TV : extra hd digibox/digicorder

Heb je vragen of opmerkingen over deze provider via de kabel? Post dan je vragen hier.
Plaats reactie
djs5002002
Starter
Starter
Berichten: 13
Lid geworden op: 15 jul 2007, 16:00

Vandaag heeft Telenet de TV installatie in orde gebracht.
Ik heb nu 1 TV punt met HD digicorder. Deze laatste is zowel via coax als UTP kabel (voor de interactiviteit) verbonden.

Nu is mijn vraag het volgende. Stel dat ik een 2de TV toestel wil aansluiten op een HD digibox/digicorder, ben ik dan verplicht om eveneens een UTP kabel te trekken en die te verbinden met de box/corder (en die dan op zijn beurt naar de kabelmodem) ?

Op de bovenverdieping heb ik immers wel netwerkbekabeling liggen maar de verschillende aansluitpunten van de bovenverdieping lopen allemaal naar 1 switch die op zijn beurt via 1 kabel naar de aansluiting in de garage loopt (steraansluiting).
Volgens de installateur zou dit niet lukken over een switch omwille van IP problemen.

1/ Heeft elke digibox/digicorder effectief een netwerkaansluiting nodig om te werken ? Interactiviteit interesseert mij eigenlijk niet zozeer, het gaat mij enkel om het HD videosignaal.
2/ Kan iemand bevestigen dat een switch voor problemen zorgt bij de aansluiting naar de kabelmodem toe ?

Alvast bedankt voor verdere opheldering.

PS : mijn internet is via ADSL - niet via Telenet
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

djs5002002 schreef:1/ Heeft elke digibox/digicorder effectief een netwerkaansluiting nodig om te werken ? Interactiviteit interesseert mij eigenlijk niet zozeer, het gaat mij enkel om het HD videosignaal.
Niet echt, buiten het verlies van je interactiviteit heb je echter ook maar twee dagen EPG, en indien je extra paketten hebt zoals PRIME kan je ze ook niet op beide TV's bekijken.
djs5002002 schreef:2/ Kan iemand bevestigen dat een switch voor problemen zorgt bij de aansluiting naar de kabelmodem toe ?
Een switch niet, een router wel.
djs5002002
Starter
Starter
Berichten: 13
Lid geworden op: 15 jul 2007, 16:00

Bedankt - beide antwoorden zijn wat ik dacht.
Leuk een bevestiging gekregen te hebben :-D
Astralon
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3310
Lid geworden op: 26 jul 2005, 12:17
Locatie: Lochristi
Uitgedeelde bedankjes: 196 keer
Bedankt: 125 keer

Als je toch interactiviteit wilt op het tweede toestel kan je nog altijd PowerLine adapters installeren.
Heb ik hier ook gedaan (3 toestellen).
djs5002002
Starter
Starter
Berichten: 13
Lid geworden op: 15 jul 2007, 16:00

r2504 schreef: Een switch niet, een router wel.
Als ik het goed begrijp geeft een router vodden omwille van het feit dat ie normaliter ingesteld staat om IP adressen toe te kennen aan de verbonden apparaten (indien DHCP enabled).

Heb ik het dan goed dat dit gewoon is op te lossen door DHCP te disablen en op alle toestellen een statisch IP adres toe te kennen ?

Maw de digiboxen behouden hun 10.xxx adres en de overige pc's in het netwerk geef ik een adres in de range 192.168.xxx (statisch).

Of is dit te simplistisch qua voorstel ?
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

djs5002002 schreef:Of is dit te simplistisch qua voorstel ?
Ja :lol:

De technische achtergrond is dat computers niet communiceren via hun IP-adres, maar wel via een hardware adres of MAC adres (zelf merk je daar niets van). Nu is het zo dat switchen dit gewoon doorgeven, en Telenet z'n servers dus nog je decoder kunnen herkennen.

Wanneer je echter een router gebruikt gaat deze zijn MAC adres doorgeven aan TN voor alle PC's die achter de router staan. Of deze nu DHCP gebruiken of niet maakt daarbij niet uit (da's een andere netwerk of OSI layer). Feit is dat TN zo je decoder niet kan herkennen.
djs5002002
Starter
Starter
Berichten: 13
Lid geworden op: 15 jul 2007, 16:00

OK - helder - thanks !
MRC101
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1538
Lid geworden op: 31 maa 2005, 21:27
Locatie: Gent
Bedankt: 5 keer

Je kan ook de switch (die je normaal van telenet krijgt) + router gebruiken.

Afhankelijk van het het internet abonnement dat je hebt kan je 1 of 4 PC's aansluiten, indien je het toegestane aantal wil aansluiten gebruik je gewoon de door telenet geleverde switch (switch[TN]).
Als je meer PC's wil aansluiten heb je minstens 1 switch nodig, met genoeg vrije poorten en een router (zie voorbeelden en uitleg hieronder).

Instellingen router:
-WAN: DHCP client
-LAN: DHCP server=off; IP=192.168.1.1
Instellingen PC:
IP=192.168.1.xx
Gateway=192.168.1.1

Code: Selecteer alles

                                           ┌--HD Digibox
Telenet modem---switch[TN]----┐            ├--HD Digicorder    
                   |        switch[huis]---┼--PC1
                   └-router---┘            ├--PC2
                  wan     lan              └--PC3



                               ┌--HD Digibox
                               ├--HD Digicorder    
Telenet modem---switch[huis]---┼--PC1
                 └-router-┘    ├--PC2
                wan      lan   └--PC3




                 ┌--HD Digibox
                 |  ┌--HD Digicorder
Telenet modem---switch[TN]   
                 |  |
                 |  └PC1
                 |          ┌--PC2   
                 └-router---├--PC3
                wan     lan ├--PC4
                            └--PC5
De digiboxen kunnen op elke switch verbonden worden en de pc's enkel op de switchen die aangesloten zijn op of na de lan-poort van de router. (Sommige PC's mogen eventueel rechtstreeks op een switch aangesloten worden, met een maximum "maximum telenet-1".)
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

MRC101 schreef:Je kan ook de switch (die je normaal van telenet krijgt) + router gebruiken.
Maar dan best volgens schema 3... de twee andere zijn eveneens mogelijk, maar persoonlijk zou ik ze niet meteen aanbevelen (min of meer vanuit security standpunt).
Gebruikersavatar
Gent32m
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1615
Lid geworden op: 21 jan 2008, 11:33
Uitgedeelde bedankjes: 142 keer
Bedankt: 118 keer

Idd, schema 3 lijkt me ook de beste optie.
Ik heb zo een config bij mijn schoonpa opgezet (en werkt perfect).

P.S. Ik heb wel alles uit het stopcontact moeten trekken en stuk per stuk opnieuw aansluiten. Zodat de IP, Mac of weet ik wat voor adressen :wink: door Telenet opnieuw werden toegewezen, etc.
Belgacom Internet Overal Start + WeePee (inkomend/uitgaand) en Poivy/Jumblo (uitgaand).
MRC101
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1538
Lid geworden op: 31 maa 2005, 21:27
Locatie: Gent
Bedankt: 5 keer

Schema 3 is inderdaad de makkelijkste oplossing. Die andere waren er eigelijk meer voor de mensen die al overal netwerkkabels hebben en een centrale switch in huis zoden hebben, maar ik bedenk net dat je daar dan gewoon die router bij kan plaatsen en de respectievelijke kabels op het juiste toestel (switch/router) kan aansluiten.

In schema 3 mag je eventueel de DHCP server van de router aan laten staan.
djs5002002
Starter
Starter
Berichten: 13
Lid geworden op: 15 jul 2007, 16:00

Was een paar dagen voor werk in buitenland - allen alvast bedankt voor de reacties.

Omdat Telenet recentelijk hun condities voor internet hebben gewijzigd overweeg ik om toch maar een Shake Internet + Digitale Tv te nemen.
Wat me eigenlijk nog doet twijfelen is een voorval van reeds enige tijd geleden toen Telenet de eweka usenet (betalende) dienst blokkeerde. Op het forum vind ik hier niet onmiddellijk nog een spoor van terug.

Kan iemand een update bezorgen of Telenet nog steeds de verschillende newsreaderxx.eweka.nl blokkeert of zijn ze inmiddels tot een vergelijk gekomen ?

Alvast bedankt !
dopke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 964
Lid geworden op: 17 sep 2005, 17:34
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 12 keer

djs5002002 schreef:
Kan iemand een update bezorgen of Telenet nog steeds de verschillende newsreaderxx.eweka.nl blokkeert of zijn ze inmiddels tot een vergelijk gekomen ?

Alvast bedankt !

De betaal accounts werken gewoon van eweka .Enkele jaren geleden zijn er inderdaad problemen geweest .
Afbeelding
xedion
Plus Member
Plus Member
Berichten: 172
Lid geworden op: 17 feb 2006, 11:34
Locatie: Zichem
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Bedankt: 2 keer

dopke schreef:
djs5002002 schreef:
Kan iemand een update bezorgen of Telenet nog steeds de verschillende newsreaderxx.eweka.nl blokkeert of zijn ze inmiddels tot een vergelijk gekomen ?

Alvast bedankt !

De betaal accounts werken gewoon van eweka .Enkele jaren geleden zijn er inderdaad problemen geweest .
Hier moet ik dan wel aan toevoegen dat het me opgevallen is dat het zonder SSL wel gecapt is op 1.2 MB/s (getest op 4 usenet providers) maar met SSL haal ik dan wel meteen de volle 2.82MB/s.

Bij Eweka is de SSL gratis inbegrepen.
dopke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 964
Lid geworden op: 17 sep 2005, 17:34
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 12 keer

xedion schreef:
Hier moet ik dan wel aan toevoegen dat het me opgevallen is dat het zonder SSL wel gecapt is op 1.2 MB/s (getest op 4 usenet providers) maar met SSL haal ik dan wel meteen de volle 2.82MB/s.

Bij Eweka is de SSL gratis inbegrepen.
Daar merk ik alvast niks van bij eweka . Met of zonder ssl even snel ( rond de 2.86 MB/s) .
Afbeelding
xedion
Plus Member
Plus Member
Berichten: 172
Lid geworden op: 17 feb 2006, 11:34
Locatie: Zichem
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Bedankt: 2 keer

dopke schreef:
xedion schreef:
Hier moet ik dan wel aan toevoegen dat het me opgevallen is dat het zonder SSL wel gecapt is op 1.2 MB/s (getest op 4 usenet providers) maar met SSL haal ik dan wel meteen de volle 2.82MB/s.

Bij Eweka is de SSL gratis inbegrepen.
Daar merk ik alvast niks van bij eweka . Met of zonder ssl even snel ( rond de 2.86 MB/s) .
Thanks voor de info :-(

Dan is het tijd om er dieper om in te gaan hier.

:Added:
Telenet aan de lijn gehad, blijkbaar grote packetloss bij de modemtest.
Morgen nieuwe modem.

Ps: De service is nog steeds Top :worship: , enkel goede ervaringen met hun service desk.
Afbeelding
djs5002002
Starter
Starter
Berichten: 13
Lid geworden op: 15 jul 2007, 16:00

Bedankt voor de reacties.

Daarmee is het laatste probleem dan ook van de baan ...
Gebruikersavatar
Teebee
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1565
Lid geworden op: 24 nov 2004, 08:50
Locatie: ROFL - Republic Of FLanders (Limburg)
Uitgedeelde bedankjes: 17 keer
Bedankt: 40 keer

Om geen nieuwe topic te starten, vraag ik het hier:
Kan dit ook ?

Code: Selecteer alles

                             ┌--HD Digicorder
Telenet modem---switch[TN]   
                              |
                              |
                              |              ┌--PC1
                              └-router---├--PC2
                              wan     lan ├--PC3
                                             └--PC4
                                             └--HD Digicorder
Zoals de foto is de huidige opstelling, maar nu zou er overgeschakeld willen worden op een shake abonnement.
In de living zou de eerste HD Digicorder komen staan, en vandaar uit ligt er een coax kabel van 20m, maar nog geen cat5e kabel, maar die zou er dus moeten komen indien je ook van Prime op het tweede HD digicorder wil genieten. Daar waar die 2de box staat komt nu het adsl signaal (wordt opgezegd) binnen en vanuit de router vertrekken 4 cat5 kabels. Kan die router nu gebruikt worden volgens bovenstaand schema zodat die router daar kan blijven staan en toch interactiviteit hebt op de 2de box, of is een andere opstelling aan te raden?
Bijlagen
shake.jpg
(47.25 KiB) 58 keer gedownload
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Teebee schreef:Kan die router nu gebruikt worden
Een decoder mag NOOIT achter een router staan. Je zal dus een kleine switch voor je router (sommige routers laten via alternatieve firmware ook toe één of meerdere LAN poorten om te zetten in een WAN poort, maar je hebt er duidelijk toch te weinig aangezien je 5 apparaten wil aansluiten) moeten plaatsen om je decoder op aan te sluiten.
tettenlover
Plus Member
Plus Member
Berichten: 108
Lid geworden op: 18 maa 2008, 00:34
Locatie: West-Vlaanderen
Contacteer:

xedion schreef: Telenet aan de lijn gehad, blijkbaar grote packetloss bij de modemtest.
Morgen nieuwe modem.
Ik zal je moeten teleurstellen want de technieker zal je modem hoogstwaarschijnlijk niet vervangen omdat er niks mis mee is.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Teebee
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1565
Lid geworden op: 24 nov 2004, 08:50
Locatie: ROFL - Republic Of FLanders (Limburg)
Uitgedeelde bedankjes: 17 keer
Bedankt: 40 keer

Code: Selecteer alles

                              ┌--HD Digicorder
Telenet modem  --->   switch[TN]   
                              |
                              |
                              |          
                              └-switch --> -HD Digicorder
                                   └-Router
                                         ├--PC1
                                         └--PC2
                                         ├--PC3
                                         └--PC4

of

                              ┌--HD Digicorder
Telenet modem  --->   switch[TN]   
                              |
                              |
                              |          
                              └-Router
                                   └-1 Gigabit Switch
                                         ├--PC1
                                         └--PC2
                                         ├--PC3
                                         └--PC4
                                         └--HD Digcorder


Zo dus, of maakt die telenet modem ook een verbinding, en dan heb ik geen extra router nodig ?
Want ik nog niet veel geluk gehad met 2 routers na elkaar te plaatsen. Poorten die niet open gaan, idents die niet willen doorkomen, enz :s
Heb hier ook nog een linksys wrt54G liggen die nog nooit gebruikt is, en die heb ik ook niet aan de praat gekregen heb als extra switch/access point/iets anders.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Teebee schreef:Zo dus, of maakt die telenet modem ook een verbinding, en dan heb ik geen extra router nodig ?
Zoals je eerste schema (ik zag het tweede trouwens pas bij het quoten van je tekst)... in het tweede staat je HD Digicorder NOG STEEDS ACHTER je router wat dus niet mag !

Ik begrijp ook je vraag van de extra router niet goed... je hebt er toch maar één, waarom zou je een tweede nodig hebben (is trouwens nooit een goed idee) ? De modem van Telenet moet je gewoon als transparante bridge beschouden... het gebruikt dus zelf niets aan adressen of wat dan ook.
Gebruikersavatar
Teebee
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1565
Lid geworden op: 24 nov 2004, 08:50
Locatie: ROFL - Republic Of FLanders (Limburg)
Uitgedeelde bedankjes: 17 keer
Bedankt: 40 keer

Code: Selecteer alles

                              ┌--HD Digicorder
Telenet modem  --->   switch[TN]   
                              |
                              |
                              |          
                              └-switch (2) ---- HD Digicorder
                                   |
                                   └-Router (1)
                                         ├--PC1
                                         └--PC2
                                         ├--PC3
                                         └--PC4
Maar met mijn vraag over extra router bedoelde ik dus die router (1). Maar blijkbaar heb ik die nodig want de telenet modem moet ik beschouwen als bridge? Krijg ik dan geen problemen met mijn identds?
tettenlover
Plus Member
Plus Member
Berichten: 108
Lid geworden op: 18 maa 2008, 00:34
Locatie: West-Vlaanderen
Contacteer:

Teebee schreef: Maar met mijn vraag over extra router bedoelde ik dus die router (1). Maar blijkbaar heb ik die nodig want de telenet modem moet ik beschouwen als bridge? Krijg ik dan geen problemen met mijn identds?
Aneen, 't is maar omdat een digibox geen IP mag krijgen van de DHCP van je router.
De modem zal dus 2 IP's geven aan je boxen (of 3 als ge 3 decoders hebt, of 4 als ge 4 decoders hebt) en 1 IP aan je router. 2 switchen na elkaar zou geen probleem moeten zijn, aangezien een switch een 'dom' toestel is en dus alles doorgeeft. De huidige switches zijn trouwens ook autoswitching.
Afbeelding
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Teebee schreef:Maar met mijn vraag over extra router bedoelde ik dus die router (1). Maar blijkbaar heb ik die nodig want de telenet modem moet ik beschouwen als bridge? Krijg ik dan geen problemen met mijn identds?
Die (1) is toch maar de enige router in gans je schema... en het is ook de enige die je nodig hebt (strikt gezien heb je zelfs geen router nodig als je een Telenet formule neemt die genoeg IP-adressen voorziet). IP-adressen voor digitale TV krijg je extra afhankelijk van het aantal geregistreerde decoders (vandaar dat deze niet achter een router mogen staan, want dan kan TN ze niet meer zien).
xedion
Plus Member
Plus Member
Berichten: 172
Lid geworden op: 17 feb 2006, 11:34
Locatie: Zichem
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Bedankt: 2 keer

tettenlover schreef:
xedion schreef: Telenet aan de lijn gehad, blijkbaar grote packetloss bij de modemtest.
Morgen nieuwe modem.
Ik zal je moeten teleurstellen want de technieker zal je modem hoogstwaarschijnlijk niet vervangen omdat er niks mis mee is.
Dan zal ik je moeten teleurstellen, want de modem is dus WEL vervangen en het probleem heeft zich opgelost. 8)
Afbeelding
Gebruikersavatar
Teebee
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1565
Lid geworden op: 24 nov 2004, 08:50
Locatie: ROFL - Republic Of FLanders (Limburg)
Uitgedeelde bedankjes: 17 keer
Bedankt: 40 keer

r2504 schreef: Die (1) is toch maar de enige router in gans je schema... en het is ook de enige die je nodig hebt (strikt gezien heb je zelfs geen router nodig als je een Telenet formule neemt die genoeg IP-adressen voorziet). IP-adressen voor digitale TV krijg je extra afhankelijk van het aantal geregistreerde decoders (vandaar dat deze niet achter een router mogen staan, want dan kan TN ze niet meer zien).
Dat zou dan deze worden: http://telenet.be/1121/0/1/nl/thuis/sha ... an-75.html
Online met 4 computers of spelconsoles. In theorie zou dat dan genoeg moeten zijn, maar ik zit ook nog met twee laptops die misschien ook wel draadloos willen surfen.
Maar ik vraag me af hoe het dan zit met idents enzo, want heb daar toch zoveel problemen mee met de huidige router (D-link G604T)
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Teebee schreef:Online met 4 computers of spelconsoles. In theorie zou dat dan genoeg moeten zijn, maar ik zit ook nog met twee laptops die misschien ook wel draadloos willen surfen.
Dan zal je een router nodig hebben... anders ga je continue problemen hebben met de reeds geregistreerde MAC adressen van de andere toestellen.
Teebee schreef:Maar ik vraag me af hoe het dan zit met idents enzo, want heb daar toch zoveel problemen mee met de huidige router (D-link G604T)
IDENT is eigenlijk een slecht protocol in combinatie met een router... het connecteerd namelijk van buiten je eigen netwerk naar binnen, maar aangezien er achter een router x-aantal PC's kunnen zitten "valt het dood" op je router. Een beperkte oplossing hiervoor is port forwarding van port 113 te doen naar de betreffende PC (en dat kan er dus slechts één zijn, heb je dus met meerdere IDENT nodig dan heb je een probleem).

Een router heeft dus soms ook nadelen...
Gebruikersavatar
Teebee
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1565
Lid geworden op: 24 nov 2004, 08:50
Locatie: ROFL - Republic Of FLanders (Limburg)
Uitgedeelde bedankjes: 17 keer
Bedankt: 40 keer

ja, en mijn d-link doet regematig moeilijk. Als hij van het stroomnet is afgeweest moet ik telkens die regel voor die poort te openen verwijderen waarna ik ineens terug een ident heb.
TIs vreemd, normaal voeg je die regel toe vooralleer het werkt, maar als ik router uittrek werkt de ident niet meer, terrwijl hij wel is toegevoegd voor ip 192.168.1.2 Heb een hekel aan die d-link router :]
Ook zeer veel dat ik naar http://192.168.1.1 surf en niks meer krijg te zien, en dan moet ik router weeral uit het stopcontact trekken :bang:
JrCv
Plus Member
Plus Member
Berichten: 167
Lid geworden op: 12 nov 2003, 10:56
Locatie: Brugge
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 10 keer

Teebee schreef:Ook zeer veel dat ik naar http://192.168.1.1 surf en niks meer krijg te zien, en dan moet ik router weeral uit het stopcontact trekken :bang:
Hehe ja dat heb ik ook wel af een toe een keer, router die overbelast geraakt ofzo :P
Op kot hadden we US-Robotics en moest die wel dagelijks eens uitgetrokken worden...
Bij men linksys nog nooit moeten doen
Plaats reactie

Terug naar “Telenet (Chello, UPC)”