Airmiles

Plaats reactie
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 8974
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 199 keer
Bedankt: 690 keer
Recent bedankt: 2 keer

Mijlen klinkt wel interessant; ik ga tegenwoordig geregeld ns buiten de EU en die economy vluchten breken toch altijd mijn rug en mijn gezondheid.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8269
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 526 keer
Recent bedankt: 12 keer

ITnetadmin schreef:Mijlen klinkt wel interessant; ik ga tegenwoordig geregeld ns buiten de EU en die economy vluchten breken toch altijd mijn rug en mijn gezondheid.
Ze zijn vooral interessant voor business en first.

De prijs in mijlen voor een ticket is vast (enkel afh van de klasse en van welk continent naar welk continent je gaat), en dus niet variabel itt de prijs in geld. Tickets die je betaalt met mijlen zijn altijd flexibel (veranderbaar, terugbetaalbaar). Ze liggen voor economy dan ook op het niveau van een flexibel economy ticket, maw als je betaalt in mijlen voor economy ga je altijd veel duurder af zijn dan betalen voor een non-refundable in geld (mijlen zijn dan enkel interessant als je een flexibel economy ticket wilt maar er niet voor wil betalen in geld).

Maar itt de prijs in geld stijgt de prijs in mijlen niet zo extreem voor business en first, het prijsverschil tussen klassen is dus veel minder dan bij tickets voor geld.

Meteen een ballonetje doorprikken: let wel dat je met kredietkaart-mijlen alleen wellicht lang gaat moeten sparen, tenzij je een grootverdiener bent. Naast kredietkaart krijg ik ook mijlen voor reizen die ik doe voor het werk, elk ongeveer 50% van mijn totale balans, en dit is het geval voor de meeste mensen die deze optie gebruiken. Moest ik maar 1 van de 2 bronnen van mijlen hebben zou het heel wat moeilijker zijn om "gratis" te reizen.
Laatst gewijzigd door CCatalyst 02 okt 2018, 19:22, in totaal 1 gewijzigd.
axs
Moderator
Moderator
Berichten: 2630
Lid geworden op: 18 dec 2010, 11:56
Uitgedeelde bedankjes: 445 keer
Bedankt: 221 keer

Ik gebruik mijn miles om die reden idd voornamelijk voor upgrades en shoppen op worldshop.eu
Maar de laatste 2 jaren heel wat free upgrades naar first gehad. Business begint te populair te worden waardoor ze de hon/ platinum/gold members naar first upgraden en zo extra seats creëren in business.
Ik klaag nie ;)
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 8974
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 199 keer
Bedankt: 690 keer
Recent bedankt: 2 keer

Upgrades naar op z'n minst business zou idd handig zijn, niet zozeer gratis vluchten an sich.
Afhankelijk idd van het aantal miles dat je door dagdagelijks leven kan sparen op een jaartje tijd.
gm123
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1113
Lid geworden op: 08 maa 2009, 22:27
Uitgedeelde bedankjes: 63 keer
Bedankt: 116 keer

Ivm met die miles, dat is dan toch enkel indien je steeds met dezelfde maatschappij vliegt? Wat is de link dan met een kredietkaart, aangezien je toch gewoon je miles bij die maatschappij spaart? Of spaar je miles voor alle maatschappijen via de kredietkaart?
CCatalyst schreef: Naast kredietkaart krijg ik ook mijlen voor reizen die ik doe voor het werk
Worden die zakenreizen dan betaald met jouw kredietkaart, waardoor jij die miles krijgt? Ik begrijp niet goed hoe al jouw miles in 1 grote pot terecht komen, tenzij alles altijd bij dezelfde maatschappij geboekt wordt?
Laatst gewijzigd door gm123 03 okt 2018, 17:52, in totaal 1 gewijzigd.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8269
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 526 keer
Recent bedankt: 12 keer

gm123 schreef:Ivm met die miles, dat is dan toch enkel indien je steeds met dezelfde maatschappij vliegt? Wat is de link dan met een kredietkaart, aangezien je toch gewoon je miles bij die maatschappij spaart? Of spaar je miles voor alle maatschappijen via de kredietkaart?
De kredietkaarten hier kopen mijlen in bij Brussels Airlines Lufthansa en storten die daarna in jouw Lufthansa account. Dit is gewoon een manier om een deeltje van de winst die ze op jouw aankopen maken aan jou terug te geven (zoals je ook cashbacks hebt bij andere kaarten, of Spaar&Pluk).

Die mijlen kan je gebruiken voor vluchten op zowel Lufthansa, Brussels Airlines als alle vluchten van Star Alliance waar Lufthansa en Brussels Airlines onderdeel van zijn, met wat restricties hier en daar. Heb ze zelf al gebruikt op United en Singapore zonder problemen. Je kan ze absoluut niet gebruiken voor niet-Star Alliance maatschappijen zoals KLM, Air France of British.
gm123 schreef:Worden die zakenreizen dan betaald met jouw kredietkaart, waardoor jij die miles krijgt? Ik begrijp niet goed hoe al jouw miles in 1 grote pot terecht komen, tenzij alles altijd bij dezelfde maatschappij geboekt wordt?
Je kan mijlen krijgen op heel wat manieren: kredietkaart, bepaalde aankopen doen, maar de klassieke manier is nog altijd: gewoon vliegen. Die vluchtmijlen komen in dezelfde spaarpot terecht als die waar de kredietkaart ze in stort. Door te vliegen (en alleen daardoor) krijg je naast de vluchtmijlen ook nog een tweede categorie van mijlen: statusmijlen, maar die komen in een andere spaarpot en kan je niet gebruiken om tickets te boeken, dus ga ik niet verder op in.

Maar bij mij betaalt de werkgever die vluchten. Zij hebben een corporate account bij Brussels Airlines waardoor ze wat korting krijgen, en zelfs zonder dat kom je er toch meestal bij terecht omwille van hun dominantie in Brussel. Wanneer je gaat inchecken geef je gewoon je Lufthansa nummer in (hetzelfde nummer dat je aan je kredietkaart-uitgever gaf) en dan komen de vluchtmijlen in je account terecht. Bij vluchten gaan de vluchtmijlen immers altijd, zonder uitzondering, naar de persoon die vliegt, niet naar de persoon die betaalt. De persoon die het ticket koopt kan wel nog altijd mijlen ontvangen voor de aankoop als hij zo'n kredietkaart heeft, maar de mijen voor de vlucht gaan dus altijd naar de persoon die effectief in het vliegtuig zit. Dit is wereldwijd de gangbare praktijk en wordt niet aanzien als misbruik van bedrijfsgeld.

Als je dus zelf een ticket koopt met je kaart en zelf vliegt krijg je idd 2 keer mijlen: een keer voor de aankoop, en daarna nog een keer vluchtmijlen omdat je vliegt. Als de baas betaalt krijg je enkel de vluchtmijlen.

Ook de vluchten die je doet op andere maatschappijen van Star Alliance (zie hierboven) tellen mee en daar kan je ook je Lufthansa nummer opgeven, waarna die maatschappij de vluchtmijlen in je Lufthansa account stort. Voor vluchten buiten Star Alliance kan je geen vluchtmijlen krijgen bij Lufty. Je kan ook geen mijlen "omzetten" van de ene maatschappij naar de andere, of toch niet zonder er zwaar aan te verliezen.
axs
Moderator
Moderator
Berichten: 2630
Lid geworden op: 18 dec 2010, 11:56
Uitgedeelde bedankjes: 445 keer
Bedankt: 221 keer

Er zijn 2 soorten ‘miles’
Award miles
Dit zijn de miles die je verzamelt om vluchten / upgrades of producten te kunnen kopen via de shop van de airlines / alliance.
Deze miles kan je verzamelen door te vliegen, aankopen te doen met creditcards, miles van andere partners te laten boeken op je account zodat je sneller miles spaart (bv car-rental, hotels, duty free shops, tankstations, maar ook proximus club ...)
Veel airlines geven aan hun frequent flyers creditcards waarmee ze extra miles kunnen verzamelen bij elke uitgave.


Award miles hangen in principe ook vast aan je specifiek frequent flyer programma, maar je kan via gespecialiseerde sites miles uitwisselen (met een groot verlies...) om zo bij een ander FF programma meer miles te sparen (in mijn geval Star Alliance)
Ik ben dan ook een trouwe klant van worldshop.eu – tenminste 1 voordeel van zoveel te vliegen voor het werk!

status of tier miles
Deze krijg je enkel door effectief te vliegen. Met deze miles bouw je een frequent flyer status op.
Bv silver, gold, platinum, ... met bijhorende voordelen (lounge access, fast lane, chauffeur drive, priority boarding, guaranteed seating, preferred seating, upgrades, …)

Helaas zijn status / tier miles niet uitwisselbaar tussen de verschillende alliances, maar je kan wel een status match aanvragen.
Ik heb bv een statusmatch verkregen tussen emirates, star alliance en OneWorld.
Nog een tip: vlieg je veel met Star Alliance (Brussels airlines, United, lufthansa, Turkish airlines, ...) en je wil snel een silver / gold status bereiken, dan kies je best voor het Turkish Airlines miles and smiles.
Voor 65.000 miles ben je daar al gold, ipv 100.000 bij Brussels airlines (Silver aan 25.000 ipv 35.000)


upgrades - award tickets

Wil je graag miles verzamelen voor een upgrade dan dien je je award miles te gebruiken en spaar je best een hele tijd.
Echter zijn niet op alle vluchten upgrades beschikbaar en hangt de beschikbaarheid ook nog eens af van je frequent traveller status en bookingsclasse.
Voor restricted tickets in economy (de ‘goedkoopste’ tickets) is dikwijls geen upgrade mogelijk. Je dient dus al een semi flexible of flexible ticket te hebben wat al meteen de duurdere tickets zijn.
Ook zijn het aantal award seats beperkt per vlucht waar je daar ook nog eens tegen een limitatie aanloopt.
Dus eerst je trip plannen, zoeken naar het goedkoopste tarief dat je kan upgraden en dan meteen de beschikbaarheid controleren.

Wil je echter graag business/first vliegen tegen een redelijke prijs, dan raad ik je aan om de diverse gespecialiseerde websites in de gaten te houden en steeds google flights te raadplegen.
Ik volg vooral God save the points, aangezien deze nogal onafhankelijk is en best wel super deals publiceert.
Je krijgt daar een overzicht van promoties, error-fares, mileage runs,... waarmee je – als je snel bent – voor een paar 100 euro / dollar al de wereld in business / first kan rondvliegen.

Persoonlijk gebruik ik mijn miles meer voor aankopen op worldshop.eu dan voor upgrades of awardtickets. (sidenote: ik vlieg meestal voor het werk en door mijn ff status krijg ik wel regelmatig upgrades aangeboden)
Vlieg 2x per jaar met mijn vrouw met een award ticket, via een interessante upgrade of voor een mileage run, maar de rest gaat puur naar aankopen.
Verder spaar je in de meeste gevallen geen extra miles als je vliegt met een award ticket. Ook voor upgrades krijg je enkel de miles van het originele ticket (wat een serieus verschil is met de miles voor een business seat)

PS: al heel wat van bovenstaande informatie werd al gepost door CCatalyst. Ik had namiddag al een groot gedeelte geschreven maar nog niet kunnen posten. Mijn excuses voor de overlappende info.
s5zone
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 44
Lid geworden op: 13 okt 2016, 10:20
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 1 keer

axs schreef:Ik gebruik mijn miles om die reden idd voornamelijk voor upgrades en shoppen op worldshop.eu
Maar de laatste 2 jaren heel wat free upgrades naar first gehad. Business begint te populair te worden waardoor ze de hon circle / platinum members naar first upgraden en zo extra seats creëren in business.
Ik klaag nie ;)
Ik heb dit jaar ongeveer 16x gevolgen (brussels airlines, turkish airlines, austrian air etc) in economy allemaal naar europa/turkije
2x business (1x naar usa, 1x terug)

ik heb nog een 4-tal vluchten dit jaar en toch heb ik niet genoeg status miles voor frequent flyer status. Mis ik iets of moet je wekelijks vliegen om nog maar de eerste status boven 'basis' te ontvangen?

Flight miles heb ik wel genoeg door combo vliegen, amex en car rentals/hotels. Ongeveer een 60k op de laatste 4 maand.

Hoe kan je in godsnaam hon/senator verkrijgen? Vlieg je wekelijks in business de wereld rond?
axs
Moderator
Moderator
Berichten: 2630
Lid geworden op: 18 dec 2010, 11:56
Uitgedeelde bedankjes: 445 keer
Bedankt: 221 keer

Heel veel hangt al af van de ticketprijs / bookingsclass, aantal segmenten, afstanden en dat in combinatie met je FF status. Je krijgt namelijk afhankelijk van je status nog eens een percentage extra miles waardoor het weer wat sneller kan gaan.

Ik vlieg vooral lange afstand (Middle East, africa en US) wat uiteraard wel helpt. Onze travel policy laat alles boven de 6u toe in business en voor de heavy travellers zoals ik alles boven de 5u.
Ik reis per gemiddeld om de week.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8269
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 526 keer
Recent bedankt: 12 keer

Ik ben ook geen HON :-D Er staat wel "*G" op mijn boarding passes maar meer zeg ik niet!

Maar wil je echt maximaliseren in dit wereldje dan ben je toe aan wat lees- en studeerwerk. Dan ga je al snel leren over "booking classes" en ga je zien dat het ene ticket het andere niet is. Echt enkel maar doen als je ambitie hebt om het uiterste uit de kan te halen zonder er veel aan te spenderen, want dit wordt per momenten allemaal vrij complex. (Computerprogrammeur zijn helpt wel om het te begrijpen).

Lufthansa is trouwens karig met status. Er zijn andere maatschappijen binnen Star Alliance waarbij je veel sneller dan bij Lufty gold status kunt krijgen, zonder ook maar ooit op die maatschappij te vliegen (gewoon je nummer bij die maatschappij op de lufthansa vluchten ingeven). De voordelen van Gold kan je op elke alliance maatschappij gebruiken, incl Brussels Airlines/Lufthansa. Dit heeft natuurlijk wel als nadeel dat je awardwijlen dan ook bij die andere maatschappij aankomen, en als je hier een kredietkaart hebt ga je dan 2 aparte spaarpotjes hebben die je niet kunt combineren. Dus je moet vooral voor jezelf zien als de voordelen van status daarop doorwegen.
Beepee
Plus Member
Plus Member
Berichten: 139
Lid geworden op: 24 jun 2017, 22:37
Uitgedeelde bedankjes: 138 keer
Bedankt: 10 keer

Voor wie zich wil verdiepen over alles over mijlen en airlines en hotel spaarprogrammas is er een heel interessante website, met ook een forum gedeelte, wel Engelstalig namelijk flyertalk.com.

Duitstalige vielfliegertreff.de

Nederlandstalige insideflyer.nl
Plaats reactie

Terug naar “Geldzaken”