Heeft IPv6 voordelen ?

Heb je problemen met het instellen van je netwerk, bedraad of draadloos, dan kan je hier altijd terecht!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Geert-Jan
Pro Member
Pro Member
Berichten: 326
Lid geworden op: 14 okt 2016, 17:31
Uitgedeelde bedankjes: 40 keer
Bedankt: 27 keer

Ah ok, vandaar.

Maar vraagje uit interesse, wat ga je ermee doen?

Ik ben wel eens aan het tunnelen gegaan om met IPv6 te spelen, maar had geen voordelen.
En ik bemerk ook meer en meer dat men IPv6 links laat liggen, de "drive" is er precies niet meer.

Het zit nog wel in veel producten maar weinigen gebruiken het.
Persoonlijk zie ik geen voordelen, eerder nadelen.

[Mod]
Afgesplitsts, gezien off-topic in de IPv6 FritzBox discussie.
Afbeelding

Groeten,

Geert-Jan.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Geert-Jan schreef:En ik bemerk ook meer en meer dat men IPv6 links laat liggen, de "drive" is er precies niet meer.
Nochtans stijgt het aandeel data dat over IPv6 gaat dagelijks.
Gebruikersavatar
Geert-Jan
Pro Member
Pro Member
Berichten: 326
Lid geworden op: 14 okt 2016, 17:31
Uitgedeelde bedankjes: 40 keer
Bedankt: 27 keer

r2504 schreef:
Geert-Jan schreef:En ik bemerk ook meer en meer dat men IPv6 links laat liggen, de "drive" is er precies niet meer.
Nochtans stijgt het aandeel data dat over IPv6 gaat dagelijks.
In percentage zoals hier te zien:

https://www.google.com/intl/nl/ipv6/sta ... 6-adoption

Maar getallen plakt Google er niet op, en als je dan de landen gaat bekijken is het helemaal niks en de graad van gebruik is overal quasi 0.

Het lijkt er meer en meer op dat IPv6 een miskleun is van Internet net als 3D TV in de huiskamer, niks hoor je er meer over.
En maar goed ook, want IPv6 is een gedrocht, heb me er wel eens in verdiept en kan er niet warm voor lopen.
Tijd zal het leren, maar ik denk dat er iets anders komt of IPv4 blijft gewoon.

Vergeet niet, IPv4 is niet uitgeput in IP's maar te veel bedrijven en het MIT hebben er gewoon te veel gereserveerd, daar zit het probleem.
Afbeelding

Groeten,

Geert-Jan.
Pengu
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 809
Lid geworden op: 28 sep 2003, 12:58
Uitgedeelde bedankjes: 17 keer
Bedankt: 39 keer
Recent bedankt: 1 keer

Geert-Jan schreef:
Vergeet niet, IPv4 is niet uitgeput in IP's maar te veel bedrijven en het MIT hebben er gewoon te veel gereserveerd, daar zit het probleem.
Al gehoord van IoT? Dan kom je met ipv4-adressering niet toe. En het is niet omdat jij het niet begrijpt dat het een gedrocht is. Ik geef eerlijk toe dat ik het ook niet half begrijp maar ik snap wel dat we dringend nood hebben aan meer adressen. En van wat ik er nu al van begrijp, zit het zeker niet in elkaar als een gedrocht zoals jij zegt. Integendeel zelfs... maar je zal anders moeten gaan denken en plannen.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Geert-Jan schreef:Het lijkt er meer en meer op dat IPv6 een miskleun is van Internet.
En maar goed ook, want IPv6 is een gedrocht.
Straffe uitspraken... misschien moet je die eens toelichten dan ?
Gebruikersavatar
poohbeer
Pro Member
Pro Member
Berichten: 325
Lid geworden op: 23 mei 2005, 16:09
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer

Weer even ietwat on subject..
Ik kan het WAN ip adres van de fritxbox wijzigen, maar van het 'LAN' ip adres kan ik blijkbaar enkel de prefix aanpassen en niet het ip adres zelf.
Klopt dat of mis ik weer iets?

Ik zou graag een verkort ipv6 adres als default gateway gebruiken :(
Gebruikersavatar
Geert-Jan
Pro Member
Pro Member
Berichten: 326
Lid geworden op: 14 okt 2016, 17:31
Uitgedeelde bedankjes: 40 keer
Bedankt: 27 keer

Pengu schreef:
Geert-Jan schreef:
Vergeet niet, IPv4 is niet uitgeput in IP's maar te veel bedrijven en het MIT hebben er gewoon te veel gereserveerd, daar zit het probleem.
Al gehoord van IoT? Dan kom je met ipv4-adressering niet toe. En het is niet omdat jij het niet begrijpt dat het een gedrocht is. Ik geef eerlijk toe dat ik het ook niet half begrijp maar ik snap wel dat we dringend nood hebben aan meer adressen. En van wat ik er nu al van begrijp, zit het zeker niet in elkaar als een gedrocht zoals jij zegt. Integendeel zelfs... maar je zal anders moeten gaan denken en plannen.
Waarom? Je kan via NAT en port-forwarding ook alles aanspreken.
Je hebt 65535 poorten en kan achter nat zelfs 16 miljoen adressen aanspreken, doe je dit op domein dan is het nog makkelijker, dan kan je op 1 poort onbeperkt aantal zaken bereiken.
Ik zie het probleem niet, de beperking is allang van de baan.

Als we alleen al NAT op poorten doen dan hebben we ongeveer 3 miljard adressen maal 65535 poorten, dat is zo'n enorm getal dat is al genoeg.
Als je dan ook nog op domein gaat werken is het aantal oneindig, dat alleen al op bv poort 80 zoals shared-servers doen.

Noodzaak van IPv6, nee niet echt meer. En IoT is net als 3D, leuk om even mee te spelen, gaat voornamelijk een stille dood tegemoet.
Wie wil er nu in godsnaam een koelkast aan internet hangen voor incomming verkeer? Leg me dat eens uit...heeft geen enkele zin.
Afbeelding

Groeten,

Geert-Jan.
Plaats reactie

Terug naar “Netwerken en Security”