Kan de Sagem 30Mbit profiel aan?

Wil je iets weten over de hardware van een computer? Draait je CPU fan niet meer? Je printer wil niet meer mee?
Dan moet je hier zijn.
cptKangaroo
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 750 keer
Bedankt: 251 keer
Recent bedankt: 3 keer
Provider
Te Koop forum

Door de verhoging naar 30Mbit profiel op ons ScarletOne abo krijgt de Sagem 3464 router het blijkbaar hard te verduren: als ik 's nachts een torrent start die de lijn voltrekt en tegelijk BelgacomTV kijk, heb ik voortdurend router resets. Niet gewone disconnect resets, maar de router flasht al z'n LEDs en valt dan even volledig uit. Als ik de snelheid van de torrent beperk tot 1.5MB/s, dan kan hij wel volgen zonder probleem.

De BelgacomTV decoder is wired aangesloten, het internet is wireless (zowel WEP als WPA geprobeerd). Zoals ik vroeger al eens vermeldde, wordt de router erg warm ondanks z'n redelijk koele plaats. Een andere ADSL filterplug heb ik ook reeds geprobeerd.

Op het 20Mbit profiel viel de router z'n connectie ook iets vaker uit dan wat ik 'normaal' dacht te zijn maar toen was het gewoon de lijn die op 'Training' sprong ('zender niet beschikbaar' melding op TV) en niet de volledige router ('303 netwerk probleem' melding op TV). Dit was ook niet gerelateerd aan het gebruik, maar eerder op gelijkaardige tijdstippen (vroege avond of begin van de nacht).

Zou het aan de MTU kunnen liggen? Bij de LAN Bridge staat die op 1500, en bij de WAN PPPoE staat die op 1488 (beiden automatisch bepaald) -- veroorzaakt dit verschil misschien te veel versplintering van pakketjes?

lijnwaarden:
VDSL Version Firmware-VTU-R:5.5.1.2IK105012 Time Oct 1 2009, 14:04:47
VDSL line status SHOWTIME
Downstream Training Margin : 24.5 dB
Downstream line rate : 29920 kbps
Upstream line rate : 6048 kbps
TX total power : -9.5 dbm
Downstream delay : 7.2 ms
Upstream delay : 5.4 ms

Downstream line rate 37428 kbps
Upstream line rate 7968 kbps
Downstream Training Margin 24.5 dB
hardyscript
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 300 keer
Bedankt: 30 keer

hoi ,

Ik heb maar het 16.5 profiel op VDSL2 maar als ik download tegen de maximum 1800 a 1900kb dan reset m'n router sagem ook na een tijdje.
Ik heb onlangs een pm naar quistnix verzonden en deze wist me te vertellen dat het niet aan m'n lijn lag maar waarschijnlijk aan de modem.

Ik heb nu een tool gedownload zodat ik m'n download maximum waardes kan aanpassen.
Die reset is zeer vervelend doordat je ook TV kwijt bent...
Ik bel er vandaag nog voor naar scarlet

Ik laat het je weten
Goztow
Administrator
Administrator
Uitgedeelde bedankjes: 1673 keer
Bedankt: 1462 keer
Recent bedankt: 13 keer
Provider
Te Koop forum

Oververhit hij niet? Die sagems hadden daar nogal last van. Eens op pootjes zetten of aan de muur hangen? Of op zijn kop zetten: enkel onderaan zitten gaatjes en warmte stijgt nu eenmaal.
hardyscript
Premium Member
Premium Member

Goztow schreef:Oververhit hij niet? Die sagems hadden daar nogal last van. Eens op pootjes zetten of aan de muur hangen? Of op zijn kop zetten: enkel onderaan zitten gaatjes en warmte stijgt nu eenmaal.
Op z'n kop heb ik hem nog niet gezet , aan de muur , de grond blijft het zelfde.
ubremoved_15739
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 599 keer
Bedankt: 532 keer

Ik lees dat je jouw torrent verkeer al aangepast hebt (snelheid).
Waar je ook eens moet naar kijken zijn het aantal actieve connecties. (Dit kan je ook aanpassen).
Je torrent client kan namelijk makkelijk zeer veel connecties openhouden.

Op mijn B-Box is het maximaal aantal toegelaten connecties in de firewall 5000.
Allicht zal dit aantal bij jouw hetzelfde zijn.
Om dit te monitoren kan je een telnet sessie opstarten naar je router en inloggen met de administrator account.
Het commando "fw_dump" intikken. (Let op dit is een hele dump op je terminal!)
Net boven de output van de details betreffende de connecties vind je een lijn met het aantal actieve connecties en het maximaal aantal toegelaten connecties.

Bijna alle consumer routers hebben nog al eens problemen met het aantal actieve connecties. De Sagem en de B-Box hebben uiteraard ook hun beperkingen... :wink:

Ter info: ik heb deze week ook eens een tijdje mijn lijn dichtgetrokken (ftp) van mijn Belgacom Internet Favorite.
No problem at all!
Het grafiekje vind je hier: Onderwerp: SpeedTest.Net
qless
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 23 keer
Bedankt: 155 keer

Geen last hier van zoiets, maar torrents en beperkte hardware geven slechte resultaten, dus ofwel limiteer je je torrent client, of hang je er een fatsoenlijke router tussen die de PPP verbinding opbouwt en gebruik je de sagem enkel nog als modem
TomG
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 476 keer
Bedankt: 106 keer

Geen last van, maar:

- Heb maar een 20 Mbit profiel
- Modem hangt in (frisse) kelder tegen muur gevezen (zo te lezen hier beter dan horizontaal)
- Device waar op gedownload wordt, maakt zelf een PPPOE verbinding (dus wordt router niet gebruik voor dit verkeer)
Regulus
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 2 keer

FWIW ... ik heb mijn bbox-2 op "poten" gezet en ik blaas, via een P4 cpu recup ventilator + een oude monoblok voedingstrafo (evenzeer recup) gewoon 24/7 lucht onder het ding door ... bij 9V heb je genoeg koeling en vrijwel geen herrie, nu ja toch niet te veel herrie :-D
cptKangaroo
Elite Poster
Elite Poster
Provider
Te Koop forum

Bedankt voor alle reacties! :-)

@ hardyscript: bedankt voor het melden - ik zal sowieso wachten tot maandag alvorens Scarlet te contacteren dus hopelijk laten ze jou al iets weten.

@ Goztow: cheerz, maar ik had de router al op pootjes staan, en nu zelfs een metalen voet om als heatsink te fungeren, maar het maakt geen verschil. Ik ben nog op zoek naar een manier om hem stevig op de kant van z'n TV aansluiting te zetten ivm die verluchtingsgaten.

@ eternum: bedankt voor de tip maar m'n client staat al op een verlaagd aantal connecties (60 per torrent). Haalde je die volle snelheid op een wireless connectie?

Ik overweeg van een USB-fan te halen en die erop te laten blazen, maar het blijft de vraag of het aan de hitte ligt aangezien sommigen melden dat dit geen probleem geeft. Ik zal wat experimenteren...
redman
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 69 keer
Bedankt: 97 keer
Provider

60 per torrent, dan mag je zeker niet meer dan 1 torrent tegelijk downloaden of uploaden.
De sagem krijgt het al moeilijk boven de 100 connecties.
cptKangaroo
Elite Poster
Elite Poster
Provider
Te Koop forum

Ik heb de router nu op z'n zijde gezet met de weinige verluchtingsgaten allemaal omhoog gericht (TV-poorten naar de grond gericht), en zal vannacht nog eens testen met 1 torrent en maximaal 50 connecties.
hardyscript
Premium Member
Premium Member

Ik heb dus net gebeld met scarlet helpdesk.

Ze hebben mijn lijn uitgemeten en naar m'n modem gekeken.

Mijn modem is beginnen raar doen met het aanmaken van een usenet acount. (downloaden tegen het maximum)
Die acount heb ik aangemaakt de 6de december. Ze kunnen dus zien dat hij regelmatig herstart vanaf die datum.
De vriendelijke persoon wist me te vertellen dat indien de problemen blijven ik volgende week eens terug moet bellen.
De problemen zijn nu nog van te korte duur om een modem ruil te doen. Verder wist hij me ook te vertellen dat het niet zou
mogen als je tegen het maximum dat uw waarden aankunnen download uw modem gewoon reset.

Nu heb ik een traffic tool op m'n pc draaien die het downloaden niet meer naar z'n limiet stuurt... In tijd scheelt dat bijna niets.
Ik zal het hierbij dus laten en niet meer terug bellen. M'm modem doet z'n werk bij gewoon surfen en TV kijken en het toolke helpt.
Indien je wil weten welke free tool ik gebruik stuur me pm.

groeten
cptKangaroo
Elite Poster
Elite Poster
Provider
Te Koop forum

Bedankt om het te laten weten, hardyscript :beerchug:

De snelheid beperken is geen probleem, alleen vind ik dat de router het zou moeten aankunnen en dat is voor mij duidelijk niet het geval.

Bij 1.5MB/s internet download + TV kijken is er geen probleem, bij 1.8MB/s hapert het TV beeld&geluid eventjes na het zappen (HD kanalen zijn ook een tiental seconden slow-motion of versneld), en daarboven valt de router volledig uit (als de TV opstaat -- internet alleen kan volle bak, ten minste voor 10 minuten). Voor mij is het alleszins duidelijk aan de router gelegen maar uiteraard beperk ik liever de snelheid dan naar een lager lijnprofiel te gaan.

De Scarlet Box wordt volgens de algemene voorwaarden tot 3 jaar lang gratis vervangen, maar ik vraag me af of dat iets zou verhelpen. Het verticaal zetten van de router heeft in ieder geval niet geholpen - ik ga morgen eens met actieve koeling proberen.
Sub Zero
Administrator
Administrator
Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
Bedankt: 121 keer

Ik zou hem eigenlijk wel laten omruilen. Als een garagist je een auto verkoopt die 250km/u kan rijden, maar uitvalt als je er 200 mee rijdt. Dan ga je toch ook niet 180 rijden omdat hij anders uitvalt. Als die auto 250km/u kan (zelfs al kan dat maar 15 minuten op een heel jaar op de duitse Autobahn, dan wil ik dat de auto de topsnelheid ook haalt.
Afbeelding
cptKangaroo
Elite Poster
Elite Poster
Provider
Te Koop forum

Je hebt gelijk, Sub Zero, maar het enige alternatief lijkt me zo'n witte T-vormige router en als ik de commentaren hier lees, is de wireless van dat ding minder goed dan van de Sagem?
redman
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 69 keer
Bedankt: 97 keer
Provider

Misschien is het een probleem van de QOS van de router of de QOS bij Belgacom vermits het probleem alleen zich voordoet als ge tv kijkt en de maximale snelheid van je internet gebruikt.
lirec
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 113 keer
Bedankt: 153 keer
Recent bedankt: 2 keer
Provider
Te Koop forum

Mijn sagem (scarlet) had ook regelmatig al eens last van resetperikelen.
Sinds ik echter standaard het befaamde TR98 process in de modem kill heb ik dit echter niet meer voor.

Het proberen waard dus?
Hoe: start, uitvoeren, cmd.
In dat venster telnet 192.168.1.1, admin, OLOVDSL2, shell, ps.
Zoek in de lijst tr98, dit process heeft vanvoor 3 cijfers: xxx.
Kill -9 xxx

(ook zeker een voor en na het killen van dit proces de statistiek van processorverbruik van je modem bekijken: top intikken daarvoor)

Ik hoop dat het ook voor jou helpt....ik gebruik ook usenet en zit op 30mbit profiel bij scarlet.
Geen enkel probleem tv te gebruiken en terwijl volledige snelheid te downloaden.
cptKangaroo
Elite Poster
Elite Poster
Provider
Te Koop forum

Bedankt voor de tip, lirec! :beerchug:

Okay, here are the results of the Belgian jury:
-- na TR98 process te stoppen: geen verandering.
-- met actieve koeling door 120mm fan (omgebouwd tot USB fan op router's USB poort): geen problemen meer tijdens het kijken, zowel op http download van 2.7MB/s (1000bin bestand) als op torrents die 2.5MB/s haalden :-) Testduur: zo'n 20 minuten.

HOWEVER, er blijft geluid&beeld corruptie bij het zappen tussen kanalen.

Vreemd genoeg is het bij HD kanalen iets minder erg: op HD is er een korte uitval van geluid en dan beeld (0.2 seconde of zo), op het moment dat je bij normale omstandigheden overgaat van niet-gesynct geluid naar normaal beeld (dus 2 seconden na het zappen). Bij SD kanalen is er na het zappen meteen een iets langer moment van totale corruptie (0.5 seconden ongeveer).

Sagem koeling, nul points! Ik denk dat het nu wel vaststaat dat de Sagem router zelf onvoldoende koeling heeft en actieve koeling een noodzaak is (als je wireless internet gebruikt). Momenteel staat die 120mm fan gewoon voor de router (die diagonaal rechtop staat, op TV connector zijde), dus ik ga proberen om die koeling nog ietsje beter te maken en dan laat ik wel weten of ook het zappen probleemvrij kan zijn.
ubremoved_15739
Elite Poster
Elite Poster

cptKangaroo schreef:@ eternum: bedankt voor de tip maar m'n client staat al op een verlaagd aantal connecties (60 per torrent). Haalde je die volle snelheid op een wireless connectie?
Zowel wired als wireless haal ik de snelheid die mijn "Internet Favorite" aan kan. Het plaatje komt van een wired connectie (servertje) en ftp van een site die erg veel bandbreedte heeft.
wimvl
Member
Member
Uitgedeelde bedankjes: 4 keer
Bedankt: 1 keer

Ik heb hier ook last van gehad van die spontane resets.. Vreselijk irritant.

Gebeurde bij mij al toen ik nog geen belgacom tv had. Enkel internet, bedraad en over wlan.

Ik zat op het 16.5Mbit profiel destijds wegens slechte interne bekabeling. Wanneer ik toen een torrent afhaalde had ik van jan.

Probleem was bij mij opgelost toen ik mijn interne bekabeling wijzigde. Netjes 30Mbit profiel. (Modem rechtstreeks op binnenkomende kabel.)
Misschien moet de modem bij slechte lijnrates meer energie (=meer warmte) gebruiken om signaal te kunnen onderhouden.
De modem wordt in elk geval heel warm.

Nu heb ik belgacom tv, 2 decoders, wireless, bedraad lan en Italk, alles wat het ding zowat kan en alles werkt vlotter dan ooit..
Is trouwens het eerste jaar dat ik geen problemen heb met Belgacom. Ik kan alleen maar zeggen dat de kwaliteit van de lijn enorm hard afhangt van de interne bekabeling. Eén aftakking kan je hele lijn om zeep helpen!!
ubremoved_15739
Elite Poster
Elite Poster

Ik heb eens een energiemeter aan mijn bbox2 gehangen:
- zonder WIFI: 10 Watt
- met WIFI: 11 Watt
Bbox2 wordt bij mij niet warm en reset niet.

Welk verbruik hebben mensen waarvan die Bbox2 zo warm wordt en regelmatig reset?
quistnix
Erelid
Erelid
Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
Bedankt: 7 keer

wimvl schreef:Ik kan alleen maar zeggen dat de kwaliteit van de lijn enorm hard afhangt van de interne bekabeling. Eén aftakking kan je hele lijn om zeep helpen!!
Ja, dat noemt men een "stub" en helpt het VDSL2 signaal serieus om zeep (idem dito voor wie nog VDSL1 heeft).
cptKangaroo
Elite Poster
Elite Poster
Provider
Te Koop forum

Bedankt voor de tip! :beerchug:

Ik zal eens (proberen te) kijken of de technieker de oude aftakking verwijderd heeft of niet. Ik heb alvast de koeling nog wat verbeterd maar moet nog nakijken of het een verschil maakt bij het zappen. Het is alleszins de router die oververhit, en ik denk dat een aftakking eerder de norm dan de uitzondering is, dus daar mocht men toch wat meer op getest hebben, vind ik.
hardyscript
Premium Member
Premium Member

Hoi ,

Vandaag terug contact gehad met de scarlet Helpdesk. Doordat ik regelmatig last heb van volledige restart van m'n modem sagem

Dit is het resultaat : Ze zei me dat mensen die downloaden soms problemen krijgen met restarts doordat
de lijst van LAN SETTINGS in de modem te vol komt te staan. Ze zei me om een volledige factory reset te doen.
Alle gegevens terug ingevoerd en terug connectie gemaakt en wat blijkt : ben nu al de hele namiddag aan het downloaden en nog geen disconnects gehad.
Ik heb het gevoel dat dit geen toeval is maar echt wel iets opgelost heeft.

Misschien ben ik verkeerd, indien ik terug disconnects krijg zal ik het laten weten
cptKangaroo
Elite Poster
Elite Poster
Provider
Te Koop forum

Bedankt, hardyscript :beerchug:

Met de feestdagen ga ik niks meer proberen om problemen te vermijden. Bij wat langere testen valt de router nog steeds uit, zelfs met actieve koeling, maar misschien ligt het hier aan de bedrading aangezien de oude aftakking nog steeds aanwezig is.
ubremoved_15739
Elite Poster
Elite Poster

@ cptKangaroo / hardyscript

Kan je via de console eens een plaatje maken van de "VDSL Performance Counters of the BME port"?
Hierin zitten normaal de waardes als FEC (Forward error correction), CRC, etc.
Ik ben wel eens benieuwd wat dat geeft op een lijn zoals die van jouw.

Werkwijze:
=> inloggen via telnet (192.168.1.1)
=> user: admin
=> passwoord: BGCVDSL2 of OLOVDSL2
=> vervolgens naar de shell
=> en dan "vdsl perfcntrs"
zie plaatje in bijlage.

Bij mij blijft de B-box2 normaliter dagen aan een stuk draaien zonder reboot/restart.
(Behalve gisteren: 'k had de verkeerde "hidden" pagina te pakken. Gevolg: reboot. :bang: )
Bijlagen
vdsl_perfcntrs.gif
(38.15 KiB) 36 keer gedownload
ubremoved_15739
Elite Poster
Elite Poster

Nog een plaatje (snelheidsprofiel met uur gemiddeldes) van mijn VDSL2 lijntje (Belgacom Favorite).
Rond 18u00-19u00 zie je een "dipje". Dat was te wijten aan bovenvermelde reboot.
Een berestabiel lijntje als je het mij vraagt. :-D
Bijlagen
uur_20101223_090001.png
(1.29 KiB) 1631 keer gedownload
qless
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 23 keer
Bedankt: 155 keer

Als je zoveel problemen hebt met torrents, anders eens de PPP sessie vanaf uw computer draaien, dan doet de modem echt alleen modem spelen en die ppp stream doorgeven.
ToMiKoN
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 39 keer
Provider

Misschien heeft het met he tr98 protocol te maken. Zie deze topic!
http://userbase.be/forum/viewtopic.php? ... 80#p358980
Mobiel: iPhone 16 Pro + Proximus werk abonnement
Tablet: iPad 2020+2021 128 Gb
Home: Hey Telecom vast internet
cptKangaroo
Elite Poster
Elite Poster
Provider
Te Koop forum

@ ToMiKoN: zonder TR98 heb ik reeds getest en dat was niet voldoende om uitval te vermijden.

@ qless: bedankt voor de tip :beerchug: , ik zal dat vannacht eens proberen.

@ eternum: ik heb de router gisterenmiddag eens wired getest op het accesspoint, dus de uptime is momenteel slechts ~26 uur. Ik heb de router ook eens omgedraaid (TV poorten naar boven) zodat de 120mm fan nu op de verluchtingsgaten blaast, en het leek me na een test van 20 minuten slechts ietsje stabieler met dezelfde haperingen bij het zappen.

Hier is die vdsl performance counters test:
101223_vdsl_perfcntrs.gif
(13.42 KiB) 29 keer gedownload
Vieten
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
Bedankt: 6 keer

Hier zijn torrents iig geen probleem met een sagem op 30Mb/s
In vuze heb ik wel het aantal gelijktijdige connecties per torrent op maximum 500 of zo gezet, eigenlijk omdat mijn vorige modem (philips) eens problemen heeft gehad (had toen meer dan 2000 connecties geloof ik) en via testen heb ik toen gemerkt dat die bij 500 van de baan waren.

Aan downloadsnelheid denk ik niet dat je dat gaat merken.
Regulus
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 2 keer

eternum schreef:Nog een plaatje (snelheidsprofiel met uur gemiddeldes) van mijn VDSL2 lijntje (Belgacom Favorite).
Rond 18u00-19u00 zie je een "dipje". Dat was te wijten aan bovenvermelde reboot.
Een berestabiel lijntje als je het mij vraagt. :-D
FWIW .. Bbox-2 ... System Has Been Up For: 1746 hours, 26 minutes :wink: (sinds de laatste panne bij Bcom dus ...)
Middels twee korte disconnects voor Internet die ik niet direct door had, want ik zat TV te kijken .. 8) (nooit 2 dingen tegelijk doen zei mijn moeder zaliger altijd :lol: )
ubremoved_15739
Elite Poster
Elite Poster

Mooi, zeer mooie uptime.

Ik heb mijn VDSL2 lijntje (Belgacom Internet Favorite met ongelimiteerd volume) nog maar sinds begin deze maand.
En tot nu toe heb ik geen enkele spontane reboot/reset gehad van mijn Bbox-2.
(Dat ikzelf met mijn prutsen op de Bbox-2 een reboot/reset initieer heeft natuurlijk niks met de stabiliteit van de Bbox-2 te maken).

Hout vasthouden maar tot op heden ben ik wreed content van mijn VDSL2 lijntje.
Intussen al ruim 1600GB op de teller "and still counting". :wink:
't Is wel heel wat anders dan mijn ex-TurboNet lijntje met dat, euh, "Vrij downloaden".
Misschien moet ik wel eens wat grafiekjes zoals bovenstaand in het Telenet draadje plaatsen. :mrgreen:

Twee technische puntjes op mijn VDSL2 lijntje die voor verbetering vatbaar zijn voor mij: de 36 uurs disconnect en die hidden pagina's in de webinterface van de Bbox-2. Die 36 uurs disconnect mogen ze laten vallen wat mij betreft en de "hidden pagina's" mogen gewoon toegankelijk zijn in een expert interface (of zoiets).
cptKangaroo
Elite Poster
Elite Poster
Provider
Te Koop forum

Wel, deze week heb ik dan maar een utp kabeltje gelegd om het probleem met de wifi te vermijden (want onze Sagem kan dat absoluut niet aan). Alles marcheerde naar behoren voor een paar dagen maar een kwartiertje geleden toch weer zo'n 'random' disconnect :-(

Aangezien het al vaker rond dit tijdstip op een zaterdagavond is gebeurd, begin ik te vermoeden dat het interferentie is met de vdsl2/BelgacomTV van mijn overbuur, maar ik heb deze week gezien dat er toch nog altijd een kabel is die mogelijk als 'stub' aangesloten is in het accesspoint (door de technieker). Ik zou graag eens testen of die kabel effectief nog op de binneninstallatie zit, maar ik haal het stopcontact van het accesspoint voorlopig liever niet open omdat ik weet dat de binnenkomende kabels erg kort zijn.

Kan ik die stubkabel testen vanuit een ander stopcontact door op de stubkabel een paar te loopen? En wat is de beste manier om een aangesloten kabel te 'termineren' en interne signaalreflecties te vermijden -- gewoon afknippen, of één/twee paren in loop zetten?
cptKangaroo
Elite Poster
Elite Poster
Provider
Te Koop forum

Sorry voor de doublepost, maar de situatie lijkt hier verbeterd te zijn dus leg ik graag even uit wat ik gedaan heb (en ik veronderstel dat dit de oplossing was).

Zo zag het accesspoint eruit (voor de fix):
Afbeelding
Overzicht van de aangesloten aders:
Straatkabel: Blauw --> NTP2007 zwart blokje A
Straatkabel: Wit --> NTP2007 zwart blokje B
Straatkabel: Grijze en Oranje aders alsook een ongeïsoleerde koperdraad waren niet aangesloten.

(Binnenkabel1 is kabel naar router, en Binnenkabel2 is ongebruikte kabel naar keuken)
Binnenkabel1: Blauw <-- NTP2007 blauw blokje A1
Binnenkabel1: Geel <-- NTP2007 blauw blokje B1
Binnenkabel1: Rood <--> Binnenkabel2: Rood
Binnenkabel1: Zwart <--> Binnenkabel2: Zwart

Ik heb hetvolgende veranderd: de rood/zwarte verbinding tussen binnenkabel1 en 2 heb ik verwijderd zodat de ongebruikte binnenkabel2 geen invloed meer kon hebben -- die ligt namelijk voor een groot deel langs een verwarmingsbuis en ik vermoedde dat dat opwarmen/afkoelen een invloed had (omdat de 'random' disconnects vaak samenvielen met begin/einde van avond). Ik weet niet of die simpele verbinding van de rode en zwarte aders (onder het zwarte stukje tape) tussen twee binnenkabels als 'stub' gedefinieerd wordt?

De blanke koperdraad van de straatkabel dient waarschijnlijk gewoon als kabelsnijdraad (?), maar die heb ik met het oranje aardingsblokje van de NTP2007 verbonden -- veel kwaad kan dat toch niet, denk ik? De veranderingen zijn pas vorige week gedaan maar in de routerlogs zie ik enkel nog 36uren disconnects en ik heb intussen toch al een hoop downloads getest dus ik hoop dat onze random disconnects hiermee effectief opgelost zijn.

Ik zal nog eens testen of de Sagem nu wel beter om kan gaan met wireless downloads, maar het leken mij toch twee aparte problemen te zijn: enerzijds het verliezen van de sync door die 'stub', en anderzijds het uitvallen van de router door oververhitting bij wireless downloads (als BelgacomTV ook opstaat).

De invloed van fullspeed wired downloads op het TV-zappen/audiosyncen van de zenders, lijkt nu minimaal te zijn. Ik heb ook gemerkt dat het veranderen van TV poort kan helpen als BelgacomTV een beetje sloom lijkt, maar dat kan misschien een valse indruk zijn.
Trojan
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 114 keer
Bedankt: 243 keer

Toch wel een foutje opgemerkt, al kan je er zelf misschien niets aan doen.

De correcte koperparen zijn blauw/oranje en wit/grijs. Blauw wit is enkel te gebruiken op vvt+ binnenbekabeling.
Als je belgacom hebt kan je dit gemakkelijk testen of er een kiestoon op de 2 draden zit. Bij een olo gaat dit eventueel ook, behalve bij een raw copper.

De blanke koperdraad is niet echt blank, er zit nog een beetje isolatie rond. Deze is aarding en mag eigenlijk niet worden aangesloten. Het oranje aansluitklemmetje in de NTP is voor de aarding van de binnenbekabeling en moet (in principe) aangesloten worden op de aarding van het huis.
De posts van deze gebruiker weerspiegelen op geen enkel moment de mening van Belgacom NV/SA.
cptKangaroo
Elite Poster
Elite Poster
Provider
Te Koop forum

Bedankt voor je uitleg, Trojan :beerchug:

Ik zal deze week er nog eens aan werken en je aanbevelingen opvolgen. Die wit/blauw combinatie werd door de technieker gekozen dus misschien had dat een specifieke reden? Ik neem aan dat ons Scarlet One pakket een raw copper bevat?
Devilzown
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Bedankt: 60 keer

Nee, zit onderbroken kiestoon op bij een scarlet lijn, als alle jumpering in orde is toch.

(Onderbroken kiestoon die overgaat in snelle onderbroken kiestoon na 10 tal seconden, dan kan je met 1924 je Belgacom NA achterhalen.)
Trojan
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 114 keer
Bedankt: 243 keer

cptKangaroo schreef:Die wit/blauw combinatie werd door de technieker gekozen dus misschien had dat een specifieke reden?
De kans bestaat natuurlijk dat de kabel verkeerd gelast is op straat. In weze kan dat geen kwaad, maar ge moet het als technieker maar op tijd doorhebben dat de normale kleurcodes niet kloppen.
De posts van deze gebruiker weerspiegelen op geen enkel moment de mening van Belgacom NV/SA.
ubremoved_15739
Elite Poster
Elite Poster

cptKangaroo schreef:De veranderingen zijn pas vorige week gedaan maar in de routerlogs zie ik enkel nog 36uren disconnects en ik heb intussen toch al een hoop downloads getest dus ik hoop dat onze random disconnects hiermee effectief opgelost zijn.
Ik hoop voor jou dat hiermee alles opgelost is.

Mijn BBox-2 doet het tot op heden voortreffelijk. Intussen meer dan 64 dagen up...
Wel heb ik enkel een kort kabeltje (zo'n dun, blauw ding van Belgacom zelf) tussen de BBox-2 en de intro (de splitter).
Doelbewust heb ik dat zo kort mogelijk gehouden. En vanaf de BBox-2 met UTP verder.

Ook qua temperatuur kan ik niet zeggen dan mijn BBox-2 warm wordt.
't Is te zeggen: hij voelt aan de buitenzijde geheel niet warm aan.
Ik ben wel benieuwd of dat in de zomer ook zo zal blijven...

De wireless van de BBox-2 wordt enkel door de kids gebruikt (max. 2 a 3 GB per dag).
Ook hier geen probleem.

Ik heb geen Belgacom TV. Dat scheelt natuurlijk wel...

In ieder geval ben ik na vier maanden nog steeds wreed content van mijn VDSL-2 lijntje (Belgacom Favorite + unlimited: 25 Mbit down || 3.5 Mbit up). :-D

Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Hardware”