ipv6 + pfSense: Fixed IP / Fixed Prefix

Heb je problemen met het instellen van je netwerk, bedraad of draadloos, dan kan je hier altijd terecht!
Plaats reactie
gert.jansen
Pro Member
Pro Member
Berichten: 263
Lid geworden op: 02 jun 2007, 23:29
Locatie: Oostmalle
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Bedankt: 1 keer

Zoals hier reeds besproken heb ik zowel thusi als op het werk via Telenet nu ook ipv6. Beide met een modem-only en pfSense als router/firewall.
Op het werk heb ik een fixed ipv4 adres, thuis niet.



DUID / Fixed IP / Fixed prefix ?
Voor het werk heb ik een Fixed ipv4 adres. Ik kan via Mijn.Telenet ook een fixed ipv6 adres aanvragen. Daar moet ik het DUID van mijn router (pfSense dus) voor ingeven.
Weet iemand welk DUID? In pfSense kan ik er op 5 verschillende manieren eentje aanmaken: Raw DUID, DUID-LLT, DUID-EN, DUID-LL of DUID-UUID.
Ik kan ze natuurlijk 1 voor 1 proberen maar als iemand daar al ervaring mee hoeft dat natuurlijk niet.

Nog belangrijker eigenlijk: wat wordt er trouwens 'fixed' zodra die DUID ingevuld is?
  • ipv6 adres
  • ipv6 adres én ipv6 prefix

Fixed prefix ?
Ik heb zowel thuis als op het werk op de WAN interface de optie 'Do not allow PD/Address release' aangezet.
[[ dhcp6c will send a release to the ISP on exit, some ISPs then release the allocated address or prefix. This option prevents that signal ever being sent ]]

Dit lijkt erop dat dat het prefix vasthoudt. Klopt dat? En werkt dat ook, ook voor thuis-abonnementen?
Ik heb dit weekend even de modem zonder stroom gezet, en het prefix bleef inderdaad identiek. Mijn public ipv4 en ipv6 ook, dus deze test bewijst nog niks.
gert.jansen
Pro Member
Pro Member
Berichten: 263
Lid geworden op: 02 jun 2007, 23:29
Locatie: Oostmalle
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Bedankt: 1 keer

Het lijkt erop dat de optie 'Vast IP adres' op de site van Telenet de Prefix vastzet.

Na de juiste DUID te hebben ingegeven is dit het resultaat op de site van Mijn Telenet:


IPv4
IP Adres = 81.xx.xx.xx
MAC Adres = 00:0x:xx:xx:xx:xx

IPv6
IP Adres = 2a02:1807:xxxx:xxxx::/56
DUID = 00:01:00:01:xx:xx:xx:xx:00:0x:xx:xx:xx:xx

Van het IP adres dat mijn WAN interface krijgt is hier nergens sprake.
Ik zou veronderstellen dat dat OOK fixed is, maar aangezien het niet vermeld is is dat geen zekerheid.

Het is alleszins - net als het prefix - gewijzigd na het invullen van de DUID op 'Mijn Telenet' en het herstarten van de WAN interface.
Gebruikersavatar
Ofloo
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5271
Lid geworden op: 04 okt 2004, 07:36
Locatie: BALEN
Uitgedeelde bedankjes: 57 keer
Bedankt: 92 keer

zet het op raw en kopieer de eerste 2 hexa niet.
Plaats reactie

Terug naar “Netwerken en Security”