Belgacom IPv6: statisch of dynamisch

Heb je problemen met het instellen van je netwerk, bedraad of draadloos, dan kan je hier altijd terecht!
Plaats reactie
kvdl
Starter
Starter
Berichten: 2
Lid geworden op: 06 aug 2014, 12:15

Hallo,

ik heb bij mijn ouders een BBOX3 op hun Internet Comfort geïnstalleerd (swap van een defecte BBOX2 naar BBOX3).
Er worden door de BBOX3 IPv6 adressen uitgedeeld. Dat is het goede nieuws.

Voor de lol heb ik aan de BBOX3 een OpenWRT 14.07-rc2 router gehangen. Ik zet via deze router een tweede PPPoE sessie op en krijg ook IPv6 adressen. De BBOX3 zelf deelt dan wel geen IPv6 adressen meer uit, maar dat lijkt me niet abnormaal.

Na de PPPoE sessie verschillende keren herstart te hebben heb ik telkens een ander adres gekregen op de lan interface van de router:
2a02:a03f:4fb:xxxx::1/64. De xxxx was telkens anders.

Nu zijn er volgens mij twee mogelijkheden:
1. Ofwel heb ik een /48 prefix gekregen, wat me zou verwonderen...
2. Ofwel krijg ik telkens een andere /64 prefix dynamisch toegewezen...

Hoe zit het nu eigenlijk juist bij Belgacom? Dynamische /64 prefix?
dupondje
Premium Member
Premium Member
Berichten: 605
Lid geworden op: 14 sep 2006, 23:55
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 47 keer

Een dynamische prefix inderdaad. (/56 meer bepaald dacht ik).
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 8965
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 199 keer
Bedankt: 689 keer
Recent bedankt: 2 keer

Ik dacht dat het ging gedaan zijn met dynamische IPs, nu IPv6 er genoeg heeft om ongeveer de halve wereld onder de grey goo te laten vergaan ( http://xkcd.com/865/ )

[Afbeelding Post made via mobile device ]
lithion
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2138
Lid geworden op: 21 aug 2006, 13:02
Uitgedeelde bedankjes: 7 keer
Bedankt: 78 keer
Recent bedankt: 1 keer

Bij de betere ISP is die range normaal statisch. ;) Belgacom is nu ook niet de meest gebruiksvriendelijke operator. Cfr verplichte 36h disconnect.
kvdl
Starter
Starter
Berichten: 2
Lid geworden op: 06 aug 2014, 12:15

dupondje schreef:Een dynamische prefix inderdaad. (/56 meer bepaald dacht ik).
Ok thx voor het antwoord.

Wat zielig van Belgacom. Probeer dan maar eens een home netwerk met statische IPv6 adressen deftig draaiende te houden. Pffffffff.

Ik ben blij dat ik bij EDPNet zit, gewoon een statische /56 zonder gezever!
Tomsworld
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2655
Lid geworden op: 29 jan 2004, 10:15
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 231 keer

Telenet is ook dynamisch, maar net zoals het ipv4 zolang je je modem on blijft, blijft die statisch.

Volgens mij willen zowel TN al BGC consistent zijn tussen ipv4 en v6, alleen is dit nu een punt waar ze gerust mochten afwijken ;).

Er zijn trouwens al massa's discussies over geweest, het is moeilijk werken met die dynamische prefix, technisch is er ook geen aanleiding toen het is enkel commercieel.
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 8965
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 199 keer
Bedankt: 689 keer
Recent bedankt: 2 keer

Ja, een prefix die verandert is een hel op je netwerk, dat nu zijn ipv6 begint met die prefix. Vandaar de grote nood aan nat66 oplossingen.

[Afbeelding Post made via mobile device ]
fvhbrugge
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1597
Lid geworden op: 23 nov 2008, 20:38
Uitgedeelde bedankjes: 101 keer
Bedankt: 123 keer

lithion schreef:Bij de betere ISP is die range normaal statisch. ;) Belgacom is nu ook niet de meest gebruiksvriendelijke operator. Cfr verplichte 36h disconnect.
Is nu 96uur maar het principe is inderdaad niet gebruiksvriendelijk.
dupondje
Premium Member
Premium Member
Berichten: 605
Lid geworden op: 14 sep 2006, 23:55
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 47 keer

Het is 96h disconnect ipv de oude 36h disconnect :)
En dynamisch is niet altijd even handig, maar valt al bij al nog mee?
Welke problemen hebben jullie hierbij?
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

dupondje schreef:Welke problemen hebben jullie hierbij?
Aangezien je geen NAT meer hebt worden je INTERNE adressen nu ook bepaald door je provider.

Host X (bv. je NAS) kan dus vandaag adres A hebben en enkele dagen later adres B wat me niet handig lijkt als je deze wil aanspreken.

Zolang je een mixed IPv4/6 omgeving hebt is dit geen probleem... maar als je puur IPv6 zou gebruiken ben je dus gezien.
TomG
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2171
Lid geworden op: 06 jun 2005, 18:33
Locatie: Zwevegem
Uitgedeelde bedankjes: 476 keer
Bedankt: 106 keer

Wat zijn eigenlijk de consequenties mocht je enkel IPv6 gebruiken voor je netwerk devices en je wilt die onderling laten communiceren (whatever protocol)? Blijven die connecties nog binnen je LAN als 2 toestellen in een verschillend net (verschillende prefix) zitten? In principe van zodra ze in verschillend net zitten (en dus verschillende default gateway meekrijgen) ga ik ervan uit dat traffiek eerst via je provider passeert vooraleer je naar je ander device gaat. Wat dan ook zijn percussies zou hebben op bandbreedte (telkens over je modem/verbinding).
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

TomG schreef:Blijven die connecties nog binnen je LAN als 2 toestellen in een verschillend net (verschillende prefix) zitten?
De wetten van TCP/IP routing veranderen niet hoor... devices in hetzelfde subnet zullen steeds rechtstreeks gaan.
TomG schreef:In principe van zodra ze in verschillend net zitten (en dus verschillende default gateway meekrijgen) ga ik ervan uit dat traffiek eerst via je provider passeert vooraleer je naar je ander device gaat.
Correct... maar al je toestellen zullen steeds in hetzelfde subnet zitten (wat dus mogelijks wel zal veranderen om de paar dagen).

Wat trouwens nog een ernstig nadeel is... vroeger had de 36u disconnect enkel impact op je externe connecties... nu zal het die ook hebben op je INTERNE connecties !!!

Nu dit alles is te vermijden door je link-local adres (fe80:: prefix) te gebruiken in IPv6.
Avenger 2.0
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1606
Lid geworden op: 13 okt 2005, 20:50
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 63 keer

Nu dit alles is te vermijden door je link-local adres (fe80:: prefix) te gebruiken in IPv6.
Maar dan heb je eigenlijk NAT nodig om internet te voorzien voor deze local adressen. Maar dat bestaat niet meer in IPv6. Hoe los je dit dan op?
lithion
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2138
Lid geworden op: 21 aug 2006, 13:02
Uitgedeelde bedankjes: 7 keer
Bedankt: 78 keer
Recent bedankt: 1 keer

Nee. Sowieso heeft iedere netwerkkaart in dit geval minimum 2 IPv6 adressen: één link-local adres en één met de prefix. (Eventueel nog een derde ipv6 adres omwille van privacy redenen). Lokaal verkeer gaat via de link local adressen.
dupondje
Premium Member
Premium Member
Berichten: 605
Lid geworden op: 14 sep 2006, 23:55
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 47 keer

IPv6 heeft ook private range (http://www.simpledns.com/private-ipv6.aspx).
Kan je elke IP een van die IP's toekennen voor intern verkeer.

Voor extern verkeer krijgt elke client nog een IP uit zijn private range.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Waarom zou je dat doen als je reeds een link-local adres hebt ?
dupondje
Premium Member
Premium Member
Berichten: 605
Lid geworden op: 14 sep 2006, 23:55
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 47 keer

Niet alles kan even goed overweg met local-link adressen.
Ook als je bv 2 subnets thuis wil voor scheiden van netwerken, maar toch bepaalde dingen naar elkaar wil laten connecteren.
lithion
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2138
Lid geworden op: 21 aug 2006, 13:02
Uitgedeelde bedankjes: 7 keer
Bedankt: 78 keer
Recent bedankt: 1 keer

Private vlans gebruiken hé.
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 8965
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 199 keer
Bedankt: 689 keer
Recent bedankt: 2 keer

dupondje schreef:Niet alles kan even goed overweg met local-link adressen.
Ook als je bv 2 subnets thuis wil voor scheiden van netwerken, maar toch bepaalde dingen naar elkaar wil laten connecteren.
En dit is dus exact waarom, in combinatie met providers die dynamic ipv6 geven, en mensen/bedrijven die static ips willen of 2 providers hebben, ipv6 binnen de korste keren een nat66 variant gaat kennen. Puristen ten spijt. Dus wacht nog effe om duur router/firewall materiaal te kopen, tot een van de nat66 standaarden doorbreekt.

[Afbeelding Post made via mobile device ]
Plaats reactie

Terug naar “Netwerken en Security”