3D printing

Onderwerpen die nergens anders thuis horen en toch eerder technisch van aard zijn? Post ze hier!
Plaats reactie
q-tec
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2401
Lid geworden op: 23 dec 2007, 15:56
Locatie: nevele
Uitgedeelde bedankjes: 71 keer
Bedankt: 102 keer

Na dat ik deze zag vroeg ik me af waar ik iet kan laten uitprinten in 3D?

Ik moet enkel dat clipje hebben om de zuignap tegen de ruit te drukken er is een kant van afgebroken dus nu werkt dat niet meer.....
Afbeelding

Dus in principe moet je het zelf nog perfect natekenen in 3d ook?
En dan ergens laten printen?
bv hier

Toevallig iemand op ub die me kan helpen? er zal hier wel iemand zitten met een 3d printer vermoed ik? of viavia kennissen
Edpnet High upload 16/10 + edpnet voip + weepee voip
Belgacom Vdsl 16.5/2
Galys2 + Mobile vikings
Afbeelding

Afbeelding
jorgo
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 839
Lid geworden op: 21 dec 2009, 15:59
Uitgedeelde bedankjes: 146 keer
Bedankt: 29 keer

Toeval of niet, khsw heeft gisteren net een 3D printer gekocht.

Ik zou eens met deze ub'er contact opnemen, wellicht dat hij je binnenkort hiermee wel kan helpen.
Gebruikersavatar
Kenw00t
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1783
Lid geworden op: 28 dec 2008, 19:38
Uitgedeelde bedankjes: 347 keer
Bedankt: 249 keer

Leuk project, maar ik vraag me af of de kosten (werkuren tekenen) hier opwegen tegen de baten. Wat voor een zuignap is dit? Ik kan mij niet inbeelden dat dit meer dan 5 euro kan kosten.
q-tec
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2401
Lid geworden op: 23 dec 2007, 15:56
Locatie: nevele
Uitgedeelde bedankjes: 71 keer
Bedankt: 102 keer

jorgo schreef:Toeval of niet, khsw heeft gisteren net een 3D printer gekocht.

Ik zou eens met deze ub'er contact opnemen, wellicht dat hij je binnenkort hiermee wel kan helpen.
Daar verwees ik inderdaad al naar :wink:
Kenw00t schreef:Leuk project, maar ik vraag me af of de kosten (werkuren tekenen) hier opwegen tegen de baten. Wat voor een zuignap is dit? Ik kan mij niet inbeelden dat dit meer dan 5 euro kan kosten.
het is enkel dat zwart lipje om hem vast te klikken. En ik vind echt nergens iets om het te replacen :|
Tekenen laat ik wel doen door een kennis van me ik veronderstel als ze bouwkunde studeren ze wel in 3d kunnen tekenen.
Edpnet High upload 16/10 + edpnet voip + weepee voip
Belgacom Vdsl 16.5/2
Galys2 + Mobile vikings
Afbeelding

Afbeelding
khsw
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1158
Lid geworden op: 03 maa 2004, 09:04
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 16 keer

Mijn printer wordt pas geleverd rond 11/04, maar als je mij een tekening kunt bezorgen, dan wil ik het wel printen ('k moet toch oefenen hé :wink: )...
NielsH
Plus Member
Plus Member
Berichten: 192
Lid geworden op: 07 nov 2011, 18:15
Uitgedeelde bedankjes: 38 keer
Bedankt: 9 keer

Hoi Daar

op mijn werk hebben we een zogenaamd FabLab waar we naast een portaalfrees, allerlei electronica en een lasercutter ook nog een 3D printer hebben.

Je afgebroken clipje hoef je niet helemaal na te tekenen wanneer de plaats waar je gaat printen ook nog een 3D scanner heeft. Let wel: als dat clipje bv aan een hoek afgebroken is, dan zal je eerst moeten scannen en daarna het afgebroken stuk moeten 'bijtekenen'.

Kijk ook even naar de kosten: 3D printen is (vooralsnog) vrij duur en tijdsintensief. Beide hangen uiteraard ook af van het type 3D printer en het gebruikte materiaal én de resolutie dat de 3D-printer aankan (de dischtheid, nauwkeurigheid,...). Zoals een vorige gebruiker aangaf, is het kopen van een nieuwe (hoe verspillend dat ook is) soms goedkoper dan het printen van een clipje. Vanzelfsprekend kan elke 3Dprint-software een raming maken van de kosten.

Je kan je alvast even informeren bij enkele FabLabs. Er zijn er in Leuven, Brussel, Gent & Genk. Mocht je dicht bij de NL grens wonen, dan weet ik dat er ook zijn in Eindhoven en Maastricht (en uiteraard op vele andere plekken in NL). Als je contact wilt met het FabLab Genk, dan mag je me altijd contacteren. Het gebruik van FabLab Genk is gratis, het materiaal is dat niet. Wel even melden dat wij geen gedetailleerde 3D-scanner hebben (wel een relatief beperkte en niet zo eenvoudig te gebruiken scanner).
Gebruikersavatar
Kenw00t
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1783
Lid geworden op: 28 dec 2008, 19:38
Uitgedeelde bedankjes: 347 keer
Bedankt: 249 keer

q-tec, dat clipje ga je idd niet vinden. Wat kost de volledige zuignap dan nieuw?
ubremoved_983
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3868
Lid geworden op: 20 maa 2004, 20:10
Uitgedeelde bedankjes: 84 keer
Bedankt: 46 keer

Misschien heeft iemand het al getekend op Thinigverse (http://www.thingiverse.com/)

Heb een collega die zelf een 3D printer heeft gebouwt (dus geen kant en klare printer).
q-tec
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2401
Lid geworden op: 23 dec 2007, 15:56
Locatie: nevele
Uitgedeelde bedankjes: 71 keer
Bedankt: 102 keer

khsw schreef:Mijn printer wordt pas geleverd rond 11/04, maar als je mij een tekening kunt bezorgen, dan wil ik het wel printen ('k moet toch oefenen hé :wink: )...
Leuk aanbod, tegen dan heb ik wel een tekening in handen. (in welk formaat moet dat eigenlijk zijn voor een 3D printer?)
op mijn werk hebben we een zogenaamd FabLab waar we naast een portaalfrees, allerlei electronica en een lasercutter ook nog een 3D printer hebben.
Portaalfrees kan dat ook aluminium aan of andere ijzersoorten?
En lukt dat adhv een 3D tekening?
Zoja super optie want aluminium zie ik niet te breken :-D

Het gebruik van FabLab Genk is gratis, het materiaal is dat niet. Wel even melden dat wij geen gedetailleerde 3D-scanner hebben (wel een relatief beperkte en niet zo eenvoudig te gebruiken scanner).
De tekening komt wel in orde normaal dus enkel printen aan puur materiaal zal ik tussen de 5a10 euro kwijt zijn? (een rol abs kost €35 op leapfrog)
Edpnet High upload 16/10 + edpnet voip + weepee voip
Belgacom Vdsl 16.5/2
Galys2 + Mobile vikings
Afbeelding

Afbeelding
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Print voorbeeld: 1 halve liter waterfles kan in 40 min geprint worden, er kunnen 30 flesjes uit 1 rol printmateriaal, kosten 1 waterfles €1,60
Ik denk dat in zo'n clipje misschien minder materiaal zit... dus misschien heb je amper een euro aan materiaal kost.
NielsH
Plus Member
Plus Member
Berichten: 192
Lid geworden op: 07 nov 2011, 18:15
Uitgedeelde bedankjes: 38 keer
Bedankt: 9 keer

Portaalfrees kan dat ook aluminium aan of andere ijzersoorten?
En lukt dat adhv een 3D tekening?
Zoja super optie want aluminium zie ik niet te breken :-D

Ik vraag het even na...
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6309
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 506 keer
Bedankt: 613 keer
Recent bedankt: 7 keer

Let er wel op dat je door alu te gebruiken voor 1 onderdeel, de rest niet gaat overbelasten waardoor die sneller gaan breken.

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
NielsH
Plus Member
Plus Member
Berichten: 192
Lid geworden op: 07 nov 2011, 18:15
Uitgedeelde bedankjes: 38 keer
Bedankt: 9 keer

Ik heb het even nagevraagd:

onze portaalfrees kan geen metaal frezen. Er dient een koeling geïnstalleerd te worden en daar is helaas geen geld voor...

Wat de kost betreft: elke 3D-printer heeft z'n eigen soort materiaal. De rol die je ziet bij de printer aangekocht door de andere Userbase-gebruiker is voor een printer met lage resolutie. Denk dat onze printer een hogere resolutie heeft (we printen veel juwelen) en daardoor iets duurder materiaal heeft.

Enfin, als je zin hebt... laat maar horen (of zoek ons op op facebook -> https://www.facebook.com/FablabGenk)
StarWing
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 840
Lid geworden op: 28 jan 2006, 18:21
Uitgedeelde bedankjes: 38 keer
Bedankt: 72 keer
Recent bedankt: 1 keer

**bump**

Zijn er (nog) ub'ers die een 3d printer hebben ?
Ik zou een knoppeke van mijn motorfiets moeten herstellen, maar indien ik dit nieuw wil kopen moet ik de hele knoppenwinkel aanschaffen.
Is een geprint onderdeel even sterk als het origineel ?
dendirk
Member
Member
Berichten: 70
Lid geworden op: 07 jul 2010, 20:25
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 6 keer

Polyamide is het goedkoopste materiaal maar behoorlijk sterk.
Gewoon Google sketchup gebruiken om een 3D-model te maken en dan uploaden naar iMaterialise of Shapeways.

Zou volgens mij voor minder dan 20 EUR moeten lukken, op zicht.
Gebruikersavatar
honda4life
Moderator
Moderator
Berichten: 6008
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
Locatie: 127.0.0.1
Uitgedeelde bedankjes: 207 keer
Bedankt: 376 keer
Recent bedankt: 2 keer

http://www.3dee.be/

Stond overlaatst in Antwerpen, denk dat zij jouw stukje ook kunnen inscannen.
Of het financieel de beste oplossing is???
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
orlando
Starter
Starter
Berichten: 6
Lid geworden op: 26 jan 2014, 19:14

hallo,

ik heb een leapfrog dual extruder! zeer goeie printer en de prijs om iets te laten printen vat goed mee vindt ik.
Als je een 3d bestand stuurt kan ik je zeggen hoeveel het zou kosten.
Modbreak:
SPAM
Hier mijn mail voor als iemand iets zou willen laten printen: [email protected]
hier kan je de printer zien: https://www.lpfrg.com/product/creatr/

mvg orlando.
Laatst gewijzigd door TiTanium 27 jan 2014, 17:24, in totaal 1 gewijzigd.
Reden: Zie Modbreak
AndRo555
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3032
Lid geworden op: 04 aug 2012, 12:48
Uitgedeelde bedankjes: 298 keer
Bedankt: 265 keer

NielsH schreef:Hoi Daar

op mijn werk hebben we een zogenaamd FabLab waar we naast een portaalfrees, allerlei electronica en een lasercutter ook nog een 3D printer hebben.

Je afgebroken clipje hoef je niet helemaal na te tekenen wanneer de plaats waar je gaat printen ook nog een 3D scanner heeft. Let wel: als dat clipje bv aan een hoek afgebroken is, dan zal je eerst moeten scannen en daarna het afgebroken stuk moeten 'bijtekenen'.

Kijk ook even naar de kosten: 3D printen is (vooralsnog) vrij duur en tijdsintensief. Beide hangen uiteraard ook af van het type 3D printer en het gebruikte materiaal én de resolutie dat de 3D-printer aankan (de dischtheid, nauwkeurigheid,...). Zoals een vorige gebruiker aangaf, is het kopen van een nieuwe (hoe verspillend dat ook is) soms goedkoper dan het printen van een clipje. Vanzelfsprekend kan elke 3Dprint-software een raming maken van de kosten.

Je kan je alvast even informeren bij enkele FabLabs. Er zijn er in Leuven, Brussel, Gent & Genk. Mocht je dicht bij de NL grens wonen, dan weet ik dat er ook zijn in Eindhoven en Maastricht (en uiteraard op vele andere plekken in NL). Als je contact wilt met het FabLab Genk, dan mag je me altijd contacteren. Het gebruik van FabLab Genk is gratis, het materiaal is dat niet. Wel even melden dat wij geen gedetailleerde 3D-scanner hebben (wel een relatief beperkte en niet zo eenvoudig te gebruiken scanner).
Aanvulling, de 3D printer in fablab leuven rekenen ze 50cent per cm3 voor. Wat vrij goedkoop is.
orlando
Starter
Starter
Berichten: 6
Lid geworden op: 26 jan 2014, 19:14

-
Laatst gewijzigd door orlando 28 jan 2014, 09:28, in totaal 1 gewijzigd.
orlando
Starter
Starter
Berichten: 6
Lid geworden op: 26 jan 2014, 19:14

-
Laatst gewijzigd door orlando 28 jan 2014, 09:27, in totaal 1 gewijzigd.
Gebruikersavatar
TiTanium
Moderator
Moderator
Berichten: 5776
Lid geworden op: 27 feb 2007, 02:15
Locatie: Antwerpen 2
Uitgedeelde bedankjes: 716 keer
Bedankt: 470 keer
Recent bedankt: 1 keer

orlando schreef:ik print met een startkost van 5euro en dan 0,20-0,42euro per kubeke cm.(afhankelijk van het materiaal---- pla is 0,20)
let wel, je hebd het dan alleen maar op te halen. En de kwaliteit is zeer goed van deze printer!

mvg orlando
Als je alleen reclame gaat posten om "klanten" te ronselen, dan vrees ik dat ik wel eens een 3D bannetje ga printen...
Dan ook een vriendelijk verzoek om Userbase niet als reclamepaneel te gebruiken.
TiTanium
PC: PRIME Asus X299 Deluxe ~ i7 7820X ~ 32GB DDR4 ~ 1080Ti Strix ~ M.2 Crucial P5 1TB
NUC: NUC8i3BEH2 ~ 8GB DDR4 ~ M.2 SX6000 Pro 256GB
Monitor: Asus 27" ROG Strix XG27WQ
Mobile: Samsung S21 Ultra 512GB & Samsung Tab S9 Ultra 5G

Provider: Telenet OneUP for 5.
Unifi: Dream Machine Switch: 2x 8 POE-60W ~ 2x Flex Mini AP's: Flex-HD ~ Mesh
orlando
Starter
Starter
Berichten: 6
Lid geworden op: 26 jan 2014, 19:14

-
Laatst gewijzigd door orlando 28 jan 2014, 09:26, in totaal 1 gewijzigd.
Gebruikersavatar
TiTanium
Moderator
Moderator
Berichten: 5776
Lid geworden op: 27 feb 2007, 02:15
Locatie: Antwerpen 2
Uitgedeelde bedankjes: 716 keer
Bedankt: 470 keer
Recent bedankt: 1 keer

Ik lees 3 posten van je en 2 ervan was toch reclame, vandaar ik daarop reageer.
PC: PRIME Asus X299 Deluxe ~ i7 7820X ~ 32GB DDR4 ~ 1080Ti Strix ~ M.2 Crucial P5 1TB
NUC: NUC8i3BEH2 ~ 8GB DDR4 ~ M.2 SX6000 Pro 256GB
Monitor: Asus 27" ROG Strix XG27WQ
Mobile: Samsung S21 Ultra 512GB & Samsung Tab S9 Ultra 5G

Provider: Telenet OneUP for 5.
Unifi: Dream Machine Switch: 2x 8 POE-60W ~ 2x Flex Mini AP's: Flex-HD ~ Mesh
Gebruikersavatar
Heronic
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2746
Lid geworden op: 20 okt 2003, 16:41
Locatie: Bij mijn vrouw
Uitgedeelde bedankjes: 426 keer
Bedankt: 208 keer

Op vroeg waar hij het kan laten printen..

Is het dan niet logisch dat er verwijzingen/reclame volgt?
Vroeg het mij gewoon luidop af.
“Insanity is my only means of relaxation "
My excuse? Being dunk. Whats yours?
orlando
Starter
Starter
Berichten: 6
Lid geworden op: 26 jan 2014, 19:14

_
Laatst gewijzigd door orlando 28 jan 2014, 09:26, in totaal 1 gewijzigd.
Gebruikersavatar
Goztow
Administrator
Administrator
Berichten: 14441
Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 1600 keer
Bedankt: 1194 keer
Recent bedankt: 3 keer

Ben je een zelfstandige die deze activiteiten mag factureren? Indien niet dan vrees ik dat jij deze activiteit niet mag promoten omdat je inkomsten dan niet aangegeven zijn. Of was je van plan die in je personenbelasting op te nemen?

[Afbeelding Post made via mobile device ]
orlando
Starter
Starter
Berichten: 6
Lid geworden op: 26 jan 2014, 19:14

-
Laatst gewijzigd door orlando 31 jan 2014, 13:53, in totaal 1 gewijzigd.
Gebruikersavatar
krisken
userbase crew
userbase crew
Berichten: 19763
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

Misschien moet je deze link eens openen en lezen : http://userbase.be/userbase/vzw/12-gedragsregels

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
axs
Moderator
Moderator
Berichten: 2630
Lid geworden op: 18 dec 2010, 11:56
Uitgedeelde bedankjes: 445 keer
Bedankt: 221 keer

Eerlijk: beetje overroepen reacties hier om meteen te gaan zeggen dat hij zou moeten factureren etc...

Hoeveel van jullie herstellen hier wel eens een PC / laptop / of installeren een netwerk voor iemand en vragen hier 'kostprijs' voor? Schrijven jullie hier allemaal een factuurtje voor voor je kenissen en geven dit netjes aan aan de belastingen???

Zie echt geen probleem als 'Orlando' hier dit als soort van vriendendienst voor userbasers (en misschien nog wat anderen) wil doen.
Trouwens, hij mag sowieso x euro bijverdienen zonder ook maar in de problemen te komen met belastingen etc...

Of gaan we hier de 'veel verkopers' in het te koop forum ook gaan terechtwijzen?
Gebruikersavatar
TiTanium
Moderator
Moderator
Berichten: 5776
Lid geworden op: 27 feb 2007, 02:15
Locatie: Antwerpen 2
Uitgedeelde bedankjes: 716 keer
Bedankt: 470 keer
Recent bedankt: 1 keer

Voor mij mag hij zijn cent bijverdienen. Maar als een nieuwe gebruiker 2 van de 3 post reclame bevat een ik krijg daarop verschillende meldingen, dan reageer ik daarop. Als hij hier veel langer actief is en geen 66% van zijn posten reclame bevat dan liggen de kaarten anders.
Graag terug ontopic aub. .

[Afbeelding Post made via mobile device ]
PC: PRIME Asus X299 Deluxe ~ i7 7820X ~ 32GB DDR4 ~ 1080Ti Strix ~ M.2 Crucial P5 1TB
NUC: NUC8i3BEH2 ~ 8GB DDR4 ~ M.2 SX6000 Pro 256GB
Monitor: Asus 27" ROG Strix XG27WQ
Mobile: Samsung S21 Ultra 512GB & Samsung Tab S9 Ultra 5G

Provider: Telenet OneUP for 5.
Unifi: Dream Machine Switch: 2x 8 POE-60W ~ 2x Flex Mini AP's: Flex-HD ~ Mesh
Plaats reactie

Terug naar “Allerlei”