangekocht en bij installatie stond deze terug op 30/6. Het heeft zo een 3 maand geduurd eer hij (in stappen!) op 70/6 terug stond.
Krisken ...
Dat zal eerder toeval geweest zijn, en de kapotte modem zal wel de oorzaak geweest zijn dat DLM die lijn teruggezet heeft.
In ieder geval is het nu zo dat een gewone modem swap (tussen bbox2's) géén invloed heeft op DLM. Mijn lijn blijft perfect op 70 mbps syncen als ik de Fritz vervang door een bbox2 (wat ik soms doe om mijn bbox2 up-to-date te houden)
Bij een swap naar de bbox3 wordt blijkbaar altijd een TBF geïnitieerd, kom je terug op je standard profiel, en moet je van vooraf terug beginnen :(.
Volgens mij heeft het inderdaad met vectoring te maken ...
Vaako69 schreef: Niemand schijnt juist te weten hoe lang DLM in beslag neemt.
Iedereen noemt zo maar een tijspanne lijkt mij.
Gebruik misschien eens de zoekfunctie.
Er is hier op het Forum al eens zéér gedetailleerd uitgelegd hoe het werkt, welke stappen, en hoeveel dagen tussen die stappen.
Vaako69 schreef:Als je nu eens logisch na denk is drie maanden totale onzin
Tenzij jij specialist bent in deze materie, zou ik dit geen onzin durven noemen. Over het hele proces zal wel goed nagedacht zijn door mensen die er (in tegenstelling tot ons) kennis van hebben.
krisken schreef:En waar in Nederland heeft men vdsl2 met DLM?
Overal waar ze VDSL2 hebben :)
De manier waarop DLM wordt toegepast is wel in ieder land verschillend ....
In Nederland duurt het process 10 dagen, met een korte nachtelijke onderbreking bij het testen van een nieuw profiel.
Na 10 dagen is de lijn "ingeregeld", daarna wordt er maandelijks opnieuw getest.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
G33RT
Pro Member
Pro Member
Berichten: 226
Lid geworden op: 30 dec 2005, 21:56
Locatie: Limburg
Uitgedeelde bedankjes: 93 keer
Bedankt: 23 keer

Sinds Maart 2011 heeft KPN de DLM in gebruik.

Waarom moet ik naar Telenet, ik wil gewoon mijn 50/6 terug is dat teveel gevraagd?

En het is niet moeilijk te begrijpen waarom ze dit doen maar zo lang monitoren is echt niet nodig.

De instellingen van DLM moet echt veranderd worden daar dit pure onzin!

Ik zie dat jij een ervaren poster bent en begrijp niet waarom jij mij zo een reactie geeft?

Begrijp jij de technische achtergrond van de DLM, het is simpel hoor maar het word gewoon niet correct uitgevoerd.
Greetings, Vaako

edpnet 100/40 Lijnprofiel 91Mbps Down / 37Mbps Up http://www.speedtest.net/result/7275351336.png
TV Vlaanderen | Dreambox DM500HD + USB-Mod | firmware OpenPLi v4.0 + FlashExpander | WaveFrontier T90 v2
Gebruikersavatar
krisken
userbase crew
userbase crew
Berichten: 19763
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

Philippe : in Nederland werken ze nog niet met DLM...

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
G33RT
Pro Member
Pro Member
Berichten: 226
Lid geworden op: 30 dec 2005, 21:56
Locatie: Limburg
Uitgedeelde bedankjes: 93 keer
Bedankt: 23 keer

@ philippe_d

Bedankt voor deze info.
philippe_d schreef:blijkbaar altijd een TBF geïnitieerd,
Vaako69 schreef: Niemand schijnt juist te weten hoe lang DLM in beslag neemt.
Iedereen noemt zo maar een tijspanne lijkt mij.
Gebruik misschien eens de zoekfunctie.
Er is hier op het Forum al eens zéér gedetailleerd uitgelegd hoe het werkt, welke stappen, en hoeveel dagen tussen die stappen.
Een linke naar deze procedure zou handig zijn voor mij en voor alle andere gebruikers. (goed om weten)

Ik wist niet wat die TBF was maar heb het gevonden: TBF = Test de Bonne Fin
Bij de eerste synchronisatie van de pas geïnstalleerde lijn legt de CPE contact met
de server voor automatische configuratie van Belgacom via het TR-069-protocol
en initieert het een test van op een afstand, die Test de Bonne Fin (TBF of test
inzake goede afloop) wordt genoemd. De TBF-test analyseert de gegevens van
lijncarriers (Line Carrier Data), de operationele gegevens (Operational Data) en de
tellers die prestaties controleren (Performance Monitoring – PM Counters), om te
checken op de aanwezigheid van stubs 111 en om zo het aansluitprofiel voor te
stellen dat het best bij de lijn past, met als doel risico’s op defecten te vermijden,
zoals uitgelegd in bijlage C, deel 5.1 van het referentieaanbod BRUO.
Greetings, Vaako

edpnet 100/40 Lijnprofiel 91Mbps Down / 37Mbps Up http://www.speedtest.net/result/7275351336.png
TV Vlaanderen | Dreambox DM500HD + USB-Mod | firmware OpenPLi v4.0 + FlashExpander | WaveFrontier T90 v2
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17490
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 923 keer
Bedankt: 3349 keer
Recent bedankt: 4 keer

krisken schreef:Philippe : in Nederland werken ze nog niet met DLM...
In Nederland (KPN) werken ze al jaren met DLM...
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Gebruikersavatar
TiTanium
Moderator
Moderator
Berichten: 5776
Lid geworden op: 27 feb 2007, 02:15
Locatie: Antwerpen 2
Uitgedeelde bedankjes: 716 keer
Bedankt: 470 keer
Recent bedankt: 1 keer

Satfreak
21-01-11

Medio maart gaat er een nieuwe techniek in gebruik worden genomen
namelijk DLM. Wat doet deze nieuwe techniek, en welke voor/nadelen
heeft deze nieuwe techniek ? Hieronder een kleine uitleg die ik heb
verkregen via de Yellowspeces van XS4ALL.

Er wordt namelijk met een inzetbeleid gewerkt. Dit houdt in dat er per
wijkcentrale/dslam-niveau wordt gekeken of er problemen opgetreden zijn
bij een aantal lijnen en zo ja, dan worden er beperkingen opgelegd aan
de snelheid. Dit om de stabiliteit te garanderen.
Hebben we het over administratief, dan zullen ontzettend veel
centrale's handmatig voorzien moeten worden van andere inzetregels,
iets waar men niet aan gaat beginnen.

De prognose, maar dit is puur onder voorbehoud, is dat rond maart die
nieuwere techniek geactiveerd wordt op onze lijnen. Dit zijn in eerste
instantie lijnen met ISAM-lijnkaarten; een nieuwer type dat ook VDSL2
kan leveren. En ja, dus ook ADSL2+.

Door DLM te activeren, en dat is die (nieuwere) techniek waar ik naar
refereerde, zullen slechts een 3-tal profielen aankiesbaar worden. Die
techniek zal dan bepalen op basis van je lijn (kwaliteit, stabiliteit
en zo nog wat factoren) wat het gunstigst is. En zo zijn die
inzetregels dus niet meer nodig :)

Dus alles nog even in het kort en simpel uitgelegd:

DLM wordt al op diverse lijnen toegepast bij KPN . Het kijkt naar de
kwaliteit / stabiliteit van je lijn en zorgt dat deze stabiel blijft !
Het is dus niet zo dat als DLM op je lijn wordt toegepast je opeens
20mb zou hebben zonder dat het profiel aangepast wordt. Dit moet dan
nog wel worden aangepast door XS4ALL. Als je nu 8mb hebt zal je gewoon
8mb blijven houden maar bij problemen schakelt DLM deze dan naar
beneden. Zijn de problemen opgelost schakelt DLM weer terug naar je
huidige profiel.
Bron: https://groups.google.com/forum/#!topic ... EMXKPMs-HA

Ik kon het niet laten om "een" bron toe te voegen, bij sommige uitspraken vind ik dit wel belangrijk om het bij te voegen.
PC: PRIME Asus X299 Deluxe ~ i7 7820X ~ 32GB DDR4 ~ 1080Ti Strix ~ M.2 Crucial P5 1TB
NUC: NUC8i3BEH2 ~ 8GB DDR4 ~ M.2 SX6000 Pro 256GB
Monitor: Asus 27" ROG Strix XG27WQ
Mobile: Samsung S21 Ultra 512GB & Samsung Tab S9 Ultra 5G

Provider: Telenet OneUP for 5.
Unifi: Dream Machine Switch: 2x 8 POE-60W ~ 2x Flex Mini AP's: Flex-HD ~ Mesh
G33RT
Pro Member
Pro Member
Berichten: 226
Lid geworden op: 30 dec 2005, 21:56
Locatie: Limburg
Uitgedeelde bedankjes: 93 keer
Bedankt: 23 keer

philippe_d schreef:Er is hier op het Forum al eens zéér gedetailleerd uitgelegd hoe het werkt, welke stappen, en hoeveel dagen tussen die stappen.
@philippe_d

Ik heb zitten zoeken naar die gedetailleerd uitgelegd over DLM hier in het forum maar kan het niet vinden.

Kan je ff voor mij de link ernaar bezorgen?

Alvast bedankt! :wink:
Greetings, Vaako

edpnet 100/40 Lijnprofiel 91Mbps Down / 37Mbps Up http://www.speedtest.net/result/7275351336.png
TV Vlaanderen | Dreambox DM500HD + USB-Mod | firmware OpenPLi v4.0 + FlashExpander | WaveFrontier T90 v2
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17490
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 923 keer
Bedankt: 3349 keer
Recent bedankt: 4 keer

VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Plaats reactie

Terug naar “EDPnet (LaTribu)”