Ipv6 in België (telenet/belgacom)

Heb je problemen met het instellen van je netwerk, bedraad of draadloos, dan kan je hier altijd terecht!
Plaats reactie
42wim
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 29
Lid geworden op: 02 jan 2013, 23:16
Bedankt: 18 keer

Voor wat meer info over de plannen van Belgacom en Telenet betreffende IPv6 (voor eindgebruikers)

Belgacom: http://www.ipv6council.be/IMG/pdf/20130 ... lgacom.pdf (testen en bbox3 ergens Q2 2013)
Telenet: http://www.ipv6council.be/IMG/pdf/20130 ... t-pptx.pdf (testen 2de helft 2013)

Ook nog andere interessante presentaties op
http://www.ipv6council.be/Root/article/ ... meeting-63
Mathy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 842
Lid geworden op: 17 feb 2010, 11:09
Uitgedeelde bedankjes: 35 keer
Bedankt: 74 keer

Als ik die slides juist interpreteer voor Belgacom heb je sowieso een BBox3 nodig dus dat kan misschien een manier zijn om er vlugger 1 te krijgen 8)

Ik vraag me af vanaf wanneer je als je zelf PPPoE sessies aanlegt IPv6 adressen kan krijgen, meteen bij de launch van BBox3 of als ze dat toevallig in jouw buurt beginnen te implementeren. Ik mis ook nog info over wat voor type IP-blokken ze gaan uitleveren, zou dat (dare I hope?) met fixed prefix zijn per klant?
Skynet Generation Internet

http://mathy.vanvoorden.be
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Mathy schreef:Ik mis ook nog info over wat voor type IP-blokken ze gaan uitleveren, zou dat (dare I hope?) met fixed prefix zijn per klant?
Bij TN vermeld men alvast (althans voor mensen met een eigen router)
CPE routers will receive a /128 (WAN) and a delegated prefix (LAN) - Shorter IPv6 prefixes will be supported (/56 upto /64)
Gebruikersavatar
Trojan
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3234
Lid geworden op: 13 aug 2009, 21:10
Locatie: Kontich
Uitgedeelde bedankjes: 114 keer
Bedankt: 242 keer

Dat van die bbox3 lijkt me bullshit. Als ik mij niet vergis was in de eerste versies van de firmware op de bbox2 al support voor ipv6 aanwezig, maar hebben ze die er uit gehaald.
De posts van deze gebruiker weerspiegelen op geen enkel moment de mening van Belgacom NV/SA.
lithion
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2138
Lid geworden op: 21 aug 2006, 13:02
Uitgedeelde bedankjes: 7 keer
Bedankt: 78 keer
Recent bedankt: 1 keer

Had altijd gehoord dat ze IPv6 uit de huidige bbox gehaald hebben omdat er geen plaatst genoeg was op de flash.
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 8965
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 199 keer
Bedankt: 689 keer
Recent bedankt: 2 keer

Ik snap echt niet dat die toestellen nog altijd flash geheugens hebben van megabytes, terwijl een gigabyte toch echt Bjna niks meer aan meerkost is (vergeet niet dat zij die in bulk kopen, ipv winkelprijs).

[Afbeelding Post made via mobile device ]
TomG
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2171
Lid geworden op: 06 jun 2005, 18:33
Locatie: Zwevegem
Uitgedeelde bedankjes: 476 keer
Bedankt: 106 keer

Op slide 3 van Belgacom zie ik wel iets wat ik liever niet thuis heb: CGN (NAT op gebruikers niveau, dus privaat adres per aansluiting). Ik hoop maar dat je kan opt-outen als je zoiets niet wenst...
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 921 keer
Bedankt: 3348 keer
Recent bedankt: 5 keer

Over CGNAT bij Belgacom kan je meer lezen in deze topic: http://userbase.be/forum/viewtopic.php? ... at#p479985
Het zal zo'n vaart niet lopen:
  • eerst komt mobiel internet aan de beurt.
  • pas later (als ze nog IPV4 adressen tekort komen) gaan ze eventueel CGNAT toepassen bij redientiële abonnementen.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Gebruikersavatar
gbmed
Erelid
Erelid
Berichten: 542
Lid geworden op: 07 apr 2013, 18:44
Uitgedeelde bedankjes: 228 keer
Bedankt: 126 keer

Dual stack is de beste oplossing en zit er aan te komen bij BGC. En dit zal nog een lange tijd nodig zijn eer wereldwijd volledig het IPv6 protocol zal uitgerold zijn. Zie deze triestige cijfers maar eens: Minder dan 1 procent internetters heeft ipv6-verbinding
Afbeelding Afbeelding
Gebruikersavatar
gbmed
Erelid
Erelid
Berichten: 542
Lid geworden op: 07 apr 2013, 18:44
Uitgedeelde bedankjes: 228 keer
Bedankt: 126 keer

TomG schreef:Op slide 3 van Belgacom zie ik wel iets wat ik liever niet thuis heb: CGN (NAT op gebruikers niveau, dus privaat adres per aansluiting). Ik hoop maar dat je kan opt-outen als je zoiets niet wenst...
Als het al ooit zo ver zou komen kan je inderdaad een CGNAT adres weigeren via de e-Services (als ze eens werken natuurlijk ;-))
Afbeelding Afbeelding
Gebruikersavatar
krisken
userbase crew
userbase crew
Berichten: 19763
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

Hmmm denk dat je deze cijfers toch met een korreltje zout moet nemen. Veel mensen (vooral techneuten en mensen met servers in datacentra) zijn volop aan het spelen met ipv6, ondanks dat hun provider dit niet aanbiedt. Meestal via tunnels, maar toch : ze hebben een ipv6 adres. Ook zijn er veel mensen die kunnen op ipv6 gaan (!) maar wiens router nog niet geconfigureerd is of wiens router gewoon niet werkt met ipv6. Bijvoorbeeld bij EDPnet kan je gewoon een range aanvragen, en deze werkt per direct. De penetratie van ipv6 in BE zou dus best wel eens hoger kunnen liggen dan men beweert...

Ook voor NL overigens...

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

krisken schreef: De penetratie van ipv6 in BE zou dus best wel eens hoger kunnen liggen dan men beweert...
Techneuten zijn steeds te verwaarlozen... zelfs al heeft gans Userbase.be een IPv6 adres dan nog stelt dit niets voor.

Start anders eens een poll hier op Userbase... wat is je IPv6 gebruik;

- IPvWat ?
- Ja, ik heb IPv6 via een tunnel
- Ja, ik heb IPv6 via 6to4
- Ja, ik heb IPv6 native
- Nee, ik heb enkel IPv4
- Geen idee
Gebruikersavatar
Sub Zero
Administrator
Administrator
Berichten: 6181
Lid geworden op: 15 sep 2002, 12:14
Locatie: Herzele
Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
Bedankt: 121 keer

Afbeelding
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

krisken schreef:Veel mensen (vooral techneuten en mensen met servers in datacentra) zijn volop aan het spelen met ipv6, ondanks dat hun provider dit niet aanbiedt. Meestal via tunnels, maar toch : ze hebben een ipv6 adres.
HE blijkt in totaal maar 606 tunnels te hebben met een end-point in Belgie... van SIXXS kon ik het niet meteen vinden.

Het is dus wel een heel klein korreltje zout in vergelijking met het aantal internet aansluitingen in Belgie :lol:
Tomsworld
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2655
Lid geworden op: 29 jan 2004, 10:15
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 231 keer

https://www.sixxs.net/misc/usage/

1274 3.374% Belgium


Voila
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 921 keer
Bedankt: 3348 keer
Recent bedankt: 5 keer

gbmed schreef:Dual stack is de beste oplossing en zit er aan te komen bij BGC. En dit zal nog een lange tijd nodig zijn eer wereldwijd volledig het IPv6 protocol zal uitgerold zijn. Zie deze triestige cijfers maar eens: Minder dan 1 procent internetters heeft ipv6-verbinding
Voor mij is de vraag niet zozeer hoeveel mensen nu al IPv6 kunnen gebruiken, of hoe dringend wij IPv6 nodige hebben "omdat IPv4 uitgeput is". Op dit ogenblik heeft Belgacom nog méér dan voldoende IPv4 adressen om al hun huidige en toekomstige klanten van IPv4 te voorzien. Dat is het probleem niet.
Maar nieuwe providers kunnen geen grote IPv4 blokken meer krijgen, en er zullen dus wereldwijd hoe langer hoe meer diensten (websites) opkomen die uitsluitend per IPv6 bereikbaar zijn.

En daarom moeten de providers ons zo vlug mogelijk IPv6 aanbieden (naast IPv4 = dual stack), namelijk omdat een groeiend aantal websites allléén en uitsluitend per IPv6 bereikbaar zijn.
Die tunnels zijn natuurlijk een noodoplossing, want de snelheid die ik haal via een IPv6 tunnel, is bedroevend laag, in vergelijking met de snelheid die ik zou kunnen halen als Belagcom native IPv6 zou aanbieden.

Geen idee waarop Belgacom wacht. De Bboxen3 zijn er klaar voor, en ook iedereen die een BBox2 gebruikt, met een eigen PPPoE via een IPv6 router zou native IPv6 kunnen gebruiken ...

Afbeelding
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

philippe_d schreef:Maar nieuwe providers kunnen geen grote IPv4 blokken meer krijgen, en er zullen dus wereldwijd hoe langer hoe meer diensten (websites) opkomen die uitsluitend per IPv6 bereikbaar zijn.
Heb je dan enig idee of er al websites zijn met IPV6 only (behalve die ik thuis host :-) )
philippe_d schreef:Die tunnels zijn natuurlijk een noodoplossing, want de snelheid die ik haal via een IPv6 tunnel, is bedroevend laag, in vergelijking met de snelheid die ik zou kunnen halen als Belagcom native IPv6 zou aanbieden.
Echt klagen doe ik toch niet over m'n tunnel...

Afbeelding

Afbeelding
Gebruikersavatar
krisken
userbase crew
userbase crew
Berichten: 19763
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

Er zijn, voornamelijk kanten Rusland, al 100% ipv6 sites in gebruik "naar wat ik heb horen zeggen".
Echter heeft Philippe niet helemaal ongelijk : PI space kan je helemaal niet meer verkrijgen, PA space wel : je krijgt op naam van je bedrijf nog één /22 toegewezen in twee blokken van /21. De hele /22 reserveert men voor je, maar je moet eerst de eerste /21 op gebruiken, pas later kan je de volgende /21 verkrijgen. Maar dan stopt het ook echt!

Kris

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 921 keer
Bedankt: 3348 keer
Recent bedankt: 5 keer

Mijn IPv6 connectiviteit is toch wel een stuk trager dan IPv4 :(

Afbeelding Afbeelding

Kan natuurlijk ook aan mijn eigen installatie liggen, en niet alleen aan de tunnel ??
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Gebruikersavatar
krisken
userbase crew
userbase crew
Berichten: 19763
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

Probeer eens via één van de andere tunnels?

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
Tomsworld
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2655
Lid geworden op: 29 jan 2004, 10:15
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 231 keer

krisken schreef:Er zijn, voornamelijk kanten Rusland, al 100% ipv6 sites in gebruik "naar wat ik heb horen zeggen".
Echter heeft Philippe niet helemaal ongelijk : PI space kan je helemaal niet meer verkrijgen, PA space wel : je krijgt op naam van je bedrijf nog één /22 toegewezen in twee blokken van /21. De hele /22 reserveert men voor je, maar je moet eerst de eerste /21 op gebruiken, pas later kan je de volgende /21 verkrijgen. Maar dan stopt het ook echt!

Kris
De uitleg is goed maar omgekeerd dan ;) een /21 ( 2048 adressen) bestaat uit 2 /22 ( 1024 adressen).
Gebruikersavatar
krisken
userbase crew
userbase crew
Berichten: 19763
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

True, helemaal waar, was wat verstrooid :) maar ook uitleg is fout blijkbaar :(
Je krijgt nog één /22 verdeeld in 2x /23 (512 ip's). Je moet je eerste /23 opdoen eer je de volgende /23 krijgt.

Je krijgt dus maximaal nog een /22, zijnde 1024 ip's.

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Ik kan moeilijk geloven dat dat van toepassing is moest een nieuwe ISP starten.
Gebruikersavatar
krisken
userbase crew
userbase crew
Berichten: 19763
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

Toch is het zo r2504! Check ripe maar eens...
Vergeet niet dat ze nu aan hun allerlaatste (!!!) /8 zitten hé. Namelijk 185.0.0.0/8

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
Gebruikersavatar
netdata
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1677
Lid geworden op: 16 aug 2005, 11:28
Twitter: wdhaeseleer
Locatie: Turnhout
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 8 keer

Heb een jaartje geleden nog resources gevraagd bij ARIN, (De US RIR)
Hier krijg ik nog vlot een /23 maar als ik nog resources vraag moet ik kunnen aantonen dat 90% van die /23 in gebruik is.
freegeek
Member
Member
Berichten: 61
Lid geworden op: 21 dec 2005, 20:37
Bedankt: 1 keer

ik heb een corporate fibernet en draai al een tijdje /ipv4 ipv6 dual stack
Tomsworld
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2655
Lid geworden op: 29 jan 2004, 10:15
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 231 keer

En vorige week was het 4e ipv6 council spijtig genoeg niet kunnen deelnemen.

Maar een update :

http://www.ipv6council.be/Root/article/ ... ing-slides

Vooral wat ons betreft BGC & TN:

Belgacom:
Marc Neuckens, Belgacom

Marc works in remote operations of the business network, Explore, which is already IPv6 for 1 year. Since May 2013, internal and friendly users have tested with the new CPE BBOX3 (as BBOX2 simple cannot do it). Since July 2013, they are shipping BBOX3 by default to new customers. The BRAS are also IPv6 enabled. Today Belgacom is running a field trial in production on 10000 customers all over the country. When a BBOX3 starts, it is detected by Belgacom and RADIUS is updated to enable IPv6 for the subscriber. This limited deployment did not cause any problem and it will not increase in size the coming weeks. The subscribers receive a /56. There is no official date to go further to the deployment but this should be before the end of the year. Beware that only new customers will get a BBOX3; broken BBOX2 will be replaced by a new BBOX2. For existing dual-stack customers, 25-50% of the traffic is IPv6.
10 000 klanten, spijtig genoeg voor de zoveelste maal de herhaling dat een gratis BBOX3 er niet in zit.

Telenet:
Telenet Status, Wim Roggeman

Telenet has about 0,9 million IPv6-ready DOCSIS 3.0 HGW and we should see some changes before the end of the year. For a couple of years, their product life cycle strategy has replaced the DOCSIS 2.0 CPE by new DOCSIS 3.0 (on any product change, speed/performance upgrades or defect CPE replacement). They are ready to go, but are not going wide scale yet. They are training their help desk (mainly to solve potential in home problems on the dual-stack LAN). Their trial is 5,000 customers growing to 15,000: this includes of course performance test in the cable routers (just to be sure that this goes as well as in the lab). The security posture is to block the same ports for IPv4 as for IPv6 and to block all incoming connections on the HGW firewall.
Het zinnetje : "The security posture is to block the same ports for IPv4 as for IPv6 and to block all incoming connections on the HGW firewall." baart me zorgen, gaan voor ipv6 ook alle poorten < 1024 dicht ?

Op zich zou het leuk zijn om een poc kunnen op te zetten met userbasers ism de providers.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Belgacom schreef:The subscribers receive a /56.
Mmm... geen /48... al is het op zich mooi.
Telenet schreef:The security posture is to block the same ports for IPv4 as for IPv6 and to block all incoming connections on the HGW firewall.
Het afgezaagde verhaaltje wat je ook steeds te horen krijgt bij de vraag tot het openzetten van deze poorten (zelfs al vraag je enkel bv. 443). Feit is wel dat je bij IPv6 niet meer kan genieten van de NAT "voordelen", al is het security risico van open poorten (trouwens Windows heeft standaard een gesloten firewall) vandaag zo goed als nul in vergelijking met andere methodes van infectie.
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 921 keer
Bedankt: 3348 keer
Recent bedankt: 5 keer

Tomsworld schreef:Belgacom
The BRAS are also IPv6 enabled. Today Belgacom is running a field trial in production on 10000 customers all over the country. When a BBOX3 starts, it is detected by Belgacom and RADIUS is updated to enable IPv6 for the subscriber....
... The subscribers receive a /56. There is no official date to go further to the deployment but this should be before the end of the year. Beware that only new customers will get a BBOX3;
Er word hier herhaald, wat ze ook tijdnes het bezoek aan het NOC verteld hebben:
IPv6 wordt alleen ge-activeerd bij gebruik van een BBox3.
Ik begrijp niet waarom deze restrictie er is. Een Bbox2, die geen IPv6 ondersteunt, zal gewoon geen IPv6 adres vragen tijdens de PPPoE opbouw.
Maar een Bbox2, waarachter een IPv6 router (die een eigen PPPoE sessie opbouwt), zou toch ook perfect een IPv6 moeten kunnen krijgen?
Het kan toch niet dat IPv6 alléén voorbehouden wordt aan BBox3 gebruikers :-( :-( :-(
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Tomsworld
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2655
Lid geworden op: 29 jan 2004, 10:15
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 231 keer

Ik vraag me af of je vals kan spelen ;-)

Tijdje bbox3 -> dan bridge en voila.

Eigelijk moeten we eens aardig vragen bij Belgacom of er niets mogelijk is.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Belgacom schakelt over naar IPv6 voor al haar klanten

Vanaf november voert Belgacom geleidelijk het nieuw internetprotocol IPv6 in bij al haar residentiële klanten en kleine ondernemingen met een internetmodem van het type B-box 3 en een Internet Overal abonnement of een Internet Office & Go (Comfort, Maxi of Intense) abonnement.

Bron: http://www.belgacom.com/be-nl/newsdetai ... _ipv6.page
lithion
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2138
Lid geworden op: 21 aug 2006, 13:02
Uitgedeelde bedankjes: 7 keer
Bedankt: 78 keer
Recent bedankt: 1 keer

Belgacom zou beter eerst hun website dual stack maken.
jackho
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4315
Lid geworden op: 05 jun 2011, 21:00
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 278 keer

Volgens Eva van Belgacom zou je zelf met router achter je bbox2 die een pppoe opbouwt geen IPv6 krijgen
Dus wilt dit dan zeggen dat als je zo'n pppoe opstart dat er op één of andere manier geconroleerd wordt dat deze router hangt achter een B-Box2 !!!
Mathy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 842
Lid geworden op: 17 feb 2010, 11:09
Uitgedeelde bedankjes: 35 keer
Bedankt: 74 keer

Dat zit waarschijnlijk gewoon als een optie in hun Radius (of equivalent) server die ze activeren bij users die gekend een BBox3 in bezit hebben.
Skynet Generation Internet

http://mathy.vanvoorden.be
Gebruikersavatar
krisken
userbase crew
userbase crew
Berichten: 19763
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

Bij onze zuiderburen is Belgacom, ‘s lands grootste DSL-aanbieder, begonnen met het activeren van IPv6 bij eindgebruikers. De eerste fase vond deze week plaats bij ruim 12.000 klanten. Gebruikers die over een modem beschikken die IPv6 ondersteunt, hoeven niets te doen.

Klanten moeten beschikken over een B-box 3 modem dat door Belgacom uitgeleverd is om een IPv6-enabled aansluiting te krijgen. Belgacom activeert IPv6 zowel particuliere als kleinzakelijke klanten, zo schrijft ze op haar website. Grootzakelijke klanten konden al enkele maanden over IPv6 beschikken.

Belgacom zet hier een grote stap in de uitrol van IPv6. Het is de hoop dat andere accessproviders snel zullen volgen!
Bron : http://www.ispam.nl/archives/34497/belg ... oviders%29

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Telenet had ook al een 15.000 modems geactiveerd voor IPv6 dacht ik.
dupondje
Premium Member
Premium Member
Berichten: 605
Lid geworden op: 14 sep 2006, 23:55
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 47 keer

En loopt hier al iemand rond die IPv6 heeft via BGC?
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 921 keer
Bedankt: 3348 keer
Recent bedankt: 5 keer

In principe iedereen die hier al een BBox3 heeft zou IPv6 moeten hebben zeker?
Maar misschien hebben ze het nog niet gezien?

[Edit]
Ik probeerde net met mijn IPv6 compatibele modem een native IPv6 te krijgen (via DHCPv6), maar tevergeefs.
Er is dus wel degelijk controle of er een BBox3 aan hangt :(.

Dan maar terug mijn SixXS tunnel (/24) geactiveerd.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Tomsworld
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2655
Lid geworden op: 29 jan 2004, 10:15
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 231 keer

Het gebeurd waarschijnlijk op een manier van detecteren, ik weet alleen niet hoe, ik heb ook al het een en ander geprobeerd op mijn cisco router, zonder enig succes. En het uitvissen op de BBOX3 hoe het gebeurd wordt moeilijk zolang we daar geen shell op hebben.
Plaats reactie

Terug naar “Netwerken en Security”