Paypal behandelt mij als een crimineel

boulder
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5199
Lid geworden op: 01 apr 2009, 09:37
Uitgedeelde bedankjes: 265 keer
Bedankt: 226 keer

Ik ben niet te spreken over Paypal.
Ik wou een reis boeken, maar had mijn kredietkaart al lang niet meer gebruikt, dus was ik de code vergeten.
Geen nood, want ik had nog Paypal, dacht ik.
Maar ook Paypal wil gelinkt zijn aan bankkaarten en kredietkaarten, en dat kost tijd, want dan sturen ze u een paar kleine bedragen op uw bankrekening, en die dienen als veiligheidscode om te bewijzen dat het wel uw rekening is.
Dus dacht ik de "Wallet" optie te gebruiken, een soort elektronische portemonnee.
Je kunt geld overschrijven via Bancontact op die wallet, en dan kun je daarmee op een website die Paypal ondersteunt betalen.
Er komen wel wat kosten bij (3,5€ of zo).

De reis boeken lukte nog, en de eerste vlucht.
Maar toen kreeg ik bericht dat ik de limiet benaderde, en dat ik "veel betalingen ontvangen had op korte tijd".
Ze denken daar dus dat ik "rijk" aan het worden ben met "betalingen", terwijl ik gewoon van mijn standaard bankrekening naar mijn Paypal overschrijf.
En dan eisen ze allerlei gegevens om weer "volledig" toegang te hebben tot mijn account.

Dat is :

* bewijs van identiteit, dus een foto van je identiteitskaart, paspoort of rijbewijs
* bewijs van woonst, dus een telefoonrekening, rekeningafschrift, etc.
* bewijs van bankrekening, ze moeten uw IBAN nummer hebben, dan moet je 3 of 4 werkdagen wachten, en in die periode zouden er 2 kleine bedragen moeten gestort worden (minder dan 1€), en die cijfers zouden dan de code vormen, die moet bewijzen dat het wel degelijk mijn rekening is.

Dus gewoon om verder aan je eigen geld te kunnen, moet je allerlei persoonlijke data geven, zogezegd "om veiligheidsredenen", maar als je de privacy policy leest, dan geven ze zichzelf wel heel veel rechten om data te verzamelen en te analyseren.
We weten ook in het geval van facebook dat uw data bijlange niet veilig zijn.

Ondertussen wacht ik op een nieuwe code voor mijn kredietkaart.

Ik wil hiermee anderen waarschuwen over de praktijken van dergelijke bedrijven.
Hoe onfeilbaarder de god, hoe langer de tenen...
Gebruikersavatar
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5250
Lid geworden op: 10 maa 2010, 12:30
Uitgedeelde bedankjes: 64 keer
Bedankt: 526 keer
Recent bedankt: 12 keer

"waarschuwen" dat een bedrijf dat geld beheert, voorzichtig is met "vreemde" transacties? :bang:

je hebt blijkbaar gewoon nog geen bevestigde paypal account, wat dus wil zeggen dat paypal absoluut geen idee heeft wie je bent.
dus kan je wel verscheidene transacties doen (opladen met bancontact kan tot 1000 euro per keer dacht ik trouwens), maar zijn er limieten.
logisch.
voor hetzelfde geld is het een cybercrimineel die effectief mensen codes afhandig maakt en de overschrijvingen uitvoert.

het is niet omdat jij beweert geen crimineel te zijn, zonder bewijs te willen leveren, dat paypal je moet geloven he (stel je voor!!)

het enige wat hier dus mis is, is dat jij verwacht dat paypal je gewoon laat doen zonder enige verificatie te willen,
en dat je geen geduld hebt en/of je gewoon niet op tijd geverifieerd had.
(overigens heb ik de ervaring dat de verificatie vrij vlot en snel gaat, maar is al wel jaren geleden dat ik die heb uitgevoerd)

trouwens, je bank heeft toch ook zowat al die gegevens? en denk je nu echt dat zij in hun privacy policy geen 500 uitzonderingen hebben waardoor je gegevens ook half de straat op mogen liggen?

verder zou ik ook eerder denken dat je tegenwoordig je reis wel op de meeste plaatsen kan boeken en betalen met bancontact of gewone overschrijving, tenzij je ook daar natuurlijk weer tot de laatste minuut wacht (zijn de last- minutes dan nog interessant in het hoog seizoen?)

EDIT:

net even hun PP doorgenomen en ik vind die eigenlijk vrij normaal: delen voor marketing *met uw toestemming* en delen met andere services/providers van de paypal groep (ebay dus, wss vooral voor geschillen) en om nodige gegevens te delen (bv bij het bestellen, dat de shipping locatie gelijk ingevuld kan worden)
niks abnormaals dus. en de lettergrootte van hun PP is tenminste menselijk leesbaar :)

de regels omtrent de ontvangstlimiet voor niet geverifieerde accounts is trouwens ook simpelweg in hun faq te vinden:
https://www.paypal.com/nl/smarthelp/art ... en-faq2088
Gebruikersavatar
selder
Moderator
Moderator
Berichten: 6438
Lid geworden op: 29 jun 2005, 20:25
Locatie: Tienen
Uitgedeelde bedankjes: 106 keer
Bedankt: 736 keer

Draai het verhaal eens om, ik ben er zeker van dat je even hard van leer zou trekken tegen Paypal als een crimineel toegang heeft tot je account en geld zit over te schrijven "hoe kan dat nu dat Paypal daar geen beveiliging tegen heeft".

Hoewel er op andere gebieden veel aan te merken is op Paypal is jouw verhaal toch net eentje waar Paypal het goed doet.
Fractal Design North • 13900KS • Asus ROG Ryuo III 240mm • Asus Z790-E • Z5 7800 c34 64GB RGB • nVidia RTX4090FE • Samsung 990 PRO 2TB • Asus ROG Swift PG42UQ 42” OLED 138Hz
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 260 keer

Ik denk ook dat Paypal hier voorzichtig is. Waarschijnlijk zit daar één of ander bot op die een lampje doet branden als er teveel betalingen op een account terecht komen, ongeacht van wie want ze weten niet wie die "betaler" is. Als je account niet geverifieerd is aan één of ander betaalwijze, zoals een bankrekening, weten ze niet dat jij dat bent.

Mijn kredietkaart is gekoppeld aan mijn account. Voor mij is Paypal handig voor kleine bedragen omdat op die manier mijn kredietkaart gegevens verborgen blijven voor de verkoper. Maar daar zit nu net de zwakte omdat je een derde partij in de transactie betrekt, die eigenlijk geen financiële instelling is, vandaar dat ik bij grote bedragen toch liever rechtstreeks met mijn kredietkaart betaal, maar dan wel enkel bij grote bekende spelers zoals luchtvaartmaatschappijen. Mocht er toch fraude aan te pas komen kan je terug vallen op de uitgever van je kredietkaart die dezelfde of zelfs betere bescherming biedt dan Paypal.

Maar ik begrijp zeker de frustraties die er mee gemoeid zijn.
Gebruikersavatar
WalterB1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2029
Lid geworden op: 22 jan 2010, 18:59
Uitgedeelde bedankjes: 177 keer
Bedankt: 143 keer
Recent bedankt: 1 keer

Als je gerust wil zijn dat uw Paypal-account werkt zou ik meerdere betalingskanalen activeren. Een of, indien beschikbaar, meer kredietkaarten. En een koppeling om via domiciliëring te betalen aan één of meerdere rekeningen.

Indien een betaling zou falen dan is er de optie om via ander betalingskanaal te betalen.
FlashBlue
Erelid
Erelid
Berichten: 2114
Lid geworden op: 20 jan 2006, 21:08
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 1022 keer
Bedankt: 296 keer

Zoals al paar keer gezegd: Paypal vervult hier perfect haar rol. Als het was gelukt dan was je zonder doubt komen vertellen hoe gemakkelijk paypal het maakt om geld uit te geven zonder enig controle. :|

Je moet dus paypal niet zwartmaken omdat je ongemak ervaart omdat je de code van je creditcard bent vergeten... :|

tip voor de toekomst: Schaf je een Revolut kaart aan, ideaal voor dit soort situaties.
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5199
Lid geworden op: 01 apr 2009, 09:37
Uitgedeelde bedankjes: 265 keer
Bedankt: 226 keer

Jaja, perfect haar rol.
Maar je moet dus wel copies van allerlei officiële documenten naar hen opsturen.
Kunnen zij mij garanderen dat zij niet gehacked gaan worden, en al mijn gegevens doorverkocht worden aan criminelen?
Dan hebben die criminelen dus alle documenten in handen om te bewijzen, dat zij mij zijn.
Kunnen ze gewoon overal dingen kopen op mijn naam.
En ik denk niet dat dat vergezocht is, je leest regelmatig van sites die gehacked zijn, en miljoenen paswoorden die op straat liggen.

Daar al eens aan gedacht?
En als zij vinden dat mijn telefoonfactuur niet overtuigend genoeg is, welk verweer heb ik dan?
Het is niet dat een neutrale instantie dit controleert, zij beslissen eenzijdig over blokkeren en deblokkeren.
Nog eens, ik heb dus geen geld van vreemden ontvangen, het gaat over storting via bancontact van mezelf naar mijn eigen wallet.
Dat ik in het verleden paypal niet gebruikt heb, klopt niet.
Ik had het, maar ik heb het lange tijd niet gebruikt, de kredietkaart die eraan gekoppeld was is vervallen.
Hoe onfeilbaarder de god, hoe langer de tenen...
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

boulder schreef:Kunnen zij mij garanderen dat zij niet gehacked gaan worden, en al mijn gegevens doorverkocht worden aan criminelen?
Nee, en dat kan je bank ook niet... niemand kan dat (maar ze zijn wel aan strenge normen onderworpen).
boulder schreef:Dan hebben die criminelen dus alle documenten in handen om te bewijzen, dat zij mij zijn.
Zet er gewoon een watermerk op... "For Paypal Use Only".
boulder schreef:En als zij vinden dat mijn telefoonfactuur niet overtuigend genoeg is, welk verweer heb ik dan?
Ik kan ook eenvoudig een telefoonfactuur maken... dat als enig bewijs is mager.
boulder schreef:Nog eens, ik heb dus geen geld van vreemden ontvangen, het gaat over storting via bancontact van mezelf naar mijn eigen wallet.
Je begrijpt het niet goed... Paypal weet niet dat het je "eigen" wallet is omdat er geen verificatie is geweest. Voor Paypal is het dus een wallet van persoon X die mogelijks wel geld aan het witwassen is. Bij een bank ga je ook geen rekening kunnen openen met louter je telefoonfactuur, laat staan dat er geen belletje afgaat als er bedragen zouden opkomen en weer verdwijnen.
Gebruikersavatar
WalterB1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2029
Lid geworden op: 22 jan 2010, 18:59
Uitgedeelde bedankjes: 177 keer
Bedankt: 143 keer
Recent bedankt: 1 keer

Toen ik een account wou openen bij een platform om cryptomunten te verhandelen waren er ook controles. (Luno.com) Ik diende een identiteitsbewijs, factuur en foto van mijzelf met het identiteitsbewijs te bezorgen. En dan belde ze mij ook nog eens op alvorens het account te activeren.

Eerst ergerde mij dat, dacht ik van 'daar hebben die geen zaken mee', is dat wel 'slim' om die informatie te geven? Maar als ze volledig zonder enige controle zouden gewerkt hebben zou ik het ook niet vertrouwen.
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 8974
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 199 keer
Bedankt: 690 keer
Recent bedankt: 2 keer

Laatst blokkeerde PP mijn account omdat ik mij op een verdachte locatie bevond.
Andere bedrijven zouden een bevestigingsmail sturen met een of andere code, maar PP lockt je gewoon, en zegt niet eens waarom.
Maw, als je inlogt krijg je gewoon een "uw username of password is onjuist" melding die écht niet behulpzaam is.

En vanuit het buitenland via skype bellen was een nachtmerrie; want PP internationaal was een US nummer, en skype identificeerde mij met een US nummer, dus kwam ik intern bij de verkeerde service uit. Die dan weer niet konden begrijpen hoe dat kwam ("nee meneer, u moet deze nummer bellen" "ma die nummer héb ik net gebeld"); enfin, veel vijfen en zessen en 3 medewerkers verder kon eentje mij naar de internationale helpdesk doorverbinden.

Niet de makkelijkste customer service dus; en zomaar locken zonder te zeggen wat er gebeurt... chance dat ik ITer was en doorhad wat er gebeurd kon zijn, want iemand anders loopt volledig vast in dat kluwen hoor.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Dergelijke gegevens aan een crypto-boer bezorgen zou ik dan weer niet doen... ik betwijfel of ze het statuut van een bank hebben (heeft Paypal dat ondertussen wel niet ?).
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 8974
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 199 keer
Bedankt: 690 keer
Recent bedankt: 2 keer

PP? Nee, volgens mij doen die er (nog altijd) alles aan om niet als bank te moeten registreren.
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5199
Lid geworden op: 01 apr 2009, 09:37
Uitgedeelde bedankjes: 265 keer
Bedankt: 226 keer

r2504 schreef:Nee, en dat kan je bank ook niet... niemand kan dat (maar ze zijn wel aan strenge normen onderworpen).
Maar de kans dat het gehacked wordt bij Paypal lijkt mij toch vele malen hoger dan dat het bij een professionele bank als ING gebeurt.
Ook al door de manier waarop je het doorstuurt.
Formulier klikken, upload file.
Hopen dat man in the middle attacks niet kunnen, en dat het op een veilige plaats bewaard wordt.
r2504 schreef:Zet er gewoon een watermerk op... "For Paypal Use Only".
Dan kan nog altijd zich iemand bij Paypal als mij uitgeven, toch?
r2504 schreef:Ik kan ook eenvoudig een telefoonfactuur maken... dat als enig bewijs is mager.
Ik vraag mij ook af of dergelijke bedrijven beseffen dat vandaag de dag de meesten hun facturen elektronisch krijgen, ze vragen ook een JPG of GIF file.
r2504 schreef:Je begrijpt het niet goed... Paypal weet niet dat het je "eigen" wallet is omdat er geen verificatie is geweest. Voor Paypal is het dus een wallet van persoon X die mogelijks wel geld aan het witwassen is. Bij een bank ga je ook geen rekening kunnen openen met louter je telefoonfactuur, laat staan dat er geen belletje afgaat als er bedragen zouden opkomen en weer verdwijnen.
Ik vind het niet juist dat men u wel eerst een aantal keer laat betalen, en dan zegt "nu vertrouwen we u niet meer, doe eerst maar eens verificatie".

Ik vraag mij trouwens af of iedereen dat zomaar kan, wat gevraagd wordt.
Je moet dus een scannner hebben om die documenten in te scannen, of je moet het met een digitaal fototoestel doen.
De file is dan vaak te groot, dus moet je die nog eens verkleinen, enz.
Hoe onfeilbaarder de god, hoe langer de tenen...
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 260 keer

boulder schreef:Maar de kans dat het gehacked wordt bij Paypal lijkt mij toch vele malen hoger dan dat het bij een professionele bank als ING gebeurt.
Waarom denk je dat? Trouwens een bank heeft meestal ook een pak meer gegevens over jou dan PP, wat de risicofactor danig vergroot. Mijn broer doet audits naar beveiliging van data, voornamelijk van financiële instellingen en je zou eens moeten weten welke klungeltoestanden die soms tegen komt.

Het veiligste is nog altijd een kredietkaart gekoppeld aan het account. Mijn bankrekening blijft op die manier weg bij PP want die is belangrijker dan mijn kredietkaart.
Gebruikersavatar
devilkin
Administrator
Administrator
Berichten: 6013
Lid geworden op: 17 mei 2006, 20:10
Uitgedeelde bedankjes: 829 keer
Bedankt: 507 keer
Recent bedankt: 3 keer

Wat een drama om niets. Yep, PayPal gaat je inderdaad bepaalde gegevens vragen, om veilig te spelen. Normaal, lijkt me.

Wens je echt anoniem te blijven, don't use it.

PayPal heeft trouwens wel een Europese bank licentie, verkregen blijkbaar in 2007.

Sent from my ONEPLUS A6003 using Tapatalk
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5199
Lid geworden op: 01 apr 2009, 09:37
Uitgedeelde bedankjes: 265 keer
Bedankt: 226 keer

devilkin schreef:Wat een drama om niets. Yep, PayPal gaat je inderdaad bepaalde gegevens vragen, om veilig te spelen. Normaal, lijkt me.
Wens je echt anoniem te blijven, don't use it.
Wie zegt dat ik anoniem wil zijn, daarover gaat het helemaal niet.
Het gaat erom dat functies geblokkeerd worden, voor 3-4 werkdagen, dat is quasi een hele week, als je vluchten wilt boeken, dan is een week een eeuwigheid, het kan zijn dat tegen dan ik veel duurdere vluchten moet boeken.
En het gaat ook over het gevaar dat precies die gegevens die ik aan hen stuur zouden kunnen misbruikt worden.
Hoe onfeilbaarder de god, hoe langer de tenen...
Gebruikersavatar
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5250
Lid geworden op: 10 maa 2010, 12:30
Uitgedeelde bedankjes: 64 keer
Bedankt: 526 keer
Recent bedankt: 12 keer

hou het dan heel simpel he...
ipv te klagen, gebruik gewoon geen paypal maar rechtstreeks je kredietkaart en vergeet de code dan niet.
Gebruikersavatar
devilkin
Administrator
Administrator
Berichten: 6013
Lid geworden op: 17 mei 2006, 20:10
Uitgedeelde bedankjes: 829 keer
Bedankt: 507 keer
Recent bedankt: 3 keer

boulder schreef:
devilkin schreef:Wat een drama om niets. Yep, PayPal gaat je inderdaad bepaalde gegevens vragen, om veilig te spelen. Normaal, lijkt me.
Wens je echt anoniem te blijven, don't use it.
Wie zegt dat ik anoniem wil zijn, daarover gaat het helemaal niet.
Het gaat erom dat functies geblokkeerd worden, voor 3-4 werkdagen, dat is quasi een hele week, als je vluchten wilt boeken, dan is een week een eeuwigheid, het kan zijn dat tegen dan ik veel duurdere vluchten moet boeken.
En het gaat ook over het gevaar dat precies die gegevens die ik aan hen stuur zouden kunnen misbruikt worden.
Dan moet je ze niet gebruiken, als je geen vertrouwen hebt in het bedrijf...

(en je code niet vergeten)
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8276
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 527 keer
Recent bedankt: 13 keer

Ik volg boulder grotendeels. Dit verhaal heeft een wrange nasmaak.

Nog maar eens heeft een fraudedetectiemechanisme tot een vals positief geleid en een legitieme transactie geweigerd, met een ontevreden klant tot gevolg én winstbederf voor zowel PayPal, de handelaar die ermee samenwerkt, en de schatkist(BTW).

Fraudedetectiemechanismes vandaag de dag werken niet goed. Ze doen wel vrij goed wat ze moeten doen (fraude tegenhouden), maar het gaat ten koste van veel te veel valse positieven. Het probleem is dat dat de laatste moeilijk in kaart te brengen is. Na de introductie van een fraudefilter kan je wel zeggen: we hebben zoveel minder fraude, maar ga je ook weten hoeveel legitieme transacties je mislopen hebt? Dat is niet zo eenvoudig te berekenen. Naar mijn aanvoelen is de schade die de fraudefilters aanrichten niet extreem veel minder dan de schade die ze voorkomen.

Naast het feit dat de filters niet goed werken is er ook het probleem dat de klant vaak geen enkel verhaal heeft hiertegen, of een enorme/onredelijke bewijslast moet voorleggen wegens een vermoeden van fraude dat in de eerste plaats al onterecht was.

Ik snap zelf niet goed dat handelaars niet willen meegaan in Bitcoin als alternatief betaalmiddel. Als een fraudefilter een transactie weigert, moet het toch perfect mogelijk zijn om meteen een automatisch mailtje te sturen en de klant aan te bieden om via een niet-herroepbaar betaalmiddel te betalen (dat geen dagen duurt)? Het verschuift de kwestie van vertrouwen van de handelaar naar de klant. Maar ik ken geen enkele handelaar die dit doet, men derft blijkbaar liever de winst?

Op lange termijn heb ik er vertrouwen in dat de filters verder zullen verbeteren en meer transacties correct gaan beoordelen dan nu het moment is, maar dat zal nog niet voor meteen zijn.

Persoonlijk hoop ik ook dat sommige bedrijven afstappen van klanten als criminelen te beschouwen vanaf een fraudefilter een transactie van de klant weigert. Boulder heeft gelijk, sommige bedrijven hebben hier echt een handje van weg. Stel je voor dat justitie het bedrijf als de mafia zou beschouwen bij het minste vermoeden van fraude, het bedrijf zou er dan ook niet mee lachen!
Laatst gewijzigd door CCatalyst 20 jul 2018, 20:59, in totaal 5 gewijzigd.
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 260 keer

devilkin schreef:Dan moet je ze niet gebruiken, als je geen vertrouwen hebt in het bedrijf...

(en je code niet vergeten)
Allez komaan, het is al goed. Hij is zijn pin code vergeten, so what. En PP doet (terecht) moeilijk, maar daar is zijn probleem niet mee opgelost.

Ik zou die kredietkaart zo snel mogelijk terug aan de praat proberen te krijgen. Is dat geen snellere optie? Even de uitgever ervan contacteren, dat zal toch nog altijd sneller zijn dan 3 of 4 dagen? En geef PP voorlopig het nakijken hé. Het kan toch niet moeilijk zijn in ons kapitalistisch systeem om te mogen betalen?
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8276
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 527 keer
Recent bedankt: 13 keer

petrol242 schreef:Het kan toch niet moeilijk zijn in ons kapitalistisch systeem om te mogen betalen?
Daar heb ik toch al enkele keren versteld van gestaan. Maar niet recent.
Gebruikersavatar
devilkin
Administrator
Administrator
Berichten: 6013
Lid geworden op: 17 mei 2006, 20:10
Uitgedeelde bedankjes: 829 keer
Bedankt: 507 keer
Recent bedankt: 3 keer

Gewoon voldoende opties voorzien voor jezelf - never bet on a single horse, don't put all your eggs in one basket, etc.

Easy solution voor de OP: vraag iemand om die vlucht te boeken, maar op zijn naam. Kan je ook doen, he. Ik ga er vanuit dat er toch iemand in zijn kennissenkring een werkende CC heeft, die voldoende vertrouwen heeft om ook direct betaald te worden?
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 260 keer

Dat is inderdaad een goei advies, maar het zou uiteindelijk niet mogen. We betalen om te mogen betalen, op één of andere manier dus. Dat is uiteindelijk toch wel van de pot gerukt.

De digitalisering heeft het makkelijker gemaakt voor zowel betalende betalers als ontvangers, en heel de resem derden die er een aardige cent aan verdienen. Waar zijn we in godsnaam mee bezig denk ik soms. Want het vraagt een enorme investering die je als betaler betaalt :bang: want de eindgebruiker financiert de hele rampetamp.

Een luchtbel, een pyramidespel, zo zie ik elke financiële transactie. Elke cent die is verkregen zonder productie of arbeid, is een cent die gestolen is van iemand die er wel voor gewerkt of geproduceerd heeft. En meestal is dat die sukkelaar die probeert een vliegticket te kopen...
Dima_2005
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2522
Lid geworden op: 23 jan 2010, 15:45
Uitgedeelde bedankjes: 86 keer
Bedankt: 263 keer

@boulder:
Er bestaan ook alternatieven. Veel maaatschappijen hebben een optie om met Smart banking te betalen of met Maestro / Klarna (ex-Sofort) / ...
Desnoods via online travel agencies.

Iedereen weet dat Paypal graag moeilijk is, maar dat is dan ook de reden waarom ze zo groot geworden zijn: ze bieden een zekerheid over een financiele trasactie: zowel naar de klant toe, als naar de handelaar.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

boulder schreef:
r2504 schreef:Zet er gewoon een watermerk op... "For Paypal Use Only".
Dan kan nog altijd zich iemand bij Paypal als mij uitgeven, toch?
Nee, als jij dwars over je scan de betreffende tekst zet dan kan niemand (die hem kan bemachtigeb bij Paypal) deze gebruiken voor een ander bedrijf.

Als bedrijf X een scan vraagt... en ze krijgen een scan mat daarop "For Paypal Use Only" dan gaan ze heus wel vragen stellen.
CCatalyst schreef:Ik snap zelf niet goed dat handelaars niet willen meegaan in Bitcoin als alternatief betaalmiddel.
Ja, want dat is natuurlijk veel veiliger :bang:
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8276
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 527 keer
Recent bedankt: 13 keer

r2504 schreef:
CCatalyst schreef:Ik snap zelf niet goed dat handelaars niet willen meegaan in Bitcoin als alternatief betaalmiddel.
Ja, want dat is natuurlijk veel veiliger :bang:
Hoe is Bitcoin als betaalmiddel onveilig?

Betaalmiddel is nog steeds de oorspronkelijke bedoeling van Bitcoin. Ik had het niet over speculeren/investeren ermee.

Het onherroepbaar karakter van een Bitcoin transactie betekent dat een handelaar met een gerust hart de diensten of goederen kan leveren, ook al vermoed zijn filter fraude. Er zal immers nooit een betwisting van de betaaltransactie gebeuren via een tussenpersoon als PayPal, want dit is onmogelijk: de transactie gebeurt rechtstreeks tussen klant en handelaar. Het is zoals cash betalen!
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Het heeft dezelfde problemen als Boulder z'n issue... je weet totaal niet waar het geld vandaan komt (mogelijk witwassen dus).
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8276
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 527 keer
Recent bedankt: 13 keer

r2504 schreef:Het heeft dezelfde problemen als Boulder z'n issue... je weet totaal niet waar het geld vandaan komt (mogelijk witwassen dus).
Ah maar da's een totaal andere vorm van "onveiligheid" waar je het dan over hebt. Ik zou dat ook niet meteen "onveilig" noemen, eerder "illegitiem" oid. Ik denk ook niet dat dat de voornaamste zorg van PayPal is hier :???: Afaik gaat het eerder over een nieuwe kaart toevoegen en dan meteen veel transacties beginnen doen zonder enige gelijkaardige historiek, da's iets wat fraudefilters er snel uithalen, de vrees is dan vooral dat het een gestolen kaart is, niet zozeer witwassen wat sowieso al niet voor de hand ligt met traceerbare betaalkaarten.

Maar voor zover het hier over < 3000 EUR gaat (het gros van de dagelijkse transacties) heb je dat probleen van witwassen met cash geld ook. De fiscus gaat het ook niet komen terughalen als de transactie bona fide was langs de kant van de handelaar. Er is geen plicht voor de handelaar om elke transactie te gaan controleren op zwart geld, is ook totaal onmogelijk.

Ik zie dus niet in waarom Bitcoin onveilig zou zijn als betaalmiddel. M.i. is Bitcoin even veilig als cash.
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5199
Lid geworden op: 01 apr 2009, 09:37
Uitgedeelde bedankjes: 265 keer
Bedankt: 226 keer

devilkin schreef: Dan moet je ze niet gebruiken, als je geen vertrouwen hebt in het bedrijf...
(en je code niet vergeten)
Je draait de zaken om, het is Paypal die in mij geen vertrouwen had.
En die code vergeten heeft er toch niets me te maken, want Paypal gebruikt die code niet, die is van de kredietkaart.

Ondertussen heb ik het probleem kunnen oplossen met Paypal.
Er was nogal wat onduidelijkheid.
In de mail stond dat ik een bepaald limietbedrag overschreden had, en dat spoedig het account kon afgesloten worden.
Na het doorgeven van een copie van de identiteitskaart, een screenshot van de telefoonfactuur, en het doorgeven van het IBAN nummer moest ik 3-4 werkdagen (en niet 3 of 4 dagen zoals sommigen hier schrijven, 4 werkdagen is quasi een volledige werkweek!) wachten.
De codes kwamen maar niet binnen.

Vandaag gechecked of ik de helpdesk kon bereiken, in het Nederlands kon dit niet, maar in het Frans wel.
Boulder is dan wel Vlaamsgezind maar dat belet hem niet om 6 talen te spreken.
Dat de lijn open was, zal wel zijn omdat je eigenlijk naar Frankrijk (of een ander Franssprekend land) doorverbonden wordt, anders had ik met de nationale feestdag nergens geweest.

Die helplijn was een nachtmerrie, bericht dat je tussen 20 en 25 minuten wachttijd voor de boeg had.
Na zeker 40 minuten wachten ingelegd.
Je had ook een terugbel optie.
Nog eens deze optie geprobeerd, moet je heel je telefoonnummer ingeven, dat leek ook niet te lukken, na zeker een uur had nog niemand teruggebeld.
Contact per email : respons binnen de 24 uur, ook niet interessant.
Nog eens teruggebeld, geschatte tijd : tussen de 12 en 17 minuten, zeker 35 minuten aan de lijn gebleven tot ik iemand aan de lijn kreeg.

Ze liet mij uitspreken, ik legde uit waarom het dringend was, dat ik wou weten wat nu eigenlijk precies geblokkeerd was, want op de website leek het erop dat enkel het afsluiten van de rekening tegengehouden werd, maar de mail leek te wijzen op binnenkort gewoon locken bij nog meer transacties.
Ze kon geen garanties geven, het zou kunnen dat bij volgende overschrijvingen de rekening gewoon geblokkeerd zou worden.
Ze begreep de situatie, en ging uitzonderlijk de situatie voor mij deblokkeren, normaal had ik 3 of 4 dagen moeten werken.

En dan een hele reeks vragen moeten beantwoorden, meerdere keren naam, voornaam, email controle, telefoonnummer controle, adres controle, en dan doorsturen van meerdere documenten.
Afschrift van rekening, had het via Homebanking gedaan, maar niet genoeg, want dan stond het adres er weer niet op.
Uiteindelijk om het sneller te doen gaan, een foto genomen van een papieren afschrift, zodat adres, naam en IBAN nummer op één document stonden.
En dan heeft ze mijn rekening gedeblokkeerd.
Oef!

Ik vraag mij wel af, hoe doen mensen die zo niet echt op de hoogte zijn van informatica?
Je moet toch van alles hebben, copie van je ID kaart, rekeninguittreksels, telefoonrekeningen, en van alles foto's nemen, of inscannen.
De schermafdruk die ik stuurde vond ze ook niet goed, ze wilde een PDF.
Ik denk dat veel mensen niet weten wat een PDF is.
Hoe onfeilbaarder de god, hoe langer de tenen...
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5084
Lid geworden op: 05 jul 2017, 09:50
Uitgedeelde bedankjes: 84 keer
Bedankt: 153 keer
Recent bedankt: 5 keer

Hmm ik moet elke dag met pdf's werken. Ik heb geen it functie of economische functie. Het is puur administratief. Het is wel persoonlijke informatie.

Ik moet eerlijk zeggen dat ik paypal niet vaak meer gebruik nu ik een prepaid kaart heb. Best handig alleen geen garanties op terugbetalingen etc.
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5199
Lid geworden op: 01 apr 2009, 09:37
Uitgedeelde bedankjes: 265 keer
Bedankt: 226 keer

boonpwnz schreef:Hmm ik moet elke dag met pdf's werken. Ik heb geen it functie of economische functie. Het is puur administratief. Het is wel persoonlijke informatie.
Jaja, maar hoe oud ben je?
Er zijn ook mensen van 70 die dit gebruiken, hee.
En de userbase gebruiker is nu ook niet de doorsnee Vlaming.
Trouwens, de vraag was om een PDF te maken, niet om hem te openen.
Dubbelklikken op een PDF kunnen de meesten wel, en dan komt er met wat geluk wel Acrobat PDF Reader of een andere toepassing te voorschijn, maar ze zelf produceren is weer wat anders.
Hoe onfeilbaarder de god, hoe langer de tenen...
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5084
Lid geworden op: 05 jul 2017, 09:50
Uitgedeelde bedankjes: 84 keer
Bedankt: 153 keer
Recent bedankt: 5 keer

Hmm ja daar heb je een punt. Ik ben bijna 23 ;)

Ken wss ook iets meer van pc's op vergelijkingsvlak en qua merken dan andere mensen.
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5199
Lid geworden op: 01 apr 2009, 09:37
Uitgedeelde bedankjes: 265 keer
Bedankt: 226 keer

boonpwnz schreef:Hmm ja daar heb je een punt. Ik ben bijna 23 ;)

Ken wss ook iets meer van pc's op vergelijkingsvlak en qua merken dan andere mensen.
Welja, daarover gaat het nu.
Ik ben er ook geen 70, gelukkig niet, en ik heb een PC, een laptop, een scanner, enz. maar ik stel mij gewoon de vraag : we gaan steeds meer de kant op dat alles online gebeurt, banken sluiten voor de "gewone" verrichtingen hun kantoren, enkel als het over grote bedragen gaat willen ze u nog eens persoonlijk te woord staan..
Men vraagt toch wel veel van mensen.
Ik stelde die vraag ook aan die vrouw van de helpdesk : hoe doen mensen dat die veel ouder zijn dan mij?
"Ils se débrouillent très bien.", zei ze ("Ze slaan er zich heel goed door.").
Maar hoeveel zouden er dan niet zijn die het aan een zoon of kleinzoon vragen?
Hoe onfeilbaarder de god, hoe langer de tenen...
fille1976
Starter
Starter
Berichten: 1
Lid geworden op: 22 jul 2018, 09:04
Bedankt: 1 keer

Als jij zoveel wantrouwen hebt in het online gebeuren blijf je er beter ver van weg.
Ik betaal al meer als 10j met cc en paypal,nooit geen problemen gehad.
Als jij je cc pin vergeet ligt het alleen maar aan jezelf,en niet aan paypal die deze acties doet uit veiligheid.
Het is een beetje goedkoop om een ander af te kraken en jijzelf uw pin vergeet.
Het is ook nooit goed voor sommige mensen,doen ze niet aan veiligheid,dan loopt men te zagen,doet men het wel is het allemaal wel veel gevraagd aan de mensen.
Wel,ik hoop dat je nooit geen problemen krijgt met bank hacking of phising ect...,dan heb je nog veel meer werk.
Der zijn nu 1x procedures te volgen,of jij dit nu wil of niet,en die gaat men heus niet veranderen voor U.
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5199
Lid geworden op: 01 apr 2009, 09:37
Uitgedeelde bedankjes: 265 keer
Bedankt: 226 keer

fille1976 schreef:Als jij zoveel wantrouwen hebt in het online gebeuren blijf je er beter ver van weg.
Je draait de zaken nu toch compleet om?
Het is toch paypal die mij niet vertrouwt, en ik die moest allerlei zaken bewijzen om toch maar te bewijzen dat ik ben wie ik zeg dat ik ben?
fille1976 schreef:Ik betaal al meer als 10j met cc en paypal,nooit geen problemen gehad.
Paypal was bij mij ook al vanaf 2007 in gebruik (sporadisch, in het begin was e-commerce nog niet zo belangrijk als nu).
Dat er iemand zegt dat hij geen problemen heeft is ook niet echt een bewijs dat het systeem feilloos werkt, hee.
fille1976 schreef:Als jij je cc pin vergeet ligt het alleen maar aan jezelf,en niet aan paypal die deze acties doet uit veiligheid.
Wat heeft het ene met het andere te maken?
Bij mijn Paypal gebruikte ik de wallet optie, daarvoor is de kredietkaart niet nodig.
De verificaties die nu gebeurd zijn, slaan ook helemaal niet op die kredietkaart, het ging om bewijzen dat ik persoon A ben die op locatie B woont, met telefoonnummer C en bankrekening D.
fille1976 schreef:Der zijn nu 1x procedures te volgen,of jij dit nu wil of niet,en die gaat men heus niet veranderen voor U.
Ik mag toch wel eens op een forum gooien hoe dit allemaal aanvoelt, en welke bedenkingen ik erbij heb?
Voor sommige mensen zou je niets meer mogen zeggen, en alles wat commerciële organisaties doen is blijkbaar goed of uitstekend.

Ik snap dat men controles doet, toch heb ik wat problemen met het plotse blokkeren, en ook over het feit dat men niet kan zeggen wat er precies zou gebeuren als je nog een storting doet.
Het is allemaal zeer arbitrair.
Hoe onfeilbaarder de god, hoe langer de tenen...
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7918
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 734 keer

Ik gebruik PP al vele jaren, nog nooit problemen ondervonden. Tenzij die ene keer maar dat ging als volgt:
ik krijg een mail van PP waarin wordt gesteld dat iemand geprobeerd had om mijn account en daaraan gekoppelde rekening te hacken/gebruiken/misbruiken... whatever. PP stelde toen dat mijn rekening uitsluitend nog gebruikt kon worden om geld te ontvangen maar niet meer om betalingen uit te voeren. Om mijn rekening te deblokkeren deed (of doet) PP het volgende (en dat stond zo in de mail te lezen): er ging 1 euro van mijn rekening gehaald worden door PP zodat die transactie op mijn CC afschrift stond. bij die transactie stond een code van 4 karakters. Die code moest ik op de site van PP invoeren om op die manier mijn rekening opnieuw te kunnen gebruiken om betalingen uit te voeren. PP heeft nadien die 1 euro weer op mijn rekening gezet. Qua veiligheid mag ik dus zeker niet klagen over PP.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8276
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 527 keer
Recent bedankt: 13 keer

Als ik het begin van uw post las kon ik het vervolg al raden. Je gebruikte PayPal niet veel (je moest nog een kaart koppelen) of je had net een nieuwe account aangemaakt. Dan een nieuwe kaart toevoegen en dan meteen heel wat transacties doen die niet bij uw historiek passen (als je er al ene had), dat zal niet lang duren. Ze doen dit om u en zichzelf te beschermen, en ook een deel KYC-wetgeving en nog wat zaken. Is niet alleen bij PayPal zo, bij een nieuwe kredietkaart zonder enige historiek zal je ook hebben. Dat fraudefilters heel wat valse positieven hebben is een feit.

Enerzijds had je wel een alternatief waarbij je dit niet of minder snel ging voorhebben, en dat was je kredietkaart, maar je was de code vergeten, dus dat lag aan jou dat je dat niet kon gebruiken.

Het is voor het overige jammer dat er zo weinig alternatieven zijn in ons land. In de VS kan je prepaid gift cards kopen in de winkel om PayPal saldo op te laden, je kan er ook prepaid kredietkaarten kopen tot 500 USD enz, veel opties, maar hier is het idd erg beperkt en zonder echte kredietkaart heb je bijna geen opties.

Soit, les geleerd voor de toekomst. Bouw wat betaalhistoriek op met PayPal eenmaal je kredietkaart gelinkt is en je zal in de toekomst heel wat minder last hebben, zeker ook nu je een KYC-status zal verkregen hebben door je documenten door te sturen.
boulder schreef: Men vraagt toch wel veel van mensen.
Ik weet niet of het "veel vragen" is. De wereld verandert in een sneltempo, en ik weet niet of een wereld die met twee snelheden werkt wel wenselijk is voor hen of voor ons. Oudere generatie blijven bedienen zoals ze gewend zijn is aangenaam voor hen op korte termijn, maar uiteindelijk vervreemden ze daardoor nog meer van de evolutie en binnen x aantal tijd komen ze dan alsnog in de problemen, is het niet bij de bank dan is het ergens anders.

Afaik hebben de grote banken in elke gemeente toch nog 1 kantoor waar ze tijdens de week terecht kunnen met vragen. Ik zie dat daar iig gebruik van gemaakt wordt.
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5199
Lid geworden op: 01 apr 2009, 09:37
Uitgedeelde bedankjes: 265 keer
Bedankt: 226 keer

CCatalyst schreef:Enerzijds had je wel een alternatief waarbij je dit niet of minder snel ging voorhebben, en dat was je kredietkaart, maar je was de code vergeten, dus dat lag aan jou dat je dat niet kon gebruiken.
Dat klopt wel, maar je kunt moeilijk de kwaliteit van een product of dienst goed vinden, omdat je een alternatief hebt waarbij je dat product of die dienst NIET gebruikt.
Als iemand zijn fiets gestolen is en daarom de trein moet nemen, en daar een slechte ervaring meemaakt, moet je ook niet zeggen "had je maar je fiets niet laten pakken.".
CCatalyst schreef:Soit, les geleerd voor de toekomst. Bouw wat betaalhistoriek op met PayPal eenmaal je kredietkaart gelinkt is en je zal in de toekomst heel wat minder last hebben, zeker ook nu je een KYC-status zal verkregen hebben door je documenten door te sturen.
Ik ga nu ook geen zaken kopen om te kopen, hee.
Als ik iets nodig heb, en het is enkel met Paypal te kopen, zal ik het gebruiken, maar anders niet.
CCatalyst schreef:Ik weet niet of het "veel vragen" is. De wereld verandert in een sneltempo, en ik weet niet of een wereld die met twee snelheden werkt wel wenselijk is voor hen of voor ons. Oudere generatie blijven bedienen zoals ze gewend zijn is aangenaam voor hen op korte termijn, maar uiteindelijk vervreemden ze daardoor nog meer van de evolutie en binnen x aantal tijd komen ze dan alsnog in de problemen, is het niet bij de bank dan is het ergens anders.
Hmm, die wereld verandert wel omdat die instituties dat zo willen, het is geen natuurlijk proces.
Nu proberen ze bijv. het betalen via de smartphone te pushen, omdat dat voor de winkels interessanter is.
In de plaats van dat zij zo'n betaalterminal moeten installeren, moet iedereen maar zorgen dat hij een smartphone heeft.
De kosten daarvoor en de verantwoordelijkheid zitten dan bij de gebruiker.
Hoe onfeilbaarder de god, hoe langer de tenen...
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8276
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 527 keer
Recent bedankt: 13 keer

boulder schreef:Ik ga nu ook geen zaken kopen om te kopen, hee.
Als ik iets nodig heb, en het is enkel met Paypal te kopen, zal ik het gebruiken, maar anders niet.
Als de optie PayPal er is, en het is niet duurder dan andere betaalwijzen, is het nochtans geen slecht idee van die te gebruiken. Dat bouwt wat historiek op dat uw account zeker ten goede zal komen.
boulder schreef: Hmm, die wereld verandert wel omdat die instituties dat zo willen, het is geen natuurlijk proces.
Nu proberen ze bijv. het betalen via de smartphone te pushen, omdat dat voor de winkels interessanter is.
In de plaats van dat zij zo'n betaalterminal moeten installeren, moet iedereen maar zorgen dat hij een smartphone heeft.
De kosten daarvoor en de verantwoordelijkheid zitten dan bij de gebruiker.
Daarvoor heb je nog altijd een POS terminal nodig hoor, toch voor de normale (Apple Pay, Android Pay). Die systemen die werken met barcodes te scannen idd niet, maar ik vind die maar halfslachtig, temeer omdat het eigenlijk meer facilitatoren zijn voor een ander betaalmiddel (Bancontact of overschrijven), geen betaalmiddel op zich.

Maar dat betekent wel weer iets minder dat je op zak moet hebben (bankkaart of cash geld). De smartphone vervangt alsmaar meer zaken in het dagelijks leven, ik zie het op lange termijn alleen maar eenvoudiger/gemakkelijker worden eigenlijk.
9livesuni
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1104
Lid geworden op: 25 jun 2012, 17:31
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 85 keer

Had paypal je dan geen mail gestuurd met de nodige informatie?
Plaats reactie

Terug naar “Geldzaken”