Internet is trager dan providers beloven (Test-Aankoop/VMMa)

Nieuws omtrent telecommunicatie
Plaats reactie
satsurfer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5755
Lid geworden op: 09 okt 2004, 23:24
Uitgedeelde bedankjes: 536 keer
Bedankt: 347 keer
Recent bedankt: 1 keer

VOiD
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2493
Lid geworden op: 10 jan 2006, 20:10
Locatie: Herent
Uitgedeelde bedankjes: 55 keer
Bedankt: 221 keer

Dat weten de UB'ers al lang :wink:
Internet: EDPNet VDSL
Telefonie: OVH
GSM: Proximus
Gebruikersavatar
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5250
Lid geworden op: 10 maa 2010, 12:30
Uitgedeelde bedankjes: 64 keer
Bedankt: 526 keer
Recent bedankt: 12 keer

Hmmm, het zal in deze post misschien vrij duidelijk overkomen, maar ik ben AB-SO-LUUT geen test-aankoop fan.
Sterker nog, in mijn ogen is test-aankoop gelijk aan al de andere leugens in ons landje.
Maar soit, persoonlijke meningen hé :)

Ivm dat "beloven": ik heb nog geen enkele provider weten te BELOVEN dat je een bepaalde snelheid krijgt.
Er staat duidelijk dat er een MAXIMUM haalbare snelheid is, afhankelijk van de omstandigheden (afstanden, andere klanten op zelfde node, binnenbekabeling, tot zelfs je eigen computer.)

Beloven *KUNNEN* ze mijns insziens ook niet (tenzij mss op de grote SLA contracten, waar je meerdere lijnen binnenkrijgt om een bepaalde (alweer: MINIMUM) snelheid te behalen.

Er is nooit, nergens, door geen enkele provider, beloofd dat je OP ZIJN MINST 20mbps krijgt bv, maar wel dat je MAXIMUM 20mbps kunt krijgen.
En dat is, vind ik alweer persoonlijk, meestal redelijk duidelijk als je alles naleest.
(Akkoord: verkopers lappen je alle koek aan je been dat je als een peperkoeken mannetje naar huis gaat, maar dan nog draait het om: LEZEN)

En om je een effectieve beloofde snelheid te geven, alvorens je aangesloten bent, lijkt me helemaal onmogelijk, anders dan de huidige minimum gegarandeerde snelheden.
Zonder dat je aangesloten bent kan de operator helemaal niks zeggen van de kwaliteit van de kabel in de straat, bij je thuis, je binneninstallatie, de toestand van je pc, ...

Dus: test-aankoop heeft gewoon weer wat aandacht nodig en doet wat elke verkoper doet: wat koek aan je broek plakken zodat je denkt te weten wat je krijgt)

*edit: spellingsfoutje :)
lithion
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2139
Lid geworden op: 21 aug 2006, 13:02
Uitgedeelde bedankjes: 7 keer
Bedankt: 78 keer
Recent bedankt: 1 keer

Ik denk dat ze ook doelen op de DSL formules. Overal maken ze reclame met de maximumsnelheden en dan in kleine lettertjes erbij vermelden dat je dat niet zal halen. Als klant weet je dikwijls pas na het afsluiten van het contract welk profiel je zal krijgen.
Gebruikersavatar
yama
Premium Member
Premium Member
Berichten: 643
Lid geworden op: 24 jul 2007, 16:40
Uitgedeelde bedankjes: 12 keer
Bedankt: 5 keer

misschien toeval of niet maar opeens ben ik van 30/6 profief nu naar 50/6 gezet.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Goztow
Administrator
Administrator
Berichten: 14441
Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 1600 keer
Bedankt: 1194 keer
Recent bedankt: 3 keer

Langs de andere kant is de enige manier om dat te vermijden lagere snelheden aanbieden en dan klagen we dat we niet alles uit onze lijn krijgen...

[Afbeelding Post made via mobile device ]
Stefken01
Member
Member
Berichten: 81
Lid geworden op: 02 sep 2009, 00:49
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Bedankt: 13 keer

Gisteren en de dagen ervoorhad ik profiel 30/6.

Vandaag merk ik dat ik op profiel 20/2 ben gezet waarom is me niet duidelijk ? :?

Als je dan HD tv kijkt schiet er al niet veel meer over.
Afbeelding
bambipower
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2786
Lid geworden op: 04 sep 2004, 19:37
Locatie: Antwerpen... naast de parking
Uitgedeelde bedankjes: 525 keer
Bedankt: 248 keer

Ivm dat "beloven": ik heb nog geen enkele provider weten te BELOVEN dat je een bepaalde snelheid krijgt.
Er staat duidelijk dat er een MAXIMUM haalbare snelheid is, afhankelijk van de omstandigheden (afstanden, andere klanten op zelfde node, binnenbekabeling, tot zelfs je eigen computer.)
alg je mijne tuin komt omspitten, dan krijg je maximum 200€ van mij....
Of zou de liever ne minimumprijs horen? :angel:
de koe zegt boe
DIBO
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 883
Lid geworden op: 28 maa 2009, 22:21
Uitgedeelde bedankjes: 183 keer
Bedankt: 97 keer

het filmpje bevat een schoolvoorbeeld van wat TA probeert aan te klagen; Mr. Belgacom "...bij ons is het heel eenvoudig, iedereen heeft dezelfde downloadsnelheid, upload zijn er kleine verschillen...". Da's nu juist het boerenbedrog waar Jan met de pet intrapt. Dat de abbo's dezelfde max. snelheidslimiet hebben, zou als de waarheid minder geweld aandoen. En dat de max. snelheid enkel is weggelegd voor 1/3(*) van de klanten, zou ook alles in beter perspectief zetten. (*=gokje van mij, BCG zal wel de juiste cijfer kennen)

oh en mijn tuin mag je ook komen omspitten; ook max. 200€
(maar mijn tuin ligt wel een pak verder van mijn huis en onderweg passeer ik 3 cafés, dus veel geld schiet er niet over als ik aankom in de tuin om u te betalen)
Gebruikersavatar
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5250
Lid geworden op: 10 maa 2010, 12:30
Uitgedeelde bedankjes: 64 keer
Bedankt: 526 keer
Recent bedankt: 12 keer

bambipower schreef: alg je mijne tuin komt omspitten, dan krijg je maximum 200€ van mij....
Of zou de liever ne minimumprijs horen? :angel:
bwoah, op zich kan ik met dat voorstel leven, gezien ik er toch ni op inga :)

maar het is misschien inderdaad ergens wel zo dat het voor jan met de pet een soort van "boerenbedrog" lijkt, maar het is het niet vind ik.
er staat altijd duidelijk bij wat de (max) snelheid is, en vervolgens (ok, veel minder duidelijk) ook dat die snelheid afhankelijk is van x factoren.

is het rot als je 30 hoopt te halen en je hebt de pech van op 6 te eindigen? natuurlijk
is het unfair? mss ook (surtout omdat de prijzen dan ook niet verlaagd worden in functie van wat je effectief kan halen)
maar is het bedrog? nah, het is gewoon het typische verkoopssysteem: of je hebt geluk, of je hebt pech, maar hoe dan ook: lees de kleine lettertjes, of loop de kans niet tevreden te zijn.

op zijn minst kiest test-aankoop het verkeerde doelwit.
ipv belgacom/tn aan te vallen, val rechtstreeks de overheid aan: laat hun ervoor zorgen dat er meer concurrentie komt.

zet wat druk op de ketel, laat de overheid investeren in een glasvezelnet ipv hun eigen premies, zet er 1 uitbater op en x spelers: iedereen blij,
en belgie eindelijk terug een beetje hoger in de lijst van hoever het internet staat.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Splitter schreef:nah, het is gewoon het typische verkoopssysteem: of je hebt geluk, of je hebt pech, maar hoe dan ook: lees de kleine lettertjes, of loop de kans niet tevreden te zijn.
Ik begrijp best dat er technische beperkingen zijn bij xDSL... maar ofwel werkt men een waterdicht systeem uit waarbij men je op voorhand de snelheid aangeeft, ofwel past men de prijs aan aan de behaalde snelheid. Pech mag echter geen onderdeel zijn bij een aankoop... stel je koopt een auto en pas als je hem krijgt merk je of het een 1000cc, 1600cc of 2000cc is... niemand zou dat slikken (ook niet als er in de folder zou staan dat het een maximum cc is) !
Gebruikersavatar
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5250
Lid geworden op: 10 maa 2010, 12:30
Uitgedeelde bedankjes: 64 keer
Bedankt: 526 keer
Recent bedankt: 12 keer

ik ben het met je eens van het systeem de prijs aan te passen aan de snelheid, maar dat is dus niet wat test-aankoop zegt he...
het is gewoon fysiek onmogelijk om je bepaalde garanties te geven, zo simpel ligt dat met koper nu eenmaal.

je moet onthouden, telenet heeft een coax - die ook nog eens geupgrade is een paar jaar geleden - waar je zowiezo meer bandbreedte doorkrijgt zonder verlies.
het koperdraadje is en blijft een telefoondraadje waar ze maar meer en meer doorpompen, en al zit je maar op 100 meter van een rop,
als je wat pech hebt is de kabel in je straat al zo oud, zo vaak verzopen, en zo vaak herlast dat er geen optimaal signaal meer door gaat komen.

indien je dan binnen nog eens superoude kabel tegenkomt die in slechte staat is, en alles binnenkomt in bv een vochtige kelder, dan heb je al snel minder dan de 30mbps.
en dat kan een verkoper op zijn pc niet zien, zo simpel ligt dat.

er zijn honderden zaken dat verkopers zouden MOETEN weten (en al evenveel dat ze eigenlijk duidelijk zouden moeten vermelden), dat ze gewoonweg niet kunnen (of het is onmogelijk, of het is niet goed voor hun commissie)

en zolang alles om geld draait, zal er in geen van die zaken snel verandering komen.
daarom verwacht ik ook absoluut geen oplossingen :)

al is het wel zo, als ik me niet vergis, dat mensen die écht pech hebben (er zijn er wel zo'n paar waarbij je gaat wenen van hun internetverbinding - en dan bedoel ik dus niet dat je maar 6mbps hebt hé) , een financiele geste/compensatie van belgacom kunnen krijgen.
Gebruikersavatar
vuurvos
Erelid
Erelid
Berichten: 978
Lid geworden op: 11 jul 2011, 22:34
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 211 keer
Bedankt: 207 keer
Contacteer:

r2504 schreef:Ik begrijp best dat er technische beperkingen zijn bij xDSL... maar ofwel werkt men een waterdicht systeem uit waarbij men je op voorhand de snelheid aangeeft ...
Ik dacht dat je meer basiskennis had ivm DSL maar blijkbaar is dat niet zo. Een waterdicht systeem i.v.m. snelheid via DSL techniek ??? You godda be kidding ...

Op een bundel van bvb. 200 koperparen is er op een bepaald moment géén DSL signaal te bespeuren. Dan komen er op die bundel een bepaald aantal ADSL(1) klanten. Naarmate de tijd vordert komen er óók ADSL2+ klanten bij. Op een bepaald moment komen er ook nog eens VDSL2 klanten bij.

Rarara, welk waterdicht systeem zou er in godsnaam bestaan om exact te kunnen aangeven wat de snelheid zal zijn ? DSL is zó complex dat men er bij Alcatel Antwerpen "maar" 4 jaar engineering heeft voor nodig gehad om in 1998 ADSL te commercialiseren.
SamuelDebruyn
Plus Member
Plus Member
Berichten: 180
Lid geworden op: 08 dec 2010, 12:10
Uitgedeelde bedankjes: 57 keer
Bedankt: 38 keer

Gooi het kabelnetwerk open en het is gedaan met de zever :banana:
Muziekbos
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1421
Lid geworden op: 08 dec 2008, 22:54
Uitgedeelde bedankjes: 15 keer
Bedankt: 300 keer

r2504 schreef: Ik begrijp best dat er technische beperkingen zijn bij xDSL... maar ofwel werkt men een waterdicht systeem uit waarbij men je op voorhand de snelheid aangeeft, ofwel past men de prijs aan aan de behaalde snelheid!
Belgacom (en zijn clonen , Scarlet, EDP, Base, Mobistar, Dommel, ...) zou(den) inderdaad verplicht moeten worden om voor het onderteken van het contract door de consument een duidelijke beeld te geven van de effectief te ontvangen snelheden voor internet en voor internet in combinatie met digitale televisie. Welke technologie die klant krijgt (ADSL, ADSL2+, VDSL of VDSL2) en op welk profiel de klant zal geplaatst worden. Als EDP via de Belgacom databank een website als www.lijnstest.be kan opzetten, dan is Belgacom ook perfect in staat om de consument bij het afsluiten van het contract perfect door te geven welke technologie en profiel de klant zal krijgen. We zijn 2012 en dat moet perfect kunnen ...
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

vuurvos schreef:Ik dacht dat je meer basiskennis had ivm DSL maar blijkbaar is dat niet zo. Een waterdicht systeem i.v.m. snelheid via DSL techniek ??? You godda be kidding ...
Het woordje "ofwel" gemist in m'n zin soms ?
iDemmel
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 28
Lid geworden op: 10 jan 2009, 13:15

Als ik mij niet vergis heeft kwaliteit van de binnenbekabling, de afstand tot de centrale, de gebruikte computer en de andere gebruikers op het netwerk NIETS te maken met het feit dat ze mij in de centrale op ADSL zetten (max 8mbps als ik mij niet vergis). Ze kunnen sowieso die 25 mbps niet leveren als ze de nodige hardware niet installeren.

Ik kan toch ook niet zomaar gaan adverteren met abo's van 1gbps terwijl ik dat niet kan leveren?
Gebruikersavatar
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5250
Lid geworden op: 10 maa 2010, 12:30
Uitgedeelde bedankjes: 64 keer
Bedankt: 526 keer
Recent bedankt: 12 keer

idemmel: ze kunnen je idd geen 25 leveren als ze je op adsl plaatsen, maar hoewel het vast ook commercieel bekeken wordt (he, voor 1 klant een hele rop zetten? nah, doen we niet), zijn er veel meer factoren.

Belgacom moet bv toestemming vragen om een nieuwe rop te plaatsen, en niet alle gemeentes geven daar de toestemming voor op elk moment.
Dus hoewel belgacom er zeer zeker ook een hand in heeft, zijn er ook overige factoren waardoor er (nog) niet overal rop's staan.
Komt wel :) (ooit :p)

@muziekbos: ook al zijn we anno 2012, dat kopernetwerk in de grond ligt al nét ietsje langer en was origineel totaal niet voorzien voor internetsignaal.
draaien of keren hoe men het wil, het coaxnet is beter geschikt en een fibernet zou nog beter geschikt zijn.

dat EDP lijntest.be opgezet heeft wil niet veel zeggen: dat zijn alweer de maximaal mogelijke snelheden, gebaseerd op de technische documentatie die er is.
(ttz: afstand verdeler -> klant, afstand kvd/rop -> klant, en dan wat volgens de *verwachte* situatie de verzwakking en kabeltoestand/afstand gaat zijn.
EDP kan je bv zeggen dat je op vdsl2 50/6 kan halen, maar op sommige kabels zal je die 50/6 nooit halen.

begrijp me niet verkeerd: ik wil belgacom niet zomaar verdedigen, maar eerder test-aankoop, gezien ze (volgens mij) geen goed onderzoek doen, en ondanks een "consumentenorganisatie" te zijn, je toch geld uit je zakken kloppen om je te "verdedigen" - en vervolgens niet veel meer te doen dan dit soort onzin uitkramen.

als TA nu gewoon zegt van "kijk, er moet een eerlijk systeem uitgewerkt worden waarbij je bv garandeert van kijk, je krijgt minimaal 12 en maximaal 50mbps,
zit je onder de 12 krijg je een korting ipv de volle pot te moeten betalen", dan hadden ze mijns insziens iets veel nuttigers gezegd.
iDemmel
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 28
Lid geworden op: 10 jan 2009, 13:15

De verplichte korting (opgelegd door het BIPT) zou ze misschien wel wat motivatie kunnen geven om te investeren op locaties waar ze de geadverteerde snelheid niet (kunnen) halen. :P
Gebruikersavatar
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5250
Lid geworden op: 10 maa 2010, 12:30
Uitgedeelde bedankjes: 64 keer
Bedankt: 526 keer
Recent bedankt: 12 keer

ik heb zo nu en dan het gevoel dat het BIPT eigenlijk soms een beetje de concurrentie tegenhoudt,
of enigszins afremt.

ipv de lapmiddeltjes dat ze nu hebben, zouden ze moeten proberen een concretere, lange termijn, oplossing te vinden,
zoals bv een publiek-private samenwerking proberen op te zetten waarbij een fiber gelegd zou worden die van een consortium is,
dat dan aanbieders op die fiber zou toelaten.
de aanleg zelf hoeft niet eens ZO duur te zijn: we weten allemaal dat het niet voor morgen is, dus als er afspraken gemaakt zouden worden,
dan legt gewoon gelijk iedereen een fibertje bij werken (en het is nu niet alsof er zo weinig werken - of zo weinig straten - open liggen op eender welk moment he)
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Splitter schreef:zouden ze moeten proberen een concretere, lange termijn, oplossing te vinden, zoals bv een publiek-private samenwerking proberen op te zetten waarbij een fiber gelegd zou worden die van een consortium is, dat dan aanbieders op die fiber zou toelaten.
Tja... dat is spijtig genoeg niet de taak van het BIPT.
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6309
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 506 keer
Bedankt: 613 keer
Recent bedankt: 7 keer

Ik denk toch dat je een onderscheid moet maken tussen enerzijds de snelheidsverlaging door de kwaliteit van het koper en anderzijds het niet kunnen leveren van de beloofde technologie omdat ze er gewoon niet is in jouw buurt.

Een degressieve prijs ifv de effectief behaalde snelheid zou mooi zijn voor de consument maar anderzijds zou het de belgacom concurenten doodknijpen omdat de kost voor hen hetzelfde blijft.
En wat gaat het resultaat zijn, dat de prijzen voor een snelle lijn de hoogte ingaan en de mensen met een trage lijn evenveel betalen als nu.

Just my 2cts.
J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
Gray
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1461
Lid geworden op: 17 apr 2005, 02:18
Uitgedeelde bedankjes: 370 keer
Bedankt: 155 keer

@joe de manne: dat klopt, de kosten voor een snelle of een trage lijn zijn voor Belgacom immers hetzelfde. Het is eerder iets van pure pech dat je de max snelheid niet haalt, maar in dat geval zijn er alternatieven => Kabel.

Wat fiber betreft http://datanews.knack.be/ict/nieuws/nie ... 829229.htm#
Stormlord
Premium Member
Premium Member
Berichten: 571
Lid geworden op: 12 aug 2007, 17:18
Uitgedeelde bedankjes: 140 keer
Bedankt: 118 keer

Mijn voorstellen:
- Vast gedeelte voor de fysieke lijn - de zogenaamde "local loop" (dat voor IEDERE provider OLO of niet hetzelfde moet zijn, ook Belgacom of Telenet als provider en niet als exploitant van de fysieke lijn), d.w.z. maandelijks een lijnrapport trekken waarbij de lijnsnelheid die minsten 75% van de maand aanwezig was de te factureren prijs bepaalt. Dit bedrag wordt integraal door de provider doorgestort naar de exploitant van de lijn.

- Eventueel voorstel uitwerken naar een formule met exploitant infrastructuur uitbater waarbij wordt geëvalueerd op kwaliteit (betrouwbaarheid, ondersteuning, onderhoud, snelheid van uitrol nieuwe tech/proactieve evaluatie en tests van nieuwe technologiën...) en prijs verhouding waarbij de staat de eigenaar wordt van de local loop (zowel voor koper, kabel als fiber). M.a.w. concurrentie op vlak van medium voor local loop uitschakelen. Streven naar uniformisering --> alles op redundant fiberpaar & draadloos op langere termijn.

- Prijs van de internet access pakket (*) gedeeltelijk afhankelijk maken van de fysiek haalbare LIJNsnelheid (ik heb het niet over de snelheid op het internet).

- Datalimieten integraal en verplichtend afschaffen (en meteen dus ook zinloze dingen zoals metertjes, nachtsurfen, ...). Een beperking in lijnsnelheid staat gelijk aan een beperking in max. data doorvoer. De leverancier moet maar rekening houden met gemiddeld verbruik voor prijsbepaling van formules. Vermits sommige leverancier beweren dat het percentage groot-downloaders toch zeer klein is, is er geen enkel goed argument dat hen toelaat uit te stellen te investeren in hun netwerkinfrastructuur als dit in de praktijk nodig blijkt omdat de kwaliteit van de dienstverlening er onder lijdt... Nu wordt dit al te vaak als uitvlucht gehanteerd om de winst te maximaliseren en minder te investeren door bepaalde providers...

- Indien zwaar misbruik is vastgesteld is het de leverancier wel toegestaan hierover contact op te nemen met de klant, en na 3x schriftelijke verwittiging (met minstens 3 werkdagen ertussen) zonder gevolg toegestaan om de lijn naar een lagere snelheid terug te schakelen. Deze snelheid moet wel werkbaar blijven voor het afhalen van email en dus een beperking uitmaken in snelheid, en niet zoveel packetloss veroorzaken (omwille van extreem lage prioriteit) dat je amper zelfs nog je mails kan afhalen (e.g. bij telenet nu geregeld het geval). Wij stellen momenteel voor: een downstream van minimum 4Mbit en een upstream van 512Kbit (dit houdt dus ook in dat we veronderstellen dat snelheden lager dan deze waarden niet meer up to date zijn en voor alle lagere snelheden en moderner en sneller alternatief moet bestaan). Deze waarden dienen elk jaar door het BIPT te worden geëvalueerd en geactualiseerd. De leverancier kan eventueel het contract eenzijdig met de klant verbreken, mits een opzegtermijn van 3 maand en een verbrekingsvergoeding van 50 EUR BTW incl. die binnen de 30 dagen na betekening van de opzeg wordt gecrediteerd aan de klant. De klant moet gedurende deze opzeg, tenzij anders schriftelijk overeengekomen met de leverancier, de facturen voor deze resterende maanden wel te blijven betalen. De leverancier kan alternatief ook bijvoorbeeld een duurdere formule voorstellen, maar het staat de klant vrij deze te weigeren - wat de leverancier toelaat op te zeggen onder eerder vermeldde voorwaarden.

- Deze bovenvermeldde kosten voor local loop en internet access (*) dienen uitdrukkelijk opgesplitst gedetailleerd te worden op de maandelijkse afrekening.

- De maandelijkse factuur dient tevens te vermelden wanneer de normale contracttermijn afloopt. Wat de opzegperiode en -methode is en wat er als verbrekingsvergoeding zou worden aangerekend als men voortijdig (in de loop van de maand van ontvangst van deze factuur) het contract verbreekt.

- Als er bij een aanpassing van een formule een verlenging van de contracttermijn optreedt dient dit UITDRUKKELIJK te worden vermeld.

- 14 dagen wettelijke bedenktijd gaat pas in vanaf de oplevering van de lijn. Indien de lijn niet goed opgeleverd werd en de klant de lijn weigert binnen deze periode: verantwoordelijk is de uitbater van de local loop en NIET de provider indien het de fysieke lijn betreft of configuratie in diens centrale. Indien het de configuratie bij de provider betreft is deze uiteraard verantwoordelijk. De eindklant richt zich steeds tot de provider (diens leverancier) voor zijn/haar verhaal. Eventuele verrekening met betrekking tot de local loop dient tussen de provider en de uitbaren van de local loop te geschieden.

- Oplevering van een lijn waar reeds fysieke bekabeling aanwezig is: max. binnen 5 werkdagen vanaf de bestelling, tenzij de klant zelf een latere datum afspreekt om praktische redenen. Indien de leverancier er niet in slaagt om binnen deze periode de lijn op te leveren dient tijdelijk gratis een 3G of wifi oplossing in bruikleen te worden voorzien ZONDER aanrekening. Na 15 werkdagen (=3 werkweken met 5 werkdagen) vanaf de besteldatum heeft de klant het recht af te zien van zijn bestelling ZONDER betaling van enige vorm van schadeloosstelling (tenzij de klant zelf verantwoordelijk voor uitstel omwille van afspraak op een latere datum in welk geval hier het aantal dagen uitstel dat door de klant werd veroorzaakt dient te worden toegevoegd).

- Oplevering van een lijn waar nog geen fysieke bekabeling aanwezig is: max. binnen 15 werkdagen vanaf de bestelling, tenzij de klant zelf een latere datum afspreekt om praktische redenen. Na 30 werkdagen (=6 werkweken met 5 werkdagen) vanaf de besteldatum heeft de klant het recht af te zien van zijn bestelling ZONDER betaling van enige vorm van schadeloosstelling (tenzij de klant zelf verantwoordelijk voor uitstel omwille van afspraak op een latere datum in welk geval hier het aantal dagen uitstel dat door de klant werd veroorzaakt dient te worden toegevoegd).

- De eindklant is verantwoordelijk voor de voorziening van een buis met voldoende diameter, met trekdraad, en bocht voor de afstand vanaf de straatkant (aan de zijde van de straatkant) tot in de woning en noodzakelijke voorzieningen (e.g. montage plaat of stopcontacten) zoals gestipuleerd in de vereisten gesteld door de leverancier. Indien deze niet aanwezig zijn kan de leverancier hiervoor een bestek opmaken. Voor de opmaak van een bestek ter plaatste kan een vergoeding van max. 50 EUR BTW Incl. als bestekkost worden aangerekend. De klant kan dan kiezen dit te aanvaarden of niet, of zelf de nodige infrastructuur te (laten) voorzien.

- De eerste factuur dient pas ten vroegste te worden betaald binnen de 10 bankwerkdagen NA de oplevering van de lijn.

- De verbrekingsvergoeding kan pas worden geëist na 14 dagen na de oplevering van de lijn en zo de klant geen klachten of gebreken heeft ingediend (dit kan per telefoon, ticket, per mail of schriftelijk geweest zijn) die niet binnen een redelijke termijn van 5 werkdagen werden opgelost (of langer tenzij anders schriftelijk overeengekomen met de klant). De verbrekingsvergoeding betreft maximum 3 maand abonnement (tenzij de resterende termijn korter is), met een max. van 100 EUR BTW Incl.

- Van elk supportticket en antwoord dient de klant een afschrift te ontvangen op diens persoonlijk emailadres, ook deze die telefonisch zijn behandeld.
Gebruikersavatar
krisken
userbase crew
userbase crew
Berichten: 19763
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

Mooie voorstelling, maar ik kan je nu al zeggen dat veel dingen in praktijk mooi klinken, maar helaas niet haalbaar zijn...

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
Plaats reactie

Terug naar “Telecom nieuws”