Ideeën voor vragen voor de poll van oktober?

Bespreking van wettelijk onduidelijke onderwerpen. Vragen worden voorgelegd aan een advocaat. (userbase noch de forumadvocaat zijn aansprakelijk!) Enkel replies toegestaan.
Gebruikersavatar
Nob
Erelid
Erelid
Berichten: 3442
Lid geworden op: 09 sep 2002, 18:19
Locatie: Belgium, Bever
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 125 keer

Die kan je hier kwijt.

Liefst algemene vragen, zodat iedereen er wat mee is. (dus liefst geen persoonlijke problemen tenzij die nut kunnen hebben voor iedereen)

greetz,

Nob
De toenemende haast is een symptoom van de wereld die steeds meer in getallen wordt uitgedrukt.
Moomin
Pro Member
Pro Member
Berichten: 231
Lid geworden op: 29 mei 2006, 11:35
Bedankt: 2 keer

Als je van provider verandert, betaal je bij de meeste een "aansluitkost". De hoogte ervan varieert.

Is het dan nog legaal dat een provider je voor minimaal een jaar aan zich bindt? Hij heeft tenslotte de aansluitkosten gerecupereerd, hij leidt geen verlies als een klant van zijn contract af wil.

Kortom, zijn die contracten met minimale loopduur van een jaar altijd rechtsgeldig? Ze komen nu niet bepaald de concurrentie op de markt ten goede.

Moomin
killer
Pro Member
Pro Member
Berichten: 261
Lid geworden op: 09 apr 2006, 12:30

Waarom moet telenet zijn kabelnetwerk niet openstellen voor andere providers terwijl Belgacom dit wel moet?
ruben
Pro Member
Pro Member
Berichten: 292
Lid geworden op: 11 sep 2005, 22:38

killer schreef:Waarom moet telenet zijn kabelnetwerk niet openstellen voor andere providers terwijl Belgacom dit wel moet?
² , en nog een bijkomstige vraag , wat zijn de mogelijkheden als dit wel ZOU gebeuren ? Kunnen we dan bv UPC met hun 20/1mbit abbo verwachten in heel België ? En dan ook met FUP ?
CueBoy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1690
Lid geworden op: 23 mei 2003, 23:13
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 4 keer

ruben schreef: , en nog een bijkomstige vraag , wat zijn de mogelijkheden als dit wel ZOU gebeuren ? Kunnen we dan bv UPC met hun 20/1mbit abbo verwachten in heel België ? En dan ook met FUP ?
Ik wil nu niet negatief zijn, maar dit kan toch niet door een advocaat beantwoord worden ???
If you can't beat them, confuse them.
Gebruikersavatar
meon
Administrator
Administrator
Berichten: 16729
Lid geworden op: 18 feb 2003, 22:02
Twitter: meon
Locatie: Bree
Uitgedeelde bedankjes: 574 keer
Bedankt: 770 keer

ruben schreef:
killer schreef:Waarom moet telenet zijn kabelnetwerk niet openstellen voor andere providers terwijl Belgacom dit wel moet?
² , en nog een bijkomstige vraag , wat zijn de mogelijkheden als dit wel ZOU gebeuren ? Kunnen we dan bv UPC met hun 20/1mbit abbo verwachten in heel België ? En dan ook met FUP ?
Ik denk wel niet dat je een dergelijke vraag bij een advocaat kan neerleggen. Die kwesties worden op politiek niveau gevoerd en niet op justitiële. Of je moet je vraag herformuleren natuurlijk ;)
//edit: CueBoy was me voor...
ruben
Pro Member
Pro Member
Berichten: 292
Lid geworden op: 11 sep 2005, 22:38

Was vergeten dat ik hier in het nieuw forum 'Forumadvocaat' zat... Laat het dan maar bij de vraag van killer , de rest van mij vragen zijn uiteraard speculatie , daar is een advocaat idd niet voor opgeleid , my bad
Gebruikersavatar
deej
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3322
Lid geworden op: 09 dec 2002, 21:14
Locatie: Een boerengat nu met VDSL2!
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 4 keer

Ik denk vooral aan: via tele-sales worden consument vaak een abonnement "aangesmeerd" omdat ze zogezegd mondeling zouden toegezegd hebben.

- Welke termijn heeft een consument om vanonder een bestelling te raken?
- Hoe kan men dit best vermijden?
- Hoe kan men terugslaan naar zulke aggressieve technieken? Waar kan men best klacht neerleggen?
- Bij wie ligt eigenlijk de bewijslast om vanonder het contract te raken? Als een telesales mij dit zou lappen zou ik niet betalen en zeggen: "prove that I ordered it". Maar is dit de juiste aanpak?
Gebruikersavatar
meon
Administrator
Administrator
Berichten: 16729
Lid geworden op: 18 feb 2003, 22:02
Twitter: meon
Locatie: Bree
Uitgedeelde bedankjes: 574 keer
Bedankt: 770 keer

Deej_1977 schreef:Ik denk vooral aan: via tele-sales worden consument vaak een abonnement "aangesmeerd" omdat ze zogezegd mondeling zouden toegezegd hebben.

- Welke termijn heeft een consument om vanonder een bestelling te raken?
- Hoe kan men dit best vermijden?
- Hoe kan men terugslaan naar zulke aggressieve technieken? Waar kan men best klacht neerleggen?
- Bij wie ligt eigenlijk de bewijslast om vanonder het contract te raken? Als een telesales mij dit zou lappen zou ik niet betalen en zeggen: "prove that I ordered it". Maar is dit de juiste aanpak?
aub: http://mineco.fgov.be/information_socie ... _nl-02.htm (is trouwens een heel interessante pagina! -- 3e hit of zo op Google met "verkoop op afstand")
Gebruikersavatar
FezzFest
Pro Member
Pro Member
Berichten: 244
Lid geworden op: 05 jan 2006, 09:45
Uitgedeelde bedankjes: 61 keer
Bedankt: 16 keer

killer schreef:Vraag die ik me dan ook stel is:
Is "Illegaal downloaden" nog illegaal, sinds we dat compenseren met de auvibel taks.
en daarbij toegevoegd: hoe illegaal is het downloaden van muziek en film in België?
Gebruikersavatar
Styno
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1440
Lid geworden op: 06 nov 2003, 17:38
Locatie: Somewhere over the rainbow....

FezzFest schreef:hoe illegaal is het downloaden van muziek en film in België?
nu mag je eens 2x raden...
echo '[q]sa[ln0=aln256%Pln256/snlbx]sb3135071790101768542287578439snlbxq'|dc
echo '16i[q]sa[ln0=aln100%Pln100/snlbx]sbA0D4D465452snlbxq'|dc
Afbeelding
Zambo
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1184
Lid geworden op: 04 apr 2006, 17:00
Locatie: West-Vlaanderen

Hoe zit dat verder met WIFI? zou daar graag een antwoord op krijgen. Het is niet omdat het op dit moment niet de meeste stemmen haalt dat het daarvoor in de diepvries moet belanden.

WIFI
Gebruikersavatar
FezzFest
Pro Member
Pro Member
Berichten: 244
Lid geworden op: 05 jan 2006, 09:45
Uitgedeelde bedankjes: 61 keer
Bedankt: 16 keer

Styno schreef:
FezzFest schreef:hoe illegaal is het downloaden van muziek en film in België?
nu mag je eens 2x raden...
Als je het zo goed weet, leg het me dan maar eens uit :wink: Gezond verstand zegt dat het natuurlijk illegaal is, maar in Nederland is het raar genoeg toch legaal...
Gebruikersavatar
Styno
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1440
Lid geworden op: 06 nov 2003, 17:38
Locatie: Somewhere over the rainbow....

FezzFest schreef:maar in Nederland is het raar genoeg toch legaal...
Wel die uitspraak heb ik nu al een aantal x gehoord. Na een tijdje opzoekwerk heb ik enkel een aantal artikels gevonden waarin de uitspraak (rechtbank) stond dat Kazaa als programma kon blijven bestaan omdat de users verantwoordelijk waren voor de content. Niet de organisatie.
Dan heb ik nog een site gevonden http://www.iusmentis.com/. Specifiek over het nederlandse recht.
Nergens vind ik de uitspraak dat downloaden legaal zou zijn (buiten op enkele fora) Heb jij mischien meer info?
echo '[q]sa[ln0=aln256%Pln256/snlbx]sb3135071790101768542287578439snlbxq'|dc
echo '16i[q]sa[ln0=aln100%Pln100/snlbx]sbA0D4D465452snlbxq'|dc
Afbeelding
MRC101
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1538
Lid geworden op: 31 maa 2005, 21:27
Locatie: Gent
Bedankt: 5 keer

Styno schreef:
FezzFest schreef:maar in Nederland is het raar genoeg toch legaal...
Wel die uitspraak heb ik nu al een aantal x gehoord. Na een tijdje opzoekwerk heb ik enkel een aantal artikels gevonden waarin de uitspraak (rechtbank) stond dat Kazaa als programma kon blijven bestaan omdat de users verantwoordelijk waren voor de content. Niet de organisatie.
Dan heb ik nog een site gevonden http://www.iusmentis.com/. Specifiek over het nederlandse recht.
Nergens vind ik de uitspraak dat downloaden legaal zou zijn (buiten op enkele fora) Heb jij mischien meer info?
www.thuiskopie.nl (veel duidelijker dan de site van Auvibel trouwens)
Gebruikersavatar
Block
Erelid
Erelid
Berichten: 1926
Lid geworden op: 31 jul 2005, 01:08
Uitgedeelde bedankjes: 161 keer
Bedankt: 110 keer
Recent bedankt: 4 keer

Bij de meeste telco operators ga je een contract aan en ben je verplicht een jaar te blijven, je ziet echter de laatste jaren dat dit steeds langer en langer wordt. Bij bijv. unitedtelecom is dit voor 3 jaar!!! Kan dit zomaar?
select replace * from userbase.be where topic ('got hostile', 'got friendly and polite');
BungaMan
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1485
Lid geworden op: 16 nov 2005, 09:05

Is het legaal dat een organisatie je beschuldigd van een misdrijf tegen hun (hun muziek illegaal gekopieerd) en ze eisen van jou dat je een bepaald bedrag betaalt of je anders opzadelen met een veel duurder kostende rechtzaak. Is dit een vorm van afpersing? Als het niet legaal is, kan die organisatie je dan alsnog aanklagen vanwege het vermoede misdrijf of hebben ze daar dan het recht niet meer toe?
Please help, looking for a way to get rich and fast
Gebruikersavatar
FezzFest
Pro Member
Pro Member
Berichten: 244
Lid geworden op: 05 jan 2006, 09:45
Uitgedeelde bedankjes: 61 keer
Bedankt: 16 keer

Styno schreef:
FezzFest schreef:maar in Nederland is het raar genoeg toch legaal...
Wel die uitspraak heb ik nu al een aantal x gehoord. Na een tijdje opzoekwerk heb ik enkel een aantal artikels gevonden waarin de uitspraak (rechtbank) stond dat Kazaa als programma kon blijven bestaan omdat de users verantwoordelijk waren voor de content. Niet de organisatie.
Dan heb ik nog een site gevonden http://www.iusmentis.com/. Specifiek over het nederlandse recht.
Nergens vind ik de uitspraak dat downloaden legaal zou zijn (buiten op enkele fora) Heb jij mischien meer info?
Noppe, zelf heb ik daar geen extra info over. 't Is gewoon op sites als tweakers.net wordt dat vaak aangehaald dat het downloaden van muziek en film (niet van software) legaal is (volgens de wet althans). Daarmee vraag ik me af hoe het nu in elkaar zit. Zelf ga ik er vanuit dat het illegaal is, tot het tegendeel bewezen is (om mezelf niet voor onaangename verassingen te zetten :wink: )
BungaMan
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1485
Lid geworden op: 16 nov 2005, 09:05

Dat hangt af van land tot land volgens de copyright wetgeving. Als ik me niet vergis is het zo dat je in nederland een copy voor persoonlijk gebruik mag maken ook al heb je geen rechten betaald voor het werk waarvan je copieert.
Please help, looking for a way to get rich and fast
Gebruikersavatar
netdata
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1677
Lid geworden op: 16 aug 2005, 11:28
Twitter: wdhaeseleer
Locatie: Turnhout
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 8 keer

Garantie:


Rond garantie bestaan vele misverstanden zo heb je:
- Consumenten garantie
- Fabries garantie
- Carry in garantie
- On site garantie
enzo

Wat is in dit kader het wettelijke.
Heelveel winkels willen niet aanemen dat ik op een GSM 2 jaar garantie heb.
Ook al staat op de doos slechts 1 jaar.

Grijp ik er naast of eerder de winkel?
Wat kan ik hiertegen doen?
Tot wat verplicht een winkel zich ertoe?
Die 2 jaar garantie wat voor garantie is dat en wie bepaald wat nog garantie is...
Gebruikersavatar
cptKangaroo
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3064
Lid geworden op: 18 dec 2004, 14:33
Locatie: 053 Aalst
Uitgedeelde bedankjes: 666 keer
Bedankt: 227 keer
Recent bedankt: 1 keer

De vrijmaking van de 'local loop' is in onze buurlanden door kleinere ISPs via de rechtbank afgedwongen van de incumbent telco -- hoeveel kans op slagen maakt zo'n procedure in België? Kan een Belgische rechtbank een bedrijf als Belgacom of Telenet dwingen om hun netwerkbeheer af te splitsen en onafhankelijk te maken?
dupondje
Premium Member
Premium Member
Berichten: 605
Lid geworden op: 14 sep 2006, 23:55
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 47 keer

Moomin schreef:Als je van provider verandert, betaal je bij de meeste een "aansluitkost". De hoogte ervan varieert.

Is het dan nog legaal dat een provider je voor minimaal een jaar aan zich bindt? Hij heeft tenslotte de aansluitkosten gerecupereerd, hij leidt geen verlies als een klant van zijn contract af wil.

Kortom, zijn die contracten met minimale loopduur van een jaar altijd rechtsgeldig? Ze komen nu niet bepaald de concurrentie op de markt ten goede.

Moomin
Waarom binden ze 1 jaar ? omdat de werkelijke aansluitkost hoger ligt dan die die je betaalt !
Gebruikersavatar
GeertAki
Pro Member
Pro Member
Berichten: 276
Lid geworden op: 09 jan 2006, 13:28
Locatie: Mechelen
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer

Over computers algemeen:
Op sites zoals DELL kan je meestal geen pc/laptop kopen zonder dat er windows OEM licentie bijgeleverd wordt.
Is dit een vorm van koppelverkoop en dus niet toegelaten of is dit een uitzondering op de regel?
Gebruikersavatar
NuKeM
Administrator
Administrator
Berichten: 5494
Lid geworden op: 10 nov 2002, 00:55
Uitgedeelde bedankjes: 114 keer
Bedankt: 234 keer
Recent bedankt: 4 keer

Vragen ivm lanparties (even grof gesteld, ik ken de hele problematiek niet):
Hoe zit het nu met lanparties. Mogen politiemannen in burger daar komen controlleren in die privésfeer, mogen ze zomaar binnenvallen (met huiszoekingsbevel waarschijnlijk wel) en vooral, wat mag jij doen als ze binnenvallen (mag ik data vernietigen, wat zijn de straffen daarop en wat met encryptie).
Hoe zit het nu in elkaar voor de organisatoren en die opgelegde regels (even de naam kwijt van de oplegger) en zijn er manieren om zich in te dekken?
wem
Premium Member
Premium Member
Berichten: 666
Lid geworden op: 24 mei 2004, 14:48

NuKeM schreef:zijn er manieren om zich in te dekken?
Alles legaal houden en zien dat de bewijzen daarvoor dan ook aanwezig zijn :-)
Gebruikersavatar
NuKeM
Administrator
Administrator
Berichten: 5494
Lid geworden op: 10 nov 2002, 00:55
Uitgedeelde bedankjes: 114 keer
Bedankt: 234 keer
Recent bedankt: 4 keer

Ja, maar ik bedoel iets anders. Zo heb ik gehoord dat vroeger discotheken zich als privé club lieten bestempelen (daarom dat een lidkaart soms moest) omdat dit voor hun veel voordelen had (ik denk ook juridisch), zo'n trucjes.
Goendi
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1621
Lid geworden op: 30 mei 2006, 13:20
Twitter: goendi
Locatie: Antwerpen
Bedankt: 2 keer
Contacteer:

Ja, maar ik bedoel iets anders. Zo heb ik gehoord dat vroeger discotheken zich als privé club lieten bestempelen (daarom dat een lidkaart soms moest) omdat dit voor hun veel voordelen had (ik denk ook juridisch), zo'n trucjes.
Ik denk dat een advocaat zijn clienten niet gaat uitleggen wat de achterpoortjes in de wet zijn, maar dat hij ze liever de geest vd wet bijbrengt als het op preventie komt. Me dunkt dat hij dan ook kort zal zeggen dat je best gewoon niets illegaals op je PC houdt :)
Goendi
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1621
Lid geworden op: 30 mei 2006, 13:20
Twitter: goendi
Locatie: Antwerpen
Bedankt: 2 keer
Contacteer:

Hoe zit het nu met lanparties. Mogen politiemannen in burger daar komen controlleren in die privésfeer, mogen ze zomaar binnenvallen (met huiszoekingsbevel waarschijnlijk wel) en vooral, wat mag jij doen als ze binnenvallen (mag ik data vernietigen, wat zijn de straffen daarop en wat met encryptie).
Op publieke evenementen mogen ze altijd komen 'neuzen'. Als het op uitnodiging is hebben ze bvb wel een huiszoekingbevel nodig, tenzij er bepaalde maatregelen zich opdringen (bvb als ze een misdrijf vaststellen waarbij hoogdringendheid aanwezig is).
Voorts mogen ze alles wat ze in beslag nemen onderzoeken. Ze moeten zich hier niet houden aan zaken zoals encryptie of privacy, het is nl geen privaat bezit meer. Je mag in principe geen bewijsmateriaal vernietigen, doe je dit toch en dit is te bewijzen, zou je wel eens een strafklacht wegens 'obstructie van het gerechtelijk onderzoek' aan je been kunnen hebben. De straffen ken ik niet ;)
wem
Premium Member
Premium Member
Berichten: 666
Lid geworden op: 24 mei 2004, 14:48

Goendi schreef:Je mag in principe geen bewijsmateriaal vernietigen, doe je dit toch en dit is te bewijzen, zou je wel eens een strafklacht wegens 'obstructie van het gerechtelijk onderzoek' aan je been kunnen hebben. De straffen ken ik niet ;)
Soms kan de straf oplopen tot hetgene waar je voor beschuldigd wordt, en de vernietiging van bewijsmateriaal deels als "bewijs" van je schuld beschouwen.
(in hoeverre dit in België dan weer kan voorvallen, is misschien ook een nieuwe vraag voor de forumadvocaat, maar ik zou het allessinds niet proberen ;-) )
Gebruikersavatar
Nob
Erelid
Erelid
Berichten: 3442
Lid geworden op: 09 sep 2002, 18:19
Locatie: Belgium, Bever
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 125 keer

Nog vragen via pm gekregen:
- Hoe kan het dat Belgacom raw copper aan +/- €12/maand mag aanrekenen terwijl het een telefoonlijn ter beschikking kan stellen voor €6,5 ?

- Waarom heeft Belgacom het alleenrecht om ADSL2+ en VDSL aan te bieden ? Waarom worden ze niet verplicht om het ook via BROBAII aan te bieden ?

- Waarom is Telenet niet verplicht om haar netwerk open te stellen voor andere ISPs ?

greetz,

Nob
De toenemende haast is een symptoom van de wereld die steeds meer in getallen wordt uitgedrukt.
Gebruikersavatar
netdata
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1677
Lid geworden op: 16 aug 2005, 11:28
Twitter: wdhaeseleer
Locatie: Turnhout
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 8 keer

Nob schreef:Nog vragen via pm gekregen:
- Hoe kan het dat Belgacom raw copper aan +/- €12/maand mag aanrekenen terwijl het een telefoonlijn ter beschikking kan stellen voor €6,5 ?

- Waarom heeft Belgacom het alleenrecht om ADSL2+ en VDSL aan te bieden ? Waarom worden ze niet verplicht om het ook via BROBAII aan te bieden ?

- Waarom is Telenet niet verplicht om haar netwerk open te stellen voor andere ISPs ?

greetz,

Nob
Deze vind ik persoonlijk de leukste.
Iemand die duidelijk op de hoogte is van bepaalde problemen !
Gebruikersavatar
cptKangaroo
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3064
Lid geworden op: 18 dec 2004, 14:33
Locatie: 053 Aalst
Uitgedeelde bedankjes: 666 keer
Bedankt: 227 keer
Recent bedankt: 1 keer

- Hoe kan het dat Belgacom raw copper aan +/- €12/maand mag aanrekenen terwijl het een telefoonlijn ter beschikking kan stellen voor €6,5 ?
Da's vanwege het BIPT -- volgend jaar zou dat dus een stuk minder moeten worden (remember die beslissing ivm "geen Belgacom factuur meer") maar het probleem blijft hetzelfde, het wordt gewoon een minder transparante situatie. Vandaar mijn vraag ivm afdwingen voor rechtbank ipv BIPT te laten aanmodderen.
grox
Plus Member
Plus Member
Berichten: 179
Lid geworden op: 13 nov 2005, 19:53

wanneer ga je belgacom aanklagen voor koppelverkoop (adsl+tv)
Gebruikersavatar
Blue-Sky
Erelid
Erelid
Berichten: 8554
Lid geworden op: 23 feb 2003, 20:42
Locatie: België - Limburg

Nob schreef:Die kan je hier kwijt.

Liefst algemene vragen, zodat iedereen er wat mee is. (dus liefst geen persoonlijke problemen tenzij die nut kunnen hebben voor iedereen)
grox schreef:wanneer ga je belgacom aanklagen voor koppelverkoop (adsl+tv)
Zo 'n reply in quote is al meerdere keren aan bod gekomen.

ADSL werkt via een telefoonlijn. (koperdraad)

Over diezelfde lijn gaan ook de signalen voor Belgacom TV, onzinnige reply dus.

Als voorbeeld, een hf signaal welke door de ether gaat om tot bij je antenne te komen zou dan ook koppelverkoop zijn. (man...man...man...)

:wink:
Gebruikersavatar
GeertAki
Pro Member
Pro Member
Berichten: 276
Lid geworden op: 09 jan 2006, 13:28
Locatie: Mechelen
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer

Volgens mij gaat het erom dat je ADSL van Belgacom moet nemen en dat je bijvoorbeeld je ADSL niet bij EDPnet kan nemen...

Of kan dit intussen wel?
Gebruikersavatar
NuKeM
Administrator
Administrator
Berichten: 5494
Lid geworden op: 10 nov 2002, 00:55
Uitgedeelde bedankjes: 114 keer
Bedankt: 234 keer
Recent bedankt: 4 keer

Opletten met technische vragen (want ik zie er hier al een paar langskomen), die zijn niet geschikt voor de forumadvocaat lijkt me.
BungaMan
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1485
Lid geworden op: 16 nov 2005, 09:05

En ik denk ook niet dat het de bedoeling is dat die advocaat een hele week opzoekingswerk moet doen voor die vragen.
Please help, looking for a way to get rich and fast
grox
Plus Member
Plus Member
Berichten: 179
Lid geworden op: 13 nov 2005, 19:53

Blue-Sky schreef:
Nob schreef:Die kan je hier kwijt.

Liefst algemene vragen, zodat iedereen er wat mee is. (dus liefst geen persoonlijke problemen tenzij die nut kunnen hebben voor iedereen)
grox schreef:wanneer ga je belgacom aanklagen voor koppelverkoop (adsl+tv)
Zo 'n reply in quote is al meerdere keren aan bod gekomen.

ADSL werkt via een telefoonlijn. (koperdraad)

Over diezelfde lijn gaan ook de signalen voor Belgacom TV, onzinnige reply dus.

Als voorbeeld, een hf signaal welke door de ether gaat om tot bij je antenne te komen zou dan ook koppelverkoop zijn. (man...man...man...)

:wink:
:eek: waar heb jij het over man :???:

lees maar geertaki's reactie :roll:
Gebruikersavatar
deej
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3322
Lid geworden op: 09 dec 2002, 21:14
Locatie: Een boerengat nu met VDSL2!
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 4 keer

NuKeM schreef:Opletten met technische vragen (want ik zie er hier al een paar langskomen), die zijn niet geschikt voor de forumadvocaat lijkt me.
Neen maar als je vraagt "waarom moet Belgacom slechts een deel van zijn breedbandtechnologie openstellen en een ander deel niet?" is dat goed genoeg denk ik. Zet er desnoods ADSL en VDSL bij en dan moet hij het plaatje toch snappen?
Bergie
Plus Member
Plus Member
Berichten: 141
Lid geworden op: 21 jul 2005, 03:02

meon schreef:
Deej_1977 schreef:Ik denk vooral aan: via tele-sales worden consument vaak een abonnement "aangesmeerd" omdat ze zogezegd mondeling zouden toegezegd hebben.

- Welke termijn heeft een consument om vanonder een bestelling te raken?
- Hoe kan men dit best vermijden?
- Hoe kan men terugslaan naar zulke aggressieve technieken? Waar kan men best klacht neerleggen?
- Bij wie ligt eigenlijk de bewijslast om vanonder het contract te raken? Als een telesales mij dit zou lappen zou ik niet betalen en zeggen: "prove that I ordered it". Maar is dit de juiste aanpak?
aub: http://mineco.fgov.be/information_socie ... _nl-02.htm (is trouwens een heel interessante pagina! -- 3e hit of zo op Google met "verkoop op afstand")

Nochtans vind ik dit ook een héél goede vraag, vooral met betrekking tot het aspect "bewijslast".

Het is bekend dat een bepaalde ISP de klanten opbelt met een halfslachtige uitleg over 2 maanden gratis abonnement, en daarbij niet voldoet aan alle punten opgesomd in Art. 78 van de Wet van 14 juli 1991, en achteraf bij overstap van de klant een vergoeding wegens "vroegtijdige verbreking" aanrekent, alsof de klant een verbintenis zou aangegaan zijn.
Het is ook bekend dat zij hun briefwisseling hieromtrent ( Art. 79 ) niet aangetekend versturen, en dat deze briefwisseling dus even goed bij de Post kan verloren gegaan zijn.

De pertinente vragen zijn dan ook :
Bij wie ligt de bewijslast voor het aantonen van een eventuele verbintenis ?
En hoe kan die ISP bewijzen dat er een verbintenis was, zonder enige schriftelijke handtekening van de klant ?
Hoe kan de ISP bewijzen dat de persoon die zij aan de telefoon hadden wel degelijk de titularis van het abonnement was, en niet iemand die totaal niet bevoegd was om al of niet een verbintenis aan te gaan ?
En hoe kunnen ze bewijzen WAT die persoon juist gezegd heeft, en of die wel degelijk een verbintenis aangegaan is ?
Is een eventuele verbintenis die mondeling verkregen werd d.m.v. bedrieglijke publiciteitstrucjes rechtsgeldig ?
Wat bvb. als iemand zomaar zonder te luisteren "ja, 't is goed" zegt om zo snel mogelijk van dat ongewenste reclametelefoontje af te zijn ?

Interessant voer voor de advocaat, denk ik zo, en ik denk wel dat verschillende mensen hier daar graag wel eens een sluitend antwoord zouden op zien...
Gesloten

Terug naar “Forumadvocaat”