Studiejaren afkopen (info gezocht)

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Teebee
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1565
Lid geworden op: 24 nov 2004, 08:50
Locatie: ROFL - Republic Of FLanders (Limburg)
Uitgedeelde bedankjes: 17 keer
Bedankt: 40 keer

Hallo,

ik was eens aan het kijken op mypension hoelang ik nog moest werken, en tussen mijn wettelijke pensioendatum en vroegste pensioendatum zit 3 jaar en 4 maanden, en dat scheelt me €75/maand.

Nu zag ik ook dat je studiejaren (3 jaren voor mij) kunt afkopen en hiermee mogelijk een hoger bruto pensioen kan verkrijgen.

Nu vond ik een tool om dit te berekenen, maar vragen ze (Wat is uw huidige marginale aanslagvoet), maar hoe kan je die berekenen?
Op de belastingsbrief staat een gemiddelde aanslagvoet, maar dat is toch niet hetzelfde, wel?

Ik heb al eens willen kijken op 'koopuwstudiejaren.be' maar daar vond ik niet veel info (en brochure kon ik niet downloaden).

Wie heeft hier meer info over?
Gebruikersavatar
meon
Administrator
Administrator
Berichten: 16729
Lid geworden op: 18 feb 2003, 22:02
Twitter: meon
Locatie: Bree
Uitgedeelde bedankjes: 574 keer
Bedankt: 770 keer

Gebruikersavatar
Teebee
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1565
Lid geworden op: 24 nov 2004, 08:50
Locatie: ROFL - Republic Of FLanders (Limburg)
Uitgedeelde bedankjes: 17 keer
Bedankt: 40 keer

Thx, Meon!!!
Gebruikersavatar
WalterB1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2029
Lid geworden op: 22 jan 2010, 18:59
Uitgedeelde bedankjes: 177 keer
Bedankt: 143 keer
Recent bedankt: 1 keer

Indien aangesloten bij een vakbond vraag ook advies bij uw dienstencentrum.
bruma
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1801
Lid geworden op: 06 jan 2014, 13:45
Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
Bedankt: 89 keer
Recent bedankt: 1 keer

de lijst met belastingsschalen (marginale) kan je https://financeinfo.be/belastingen/belastingschijven/ vinden

Let wel hierbovenop komt nog een keer je gemeentebelasting, zal ergens rond de 8% zijn.
Indien je je brutto jaarpensioen kent dan moet je elke uitkering van je afkoop van je studiejaren (is dit geen 250€/afgekocht jaar) aan bovenstaande tarieven belasten om de netto waarde te kennen. En dit dan delen door 12 om te weten wat je per maand hebt.
Ik had even de berekening gemaakt en ik moest 6j pensioen ontvangen vooraleer ik het originele bedrag (uitgaven 2018, dus nog zoveel jaar voor mijn pensioen) terug had verdiend.
Indien ik gewoon 1 (of 2%) intrest nam dan waren de tijden tegen dat ik mijn geld (met intrest nu) terug had hoger dan 10j pensioen ontvangsten.
Plaats reactie

Terug naar “Geldzaken”