Telenet brengt België bovenaan wereldranglijst IPv6

Heb je problemen met het instellen van je netwerk, bedraad of draadloos, dan kan je hier altijd terecht!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
krisken
userbase crew
userbase crew
Berichten: 19763
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

Mechelen, 19 maart 2014 - Telenet is als een van de eerste operatoren ter wereld bezig met een grootschalige uitrol van IPv6, het nieuwe internetprotocol dat zal toelaten het toenemend aantal interactieve apparaten en diensten met het internet te blijven verbinden. Ongeveer een miljoen Telenet-internetklanten ontvangen momenteel al een IPv6-adres. Door deze investering van het Mechelse kabelbedrijf, verschijnt België bovenaan in de wereldranglijsten van IPv6 gebruikers. Telenet zal in 2014 IPv6 stelselmatig verder uitrollen, naast het huidige IPv4 protocol.



Een miljoen internetklanten op IPv6
Telenet is al enkele jaren bezig met de nodige voorbereidingen om zijn netwerk klaar te maken voor IPv6. Deze migratie naar het nieuwe internetprotocol is de grootste technische aanpassing aan het internet die operatoren moeten leveren sinds het ontstaan van het internet. Momenteel heeft Telenet bijna alle kabelrouters in zijn netwerk opengesteld voor IPv6, waardoor zo'n miljoen internetklanten een IPv6 adres ontvangen, naast hun IPv4 adres. Telenet rolt het nieuwe protocol gecontroleerd en stelselmatig uit bij alle klanten die beschikken over een draadloze internetmodem (Eurodocsis 3.0 homegateway). Door deze grootschalige uitrol bij Telenet-internetklanten bekleedt België de eerste plaats in alle ranglijsten van IPv6 penetratie.

Waarom is IPv6 zo belangrijk?

Elk toestel met een internetverbinding heeft een IP-adres. Dankzij dat adres kunnen de toestellen of de gebruikers ervan gegevens uitwisselen via het internet. Het aantal beschikbare IP-adressen hangt af van een internetprotocol. Het huidige IPv4 protocol maakt 4,2 miljard unieke IP-adressen mogelijk. In 2013 werden in Azië en Europa echter de laatste IPv4 adressen toegewezen door de internetinstanties APNIC en RIPE NCC. Gezien het toenemend aantal toestellen dat verbinding maakt met het internet, zoals tegenwoordig bijvoorbeeld ook auto's, koelkasten of thermostaten, bestaat de nood aan een nieuw internetprotocol dat meer adressen toelaat. IPv6 zorgt voor 2128 adressen, bijna oneindig veel. Een IPv6-adres ziet er bijvoorbeeld zo uit: 2a02:1800:60:2201:84ec:a5fc:69bd:bcb7.



Wat is nodig voor IPv6?
Om te kunnen surfen met een IPv6-adres moeten een aantal zaken compatibel zijn. Ten eerste moet zowel het Telenet-netwerk als het thuisnetwerk van de klant klaar zijn voor IPv6. Daarnaast moet ook het besturingssysteem en de software van het toestel dat verbinding maakt met internet, compatibel zijn. Tot slot moet ook de webserver die de website host, IPv6-klaar zijn. Zo ondersteunen grote sites als Google, Youtube en Facebook nu al IPv6. Tegen 2017 zullen wereldwijd naar schatting[1] 42% van de vaste en mobiele connecties IPv6 compatibel zijn.

Indien een van deze elementen nog niet klaar is voor IPv6, blijven klanten surfen met een IPv4-adres. De IPv4- en IPv6-diensten zullen nog jarenlang naast elkaar blijven bestaan. Telenet biedt de garantie dat zijn klanten de volgende jaren gebruik kunnen blijven maken van IPv4 ondersteunde diensten. Tegen 2020 zal IPv6 waarschijnlijk het meer dominante protocol zijn op het internet.

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
Yogi
Pro Member
Pro Member
Berichten: 266
Lid geworden op: 10 jul 2008, 10:28
Bedankt: 1 keer

Als ik zie op mijn telenet heb ik inderdaad ook al een ipv6 ip :)
Astralon
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3310
Lid geworden op: 26 jul 2005, 12:17
Locatie: Lochristi
Uitgedeelde bedankjes: 196 keer
Bedankt: 125 keer

Mooi!
kaarsenbril
Pro Member
Pro Member
Berichten: 347
Lid geworden op: 16 jun 2012, 18:48
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Bedankt: 43 keer

En hier zit dan het gros van hun klanten, met een voorhistorische limiet van 100gb/maand. Tal van diensten die wat volume vergen onbereikbaar....
Kwestie van de concurrentie geniepig uit te schakelen... Waarom wordt dit nooit aan de kaak gesteld... ipv6 zal mij worst wezen, gebruik het enkel voor de gratis usenetservice :-)
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

300 GB is echt een drama... raar dat ik buiten technische forums als dit er niemand over hoor klagen ?

Trouwens eens op smallband heb je nog 5 Mbps... terwijl veel video streams maar enkele megabits leveren... zelfs dat is dus nog geen probleem.

Laat ons dus in dit topic focussen op IPv6... niet de zoveelste eindeloze volume discussie (die voor sommigen nooit genoeg zal zijn).
skills
Member
Member
Berichten: 90
Lid geworden op: 03 okt 2012, 11:44
Uitgedeelde bedankjes: 7 keer
Bedankt: 28 keer

En hoe zit dit nu precies technisch in elkaar ? Krijg je gewoon 1 Ipv6 LAN prefix toegewezen van telenet omdat hun HGW reeds een router is ?
Of krijg je ook een WAN Prefix toegewezen naar waar een extra LAN prefix gerouteerd wordt ?

Mijn gok is dat je maar 1 prefix krijgt, maar op mijn telenet verbinding is IPv6 nog niet geactiveerd .. dus ik kan het niet checken
Gebruikersavatar
krisken
userbase crew
userbase crew
Berichten: 19763
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

Normaal zou je een range moeten krijgen hé. Maar dat is dan ook weer "normaal" :-)

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
Gebruikersavatar
Loeri
Premium Member
Premium Member
Berichten: 490
Lid geworden op: 04 sep 2011, 14:32
Uitgedeelde bedankjes: 70 keer
Bedankt: 25 keer

skills schreef:En hoe zit dit nu precies technisch in elkaar ? Krijg je gewoon 1 Ipv6 LAN prefix toegewezen van telenet omdat hun HGW reeds een router is ?
Of krijg je ook een WAN Prefix toegewezen naar waar een extra LAN prefix gerouteerd wordt ?

Mijn gok is dat je maar 1 prefix krijgt, maar op mijn telenet verbinding is IPv6 nog niet geactiveerd .. dus ik kan het niet checken
Hier wel IPv6 actief en bij WAN staat je IPv6 adress + prefix (/56) en LAN /64. :p
Gebruikersavatar
gbmed
Erelid
Erelid
Berichten: 542
Lid geworden op: 07 apr 2013, 18:44
Uitgedeelde bedankjes: 228 keer
Bedankt: 126 keer

krisken schreef:
IPv6 zorgt voor 2128 adressen
Straf, heel straf :wink:
Afbeelding Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Netwerken en Security”