Waze nav App

Windows, Android, iOS, Linux, Chrome OS, ...
::steven::
Pro Member
Pro Member
Berichten: 250
Lid geworden op: 31 jan 2006, 11:34
Uitgedeelde bedankjes: 28 keer
Bedankt: 22 keer
Contacteer:

Beste Userbasers,

Ik weet niet of dit echt de juiste plaats is, maar graag had ik even naar jullie ervaring met Waze geïnformeerd.
De Waze community en het gebruik van de Waze App is de voorbije maanden / jaar exponentieel gegroeid, wereldwijd. De voorbije maanden is er ook een duidelijke toename van het aantal gebruikers in België en wordt een wat actiever 'beleid' gevoerd.
Via de sociale media probeert men via WazeBelgium (FB, Twitter en G+) wat voeling te krijgen/houden met de gebruikers, maar niet iedereen komt op dit kanaal terecht, gaat langs in het Waze forum.
Vandaag was er een Waze meetup, waarbij ook vanuit België een vertegenwoordiging aanwezig was op de ontmoeting tussen enerzijds de 'Global Waze Champs' en een vertegenwoordiging van de Waze Staff.
Een aantal problemen, lopende projecten en toekomstige features werden voorgesteld, alsook de mogelijkheid om via de Waze Champ nieuwe verzoeken en concrete vragen/voorstellen/suggesties aan te leveren.
Graag informeer ik hier dan ook even naar jullie ervaringen en eventuele bemerkingen met deze app.
Gezien Waze erg steunt op de inbreng van de community in de ontwikkeling van de app en functionaliteiten enerzijds, en anderzijds de IT-voelende gemeenschap hier aanwezig, zijn hier vermoedelijk wel een aantal Wazers actief.... Alle bemerkingen en reacties zijn welkom!
johcla
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2417
Lid geworden op: 23 maa 2009, 21:08
Uitgedeelde bedankjes: 675 keer
Bedankt: 154 keer

Ik gebruik Waze al sinds december 2010 en het is inderdaad exponentieel verbeterd.

Mijn wish-list bevat features die al wel door anderen gemeld zijn op het Waze-forum:
- snelheidslimieten
- ondersteuning van Tasker op Android: het zou handig zijn dat Waze automatisch kan gesloten worden als de carkit verbinding weg is.
- Waze-gebruikers als vrienden kunnen toevoegen. Ik heb enkele vrienden die Waze gebruiken maar geen facebook-account willen.

Misschien is deze een nieuwe :
- Via wifi wordt nu je volledige route gedownload. Vermits veel mensen genoeg mobiel data hebben, is een optie interessant om aan te duiden dat de hele route ook via mobiel internet mag gedownload worden, behalve bij roaming. Het voorkomt dat je geen kaart-info meer hebt als je verbinding weg valt en het vermindert het roaming gebruik als je vanuit België naar het buitenland rijdt.
Mathy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 842
Lid geworden op: 17 feb 2010, 11:09
Uitgedeelde bedankjes: 35 keer
Bedankt: 74 keer

* Soms vraagt de app of ik in de file sta, als ik 2 seconden ervoor zelf al doorgegeven heb dat er file is.
* Ik zou het tof vinden als ik de kaart permanent naar het noorden kan wijzen, nu reset dat bij elke herstart of als je op het "positioneer"-icoontje klikt.

Voor de rest gebruik ik de app al geruime tijd, denk een 3-tal jaar. Moet eerlijk zeggen dat ik af en toe wel een edit doe in kaarten als ik merk dat er iets niet klopt maar ben voor de rest maar weinig actief in de community zelf.
Skynet Generation Internet

http://mathy.vanvoorden.be
johcla
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2417
Lid geworden op: 23 maa 2009, 21:08
Uitgedeelde bedankjes: 675 keer
Bedankt: 154 keer

Ik ben zelf ook niet echt actief in de community. In het begin heb ik wel gezorgd dat de aanduidingen en straatnamen op mijn woon-werk route in orde waren. En een fout op een plaats waar ik regelmatig passeer, corrigeer ik ook nog wel.
Vorig jaar had ik een magneetsticker van Waze op mijn auto hangen, die is na een paar weken gestolen. Dat was pas iemand met een community-spirit :)
Gebruikersavatar
Kenw00t
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1783
Lid geworden op: 28 dec 2008, 19:38
Uitgedeelde bedankjes: 347 keer
Bedankt: 249 keer

Net eens gekeken (zie screenshot). Krijg ik nu ook zo'n sticker? :lol:
Bijlagen
waze.jpg
(135.14 KiB) 117 keer gedownload
::steven::
Pro Member
Pro Member
Berichten: 250
Lid geworden op: 31 jan 2006, 11:34
Uitgedeelde bedankjes: 28 keer
Bedankt: 22 keer
Contacteer:

Wazers hier op userbase kan ik wel een sticker bezorgen... Heb dan wel adres nodig, en graag jullie waze username... :-)
::steven::
Pro Member
Pro Member
Berichten: 250
Lid geworden op: 31 jan 2006, 11:34
Uitgedeelde bedankjes: 28 keer
Bedankt: 22 keer
Contacteer:

Mathy schreef:* Soms vraagt de app of ik in de file sta, als ik 2 seconden ervoor zelf al doorgegeven heb dat er file is.
* Ik zou het tof vinden als ik de kaart permanent naar het noorden kan wijzen, nu reset dat bij elke herstart of als je op het "positioneer"-icoontje klikt.
*ja, de verwarring zit hem in het gegeven dat het twee verschillende dingen zijn. Het ene is een melding van een gebruiker, zonder bijkomende data, waarbij je gewoon het tekstballonnetje krijgt, de automatische vraag heeft te maken met het afwijken van je snelheid voor een bepaalde tijd ten opzichte van wat op dat moment op die dag op die plaats door Waze verwacht wordt... Dit resulteert dan in het opfleuren van de straat in geel, oranje of rood, als aanduiding van de file.

*staat inderdaad in de vroegere uservoice reeds omschreven, maar blijkbaar niet erg breed gevraagd of verzocht... Nog wazers of mensen die deze instelling in een GPS nav verkiezen?
Gebruikersavatar
Zorba
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 875
Lid geworden op: 08 nov 2010, 18:29
Uitgedeelde bedankjes: 65 keer
Bedankt: 66 keer

In de VS kan je meldingen maken door met je hand voor de front cam te wuiven en dan via voice te zeggen welke hazard oid je wilt melden.

Super handig maar helaas niet hier beschikbaar...

Waze is super btw, ben al jaren fan en sinds kort wat meer actief op de Waze fora en Google group.
::steven::
Pro Member
Pro Member
Berichten: 250
Lid geworden op: 31 jan 2006, 11:34
Uitgedeelde bedankjes: 28 keer
Bedankt: 22 keer
Contacteer:

Omwille van de vele Engelse toepassingen en gebruiken is ASR in de USA inderdaad automatisch actief.
In alle andere landen is dit niet standaard voorzien, maar daarom niet onmogelijk... ;-)
Met volgende code kan je ASR in België activeren, waarna je bij de instellingen een extra menu krijgt mbt ASR.
De code is ##@asr
Deze code geef je in waar je anders een adres ingeeft voor de navigatie, je zal een bevestiging krijgen dat dit geactiveerd werd.
Er zijn trouwens verschillende manieren om de spraakopdrachten in te voeren, je kan je hand over het toestel houden, of bv. ook met drie vingers het scherm aanraken, ...

Deze optie is trouwens ook 'nodig' voor het activeren van de 'verborgen' (easter egg) mood-icoon, het 'One Eyed Waze Monster' :-).
Gebruikersavatar
Teebee
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1565
Lid geworden op: 24 nov 2004, 08:50
Locatie: ROFL - Republic Of FLanders (Limburg)
Uitgedeelde bedankjes: 17 keer
Bedankt: 40 keer

Ik gebruik het nog niet zoveel, maar was het wel vanplan om in Nieuw-zeeland te gebruiken, want ik dacht dat daar wel een redelijk grote community was.

Wel is er bij ons in de straat een rood licht bijgekomen, en deze staat niet op de kaart. Waar/hoe moet je zoiets melden?
::steven::
Pro Member
Pro Member
Berichten: 250
Lid geworden op: 31 jan 2006, 11:34
Uitgedeelde bedankjes: 28 keer
Bedankt: 22 keer
Contacteer:

Ik kijk alvast uit naar je ervaringen.
Rood licht / verkeerslichten worden in principe niet op een specifieke manier weer gegeven, dus hoef je ook nergens te melden.
Het is een ander verhaal natuurlijk, als er een nieuw kruispunt of rotonde werd voorzien.
johcla
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2417
Lid geworden op: 23 maa 2009, 21:08
Uitgedeelde bedankjes: 675 keer
Bedankt: 154 keer

De verkeerslichten die je op Waze ziet, duiden flitspalen aan bij een verkeerslicht.
Gewone verkeerslichten worden niet aangeduid.
Gebruikersavatar
Teebee
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1565
Lid geworden op: 24 nov 2004, 08:50
Locatie: ROFL - Republic Of FLanders (Limburg)
Uitgedeelde bedankjes: 17 keer
Bedankt: 40 keer

Ja, dat begint ik nu ook in te zien. Heb juist eens gekeken naar de Waze Map Editor guide, en zal eens wat meer gebruik gaan maken van Waze.

Hier zijn ook wegwerkzaamheden bezig (afgesloten wegen), en die staan nog niet op de livemap.
thepretorian
Pro Member
Pro Member
Berichten: 264
Lid geworden op: 07 jan 2009, 18:19
Uitgedeelde bedankjes: 49 keer
Bedankt: 23 keer

Teebee schreef:Ik gebruik het nog niet zoveel, maar was het wel vanplan om in Nieuw-zeeland te gebruiken, want ik dacht dat daar wel een redelijk grote community was.

Wel is er bij ons in de straat een rood licht bijgekomen, en deze staat niet op de kaart. Waar/hoe moet je zoiets melden?
Ik heb Waze ook in NZ gebruikt vorig jaar december en het ging wel vlot. Maar let wel op dat wanneer je net buiten the city bent je vaak in een black spot terecht komt en je kilometers zonder data verbinding zit.

GPS fix was ook om te huilen, soms duurde het een hele rit van 30 min voor ik een fix had en soms onmiddellijk.
Gebruikersavatar
Dafke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2840
Lid geworden op: 04 mei 2006, 21:31
Uitgedeelde bedankjes: 187 keer
Bedankt: 157 keer

Even een open vraag: als ik geen navigatie nodig heb, waarom zou ik dan WAZE installeren op mijn iPhone ipv Wikango of iCoyote?
Ik heb Waze een jaartje geleden getest en ik vond het zo "kinderachtig". Wat mij vooral interesseert zijn de vaste en mobiele radars. Blijf ik dan beter bij Wikango of Coyote?
Gebruikersavatar
meon
Administrator
Administrator
Berichten: 16726
Lid geworden op: 18 feb 2003, 22:02
Twitter: meon
Locatie: Bree
Uitgedeelde bedankjes: 573 keer
Bedankt: 770 keer

Ik zou Waze wel meer gebruiken mocht ik periodiek/eenmalig op voorhand via Wifi de kaart kunnen offlinen (zonder route op te geven).
Berekende routes zijn waardeloos tot onbruikbaar (zie http://userbase.be/forum/viewtopic.php? ... ze#p469156 ), al zie ik ook wel verbeteringen zoals gesproken straatnamen in het Nederlands.

Je moet weten, tot een dikke maand geleden gebruikte ik Nokia Drive op m'n Nokia N8 (Symbian), en voor navigatie-doeleinden schiet Waze momenteel te kort voor mij.
Gebruikersavatar
Kenw00t
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1783
Lid geworden op: 28 dec 2008, 19:38
Uitgedeelde bedankjes: 347 keer
Bedankt: 249 keer

meon, zulke vreemde fouten ben ik nog nooit tegengekomen met Waze (ben nu 2 jaar die-hard gebruiker). En mijn route varieert redelijk veel (Vlaamse Ruit + W-VL). Misschien had je een slechte softwareversie of telt Limburg niet zoveel editors die de boel helpen verbeteren.
::steven::
Pro Member
Pro Member
Berichten: 250
Lid geworden op: 31 jan 2006, 11:34
Uitgedeelde bedankjes: 28 keer
Bedankt: 22 keer
Contacteer:

Bedankt voor je reactie meon!
De voorbije maanden is er inderdaad wat offline-mogelijkheid voorzien, als je een route in geeft net voor je vertrekt.
Regio's waar je al gereden hebt, zullen in de cache staan, maar dus niet automatisch het volledige land ofzo.
Het offline item kwam aan bod op de meeting, en zal verder uitgebreid worden, waardoor de ruimere regio langs je route ook offline zal werken. Waze zelf geeft er echter geen grote prioriteit aan om een volledige offline modus te voorzien, in de zin van het volledig downloaden van een landelijke kaart, omdat ze de kern van hun app net zien in de online informatie, in twee richtingen. Enerzijds de data verstrekt door het gebruiken van de app op de weg (gereden snelheid, meldingen, routes waar je voorkeur aan geeft, ...), anderzijds de actuele verkeersinformatie voor de users. Op zich missen ze hierdoor natuurlijk inderdaad wel gebruikers die hoofdzakelijk offline willen rijden, of bv. (vaak) in het buitenland vertoeven.

Zoals in het topic waar je naar verwijst wordt aangegeven kan je problemen met routing of mogelijke onverklaarbare omwegen melden via de app, zodat 'editors' dit kunnen bekijken wat de mogelijke oorzaak is. Dergelijke gesignaleerde problemen worden zo goed als onmiddellijk opgelost en bij een volgende update van de kaart verwerkt. Gezien er sinds enige tijd een dagelijkse update is van de kaart, gaat dit dus wel relatief vlot.
De voorbije maanden is de kaart behoorlijk intensief bijgewerkt/vervolledigd, zo zou Vlaanderen nu toch stilaan op punt moeten staan.

Als je zegt dat Waze voor navigatie-doeleinden te kort schiet, zijn er dan, naast die offline modus, nog andere elementen?
::steven::
Pro Member
Pro Member
Berichten: 250
Lid geworden op: 31 jan 2006, 11:34
Uitgedeelde bedankjes: 28 keer
Bedankt: 22 keer
Contacteer:

Kenw00t schreef:meon, zulke vreemde fouten ben ik nog nooit tegengekomen met Waze (ben nu 2 jaar die-hard gebruiker). En mijn route varieert redelijk veel (Vlaamse Ruit + W-VL). Misschien had je een slechte softwareversie of telt Limburg niet zoveel editors die de boel helpen verbeteren.
Die-hard gebruiker?! TOF! blijkbaar heel goede ervaringen?! Nog toffer ... :-)
Volg je WazeBelgium al?

Wat betreft Limburg : was inderdaad een regio die tot voor enkele weken wat achterop bleef in vergelijking met de rest van Vlaanderen. Dankzij enkele behoorlijk actieve editors werd die 'achterstand' behoorlijk goed weg gewerkt, en zal het de komende weken normaal volledig goed komen.
Om een idee te geven (hoe meer groen, hoe beter de kaart) :
2013-04-29_11h51_55.png
(335.5 KiB) 2454 keer gedownload
Rood wil daarom nog niet zeggen dat het niet werkt, maar wel dat er op vlak van editen nog wat werk is :-)
Gebruikersavatar
Zorba
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 875
Lid geworden op: 08 nov 2010, 18:29
Uitgedeelde bedankjes: 65 keer
Bedankt: 66 keer

::steven:: schreef: Met volgende code kan je ASR in België activeren, waarna je bij de instellingen een extra menu krijgt mbt ASR.
De code is ##@asr
Deze code geef je in waar je anders een adres ingeeft voor de navigatie, je zal een bevestiging krijgen dat dit geactiveerd .
Super :D bedankt!
Dafke schreef:Even een open vraag: als ik geen navigatie nodig heb, waarom zou ik dan WAZE installeren op mijn iPhone ipv Wikango of iCoyote?
Op Coyote worden denk ik meer flitsers weergegeven, maar als je Waze altijd opzet is de data voor andere Wazers natuurlijk ook veel accurater.
Gebruikersavatar
meon
Administrator
Administrator
Berichten: 16726
Lid geworden op: 18 feb 2003, 22:02
Twitter: meon
Locatie: Bree
Uitgedeelde bedankjes: 573 keer
Bedankt: 770 keer

Haha, die spraakherkenning :).
Vlaamse stemsynthese met Engelse teksten = onverstaanbaar :)

Map editor?
Is dat via de site, want dan is er nog werk aan de winkel...
Afbeelding
Wijgmaal ligt in "Walloon area"?
Nuja, ik heb Waze de voorbije maand niet gebruikt omdat de navigatie waardeloos was (is?), I'll give it another try :)
::steven::
Pro Member
Pro Member
Berichten: 250
Lid geworden op: 31 jan 2006, 11:34
Uitgedeelde bedankjes: 28 keer
Bedankt: 22 keer
Contacteer:

Spraakherkenning: inderdaad, is op zich dus wel een reden voor, waarom ie nog niet standaard actief staat...

Waze Map Editor (WME) kan je vinden op https://world.waze.com/editor/
Voor de duidelijkheid, geen http://www.waze.com/editor wat vermoedelijk is wat je gehanteerd hebt... :-)
Daarnaast heb je dus de 'live map' die de acutele verkeersinfo en meldingen weer geeft, en heb je 'update map' waar je de edits kan doen.
Gebruikersavatar
Teebee
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1565
Lid geworden op: 24 nov 2004, 08:50
Locatie: ROFL - Republic Of FLanders (Limburg)
Uitgedeelde bedankjes: 17 keer
Bedankt: 40 keer

Hoe zit het met fietpaden en landmarks?

Welke regels zijn daar van toepassing? Er zijn een hoop winkels/scholen/... die je kan toevoegen, maar zie er zeer weinig op de map staan. Is hier een reden voor? (buiten de 40x40m regel?)
::steven::
Pro Member
Pro Member
Berichten: 250
Lid geworden op: 31 jan 2006, 11:34
Uitgedeelde bedankjes: 28 keer
Bedankt: 22 keer
Contacteer:

Momenteel staat navigatie per auto centraal, dus geen fietspaden... Er komt binnenkort echter een tweede voertuigmodus bij...
De Landmarks zijn inderdaad beperkt tot wat echt zinvol is als visueel herkenningspunt. De navigatie zelf gebeurt via de database van foursquare, Bing, je eigen adresboek,... De bron kan je zelf kiezen bij ingave van bestemming...
::steven::
Pro Member
Pro Member
Berichten: 250
Lid geworden op: 31 jan 2006, 11:34
Uitgedeelde bedankjes: 28 keer
Bedankt: 22 keer
Contacteer:

Mathy schreef:* Ik zou het tof vinden als ik de kaart permanent naar het noorden kan wijzen, nu reset dat bij elke herstart of als je op het "positioneer"-icoontje klikt.
Net bevestigd gekregen dat deze optie voorzien is in versie 3.7, te verwachten binnen een 3-tal weken... ;-)
Gebruikersavatar
Kenw00t
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1783
Lid geworden op: 28 dec 2008, 19:38
Uitgedeelde bedankjes: 347 keer
Bedankt: 249 keer

Steven

Hoe zit het met autosuggestie bij het invoeren van een adres? Dit is toch een must, want nu word je onverbiddelijk gestraft bij de minste tikfout. Google Maps heeft op dat vlak een veel betere foutmarge en autocorrectie.
::steven::
Pro Member
Pro Member
Berichten: 250
Lid geworden op: 31 jan 2006, 11:34
Uitgedeelde bedankjes: 28 keer
Bedankt: 22 keer
Contacteer:

Zal ik als een gevraagde to do noteren... :-)
Momenteel wordt daar nog niet echt aan gewerkt denk ik.
Gebruikersavatar
meon
Administrator
Administrator
Berichten: 16726
Lid geworden op: 18 feb 2003, 22:02
Twitter: meon
Locatie: Bree
Uitgedeelde bedankjes: 573 keer
Bedankt: 770 keer

Ok, vandaag eens van Bree naar Gent gereden over Leuven/Bxl heen en Antwerpen terug, ik ben geen baby Wazer meer! :-)

Opmerkingen: Knappe verkeersinformatie: "Verderop, stilstaand voertuig op de uitwijkstrook", en jowel: 100m verder te zien.
De navigatiefouten die ik een paar maanden geleden had, zijn er niet meer, dus of iemand heeft die conflicten opgelost, of Waze heeft geleerd :).

Dingen die echter nog fout gaan/gingen:
- In Leuven (centrum) bleef ik "Rij naar de aangeduide richting" of zoiets krijgen. Fix kan het probleem niet zijn, ik was al tot daar gereden en had applicatie niet verlaten. Manueel een tweede keer de navigatie starten lostte het op.
- Bij kleine wegen kort bij mekaar kan je niet ver genoeg inzoomen op de kaart om de situatie te zien. Ik heb letterlijk Google Maps snel gestart om te kunnen inzoomen.
- Ik markeer hier al elke dag mijn straat als zijnde afgesloten, maar toch houdt Waze hier geen rekening mee. Hier zijn werken bezig waarbij een aantal straten éénrichtingsverkeer geworden zijn omwille van omleiding.
- Gesproken meldingen zijn soms te uitvoering, soms redelijk laat. Ik heb Vlaams met straatnamen als taal en soms is dat zodanig lang dat je het 3x na mekaar hoort, aan mekaar. Op snelwegen is 1km op voorhand wel redelijk kort om een 1e melding van afslag te geven, zeker met zwaar verkeer rechts van je en jezelf tegen maximumsnelheid.
- Zwaaien om spraakherekenning te activeren is eerder een gimmic, in de praktijk is dat niet echt bruikbaar/onvoorspelbaar.
- Het popup-menuuutje links met de knoppen. Waarom moet dat zo klein zijn? Je hebt een heel scherm dat je daar voor kan gebruiken.
- Huidige snelheid: dat icoontje is piepklein en half verstopt achter de meldingsknop.
- Ik mis wegen-snelheden (hier mag je 70, hier 90, hier 50, ...) dat ik in Nokia Drive / TomTom had.
- Gesproken meldingen van flitspalen: soms wel, soms niet, ook al worden ze aangeduid op scherm/icoontje?

Al bij al ben ik best onder de indruk voor een gratis/community-app, mooi werk!
::steven::
Pro Member
Pro Member
Berichten: 250
Lid geworden op: 31 jan 2006, 11:34
Uitgedeelde bedankjes: 28 keer
Bedankt: 22 keer
Contacteer:

Dikke merci voor de uitvoerige feedback!
Een aantal opmerkingen zijn volledig terecht en staan op de zogenaamde To Do, sommige al veel te lang... ;-)
Andere licht ik graag even toe :

- "rij naar de aangeduide richting' heeft in principe altijd te maken met een zogenaamd segment dat geen 'end node' heeft. Een eerder technisch kaartgegeven dus, dat je in principe zelf kan oplossen via de Waze Map Editor. Alternatief is natuurlijk dat je een melding maakt van een 'kaartfout' en de oplossing laat verstrekken door een andere gebruiker/mapeditor.
- het markeren van afgesloten straten is inderdaad een tijdelijk gegeven, dat na enkele uren verdwijnt. Het is een erg recente feature, die nog helemaal niet op punt staat. Anderzijds is het niet de bedoeling om hiermee langerdurende wegenwerken te signaleren. Hiervoor pas je gewoon de kaart zelf aan, en koppel je enkele segmenten los, of verander je de rijrichting 'permanent'. Updates van de kaart zijn er immers zo goed als dagelijks.
- zwaaien om spraakherkenning is inderdaad nogal moeilijk, gezien het vooral met de lichtomstandigheden te maken heeft. zelf gebruik ik altijd het aanraken met drie vingers, die ook een of de mogelijkheid is.
- de omvang van het popup-scherm... al veel discussie over geweest... sommige willen de bovenkant van de kaart blijven zien, anderen dan weer niet. Persoonlijk mag het voor mij ook best het volledige scherm zijn.
- de snelheidindicatie van de wegen is een veel gevraagde feature... Waze heeft er momenteel niet echt oren naar, omdat het volgens hen te veel werk zou vragen van de editors om al deze data in te voeren. Alle straten zouden immers opnieuw in segmenten opgedeeld moeten worden, wat meer data met zich mee brengt, en vervolgens per segment een snelheid moeten krijgen. Enkel ter info aan de gebruiker. Andere navigatieprogramma's gebruiken deze data ook voor het berekenen van de route's, maar Waze dus niet. Waze berekent op 'realtime' verkeersinformatie, alsook de door andere Wazers gemiddeld gereden snelheid op dat moment van die dag tijdens de week, ...
- gesproken meldingen van flitspalen... op het scherm krijg je altijd een melding... als je te snel rijdt, volgens de ingestelde snelheidsbeperking, krijg je ook een geluidssignaal... blijkbaar houd je je dus niet altijd even goed aan de snelheid... ;-) :-D
Gebruikersavatar
Kenw00t
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1783
Lid geworden op: 28 dec 2008, 19:38
Uitgedeelde bedankjes: 347 keer
Bedankt: 249 keer

meon schreef: - Huidige snelheid: dat icoontje is piepklein en half verstopt achter de meldingsknop.
Welke smartphone heb jij ook alweer? Bij mijn SGS2 heb ik dat probleem niet. Enfin, het verstopt zich op zijn minst niet achter andere zaken maar is een zelfstandig element in de interface. Kan je dit aantonen met een screenshot?
Gebruikersavatar
meon
Administrator
Administrator
Berichten: 16726
Lid geworden op: 18 feb 2003, 22:02
Twitter: meon
Locatie: Bree
Uitgedeelde bedankjes: 573 keer
Bedankt: 770 keer

Kenw00t schreef:Bij mijn SGS2 heb ik dat probleem niet. Enfin, het verstopt zich op zijn minst niet achter andere zaken maar is een zelfstandig element in de interface. Kan je dit aantonen met een screenshot?
Uiteraard:
Afbeelding
Sony Xperia Z (Ik win wat betreft grootste smartphonescreenshot :P)
Bijlagen
Screenshot_2013-05-06-19-39-54.png
(408.78 KiB) 32 keer gedownload
::steven::
Pro Member
Pro Member
Berichten: 250
Lid geworden op: 31 jan 2006, 11:34
Uitgedeelde bedankjes: 28 keer
Bedankt: 22 keer
Contacteer:

Heb het probleem zelf ook niet, noch op mijn HTC One X, HTC Desire HD, of HTC Wildfire S.
Maar geen van deze heeft ook software buttons onderaan... Misschien dat het met de positionering daarmee te maken heeft?!
Gebruikersavatar
Kenw00t
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1783
Lid geworden op: 28 dec 2008, 19:38
Uitgedeelde bedankjes: 347 keer
Bedankt: 249 keer

meon, dat is inderdaad niet normaal hoor. Bij mij staat die snelheidsmeter netjes boven de meldingsknop en heeft dezelfde grootte. Toch even melden...
Gebruikersavatar
meon
Administrator
Administrator
Berichten: 16726
Lid geworden op: 18 feb 2003, 22:02
Twitter: meon
Locatie: Bree
Uitgedeelde bedankjes: 573 keer
Bedankt: 770 keer

En dan mag die snelheid ook beetje groter :)

Maar ehm, in die editor zie ik inderdaad iets in het rood gemarkeerd waar het vandaag fout ging, maar iets editen zoals de YouTube-video's toont kan ik toch niet hoor...
Afbeelding
Bijlagen
wazeworldeditor.png
(252.63 KiB) 30 keer gedownload
::steven::
Pro Member
Pro Member
Berichten: 250
Lid geworden op: 31 jan 2006, 11:34
Uitgedeelde bedankjes: 28 keer
Bedankt: 22 keer
Contacteer:

Als ik je screenshot even bekijk, dan denk ik dat het toch met een verlies van GPS-fix te maken heeft. Het segment in kwestie ziet er inderdaad ok uit, is eenrichting, dus ik vermoed dat je op die Justus Lipsiusstraat van 'west' richting de 'major highway' (ringweg) gereden bent?!
Gebruikersavatar
meon
Administrator
Administrator
Berichten: 16726
Lid geworden op: 18 feb 2003, 22:02
Twitter: meon
Locatie: Bree
Uitgedeelde bedankjes: 573 keer
Bedankt: 770 keer

Mogelijk. Enfin ja, geen blocking issue, ik heb al meerdere navigatiesystemen in specifieke gevallen de mist in zien gaan, ik wil daarop niet heel de Waze-app afrekenen :).
Gebruikersavatar
Petrikske
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2943
Lid geworden op: 07 feb 2006, 13:54
Uitgedeelde bedankjes: 591 keer
Bedankt: 81 keer

Kan je met Waze een route uitstippelen en desnoods opslaan voor later?
::steven::
Pro Member
Pro Member
Berichten: 250
Lid geworden op: 31 jan 2006, 11:34
Uitgedeelde bedankjes: 28 keer
Bedankt: 22 keer
Contacteer:

Waze onthoudt de laatste x bestemmingen die je in gegeven hebt, maar de route is afhankelijk van de beschikbare verkeersinformatie he...
Gebruikersavatar
Dafke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2840
Lid geworden op: 04 mei 2006, 21:31
Uitgedeelde bedankjes: 187 keer
Bedankt: 157 keer

Gisteren dan toch nog maar even getest.. kort maar (van Hasselt naar de richting Leuven)..
Eerste (vluchtige) indrukken:

- De werken in Halen stonden nog niet aangegeven, raar, want die zijn er al een tijdje.
- Ik kreeg niet automatisch te zien hoe snel ik op de actieve weg mag rijden
- de spraak is veruit de slechtste van alle apps die ik al gehoord heb op de iphone. Wikango is 100x duidelijker en harder.
- Navigatie zelf is handig en duidelijk. Volgt goed maar zeker geen meerwaarde (op dit moment) voor mijn interne gps.
- Instellingen zijn rijkelijk aanwezig
- en dan puur persoonlijke indruk: ik blijf het een beetje een kinderappje vinden. Met die wolkjes en snoepjes en..

Ik denk niet dat ik het frequent zal gebruiken, enkel wanneer ik weet, hoor, zie wanneer er druk verkeer zal zijn of file is. Dan zal ik mss snel checken of er een meer optimale route is.
Gebruikersavatar
meon
Administrator
Administrator
Berichten: 16726
Lid geworden op: 18 feb 2003, 22:02
Twitter: meon
Locatie: Bree
Uitgedeelde bedankjes: 573 keer
Bedankt: 770 keer

Dafke schreef:- De werken in Halen stonden nog niet aangegeven, raar, want die zijn er al een tijdje.
- Ik kreeg niet automatisch te zien hoe snel ik op de actieve weg mag rijden
- de spraak is veruit de slechtste van alle apps die ik al gehoord heb op de iphone. Wikango is 100x duidelijker en harder.
- Volgens mij moeten werken elke keer opnieuw gemeld worden, de werken bij mij in de straat heb ik ook al 10x gemeld, maar blijft Waze geen rekening mee houden.
- Was ook mijn opmerking, Steven heeft hierboven de reden gegeven waarom dat niet is.
- Spraak komt bij mij via bluetooth over de speakers en is bijgevolg veel verstaanbaarder dan de alternatieven. Alles wordt volledig uitgesproken, inclusief straatnamen en afritten, en ze kloppen voor zover ik kon zien.
Plaats reactie

Terug naar “Software en apps”