Forum

Bbox2/Sagem VOIP + WeePee

Moderator: Moderators

Bbox2/Sagem VOIP + WeePee

Berichtdoor philippe_d op 20 dec 2009, 15:31

Er zijn al heel wat topics geweest over de BBox2 en VOIP:
a) vele gebruikers slagen er niet in om hun Bbox2 te laten werken met een alternatieve VOIP provider.
b) anderen rapporteren dat ze er wel in geslaagd zijn, maar vertellen niet precies hoe ...
Vandaar deze nieuwe topic: ik heb 3 WeePee accounts lopen op de Bbox2 (met 2 telefoontoestellen rechtstreeks op de phone ports van de Bobx2). Hieronder hoe ik het aan de praat heb gekregen:

1) Telephone Settings (Quick Start)
- Ga naar de web interface van de Bbox2, onder Quick Start > Telephone Settings en tik het hokje "Enable" of "Reconfigure" en dan "Save"
- Hier kan je nu ingeven hoe je de telefoon wil laten werken, bijvoorbeeld heb je 1, 2 of 3 accounts, wil je 1 of 2 analoge telefoons aansluiten ...
- Als je bijvoorbeeld 3 accounts hebt (of 3 telefoon nummers), werkt het als volgt:
* line 0 = eerste telefoonnr = telefoontoestel 1
* line 1 = tweede telefoonnr = telefoontoestel 2
* line 2 = derde telefoonnr = beide toestellen (gemeenschappelijk nummer).
- Je kan het iets eenvoudiger houden, met bijvoorbeeld één nummer (één account), maar toch met 2 toestellen (dan blijft de lijn vrij terwijl één van de toestellen in gesprek is).
- Ga dan naar next, en vul de velden in (telefoon nr, SIP user, paswoord - je kan dit nog verbeteren in stap 3) en klik terug op "Save".

2) Network Interfaces
- Ga naar de web interface van de Bbox2, onder Advanced Settings en open "Network Interfaces".
- Hier zie je 3 interfaces (LAN Bridge, Wan eth1.20 VOIP en WAN PPPoE).
- Ga naar de lijn "Wan eth1.20 VOIP" en druk op het "Edit" symbool in de kolon "Action"
- In het volgende scherm (Connection Properties) ga naar Settings.
- Network = WAN, Underlying Connection = VLAN Physical Device, Internet Protocol = No IP Adress
- Bevestig deze keuzes door op "Apply" te drukken.

3) Telephone Settings (Advanced)
- Ga naar de web interface van de Bbox2, onder Advanced Settings en open "Telephone"
- Onder de Tab "General" staan volgende velden ingevuld:
* Interface = eth1.20
* Alle Ports: 5060 (je kan dit eventueel wijzigen naar vb 5070 indien je nog een andere ATA achter je Bbox2 hebt)
* Alle Transport: UDP
* SIP domain: weepee.org
* Proxy address : sswx.weepee.org (waarbij x = 1 tot 9)
* Registrar address : sswx.weepee.org (waarbij x = 1 tot 9)
- Als laaste kan je eventueel nog aanduiden welke uitgaande lijn er gekozen wordt door toestel 1 of toestel 2.

- Ga nu naar de Tab Line 0, en verbeter eventueel de vermeldingen onder Line configuration.
* Telephone number = WeePee nr (32990900xxxx)
* Auth. User name = WeePee nr (32990900xxxx)
* Auth. Pasword = jouw WeePee paswoord voor deze account.
- Als laaste kan je eventueel nog de gewenste "Supplementary services" aanklilkken.

- Herhaal dit voor Line 1 en Line 2

4) Bbox Restart
- Ga naar de web interface van de Bbox2, onder Advanced Settings en open "Maintenance".
- Klik op Reboot.

Nu gaat de Bbox2 heropstarten, en al je settings worden toegepast.
Onder Advance Settings Telephony zie je nu onder Line 0 (of Line 1 of Line 2) de Status = "Up"
Bij mij werkt dit prima, zowel inkomende als uitgaande gesprekken ...

Opmerkingen.
1. Ik heb dit alleen geprobeerd met de Bbox2 van Belgacom. Ik neem aan dat dit hetzelfde zal zijn voor de Boxen van Scarlet en andere OLOs (het zijn allemaal dezelfde omgedoopte Sagem F@st3464 boxen). De versie van mijn Bbox2 is: Sagem / HW_V1 / FW_V6001GR-6000GR / SW_V1.2.248 (hiermee meldt de Bbox2 zich aan bij de Voip Provider).
2. Ik heb dit alleen geprobeerd met mijn WeePee accounts. Ik neem aan dat dit evengoed zal werken met andere VOIP providers (Nomado, 3*, Betamaxen).
3. Indien je een Betamax account hebt, en je wil de nummerweergave aktiveren (uitgaand) dan moet je hetvolgende ingeven onder Auth. User name: 00325660xxxx@sip.poivy.com (voorbeeld voor een PoivY account).
4. Ik heb geen Belgacom TV. Ik heb dus niet getest of een van de settings (vb No IP Adress onder Netwek Interfaces) enige impact heeft om BTV.
5. Ik heb een FritzBox achter de Bbox2 staan, die een eigen PPPoE verbinding opbouwt. Vandaar dat ik de SIP ports van de Bobx2 niet moet wijzigen: zowel de Bbox2 als de FritzBox luisteren op poort 5060, maar ze hebben beide een eigen WAN IP adres, dus geen interactie.
Indien je echter wel een ATA hebt op de LAN zijde van de Bbox2, zou ik aanraden op de SIP poort in de Bbox2 te wijzigen.
6. Ik ben er nog niet in geslaagd om 2 verschillende VOIP providers in de Bbox2 in te stellen. Als je dus meedere accounts wil instellen, moeten deze account bij dezelfde VOIP provider zijn. Misschien is er nog wel een truukje die we nog moeten vinden :lol:
7) Bij WeePee krijgt iedere account bij het aanmelden een SIP server toegewezen (ssw1 tot en mett ssw9). In de Bbox2 kan je echter maar één SIP server invullen. Maar blijkbaar is dit voor WeePee geen probleem (ik heb sssw9.weepee.org ingebracht als SIP server in de Bbox2, hoewel ik 3 accounts heb die resp. aan ssw1, ssw3 en ssw8 toegewezen waren).

Ik nodig iedereen uit om op deze topic (positieve en negatieve feedback te geven), bijvoorbeeld welke instellingen je gebruikt voor alternatieve VOIP providers.
(met mijn excuses voor deze te lang uitgevallen bijdrage - gelieve bij eventuele quotes niet het complete artikel te quoten)

Groeten,
Philippe.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, PoivY, FreeVoipDeal (uitgaand België mobiel 0.5ct/min).
Provider: Belgacom "Generation" (50/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7390, FW 84.05.50 VDSL2 Annex B, sync 70/6. IPv6 SIXXS Tunnel.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
offlinephilippe_d
Moderator
Moderator

617 39

Re: Bbox2/Sagem VOIP + WeePee

Berichtdoor philippe_d op 21 dec 2009, 08:37

Een beknoptere versie van het originele topic:

1) Quick Start > Telephony > enable (or reconfigure) om je VOIP te activeren.
2) Adanced Settings > Network Interfaces > Wan eth1.20 VOIP instellen op WAN, VLAN Physical Device, No IP Adress.
3a) Adanced Settings > Telephony > General om je VOIP provider in te stellen (vb voor WeePee zie hierboven)
3b) Adanced Settings > Telephony > Line 0 om je VOIP account in te stellen (vb voor WeePee zie hierboven)
4) Adanced Settings > Mainteance > Reboot

Philippe.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, PoivY, FreeVoipDeal (uitgaand België mobiel 0.5ct/min).
Modem/Router: Fritz!Box 7390, FW 84.05.50 VDSL2 Annex B, sync 70/6. IPv6 SIXXS Tunnel.
offlinephilippe_d
Moderator
Moderator

617 39

Berichtdoor kaween op 21 dec 2009, 11:17

.... zat hier ook al een weekje mee te experimenteren. Werkt *redelijk*. Kwaliteit is goed, maar zo om de 3 dagen of zo moet ik de Sagem resetten omdat de VOIP (en ENKEL de VOIP) dan down gaat. Restart modem : probleem opgelost.

Vreemd genoeg krijg ik Nomado niet aan de praat (ook niet met de alternatieve settings/ip config die je bij Nomado in de support vind), blijft "error". Alle anderen die ik getest heb werken wel. Geen verklaring voor. Nomado met elk willekeurig andere VOIP-capable device lukt me probleemloos.

Enig idee of het mogelijk is een omweg te vinden voor het DTMF probleem ? (Sagem laat via de CLI normaal toe een "out-of-band" DTMF te declareren, maar dat lukt me al helemaal niet wegens gebrek aan kennis van mijn kant, derhalve is DTMF-gestuurde telefoonmenu's onbruikbaar voor mij op dit moment)
offlinekaween
Elite Poster
Elite Poster

8 0

Berichtdoor kaas2 op 13 feb 2010, 19:12

Kwaliteit is goed, maar zo om de 3 dagen of zo moet ik de Sagem resetten omdat de VOIP (en ENKEL de VOIP) dan down gaat. Restart modem : probleem opgelost.

Ik heb dat probleem ook, elke drie dagen moet ik een reset doen. Een gewone reboot helpt niet maar een volledige reset van de modem wel. Ik gebruik VOIP buster.

Iemand al een oplossing voor dit probleem?
offlinekaas2
Plus Member
Plus Member

5 0

Berichtdoor VOiD op 14 feb 2010, 09:45

Ik had identiek hetzelfde probleem (Weepee) en het mij dan maar gewoon zo'n Siemens IP dect gekocht ipv. die BBox2 miserie te gebruiken. Sindsdien geen enkel probleem meer.
Internet & TV: Belgacom Comfort Pack
Telefonie: Weepee - OVH - Powervoip - Callcentric - Freevoipdeal - Kiwak - Zadarma - Voiptiger
GSM: Mobistar
offlineVOiD
Elite Poster
Elite Poster

138 14

Berichtdoor xenne op 28 feb 2010, 16:42

alvast bedankt voor dit topic, kan nog van pas komen....

maar eerst even iets anders.....

ik heb momenteel Dommel Netconnect + Belgacom Discoverylijn + FRITZ!Box 7140 + account bij Voipbuster
deze configuratie werkt prima, alleen vind ik het nogal duur voor een traag lijntje - haal maar 3.3 wegens afstand centrale

een overstap naar Dommel Speedconnect zie ik niet echt zitten wegens investering van €238

daarmee dat ik denk over te stappen naar Telenet of Belgacom (vdsl2)

als ik overstap naar Telenet zal ik wellicht de telefonie er van ulle bij pakken (combinatie Shake)

bij Belgacom heb je Belgacom Internet Generation, dat lijkt mij een interessant aanbod, en de modem & activatie zijn gratis
alleen vraag ik me af hoe ik mijn telefonie dan kan laten werken, een classic lijn vind ik immers te duur
je krijg een BBox, waarme je blijkbaar kan bellen via bv voipbuster (zie dit topic)
maar wat met de inkomende gesprekken? ik kan mijn discoverylijn houden (kost me 10 euro). maar is het ook mogelijk de discoverylijn buiten te gooien, en toch opgebeld te worden in combinatie met Belgacom Internet Generation?
Internet : Belgacom Comfort (30/3) VDSL2 sync 50/6 ROP distance: 364m
TV : Belgacom TV Comfort
Telefonie : WeePee (VoIP) (vast nummer geporteerd), justvoip & internetcalls
GSM : Mobile Vikings & Generation Connect
offlinexenne
Elite Poster
Elite Poster

125 16

Berichtdoor VOiD op 28 feb 2010, 17:29

Xenne,

Laat je nummer naar Weepee porteren, éénmalig 9€. Een goedkopere oplossing is er niet denk ik.
Telefonie: Weepee - OVH - Powervoip - Callcentric - Freevoipdeal - Kiwak - Zadarma - Voiptiger
offlineVOiD
Elite Poster
Elite Poster

138 14

Berichtdoor xenne op 28 feb 2010, 17:53

VOiD schreef:Xenne,

Laat je nummer naar Weepee porteren, éénmalig 9€. Een goedkopere oplossing is er niet denk ik.

bedankt voor de tip

laat ons eens alles op een rijtje zetten

dus ik neem Belgacom Internet Generation
ik zeg mijn Belgacom discovery lijn & Dommel Netconnect op
ik zet mijn vast 09 nummer over via Weepee , dat kost éénmalig 9 euro - verder heb ik geen verplichtingen aan Weepee

ik kan via de BBbox inkomende gesprekken ontvangen op mijn 09 nummer, naar buiten bel ik via Voipbuster

is dit alles correct?

mijn FRITZ!Box 7140 is overbodig geworden en kan ik verkopen.
ik heb wel gezien dat er mensen hun FRITZ!Box na hun BBox zetten? maar daar zie ik voorlopig het nut niet van in?
offlinexenne
Elite Poster
Elite Poster

125 16

Berichtdoor VOiD op 28 feb 2010, 18:04

Ik zou eerst Belgacom internet generation zonder vaste lijn aanvragen (als je nog een 2de koperpaar hebt). Vervolgens je nummer naar Weepee laten porteren. Anders loop je het risico dat je je nummer verliest. Normaal gezien betekent dit dan ook automatisch een opzegging van je Discovery lijn.

Indien je op VDSL aansluitbaar bent gaat BGC dit doen en moet je dus de BBOX2 gebruiken. Je kan zonder problemen daarachter je Fritz!box gebruiken indien je wenst.
offlineVOiD
Elite Poster
Elite Poster

138 14

Berichtdoor philippe_d op 28 feb 2010, 18:08

xenne schreef: ik kan via de BBbox inkomende gesprekken ontvangen op mijn 09 nummer, naar buiten bel ik via Voipbuster
is dit alles correct?
mijn FRITZ!Box 7140 is overbodig geworden en kan ik verkopen.
ik heb wel gezien dat er mensen hun FRITZ!Box na hun BBox zetten? maar daar zie ik voorlopig het nut niet van in?

Neen, dat is niet correct.
Met je BBox2 VOIP instellingen kan je geen 2 verschillende VOIP providers instellen. Dus ééntje voor inbound, en een andere voor outbound werkt niet.
Je FritzBox is dus niet overbodig geworden ....

Philippe
offlinephilippe_d
Moderator
Moderator

617 39

Berichtdoor xenne op 28 feb 2010, 19:29

oké mannen. bedankt voor de heldere uitleg.... begin er iets van te snappen
offlinexenne
Elite Poster
Elite Poster

125 16

Berichtdoor gregmans op 04 maart 2010, 14:24

Als je maar één VoIP SIP account kan instellen maar er eigenlijk meer nodig hebt kan je bijvoorbeeld een service zoals www.PBXES.org gebruiken.

Je moet dan je verschillende SIP account bij PBXES trunk registreren. Deze zal dan connecten met alle accounts en je verbindt op jouw beurt dan weer met PBXES. Je kan zelfs met verschillende clients registeren op hetzelfde PBXES account en allemaal tegelijk gebruiken of "intern" bellen.

Op deze manier kan je verschillende betamax klonen en weepee registeren en bij PBXES regels opgeven voor welk soort nummer welk account moet gebruikt worden.

Hopelijk hebben jullie hier iets aan.
offlinegregmans
Plus Member
Plus Member

0 0

Berichtdoor BasMSI op 08 maart 2010, 21:13

De BBox2 is een Sagem met Belgacom firmware, trap er niet in want die firmware kan niet veel.
Als je toch VDSL2 gaat, ga voor de echte Sagem 3464 met SAGEM firmware, dan is er geen probleem.

Laat je niet verleiden dat BGC shit ding te nemen....het is hetzelfde modem maar zwaar onder censuur.
Sagem VDSL2 + Fritz!Box 7390 + Dommel + Nomado + Dreambox 600PVR -> Alles opgelost :-)

Afbeelding
offlineBasMSI
Elite Poster
Elite Poster

0 0

Berichtdoor Maglor op 08 maart 2010, 21:32

Twee bedenkingen hierbij:

- De Bbox2 van BGC is gratis. Veel heb je er dus niet bij te verliezen.
- Zou je met die Sagem 3464 ook Belgacom TV kunnen configureren?
There are 10 types of people in the world: those who understand binary, and those who don't.
Afbeelding
offlineMaglor
Elite Poster
Elite Poster

26 2

Berichtdoor ToMiKoN op 08 maart 2010, 23:37

Ter info: Zo ga ik te werk bij ScarletOne + Weepee + Siemens IP dect

Scarlet Box (Sagem f@st 3464)
Advanced settings > telephonie > general > Port (default: 5060): 5060 naar 5061 (staat rechts boven)

Siemens C471 IP
Instellingen > telefonie > geavanceerde instellingen > SIP poort: 5060 naar 5061

Even een herstart van beide apparaten en dit zou moeten werken! Veel succes! :-)
Mobiel: Samsung Galaxy S4 16Gb + Proximus Generation Connect
Tablet: iPad 2 32 Gb + Internet Overal 250 Mb
Home: Belgacom Pack Confort: Internet Overal Confort + BelgacomTV + HappyTime XL
offlineToMiKoN
Plus Member
Plus Member

7 2

Berichtdoor BasMSI op 15 maart 2010, 11:18

Maglor schreef:Twee bedenkingen hierbij:

- De Bbox2 van BGC is gratis. Veel heb je er dus niet bij te verliezen.
- Zou je met die Sagem 3464 ook Belgacom TV kunnen configureren?

1. Nou en? Trouwens hij is alleen gratis bij BGC, niet bij andere providers, net zoals je bij andere providers Raw-Copper moet betalen en BGC geeft het gratis. (concurrentie vervalsing heet dat)

2. Ja.
Sagem VDSL2 + Fritz!Box 7390 + Dommel + Nomado + Dreambox 600PVR -> Alles opgelost :-)

Afbeelding
offlineBasMSI
Elite Poster
Elite Poster

0 0

Berichtdoor liger op 15 maart 2010, 20:56

misschien heb ik volgende overgelezen:

is er een manier om 1 telefoontoestel aan te sluiten op bbox2 waarbij
1. je belt via betamax
2. je wordt opgebeld op belgacom nummer

Ik heb dus nog discovery line en soms worden we opgebeld op deze nummer.
offlineliger
Elite Poster
Elite Poster

0 0

Berichtdoor Luc@s op 26 okt 2011, 21:49

naar mijn weten niet, gezien het Belgacom voip gedeelte in vlan20 zit en gewoon internet in vlan10 ....
technisch is dit wel mogelijk maar dit vereist wel een meer complexe lan topologie dan :-s
offlineLuc@s
Starter
Starter

0 0

Berichtdoor eternum op 26 okt 2011, 22:20

Dat is afhankelijk van het toestel ...

Met een Siemens Gigaset hybride VoIP kan dit perfect (A580IP, C470IP, S685IP, C610IP, ....).
Deze basisstations hebben zowel een RJ45 aansluiting (UTP, internet) als een RJ11 (analoge telefonie).
Het is perfect mogelijk om je oproepen te ontvangen via je Belgacom nummer (RJ11 aansluiting) en zelf te bellen via betamax (RJ45 aansluiting).
Via de kiesregels kan je zelfs bepaalde uitgaande oproepen, automatisch, via je Belgacom nummer laten verlopen (vb noodnummers).
Afbeelding
offlineeternum
Elite Poster
Elite Poster

292 46

Berichtdoor philippe_d op 27 okt 2011, 07:41

Luc@s schreef:naar mijn weten niet, gezien het Belgacom voip gedeelte in vlan20 zit en gewoon internet in vlan10 ....
technisch is dit wel mogelijk maar dit vereist wel een meer complexe lan topologie dan :-s

@ Luc@s
- je antwoordt hier op een topic die bijna 2 jaar oud is! Dit is echt nutteloos bumpen vind ik.
- maar je antwoord is ook verkeerd.

De vraag was of het mogelijk was om met 1 telefoontoestel op bbox2 zowel uit te bellen via VoIP, en opgebeld worden via PSTN (discovery).
Inderdaad niet mogelijk, maar dit heeft niets met VLANs te maken. Gewoon niet mogelijk omdat de bbox2 geen PSTN ingang heeft.
offlinephilippe_d
Moderator
Moderator

617 39

Volgende

Keer terug naar VoIP