Ipv4/ipv6 conversion

Heb je problemen met het instellen van je netwerk, bedraad of draadloos, dan kan je hier altijd terecht!
Plaats reactie
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 8965
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 199 keer
Bedankt: 689 keer
Recent bedankt: 2 keer

Ik geef toe da'k mijn bijscholing naar IPv6 nog moet doen, maar ik vroeg me toch al effe af of er convertors (routers?) zouden bestaan die mijn bestaand thuisnetwerk op ip4 kunnen vertalen naar ip6 naar buiten toe.
Aangezien de ISP het kan, zouden er toch thuismodelletjes moeten bestaan, hoop ik zo...
Ik heb nl nog wel wat materiaal staan dat anders onbetaalbaar zou zijn om te vervangen (bedrijfsafdankertjes enzo).
Ook naar de job toe zullen er wel wat toestellen zijn die de eerste jaaaaaren niet vervangen worden, en toch geen ipv6 ondersteunen.

[Afbeelding Post made via mobile device ]
Gebruikersavatar
krisken
userbase crew
userbase crew
Berichten: 19763
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

Je wilt dus 4to6 routers?

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 8965
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 199 keer
Bedankt: 689 keer
Recent bedankt: 2 keer

Eigenlijk wel ja.
Laat ons eerlijk zijn, er is veel apparatuur, zowel bij de hobbyist, bij het kleinere bedrijf/school, als bij de "ITer die zijn werk mee naar huis neemt", dat duur aangekocht is en nog meemoet, of tweedehands op de kop getikt en te duur om aan te kopen.
Bestaat dat al, of moet dat nog komen? Of zijn we in't beste geval aangewezen op opensource oplossingen?

Wat ik weet van ip6 zegt me dat de incompatibiliteit tsn ip6 en ip4 ervoor zorgt dat er wss geen betere oplossingen zullen zijn dan de ip4 apparatuur in een ip4 netwerk te houden, en dat te isoleren met een router.

[Afbeelding Post made via mobile device ]
steffann
Starter
Starter
Berichten: 2
Lid geworden op: 22 nov 2012, 09:44
Bedankt: 1 keer

Intern IPv4 draaien maar toch externe IPv6 servers kunnen bereiken lukt alleen met een proxy server er tussen.

Andersom is wel mogelijk. Dit komt doordat je, als je intern IPv6 draait (met 128 bits per adres) je router+DNS-server het IPv4 adres (32 bits) in het IPv6 adres kunnen coderen. Dat heet NAT64+DNS64. Je PC vraagt dan om een IPv6 adres. De DNS64 server kijkt of die er is. Als er alleen een IPv4 adres gevonden wordt dan wordt het IPv4 adres in een speciale set IPv6 adressen omgezet (standaard is dat 64:ff9b::/96, met de 32 bits van het IPv4 adres in de laatste 32 bits van het IPv6 adres). Je PC zal dan verbinding maken met dat IPv6 adres. Je NAT64 router snapt dan dat bedoeld is als een verbinding naar een IPv4 server, en die zal dus NAT doen van IPv6 intern naar IPv4 extern. Zo kan een interne PC met alleen IPv6 toch alle IPv4 servers bereiken.

Andersom werkt helaas niet, simpelweg omdat je niet de 128 bits van een IPv6 adres kan opslaan in en 32 bits IPv4 adres...
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 8965
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 199 keer
Bedankt: 689 keer
Recent bedankt: 2 keer

Proxy ertussen is aanvaardbaar hoor. Desnoods de oude apparatuur in een sub netwerk in mijn netwerk draaien, met nodige router/proxy ertussen. T moet ni elegant zijn, maar op lange termijn wel de dure en verzamelde apparatuur nog een kans op leven geven.

[Afbeelding Post made via mobile device ]
Gebruikersavatar
Sinna
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2958
Lid geworden op: 14 nov 2008, 08:22
Twitter: KrSi78
Locatie: Brugge
Uitgedeelde bedankjes: 285 keer
Bedankt: 202 keer
Recent bedankt: 6 keer
Contacteer:

steffann schreef:Dat heet NAT64+DNS64. Je PC vraagt dan om een IPv6 adres. De DNS64 server kijkt of die er is. Als er alleen een IPv4 adres gevonden wordt dan wordt het IPv4 adres in een speciale set IPv6 adressen omgezet (standaard is dat 64:ff9b::/96, met de 32 bits van het IPv4 adres in de laatste 32 bits van het IPv6 adres). Je PC zal dan verbinding maken met dat IPv6 adres. Je NAT64 router snapt dan dat bedoeld is als een verbinding naar een IPv4 server, en die zal dus NAT doen van IPv6 intern naar IPv4 extern. Zo kan een interne PC met alleen IPv6 toch alle IPv4 servers bereiken.
Heb je (leesbare: ik bedoel, niet al te technische) internetbronnen hieromtrent? Niet dat ik verwacht dat er al snel apparaten zullen zijn die enkel IPv6 babbelen, maar toch...
Computer(k)nul
Plaats reactie

Terug naar “Netwerken en Security”