Windows 8 consumer preview

Windows, Android, iOS, Linux, Chrome OS, ...
Gebruikersavatar
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6790
Lid geworden op: 11 jun 2010, 12:58
Uitgedeelde bedankjes: 225 keer
Bedankt: 614 keer
Recent bedankt: 3 keer

Gebruikersavatar
Teebee
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1565
Lid geworden op: 24 nov 2004, 08:50
Locatie: ROFL - Republic Of FLanders (Limburg)
Uitgedeelde bedankjes: 17 keer
Bedankt: 40 keer

Is er een verschil met de dev preview van een paar maanden terug?

1 dag getest maar zit met een alt-tab verslaving waar ik nog niet zo snel van af geraak :beerchug:
Dima_2005
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2522
Lid geworden op: 23 jan 2010, 15:45
Uitgedeelde bedankjes: 86 keer
Bedankt: 263 keer

Zeker veel wijzigingen. En alt-tab werkt trouwens in de consumer preview :)
Gebruikersavatar
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6790
Lid geworden op: 11 jun 2010, 12:58
Uitgedeelde bedankjes: 225 keer
Bedankt: 614 keer
Recent bedankt: 3 keer

Toegeving, toegeving, tegen dat hij ook echt uit is lijkt hij waarschijnlijk op xp :angel:

Ik ben hem nu aan't installeren op een touchscreen, ben eens benieuwd.
conehead
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 793
Lid geworden op: 26 mei 2009, 23:36
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 22 keer

Alvast aan het downloaden
Gebruikersavatar
TiTanium
Moderator
Moderator
Berichten: 5776
Lid geworden op: 27 feb 2007, 02:15
Locatie: Antwerpen 2
Uitgedeelde bedankjes: 716 keer
Bedankt: 470 keer
Recent bedankt: 1 keer

Moest je een key nodig hebben: DNJXJ-7XBW8-2378T-X22TX-BKG7J
PC: PRIME Asus X299 Deluxe ~ i7 7820X ~ 32GB DDR4 ~ 1080Ti Strix ~ M.2 Crucial P5 1TB
NUC: NUC8i3BEH2 ~ 8GB DDR4 ~ M.2 SX6000 Pro 256GB
Monitor: Asus 27" ROG Strix XG27WQ
Mobile: Samsung S21 Ultra 512GB & Samsung Tab S9 Ultra 5G

Provider: Telenet OneUP for 5.
Unifi: Dream Machine Switch: 2x 8 POE-60W ~ 2x Flex Mini AP's: Flex-HD ~ Mesh
Astralon
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3310
Lid geworden op: 26 jul 2005, 12:17
Locatie: Lochristi
Uitgedeelde bedankjes: 196 keer
Bedankt: 125 keer

Teebee schreef:Is er een verschil met de dev preview van een paar maanden terug?

1 dag getest maar zit met een alt-tab verslaving waar ik nog niet zo snel van af geraak :beerchug:
100,000 changes in Windows 8 Consumer Preview
http://www.neowin.net/news/100000-chang ... er-preview
Gebruikersavatar
meon
Administrator
Administrator
Berichten: 16729
Lid geworden op: 18 feb 2003, 22:02
Twitter: meon
Locatie: Bree
Uitgedeelde bedankjes: 574 keer
Bedankt: 770 keer

Ik ga een domme vraag stellen eh, maar hoe sluit je Windows 8 af? Ik zie nergens nog een optie om af te sluiten, standby te zetten of te herstarten... :-/.
Zelfs de powerbutton van m'n laptop zelf reageert niet.
Winkey+R, shutdown /s was mijn oplossing, maar dat kan onmogelijk de bedoeling zijn eh?
Dima_2005
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2522
Lid geworden op: 23 jan 2010, 15:45
Uitgedeelde bedankjes: 86 keer
Bedankt: 263 keer

Bij startmenu, dan op je user drukken dacht ik :bang:
Gebruikersavatar
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6790
Lid geworden op: 11 jun 2010, 12:58
Uitgedeelde bedankjes: 225 keer
Bedankt: 614 keer
Recent bedankt: 3 keer

Op je profiel tikken ->uitloggen-> en dan rechts onder :bang:
Gebruikersavatar
meon
Administrator
Administrator
Berichten: 16729
Lid geworden op: 18 feb 2003, 22:02
Twitter: meon
Locatie: Bree
Uitgedeelde bedankjes: 574 keer
Bedankt: 770 keer

Aaah, je moet eerst uitloggen. Hmz.
Gebruikersavatar
krisken
userbase crew
userbase crew
Berichten: 19763
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

T Is eens wat anders dan op start duwen hé :)

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
NickG
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1637
Lid geworden op: 13 sep 2005, 10:11
Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
Bedankt: 52 keer

meon schreef:Aaah, je moet eerst uitloggen. Hmz.
raar dat ze dit niet gefixed hebben, was ook al zo in de developer preview. Lijkt me toch onnodig irritant? Ik bedoel, eerst afloggen en dan pas kunnen afsluiten, da's toch tijdverlies? En ik had 't nog wel gerapporteerd als bug enkele maanden geleden, 't moet zijn dat ze mij negeren daar bij Microsoft :lol:
Gebruikersavatar
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6044
Lid geworden op: 16 feb 2011, 22:43
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 346 keer

Idd, ik denk dat ik gewoon een Tile ga programmeren die afsluiten mogelijk maakt :) tenminste als het in de uiteindelijke versie niet gefixed is
Gebruikersavatar
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6790
Lid geworden op: 11 jun 2010, 12:58
Uitgedeelde bedankjes: 225 keer
Bedankt: 614 keer
Recent bedankt: 3 keer

Ik ben nu al een hele voormiddag aan't proberen om facebook/gmail/hotmail te integreren. pfff, krijg het niet in orde.
Gebruikersavatar
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6790
Lid geworden op: 11 jun 2010, 12:58
Uitgedeelde bedankjes: 225 keer
Bedankt: 614 keer
Recent bedankt: 3 keer

http://www.engadget.com/2012/02/29/micr ... available/

deze 2 moet je zeker bekijken VOOR je w8 installeert.

Gelukkig werkt alt-tab terug ;-)
Gebruikersavatar
metal
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 767
Lid geworden op: 03 aug 2003, 12:44
Locatie: mol
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 8 keer

Ziet er heel vernieuwend uit, maar ik denk toch dat ik er veel moeite mee ga hebben om daar mee te leren werken. Ik hou mijn hart al vast als ik een nieuwe laptop moet kopen binnen een jaartje.
Gebruikersavatar
devilkin
Administrator
Administrator
Berichten: 6010
Lid geworden op: 17 mei 2006, 20:10
Uitgedeelde bedankjes: 826 keer
Bedankt: 507 keer
Recent bedankt: 3 keer

Ik hoop dat er nog een 'old-windows' look in zit. Want dit zie ik echt niet gebruikt worden in bedrijven.
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
Gebruikersavatar
TiTanium
Moderator
Moderator
Berichten: 5776
Lid geworden op: 27 feb 2007, 02:15
Locatie: Antwerpen 2
Uitgedeelde bedankjes: 716 keer
Bedankt: 470 keer
Recent bedankt: 1 keer

Ik heb deze proberen te installeren met vm player, alleen werkt hij niet echt mee. Zijn er nog mensen die virtueel draaien? Zo ja met welk?
PC: PRIME Asus X299 Deluxe ~ i7 7820X ~ 32GB DDR4 ~ 1080Ti Strix ~ M.2 Crucial P5 1TB
NUC: NUC8i3BEH2 ~ 8GB DDR4 ~ M.2 SX6000 Pro 256GB
Monitor: Asus 27" ROG Strix XG27WQ
Mobile: Samsung S21 Ultra 512GB & Samsung Tab S9 Ultra 5G

Provider: Telenet OneUP for 5.
Unifi: Dream Machine Switch: 2x 8 POE-60W ~ 2x Flex Mini AP's: Flex-HD ~ Mesh
Gebruikersavatar
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5250
Lid geworden op: 10 maa 2010, 12:30
Uitgedeelde bedankjes: 64 keer
Bedankt: 526 keer
Recent bedankt: 12 keer

TiTanium schreef:Ik heb deze proberen te installeren met vm player, alleen werkt hij niet echt mee. Zijn er nog mensen die virtueel draaien? Zo ja met welk?
hier de 32bit image gedownload en in virtualbox gestoken... geen enkel probleem.
na eerst een paar minuten te moeten wennen (hoezo, helemaal anders) ben ik het nu, na een kwartiertje, alweer beu.
misschien leuk voor tablets en touchscreens bij gewone gebruikers zou ik het ook nog wel zien lukken...

maar persoonlijk vind ik metro een flop voor pc, en ik ben (alweer, persoonlijk) ook niet zo'n fan van je OS zo web-based te hebben dat je zelfs met een online account zit in te loggen.

in het kort: installeert erg vlot, went snel genoeg als je de sneltoetsen kent, zal vast veel verbeteringen onder de kap hebben, maar qua interface en web-gerichte mentaliteit, niks voor mij.
skipper
Pro Member
Pro Member
Berichten: 368
Lid geworden op: 31 jan 2005, 20:21
Uitgedeelde bedankjes: 7 keer
Bedankt: 16 keer

Als Microsoft wil dat binnen enkele jaren "nonkel Jos" en "tante Maria" met Windows 8 moeten kunnen werken, dan zullen ze dit toch wel wat gebruiksvriendelijker (lees: simpeler) moeten maken. De meeste modale computergebruikers werken immers niet met sneltoetscombinaties. Laat staan dat ze die al kennen.
Gebruikersavatar
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6790
Lid geworden op: 11 jun 2010, 12:58
Uitgedeelde bedankjes: 225 keer
Bedankt: 614 keer
Recent bedankt: 3 keer

Dat is dikke zever, ik heb dit argument ook nooit gehoord bij ios of android. Ik ben een fervent gebruiker van sneltoetsen, wel nu hoeft tante nonneke die niet meer te gebruiken. Zolang ze de 4 hoeken kan raken met haar muis of de 4 handelingen weet met haar duimen kan ze met W8 overweg.
ubremoved_15739
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2831
Lid geworden op: 13 jul 2010, 13:21
Uitgedeelde bedankjes: 599 keer
Bedankt: 532 keer

Hopelijk heeft tante nonneke nog een goede muis én nog voldoende "Fingerspitzengefuhl". 8)
skipper
Pro Member
Pro Member
Berichten: 368
Lid geworden op: 31 jan 2005, 20:21
Uitgedeelde bedankjes: 7 keer
Bedankt: 16 keer

iceke schreef:Dat is dikke zever, ik heb dit argument ook nooit gehoord bij ios of android. Ik ben een fervent gebruiker van sneltoetsen, wel nu hoeft tante nonneke die niet meer te gebruiken. Zolang ze de 4 hoeken kan raken met haar muis of de 4 handelingen weet met haar duimen kan ze met W8 overweg.
Wel mijn beste vriend. Ik weet niet hoe oud jij bent, maar ik ben 51 en ik durf zeggen dat ik op een "redelijke" manier met mijn pc en zelfs recent met mijn smartphone uit de voeten kan. Ik heb echter een boel kameraden en familie van mijn ouderdom en/of ouder, waar ik regelmatig de hulplijn moet gaan spelen, om de meest simpele dingen uitgelegd te krijgen op hun pc, of om de rommel op hun pc op te ruimen. Want de meeste oudere mensen hebben tegenwoordig wel een pc, maar het mag niet te ingewikkeld worden, of daarbij stopt het. Dit zijn ook de mensen die wel een gsm hebben, maar deze enkel gebruiken om te bellen en te sms'en. Deze mensen zullen dan waarschijnlijk ook nooit een smartphone kopen, en hierop de nodige apps installeren.
Voor jou mag Windows misschien dan geen geheimen hebben, maar denk nu alsjeblieft niet dat iedereen dezelfde technische bagage en handigheid bezit, die jij waarschijnlijk wel hebt.
Gebruikersavatar
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6790
Lid geworden op: 11 jun 2010, 12:58
Uitgedeelde bedankjes: 225 keer
Bedankt: 614 keer
Recent bedankt: 3 keer

Wat trouwens niet wil zeggen dat ik helemaal overtuigd ben.....
Het grote probleem dat zich nu gaat stellen is dat je voor alles 2 programma''s nodig hebt... 1tje in de metro interface en 1tje voor het bureaublad.
Het blijft een domme zet van ms, nu is het nog vis nog vlees... de desktop is op veel punten verbeterd (extra taskbar voor 2 de scherm), ook de hoeken werken nu beter (alhoewel, met een 2de scherm blijft dit een pain in the ass)
Metro = ook oke, vooral voor huis tuin keuken gebruik is dit prachtig (ik heb een touchscreenpc in de keuken)
Maar de 2 tesamen is dus een ramp, open je mail...gaat metro open enz.(probeer maar eens een mail naar een map te slepen)

Ik hoop echt dat de samenwerking tussen verschillende apparaten top gaat zijn... anders wordt dit een flop.

(Volgens mij gaat Chrome Os het worden... en niet dit)

@Skipper, voor al die mensen bestaat er toch een ilterantief :angel:
conehead
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 793
Lid geworden op: 26 mei 2009, 23:36
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 22 keer

Ik ben ook niet echt overtuigd en ben al snel begonnen met het deînstalleren van al die rommel programma's ... misschien wel goed voor een tablet en niet voor een pc.

Verder werkte ik nogal veel met sneltoetsen maar dat doe ik op windows 7 ook, maar als je die niet kent vind ik de windows 8 niet echt gebruiksvriendelijk.

Das alvast mijn eerste indruk ...
NickG
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1637
Lid geworden op: 13 sep 2005, 10:11
Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
Bedankt: 52 keer

meon schreef:Ik ga een domme vraag stellen eh, maar hoe sluit je Windows 8 af? Ik zie nergens nog een optie om af te sluiten, standby te zetten of te herstarten... :-/.
Zelfs de powerbutton van m'n laptop zelf reageert niet.
Winkey+R, shutdown /s was mijn oplossing, maar dat kan onmogelijk de bedoeling zijn eh?
De shutdown-tile is de oplossing: http://www.aidanfinn.com/?p=11622!
Gebruikersavatar
vuurvos
Erelid
Erelid
Berichten: 978
Lid geworden op: 11 jul 2011, 22:34
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 211 keer
Bedankt: 207 keer
Contacteer:

TiTanium schreef:Ik heb deze proberen te installeren met vm player, alleen werkt hij niet echt mee. Zijn er nog mensen die virtueel draaien? Zo ja met welk?
Ik heb ook een probleem om de ISO te installeren onder VMWARE WORKSTATION 8.0.2 build-591240 hetgeen de laatste versie zou moeten zijn. Ik krijg steeds de melding "Windows cannot read <ProductKey> setting from the unattend file."

Met de vorige versie van VMWARE (8.0.0) had ik geen enkel probleem met de Developer Preview.

Of ik nu onmiddellijk de key DNJXJ-7XBW8-2378T-X22TX-BKG7J ingeef of niet (zal later moeten worden ingegeven), de foutmelding blijft. Iemand een idee ?
Gebruikersavatar
vuurvos
Erelid
Erelid
Berichten: 978
Lid geworden op: 11 jul 2011, 22:34
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 211 keer
Bedankt: 207 keer
Contacteer:

Heb het gevonden:

step by step:

start VMware Workstation 8

create new virtual Machine

CUstom -> next

Hardware compatibility: Workstation 8 -> next

Install the operating system later. -> next

Guest OS: Microsoft Windows ; Version Windows 7, -> next

next , next, next,next, next, next,next,next,next,next (default values)

FINISH

DONT START THE MACHINE.

You will se your created machine, you have to open Edit Virtual machine settings -> CD/DVD -> Use ISO Image file -> choose your Win dev Prev ISO FILE. -> OK button.

To be safe remove floppy also.

Now you can START the machine and install Win Consumer Preview
Gebruikersavatar
TiTanium
Moderator
Moderator
Berichten: 5776
Lid geworden op: 27 feb 2007, 02:15
Locatie: Antwerpen 2
Uitgedeelde bedankjes: 716 keer
Bedankt: 470 keer
Recent bedankt: 1 keer

Inderdaad vuurvos, zo heb ik het ook in gang gekregen :)
PC: PRIME Asus X299 Deluxe ~ i7 7820X ~ 32GB DDR4 ~ 1080Ti Strix ~ M.2 Crucial P5 1TB
NUC: NUC8i3BEH2 ~ 8GB DDR4 ~ M.2 SX6000 Pro 256GB
Monitor: Asus 27" ROG Strix XG27WQ
Mobile: Samsung S21 Ultra 512GB & Samsung Tab S9 Ultra 5G

Provider: Telenet OneUP for 5.
Unifi: Dream Machine Switch: 2x 8 POE-60W ~ 2x Flex Mini AP's: Flex-HD ~ Mesh
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

iceke schreef:Metro = ook oke, vooral voor huis tuin keuken gebruik is dit prachtig (ik heb een touchscreenpc in de keuken)
Ik heb een Windows Phone 7.5 en dus Metro interface en kan dit maar matig smaken... voor een PC lijkt het me helemaal een ramp (tenzij voor eenvoudig thuisgebruik, en liefst nog op een tablet). Ik vrees dus een beetje voor de acceptatie van Windows 8 (volgens mij een premature poging om telefoon, PC's en tablets hetzelfde OS te laten draaien)... ik hoop alvast nog een heel tijdje op Windows 7 te kunnen blijven (lang geleden dat ik nog zo'n goed OS heb gehad).
Gebruikersavatar
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6790
Lid geworden op: 11 jun 2010, 12:58
Uitgedeelde bedankjes: 225 keer
Bedankt: 614 keer
Recent bedankt: 3 keer

en ge hebt echt geen goesting om eens te testen hoe dat samenwerkt met uwen Nokia ?
Abusimbal
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1990
Lid geworden op: 30 okt 2004, 13:34
Uitgedeelde bedankjes: 305 keer
Bedankt: 107 keer

Heb hem ook draaien.
In VMWare Workstation 8.

Server 8 is er ook als beta.
http://technet.microsoft.com/en-us/evalcenter/hh670538
Telenet All-Internet (Gigabit optie)
Samsung Galaxy S22 Ultra
Ubiquiti UDM Pro
Synology DS3615xs
Nvidia Shield TV console
Intel NUC 13 Extreme i7 13700K
Microsoft Surface Pro 8
Garmin VivoSmart 5 (activity tracker)
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

iceke schreef:en ge hebt echt geen goesting om eens te testen hoe dat samenwerkt met uwen Nokia ?
Goh, ik zie niet in wat het moet brengen... maar wie weet.

Om één of andere reden spreekt Windows 8 me totaal niet aan... gans het metro gebeuren lijkt me gewoon een foute keuze (tenzij voor een tablet misschien).
Gebruikersavatar
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6790
Lid geworden op: 11 jun 2010, 12:58
Uitgedeelde bedankjes: 225 keer
Bedankt: 614 keer
Recent bedankt: 3 keer

Hoe langer het hier opstaat (en vastslaat) hoe meer ik het de juiste richting zie uitgaan....
Ten eerste is het gebruiksvriendelijk (in de desktop heb ik er echt geen last van, programma's openen deed ik vroeger ook al met de windowstoets en dan de eerste letters tiepen)+ de metro omgeving is een heel andere beleving, tuurlijk is het veel te vroeg met een handvol apps, maar leuk vind ik het wel.
Ik ben nooit fan geweest van de tierlantijntjes van vista en w7 (het ziet er hier nog altijd uit als xp) maar er zaten zeker verbeteringen in die 2 besturingssystemen.
(zoals het snel kunnen hernoemen van bestanden na elkaar door tab in te drukken of het zoeken met de windowstoets) en die zitten er nu toch ook weer voor een groot deel in (zoals de verbeterde taskmanager, het kunnen pauzeren wanneer je iets kopieert over het netwerk, de muishoeken(alt-tab eat your heart out), enz.)
Ze gaan hun ontwikkelaars wel nog wat moeten bijleren, nu kan je bv met het scrollwieltje de metro interface verplaatsen, maar in veel app's lukt dit dan weer niet, wat nogal irritant is.
Het is gewoon een heel andere beleving, aan den bureau gebruik ik de desktop met 90% van den tijd chrome, maar voor alle andere zaken wordt het best handig, spotify links, messenger of mail rechts enz...
Net zoals je 99% van de content uit de apps ook in je browser kan vinden, maar het in metro veel meer gestyled is.
Zijn ze nu heel hard aan't gokken in Redmond of hebben ze gewoon grote ballen ? de tijd zal het wel uitwijzen, feit blijft natuurlijk wel dat ze de software ontwikkelaars nu heel erg hard in een hoekje duwen om apps te gaan ontwikkelen ipv desktop software. Ik ken niks van software, maar volgens mij is het nu makkelijker om crossplatform W8/IOS/android apps te gaan ontwikkelen.
Waar ik wel zit op te wachten (en ik weet echt niet of dat er inzit) is de integratie van je W8 pad of phone met je desktop. Nu vind ik het kl*%te dat telkens m'n smartphone gaat ik dat ding moet zoeken en op dat kleine schermpje moet liggen pieren/tikken, terwijl er 2 22" monitoren voor mijn neus staan. Als ze dat voor elkaar krijgen hebben ze volgens mij zeker een voltreffer...


Ik vind slates en smartphones heel leuk, maar het zijn dingen op zich, terwijl ze makkelijk 1 geheel zouden kunnen vormen met je desktop, net zoals je nu een usbstick/hdd insteekt, moeten die dingen ook gewoon kunnen aanmelden en gebruikt worden in je desktop/metro omgeving.
Gebruikersavatar
vuurvos
Erelid
Erelid
Berichten: 978
Lid geworden op: 11 jul 2011, 22:34
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 211 keer
Bedankt: 207 keer
Contacteer:

Ik vind dit artikel zeer geslaagd en begin Win 8 eigenlijk heel leuk te vinden:
Windows 8 is een radicale verandering tegenover Windows 7. Ongeveer even radicaal als de overgang van Windows 3.1 naar Windows 95.

Even het geheugen opfrissen voor wie zich niet meer herinnert hoe de computerwereld eruitzag vóór Windows 95. Mensen gebruikten DOS, een tekstinterface om de pc te bedienen. Veel programma’s waren nog niet grafisch van aard en werkten met de tekstinterface van DOS. Je kon Windows 3.1 wel openen, maar daarvoor moest je een tekstcommando ingeven.

En opeens is Windows 95 daar en toverde Microsoft een grote wisseltruc tevoorschijn. DOS, de basis van vroeger, werd gereduceerd tot toepassing. En de grafische schil die vroeger niet meer dan een toepassing was, die werd nu de basis van alles. Wilde je toch nog DOS-programma’s gebruiken, dan moest je een kadertje openen in Windows.

Zeventien jaar later brengt Microsoft dezelfde grote wisseltruc in stelling. Maar deze keer is Windows de oude standaard en zijn tabletcomputers de jonge honden die hun opwachting maken. Met Windows 8 neemt Microsoft een aanraakinterface voor tabletcomputers tot standaard en degradeert het de hele vorige versie van Windows tot app.

Jazeker, wil je de gewone desktop gebruiken zoals je die nu kent, dan zul je vanuit Microsofts nieuwe Metro-interface de app ‘desktop’ moeten openen. Net zoals je in Windows 95 nog DOS kon openen.

Kunnen en willen
Windows 95 maakte de pc een behoorlijk stuk makkelijker voor gebruikers. Tekstcommando’s vielen weg en mensen kregen een gebruiksvriendelijke interface met startknop en pictogrammen voor toepassingen. Vanaf Windows 95 werd de computer toegankelijk voor mensen die niet met een computer konden werken.

Met Windows 8 is het anders. Bijna iedereen kan tegenwoordig wel min of meer met een computer werken. Maar dat wil nog niet zeggen dat iedereen graag met een computer werkt. De mensen die wel kunnen maar niet willen, dat zijn de lui die hun iPad zo graag zien: een Facebookmachine van vijfhonderd euro. Die mensen moet Microsoft nu dringend gaan aanspreken.

En dus wordt de speerpunt van de volgende Windows een tabletinterface. Of een telefooninterface, want de Metro-stijl kennen we al van Windows Phone 7. Ook daar is het startscherm een verzameling gekleurde tegels met witte iconen. En net zoals bij Windows Phone geven die tegels al live informatie over de achterliggende app.

Waar is DOS nu?
Wat is de laatste keer dat jij DOS hebt gebruikt? Ik heb een jaar geleden nog eens een ipconfig gedaan, maar dat is het dan ook. En zwijg me al helemaal van DOS-programma’s. Bij de overgang van Windows 3.1 naar Windows 95 heb ik nog wat oude DOS-spelletjes gespeeld, maar andere software heb ik eigenlijk niet behouden.

Eens kijken waar de echte DOS-klassiekers nu zijn. Lotus 1-2-3? Heeft de overgang van DOS naar Windows niet overleefd. dBase? Dominant onder DOS maar de Windowsversie was inferieur aan de concurrenten. WordPerfect? Kwam heel laat met een versie voor Windows 95 en verloor van Microsoft Office.

Ik voorspel dat er voor elk programma dat je nu op de desktop van Windows gebruikt een alternatief komt voor de Metro-interface. En gebruikers zullen dat programma een stuk makkelijker vinden en dus het Windows-origineel gaan verwaarlozen. Het zou mij niet verbazen als we over tien jaar even meewarig naar onze huidige desktop kijken als we nu tegen DOS aankijken.
Deze laatste paragraaf vind ik uiterst interessant en zal IMHO wel eens de juiste kunnen zijn.

Bron: Windows 8: Party like it's 1995
Gebruikersavatar
Teebee
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1565
Lid geworden op: 24 nov 2004, 08:50
Locatie: ROFL - Republic Of FLanders (Limburg)
Uitgedeelde bedankjes: 17 keer
Bedankt: 40 keer

Heb vooral problemen om applicaties te sluiten eenmaal ik ze open gedaan. hoe kan je nu een applicatie rechtstreeks sluiten, en dus zonder taakbeheer of de linkerbalkmenu te gebruiken en zo de applicatie te sluiten?
Gebruikersavatar
selder
Moderator
Moderator
Berichten: 6438
Lid geworden op: 29 jun 2005, 20:25
Locatie: Tienen
Uitgedeelde bedankjes: 106 keer
Bedankt: 736 keer

Teebee schreef:Heb vooral problemen om applicaties te sluiten eenmaal ik ze open gedaan. hoe kan je nu een applicatie rechtstreeks sluiten, en dus zonder taakbeheer of de linkerbalkmenu te gebruiken en zo de applicatie te sluiten?
Niet.

Windows 8 zal zelf bepalen aan de hand van hoeveel resources er nodig zijn welke applicatie suspended mag worden...

Die nieuwe task manager is anders wel helemaal wauw :)
Fractal Design North • 13900KS • Asus ROG Ryuo III 240mm • Asus Z790-E • Z5 7800 c34 64GB RGB • nVidia RTX4090FE • Samsung 990 PRO 2TB • Asus ROG Swift PG42UQ 42” OLED 138Hz
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

selder schreef:Windows 8 zal zelf bepalen aan de hand van hoeveel resources er nodig zijn welke applicatie suspended mag worden...
Iets wat je ook kan vinden in WP 7.5... en bij veel gebruikers (inclusief mezelf) voor de nodige irritatie zorgt. Als ik iets niet meer nodig heb wil ik het weg (en wil ik het dus zeker niet meer zien in m'n taskswitcher)... daar hoeft het OS niet over te beslissen.
Gebruikersavatar
Teebee
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1565
Lid geworden op: 24 nov 2004, 08:50
Locatie: ROFL - Republic Of FLanders (Limburg)
Uitgedeelde bedankjes: 17 keer
Bedankt: 40 keer

Ow, dat valt serieus tegen. Dan maar via de linkerwerkbalk en close duwen. Is ook iets wat me enorm stoort aan windows mobile, telkens maar taakbeheer openen om programma's te sluiten.


Windows 8 mistens 8gb werkgeheugen nodig dan zeker, eenmaal de officiele release?
Plaats reactie

Terug naar “Software en apps”