Ipv6 op komst ? -> optie : Vertaling van IP-adres

Heb je problemen met het instellen van je netwerk, bedraad of draadloos, dan kan je hier altijd terecht!
ubremoved_15739
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2831
Lid geworden op: 13 jul 2010, 13:21
Uitgedeelde bedankjes: 599 keer
Bedankt: 532 keer

Dus uw "dat gaat prima" is al niet meer van toepassing als ik het zo lees... :mrgreen:
Gebruikersavatar
krisken
userbase crew
userbase crew
Berichten: 19763
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

Hoeveel mensen ken jij die een netwerk met pc's achter een 3G verbinding draaien (of zelfs 4G)? En waar ze ook nog eens SSH etc op willen doen :p

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
ubremoved_15739
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2831
Lid geworden op: 13 jul 2010, 13:21
Uitgedeelde bedankjes: 599 keer
Bedankt: 532 keer

Ik zou net die mobiele verbinding gebruiken als backup toegang (bv: ssh) én out-of-band natuurlijk.
Remote beheer van diverse toestellen/netwerken/ ...
Of dat 3G/4G/edge is, is niet zo belangrijk.
Wel de bereikbaarheid.
Gebruikersavatar
krisken
userbase crew
userbase crew
Berichten: 19763
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

Mja is ook niet iets waar je iets mee kan hé in België. Denk dat je dan beter een goedkoop adsl/vdsl2/telenet abonnementje neemt voor die zaken en de publieke ip's daarvoor gaat gebruiken. Of als je dit echt via 3G wilt daar gewoon een optie van maken maar dit niet standaard doen?

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
ubremoved_15739
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2831
Lid geworden op: 13 jul 2010, 13:21
Uitgedeelde bedankjes: 599 keer
Bedankt: 532 keer

Standaard (ttz hoog volume) niet natuurlijk.
Standaard gebruik je een adsl/vdsl/telenet abo (indien beschikbaar).
Maar als bv out-of-band access, indien je adsl/vdsl/telenet eruit ligt zoals ik reeds schreef.
En ook voor die plaatsen waar geen "vaste" aansluiting mogelijk is.
Bijvoorbeeld (tijdelijke) monitoring op afgelegen plaatsen.
Afin, toepassingen legio, indien men ze wil zien. :wink:
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 921 keer
Bedankt: 3348 keer
Recent bedankt: 5 keer

Van zodra Proximus IPv6 invoert op het mobiele netwerk is jouw probleem opgelost :)
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Gebruikersavatar
Ken
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4276
Lid geworden op: 04 apr 2005, 23:18
Locatie: België
Uitgedeelde bedankjes: 49 keer
Bedankt: 97 keer

philippe_d schreef:Van zodra Proximus IPv6 invoert op het mobiele netwerk is jouw probleem opgelost :)
Rest dan nog de device die IPv6 compatibel moet zijn...
Internet = Proximus Fiber 1000/500 & back-up Telenet 300/30 / Fixed & mobile phone = Dstny SmartMobile + Samsung S23 & OVH VoIP Entreprise TV = FTA IPTV + Netflix / Network = 100% MikroTik powered / / I'm using Atera RMM to run my IT business, Atera offers a 30-day free trial, learn more here.
Gebruikersavatar
Petervanakelyen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1626
Lid geworden op: 30 dec 2009, 22:36
Locatie: Antwerpen
Uitgedeelde bedankjes: 96 keer
Bedankt: 176 keer

philippe_d schreef:Van zodra Proximus IPv6 invoert op het mobiele netwerk is jouw probleem opgelost :)
Dat is toch nog iets te "wishful thinking", naar mijn mening.

Momenteel is er namelijk nog veel te veel apparatuur in omloop zonder IPv6 support. Zelfs als Proximus van vandaag op morgen beslist om (dual stack of via CGN) IPv6-adressen uit te delen, zou het in de praktijk weinig bruikbaar zijn, gezien het lage aantal IPv6 ondersteunde client-netwerken (thuis is het nog mogelijk dit zelf te implementeren, op school/werk/hotspot/mobiel niet).
Gebruikersavatar
vuurvos
Erelid
Erelid
Berichten: 978
Lid geworden op: 11 jul 2011, 22:34
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 211 keer
Bedankt: 207 keer
Contacteer:

Petervanakelyen schreef:Ik ben wel benieuwd naar de argumentatie, native IPv6 kan perfect zonder de uitrol van CGN (zie o.a. EDPnet). Ik heb inmiddels ook @belgacom_eva_NL eens gevraagd of ze wat meer uitleg kan geven, er is momenteel enorme onduidelijkheid
Is het ondertussen duidelijk ? Ik heb je niet weten reageren op mijn duidelijke uitleg. Je was anders wel heel sceptisch. Je hebt ook nergens gezegd dat je er naast was, en niet een klein beetje. Ik merk ook op dat er niemand mijn uitleg een duimpje waard vind. Ik doe het niet voor de karma, ik vraag enkel een beetje respect, blijkbaar een teer punt bij de jeugd van tegenwoordig.
Gebruikersavatar
Petervanakelyen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1626
Lid geworden op: 30 dec 2009, 22:36
Locatie: Antwerpen
Uitgedeelde bedankjes: 96 keer
Bedankt: 176 keer

Nee, het is nog steeds niet duidelijk en ik ben nog steeds sceptisch. Waarom zou Belgacom geen dual stack kunnen uitrollen, waarom moet het per se via CGN? Daar vind ik geen antwoord op in je post. Verder komt je post naar mijn mening nogal schreeuwerig over en ben ik extreem zuinig in het uitdelen van duimpjes. Ik heb respect voor iedereen hier en ben het ook absoluut niet eens met je veralgemening over respect bij jongeren.
Gebruikersavatar
vuurvos
Erelid
Erelid
Berichten: 978
Lid geworden op: 11 jul 2011, 22:34
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 211 keer
Bedankt: 207 keer
Contacteer:

Petervanakelyen schreef:Nee, het is nog steeds niet duidelijk
Dat het voor jou nog steeds niet duidelijk is, OK. Maar je had dit toch al vroeger kunnen tackelen ? Waarom heb je niet eerder gerageerd ?
en ik ben nog steeds sceptisch. Waarom zou Belgacom geen dual stack kunnen uitrollen, waarom moet het per se via CGN? Daar vind ik geen antwoord op in je post.
Er is geen reden om sceptisch te zijn. Belgacom kan absoluut dual stack uitrollen, als een kleinere ISP het kan dan moet Belgacom het zeker kunnen. Maar er is een goede reden om dit zolang mogelijk uit te stellen. Waar EDPnet kiest om dit direct te doen is omdat ze effectief een tekort aan IPv4 adressen hebben. Dus zijn zij wel verplicht om met dual stack te beginnen.

De Belgacom Groep daarentegen heeft de luxe van nog genoeg IPv4 adresblokken te hebben (2 jaar geleden aangekocht door elke dochteronderneming zijnde BGC, Scarlet, BICS, Telindus en Connectimmo). Dus hoeven ze helemaal niet - en al zeker niet per se - te beginnen met dual stack (IPv4 m.b.v. CGN + IPv6). Daar heb je dus een verkeerde perceptie. Het is juist zo dat kleinere ISPs een halfslachtige oplossing moeten uitrollen omdat ze technisch genoodzaakt zijn.

Maar ze zijn bij EDPnet ook niet dom en dus laten ze Jan met de pet geloven dat zij de eerste zijn met IPv6. In werkelijkeid is hun IPv6 verhaal ofwel met IPv4/IPv6 dual stack of anders hebben ze ergens in hun netwerk een vertaalslag van IPv6 NAT naar IPv4.

Het geniale van hun marketing is natuurlijk dat ze zich net als winner opwerpen. En in die val trappen de meesten. En dat is net door de onduidelijkheid die er bestaat (en hier maakt de marketing van Belgacom naar mijn bescheiden mening een fout). Alhoewel, EDPnet is hun klant (voor een groot gedeelte dan toch) en die willen ze niet boos maken. Dus nader beschouwt moet ik eigenlijk terugkomen op het feit dat de marketing van Belgacom zou falen. Ik denk ondertussen (en ja, ik verander van mening terwijl ik dit aan het schrijven ben) dat ze beiden geniaal zijn in hun marketing. Belgacom gunt het hun klant om met de veren te gaan lopen. Iedereen blij.

Maar de techneuten onder ons op dit forum houden terecht niet van onduidelijkeid. Net daarom probeer ik dit zo goed als ik kan uit te leggen. Om terug te komen op het technisch gedeelte: omdat Belgacom nog veel rek heeft op de IPv4 adressen proberen ze net zo lang als mogelijk de halfslachtige oplossing van dual stack voor zich uit te schuiven. Misschien dat het zelfs lukt om het in de praktijk nooit te moeten gebruiken en dat er net genoeg IPv4 adressen overblijven tot de wereld gereed is om op native IPv6 over te schakelen. Omdat ze natuurlijk op alles voorbereid willen zijn, zijn er links en rechts trials, zoals vermeld in de franstalige tegenhanger van dit forum.
Verder komt je post naar mijn mening nogal schreeuwerig over
Sorry, ik laat me al eens gaan. Maar geef toe dat er wordt gegist en dat men soms tot verkeerde conclusies komt, niet ?
Ik heb respect voor iedereen hier en ben het ook absoluut niet eens met je veralgemening over respect bij jongeren.
Ik heb ook respect voor iedereen hier. En ik mag inderdaad niet veralgemenen. Maar het gebrek aan respect van jongeren voor ouderen heb ik - in het algemeen - over de jaren heen met lede ogen moeten constateren. En dat vind ik een jammerlijke zaak.
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 921 keer
Bedankt: 3348 keer
Recent bedankt: 5 keer

Voor de minder techneuten onder ons.
Misschien eens het verschil uitleggen tussen dual stack IPv4/IPv6 en native IPv6
En waarom dual stack IPv4/IPv6 als een "halfslachtige" oplossing beschouwd wordt.

Ik had het (wellicht verkeerde) idee, dat alles ISP's in een overgangsfase, zowel IPv4 als IPv6 zouden aanbieden, zodat klanten de flexibiliteit hebben om zowel naar sites te surfen die nog op IPv4 zitten, alsook naar sites die (alleen) via IPv6 bereikbaat zijn.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Tomsworld
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2655
Lid geworden op: 29 jan 2004, 10:15
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 231 keer

In mijn ogen is de beste optie, native dualstack, dat moesten we al lang hebben. Pppoe v6 kan, de bbox2 draait een kernel die ipv6 aankan. Dus waarop wachten ze weet ik niet.

Waarschijnlijk omdat er nog dingen broken kunnen zijn. We zullen zien VOO deployed al een tijdje nu in Wallonie ik hoop dat Belgacom de volgende is, eventueel in een eerste fase voor de techneuten via een optie in e-services bv.
Gebruikersavatar
vuurvos
Erelid
Erelid
Berichten: 978
Lid geworden op: 11 jul 2011, 22:34
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 211 keer
Bedankt: 207 keer
Contacteer:

philippe_d schreef:Voor de minder techneuten onder ons.
Misschien eens het verschil uitleggen tussen dual stack IPv4/IPv6 en native IPv6
Native IPv6 is de toekomst en betekent in de praktijk dat alle websites en alle toestellen wereldwijd IPv6 ondersteunen.
En waarom dual stack IPv4/IPv6 als een "halfslachtige" oplossing beschouwd wordt.
Het is halfslachtig omdat het betekent dat er gedurende een bepaalde tijd technische lapmiddelen nodig zijn. In een ideale situatie zou men van de ene dag op de andere gewoon van IPv4 naar IPv6 kunnen overstappen.
Ik had het (wellicht verkeerde) idee, dat alle ISP's in een overgangsfase, zowel IPv4 als IPv6 zouden aanbieden, zodat klanten de flexibiliteit hebben om zowel naar sites te surfen die nog op IPv4 zitten, alsook naar sites die (alleen) via IPv6 bereikbaat zijn.
Wel, ik denk dat je niet verkeerd bent in je denken. Alleen is het zo dat de kleinere ISP's technisch verplicht zijn om effectief in een overgangsfase terecht te komen en dat BGC de overgangsfase bewust zo ver mogelijk in de tijd probeert te verschuiven.
Tomsworld schreef:In mijn ogen is de beste optie, native dualstack, dat moesten we al lang hebben. Pppoe v6 kan, de bbox2 draait een kernel die ipv6 aankan. Dus waarop wachten ze weet ik niet.

Waarschijnlijk omdat er nog dingen broken kunnen zijn. We zullen zien VOO deployed al een tijdje nu in Wallonie ik hoop dat Belgacom de volgende is, eventueel in een eerste fase voor de techneuten via een optie in e-services bv.
Sorry, ik denk dat je er minstens een klein beetje naast zit
Gebruikersavatar
Petervanakelyen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1626
Lid geworden op: 30 dec 2009, 22:36
Locatie: Antwerpen
Uitgedeelde bedankjes: 96 keer
Bedankt: 176 keer

Kijk, dat is een duidelijke uitleg :)
Het is halfslachtig omdat het betekent dat er gedurende een bepaalde tijd technische lapmiddelen nodig zijn. In een ideale situatie zou men van de ene dag op de andere gewoon van IPv4 naar IPv6 kunnen overstappen.
Er rest me eigenlijk nog één vraag: waarom is CGN+IPv6 een betere oplossing dan dual stack IPv4/IPv6? Zijn daar geen of minder technische lapmiddelen voor nodig? Of is het geen betere oplossing, en dient CGN enkel om de klant toch maar een IPv4 adres te geven als alles op IPv6 zit?
Gebruikersavatar
vuurvos
Erelid
Erelid
Berichten: 978
Lid geworden op: 11 jul 2011, 22:34
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 211 keer
Bedankt: 207 keer
Contacteer:

Petervanakelyen schreef:Kijk, dat is een duidelijke uitleg :)
Er rest me eigenlijk nog één vraag: waarom is CGN+IPv6 een betere oplossing dan dual stack IPv4/IPv6? Zijn daar geen of minder technische lapmiddelen voor nodig? Of is het geen betere oplossing, en dient CGN enkel om de klant toch maar een IPv4 adres te geven als alles op IPv6 zit?
Peter, ik ga nu slapen, maar ik beloof je dat ik zo snel mogelijk een antwoord zal proberen te geven.
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 921 keer
Bedankt: 3348 keer
Recent bedankt: 5 keer

vuurvos schreef:
philippe_d schreef:Voor de minder techneuten onder ons.
Misschien eens het verschil uitleggen tussen dual stack IPv4/IPv6 en native IPv6
Native IPv6 is de toekomst en betekent in de praktijk dat alle websites en alle toestellen wereldwijd IPv6 ondersteunen.
Sorry dat ik hier op terugkom, maar volgens mij is de definitie van Native toch anders, en zijn "Native IPv6" en "Dual stack IPv4/IPv6" geen tegengestelden (dus geen of/of). In jouw uitleg is het precies dat een ISP moet kiezen tussen beide.

- Dual stack betekent volgens mij dat je gelijktijdig een IPv4 en een (native) IPv6 krijgt.
- Native betekent volgens mij dat je van de ISP een echt IPv6 krijgt (vanuit de pool van de ISP krijg je een subnet). Dit in tegenstelling tot een Tunnel (vb 6in4, SIXX), waarbij je een IPv6 adres krijgt, maar de traffiek wordt via IPv4 getunneld naar de IPv6 gateway.

Met andere woorden:
  • - Native staat tegenover Tunneling
    - Native staat niet tegenover Dual Stack: bij Dual Stack krijg je een Native IPv6, naast het IPv4 (publiek of CGNAT)
correct me if I'm wrong

In deze context begrijp ik niet dat Dual Stack als "halfslachtig" bestempeld wordt, en ook niet welke de technische lapmiddelen zouden zijn om dual stack aan te bieden. Het enige wat ik een technsich lapmiddel zou noemen is CGNAT.

Ik begrijp dan ook niet waarom een Belgacom (of iedere andere ISP) de invoering van IPv6 zou uitstellen, met als reden dat zij nog genoeg IPv4 adressen hebben. Dit heeft er niets mee te maken vind ik.
De reden waarom wij een IPv6 nodig hebben, is niet omdat Belgacom er geen genoeg heeft, maar omdat er meer en meer websites / diensten alleen per IPv6 bereikbaar zullen zijn wegens tekort aan IPv4.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Gebruikersavatar
krisken
userbase crew
userbase crew
Berichten: 19763
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

Dual stack wilt gewoon zeggen dat je van je provider een IPv4 en een IPv6 adres (range) krijgt. Niks meer of minder.
Daarnaast heb je tunneled ipv6 (wat bvb Hurricane doet) en native ipv6 (bvb skynet, telenet, ...), wat niks meer wilt zeggen dat je jouw ipv6 adres rechtstreeks krijgt van je provider zelf (bvb edpnet). Kort door de bocht : indien native is het netwerk van je ISP klaar voor de toekomst :)

Wat betreft het tekort aan IPv4 adressen : de eerste ISP die er geen meer heeft is ondertussen opgedoken, en het is geen kleintje (TransIP uit Nederland).

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
Gebruikersavatar
vuurvos
Erelid
Erelid
Berichten: 978
Lid geworden op: 11 jul 2011, 22:34
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 211 keer
Bedankt: 207 keer
Contacteer:

Tomsworld schreef:In mijn ogen is de beste optie, native dualstack, dat moesten we al lang hebben. Pppoe v6 kan, de bbox2 draait een kernel die ipv6 aankan. Dus waarop wachten ze weet ik niet.
Fout ligt bij Sagem. die willen er geen resources voor vrijmaken. De BBOX2 draait ten andere een commerciële versie van Linux zijnde Busybox en ondersteund IPV6 helemaal niet.
Gebruikersavatar
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5230
Lid geworden op: 10 maa 2010, 12:30
Uitgedeelde bedankjes: 64 keer
Bedankt: 520 keer
Recent bedankt: 9 keer

draaide die niet op openRG ?
Gebruikersavatar
vuurvos
Erelid
Erelid
Berichten: 978
Lid geworden op: 11 jul 2011, 22:34
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 211 keer
Bedankt: 207 keer
Contacteer:

philippe_d schreef:
vuurvos schreef:
philippe_d schreef:Voor de minder techneuten onder ons.
Misschien eens het verschil uitleggen tussen dual stack IPv4/IPv6 en native IPv6
Native IPv6 is de toekomst en betekent in de praktijk dat alle websites en alle toestellen wereldwijd IPv6 ondersteunen.
Sorry dat ik hier op terugkom, maar volgens mij is de definitie van Native toch anders, en zijn "Native IPv6" en "Dual stack IPv4/IPv6" geen tegengestelden (dus geen of/of). In jouw uitleg is het precies dat een ISP moet kiezen tussen beide.
Native IPv6 is IPv6 only. Het probleem is echter dat niemand op de dag van vandaag kan zeggen wanneer alle sites wereldwijd native IPv6 gaan draaien (dus IPv6 only). Een tussenoplossing zal waarschijnlijk 10 á 15 jaar duren. Als we bvb. binnen 5 jaar een situatie hebben waarbij 20 % van alle sites ter wereld IPv6 draaien (naast IPv4) dan is het een simpele vraag die een site zichzelf moet stellen: wil ik 80 % van mijn klanten verliezen als ik alléén IPV6 ga draaien (native IPv6 dus). De meesten gaan dit niet durven. En de Service Providers al helemaal niet.
Dual stack betekent volgens mij dat je gelijktijdig een IPv4 en een (native) IPv6 krijgt.
Correct
Native betekent volgens mij dat je van de ISP een echt IPv6 krijgt (vanuit de pool van de ISP krijg je een subnet).
Correct, maar dus zoals gezegd IPv6 only. Welke ISP gaat dit de eerst 10, 15 jaar durven, zie uitleg hierboven. Zoals Krisken al zei: kip of ei verhaal
Dit in tegenstelling tot een Tunnel (vb 6in4, SIXX), waarbij je een IPv6 adres krijgt, maar de traffiek wordt via IPv4 getunneld naar de IPv6 gateway.
Correct. Er zijn een paar mogelijkheden. Bvb. 6rd, gebruikelijk in Frankrijk waar de NAT bij de provider wordt gedaan (ISP encapsuleert een IPv6 adres in een IPv4 adres) en het tegengestelde gebeurd met Dual-Stack Lite (DS-Lite) (CPE encapsuleert een IPv4 adres in een IPv6 adres), lees hier
Native staat tegenover Tunneling
Correct
Native staat niet tegenover Dual Stack: bij Dual Stack krijg je een Native IPv6, naast het IPv4 (publiek of CGNAT)[/list]
Niet correct. Native (IPv6 only staat juist wél tegenover Dual Stack. Het is het één of het andere.
In deze context begrijp ik niet dat Dual Stack als "halfslachtig" bestempeld wordt, en ook niet welke de technische lapmiddelen zouden zijn om dual stack aan te bieden. Het enige wat ik een technsich lapmiddel zou noemen is CGNAT.
Niet correct, elke vorm van natting is een lapmiddel en is dus halfslachtig. Alleen native IPv6 werkt ten volle.
Ik begrijp dan ook niet waarom een Belgacom (of iedere andere ISP) de invoering van IPv6 zou uitstellen, met als reden dat zij nog genoeg IPv4 adressen hebben. Dit heeft er niets mee te maken vind ik.
De reden waarom wij een IPv6 nodig hebben, is niet omdat Belgacom er geen genoeg heeft, maar omdat er meer en meer websites / diensten alleen per IPv6 bereikbaar zullen zijn wegens tekort aan IPv4.
Als een website of een ISP een tekort heeft aan IPv4 dan schakelen ze de bovenvermelde lapmiddelen in en gebruiken ze hun volgelopen IPv4 adres pooms i.c.m. IPv6.

PS: er al aan gedacht dat een BBOX2 géén IPv6 ondersteunt (eigenlijk Sagem wil het niet ondersteunen, zie vorige post) ? Nog een reden waarom ze zolang op IPv4 willen blijven
Laatst gewijzigd door vuurvos 01 maa 2013, 22:31, in totaal 2 gewijzigd.
Gebruikersavatar
vuurvos
Erelid
Erelid
Berichten: 978
Lid geworden op: 11 jul 2011, 22:34
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 211 keer
Bedankt: 207 keer
Contacteer:

Splitter schreef:draaide die niet op openRG ?
Ja, inderdaad. Maar de shell is van Busybox, zie hier
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 921 keer
Bedankt: 3348 keer
Recent bedankt: 5 keer

vuurvos schreef:Native IPv6 is IPv6 only.
Dat is het misverstand, zoals uit bovenstaande posts blijkt. Duals stack is ook native IPv6.
vuurvos schreef:
In deze context begrijp ik niet dat Dual Stack als "halfslachtig" bestempeld wordt, en ook niet welke de technische lapmiddelen zouden zijn om dual stack aan te bieden. Het enige wat ik een technsich lapmiddel zou noemen is CGNAT.
Niet correct, elke vorm van natting is een lapmiddel en is dus halfslachtig. Alleen native IPv6 werkt ten volle.
Dual stack is dus géén NATting, maar gelijktijdig IPv4 + Native IPv6.
Dat is dus niet halfslachtig, maar zelfs de meest geprefereerde oplossing voor de implementatie van IPv6, toch?
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Gebruikersavatar
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5230
Lid geworden op: 10 maa 2010, 12:30
Uitgedeelde bedankjes: 64 keer
Bedankt: 520 keer
Recent bedankt: 9 keer

vuurvos schreef:Ja, inderdaad. Maar de shell is van Busybox, zie hier
welke shell de box draait, maakt toch niet uit wat de kernel ondersteund?
maakt enkel uit welke command-line tools er beschikbaar zijn.

openRG zelf, de distributie op de bbox2, heeft wel ipv6 ondersteuning:
Connectivity

Supports multiple broadband access technologies – DSL, cable, fiber and cellular
Multi-WAN support including automatic fallback to a second network in case the main network is down
Supports multiple networking interfaces and technologies including Ethernet, USB, Wi-Fi 802.11 a//b/g/n, HomePNA and MoCA
Wireless: multi-SSID and concurrent dual band support
IPv6 dual stack router functionality
belgacom verkiest gewoon om dat eruit te (laten) halen om een of andere onduidelijke reden.
(is de functionaliteit er trouwens effectief uitgehaald, of gewoon ergens 'disabled' ?)
Gebruikersavatar
vuurvos
Erelid
Erelid
Berichten: 978
Lid geworden op: 11 jul 2011, 22:34
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 211 keer
Bedankt: 207 keer
Contacteer:

philippe_d schreef:Dual stack is dus géén NATting, maar gelijktijdig IPv4 + Native IPv6.
Dat is dus niet halfslachtig, maar zelfs de meest geprefereerde oplossing voor de implementatie van IPv6, toch?
Juist, dual stack is geen NATting, er wordt geëncapsuleerd in het netwerk van de ISP of in de CPE. Het woord halfslachtig is inderdaad niet de juiste omschrijving. Maar CGNAT, tunneling en encapsulatie zijn technische lapmiddelen die alleen maar de efficiëntie doen dalen, ze zijn tijdens de overgansfase uiteraard wel nodig. Als Belgacom binnen een 10 tal jaar geen IPv4 adressen meer heeft en er zijn nog steeds te weinig websites werelwijd die native IPv6 draaien zal Belgacom uiteraard ook dual stack gaan gebruiken omdat zoals je correct stelt het de meest geprefereerde oplossing is. Maar waarom nu al een overhead introduceren als die niet nodig is ?

Een voorbeeld van overhead is ATM. Daar is overhead ongeveer 11 % omdat er zoveel moet geëncapsuleerd worden (de protocol stack is physical layer + AAL5 + ATM + PPP + IP) waar AAL staat voor ATM Adaptation Layer. Hoe meer er moet geëncapsuleerd worden, hoe hoger de overhead en dus een lagere efficiëntie.
Petervanakelyen schreef:Er rest me eigenlijk nog één vraag: waarom is CGN+IPv6 een betere oplossing dan dual stack IPv4/IPv6? Zijn daar geen of minder technische lapmiddelen voor nodig? Of is het geen betere oplossing, en dient CGN enkel om de klant toch maar een IPv4 adres te geven als alles op IPv6 zit?
CGN is juist de slechtste oplossing. Vergeet het gebruik van een dienst als dyndns.org, vergeet het forwarden van TCP/UDP poorten , etc. Het is voor ingewijden een rampscenario (Jan met de pet die zal van niets weten anderzijds). Zoals hierboven vermeld is dual stack de meest geprefereerde oplossing voor de implementatie van IPv6. De trials van BGC zijn ook gewoon wat ze zijn, uitproberen om kennis te vergaren. Maar als het nodig wordt (door gebrek aan IPv4 adressen) zal BGC ook overgaan in één van de vormen van dual stack (indien er ondertussen geen betere oplossing bestaat)
Splitter schreef:...IPv6 dual stack router functionality...belgacom verkiest gewoon om dat eruit te (laten) halen om een of andere onduidelijke reden.
(is de functionaliteit er trouwens effectief uitgehaald, of gewoon ergens 'disabled' ?)
Ik weet uit goede bron dat het Sagem is die het niet wil "enablen". Er zijn daaromtrent vele discussies geweest blijkbaar. Maar zij, als fabrikant van de BBOX3 waar de IPv6 wel actief is, hebben er goede commerciële redenen voor om voluit te gaan voor de BBOX3. Belgacom heeft er anderzijds wel goede redenen voor om IPv6 in te schakelen op hun honderdduizenden BBOX2 CPEs.
Gebruikersavatar
Petervanakelyen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1626
Lid geworden op: 30 dec 2009, 22:36
Locatie: Antwerpen
Uitgedeelde bedankjes: 96 keer
Bedankt: 176 keer

In deze presentatie staat veel meer over de uitrol van IPv6 door Belgacom.
Er worden een aantal zéér interessante punten aangehaald.

CGN
  • In tegenstelling tot Telenet, maakt Belgacom effectief gebruik van Carrier Grade NAT.
  • Dit voor zowel het mobiele netwerk (Proximus) als het vaste (Belgacom) netwerk (fixed line).
  • Er wordt geen CGN toegepast voor de professionele markt, enkel voor residentiële klanten.
  • CGN wordt publiek getest gedurende Q1 2013, officieel gelanceerd in Q2 2013.
BBox3
  • Dual stack is enkel mogelijk op de bbox3, de bbox2 is gelimiteerd tot IPv4 only.
  • Professionele klanten krijgen dual stack via eigen router (bbox2 bridged?).
  • BBox3 wordt gelanceerd in Q2 2013, maar de exacte datum is nog onbekend.
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 921 keer
Bedankt: 3348 keer
Recent bedankt: 5 keer

Petervanakelyen schreef:CGN
  • Dit voor zowel het mobiele netwerk (Proximus) als het vaste (Belgacom) netwerk (fixed line).
Misschien moet je toch wel nuanceren:
  • Voor mobiele klanten (Proximus) zal CGN volledig uitgerold worden (Q1/Q2-2013).
  • Voor residentieel Internet (Belgacom) zal CGN ingevoerd worden van Q2/2013 wanneer nodig. Dat kan dus nog jaren duren voor ze zonder IPv4 adressen vallen. Hun netwerk zal er klaar voor zijn (vandaar de recente testen op 2 DSLAMs).
Maar inderdaad een interessante presentatie, dank voor de link.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Gebruikersavatar
vuurvos
Erelid
Erelid
Berichten: 978
Lid geworden op: 11 jul 2011, 22:34
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 211 keer
Bedankt: 207 keer
Contacteer:

philippe_d schreef:Voor residentieel Internet (Belgacom) zal CGN ingevoerd worden van Q2/2013 wanneer nodig. Dat kan dus nog jaren duren voor ze zonder IPv4 adressen vallen. Hun netwerk zal er klaar voor zijn (vandaar de recente testen op 2 DSLAMs).
Dat is inderdaad de nagel op de kop ! Zeer interessante link van Peter anderzijds.
lion51
Premium Member
Premium Member
Berichten: 605
Lid geworden op: 12 nov 2009, 12:21
Uitgedeelde bedankjes: 24 keer
Bedankt: 72 keer

Wat heeft dit voor gevolg voor de gebruiker?
Men gebruikt CGNAT al op 3G bij proximus wat leidt tot de onmogelijkheid om bij voip providers nog in te loggen
Wie kan me meer info daarover bezorgen
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 921 keer
Bedankt: 3348 keer
Recent bedankt: 5 keer

Bij CGNAT ("Carrier-Grade NAT") zal de normale UPnP en portforwarding niet werken, want als klant heb je geen controle over de NAT.
Vandaar de problemen met inkomende verbindingen, zoals VoIP.

Maar hiervoor is er blijkbaar een oplossing in de maak door het IETF (Internet Engineering Task Force):
PCP (Port Control Protocol)
zie: http://tools.ietf.org/html/rfc6887

Code: Selecteer alles

   The Port Control Protocol (PCP) provides a mechanism to control how
   incoming packets are forwarded by upstream devices such as Network
   Address Translator IPv6/IPv4 (NAT64), Network Address Translator
   IPv4/IPv4 (NAT44), and IPv6 and IPv4 firewall devices, and a
   mechanism to reduce application keepalive traffic.  PCP is designed
   to be implemented in the context of Carrier-Grade NATs (CGNs) and
   small NATs (e.g., residential NATs), as well as with dual-stack and
   IPv6-only Customer Premises Equipment (CPE) routers, and all of the
   currently known transition scenarios towards IPv6-only CPE routers.
   PCP allows hosts to operate servers for a long time (e.g., a network-
   attached home security camera) or a short time (e.g., while playing a
   game or on a phone call) when behind a NAT device, including when
   behind a CGN operated by their Internet service provider or an IPv6
   firewall integrated in their CPE router.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Wat een ellende... er is geen enkele reden om terug NAT te gaan toepassen... en ondertussen is men er weeral lap middelen voor aan het maken :evil:

Gaan we het nu nooit leren :bang:
Plaats reactie

Terug naar “Netwerken en Security”